Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ervaringsdeskundige over Blind: ‘Profvoetbal kan, maar is mentaal moeilijk’

Laatste update:

Ook in België is het nieuws over de hartspierontsteking van Daley Blind ingeslagen. De verdediger van Ajax heeft een interne defibrillator, een 'kastje' dat het hart ondersteunt, ingebracht gekregen. Voor voormalig voetballer Anthony Van Loo een herkenbaar verhaal, want hij speelde jarenlang profvoetbal met datzelfde 'kastje'.

Van Loo heeft een verzwakte hartspier als gevolg van een erfelijke aandoening. Bij Blind gaat het om een hartspierontsteking, maar de symptomen van beide aandoeningen zijn hetzelfde. Volgens Van Loo, die vorig jaar op dertigjarige leeftijd een punt achter zijn voetballoopbaan zette, is profvoetbal met een interne 'pacemaker' mogelijk. "Volgens mij is het mogelijk om te voetballen op het hoogste niveau", zegt de oud-speler van KV Kortrijk tegenover Sporza.

"Ik heb het ook kunnen doen, in België dan. Er is een niveauverschil, maar als hij onder toezicht blijft staan, moet het kunnen", zegt Van Loo, die vooral mentaal moeite had met zijn hartproblemen. "In het begin is het mentaal niet simpel. Je denkt er heel de tijd aan. Ik heb op een bepaald moment tegen mezelf gezegd dat ik ofwel dat kon blijven doen, ofwel mezelf er moest over zetten en positief zijn. Als je niets voelt, probeer er dan niet aan te denken."

Blind zal volgens Van Loo moeten wennen aan het spelen van profvoetbal, in de wetenschap dat hij een hartaandoening heeft. "Het is proberen de knop om te draaien. In het begin is dat moeilijk door de angst, maar na een tijd gaat die weg. Als de dokters groen licht geven, moet je dat honderd procent vertrouwen. Dokters zullen wel zeggen als het niet oké is en het verhaal moet stoppen. Je moet dus mentaal sterk genoeg zijn, maar de eerste maanden zijn niet evident."

Zelf is de 31-jarige Van Loo gestopt met voetbal. De oud-verdediger speelde van 2006 tot 2018 in de hoogste Belgische competitie bij drie verschillende clubs en kwam in twaalf seizoenen tot 146 competitieduels. "Ondertussen gaat het goed met mij", vertelt de Belg. "Mijn gezondheid is stabiel en ik heb een heel ander leven nu. Voetballen doe ik niet meer, maar als het mooi weer is, ga ik wel eens joggen of padel spelen met vrienden. Iets intensief doe ik niet meer, maar wat ik doe, kan ik zonder zorgen doen."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zolang dit voor Daley ook geld is het te hopen voor hemzelf dat hij zich er mentaal overheen kan zetten.

24 december 2019 om 18:37

Zullen we stoppen met vergelijkingen trekken die er helemaal niet toe doen? Elk persoon en elke casus is anders. Bovendien, al zouden de symptomen al gelijk zijn, de oorzaak, het verloop en prognose zullen allen anders zijn. Sensatie/clickbyte verhalen, vervelend!

24 december 2019 om 18:41

Waarom gelijk zo geprikkeld reageren? Voor Blind zelf maar ook (zijn) fans toch alleen maar prettig om uit ervaring te horen dat het mogelijk is om profvoetbal te spelen met een hartaandoening?

24 december 2019 om 19:02

Als je dit een sensatie verhaal noemt snap ik niet waarom je de moeite neemt om te reageren. Alles wat ik hier wil zeggen is dat ik hoop dat Daley er mentaal niet aan onderdoor gaat, ook al hoeft hier natuurlijk geen aanleiding toe te zijn.

24 december 2019 om 19:23

Ja, een hartaandoening. Die totaal niet te vergelijken is. Jaakke heeft volkomen gelijk wat mij betreft. Gemiddeld Nederland maakt hier geen onderscheid in dus werken dit soort verhalen alleen maar verwarrend. Het is non-informatie. Appels met peren vergelijken.

24 december 2019 om 20:56

Exact dit dus. Het is slechts sensatie zoekerij.

word altijd moe van dit soort verhalen.
Geen mens is hetzelfde mentaal en dit klinkt meer als verschillende afwijkingen.

24 december 2019 om 18:54

Natuurlijk is geen mens hetzelfde maar als iemand hem kan begrijpen is het deze knul wel.

24 december 2019 om 20:55

Nee vind ik ook niet. Hij heeft echt een afwijking blind niet. Blind heeft een ontsteking.Een afwijking ben je mee geboren en zal veel meer in je hoofd zitten dan een ontsteking. Dus nee deze man is geen ervaringsdeskundige in mijn ogen

24 december 2019 om 22:45

Deze opmerking plaats ik niet helemaal wve. Waarom zou een geboren afwijking meer in je hoofd gaan zitten dan een ontsteking? Ik ben wel ervaringsdeskundige, heb een ontstoken hartspier gehad, en ik kan je verzekeren dat het mentaal enorm zwaar is (geweest) om er overheen te komen. Nou zal de begeleiding van Blind van topniveau zijn, maar onderschat het mentale aspect absoluut niet!

25 december 2019 om 03:15

Een afwijking kan ook ontstaan. Zoals een ontsteking.

25 december 2019 om 09:07

Als ervaringsdeskundige zou je dan moeten weten dat de ene ontstoken hartspier de andere niet is en dat het een medisch verzamelterm is, waarvan we zonder een medisch dossier gezien te hebben niks zinnigs over kunnen zeggen. Bovendien kan jij niet in Blinds bovenkamer kijken.

24 december 2019 om 19:06

Inderdaad. Blind heeft een ontsteking gehad, deze man een erfelijke afwijking aan zijn hart.

25 december 2019 om 13:48

Beiden zijn permanent verzwakt. Daar gaat het om. Om die angst

25 december 2019 om 13:48

Wordt vooral moe van jezelf zou ik zeggen. Of het een afwijking is of niet, het feit dat blind met een interne defibrillator moet lopen geeft aan dat zijn hartspier permanente schade heeft opgelopen. Dat betekent dat de kans op hartfalen groot genoeg is om altijd zo'n kastje te moeten dragen. En juist die angst is waar deze man ervaringsdeskundige in is.
Letterlijk niemand kan direct na een dergelijke gebeurtenis zonder schroom op een veld staan. Je bent natuurlijk bezig met het feit dat je hart permanent verzwakt is en je aan topsport doet.

Lijkt mij mentaal hele sterke jongen. Wat uitkomst ook zal zijn en “ hoe lullig ook” ... er zijn veel ergere ‘ ziektes’. Hopen op de beste afloop ☘️

Lekker stoppen zou ik zeggen, risico nemen is het niet waard. Heeft toch al een aardig bankrekening. Ajax zou hem een mooie functie moeten geven.

24 december 2019 om 19:07

Wat weet jij over de risico's dan? Wat ik ervan weet is het een ontsteking waarvan hij volledig gaat herstellen.

24 december 2019 om 21:29

Mensen slaan een beetje door inderdaad. Daley was zelf in zijn video in ieder geval een stuk positiever dan Depay in die van hem dus dat is in ieder geval veelbelovend. Ook Ten Hag ging ervan uit dat hij dit seizoen nog meedoet bij Ajax. Zoals Ten Hag al zei: positief denken.

24 december 2019 om 22:20

Hart is toch iets delicaats, ik zeg persoonlijk wat ik zou doen in zijn geval. Natuurlijk is de keuze aan hem.

24 december 2019 om 22:21

Origineel, waarom betrek je Memphis er nou bij? Het gaat hier over Daley, dus blijf on topic.

24 december 2019 om 22:43

Laten we hopen dat je gelijk hebt Roma. Wel één kanttekening: het is niet automatisch zo dat je altijd volledig herstelt van een hartspierontsteking. Er is dus een mogelijkheid dat de ontsteking wel degelijk schade heeft aangericht aan de spier en daarmee aan de hartfunctie. De tijd zal leren of Blind weer terugkeert op topniveau.

25 december 2019 om 00:44

Lekker stoppen zal voor Blind denk ik niet gaan. Voetbal is voor die jongen toch één van z'n grootste passies in n het leven. Daar stop je niet ''lekker mee''. Eerst maar eens verdere onderzoeken en het herstel afwachten voordat iedereen hem een richting in gaat schuiven gebaseerd op meningen van artsen en anderen die bijna niks van zijn specifieke situatie afweten.

25 december 2019 om 09:15

Ik zou het beoordelen van de risico's en de schade lekker overlaten aan de experts die daar vele jaren voor gestudeerd hebben in plaats van zelf een overhaaste, ondoordachte keuze maken zoals jij zou doen.

Ik snap niet waarom iedereen zo geprikkeld reageert als een arts of een ervaringsdeskundige zijn verhaal doet over de aandoening van Blind. Ik hoor niemand zeggen dat ze precies weten wat er bij Blind gaat gebeuren. Ik zie vooral reacties langskomen die aangeven wat er in de algemene zin of in een persoonlijk geval gebeurt is of meestal gebeurt. Nu kan je stellen dat het geen nut heeft om dat soort verhalen te delen aangezien elk mens anders is en je niet de details omtrent Blind weet. Dat klopt, maar ik als betrokkene bij het voetbal in het algemeen lees dit soort verhalen graag. Je maakt je zorgen om zo’n jongen en je weet niet precies wat hij nu heeft. Bij een gescheurde kruisband weten de meeste mensen wel wat er precies speelt en wat het meest voorkomende traject is. Bij dit soort gevallen, die gelukkig niet zo veel voorkomen, weet ik dat niet en dan vind ik het prima dat experts informatie verschaffen. Behoorlijk wat mensen vielen over Fox dat ze een arts in de uitzending hadden. De arts gaf aan dat bij dit soort ontstekingen er littekenweefsel achterblijft en dat afhankelijk van hoeveel weefsel er achter blijft kun je bepalen hoe groot het risico op herhaling bij grote inspanning is. Dat zegt niets specifieks over de situatie van Blind, maar wel wat er speelt in algemene zin bij mensen met dit soort aandoeningen. Prima.

24 december 2019 om 19:45

Omdat het meestal mensen zijn die niks weten of helemaal geen ervaringsdeskundige zijn. Zo ook deze Belg die niks te melden heeft. Een ontstoken hartspier vergelijken met een erfelijke aandoening aan het hart, het slaat helemaal nergens op. Hij begint over ervaringen met spelen met een interne pacemaker, terwijl nergens gezegd is dat Blind met zo'n ding zou moeten spelen als ie terugkomt. Kortom totaal uit de lucht gegrepen die zogenaamde ervaringen. Deze Belg is geen expert en heeft geen vergelijkbare ervaringen. Hij heeft ook iets aan zijn hart en daar houdt zijn expertise meteen op. Ik word altijd misselijk als aandachtsgeile doktoren even komen uitleggen hoe gevaarlijk hun collega's hebben gehandeld door iemand niet te wisselen. Hij weet helemaal niks van de patiã«nt, hoe ernstig het virus is, hoelang het er al zit, wat de kans op blijvend littekenweefsel is en welke gevolgen dit voor de carriã¨re van de speler heeft. Begin daar dan ook niet over te speculeren.

24 december 2019 om 22:49

Dat is mijn hele punt. Die artsen benoemen alleen de mogelijke effecten bij deze aandoening. Misschien moeten we alle voorlichting qua ziektes dan maar afschaffen. Wat is het nut om de symptomen van griep of een tumor te weten als elk mens verschillend is? Er wordt uitleg en context gegeven over een bepaalde aandoening, welke mogelijke gevolgen dit vaak heeft etc. Er wordt nergens gezegd dat Daley dit ook echt heeft, enkel uitleg over de aandoening. Als jullie daar moeite mee hebben, dan is dat jullie goed recht. Maar er zijn ook veel mensen die meer willen weten over de aandoening an sich en dan hoor ik liever een arts zich hierover uitleggen dan dat ik het zelf moet googlen.

25 december 2019 om 03:34

Begrijpend lezen is ook lastig. De beste man geeft aan dat het beoefenen van een topsport mogelijk is met een 'kastje'. In de tekst wordt nergens benoemd dat de erfelijke afwijking en de ontsteking hetzelfde zijn, behalve dat de symptonen vrijwel hetzelfde zijn.

24 december 2019 om 19:55

Deze man heeft een compleet andere aandoening dan Blind, dus ik zie niet in waarom zijn uitspraken relevant zijn als je je zorgen maakt om Blind.

24 december 2019 om 22:50

Ze spelen of gaan beide spelen met hetzelfde kastje in hun hart. Ik vind het interessant om te lezen wat dit mentaal met iemand kan doen. Misschien ook maar elke ervaringsdeskundige met de k-ziekte die hun verhaal doen maar van tv en radio verbannen, want fijn voor diegene dat dat bij hun zo verliep maar elk mens is anders dus wat hebben we eraan?

Want een aangeboren verzwakte hartspier en een ontsteking zijn inderdaad precies hetzelfde... Zodra Blind is genezen is het puur afhankelijk van de ernst van de ontsteking of hij weer 100% gezond is als de ontsteking geen blijvende schade heeft aangericht.Er zit wel een verschil tussen ‘de ontsteking is verholpen en je kan weer voetballen’ vs ‘je hebt een verzwakte hartspier maar icm met de ICD kan je gewoon voetballen’Daarnaast is mentaal iedereen anders. Ik ken ICD-dragers die na 20 jaar nog steeds niet alleen op pad durven en mensen die vanaf dag1 wilden aantonen dat er ‘niks aan de hand’ is.Ik wens Blind een volledig en voorspoedig herstel en hoop dat het verder rustig blijft met alle meningen en goed bedoelde adviezen van medici of ‘lotgenoten’.

24 december 2019 om 22:29

die symptomen die eruit voor komen zouden hetzelfde kunnen zijn hoor dus je zou het prima kunnen vergelijken.

We moeten niet te hard van stapel lopen. Het is een ontsteking en dat is van voorbijgaande aard. Duurt de ontsteking 3 maanden en is er daarna geen enkele ontstekingsmediator te vinden dan zou je gewoon weer moeten kunnen voetballen of in ieder geval sporten. Mensen moeten snappen dat een hart ook een spier heeft. Door het vele sporten word je myocard sterker en krijg je een sport hart waardoor je een lagere hartslag krijgt. zijn hart moet ontzettend sterk zijn door al het sporten en laten we maar eens zien hoe hij er uit komt... Daarnaast hebben spieren een prikkel nodig om sterker te worden. Is zijn hart wat zwakker, dan is sporten juist het middel om zijn hart weer optimaal te laten functioneren.

Lijkt mij dat een erfelijke afwijking wel ff different cook is dan een ontsteking als gevolg van een bacterie of virus.. maar dat kan aan mij liggen

Laten we eerst afwachten wat er gaat gebeuren! In het ergste geval speelt ie nooit weer, maar dat zal toch wel niet?

Wat een prikkelbare reacties hier zeg. Hij zegt toch niks raars en zegt toch ook niet dat ze dezelfde aandoening hebben? Enige wat die aangeeft is dat het mentaal lastig is om te voetballen op het moment dat je voor het eerst speelt met zo'n kastje in je lichaam. Ja of denken jullie dat Blind denkt van oh het is maar een ontsteking en dat ding hebben ze voor jan lul erin gezet. Dit zijn dingen die altijd in je hoofd blijven rondspelen. Niks raars aan. We praten hier niet over een pleister ofzo.

24 december 2019 om 23:10

Het is sowieso helemaal niet gezegd dat hij een S-ICD heeft wanneer hij weer gaat voetballen...

Verder zegt Van Loo niet per se wat raars, maar moet nu iedereen ineens een verhaaltje gaan vertellen over zijn (totaal onbekend of het vergelijkbaar is) hart? Morgen Michael Jansen en 2e kerstdag Sno op de voorpagina. En met oudjaar kunnen we vast wel de cardioloog uit Groningen interviewen ofzo.

Ik ben eventueel ook nog wel beschikbaar tussen de 27e en de 30e.

25 december 2019 om 06:19

Ja als hem een vraag wordt gesteld dan mag hij inderdaad ook zijn verhaaltje doen. Leuk dat als we weer de zoveelste artikel krijgen van wat een Frenkie vanochtend op zijn boterham heeft gesmeerd iedereen roept om maar gewoon niet meer erop te klikken als het je niet bevalt. Maar als het om iets gaat wat echt belangrijks mensen maar hun bek moeten houden.

Zou gewoon lekker stoppen als ik Blind was, heeft net een kleine en moet zo’n risico niet nemen.

Kinderachtige reacties weer hier. Iemand deelt zijn eigen ervaring, die gewoon vergelijkbaar is (ookal is het iets anders) en zegt geen gekke dingen verder. Ps. De uitspraak dat elk mens anders is wordt ook totaal uit verband getrokken, in basis zijn we namelijk allemaal hetzelfde: een homp vlees met gevoelens en gedachtes. Dus zo anders zijn personen niet en uit mijn ervaring kan ik vertellen dat de ervaring van een mesn (die compleet anders is dan ik) me zeker kan helpen en heeft geholpen in het verleden

Natuurlijk is iedereen anders, maar ik vind alle mensen die zeuren over dat je niet deze verhalen mag vergelijken met die daley want iedereen is anders. Maar dan zie je vervolgens vaak dat die mensen zeggen dat daley er mee moet stoppen want bij veel mensen is het gevaarlijk. Sorry maar dan ben je gewoon een hypocriete zielige zeurdert. Het is zijn eigen keus en ik snap dat het voor hem een moeilijke keuze zal zijn, want beide kanten hebben positieve en negatieve kansen.

Mijn ervaring met een ziekte is dat iedereen er verstand van heeft en het ergste zijn de "ervaringsdeskundigen." Leef gewoon met Blind mee maar ga hier alsjeblieft niet de behandelend arts uit zitten hangen. Hou het maar op je expertise op voetbalgebied, die is in zijn algemeenheid iets meer ontwikkeld.

Gezondheid gaat boven alles! En helemaal leven!! Het zou een enorme aderlating zijn voor mijn club maar echt.. die gozer moet nog 80 jaar mee en dat gun ik hem. Vraag mij ondertussen ook af dat stel hij voetbalt door en Ajax krijgt een Italiaanse tegenstander.. staan de Italiaanse autoriteiten zijn optreden wel toe? Wetende hoe ze in Italië zijn betreffende hart problemen of bepaalt de uefa dan altijd?.... aller belangrijkste is om de mens blind bij ons te houden levend!! Niks is belangrijker zelfs de wereldbeker niet!

De enige vergelijking is het hart. Verder is het totaal niet vergelijkbaar, maar laten we iedereen maar lekker aan het woord.

Zullen we met ze allen gewoon wachten wat zijn eigen arts zegt over zijn rikketik en hopen dat het goed komt want als iemand op het moment de leider is bij Ajax dan was/is blind het wel ik hoop echt dat alles goed gaat komen met hem echt zo een super prof deze jongen echt een topper

En interne pacemaker en een ICD zijn niet hetzelfde. Veel ICDs hebben een pacemaker functie maar dat hoeft niet.

Ik vind het nog steeds bijzonder dat Daley en ICD heeft gekregen. Dit zou nooit zo snel gebeuren bij een 'gewone' patiënt. Hoop dat hij de tijd krijgt om goed te herstellen en hopelijk komt hij op niveau terug.

Voila, iets intensief doen is gewoon te riskant. Mentaal ook heel moeilijk. Maar ok, Blind moet nu eerst revalideren daarna pas kan je zien hoe ver hij staat.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren