Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Ajax heeft goede reden om geen zaken te doen met Barcelona’

Laatste update:

Ajax lijkt geen heil te zien in de tijdelijke komst van Riqui Puig. De Amsterdamse club zou een belangrijke kandidaat zijn om de twintigjarige middenvelder in januari te gaan huren van Barcelona, maar Mundo Deportivo schrijft zaterdag dat Ajax een goede reden heeft om Puig niet naar Nederland te halen.

Puig komt bij Barcelona voorlopig niet voor in de plannen van trainer Ernesto Valverde en mag in januari naar verluidt tijdelijk uitkijken naar een nieuwe werkgever. Hoofd jeugdopleiding Patrick Kluivert van de club liet eerder deze week aan Sport weten Puig graag onder te brengen bij Ajax. "Zij zouden het perfecte team zijn. Ik wil spelers graag verhuren aan Ajax", zo vertelde Kluivert.

"Voor spelers die niet direct naar ons eerste elftal doorstromen, zou het perfect zijn om zich ergens anders verder te ontwikkelen", zei de oud-spits, doelend op onder meer Puig. "Als je alle middenvelders van het eerste elftal bekijkt, met onder meer Frenkie de Jong, Arturo Vidal en al die anderen, waar ga je Riqui dan neerzetten? Met alle respect, het is moeilijk. Het is beter voor Riqui om verhuurd te worden, zodat hij op een ander niveau kan spelen en dan terugkeert."

Ondanks de woorden van Kluivert lijkt Ajax de komst van Puig niet te zien zitten. Barcelona is niet bereid om mee te werken aan een definitief vertrek naar Amsterdam en Ajax voelt zich op zijn beurt niet geroepen om de middenvelder op te gaan leiden voor de Catalaanse grootmacht, verzekert Mundo Deportivo. Ondertussen wordt Puigs geduld flink op de proef gesteld door Valverde: de trainer van Barcelona deed dit seizoen nog geen enkele keer een beroep op de spelmaker, die nog een contract tot medio 2021 heeft in het Camp Nou.

Begrijp jij het standpunt van Ajax?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De beste optie lijkt me dat Ajax dit soort talenten gewoon kan kopen met een behoorlijke terugkoopclausule voor Barcelona. Als je Puig voor 10 miljoen zou kunnen kopen, met een terugkoopclausule van 60/70 miljoen, is dat voor alle partijen goed toch?

23 november 2019 om 16:01

Zou ik als ajax fan prima vinden ja, vind 10 miljoen ook een prima prijs want hij is goed maar heeft nog niks laten zien als het erom gaat.

23 november 2019 om 16:02

Eh dat is voor één partij waardeloos en dat is Barcelona. Een terugkoopclausule van 60 miljoen is kansloos, dan kan je hem beter verhuren met een optie tot koop van 10 miljoen en terugkoop van twintig. Dan zitten namelijk beide partijen met een win-win: Ajax kan 'm lekker laten liggen als hij niet bevalt (geen verlies), en als hij wel bevalt hebben ze of een goede speler erbij, óf 10 miljoen winst. En in dat laatste geval heeft Barcelona er ook een prima opgeleide speler bij, anders zouden ze hem immers niet kopen.

23 november 2019 om 16:02

Haha voor alle partijen. Lijkt me vrij nadelig voor Barcelona.

23 november 2019 om 16:07

Waarom? Met een lage terugkoopclausule is er geen aanzienlijk voordeel voor Ajax. Als Puig daarnaast fantastisch presteert kan Barcelona prima dat bedrag ophoesten. Puig is een ontzettend groot talent, en als Barcelona hem dan terug zou willen, is hij een 60 miljoen vast wel waard.

23 november 2019 om 16:31

Houd toch op, man. 60miljoen is een enorme transfersom voor je eigen speler. Prima als Ajax hem niet wil, maar dan verhuren ze hem toch aan een dozijn andere clubs die wel akkoord gaan.

23 november 2019 om 17:37

Precies. 60 miljoen slaat kant noch wal, waarom zou je hem dan verkopen. Als Barcelona echt zaken wil doen met Ajax is denk ik een terugkoopclausule een heel goed idee. Ajax koopt en Barcelona heeft het recht na 2 jaar de speler terug te kopen voor het dubbele van het aankoopbedrag. Dus mochten ze zeker weten dat de jongen heel goed gaat worden verkoop je hem voor weinig. Ajax 2 jaar genieten en maken een kleine winst. Twijfel je als Barcelona zijnde verkoop je hem voor iets onder de marktwaarde(75%). Dan hebben beide ploegen er iets aan. Je kunt ook zeggen, na een jaar terug kopen is 4x het aankoopbedrag, na 2 jaar 3x het aankoop bedrag, na 3 jaar 2x het aankoop bedrag en na 4 jaar het aankoop bedrag. Dan is het voor Ajax ook gunstig als ze na een jaar verkopen maar anders kun je er mooi langer van genieten.

23 november 2019 om 16:04

Barca is niet op hun achterhoofd gevallen. Als je een terugkoopclausule met 30 mln kan regelen, mag je als Ajaxzijnde al blij zijn, maar denk dat het eerder 20, hooguit 25 wordt. Mocht Barcelona het überhaupt willen.

23 november 2019 om 16:06

Natuurlijk, spelers die je al onder contract hebt staan voor tien miljoen verkopen die je later voor het zesvoudige weer terug moet kopen. Klinkt als een geweldig business model.

23 november 2019 om 16:08

Want je denkt dat Puig een echte kans gaat krijgen bij dit bestuur?

23 november 2019 om 17:01

Het zesvoudige is simpelweg achterlijk. Maak er het dubbele van en het is al heel redelijk.

23 november 2019 om 17:07

Niet voor Ajax, Almo.

23 november 2019 om 17:12

Weet niet helemaal waar ik moet beginnen met het beantwoorden van een vraag die eigenlijk niets te maken heeft met de discussie die er gevoerd wordt. Sinds wanneer heeft het bestuur direct invloed op of een individu de kans krijgt in het eerste elftal? Dat is toch echt aan Ernesto Valverde. En laat dat nou degene zijn die vast blijft houden aan Vidal en Rakitic in plaats van jeugdspelers als Aleñá en Puig door te schuiven. Natuurlijk heeft het bestuur de macht om Valverde te vervangen, maar als je de illusie hebt dat het bestuur direct kan vertellen of Puig speelminuten krijgt denk ik dat je verkeerd zit. Daarnaast gaat daar de discussie helemaal niet over, want het gaat om een samenwerkingsverband tussen Ajax en Barcelona voor spelers die speelminuten nodig hebben. Het ene is een gevolg van het gedrag van Valverde, het andere is een strategisch samenwerkingsverband op bestuurlijk niveau. Oh, en sluit me overigens aan bij Almogaver dat het zesvoudige volstrekt belachelijk is.

23 november 2019 om 17:13

Misseva88, vertel me dan eens een redelijke ratio tussen verkoop- en terugkoopprijs. Want uiteindelijk moeten alle partijen er beter van worden. Denk je echt dat Barcelona staat te trappelen om een eigen jeugdspeler voor tientallen miljoenen terug te kopen?

23 november 2019 om 17:28

Ik denk niet dat een ratio is waar zowel Barcelona als Ajax beter van worden. Ajax gaat geen 10 miljoen investeren om in het gunstigste geval er 10 miljoen euro op te verdienen, daar is dat gewoon een te grote investering voor. En daar is de status van Ajax ook te groot voor. Ajax is geen Eibar, die tevreden is met een verdubbeling van de transfersom. Ajax zit in de wereld van de tientallen miljoenen euros aan afkoopsommen. Daarnaast zit Ajax in de wereld van het zelf opleiden. Daar wil het voor beloond worden. Ik zie geen compromis tussen Barcelonas wens om de speler goedkoop terug te kunnen halen en de wens van Ajax om hem op te leiden, te presteren en dan voor een forse som te verkopen om een aanval op de top van Europa te doen. Die twee doelstellingen passen niet samen. Ajax is niet wanhopig en zal zich dus niet genoodzaakt voelen een compromis te sluiten.

23 november 2019 om 19:19

Het bestuur bepaalt wie de trainer is en wie er gekocht worden. Indirect hebben zij dus een heel behoorlijke invloed op wie er (kunnen) spelen. Daarnaast snap ik ook wel dat het voor Barcelona niet 'plezierig' is om zoveel te moeten betalen in een dergelijk scenario, maar jij snapt natuurlijk ook wel dat Ajax niet zo'n deal sluit voor 10 miljoen winst, mocht Puig succesvol zijn.ik ben er helemaal voor dat Puig gewoon bij Barça blijft, maar ik geloof niet dat hij door gaat breken onder de huidige trainer en bestuur. De enige reële optie die dan overblijft is hem ergens anders te laten spelen waar die club ook echt om hem geeft, dit zal hoogstwaarschijnlijk niet op huurbasis zijn want dan geeft de andere club vrij weinig om hem. Tuurlijk, ze maken dan zelf de beslissing om hem te huren, maar hoe vaak zie je nou dat een dergelijk talent op huurbasis succesvol is en zich zo de basis inknokt?

23 november 2019 om 17:45

Puig en Alena zijn natuurlijk super talenten en passen bij Ajax. Kopen met eerste terugkooprecht voor Barca zou geen slechte manier van zakendoen zijn. Op het middenveld kunnen we wel wat creatievelingen gebruiken.

23 november 2019 om 22:56

Goh, Holland8 , is de doorstroming van eigen jeugd dan niet meer belangrijk? Jij kletst ook maar zowat. Ajax moet helemaal niet beginnen aan zulk soort deals. Laat Barca lekker zelf hun jeugdspelers een kans geven. Als je deze spelers al nodig hebt, kopen zonder voorwaarden.

Goh, wie had dat nou van tevoren kunnen verwachten? Je zou bijna zeggen dat er voor Ajax nagenoeg geen 'incentive' is om spelers van topclubs te huren en hen speeltijd te geven terwijl ze die hadden kunnen gebruiken voor spelers waarvan ze er economisch wel op vooruit gaan. Nu even zonder sarcasme, natuurlijk zou het ideaal zijn om een samenwerkingsverband tussen Ajax en Barcelona aan te gaan. Maar zo'n samenwerkingsverband werkt alleen als beide partijen er beter van worden. En op dit moment heeft Barcelona de arrogantie (vooral ingegeven door het huidige bestuur) om te denken dat Ajax staat te springen om een huurling, zelfs al is die huurling van het niveau Riqui Puig. Heb het al eerder gezegd; als je echt samen wil werken met Ajax zul je spelers van een ander kaliber moeten uitlenen en het ook voor Ajax economisch aantrekkelijk maken om hen speeltijd te geven. Denk dan aan een constructie met een terugkoopoptie voor Barcelona, een 'opleidingsvergoeding' of zelfs een wat complexere vorm waarin Ajax bonussen krijgt als zo'n 'huurling' bepaalde prestaties levert.

23 november 2019 om 16:22

Over en weer eerste optie tot koop. Voor beide partijen voordelig en beide partijen krijgen marktconforme prijzen voor spelers. De rest is voor een van de partijen een slechte deal en dat moet je niet willen. Is wel lekker als Barca en Ajax een goede band houden. Zie Frenkie de Jong, maar ook Onana. Barca heeft spelers nodig die af dan wel vergevorderd zijn en Ajax wil dan weer veelvuldig spelers die het laatste stapje redelijk snel kunnen zetten.

23 november 2019 om 17:21

Dat lijkt me een redelijk begin, al lijkt me dat lastig in de praktijk te brengen. Een eerste optie tot koop betekent namelijk dat de verkopende club eerst contact op moet nemen met de andere partij. Pas als de andere partij heeft aangegeven dat ze geen interesse hebben in de speler mag de transfer doorgang vinden. Dat lijkt me nogal een gehannes als je dat keer op keer zou moeten doen. Stel nou dat Ziyech naar Bayern München kan. Dan zou Ajax eerst aan Barcelona moeten vragen of ze interesse hebben? Lijkt me onnodig lastig. Denk dat het uitspreken van de band tussen beide clubs en het hanteren van 'vriendenprijsjes' bij transfers tussen beide clubs een redelijk begin is. Laat die eerste optie tot koop maar achterwege.

23 november 2019 om 16:55

Helemaal met je eens hoor, ik had het ook niet zien aankomen. Als men bij Barca tussen 2010 en 2016, in de periode van de sanering, zulke goede ideeen had gehad, had het mijn goedkeuring gekregen, maar wat moet Ajax nu met dergelijke talenten? Ajax heeft al moeite om de eigen, zeer talentvolle jeugd in te passen, spelers moeten het niveau hebben en constant kunnen presteren. Ajax heeft geld genoeg om zeer talentvolle, goede spelers aan te trekken, daar heeft Ajax Barca niet voor nodig. Wat betreft die terugkoopclausules: Ajax gaat geen speler van Barca kopen met het risico dat die speler een jaar later voor nauwelijks winst de weg terug bewandeld. Daarbij komt nog dat voormalig toptalenten Bojan en Cuenca ook geen succes waren en behoorlijk op de salarisbegroting drukten. Talenten van Barca spelen zich niet meer direct in de basis bij Ajax en dat is een feit. Jeugdteams van Ajax zijn al heel lang niet minder meer dan die van Barca. Unuvar maakte bv enorm veel indruk bij de opening van het JC stadion in Barcelona.

23 november 2019 om 17:32

Daarom pleitte ik ook voor het uitlenen van een ander kaliber spelers. Kijk nou naar de spelers die eerder zijn uitgeleend aan Ajax. Bojan Krkic, een absoluut toptalent met mentale problemen die op weg leek om een carrière bij de absolute top vaarwel te moeten zeggen. Isaac Cuenca, een speler die tekort kwam voor het eerste elftal en na zwaar blessureleed zocht naar een club om te revalideren. Kortom, spelers die zijn afgetest bij het eerste elftal en hoogstwaarschijnlijk niet meer van waarde zijn voor het eerste elftal. Dat zijn niet het kaliber spelers die Ajax beter maken en waar Barcelona op langere termijn nog iets aan heeft. Dan denk ik bijvoorbeeld aan spelers als Marc Cucurella (was een revelatie bij Eibar op het hoogste niveau), Carles Aleñá (speelde al meerdere malen ontzettend sterk voor het eerste elftal) of in mindere mate Ansu Fati (nog wel erg jong, maar lijkt zonder twijfel zeer talentvol). Als Ajax behoefte heeft aan een linksback (in dit geval natuurlijk niet, maar dit is alleen een voorbeeld), dan zou Marc Cucurella zonder twijfel direct van waarde kunnen zijn. Dat zijn het type transfers waar zo'n samenwerkingsverband zinvol voor is. Of het moet gaan om een exceptioneel talent als Riqui Puig waarbij Ajax voor een langere tijd hem kan houden en ontwikkelen (en daarvoor financieel beloond wordt).

Ik neem dit soort berichten sowieso niet serieus. Ik kan ook echt maar 1 reden bedenken waarom Ajax dit ooit zou doen en dat is om een keertje een jaartje te overbruggen op het het moment dat een aankomend toptalent er nog net niet klaar voor is, zodat ze die dus geleidelijk kunnen inpassen. Verder nooit aan beginnen, maar goed dat hoeven we de beleidsbepalers in Amsterdam natuurlijk niet te vertellen.

Wat moet Ajax met de, met alle respect, B garnituur van Barca? Ajax heeft als doel weer bij de Europese top aan te sluiten. Dan heeft het weinig zin om overbodige spelers die het niveau (nog) niet hebben van de Europese topclubs over te nemen. Staat ook alleen de eigen jeugd maar in de weg. Daarbij zijn de spelers die Ajax van Barca gehuurd heeft ook allemaal geflopt.

Ajax reageert precies zoals ik eerder deze week aangaf te hopen. Kluivert verhuurt zijn B garnituur maar lekker elders in de hoop ze als betere spelers weer terug te kunnen halen. Ajax heeft genoeg aanwas uit de jeugd die de ruimte wil hebben. Daar wordt al genoeg in geinvesteerd aan mens en geld. Daarnaast investeert Ajax vervolgens liever in gerichte aankopen in plaats van toevallige passanten die Ajax niet kan gebruiken.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren