Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Spelers gooien kont tegen krib inzake ‘Eredivisie 2.0’: ‘Neigt naar arrogantie’

Laatste update:

De Centrale Spelersraad (CSR) zal niet instemmen als de Eredivisie besluit de competitie in te krimpen naar zestien clubs. Er zijn plannen dat de hoogste competitie in Nederland moet inkrimpen om het niveau op peil te houden, ideeën die onderdeel uitmaken van het concept 'Eredivisie 2.0', waarbij ook de bedoeling is dat er op termijn afscheid wordt genomen van kunstgras. De spelers zitten echter niet te wachten op minder clubs.

De voetballers hebben via het CSR een stem in de algemene vergadering van de KNVB, waar veranderingen in het competitieformat moeten worden bekrachtigd. “De gang van zaken stoort ons enorm”, laat Louis Everard, directeur van de spelersvakbond VVCS, weten aan Voetbal International. “Eerder hebben wij al gewaarschuwd dat ook de spelers lid zijn van de KNVB. De nationale voetbalbond zou ook hún belang moeten dienen.”

Everard vertelt dat Eric Gudde, directeur betaald voetbal, bij zijn aanstelling gesproken heeft met VVCS. Gudde verzekerde dat ook de spelers wat te vertellen hebben. “Zeker over plannen die in feite een sanering van twee clubs en dus banenverlies inhouden. Dat erkende hij ook. Nu zijn we een jaar verder en moeten we constateren dat er niet al teveel is veranderd. De CSR is niets gevraagd.”

Een inkrimping naar zestien clubs gaat volgens Everard ten koste van de werkgelegenheid en de mogelijkheid voor spelers om zich op het hoogste niveau kwalitatief te ontwikkelen. Het is dan ook onverstandig hoe Eredivisie CV te werk gaat, zo klinkt het. “Waarom zijn ze niet eerder in gesprek gegaan met CSR en de Eerste Divisie, die ook wordt geraakt als deze plannen doorgaan? Ze doen net alsof ze het zelf allemaal kunnen bepalen. Het neigt naar arrogantie.”

Verwacht jij dat de Eredivisie in de komende tien jaar wordt ingekrompen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Die playoff wedstrijden zijn een aanfluiting voor de competitie gewoon op basis ranglijst de plekken verdelen. Dan krijg je meer strijd tot het eind dan nu het geval is. Plek 3 tot 6 weet nagenoeg in februari al dat ze op die plekken zullen eindigen. En of je dan 3e 4e of 6e word, ach het is even om de tegenstander te bepalen, maar zijn vaak hetzelfde niveau, dus sparen ze vanaf februari de krachten al, om alles op de playoffs te gooien.

Wat een gigantische onzin is het ook. Moeten er dan maar 2 clubs in de problemen komen omdat er gehoopt wordt dat het niveau omhoog gaat?
En op basis waarvan wordt er gedacht dat het niveau überhaupt omhoog gaat?
Elke club blijft toch net zo vaak tegen de andere club spelen als nu? Je hebt 4 wedstrijden minder ja, jippie.

8 november 2018 om 18:00

Het idee is ook dat je halverwege een nieuwe competitie start met de beste 8 teams die om het kampioenschap spelen en de onderste 8 die vechten tegen degradatie. De weerstand gaat bij de beste 8 dan zeker omhoog

8 november 2018 om 18:26

Zolang ze maar niet de punten halveren. Dat is echt het domste ooit, en zou geen argument voor kunnen verzinnen

8 november 2018 om 18:55

Want met 18 clubs kun je niet halverwege een nieuwe competitie starten met de beste 8?
Overigens ook een verschrikkelijk idee imo :P

8 november 2018 om 19:58

Nee, stel je gaat een competitie halverwege beginnen met de beste 8 en slechtste 8, wat gaan die 2 die 9de en 10de geïndigd zijn doen? Elk weekend tegen elkaar?

Nouja, ik begrijop hun klacht wel, maar als je al aan de onderkant van de Eredivisie speelt en er is inkrimping, dan kom je wellicht gewoon tekort. Er is nog zo'n 95% van de Nederlandse bevolking die van hun hobby geen baan konden maken, dat moeten dergelijke jongen accepteren.

8 november 2018 om 23:44

En als je de laatste 2 weghaalt heb je weer een nieuwe onderkant. En die komt dan ook weer tekort.... Wat een onzin argument.

36 profclubs zijn er gewoon teveel en sommige hobbyclubs weten nog amper hun hoofd boven water te houden. Met andere woorden, de competities in de huidige vorm is een doodlopende weg en zal steeds minder worden.

8 november 2018 om 17:14

Niet mee eens. Beleid van Bvo's is zeer triest geweest de afgelopen 10/15 jaar. Clubs zoals Heracles en Almere City hebben juist wel stappen gemaakt. Vitesse ook, welliswaar met russisch geld.

De opzet mag van mij wel veranderen. Denk echter dat met uitbannen van kunstgras de weg naar boven weer ingezet kan worden.

9 november 2018 om 11:00

Almere heeft al ruim 220.000 inwoners allicht dat daar draagvlak is alleen het stadion staat op een totaal verkeerde plek terwijl er genoeg ruimte is in stadsdeel Poort alleen al qua infrastructuur het veel beter is waardoor je verder kan groeien. Maar kijk naar clubs uit plaatsen met een inwonertal van rond de 45 inwoners, die hebben toch geen enkele draagvlak meer?

Hou toch op, moet ik nu echt medelijden krijgen met die paar spelers die evt een paar duizend minder verdienen als hun club degradeerd? Ik snap dat zij zich uitspreken en natuurlijk hebben ze het recht om gehoord te worden, maar om nou over baanverlies te spreken??!! Dat is een natuurlijk proces wat in de burgermaatschappij ook gebeurd als een bedrijf inkrimpt door concurrentie. En je kan toch moeilijk de FC Emmen en sittards van deze wereld in de hoogste divisie houden omdat anders de geluidsman zijn baan verliest bij degradatie of weet ik veel wat. Meer concurrentie door een inkrimping is de juiste keuze, meer focus op belangrijke potten, weg met kunstgras .

8 november 2018 om 17:19

Vraag me ook af of het baanverlies oplevert. De kkd wordt ook sterker en je ziet dit jaar ook dat er meer aandacht voor is. Zoals het schakelprogramma op fox. Meer aandacht, is meer exposure, is meer geld. Ook verwacht ik juist dat top kkd dichter bij onderkant eredivisie komt. Ook qua salarissen.

8 november 2018 om 17:32

Minder clubs is gewoon minder arbeidsplaatsen voor voetballers.

Ik vind het belangrijker dat er goed gekeken wordt wat goed is voor het voetbal als geheel. Nu zijn er meer clubs die af en toe eredivisie spelen. Wat doet dat met die clubs? Zijn ze er blij mee, of levert het vooral schommelingen op in de bedrijfsvoering? Dat soort vragen moet je eerst goed uitzoeken.

9 november 2018 om 11:05

Bij b.v. het failliet van V&D zijn ook heel veel arbeidsplaatsen verloren gegaan en zo kan ik nog wel ff doorgaan, hadden die ook kunstmatig overeind gehouden moeten worden. Nederland heeft gewoon teveel "profclubs" dat met kunst en vliegwerk overeind gehouden wordt maar nog amper draagvlak heeft. Ik noem dat hobbyclubs.

8 november 2018 om 18:26

Misschien geen medelijden hebben met de spelers van degradanten, die vinden over het algemeen wel een nieuwe club; maar kijk eens verder dan je neus lang is, wat denk je van de mensen achter de schermen, op kantoor? Denk je dat een KKD club net zo veel mensen vanuit het middenkader in dienst heeft als een Eredivisie-ploeg? Juist voor die mensen dreigt baanverlies bij degradatie

8 november 2018 om 19:27

Volgens mij staan we 10de. Achja waarom reageer ik eigenlijk op iemand wiens zinsopbouw van de Bijlmer is. Je argumenten raken kant noch wal.

Snap het wel. Van mij hoeft de divisie ook niet in te krimpen, maar er mag wel wat aan de opzet gebeuren.

Van mij mogen ze met de volgende punten iets doen:
- (sub)topclubs spelen uitwedstrijden tegen alle overige clubs
- (sub)topclubs spelen minder thuiswedstrijden meer tegen kleine clubs en meer thuiswedstrijden onderling (dus geen psv/ajax thuis tegen emmen, excelsior, ado, willem 2 etc.
- competitie na 1 seizoenshelft opdelen in tweeen. De beste clubs spelen om kampioenschap/europees voetbal. overige 9 clubs spelen om prijzengeld naar eindclassering, degradatie en 1 ticket voorronde El.

8 november 2018 om 17:22

Dat zou wel een hele rare competitie worden, waar niemand iets van begrijpt.

Haha op het hoogste niveau en kwalitatief ontwikkelen, precies wat de eredivisie niet is. Het niveau van veel clubs, zien we dit jaar pas duidelijk, is gwn echt slecht en de competitie. Je ziet spelers die gwn niks in de eredivisie te zoeken hebben en omdat er 18 clubs mogen spelen heb je nu steeds een half team eredivisie spelers en een half team kkd niveau spelers... nee daar wordt je beter van en gaat het niveau vd competitie omhoog.

Gewoon overschakelen naar de BeneLiga en de beste 8,9 of 10 clubs van elk land samenvoegen in 1 competitie. En dan elk seizoen kunnen er 2 of 3 teams degraderen naar de eigen nationale eerste divisie. Sterkere en aantrekkelijkere competities krijg je dan met meer inkomsten. Dan krijg je dus bijvoorbeeld een BeneLiga met deze clubs:

Ajax
Psv
Feyenoord
AZ
Vitesse
Utrecht
Heerenveen
Groningen
Twente
Heracles
Club Brugge
Anderlecht
Krc Genk
AA Gent
Standard Luik
Zulte Waregem
STVV
Antwerp
Charleroi
Kv Mechelen

En een eerste divisie met bijvoorbeeld deze clubs:

Roda JC
Cambuur
NEC
NAC
Willem II
MVV
Volendam
Almere City
Den Bosch
Pec Zwolle
Fortuna
Emmen
Excelsior
VVV
Telstar
De Graafschap
Sparta
RKC
Jong Ajax
Jong Psv

Veel meer weerstand, aantrekkelijkere wedstrijden en meer inkomsten met zulke competities.
De bekertoernooien wel nationaal houden.

8 november 2018 om 17:42

Daar stond laatst ergens een artikel over, dat de knvb en de bnvb al met elkaar op de achtergrond in gesprek zijn betreft een beneliga. Gaat denk sneller sneller gebeuren dan we nu denken.

8 november 2018 om 17:45

Ik hoop het echt dat ze dat een keer gaan doorzetten. Is ook gunstig in het belang van het Nederlands elftal want de spelers moeten onder meer weerstand gaan presteren wat het niveau omhoog zal brengen van de Nederlandse spelers.

8 november 2018 om 17:44

Zou ookbtoch juist mooi zijn, dan is een pot tegen een club als vitesse op papier een van de makkelijkste zijn, dat is wel een verschil met de graafschap

8 november 2018 om 17:46

Dat kun je wel zeggen ja! Wordt een stuk lastiger dan om kampioen te kunnen worden.

8 november 2018 om 17:49

En wordt de competitie ook interessanter voor grotere namen waarschijnlijk. Hoop echt dat het gebeurt, want het armoedige niveau is dit jaar pas duidelijk zichtbaar nu de top 2 Europees gezien redelijke tot goede spelers heeft.

8 november 2018 om 17:56

Klopt helemaal, veel voordelen dus met zo'n BeneLiga alleen de reisafstanden worden groter maar dat valt relatief nog mee als je dat met de reisafstanden vergelijkt in de topcompetities.

8 november 2018 om 18:09

Wie bepaalt die eerste 10 clubs? Gaat dat op basis van het laatste seizoen of de afgelopen 10 jaar?
Dan moet Twente eerst weer een keer promoveren. En waar is Jong AZ en Jong FC Utrecht. En ploegen als Go Ahead, Dordrecht, TOP Oss en Helmond Sport?
Het is allemaal leuk te bedenken, maar er zijn bij zoveel verschillende clubs, verschillende belangen dat je nooit iedereen op 1 lijn gaat krijgen.
Over het kunstgras is nu ook weer gezeur, ook al is het maar door 1 team

8 november 2018 om 18:21

Ik heb eerlijk gezegd geen idee, wellicht dat ze een apparte competitie/toernooi houden waarmee je je kunt kwalificeren. Tja iedere club heeft belangen, maar de uefa denkt ook niet in het belang van alle clubs. Knvb zal het Nederlands elftal en meer inkomsten belangrijker vinden dan onvrede bij nationaal gezien kleinere clubs. Macht van het geld, dat voetbal jammer genoeg regeerd.

8 november 2018 om 18:22

Bijvoorbeeld bij ingaan van de BeneLiga per 2020/2021 de beste 10 clubs van elke competitie uit het seizoen 2019/2020 samenvoegen in 1 competiie. De ploegen daaronder degraderen naar de eerste divisie. De laatste 4 of 5 clubs van de eerste divisie degraderen weer naar een divisie eronder. Zodat je 20 clubs overhoudt, meer dan genoeg. En dan elk jaar kunnen 2 of 3 clubs degraderen en dus ook promoveren in elke competitie.
Kunstgras moet dan ook verdwenen zijn bij elke club die meedoen in deze competities.

8 november 2018 om 18:26

@JustPsv95 Wat vind je van mijn idee hierboven?

8 november 2018 om 18:28

Ja idd da tis een manier of een kwalificatie toernooi. Zijn meer dan genoeg manieren te verzinnen om het te organiseren, maar vind het een goed idee.

8 november 2018 om 18:30

Of miss zoals nu met playoff eredivisie kkd, maar dan tussen onderkant linker rijtje en bovenkant rechter rijtje, waarbij de winnaars op meegaan naar het hoogste niveau en verliezers naar het 2e niveau met de rechter rijtje ploegen.

8 november 2018 om 23:48

Dus als je 8e wordt zou je op papier kunnen degraderen. Ja top idee!

9 november 2018 om 12:48

10e en 9e van elk land kan degraderen ja. Wel zo eerlijk om ook te werken met degradatie en met promotie. Een andere optie is om een Beneliga A en een Beneliga B te maken dat alleen de laatste drie kunnen degraderen net zoals nu het geval is.

Mensen die hier reageren zijn met name zo te zien fan van (sup)topclubs en hebben geen idee wat zon degradatie doet met een club! Niet alleen spelers raken hun baan kwijt omdat er geld tekorten komen maar ook de mensen op kantoor moet worden op bezuinigd! Zou te belachelijk voor woorden zijn dat deze hard werkende mensen door inkrimping de dupe zouden zijn! Je ziet regelmatig spelers huilen na een degradatie en dat is echt niet omdat de meeste spelers zoveel clubliefde kennen maar wel omdat ze vaak een goede band hebben gekregen met de mensen achter de schermen en weten dat door hun falen een aantal van hun ze hun baan verliezen. Gewoon competitie opzet zo houden als het nu is.. als het allemaal zo slecht zou zijn hadden er nu toch geen 2 teams in de cl gespeeld waarvan zelfs 1 club bijna door is sinds jaren naar de volgende ronde?

8 november 2018 om 17:57

Toevallig plaatsen de topclubs zich dit jaar voor de CL, maar na de winterstop is alleen ajax nog actief in Europa. Waar is de rest? Een land als Belgie doet het in de breedte een stuk beter. Kijk ook even waar Nederland staat op de UEFA-ranglijst (coef) en de enorme afstand met Belgie die wel play-offs hebben doorgevoerd om de weerstand te verhogen. Niet zonder succes dus.

8 november 2018 om 18:25

Valt wel mee met belgie hoor, hebben idd een paar jaar beter gedaan, maar afgelopen 2 jaar was er niet veel verschil. Kijk maar eens op die coef lijst hoe die is opgebouwd

8 november 2018 om 18:11

Ja 2 clubs in de cl voor het eerst in jaren. En 1 daarvan werd op het middenveld compleet weggespeeld door een europese (sub)top ploet, want tottenham is echt niet het allerhoogste niveau als je ziet dat city nog 1 of enkele niveaus hoger voetbalt. Dit terwijl dit middenveld in de eredivisie bijna elke wedstrijd controleert/domineert, wat iets zegt over het niveau van de andere clubs.

8 november 2018 om 18:17

Verder reageer ik niet alleen als supporter van mn club maar ook in het belang van het Nederlands elftal/voetbal. Een hoger niveau kwa competitie is beter voor de ontwikkeling van de (Nederlandse) talenten. Verder wordt de competitie interessanter ook voor lagere clubs, omdat je een erg gelijkwaardige competitie krijgt en waarschijnlijk meer kijkcijfers en meer inkomsten. Tot slot krijg je dat betere spelers naar de competitie komen en dat spelers die nu bij ajax psv etc spelen, maar Europees te kort komen (cl) zullen naar beneden dalen, waardoor elke club over het algemeen betere spelers ter beschikking zal krijgen dan nu. Spelers van niveau az zullen dan bij middenmoters spelen enz.

8 november 2018 om 23:51

Welk belang? Belang van de topclubs bedoel je? Het is toch van alle tijden dat er grote verschillen zijn tussen ploegen in de eredivisie. Toen Haarlem nog subtopper was in de eredivisie verloren we ook wel eens met ruime cijfers van Ajax, Feyenoord en PSV.

De enige kans om de competitie te verbeteren ligt in het creëren van een BENEliga. Dan krijg je structureel meer weerstand. Je ziet nu hoe groot de kloof met de rest van Europa is. Psv evenaart de beste competitie start ooit, maar heeft in de CL poule helemaal niets te vertellen. Alleen als het niveau van de competitie en de inkomsten structureel omhoog gaan kun je aansluiting met de Europese suptop gaan zoeken

8 november 2018 om 18:28

Enige manier is om er net zoveel geld erin te pompen als in Engeland. Samen met belgie is druppel op gloeiende plaat

Ik dacht dat deze bond al jaren geleden opgeheven was. Nu er werkelijkmiets moet gebeuren kruipen ze uit hun schulp zonder zelf met goede plannen te komen. Waar waren ze de laatste 10 jaar toen het spelertjes lenen/huren ernstige vormen aan begon te nemen. Reken maar naa de laatste jaren wordt ons land overspoelt met 60 a 70 spelers van buitelandse clubs die als een soort uitzendburo aangetrokken jonge spelers hier dumpen om te zien of ze voor veel geld naar andere landen kunnen. Er zijn engelse clubs die meer als 300 kontraktspelers onder zich hebben. Leeg getrokken uit de zogenaamde kleine competities. Waar was de spelersvakbond toen bleek dat veel jeugdspelers uit onze competities langs de kant werden geschoven. Kom bv is met een voorstel dat er maar max 3 spelers per club gehuurd mogen worden met minimaal 3 zelf opgeleide spelers in de selektie. Nee niet in het eerste elftal maar in de selectie. Dan zijn deze vakbondsmensen eindelijk goed bezig

8 november 2018 om 18:49

Ik snap wel dat ze voor hun spelers opkomen, maar, inderdaad, leidt al die huurlingen tot niets. Ik ben wel voor inkrimpen van de eredivisie oomdat ik er te veel clubs in zie met weinig niveau. Als het huren van buitenlandse spelers beperkt wordt komen er toch weer Nederlandse spelers in de selecties. Verder geeft het de ruimte om clubs met Europese wedstrijden iets meer rust te geven waardoor er beter gepresteerd wordt in Europese wedstrijden en de competitie ook eerlijker wordt. Verder hoop ik ook dat er daardoor minder blessures zullen zijn. Minder clubs kan ook gerealiseerd worden door fusies.

Inkrimpen zou desastreus voor de competitie zijn. En de doodsteek voor de Eredivisie. Je verlaagt en de weerstand nog meer mee. En daar is helemaal niemand bij gebaat.


Wat ze wel kunnen aanpakken is de competitieopzet. Zie het degradatiesysteem van Duitsland. Nummer 18 en 17 degraderen direct. 16 speelt een beslissingwedstrijd tegen de nummer 3 van de KKD. Gooi het periodesysteem overboord en laat alleen 1,2,3 promoveren. Dan krijg je dus geen Emmen wat afgaat als een gieter tegen PSV en Ajax.


Weg met de playoffs voor Europa League. Gewoon weer de vaste plekken. Komt de kwaliteit ook ten goede dat de ploegen die beter zijn vertegenwoordigd zijn in Europa.


Nou opflikkeren met je achterlijke inkrimping!

Ik zie de meerwaarde er ook niet van in om naar 16 te gaan. Meer wedstrijden is juist beter. Misschien meer doordeweekse wedstrijden invoeren door er 41 wedstrijden van te maken per seizoen. Speelt de top ook vaker tegen elkaar.

Letterlijk ieder topland heeft 20 teams in de competitie, maar in nederland willen we naar 16?
Ja dan zul je er niet lang op hoeven wachten om niveautje schotland te worden.

Wil je meer weerstand dan zorg je voor meer wedstrijden, punt uit.

Desnoods net als in frankrijk. Een beker voor alle clubs uit NL en een bekertoernooi voor de eredivisie en jupiler leaugue clubs.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren