Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Nieuw toernooi gaat waarschijnlijk ten koste van twee Nederlandse EL-plekken

Laatste update:

In het huidige seizoen had Nederland nog met drie ploegen in de Europa League vertegenwoordigd kunnen zijn, maar hier komt vanaf het seizoen 2021/22 waarschijnlijk verandering in. De UEFA introduceert over ruim twee jaar namelijk een nieuw toernooi, voorlopig de ‘Europa League 2’ gedoopt, en de nummers vier en vijf van de Eredivisie stromen naar alle waarschijnlijkheid in die nieuwe competitie in.

De Europese voetbalbond wil er met de introductie van het nieuwe toernooi voor zorgen dat meer landen Europees voetbal gaan spelen en zal de huidige Europa League daarom inkrimpen van 48 naar 32 deelnemende teams. Dit betekent voor Nederland, dat dit seizoen nog met Feyenoord, AZ en Vitesse in de Europa League had kunnen spelen, dat er waarschijnlijk twee plekken in het huidige tweede Europese clubtoernooi verloren gaan.

Als Nederland in 2020 namelijk nog steeds elfde op de coëfficiëntenlijst van de UEFA staat, stroomt de nummer drie van de Eredivisie in de play-offronde van de Europa League in. De nummers vier en vijf moeten zich echter gaan richten op deelname aan de Europa League 2, aangezien zij respectievelijk in de derde en tweede voorronde van dat toernooi zullen moeten beginnen. Een kleine stijging op de coëfficiëntenlijst zal hier overigens geen invloed op hebben, aangezien de nummer tien er wel een vaste plek in de groepsfase van de Champions League bij krijgt, maar geen extra plekken in de Europa League.

De introductie van het nieuwe toernooi vormt wel een extra vangnet voor de Nederlandse ploegen die afvallen in de voorrondes van de Champions League en de Europa League. Als de nummer twee van de Eredivisie bijvoorbeeld verliest in de tweede voorronde van de Champions League, zal deze ploeg instromen in de derde voorronde van de Europa League. Als het ook hier misgaat volgt er nog een derde kans in de play-offronde van de Europa League 2.

Vind jij de introductie van de Europa League 2 een goed idee?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Allemaal mooi en aardig maar wat levert het de clubs dadelijk op qua inkomsten of wat gaan we erop achteruit? Anders kan je hier enorm moeilijk een mening over vormen.

Een aantal belangrijke vragen:
Wat levert kwalificatie voor dit toernooi een club op?
Hoeveel punten krijg je voor de coefficient?
Wat krijgt een club qua TV inkomsten?
Wat levert kwalificatie voor een volgende ronde op?
Wat levert toernooi winst op?
En vergelijk die cijfers dan eens met de huidige Europa League cijfers anders heeft zo'n poll met de vraag "vind jij de introductie van de Europa League 2 een goed idee" ook geen nut.
Een mooi moment voor Voetbalzone om eens een goed stukje journalistiek af te leveren.

3 december 2018 om 14:42

Het premies voor de nieuwe EL(2) zal minimaal zelfde zijn al huidige EL, waarschijnlijk meer. Huidige EL premies zullen stijgen. Zelfde geld voor tv inkomsten.
Voor coëfficiënten zal er bij huidige EL bonuspunten komen zoals CL bij behalen knock-out fase 1/8 en 1/4 finale voor de rest zelfde berekening.

Ook zonder de punten die jij noemt kan je al een mening vormen.

Er komen maar 16clubs bij met het nieuwe model. Zouden , Rosenborg, Basel, Feyenoord en Braga (als ik ff zo snel uit mijn hoofd doe) een extra mogelijkheid krijgen om Europees te spelen.
Daarnaast de weerstand voor spelers, fysiek en mentale inspanningen, 3x in de week spelen. Transferwaarde van spelers stijgen bij Europese ervaring.
Clubs in poule fase van beide EL’s Zullen tot laatste poule wedstrijd moeten strijden omdat 2de plek een extra play-off wedstrijd inhoud om knock-out fase te bereiken. Wat zal betekenen dat clubs niet zomaar ff een b-elftal zal opstellen wat weer ten goede komt van de kwaliteit en niveau.

3 december 2018 om 16:30

Mooi theoretisch verhaal. Maar voor veel clubs, met name uit de grote competities, zal het gewoon een oninteressant toernooi blijven. En laat mensen nou eens ophouden met die 3 wedstrijden per week.. het zijn er gewoon 2

3 december 2018 om 17:04

Financieel misschien, maar EL winst geeft recht op CL ticket. En zondag woensdag zaterdag is toch echt 3 in een week

3 december 2018 om 17:17

Goh, en als je de week erna op zondag speelt en doordeweeks een speelronde heb speel je er die week maar 1...

3 december 2018 om 17:55

De tweede plek in de Europa League betekent gewoon plaatsing voor de volgende ronde, het is juist de nummer drie die tegen de nummer twee uit EL 2 mag spelen voor een plaats in de EL2.

4 december 2018 om 01:24

Nr2 EL strijd in play-off met Nr3 CL voor knock-out fase EL

4 december 2018 om 01:27

Je bedoeld zeker 2. Maar goed je snap denk ik wel wat ik bedoel

3 december 2018 om 20:00

Als je het toernooi wint stroom je het seizoen erop in de normale Europa league. Dus er is zeker wel wat te winnen op deze manier, in theorie kan je zelfs in de champions league komen/winnen als je de twee seizoenen daarvoor de opeenvolgende toernooien wint. Ik vind t een goed idee, met deze opzet hadden az, Feyenoord en Vitesse wellicht wel Europees gespeeld.

Als dit meer punten oplevert voor de ranking is het prima.

Mooi. Bravo Nederlandse clubs! Goed gedaan KNVB. Hopelijk dat Ajax de CL wint, zodat NL weer wat extra plekken krijgt.

3 december 2018 om 15:35

Hahaha blijf even normaal doen alstublieft. Waarschijnlijk wordt de 8e finale het eindstation voor ajax, wat natuurlijk helemaal geen schande is.

3 december 2018 om 16:07

Heb vertrouwen broer.

3 december 2018 om 19:29

Ajax kan op een goede dag elke tegenstander verslaan. In de loop der jaren heeft Ajax al wedstrijden gewonnen tegen Manchester City, Manchester United, Barcelona en AC Milan, Waarom is het dan ondenkbaar dat Ajax dat kunstje in de CL niet kan herhalen? Ik zie veel overeenkomsten met het Ajax van +/- 15 jaar geleden dat ver kwam in de CL.

Misschien nog een extra reden om met de Beneliga te beginnen per 2020/2021.
Wellicht krijgt Nederland dan nog 1 of 2 Europese plekken erbij.

3 december 2018 om 13:39

Je begrijpt toch zelf ook wel dat je dan hoogstens 1 extra plekje krijgt en verder alle andere plaatsen moet verdelen onder dubbel zoveel clubs..

3 december 2018 om 15:08

België staat op nummer 9 en bijna op nummer 8 terwel nederland dichter bij 12 staat dan 10. Denk dus dat de belgische competitie dit minder hard nodig zal vinden. En de nederlandse clubs lijken het ook niet te willen.

3 december 2018 om 15:11

Dit argument snap ik werkelijk nooit. Nu hebben Nederland (5) en Belgie (5) tien potentiële Europese plekken. Zou je de beide landen samenvoegen in een Beneliga stijg je misschien naar plek 7 (of 6 met wat geluk) op de Uefa ranking en dan heb je dus 7 potentiële Europese plekken. Je gaat er hoe dan ook op achteruit als je even naar de Nederlandse teams blijft kijken.

Ik vind het leuk. Dit wordt weer een beetje de uefacup van vroeger. Voor de mindere ploegen is het ook leuk om eens een x-aantal potjes over de grens te spelen. Voor de fans leuk en voor de algehele weerstand ook goed. Ik ben voor.

3 december 2018 om 13:46

De uefacup van vroeger is nu toch gewoon de Europa League?

3 december 2018 om 14:03

Het lijkt meer weg te hebben van de Intertoto Cup

3 december 2018 om 16:10

Klopt, maar je had ook de bekerwinnaars Europacup en dat noemde ze de Europacup 2. De UEFA Cup was een samenvoeging van die Europacup 2 en de Europacup 3, wat grotendeels de huidige Europa League was. Misschien dat hij het daar over had.

3 december 2018 om 14:24

Ja maar voorronde mag mij afschaffen want ze zitten nog steeds in de voorbereiding. Juist deze ploegen kunnen verplaatsen naar bv EL2 ipv voorronde.

Vroeger bestond de voorronde helemaal niet.

3 december 2018 om 15:04

Voor het uiteenvallen van de Sovjet Unie en Joegoslavie bestond Europa uit een behoorlijk aantal minder landen dan de 51 landen nu. De Uefa staat ook enkele landen van buiten Europa toe, b.v Kazachstan en Israel.

Linksom of rechtsom gaat dit waarschijnlijk wel weer ten kosten van de “kleinere” landen, waaronder Nederland. Zo werkt het nu eenmaal bij de UEFA. Waarschijnlijk behouden de toplanden namelijk wel hun meerdere vaste plekken in de EL. De nummer 7 van Engeland zal straks vast nog wel EL mogen spelen. En dan nog 2/3 plaatsen in de EL2 erbij. Het wordt allemaal mooi gebrand, maar dat is het waarschijnlijk niet. Volgens het stuk gaan er namelijk nog steeds maar 5 Nederlandse clubs Europa in

3 december 2018 om 13:58

Klopt, het draait om de coëfficiënten. Dit toernooi komt onder de Europa league te staan, logisch dat de mindere teams daarin tegen elkaar uitkomen. Eigenlijk is het ook beter op die manier. Arsenal of Chelsea verdienen door hun prestaties om in de Europa league uit te komen, maar zijn wel vele malen beter dan de helft van de teams. Mooi dat daar nu een beter Europees toernooi voor komt.

3 december 2018 om 15:10

@ alkatorian, waarschijnlijk niet. De afgelopen seizoenen is gebleken dat onze subtopclubs zich niet kunnen plaatsen voor de Europa League via de voorrondes, dus deze nieuwe opzet zou in het voordeel moeten zijn voor onze competitie. Daat staat wel tegenover dat de clubs uit de subtop van de Eredivisie niet verder in verval mogen raken, want anders plaatst men zich niet eens voor de El2.

Overigens moet de Uefa zich wel schikken naar de absolute topclubs en dus de topcompetities, want anders scheidden die zich af. Met name de absolute top is ontevreden over de CL inkomsten, vandaar dat men bezig is/was met de Super League.

3 december 2018 om 20:01

Dat laatste gebeurt zeker. Met name achter de schermen zal er flinke druk uitgeoefend worden door de grote jongens. Je moet gewoon als collectief durven optreden tegen de grote 4/5. Gewoon met Portugal, Rusland, Nederland, Belgiã«, Denemarken, Zwitserland, Oostenrijk, Zweden, Noorwegen, Kroatiã«, Schotland, Polen, Tsjechiã«, Griekenland, Turkije, Hongarije, Oekraine, Bulgarije, Serviã«, etc. allemaal tegelijk uittreden, en een eigen en eerlijk toernooi starten als tegenhanger. Bovenstaande landen hebben een gezamenlijk inwoneraantal van 350 miljoen!

Genoeg grote sponsoren die zich daaraan willen verbinden hoor. Ik kijk graag Europees voetbal (lees KO-fase Cl). Maar als ik moet kiezen tussen mijn eigen club (ajax) of dat, dan is de keuze snel gemaakt. En dat zal voor velen gelden. Ik zeg beginnen met die lobby achter de schermen. Gaan jullie maar met zijn vieren verder, wij starten iets nieuws. Helaas een utopie denk ik.

4 december 2018 om 01:50

Die Super Leauge word al jaren over gespeculeerd. Die zie ik ook niet komen. Mede omdat de clubs uit nationale bonden zullen stappen, daardoor zullen ze ook terugtreden uit de UEFA. Dat kan ook weer nadelig gevolgen hebben voor spelers die niet speelgerechtigd zullen zijn om interland wedstrijden te spelen die onder de vlag van uefa of fifa vallen.

Voor kleine landen als Andorra en San Marino etc is het natuurlijk mooi dat ze extra kansen hebben om een Europees hoofdtoernooi te halen. Ben wel benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

3 december 2018 om 15:00

helemaal mee eens. Worden we nog harder geslacht in europees verband en de sterke competities mogen nog meer teams afvaardigen. Bij ons blijft 5 gewoon 5, Engeland dadelijk 9 i.p.v. 7, ga je echt niet vrolijk van worden. Of Utrecht nu tegen Man united of Leictercity aan mag treden, het blijft een hopeloze missie, waarbij 1 speler van de selectie net zo veel waard is als de gehele selectie van Utrecht

Dus die gaan ook punten verzamelen terwijl Nederland telkens achter blijft.

3 december 2018 om 16:19

Wil de Uefa die plekken juist niet aan kleinere landen geven? Heeft heel geen betrekking op Utrecht, United of Leicester? Denk dat ze meer kijkers willen in Litouwen, Finland en Ijsland en hun daarom meer kans geven op de El2?

Van mij mag CL/UEFA voorronde afschaffen want ze zitten op dit moment nog steeds in de voorbereiding voor het nieuwe seizoen. Deze kan worden gespreid tussen CL, EL1 en EL2.

3 december 2018 om 15:00

Van mij mogen ze dat hele poule systeem meteen eruit donderen. Ec1 EC2 en Uefa cup 3 terug brengen naar hoe het was. Meteen KO wedstrijden. De kleinere landen beginnen eind Juli begin augustus en de winnaar bijv. Barca stroomt in ronde 5 in ofzo, vanaf de laatste 32.

3 december 2018 om 19:32

Voorronde afschaffen en beginnen met poulesysteem en na de winter knock out systeem.

Er zijn veel teams in de voorbereiding die nog moeten groeien, vaak in de maand oktober zijn de teams vaak gegroeid. Poulesysteem is prima.

Vind het wel een leuk idee vooral voor de middenmoot clubs die kunnen dan toch in europa spelen en hopelijk hier wat inkomsten uit halen.
Van mij mogen ze met de komst van het nieuwe toernooi dan wel de voorrondes eruit halen deze beginnen vaak al heel vroeg wanneer clubs nog volop in de voorbereiding zitten.

jammer, had liever de 3 en 4 van nederland gezien in de EL en dan de 5 en 6 in de EL2. 2 clubs in elke competitie en natuurlijk heb je dan ook meer kans op overwintering.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren