Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Overmars gooit knuppel in hoenderhok: ‘Ongelooflijk, doe er dan wat aan’

Laatste update:

Marc Overmars sluit zich aan bij de woorden van Edwin van der Sar aangaande meer bescherming voor clubs die goed presteren in Europa. Ajax bereikte vorig seizoen de halve finale van de Champions Leauge, maar moet dit jaar weer strijden voor een plek in de groepsfase. Net als de algemeen directeur van Ajax is Overmars van mening dat het systeem moet veranderen.

De directeur voetbalzaken van Ajax vindt het eigenaardig dat de Amsterdammers nu eerst twee voorrondes moeten zien te overleven om in het miljardenbal te spelen. "Dat is ongelofelijk, daar moet iets aan gedaan worden", zegt Overmars in gesprek met de NOS. "Wij spelen over drie weken onze belangrijkste wedstrijd en een paar internationals zijn nu nog op vakantie."

"Ik geloof dat de hoge bazen bij de UEFA en de FIFA ook continu roepen: kijk eens naar de situatie van Ajax. Nou, doe er dan alsjeblieft wat aan", aldus Overmars, die tijdens het gesprek ook ingaat op mogelijke transfers. De komende weken gaat Overmars met diverse spelers en zaakwaarnemers om de tafel zitten. Ajax is ook nog druk bezig om spelers naar de Johan Cruijff ArenA te halen.

"Veel geld maakt ook lui, zegt men. Dus we moeten wel blijven opletten. We weten waar we staan. Ajax is niet het Bayern München van Nederland. Bayern kan spelers voor vier of vijf jaar aan zich binden", aldus Overmars, die aangeeft dat het bij Ajax na twee of drie jaar 'kriebelt' bij spelers om te vertrekken. "Donny (Van de Beek, red.) zegt ook weleens dat het leuk zou zijn om eens verder te kijken. Maar we willen hem natuurlijk graag behouden."

Mogelijk gaat Ajax een poging wagen bij PSV voor Steven Bergwijn als er nog een aanvaller vertrekt uit Amsterdam. "Maar misschien moeten we PSV wel zo veel betalen, dat je ze daardoor juist sterker maakt", zegt Overmars daarover. "We hebben nog een flinke periode te gaan wat betreft transfers. We moeten het de komende weken gaan zien."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De interesse die Ajax heeft in Bergwijn kan ik niet zo goed begrijpen. Het zou zeer onrealistisch zijn als Ajax vijftig miljoen of meer uitgeeft aan één speler.

17 juli 2019 om 19:54

Het zou ook zeer onrealistisch zijn om zoveel voor Bergwijn te vragen laat staan van een club te krijgen.

17 juli 2019 om 19:59

Waarom onrealistisch als de middelen het doel heiligen? PSV wil Bergwijn niet naar Ajax laten gaan en vragen daarom de hoofdprijs.

17 juli 2019 om 20:02

Ja je kan het wel vragen maar 50 miljoen voor bergwijn zie ik niemand betalen. Als dat inderdaad het doel is dan is dat prima, maar dan kan je ook gewoon nee zeggen.

17 juli 2019 om 20:03

PSV zal geen vijftig miljoen vragen aan een buitenlands club maar wel aan een nationale rivaal. Met wat logisch nadenken kan je dat wel begrijpen toch?

17 juli 2019 om 20:04

Onrealistisch omdat het ver boven de marktwaarde is.... ja als ik jou redenatie volg kunnen ze 100 mln vragen.

Als PSV niet wil verkopen kunnen ze dat toch gewoon zeggen..... doet Feyenoord toch ook of niet soms.

Maar ik heb het gevoel dat PSV of Lozano of Bergwijn wel moet verkopen om het financieel plaatje op orde te houden. En volgens mij is er niks concreet.

17 juli 2019 om 20:13

Als het totaal niet realistisch zou zijn dan zou Ajax zich hier niet over uitspreken. Je creëert dan alleen maar verwachtingen van de aanhang. Ik denk ook dat het voor een heel ander bedrag realistisch is om hem te halen dan voor de 50 miljoen die jij benoemt.

17 juli 2019 om 20:16

Jongens hou toch eens op over Bergwijn

Bergwijn is helemaal niet in de picture bij Ajax

Wie praat er over interesse? Het enige dat Overmars heeft gezegd dat het een interessante speler is

Daar zijn er nog 50 van

17 juli 2019 om 21:36

Precies! Zo werkt het . Journalist vraagt : vind je Bergwijn een interessante speler? Ja zegt overmars en ineens is er nieuws dat Ajax Bergwijn wilt kopen.

17 juli 2019 om 21:56

En als je dat dan uit zou geven, dan ga je toch niet Bergwijn kopen?

18 juli 2019 om 01:13

Dat is het ook, net zoals het bod van 8 of 9 miljoen op Berghuis niet realistisch is.
Voor dat bedrag zou Berghuis een prima versterking zijn, voor 15 of nog meer niet.
Zelfde geld voor Ajax als ze Bergwijn voor 20 miljoen binnen kunnen halen, prima bedrag voor zo'n versterking voor Ajax, maar 40 of 50 miljoen zullen ze niet betalen (al zou het best kunnen dat er een buitenlandse club is die dat wel doen).

17 juli 2019 om 19:54

Ik mag toch hopen dat je een grapje maakt.
Het lijkt me wel fair om in ieder geval een ticket te geven aan de halve-finalisten van het afgelopen seizoen, dit zou eventueel doorgetrokken kunnen worden naar de kwart-finalisten al zijn dat er wel een hoop.

17 juli 2019 om 21:11

Gewoon kampioen worden van je land. Wat dacht je daarvan?

17 juli 2019 om 21:22

Er doen 32 teams mee aan de groepsfase van de Champions League, wil je van die onzinnige potjes als we tegenwoordig op Ek's en Wk's voorgeschoteld krijgen zien waarbij de kampioen van Andorra het opneemt tegen die van Liechtenstein?

Als alleen de kampioenen mee mogen doen, wat gebeurt er dan met de overige topclubs uit Engeland, Spanje, Italië en Duitsland? Dat zou betekenen dat de finalisten van dit jaar niet mee zouden doen, daarnaast ook Real Madrid, Atlético Madrid, Borussia Dortmund, Napoli en Inter. Zie je dat nou echt zitten?

17 juli 2019 om 21:34

@Rhynocerys dat de nr4 van Engeland mee mag doen maar de 1/2 finalist niet...dat clubs ook nog eens de bescherming genieten om clubs uit hetzelfde land niet tegen elkaar te laten spelen.... voor de 4e keer dat jaar 2 engelse clubs tegen elkaar zien in de 1/2 of finale. Voor de 10e keer in 15 jaar Barca - Arsenal. Dat de CL een onderonsje is van de grote landen en af en toe een outsider iets positiefs last zien. Daar zit ik niet op te wachten.

17 juli 2019 om 21:37

@feye88 Laat Ajax dat nou net zijn . Das de hele strekking van jet verhaal

17 juli 2019 om 22:10

@feye88:

Lieverd. Ajax is kampioen en moet nota-bene twee voorrondes spelen om in de groepsfase te komen!

Aangezien het de Champions League heet en er 32 plaatsen te verdelen zijn, vind ik het niet gek als de helft gewoon de kampioenen zijn van de 16 sterkste competities. Nummer 16 is nu de Griekse competitie, de kampioen zou echt niet uit de toon vallen in de CL vergeleken bij wat er nu in speelt in pot 4.

Ander punt: deze situatie komt ook voor een groot deel omdat Ajax afhankelijk is van de prestatie van alle eredivisieteams in Europa. Het gaat dus voor een groot deel niet eens over je eigen prestaties, en dat voelt ook krom. Kijk naar de ranglijst, Nederland staat bijvoorbeeld onder Oostenrijk, Turkije, Oekraïne en België. Hoeveel teams uit die landen staan hoger op de ranglijst van clubpunten dan Ajax? Slechts, 1! Alleen Shaktar Donetsk. De beste Belgische clubs hebben elk de helft van Ajax'punten, maar hebben er wel 3 à 4 die presteren op het niveau Psv.

Mijn voorstel: bovenste 16 competities leveren direct hun kampioen, en de clubranglijst moet gaan meetellen om te bepalen of een team voorrondes moet spelen of niet.

17 juli 2019 om 19:54

Dit is nou precies wat veel mensen niet willen. Een gesloten competitie met dezelfde clubs die altijd uitgenodigd worden. Maar in jouw geval vind je het niet zo erg want Ajax, Feyenoord en PSV hebben dan wel een automatische Cl ticket gezien hun verre verleden. Hypocriet.

17 juli 2019 om 19:55

Mooi dan kan ik Nottingham ook weer eens zien voetballen

17 juli 2019 om 19:56

Wat een onzin. Moet dan Nottingham Forrest, HSV of Aston Villa standaard meedoen aan de CL volgens jou?

17 juli 2019 om 19:56

Hangover96

Goed idee

17 juli 2019 om 19:57

Dat is nog erger dan het huidige systeem, een club belonen op basis van historie in plaats van continuiteit. Voor dit seizoen zaten er bijna twee decennia's tussen tot Ajax weer relevant in Europa werd. Dan kan ik wel betere randvoorwaarden verzinnen...

17 juli 2019 om 19:58

Gewoon alle kampioenen het heet toch "champions league"? En niet "Champions - en ook de nummer 2 3 en 4 van de competities die toch al het meeste geld hebben- league "?

17 juli 2019 om 19:58

Dan krijg je wel heel veel deelnemers die zich automatisch plaatsen. Lijkt mij dus geen optie.

17 juli 2019 om 19:58

Gewoon alle kampioenen het heet toch "champions league"? En niet "Champions - en ook de nummer 2 3 en 4 van de competities die toch al het meeste geld hebben- league "?

17 juli 2019 om 19:58

Aston Villa, Feyenoord, Nottingham Forest, Hamburger SV? Goed plan.

17 juli 2019 om 20:58

En niet te vergeten rode ster belgrado

17 juli 2019 om 21:03

Rode Ster deed afgelopen seizoen ook al mee aan de CL en won van Liverpool en speelde gelijk tegen Napoli. Die passen dus niet echt in dat rijtje vind ik al doen ze niet standaard mee natuurlijk..

Als Ajax nu echt goed door pakt kan het wel degelijk de dienst uit gaan maken zoals Bayern of Juventus. Echter, er is altijd meer verloop dan bij die clubs.

Maar ik ben blij dat het nu zo gaat bij Ajax. En er geen zimlings meer worden gehaald.

17 juli 2019 om 20:03

Ajax kan never het Bayern van Nederland worden als PSV ook zoveel sterker is dan de rest van Nederland. Dan krijg je dus een tweestrijd zoals dat elk seizoen is.

17 juli 2019 om 21:24

Psv zou dan dus een beetje het Dortmund van Nederland worden

18 juli 2019 om 01:34

Dat zal niet zo snel gebeuren, zelfs niet als Ajax doorpakt.
Het voornaamste verschil zit hem in de reguliere begroting.
Die van Ajax is ongeveer 90 miljoen en die van PSV 75 miljoen (dus exclusief transfers en CL inkomsten).
Ter vergelijking, die van Bayern is 630 miljoen en die van Dortmund slechts 317 miljoen, die is dus twee keer zo hoog in plaats van de 10 of 15 in Nederland...in Frankrijk is het verschil meen ik zelfs een factor 3.

Ajax heeft nu flink verdiend aan de CL (maar PSV ook) en het verkopen van spelers, alleen is dat niet structureel. Daarnaast, Lozano en Bergwijn zullen ook niet voor een appel en een ei vertrekken . Mocht Ajax wel de hoofdprijs betalen dan is dat hele voordeel wat ze hebben opgebouw vorig jaar ook bijna in een keer weer weg. En ook PSV verkoopt vaak spelers voor de hoofdprijs, sterker nog, tot Sanchez stond het transfer record in de eredivisie bijna 20 jaar lang steeds op naam van een paar PSV spelers (stam in 98, van Nistelrooy in 2001 en als Laatste Depay in 2015).

Voorlopig gaat dit de eerste paar jaar dus niet gebeuren. Het gaat pas die kant op als Ajax nu een paar jaar achter elkaar de CL haalt en goed presteerd en PSV dit niet doet. Maar ik geloof dat zelfs de meest optimistische Ajax fan het idee heeft dat ze de komende paar jaar steeds de halve finale halen....

Ajax is inderdaad niet het Bayern van Nederland; Ajax heeft een beter beleid op de lange termijn. Verder gaat er niet zoveel gebeuren, onze competitie is gewoon niet interessant genoeg. Punt

17 juli 2019 om 19:59

Welke lange termijn? Het is nog niet zo lang geleden dat het hommeles was bij Ajax...

17 juli 2019 om 20:03

Wat heeft dat met de toekomstvisie te maken?

17 juli 2019 om 20:05

Omdat mensen het niet eens waren met de sterke toekomstvisie

17 juli 2019 om 20:08

En wat is er niet langetermijngericht aan die toekomstvisie?

17 juli 2019 om 20:22

Ten eerste, dat hoeft niet in drie reacties.

Ten tweede: wat weet jij in hemelsnaam van de lange termijn strategie van Ajax? Trouwens, wat weet je van de lange termijn strategie van Bayern?
Je hebt het over 'toekomstvisie' zonder daar iets in te specificeren.

Feit is dat er vorig jaar nog problemen waren op management niveau. Wat ga je zeggen over de 'lange termijn' visie als Overmars volgend jaar besluit op te stappen?

Makkelijk scoren met inhoudsloos gepraat.

17 juli 2019 om 21:00

Just for the record: het waren twee verschillende mensen die reageerden .

18 juli 2019 om 00:01

Ik dacht even dat het iemand was met een dubbel account en een discussie met zichzelf voerde. Wat lijk die nicknames op elkaar

17 juli 2019 om 23:27

Alsof de Italiaanse of Franse competitie zo interessant is.
De eerste reden is of geld of speelminuten. Als je een zelfverzekerd gevoel hebt wat betreft speelminuten, dan is geld de eerste optie.
Geld is dus altijd één van de belangrijkste. Waarom zijn gasten als Zlatan, Neymar en Cavani bij PSG, voor de competitie?

Ajax kan alleen de Bayern van Nederland worden als ze aankomende 2 jaar ook veel succes boeken, met name uitgaande transfers en Europese successen. Als ze aankomende paar jaar ook een paar honderd miljoen kunnen binnen halen hebben ze op termijn zoveel eigen vermogen dat je het kunt permitteren om sleutelspelers langer aan je te binden dmv salarissen van 8 miljoen netto te geven. Eens kijken of ze blijven dan.
Het is de reden dat De Ligt, Ziyech, Tadic en Blind afgelopen jaar bij Ajax hebben gespeeld. Echt niet competitie hoor.

Het is sowieso raar dat er niet alleen kampioenen spelen in de CL. Het is natuurlijk nog vreemder dat er clubs zijn die vierde zijn geworden in hun eigen competitie die de voorkeur krijgen boven kampioenen van andere landen..

17 juli 2019 om 20:03

Nu kijk ik liever naar pak hem beet Valencia tegen Spurs dan naar de kampioen van Georgië tegen de kampioen van Luxemburg, en met mij de meeste kijkers wel denk ik, Champions league gewoon veranderen in top league hoeven we ons daar ook niet druk over te maken

17 juli 2019 om 20:07

Door de nummers 4 van competities als de Premier League te verkiezen boven de kampioenen van kleinere landen draag je als voetbalorganisatie zelf enorm bij aan het steeds groter wordende verschil.

Het huidige voetbalklimaat in Europa is er 1 op basis van geografie in plaats van beleid en de successen worden daardoor al snel kunstmatig. Dat de Champions League in de huidige samenstelling een andere naam dient te krijgen, daar ben ik het volledig mee eens.

17 juli 2019 om 20:50

Als de kampioen van georgie standaard cl speelt en valencia nooit meer, heeft die club uit georgie Valencia binnen een paar jaar ingehaald en zou je andersom praten.

Een paar jaar geleden had je ook nooit naar een wedstrijd van middenmoter psg willen kijken.

Het is toch veel leuker als er 50 goede ploegen zijn die elk goede jaren kunnen hebben ipv een top 4 (oid) waaruit wordt geloot wie dit jaar de cl mag krijgen.

17 juli 2019 om 21:01

Wat een vreemde veronderstelling, met enkele uitschieters daar gelaten is het al vanaf de eerste Europacup 1 finale, Engeland, Italië, Spanje en Duitsland wat de dienst uitmaakt en toen was het geen money league zoals nu, ja meer uitzonderingen dan nu het geval is, maar zolang de TV gelden in die landen x10 of in sommige gevallen x100 is zal het verschil gewoon blijven, ook al mag de kampioen van Georgië ieder jaar meedoen in de CL

17 juli 2019 om 21:04

Nee persoonlijk vind ik 50 ploegen niks. Is teveel. Teveel topspelers verspreid over teveel ploegen. Ik kijk ook NBA en ik moet er niet aan denken dat de topspelers zich zouden verspreiden over Spanje en Italië.

17 juli 2019 om 22:19

Waarom hebben we het over Georgiã«? Dat is meteen zo overdreven.

Stel je zegt dat 16 van de 32 CL plaatsen komen uit de kampioenen van de 16 hoogst genoteerde competities. Dan is Griekenland nu het land dat 16e staat en dus het 'zwakste' is. Die teams misstaan echt niet in pot 4 van de Cl.

Dan kan de rest voorrondes spelen om zich bij de kampioenen te mogen voegen en mag je het met recht nog de Champions league noemen. En dan kan je het met recht ook nog een Europese competitie noemen, aangezien het nu vooral een 4-landen competitie lijkt te zijn.

De teams die het hoogst genoteerd staan in de ranking mogen dan rondes later instromen. Niets mis met een nummer 2 of 3 uit een topcompetitie een enkel voorrondetje te laten spelen hoor. Waarom moeten we die teams het hand boven de hoofd houden met die ladingen televisiegeld die ze al krijgen? Als ze zo goed zijn komen ze er toch makkelijk doorheen.

17 juli 2019 om 22:48

Prima idee, maar met de huidige “commerciële” belangen helaas niet realistisch. Ik vrees dat we straks blij zouden zijn met de huidige verdeling / situatie.

18 juli 2019 om 03:16

Zo werkt het natuurlijk niet helemaal.
Zo wie zo hebben clubs uit grote competities nog altijd meer geld te besteden dan clubs uit kleinere landen, zelfs als die wel CL inkomsten zouden heben en clubs uit grotere landen niet. Hoe groter de competitie hoe kleiner het aandeel van de CL inkomsten wordt voor een club ten opzichte van de totale omzet.

Al ver voordat er vier clubs van een land in de CL zaten werden de wedstrijden of samenvattingen van de grote competities overal ter wereld uitgezonden. Dus iedereen kende die clubs al. Daar werd al het beste voetbal gespeeld. en doordat je financieel niet heel veel zal verranderen zal dat zo blijven.

PSG is wat dat betreft best een mooi voorbeeld. Die financiele daadkracht heeft weinig te maken met de CL maar alles met het geld wat de eigenaar daar op alle mogelijke manieren in stopt. Daardoor hebben ze inmiddels een omzet van 550 miljoen, ze overleefden alleen de groepsfase dus daarvan zal maar 50 miljoen van de CL zijn. Geef de kampioen van Georgie er 50 miljoen bij en ze hebben een omzet van 55 miljoen, dat is dan dus nog de helft van Ajax zonder CL geld. Alleen ga je sponsoren en TV zenders nooit zo ver krijgen om ook 2 miljard in de Championsleague te stoppen per jaar als hier allemaal van dat soort clubs in spelen (al is het maar omdat bijna de helft nu wordt betaald door TV zenders uit de grote 5 competities).

18 juli 2019 om 02:52

Er is geen ruimte om alle kampioenen mee te laten doen in de CL, er zijn 55 Uefa landen en maar 32 plaatsen, dus er zullen zo wie zo clubs af moeten vallen.

Daarnaast zul je een alternatief moeten bedenken voor de grote clubs uit de top competities die geen kampioen worden.
Het is te makkelijk om te zeggen dat die dan maar in de Uefa league moeten gaan spelen. Dan ga je immers de rare situatie krijgen dat die financieel aantrekkelijker wordt dan de CL. Van de 3 miljard die de Uefa te verdelen heeft gaat er nu 2miljard naar de CL en 1 naar de Uefa league (die vervolgens ook door meer clubs verdeeld moet worden). Die miljarden worden echter vooral betaald door TV-zenders uit de top 4-5 landen, jaarlijks dragen zij ieder ongeveer 300 tot 500 miljoen bij). BT sport betaald hier bijvoorbeeld bijna 500 miljoen per jaar voor de Champions league. Dat gaan ze echt niet doen als er maar een Engelse club is die in de CL speelt. Buiten de financiele inbreng van zenders uit de grote landen zitten de meeste andere zenders ook niet te wachten op wedstrijdjes tussen de kampioenen uit kleinere landen, mensen kijken toch liever naar Real - Dortmund dan naar een potje tussen de kampioenen van Polen en Hongarije.
Je zal dus met een ander alternatief moeten komen wat zowel vanuit commercieel oogpunt als vanuit de neutrale kijker interessant is.

Met alleen het afschaffen van de tickets voor clubs die 4e eindigen maak je geen heel groot verschil. Dan moeten er van clubs uit de 55 landen in plaats van uit 45, uit 41 landen zien om zich te kwalificeren. Dat was in dit geval voldoende geweest om Ajax zich direct te laten plaatsen maar daarmee los je het probleem niet op.

Dat is het nou juist met Bergwijn. Denk dat hij voor buitenlandse clubs voor een miljoentje of 40 op te halen is. Maar dat is niet het bedrag dat PSV zal vragen als Ajax informeert, Ajax is een concurrent dus moeten meer betalen. Wat Ajax dus nooit gaat doen.ajax heeft veel geld maar is het nou echt verantwoord om meer dan 45 miljoen euro te betalen voor een ex-jeugd speler die je hebt weggestuurd?

Ajax 45 miljoen euro armer, PSV 45 miljoen euro rijker. Dat gat wat je zelf hebt gecreeerd door puike prestaties sluit je zelf dan weer.

17 juli 2019 om 20:05

Dat ligt er natuurlijk aan. Als hij zich verder ontwikkeld, dan verkoop je hem weer voor meer en wordt het gat weer groter. 45 miljoen vind ik echter te groot risico. Niet dat hij zich niet verder ontwikkeld, maar hij kan ook een blessure krijgen en nooit meer op niveau voetballen. Ik zeg dus niet doen. Ookal ben ik fan van hem en zal ajax normaliter alleen maar winst maken op een speler als dit. Trouwens het is helemaal niet slecht om psv veel geld te betalen. Psv heeft daardoor ook meer geld en daadkracht om betere spelers te halen. Het niveau van de competitie gaat hiermee omhoog, waardoor ajax ook weer makkelijker spelers kan aantrekken.

17 juli 2019 om 20:03

Maar de nummer 4 van de premier league is meestal wel beter dan zelfs de kampioen van Nederland, Belgie, Schotland, Polen etc. Voor kleinere competities is dit natuurlijk wel vervelend maar ik zou echt niet heel snel legia warschau tegen barcelona kijken bijvoorbeeld.

17 juli 2019 om 20:07

Dit is o.a. veroorzaakt door het vele geld wat ze o.a. door de CL krijgen. Krijgen de kleinere competities meer geld dan wordt dit gat ook kleiner.

17 juli 2019 om 20:11

Niet alleen dat. De buitenlandse competities hebben ook gewoon veel betere televisiecijfers. Ze hebben gewoon een veel grotere afzet doordat er meer inwoners zijn. Daarnaast hebben zij de afgelopen jaren veel geld van geldschieters binnen gekregen.

17 juli 2019 om 20:57

Oekraine heeft bijv evenveel inwoners als Spanje. Dus evenveel afzetmarkt. Zou de top 2 van oekraine evengoed zijn als barca en real, dan zou de hele wereld de oekraiense competitie volgen ipv de spaanse. (Dus betere kijkcijfers).

Rusland is vele malen groter dan engeland, spanje of italie. Nog meer afzetmarkt en als ze het geld van de spaanse of engelse clubs zouden hebben zou de wereld naar rusland kijken..

Dus het geld bepaald welke clubs interessant zijn voor kijkers. En de hiidige clubs zorgen er al jaren voor dat alleen zij steeds rijker en groter worden en andere clubs steeds armer. Hierdoor gaat het voetbal kapot, en is er amper meer echte concurrentie.

17 juli 2019 om 20:59

Oekraine heeft bijv evenveel inwoners als Spanje. Dus evenveel afzetmarkt. Zou de top 2 van oekraine evengoed zijn als barca en real, dan zou de hele wereld de oekraiense competitie volgen ipv de spaanse. (Dus betere kijkcijfers).

Rusland is vele malen groter dan engeland, spanje of italie. Nog meer afzetmarkt en als ze het geld van de spaanse of engelse clubs zouden hebben zou de wereld naar rusland kijken..

Dus het geld bepaald welke clubs interessant zijn voor kijkers. En de hiidige clubs zorgen er al jaren voor dat alleen zij steeds rijker en groter worden en andere clubs steeds armer. Hierdoor gaat het voetbal kapot, en is er amper meer echte concurrentie.

17 juli 2019 om 21:01

Zo is Rode ster Belgrado de ‘cl’ winnaar van 90/91. En steau Bukarest is de ‘cl’ winnaar van 85/86.

Dat kan nu niet meer door de verrijking van een paar clubjes.

17 juli 2019 om 21:08

Iseldiroed,

Dit is natuurlijk gewoon onzin! Als Oekraine zo'n goede spelers als Spanje op zou leiden dan zou die competitie inderdaad erg succesvol kunnen zijn. Maar 5 spelers uit Oekraïne opnoemen is voor de meeste voetbalvolgers uit Nederland al een moeilijke opgave. Het geld bepaalt echt niet alles hoor want in sommige landen leeft voetbal ook gewoon veel meer of hebben burgers een hoger inkomen er zijn echt wel meer factoren dan geld. Het voetbal gaat niet kapot het wordt gewoon heel anders wat voor Nederlandse clubs echt niet ideaal is.

Je kunt het beleid van de Uefa niet baseren op een incidenteel succes van een club die over het algemeen zelden overwintert in de Champions League. In de huidige opzet (hoe jammer dat ook is) zie ik niet in waarom Ajax ineens in bescherming moet worden genomen. Dit soort uitspraken waren er uit dat kamp niet toen andere clubs in hetzelfde (of een vergelijkbaar) schuitje zaten.

17 juli 2019 om 20:13

Ten tijde dat er een Nederlandse ploeg zover kwam, stond Nederland er ook beter voor. Vanuit ajax was er dus ook geen noodzaak om er over na te denken/te praten. Persoonlijk vind ik dat alle kampioenen en halve finalisten automatisch geplaatst moeten worden. De overige plekken worden dan opgevuld door 2/3/4 plaatsen, die zich kunnen plaatsen via voorrondes.

Dus omdat je is een keer een CL campagne speelt waar alles meevalt en je een keer ver geraakt (wat ZEDEN gebeurt),word er drama gemaakt..
Zie gewoon dat je boven landen als bv België geraakt,dan moet je geen voorrondens spelen!

17 juli 2019 om 20:32

Precies. Ruim 15 jaar de poulefase overleefd. Waarom kwamen deze geluiden 5 jaar geleden niet voorbij?

17 juli 2019 om 20:48

Pfff zo ga je niets veranderen. Is toch wat voor te zeggen als je halve finalisten een extra boost geven met een ticket. Die clubs hebben zich bewezen te kunnen meten met de aller besten en dat miet je dan toch belonen zodat het misschien niet meer Zelden voorkomt. Goede prestaties moet je op alle fronten belonen om te blijven groeien.

17 juli 2019 om 21:26

En dan een wat meer praktische vraag; waar ga je zo'n extra ticket vandaag halen? Op basis van wat kan er beslist worden dat een land een directe plaatsing ticket moet afstaan aan een team afkomstig uit een ander land?

17 juli 2019 om 22:16

Is toch niet zo moeilijk? I.p.v. 4 tickets aan top landen geef je ze eerst 3. Ik zou zelfs liever zien dat de Top landen Max 2 tickets krijgen en je ook de EL finalisten en half finalisten beloond. En gewoon van afgelopen seizoen.

17 juli 2019 om 20:51

Zie gewoon dit, zie gewoon dat. Wat een onzin man, dat is natuurlijk van belang maar Ajax heeft z'n steentje daar bij echt wel bij gedragen.
Het komt er op neer dat Ajax in Mei nog bezig was met Europees voetbal en nu al begin Augustus moet spelen, dat zou oke zijn als er niks tussendoor komt maar het merendeel van de selectie heeft een toernooi gespeeld. Het betekent dat sleutel spelers geen normale voorbereiding kennen. Het is gewoon een idioot systeem.
Slaat werkelijk nergens op dat een team met 30 punten minder uit Spanje verzekerd is en dat Ajax dat niet is. Gaat gewoon nergens over.

17 juli 2019 om 22:26

Dit is natuurlijk makkelijk scoren. Nadeel is dat een club in de huidige situatie volledig afhankelijk is van de andere teams in het land en niet alleen van zichzelf. Dat is natuurlijk vrij krom...

Als Ajax nu echt goed door pakt kan het wel degelijk de dienst uit gaan maken zoals Bayern of Juventus. Echter, er is altijd meer verloop dan bij die clubs.

Maar ik ben blij dat het nu zo gaat bij Ajax. En er geen zimlings meer worden gehaald.

17 juli 2019 om 20:57

Dat verloop hoeft niet erg te zijn, daardoor krijg je ook eerder verfrissing en doorstroming van eigen jeugd. Alleen mag het wel een onsje minder dan de afgelopen 20 jaar. Maar daar zijn ze nu druk mee bezig.

Ticket voor de kampioen van een land..Champions Leaque...
De rest vd tickets verdelen naar prestaties over de afgelopen 10 jaar

17 juli 2019 om 20:08

Dat kan toch niet. Dat zou werkelijk het meest lachwekkende systeem zijn dat er bestaat. Daardoor verpruts je de hele waarde van meerdere competities. Dat zou naar mijn mening het allerdomste idee zijn dat er is. Het ergste is dat de Eufa het nog serieus overweegt ook.

gewoon als je kampioen word ben je geplaatst en de nummers 2 een ko wedstrijd laten spelen tegen de nummers 3 van een grote competitie

Gewoon zo laten. Je moet als clubs gewoon blijven presenteren en niet verzaken. Zoals ze 5 jaar geleden. Weet nog dat dick advocaat spelers spaarden in de Europa League voor de competitie. Dat is gewoon een domme actie. Gewoon elk jaar gewoon goed presenteren en niet 1 keer en dan alles willen gelijk willen hebben

daar moet zeker wat aan gedaan worden. zorgen dat je structureel meer punten haalt in Europa

17 juli 2019 om 20:51

Ach dat is zo makkelijk slap gelul. Als je onderin hangt kom je daar veel moeilijker uit. Moet jij eens zien wat er gebeurt met de clubs 1,2,3,4 van de top landen als die al zo vroeg een kwalificatie moeten spelen tegen de kleinere landen, dan ligt de helft er al uit.

17 juli 2019 om 21:20

Dat is gewoon niet waar, die beschermde status van die top 4 landen is er nog niet zo heel lang, voordien moesten velen ook voorronden spelen en die haalden dat bijna altijd.

17 juli 2019 om 21:58

@thamike

je kan wel steeds die top 4 landen erbij halen maar landen als Belgie en Oostenrijk zijn ons op een gegeven moment ook voorbij gegaan als ik me niet vergis. we stonden geloof ik 9e op de coefficientielijst dus dan zitten er niet alleen topcompetities bij die ons voor bleven in Europees verband

17 juli 2019 om 22:17

@Japie maar je bent afhankelijk van landen i.p.v. clubs. Dat is ook het hele probleem. Je hebt geen invloed op hoe de rest het doet in je competitie maar je bent er nu wel afhankelijk van.

17 juli 2019 om 22:31

@wandering, ik vind 1999 best een lange tijd geleden. En daarvoor hadden de toplanden ook al een beschermde status in de 2e voorronde aangezien de 3e voorronde nog niet bestond. Die speelde dus later in het seizoen oas hun eerste wedstrijden op Europees niveau.

17 juli 2019 om 22:41

@thamike

dat klopt maar daar hebben clubs in elke competitie last van

Zo werkt de politiek. Het water moet ze eerst tot aan de lippen staan voordat er echt gehandeld wordt.

Ajax is ook een keertje ver gekomen in de CL en meteen moet het systeem op de schop. Presteer gewoon constant en dan hoef je ook geen voorrondes te spelen. Niet alles en iedereen hoeft voor het grote Ajax te wijken. Wat een gehuil is dit weer zeg. Ajax zit nou eenmaal in een zwakke competitie, dat is hun pech.

17 juli 2019 om 21:20

Je kunt het bagataliseren maar Ajax heeft laten zien ver te kunnen komen in de CL en EL en zou daarvoor beloont moeten worden. Dat geldt niet alleen voor Ajax maar voor elke club die niet bij de top 2 hoort van de competitie. Dit is geen gehuil maar een signaal naar dit belachelijke systeem die zorgt dat je altijd een uitzondering blijft. Je voorrondes doorkomen is juist de meest complexe uitdaging. Ik zou wel eens willen zien hoe de top clubs deze voorrondes door zouden komen zo vroeg in het seizoen met al hun spelers wisselingen. Dit staat lis van Ajax maar is voor elke club die ver komt. Dat miet je stimuleren.

17 juli 2019 om 21:26

Volgens mij is Ajax al beloont met tientallen miljoenen. Het huidige systeem is niet veel mis mee.

17 juli 2019 om 22:41

Niets mis met het huidige systeem? Schiet mij dan maar lek want dit heeft niets meer te maken met een CL maar met een Moneyball van de 4 grote voetbal landen die de afscheiding van de rest onmogelijk maakt. Als je Jans groter wordt om vaker mee te doen heb je toch meer geld te verdelen en zul je beter kunnen investeren? Je beloont toch niet alleen met het geld maar ook met plaatsing.

Het blijft toch verbazen dat er sinds 2003 nooit een TD normale logica er op nahield, een beetje kon onderhandelen en scherp op zowel kwaliteit als prijs kon zijn.

De Frenkie’s en en Matthijsen vertrekken, maar Marc blijft gewoon... die gozer verdiend een standbeeld. Een kleintje, ergens tussen Station Bijlmer Arena en de Decathlon. Maar potdomme wel een standbeeld!

Was Ajax dan geen kampioen? Vanwaar de 2 voorrondes?

Tja, de essentie van het hele toernooi is om de kampioen tegen elkaar te laten strijden in dit prachtige toernooi. Maar door de jaren heen is dat gekke puntensysteem ontworpen om de grote teams uit de grotere/ commercieel aantrekkelijkere competities meer kans te geven om deel te nemen. Heel simpel levert dat voor de UEFA gewoon het meeste geld op,
omdat je wereldwijd de grootse fanbases bereikt.

Ajax heeft vanwege haar zeer succesvolle Europese campagne en kater vanwege het punten systeem nu wel iets te klagen. Maar het recht van bijvoorbeeld La Liga op 4 plaatsen is ook niet in één jaar verworven. Daar hebben ze jaren Europees enorme prestaties voor geleverd, wat ook geldt voor de PL en Serie A.
Het is goed om deze discussie weer eens aan te zwengelen en om terug te gaan naar het grond beginsel van dit toernooi, echter zal dit ook weer nadelen hebben voor grote teams die geen kampioen worden in een veel meer concurrerende nationale competitie.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren