Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Bouw stadion Feyenoord loopt jaar vertraging op: 'Te veel risico's'

Laatste update:

Het nieuwe stadion van Feyenoord loopt een jaar vertraging op, zo melden de club en Stadion Feijenoord maandag. De oplevering is nu gepland in de eerste helft van 2024, in plaats van medio 2023. "De deuren van het stadion kunnen in juni 2024 open, zodat Feyenoord er vanaf het seizoen 2024/25 kan spelen", stelt projectdirecteur Frank Keizer.

De planning was dat in de zomer van 2020 de bouw zou beginnen, maar in de laatste maanden is gebleken dat deze doelstelling niet kon worden gehaald. 'Zo ging het uitkopen van bedrijven niet vlot genoeg en moeten er nog volop procedures worden gevolgd', zo klinkt het. De bouw gaat nu in april 2021 van start. Het project betekent een investering van in totaal 444 miljoen euro.

Er moet nu extra budget in de huidige Kuip gestoken worden, bijvoorbeeld aan het onderhoud, dat jaarlijks circa anderhalf miljoen euro kost. “Onder stoom en kokend water was het wellicht mogelijk geweest de oorspronkelijke planning te halen maar daar waren te veel risico's aan verbonden. Dat wilden we niet. Daarom hebben we besloten de planning aan te passen”, aldus Keizer.

Wethouder Arjan van Gils stelt maandag dat 'zorgvuldigheid, zekerheid en kwaliteit' van groot belang zijn bij dit ambitieuze project. “Wij begrijpen daarom de keuze van Stadion Feijenoord om de planning aan te passen. Voor de gemeente heeft deze aangepaste planning overigens geen financiële consequenties”, aldus Van Gils.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Een investering van 444 miljoen, wat een geld! En het zal niet de eerste keer zijn dat de oplevering wordt opgeschort btw.

Kunnen de Feyenoorders onder ons hun mening geven hierover? Ik heb namelijk geen idee of dit zowel financieel als sportief gezien een goede zet is eigenlijk. Ik dacht namelijk dat Feyenoord financieel gezien niet heel veel mogelijkheden heeft.

25 maart 2019 om 16:05

Feyenoord hoeft het niet te betalen, en waarom zou het sportief geen goede keuze zijn!?
Meer publiek, meer inkomsten en hopelijk nog evenveel sfeer.

25 maart 2019 om 16:09

Aha oke, vandaar! Dan hebben ze een hoop geldschieters binnen moeten halen. En ik geef nergens aan dat het sportief gezien een slechte keuze is, dat maak jij er even van. Ben gewoon benieuwd wat de Feyenoorders ervan vinden, want de Kuip is toch wel legendarisch.

25 maart 2019 om 16:42

Geldschieters zoeken ging ze niet al te makkelijk af inderdaad.
De Kuip is zeker heerlijk, maar sentiment is slechts tijdelijk als er nieuwe successen worden geboekt in het nieuwe stadion. En vooruitgang is nou eenmaal nodig, zeker als je middels deze weg, goede financiele stappen kan maken.

25 maart 2019 om 18:10

Je bent al een tijdje niet in het stadion geweest zie ik al. Er is heel weinig over van de sfeer en er komen per week minder en minder mensen

25 maart 2019 om 19:49

Waar komt die negatieve tendens vandaan?

25 maart 2019 om 19:55

@Sulejmanii: ik heb jaren lang een seizoenskaart gehad, maar meer en meer ging ik mij storen aan de negativiteit van in principe een kleine groep met een grote bek. Bij die groep is het echt nooit goed. Of het nou de gkl, het stadion of van geel is. Voor mij ging de lol er steeds meer af en dan in combinatie met de reistijd (en slechte parkeer mogelijkheden) was de keuze gemaakt.

25 maart 2019 om 20:08

Negatieve tendens komt (deels) door de slechte prestaties uiteraard, weinig bezieling in de spelersgroep en staf en vanuit de top wordt er ook nergens op ingegrepen. Dat irriteert, die gemakzucht en vriendjespolitiek in alle lagen van de organisatie. Beleidsmatig ook veel slechte beslissingen de afgelopen jaren en niemand die het ook toegeeft dat (overduidelijke) fouten zijn gemaakt. Niemand is perfect, maar de arrogantie waarmee alle kritiek gepareert wordt steekt bij een hoop supporters.

26 maart 2019 om 13:02

koeral

Dacht jij dat Ajax ook zelf die 150 miljoen heeft betaald die de Arena destijds gekost heeft? Welnee. Dat geld is grotendeeld met overheidsgeld gefinancierd. Dit nieuwe Rotterdamse stadion wordt nu betaald door externe financiers. Die ook de eigenaar worden. Feyenoord wordt de vaste bespeler maar geen eigenaar van dat stadion.

Ik vraag me echt af hoe Feyenoord dit gaat bekostigen.. Ze zullen denk ik op meer op een houtje moeten gaan bijten komende jaren en zoals Spurs en Arsenal financieel achter gaan lopen op de concurrenten.

25 maart 2019 om 16:20

Feyenoord plukt er de vruchten van en gaan er financieel op vooruit. Ze hebben nog een financier(ders) nodig voor de laatste 80 mln.

Je kunt deze bouw niet vergelijken met bv de Spurs, hun hebben hun stadion grotendeels zelf gefinancierd en is naar ik meen 400+ mln boven begroting uitgevallen. Dat zal bij Feyenoord City niet gaan gebeuren.

25 maart 2019 om 19:29

Waarom zal dit met Feyenoord City niet gebeuren? Veel bouwprojecten vallen tegenwoordig hoger uit vanwege een enorme stijging van de kosten.

25 maart 2019 om 20:06

De her en doorberekening die er zijn gemaakt hebben hogere kosten van materialen, bouw en inflatie incluis. Hierdoor zijn ze bij de kosten van 444 miljoen uitgekomen waarvan er eerst 365 miljoen was berekend. Uitstel betekend meestal een hoger bedrag in bouwkosten, zo werkt de economie nou eenmaal.

25 maart 2019 om 20:18

Je kunt er vergif op innemen dat de uitstel extra kosten met zich mee zal brengen. Niet voor niets zegt men: van uitstel komt afstel.

25 maart 2019 om 20:26

"uitstel betekend meestal een hoger bedrag in bouwkosten, zo werkt de economie nou eenmaal"

25 maart 2019 om 22:52

Denk je dat werkelijk? Bij elk bouwproject komen er kosten bij en dat gaat zeker gebeuren bij een project van dit formaat. Bovendien is er buiten Rotterdam veel twijfels over dit plan. Het zou erg naief zijn om die twijfels volledig te negeren.

Ook lijkt het me zeer sterk dat Feyenoord helemaal niet meebetaalt aan dit stadion. Geldschieters stappen niet zomaar in bij een dergelijk project en zeker als dit buitenlandse investeerders betreft. Die haken alleen in als er voor hun iets te halen valt.

26 maart 2019 om 12:58

@ Sirius

"bovendien is er buiten Rotterdam veel twijfels over dit plan"
Dit is een simpel te weerleggen iets, buiten Rotterdam hoeven ze niet na te denken voor dit plan, Feyenoord, gemeente Rotterdam en financiers hoeven dit enkel maar te doen.

Er is know how ingeschakeld bij Goldman Sachs, van hen hebben we de eerste financiering gekregen (geleend) om alles te laten ontwerpen en berekenen. Dit geld is gedekt en zelfs als het stadion er niet komt zijn die enkele miljoenen die er terugbetaald moeten worden. "voor financiering", die lening is voor 90% voor Stadion Feyenoord Nv.

"ook lijkt het me zeer sterk dat Feyenoord helemaal niet meebetaalt aan dit stadion. "

Quote- De bouw van het nieuwe Feyenoord-stadion is een onderdeel van het totale Feyenoord City-masterplan. Betaalt Feyenoord ook mee aan al die andere onderdelen van het project? Het antwoord is een helder ‘nee’. Niet Feyenoord, maar Stadion Feijenoord investeert. En doet dat alleen in het nieuwe stadion.

25 maart 2019 om 16:43

De banken en Feyenoord willen geen risico op zich nemen. Ze zijn op zoek naar geldschieters die het prima vinden dat ze als laatste betaald krijgen (of niet betaald als het tegenzit)

Feyenoord bekostigd dus helemaal niets en neemt dus ook geen risico. Alle risico's komen bij de partijen te liggen die zich maar niet willen melden. Vandaar het jaar uitstel.

25 maart 2019 om 22:59

Buiten de eigen achterban zal geen enkele geldschieter instappen met een dergelijke deal. Met name buitenlandse investeerders investeren alleen als er voor hen iets te halen valt en dat is bij dit plan niet echt het geval.

Verder blijft het gewoon een dubieuze constructie waarin ik de Europese Commissie nog niet heb gehoord. FC Twente had al moeite om de lening en de daarbij behorende rente op te schorten met twee jaar.

Hoe willen ze dit uitleggen aan de Europese Commissie? Feyenoord heeft schijnbaar dus nauwelijks kosten volgens het plan, maar krijgt wel een enorm bedrag per jaar. Dat ga je nooit recht praten bij de EC.

26 maart 2019 om 01:03

De gemeente wil niet echt investeren, alleen in de omliggende infrastructuur. Het geld moet echt van derde partijen komen die bereid zijn heel veel risico te nemen voor weinig tot geen rendement. Van extreem rijke fans dus.

25 maart 2019 om 17:22

Het is grootschalige geldverbrassing. Feyenoord supporters willen dit toch niet, of wel? Mensen willen dit niet en toch maar een nieuw stadion neerzetten waar de naam geen Kuip gaat heten? En waarom!? Is Feyenoord de afgelopen twee jaar Europa League kampioen geworden? Staat er goed beleid op poten bij Feyenoord? Worden er 33 spelers voor 20 miljoen verkocht per jaar? Nee. Het is geld besteden voor geen reden want je hebt er echt niks aan. Wat is er mis met huidige Kuip?

Financieel op vooruit, hoe precies en dan? Vind het beetje apart proces. Laat Feyenoord eerst nationaal en vooral ook Europees renderen en kijk dan verder. Er zijn betere manieren, financieel vooruit te gaan.

25 maart 2019 om 17:48

Vele supporters zijn voorstanders en zo ook zijn er tegen. Die tegen zijn schreeuwen het hardst maar in mijn ogen schreeuwen tegen de wind in. Feyenoord City komt er.

Het is eigenlijk heel simpel, De Kuip weer renoveren is geen optie, de exploitatie van De Kuip zit aan zijn max. Een renovatie is voor een tijdsduur van een maximum van 15 jaar. Daar de exploitatie gelijk zal blijven is de investering voor een renovatie 115 - 130 mln voor 15 jaar te duur en in principe weggegooid geld. 115 mln voor sentiment? Begrijp me niet verkeerd, De Kuip is De Kuip. Maar stilstaan is achteruit gaan.

Wat is er mis met de huidige Kuip? Die staat zga op instorten, de Kuip is op.

Uit City krijgt Feyenoord 25 mln gegarandeerd. Zo ook als eerste betaald.

Er zijn altijd betere manieren en zullen er ook altijd zijn.

(Ik houd het kort, ik heb er al zoveel over geschreven dat het een herhaling word onder dezelfde topics)

25 maart 2019 om 17:50

Sugoiryan maak je geen illusies, het huidige stadion heet officieel ook al niet "de Kuip". Hoe de naam een belemmering voor een nieuw stadion is, zie ik ook niet echt. Eigenlijk net als bij al je andere argumenten. Wat maakt het uit of het straks het Coen Moelijn Stadion heet of Feyenoord City of De Nieuwe Kuip of voor mijn part het Opel Stadion? Als het maar een goed stadion wordt waar Feyenoord mee vérder kan, waar sfeer van uitstraalt, en die de club helpt te groeien in sportief opzicht en in uitstraling. Want dat is in feite de belemmering van het huidige stadion: een ouwe betonbak, sfeervol van opzet met de manier waarop de tribunes om het veld gebouwd zijn, maar als bouwwerk sterk verouderd en met veel te weinig financiële mogelijkheden (denk aan de behoefte aan meer skyboxen en andere commerciële uitbating van het stadion). De argumenten zijn wel bekend, die zullen jou toch ook niet ontgaan zijn, lijkt me?

Dat Feyenoord eerst eens moet gaan renderen voordat ze een nieuw stadion kunnen krijgen - daarmee roep je een beetje een kip of het ei-discussie uit. Feyenoord loopt jaren achter omdat het stadion eigenlijk al zo'n 15 à 20 jaar geleden vervangen had moeten worden, zo zou je het ook kunnen zien. Dat natuurlijk naast allerlei vormen van mismanagement die in die 20 jaar tijd voorbij gekomen zijn, van alles wat destijds tot het bijna-faillissement leidde tot de manier waarop de kampioenschapsmiljoenen de afgelopen twee jaar verdampt zijn, maar in de huidige setting met het huidige stadion mist Feyenoord ook de slagkracht om dat soort tegenvallers goed op te vangen. Als het beleid niet goed uitpakt of er zijn wat tegenvallers, dan leidt dat er op dit moment bij Feyenoord meteen toe dat de club weer jaren terug geworpen wordt in zijn ontwikkeling. Juist daar heeft Feyenoord dat nieuwe stadion zo hard voor nodig: om te zorgen dat de succesjes niet meer incidenteel en ietwat toevallig ontstaan. Zonder de ruimte om te groeien, kun je van die club ook niet veel groei verwachten. Op dit moment is Feyenoord al de eeuwige derde in Nederland, PSV en Ajax zijn Feyenoord structureel voorbij, en een club als AZ is ook al jaren in ontwikkeling en is serieus op zoek naar aansluiting. Maar jij wilt wachten op sportief succes voordat Feyenoord een nieuw stadion zou moeten bouwen?

25 maart 2019 om 18:05

Ahah okay, ik snap je redenatie. Maar zonder renovatie, heeft de oude Kuip dan echt zo heel kort? Ik snap dat er geanticipeerd moet worden op zaken, beter te vroeg dan te laat. Maar zonder een basis van beleid op club basis, is het wel lastig. Ik vind ook dat de stad Rotterdam zich meer moet onderscheiden en gebruik makend van de naam (ivb met haven) internationaal, Feyenoord ook moet meer voor Rotterdam zijn dan genaamd naar een wijk maar dat is weer iets anders, I guess. Maak het dan Rotterdam City ipv Feyenoord City of maak er meer omheen dan nu al. Nu is het heel half half, je gaat er in zo van ja.. We investeren een beetje en okay wie weet wordt het wat. Nee dit moet echt in verbinding met de /maasstad/ zijn.. (noem het nog beter Maasstad City of zet er een nog groter centrum neer) Ik hoop dat er meer kan worden bedacht dan dit, Rotterdam is trots voor Rotterdammers in NL maar net zoals Ams moet het meer kunnen uitdragen naar buiten toe, internationaal gezien. Op basis van club, is er niet echt veel reden.. prestatie-gewijs gezien. Supporters komen toch wel.

25 maart 2019 om 20:27

Sugoi,

Waarom maak je je zo druk om de naam? Je laatste zin zegt het toch al? “Supporters komen toch wel”. Waarom zon moeilijke naam? Feyenoord staat toch voor veel meer dan alleen een wijk of een deel van een stad? Feyenoord is in heel Nederland een begrip. En dan gaan mensen zeuren dat de naam wel moet kloppen. Ik denk dat dat het kleinste probleem is dat Feyenoord heeft.

Je geeft aan dat Feyenoord eerst iets op de rit moet hebben alvorens het een groot stadion gaat bouwen maar zijn al deze afgelopen jaren (op het kampioensjaar na) niet het bewijs dat het op deze manier niet langer kan. Wanneer het nog langer wacht word de kloof nog groter en word het straks nog ingehaald door Az dat wel structureel groeit. Daar zit het Nederlandse voetbal toch niet op te wachten? We hebben Feyenoord met zn allen keihard nodig om er weer een waardige competitie van te maken. En dan klaag jij over de naam.

Ik hoop dat de tegenstemmers nu wel gaan beseffen dat het 1 voor 12 is bij Feyenoord. Dat stadion kan beter vandaag dan morgen worden neergezet. Niet alleen financieel maar ook qua uitstraling. Zon bouwwerk geeft aan dat je vooruit streeft en naar de toekomst kijkt. Soms vraag ik mij af welke richting het nu op wilt. Als het dit realiseert en de jeugdopleiding weer op orde krijgt kun je weer meedoen bovenin. Financieel zal het alsnog een druppel op een gloeiende plaat zijn maar dit geeft de burger moed en zal een opsteker zijn voor heel het Nederlands voetbal.

25 maart 2019 om 20:36

Feyenoord betaald amper wat. Ze gaan een huur constructie aan en worden geen eigenaar. Net zoals ajax geen eigenaar is van de arena. Die hebben ook niet betaald voor de bouw van de arena.

25 maart 2019 om 23:05

Maar Ajax betaalt wel een behoorlijk bedrag om het stadion te huren. Verder zou ik niet weten hoe je de Europese Commissie wijs gaat maken dat je zo'n 20 miljoen euro per jaar wilt, maar verder niet meedeelt in de kosten. Geldschieters gaan Feyenoord dat geld niet zomaar geven zonder daar iets voor terug te zien en gemeente Rotterdam kan dat niet zonder zich schuldig te maken aan staatssteun. FC Twente kreeg het maar net voor elkaar om de betaling van de lening + rente met twee jaar uit te stellen. Denk je dan dat de Europese Commissie hier wel mee akkoord gaat?

26 maart 2019 om 04:31

Twente werd dan ook iets meer kwalijk genomen met hun zeer creatieve manier van boekhouden. Valsheid in geschrifte etc. Feyenoord gaat een huurconstructie aan, waarbij ze een gegarandeerd bedrag teeug verdienen. Waarom? Omdat de uitbaters een grote zekerheid hebben qua bezoekersaantallen en dus inkomsten. Rotterdam mag als gemeente natuurlijk gewoon een steentje bijdragen, omdat dit gewoon toegevoegde waarde is voor Rotterdam. Moet men anders ook worden bestraft omdat ze de hypotheekrente voor de renovatie van Het Kasteel al jaren aftikken voor Sparta? Een nieuwe Kuip/Fey City dient meer belang dan alleen een plek om te voetballen. Geen Europese Commissie die daar over kan zeuren en dit hard kan maken.

26 maart 2019 om 13:09

Sirius

Staatsteun is helemaal niet verboden op grond van het Europese Verdrag. Het is wel aan strenge voorwaarden en eisen onderworpen.

Maar dat Feyenoord huur betaald, of niet, dat maakt voor de vraag of hier sprake is vna ongeloorloofde staatsteun helemaal niets uit. De gemeente Rotterdam staat garant, namens het consortium, bij de banken waar het geld wordt geleend want gemeentes hebben een veel betere creditrating en dus kan er tegen een veel voordeliger tarief geleend worden. Daarnaast participeert de gemeente in het project omdat daarmee tevens, naast het stadion, aan een grootscheepse renovatie van een stadsdeel wordt gewerkt. In die zin zie ik niet in dat de Europese Commissie daar een bewaar tegen kan hebben. In de gronddeal met PSV en de gemeente Eindhoven hebben ze uiteindelijk ook geoordeeld dat een ongeveer vergelijkbare constructie gewoon binnen de regels paste.

26 maart 2019 om 13:04

unhip

Feyenoord gaat niets bekostigen. Dat stadion wordt gebouwd met geld van bedrijven. En die bedrijven worden vervolgens eigenaar van dat stadion en die laten Feyenoord daar vervolgens in spelen.

Goh wat een verrassing.
Oplevering zal nog wel vaker uitgesteld worden en de kosten gaan waarschijnlijk ook veel hoger uitvallen. Zo werkt dat bij dergelijke grote projecten.

25 maart 2019 om 16:39

Kosten berekeningen zijn er voortdurend, zodoende is alles omtrent de bouw en kosten reeds verhoogd van 365 naar 444 mln. Dit zijn pure bouwkosten ivm inflatie producten. Deze zijn hoog berekend en zullen zodoende niet meer stijgen.

25 maart 2019 om 23:08

@fr_jc

En wat als er volgend jaar weer nieuwe kosten bij komen? Er gaan altijd dingen mis bij projecten van een dergelijk formaat en dit soort projecten lopen vertraging na vertraging op. Ook die vertragingen kosten ontzettend veel geld als men eenmaal aan het bouwen is.

26 maart 2019 om 12:47

@sirius

Eens, vertragingen kosten geld, zo ook zal deze enkele miljoenen bedragen. Ik plaats een kleine nuance, zoals ik al eerder heb geschreven dat in het bedrag van berekening 444 miljoen er inflatie alsmede hogere bouwkosten en materialen zijn meegenomen. Daarbij zit nog niet inbegrepen wat voor een soort dak, het afgewezen dak koste /- 1.8 mln, het nieuwe ontworpen dak is nog geen raming van bekend. (omdat Feyenoord zelf nog geen keus heeft gemaakt)

25 maart 2019 om 16:44

Klopt, kijk maar naar het stadion van Tottenham. Grote projecten vallen altijd tegen maar als er eenmaal gebouwd wordt, kan niemand meer terug. Zo hebben ze in Rotterdam ook de markthal gebouwd en de Calypso.

Dit gaat de doodsteek worden voor Feyenoord..

Inmiddels is er al zo vaak door verschillende invalshoeken en haalbaarheidsonderzoeken gekeken of 'feyenoord City' levensvatbaar is en telkens komt het erop neer dat mensen die een directe relatie hebben met de BVO met allemaal positieve berekeningen op de proppen komen en objectieve deskundigen hele andere cijfers laten zien.

Met de meest optimistische voorspellingen waarbij Feyenoord het op sportief en financieel vlak goed doet is de levensvatbaarheid al op het randje..

Ik zie het somber in, maar ja 'modern Football' hã©..
Ik ben er tegen, die hele commercialiseringsslag!

25 maart 2019 om 16:56

Nou, meer voor de belastingbetaler en de gemeente, die lopen de risico's met name. Verder eens met je betoog.

25 maart 2019 om 19:01

Zo ontzettend populistisch om het over de belastingbetaler te gooien. Feyenoord (en voor een deel de stad rotterdam) gaan langlopende leningen aan met bankgaranties. De belastingbetaler gaat vooral het hele gebied rondom het stadion flink voelen gezien er plannen zijn om Rotterdam Zuid voor 2 miljard een opknapper te geven. Iets wat ook nodig is.

25 maart 2019 om 23:30

Buiten de voetbalwereld (en die is erg groot) zal iedereen zo redeneren. Jij als supporter hebt makkelijk praten, maar er zijn genoeg Rotterdammers die niets met Feyenoord, voetbal of het hele project hebben.

Langlopende leningen met bankgaranties zeggen niet bijzonder veel. Die leningen zorgen er namelijk in het geval van FC Twente voor dat ze het financieel nog steeds erg zwaar hebben en als het even slecht gaat, dienen die leningen nog steeds afgelost te worden.

Bovendien is het de belastingbetaler die de gemeente van geld voorziet, dus hoe dan ook betalen zij uiteindelijk de rekening, terwijl er geen enkele garantie is dat men er beter van word.

25 maart 2019 om 17:34

Daarom wil Feyenoord dus als eerste betaald worden. Zo nemen zij geen enkel risico. De banken willen ook geen risico nemen en financieren niet verder dan iets van rond de 70 procent. Alles daarboven moet van partijen met een Feyenoord hart komen. Die verliezen hun geld (rendement) als de omzet tegenvalt, niet Feyenoord.

25 maart 2019 om 18:04

Volgens de huidige realiteit klopt jouw verhaal. Echter wanneer de omzet tegenvalt en investeerders hun geld dreigen te verliezen of helemaal geen rendement maken dan wordt de druk op Feyenoord weer opgevoerd om af te zien van hun recht om als eerste 25 miljoen te krijgen. Ik kan mij voorstellen dat die druk dusdanig groot wordt dat ze gaan inschikken. Je kunt alles dichttimmeren, maar op de situatie van 2024 heb je nog geen enkel zicht en alle afspraken daarover worden vloeibaar bij tegenvallers.

25 maart 2019 om 23:16

Maar in deze zaak heeft Feyenoord niets te willen. Zij draaien immers niet voor de kosten op. Dit hele plan blijft kraken, want het is afhankelijk van potentiele investeerders waarvan je helemaal niet weet of ze er wel zijn.

Laatst toen ik dat argument aanhaalde, kwam er weer iemand met een subjectieve mening dat er Arabieren klaarstonden om aan te haken. Wat die persoon even vergat was dat geen enkele buitenlandse investeerder zomaar met geld gaat smijten zonder dat hij zeker weet er zelf beter van te worden.

Inmiddels blijkt dus al duidelijk dat die persoon ongelijk had, want dan was de boel al rond. Ook heb ik ze in Rotterdam nog niet over de Europese Commissie gehoord, want die zullen hun goedkeuring ook nog moeten geven als Feyenoord eventueel geld krijgt van de gemeente. Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren, want er is simpelweg geen situatie waarin je een dergelijk bedrag kunt verantwoorden.

26 maart 2019 om 13:12

Awaydays

Leg eens uit hoe dit de doodsteek voor Feyenoord kan worden? Feyenoord betaalt geen 444 miljoen namelijk. Als het project in elkaar stort dan draaien daar de deelnemende bedrijven voor op en de gemeente Rotterdam. En ik weet niet waar jij je levensvatbaarheidsanalyse van hebt, maar er zijn inderdaad ook groepen die maar steevast beweren dat het allemaal niet kan en die alles extreem negatief voorspiegelen.

Weet je wat niet kan? Dat Feyenoord blijft spelen in de huidige Kuip. Dát zou sowieso de doodsteek van Feyenoord worden. Dus wat stel jij dan precies voor om te doen? Maar weer renoveren? En dan, wat dan over 15 jaar? Weer renoveren??

26 maart 2019 om 14:48

@constant kante

Er zijn een heleboel onwetende mensen, diezelfde mensen schrijven onwaarheden, simpelweg omdat ze niet controleren of dat het waar is wat ze schrijven maar 'aannemen' uit bronnen die maar roepen.

Er is zoveel bekend en over geschreven dat een ieder kan weten hoe de zaken ervoor staan, hoe er gehandeld word, welke partijen er mee gemoeid zijn alsook bedragen.

Jouw laatste schrijven slaat de spijker op zn kop. De Kuip is op, exploitatie aan zn max. Stappen we met zn alle in het nieuwe stadion of blijven we aanmodderen.

Voor mij en velen een makkelijke keus. Toekomst ipv sentiment.

De oorspronkelijke intentie was dat het nieuwe stadion in 2018 opgeleverd had moeten worden. Ik snap dat er niks gebouwd wordt zonder dat de risico's zo beperkt mogelijk worden gemaakt, maar er heerst nu zoveel onduidelijkheid. Vreselijk.

Hopelijk wordt het geen Valencia achtig verhaal uit eindelijk waarbij er tijdens de bouw ineens onvoldoende financiële middelen beschikbaar zijn. Dat stadion is nu nog steeds niet af geloof ik.

25 maart 2019 om 16:40

Ze zijn nog op zoek naar een laatste financier of financiers voor ik meen 80 mln. De rest is reeds beschikbaar.

25 maart 2019 om 17:35

Dat is niet helemaal correct, ze zoeken financiering voor het achtergestelde gedeelte. die partijen moeten er akkoord mee gaan als laatste betaald te krijgen. De bank financiering gaat wel gewoon voor.

25 maart 2019 om 17:56

Jouw informatie is niet geheel correct. Partijen zijn al akkoord gegaan met het gegeven dat Feyenoord als eerste betaald krijgt. Dat was namelijk voor Feyenoord de eerste eis om het nieuwe stadion te gaan bespelen.
(politiek Rotterdam (de spil in deze) heeft de toezeggingen al gedaan)

Het geld is er nog altijd niet. Er zijn nog tientallen miljoenen euro's nodig aan achtergestelde leningen waarop nauwelijks tot geen rente betaald gaat worden. Zolang dit geld er niet is, krijgt men geen hypotheek.

Men is nog altijd op zoek naar partijen met een Feyenoord hart die het niet erg vinden om te financieren zonder rendement maar met heel veel risico.

Dit is toch een hard gelach. Ik heb als eens ooit geschreven of ik het nog mee mag maken dat Feijenoord in de "de nieuwe Kuip" gaat spelen omdat het maar steeds wordt uitgesteld. Maar dit gaat echt nog een never-ending-story worden. Ik durf te wedden dat de bouw ook volgend jaar niet start. Er ligt een vloek op deze bouw.

25 maart 2019 om 17:57

Dat heb je goed gelezen, de bouw gaat volgend jaar niet beginnen maar is ook met een jaar uitgesteld tot 2021.

Als je de eventuele tegenslagen meerekent dan kom je al gouw uit op een slordige half miljard met daar bovenop ook nog eens jaarlijks 25 miljoen voor Feyenoord die anders niet in het nieuwe stadion gaat spelen, ben bang dat het veel te hoog gegrepen is en daarom is uitstel misschien wel afstel geworden.

25 maart 2019 om 23:20

Niet te vergeten de Europese Commissie die ongetwijfeld wil weten op basis waarvan Feyenoord denkt recht te hebben op die 25 miljoen euro per jaar. Er zal ongetwijfeld gekeken worden naar het verleden en dat spreekt niet in het voordeel van Feyenoord. Ik denk nog steeds dat de EC dit gaat zien als staatssteun en dan zullen ze nog meer geldschieters moeten vinden.

26 maart 2019 om 13:39

Ik snap niet waarom die 25 miljoen bij veel mensen verkeerd worden geintrepeteerd.
Feyenoord speelt daar thuis, dus die zorgen dat het stadion omzet genereerd. Feyenoord krijgt dan de eerste 25 miljoen van de jaarlijkse winst.
Voor de berekening, als er alle 17 wedstrijden, 50.000 man komen die gemiddeld 25,- euro betalen voor een kaartje genereerd dat al 21 miljoen omzet. Dan heb je daarnaast de omzet van de zakelijke kant en de catering kant.
Feyenoord genereerd dus als intens veel omzet voor het stadion, daarom krijgen zij dus ook als eerste die 25 miljoen.

26 maart 2019 om 19:27

En jij denkt dat een wedstrijd niet ook geld kost? Die catering, stewards, politie en al die andere zaken zijn niet gratis. Bovendien heb je als club weinig te eisen als je zelf geen water bij de wijn doet. Wellicht bij de mensen met hart voor de club, maar niet bij eventuele buitenlandse investeerders en daar zullen ze het nu toch moeten zoeken, lijkt het.

Tja, uiteindelijk zal ik als Rotterdammer wel weer moeten betalen via de gemeente die ergens moet gaan bijspringen, omdat er toch helaas ergens compleet onverwachte kosten boven komen. Als die bouwbedrijven etc. zeggen het voor 444 miljoen te kunnen doen, moet je ze maar een contract laten tekenen dat ze 444 miljoen krijgen en extra onverwachte kosten zelf maar opbrengen.

25 maart 2019 om 17:36

Zo gaat het altijd in Rotterdam. Anders was de markthal ook nooit afgebouwd.

Ze hadden beter de Kuip moeten renoveren. Dan had Feyenoord nu wellicht in een gerenoveerde Kuip gespeeld. Dit lijkt een onzinnig megalomaan project te worden met bizar hoge kosten.

25 maart 2019 om 23:25

Wat ze hadden moeten doen, is gewoon denken naar de situatie waarin de partijen zich bevinden. Als ze gewoon een minder groot project hadden ontworpen met uitbreidingsmogelijkheden, was het voor alle partijen allang rendabel geweest.

Verder vind ik in deze Feyenoord wel heel erg veel eisen, terwijl er werkelijk niets tegenover staat. Nauwelijks in het verleden, niets in het heden en het is maar heel erg de vraag hoe de toekomst eruit zal zien. Bovendien komt de club pas net uit een enorme financiele crisis die nu eindelijk voorbij is.

Omgeving Arena lacht in haar vuistje. Inkomsten Arena, Ziggo Dome en Afas live zijn voor jaren gegarandeerd. Niet heel lang geleden waren de Kuip en Ahoy the place to be.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren