Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Alarmbellen moeten afgaan bij Ajax en Feyenoord door ‘Russisch roulette’

Laatste update:

Miel Brinkhuis, hoofd communicatie van Ajax, erkende in gesprek met de De Telegraaf dat een aantal spelers en stafleden het coronavirus heeft gehad. Uit de bloedtest die in juni is afgenomen bij de staf en spelers van het eerste en tweede elftal zijn volgens de krant dertien positieve testen gekomen. Raymond Verheijen zou momenteel 'verdomd voorzichtig' zijn als hij clubarts of inspanningsfysioloog was bij een club als Ajax.

"Normaal zijn feiten een reden tot waakzaamheid, maar nu maakt het gebrek aan feiten corona Russisch roulette", zegt de bekende inspanningsfysioloog, die onder meer samenwerkte met Louis van Gaal en Guus Hiddink, in gesprek met het dagblad. "Je hebt het niet alleen over de carrière, maar vooral over de gezondheid van een speler in de rest van zijn leven."

Ajacieden trainen in voorbereiding op nieuw seizoen

Verheijen wil geen paniek zaaien en geeft toe dat over drie jaar misschien blijkt dat topsporters zó getraind zijn dat er ondanks het coronavirus geen enkele schade aan de longen of het hart is ontstaan. Hij benadrukt nu echter dat er nog simpelweg te weinig bekend is over de consequenties. "De signalen over blijvende schade bij niet-topsporters moeten alle alarmbellen doen afgaan. En dat het schade aan longen en hart betreft, is extra zorgelijk, omdat topsporters twee keer per week tot het gaatje gaan."

De inspanningstrainer is niet verrast dat de spelers bij bijvoorbeeld Ajax, AZ, Vitesse en ADO Den Haag, waar het coronavirus is geconstateerd, niet of nauwelijks klachten hebben. "Dat heeft ermee te maken dat buiten het voetbal ook veel mensen met corona asymptomatisch zijn. Daarom is testen ook zó belangrijk", aldus Verheijen, die verbaasd kijkt naar Feyenoord, waar niet getest wordt.

Bloedtest wijst maar liefst dertien coronagevallen bij Ajax uit

Ajax heeft bevestigd dat spelers en stafleden het coronavirus hebben gehad. Op dit moment zijn er geen klachten binnen de selectie.Lees artikel

Alleen bij klachten testen is bij een betaald voetbalclub niet houdbaar, meent Verheijen. "Periodiek testen is cruciaal en kan een hoop ellende voorkomen. En ja, ik zou ook bloedtesten invoeren om te kijken of spelers en trainers antistoffen tegen COVID-19 in hun bloed hebben, dus of ze wel of geen corona hebben gehad. Hoe meer informatie je verzamelt, hoe minder het Russisch roulette is."

Kan jij je vinden in de visie van Raymond Verheijen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Afgelopen februari was er een professionele wielerkoers in de Verenigde Arabische Emiraten. Daar zijn een aantal (top)wielrenners besmet geraakt met Corona, waaronder topsprinter Fernando Gaviria (meervoudig Touretappewinnaar). En met hem nog een handvol renners. Dan spreek je over duursporters met over het algemeen een lager vetpercentage en weerbaarheid dan voetballers. Alle tests die deze wielrenners na hun ziektebed hebben genomen lieten geen blijvende schade zien. Gaviria won vorige week alweer een etappe bij de herstart van het wielerseizoen. Oke, het zijn misschien slechts een handvol sporters en dit is wetenschappelijk misschien een te kleine groep proefpersonen, maar het gaat wel om sporters met een over het algemeen lager imuumsysteem. Daarnaast zijn dit sporters voor wie de longen nog meer het verschil maken dan bij voetballers (duursport). Wat Verheijen doet is -wederom- gewoon stemmingmaken. Waardeloze kloothommel.

5 augustus 2020 om 07:22

Inderdaad opvallend dat hij zegt geen paniek te willen zaaien, maar daarvoor gebruikt hij wel woorden als “Russische roulette” en “alarmbellen” (al kan dat laatste ook wel artistieke vrijheid van de maker van het artikel zijn, die er in dat geval gretig aan meedoet).

5 augustus 2020 om 07:41

Als iets tussenhaakjes staat is het in de regel een quote van degene die wordt geinterviewd en geen artistieke vrijheid van de maker van het artikel. Meneer Verheijen kennende zal hij het vast gezegd hebben. Paniekzaaien heeft hij ook uitgevonden, want iedereen die zijn methode niet volgt brengt in zijn visie de gezondheid van de spelers in gevaar. Dat is ook meneer Verheijen.

5 augustus 2020 om 08:00

Verheyen roept wat iedere Arts zegt : Corona laat blijvende schade zien bij veel besmette personen,en we kunnen niet uitsluiten dat Topsporters die ondanks Corona fit lijken,op lange termijn ook geen schade aan longen/hart of immuunsysteem kunnen oplopen. of misschien hebben ze al een klein verlies aan functie,en is dit de clubartsen niet opgevallen.

5 augustus 2020 om 08:03

@masterd Dat is in de regel wel zo, maar in de praktijk zie je dat er regelmatig woorden verdwijnen en net even anders worden opgeschreven, vooral in vertalingen. Zo kan een quote toch helemaal verdraaid worden. In dit geval heb ik het even nagekeken, uit de eerste alinea lijkt in dit geval wel dat de quote klopt.

5 augustus 2020 om 07:52

Raymond Verheijen heeft gelijk. Corona is met veel vragen omgeven. Te simpel om te stellen dat Topsporters immuun zijn,en dat er op de lange termijn geen long,hart of immuunsysteem-problemen kunnen ontstaan. Niet voor niets dat wereldwijd onderzoek is wat Corona kan veroorzaken. En we praten niet eens over Topsporters die anderen kunnen besmetten. of de langetermijn-effecten van te vroege vaccins.

5 augustus 2020 om 08:15

@Groninger, wat ik er van heb begrepen speelt met name de onbekendheid met het virus een grote rol. Van de gewone griep weten we inmiddels hoe dat virus zich gedurende een langere periode gedraagt. Van het coronavirus niet. Dan vind ik het heel gevaarlijk om te zeggen dat we het coronavirus niet groter moeten maken dan het is. Dat impliceert volledige bekendheid met het virus en dat is er simpelweg niet. Dus mijn insteek is daarom: liever aan de voorzichtige kant gaan zitten en laten we met zijn allen hopen dat het uiteindelijk dat het meevalt. Better save than sorry.

5 augustus 2020 om 08:29

Elke keer weer die vergelijking met het aantal griepdoden....je negeert even het kleine feitje dat je het aantal griepdoden vergelijkt met COVID-doden NA ongeveer de hele wereld in lockdown is geweest. Als de maatregelen niet waren genomen die zijn genomen, was een veelvoud aan mensen besmet èn overleden. Net zoals een veelvoud aan Covid zal gaan overlijden als we stoppen het serieus te nemen.

5 augustus 2020 om 09:00

Dat moet ook zeker niet gebeuren en dat gebeurt ook niet. We kregen en kriigen best nog veel vrijheid tov andere landen.Je vergelijking over "minder doden" of "slechts 1000 doden meer" zijn ook niet gebasseerd op valide vergelijkingen.Ten eerste kan je het niet vergelijken met andere griepen uit andere jaren: te veel verschillende parameters! Want voor de griep ziin we nog nooit in lockdown gegaan. Nu zijn we wereldwijd in lockdown gegaan, waardoor het "slechts" een half miljoen doden zijn.En vergeet ook niet dat de normale griep zich momenteel niet goed kan verspreiden door de maatregelen: dus daar zijn ook minder doden over te melden.Al met al: je kan griep uit andere jaren niet vergelijken met griep+corona+lockdown dit jaar.

5 augustus 2020 om 09:16

maar wat gaat het kosten als alle coronaoverlevers levenslange zorg nodig gaan hebben? Zeg dat het hart en nierschade oplevert aan 1 miljoen mensen. Hoe betalen we dat? Het blijft een lastig punt, omdat we eigenlijk nog zo weinig weten. Daarbij vind ik dat we het in nederland nog makkelijk hebben. Ik ben banger voor de mensen die leven van de export, omdat de landen om ons heen nog veel meer schade hebben toegebracht aan hun economie.

5 augustus 2020 om 09:42

@krav de vraag is waarom we tijdens een normale griepepidemie dan niet in lockdown gaan. Dan vallen er onder de kwetsbare groep ook 10.000 doden. Iets wat we voor een groot deel kunnen voorkomen door in lockdown te gaan. Maar dan hoor je er niemand over. Dan is het niet zo erg en is het natuurlijke selectie.

5 augustus 2020 om 09:49

@diegelbereds mijn gedachtengang: We moeten uitkijken dat de oplossing niet erger wordt dan het probleem zelf.ik zeg niet dat corona geen probleem is. Ik zeg wel dat het op veel momenten overdreven wordt aangepakt, waardoor er veel meer en ergere schade ontstaat.je mag corona zeker niet met de griep vergelijken, maar met de griep doet niemand er moeilijk over dat er 10.000 mensen dood gaan.stel je voor dat we tijdens de griep ook in lockdown gaan. Dan worden er veel minder oudjes besmet, waardoor we de sterfte misschien kunnen beperken tot 5000. En toch doen we dat nooit.

5 augustus 2020 om 10:14

@nederland79, waarom plaats je deze reactie niet gewoon direct? Komt veel beter over namelijk dan je eerste reactie ik volg je redenatie. Hoe ik het zie: de onbekendheid met het coronavirus maakt dat we als wereld (heel) voorzichtig zijn. Misschien wel voorzichtiger dan nodig, maar dat weet je pas achteraf. Het griepvirus kost ook levens, maar daarvan kan de ernst over het algemeen goed worden ingeschat.

5 augustus 2020 om 10:18

omdat we vanuit de overheid en de media maar steeds 1 geluid horen..en daardoor word ik op den duur een beetje cynisch. Ik ben totaal niet iemand die gelooft in complot theorieã«n en de overheid wantrouwt (hoe onhandig ze ook zijn), maar de boodschap die de overheid en de media maar naar buiten blijft strooien over corona, daar word ik best ongelukkig van.

5 augustus 2020 om 10:42

@nederland79, snap ik wel. De hele situatie is sowieso ontzettend vermoeiend en vervelend. Wat vind je van mijn redenatie? Kan je die ook volgen?

5 augustus 2020 om 11:28

@gelbereds ja, uiteraard. De onzekerheid/ onbekendheid is een groot probleem. Maar misschien valt het mee, misschien niet. Wat we zeker weten is dat de economie naar de filistijnen gaat en dit gaat heel veel mensen heel zwaar in de problemen brengen. Dit kunnen we voorkomen. Zorg dat de kwetsbaren buiten schot kunnen blijven en laat de rest de economie redden.
Zoals ik zeg... met de jaarlijkse griepgolf maken 10.000 doden niet uit. Dan gaan we niet in lockdown want dat is te duur en vindt de rest vd bevolking de moeite niet.

Ja er is kans dat dit met corona iets minder goed afloopt, maar op deze manier loopt het sowieso niet goed af.

Daarnaast ben ik heel pragmatisch. De ideale wereldbevolking is maximaal 500 miljoen mensen, dus mocht corona iets groter uitpakken, dan is dit op de lange termijn gunstig voor de mensheid.
Hebben wij alleen pech :-)

5 augustus 2020 om 11:49

@Groninger, je draagt goede dingen aan. Ben opzich eens dat het kabinet daarbij wegkijkt, maar besef ook dat dit een mondiaal probleem is. Vliegreizen mogen wat mij betreft bijvoorbeeld ook veel duurder worden. En die hele simpele oplossing is zo simpel niet, doordat er inderdaad allerlei andere belangen zijn. Ik praat het absoluut niet goed, maar met een nationale aanpak ga je de problemen die jij benoemt niet tackelen. Daarvoor is een mondiale aanpak nodig en dan is het Nederlandse kabinet maar een radertje in het geheel. Helemaal met je eens dat we mondiaal en dus ook in Nederland te weinig waarde hechten aan de volksgezondheid. Ik durf echter wel zo ver te gaan dat de bevolking hier zelf ook in mee gaat. We stellen vaak andere prioriteiten boven onze gezondheid. Geld verdienen, een groot huis, een dure auto. We vinden het vaak belangrijker dan onze gezondheid.

5 augustus 2020 om 07:36

Verheijen zegt dat er nog niet genoeg bewijs is om er van uit te gaan dat getrainde sporters geen langdurige schade zullen hebben.
En dan gebruik je één voorbeeld van enkele wielrenners om te zeggen dat hij stemming maakt? Ook met jouw voorbeeld van de wielrenners is er nog steeds helemaal geen bewijs dat ze niet meer voorzichtig hoeven te doen.

5 augustus 2020 om 07:54

Wie zegt dat ze niet voorzichtig moeten zijn? Voetballers moeten net zo voorzichtzig zijn als ieder ander mens. Zeker bij een beroep waar je contact nauwelijks kunt vermijden. Maar voetballers zijn over het algemeen gezonde mensen. Wat mij betreft hoeven zij niet extra voorzichtig te doen, zoals Verheijen voorsteld. Vooralsnog is er gewoon geen aantoonbare reden dat topsporters er blijvende schade aan overhouden. Dus lijkt het mij dat topsporters gewoon de normale regels kunnen aanhouden, net zoals jij en ik dat horen te doen.

5 augustus 2020 om 09:05

over het algemeen - niet extra voorzichtig - vooralsnog - lijkt mij.

Je argumenten komen zo niet sterk over. Je wilt gewoon dat zijn jou gaan entertainen?

5 augustus 2020 om 09:06

Er zijn ook mensen die na ziekte door coronavirus een trombose of longembolie kregen. Dat zijn natuurlijk wel verontrustende bevindingen. Bij jonge fitte mensen is de kans klein op schade, maar zekerheid heb je nooit.

5 augustus 2020 om 09:50

Dat deze man nog altijd een podium krijgt...niets meer dan stemmingmakerij, en net zoals dit voorbeeld is het ook altijd vrij eenvoudig te ontkrachten. Daar komt echt alleen maar onzin uit, die hoort zichzelf veel te graag.

5 augustus 2020 om 10:08

Leuk en aardig maar hoe verklaar jij dan het geval Dmitrov? Een topfitte topsporter met zoals jij beschrijft een beter immuunsysteem dan wielrenners.

5 augustus 2020 om 10:26

Jij bedoeld Dimitrov, de tennisser die besmet raakte bij het toernooi van Djokovic? Die is inmiddels gewoon weer aan het trainen na een weliswaar mentaal en physiek uitdagend ziektebed. Daar is absoluut nog niet over te zeggen of er permanente schade is. De kans is groter dat hij volledig herstelt dan dat hij er schade aan overhoudt, maar het is beide niet uit te sluiten (vooralsnog). Niet vergeten dat hij pas een week of 5 geleden positief testte.

5 augustus 2020 om 10:44

Dimitrov is meer dan 6 weken na zijn besmetting nog een stuk verwijderd van zijn normale doen. Verheijen, en ik ben totaal geen fan van deze blaaskaak, heeft daarom gewoon gelijk in dit geval. Een topfitte sporter kan zomaar anderhalve maand uitgeschakeld zijn, en dat is geweldige aderlating voor elke club. Periodiek testen zodat je onderlinge besmetting binnen de eigen club kan voorkomen, alleen testen bij klachten is niet houdbaar bij sporters die vaak a symptomatisch blijken. Testen is zo’n kleine moeite zonder enige nadelen.

Hmmm, leuk hoor. Volgens mijn maakt een gezond lichaam zelf anti stoffen aan omdat een virus in de lucht hangt. Dus meten ze anti stoffen, bij de ene wat meer als bij de ander! En vaccin terwijl er echt niemand meer echt ziek wordt???

5 augustus 2020 om 07:32

Je kunt geen antistoffen aanmaken omdat het virus alleen maar in de lucht hangt, je moet er daadwerkelijk mee besmet raken.

5 augustus 2020 om 09:19

klopt. En van een flinke avond borrelen ga je niet dood. Maar als je liters vodca achterover tikt, dan kan je lichaam dat niet aan. Ook bij het virus geldt: hoe meer je in 1 x binnenkrijgt, des te gevaarlijker het wordt.

Hier moest ik toch even van knipperen met mijn ogen: waarom geeft de media Raymond Verheijen een podium over dit onderwerp? De geleerden die jaren met dit onderwerp bezig zijn geweest zullen er wel net wat meer verstand van hebben dan hij, ondanks dat hij met Louis van Gaal gewerkt heeft...

5 augustus 2020 om 07:34

Ja, ik wordt ook zo moe van die wijsneus. Als hij zo ontzettend kundig is vraag ik me af waarom de Europese topclubs niet over elkaar heen rollen om hem maar in dienst te hebben. Ik wil VZ vragen in de titel duidelijk te maken wanneer een bericht over deze man gaat. Dan kan ik deze berichten gewoon overslaan.

5 augustus 2020 om 14:03

Wat hij zegt is ook zo komisch altijd. Nu weer, hij adviseert bloedtesten op anti stoffen. Wat doet Ajax allang, bloedtesten op anti stoffen. Daardoor weet Ajax van de spelers die met Corona in aanraking gekomen zijn. Hij reageert dus op een artikel dat erover gaat dat Ajax bloedtesten doet en adviseert ze dan om bloedtesten te doen.

Dit is de eerste keer dat ik vind dat Verheijen wel een punt heeft. Ik denk dat, nu Rotterdam en Amsterdam de grootste coronahaarden van Noord-Holland en Zuid-Holland zijn, periodiek testen erg zinvol is. Dan dus met name in Rotterdam omdat ze dat daar nog niet doen. En bedenk dat bij een voetbalclub vooral niet-topsporters werken. De clubarts, koffiejuffrouw, kantoorpersoneel etc. zijn gewoon mensen zoals jij en ik. Dus Raymond, je hebt voor één keer gelijk.

5 augustus 2020 om 08:41

Vraag me af of dit niet met de vliegvelden door de vluchten die daar landen daar er weinig maatregelen worden genomen van afstandhouden en de kleine ruimte waar je met veel mensen op elkaar gepropt zit.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren