Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

De Mos adviseert Keizer nieuw systeem: ‘Kan ook tegen Feyenoord en PSV’

Laatste update:

Ajax-trainer Marcel Keizer gaf na de wedstrijd tegen VVV-Venlo (0-2) aan dat hij eigenlijk niet meer om Klaas-Jan Huntelaar heen kan. De coach zei de interlandperiode te gaan gebruiken om te bedenken hoe hij met zowel Huntelaar als Kasper Dolberg in de ploeg kon spelen. Aad de Mos denkt de oplossing te hebben. Hij adviseert Keizer om over te stappen naar een 3-4-3-systeem.

De Mos gaat ervan uit dat een achterhoede bestaande uit Joël Veltman, Matthijs de Ligt en Maximilian Wöber goed met veel ruimte in de rug kan spelen. Voor de verdediging kiest hij voor Frenkie de Jong. “Het is niet alleen maar Dolberg en Huntelaar, je moet de spelers op de goede plaats zetten, zodat je een geoliede machine krijgt”, laat De Mos weten in gesprek met Ajax Showtime. “Iedereen speelt in deze 3-4-3 in balbezit in een positie waar hij zijn ei kwijt kan. Met deze formatie kun je domineren, omdat het middenveld heel sterk is. Natuurlijk kan het ook tegen Feyenoord en PSV. Je domineert de wedstrijd met een extra mannetje op het middenveld en Veltman, De Ligt en Wöber kunnen makkelijk met die ruimtes in de rug spelen.”

De ex-trainer van onder meer Ajax, KV Mechelen en PSV verwacht dat de Amsterdammers de tegenstanders kunnen gaan verrassen met Dolberg en Huntelaar afwisselend in de punt van de aanval. “Je kunt bijvoorbeeld ook twintig minuten met Huntelaar op tien spelen, dan weet de tegenstander ook niet wie er in de punt komt. Dat is prettig en als één van de twee op is, dan zet je Siem de Jong erbij”, klinkt het. “Keizer is wel een vaardig iemand die dit wel zou durven. Hij heeft een beetje geluk nodig dat alles in de plooi valt en dat hij punten gaat pakken, dan komt het vertrouwen vanzelf.”

Tegen ploegen met drie aanvallers, zal er volgens De Mos verdedigend meer gevraagd worden van Frenkie de Jong. “Dan kan hij voor of naast De Ligt gaan spelen, dat moet hij zelf uitzoeken. Ik zou willen dat Ajax de wedstrijd domineert en dan moet de tegenstander zich aanpassen. Dat is geen pretje voor de tegenstander, met een De Jong die steeds inschuift.”

Marcel Keizer moet overstappen naar het 3-4-3-systeem

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

From Sergiño, to you | PSV
20 hints ??#voetbal
Reacties

Hee aad en ik zitten op een lijn met elkaar.
Dat gebeurd niet vaak kan ik je vertellen.
Maar ik vind dat hij een hoed punt heeft.
Je heb toch de fullbacks niet dus moet je er ook niet willen spelen.

7 september 2017 om 11:32

Maar dat mannetje meer is op het middenveld is zo makkelijk te counteren. Door gewoon 4-4-2 te gaan spelen. Of je (zwakke) verdediging gaat compleet overlopen bij 4-3-3 worden als men gewoon gaat doordekken op Dolberg.

7 september 2017 om 12:20

Ja, als dat zo makkelijk ging dan speelde de tegenstander ook wel 3-4-3 dan is het overal gedekt. Echter staat dan de tegenstander, met vaak mindere kwaliteiten, overal 1 op 1 en daar ligt bij Ajax vaak (omdat die spelers vaak beter zijn) het voordeel.

7 september 2017 om 12:37

Ajax speelt geen 4-4-2.
Dat hoort niet.

7 september 2017 om 13:18

Tegen kleinere ubs kan dit een mooi systeem zijn. Maar dat aad denkt.ook zo tegen feyenoord en psv (en utrecht en vitesse), te kunnen spelen vind ik vrij naief. Speel je achterin 1 op 1 met een middenveld dat nauwelijks mee verdedigd. Van mij migen ze het proberen, ben er wel aan toe dat we weer eens een klassieker winnen 😁

7 september 2017 om 13:36

Ajax is toch de enige grote club in Nederland?! 😉

7 september 2017 om 11:35

Je hebt alleen wel achterlijk veel aanvallend ingestelde spelers. Twee spitsen, waarvan 1 als 10, twee vleugelspelers en geen verdedigende middenvelder. Ziyech, De Jong en Van de Beek zijn allemaal aanvallend ingestelde spelers.
Dat is wel heel karig als je maar 3 verdedigers opstelt.

7 september 2017 om 11:59

In de eredivisie zie ik er geen problemen in.

7 september 2017 om 12:15

@wve
Gelukkig maar dat jij dan geen trtainer van Ajax bent!
Wat dacht je van op snelheid geklopt worden?

7 september 2017 om 12:16

Het is in mijn ogen een alles of niets taktiek, ik ruik wanhoop.
Het draait momenteel voor geen meter, en met deze taktiek hebben ze nog iets weten te forceren, daarentegen krijgen tegenstanders ook meteen topveel ruimte. Ik vond het vorig jaar soms al te naïef, veel wedstrijden voelde aan alsof de wedstrijd alle kanten op kon gaan, en vaak was er dan toch nog het beentje van Sanchez of de redding van Onana, maar bijna elke wedstrijd wel eem gevaarlijke kans tegen. Dit systeem is geen verbetering op dat gebied. Ik verwacht een hoop tegengoals.

7 september 2017 om 12:39

Als jij het goed neerzet word je ook op snelheid niet geklopt.
Alles staat met de juiste timing en plaatsing.

7 september 2017 om 12:39

Als jij het goed neerzet word je ook op snelheid niet geklopt.
Alles staat met de juiste timing en plaatsing.

7 september 2017 om 12:57

En met kwaliteit van spelers. Als dat zou opgaan wat jij zegt zou een team nooit kunnen verliezen. Want als je het goed neerzet wordt je überhaupt niet geklopt... Die trainer en dat team moeten we alleen nog vinden..

Misschien dat 3-4-3 werkt als Beek en Jong allebei inzakken. Anders ligt er een te grote ruimte m.i.

7 september 2017 om 13:49

Beste Wve
In de eredivisie zie ik er geen problemen in.

Dat spelen ze alleen maar. [ Jammer genoeg ]
Dus waarom dit systeem niet!!!

7 september 2017 om 14:35

De Jong zelf is niet aanvallend ingesteld. Het is niet dat we verwachten dat hij moet gaan scoren. Hij is meer controlerend ingesteld. Kan het spel vertragen of versnellen.

7 september 2017 om 17:02

Ja ze domineren de eredivisie toch al jaren, dus wat minder verdedigen kan best xD

8 september 2017 om 13:16

@wimklz
Omdat dit systeem ook niet werkt in de Eredivisie. Het werkt nergens als je 7 aanvallend ingestelde spelers opstelt en maar 3 verdedigers hebt. Dan wordt je er ook door Roda uitgecounterd.

8 september 2017 om 20:57

Denk eens terug aan het Ajax met Rijkaard en blind centraal. Rijkaard schoof in, litmanen achter de spits. Lijkt verdacht veel op deze opstelling. Davids, litmanen en Ronald de Boer was toen het middenveld. Dus ook zonder verregende middenvelder. Die rol was voor Rijkaard, die speelde formeel centraal achterin. Praktisch 343 hoe je het ook wilt noemen.

Eerder diezelfde variant met Jonk en Blind.

9 september 2017 om 01:48

Behalve dat Davids een stofzuiger was. Die deed controlerend zijn taken uitstekend. Dat kun je van een Vd Beek niet zeggen. Dat is meer een spelverdeler. Met Rijkaard samen zou je dan alsnog een blok hebben voor de verdediging. Litmanen en De Boer zorgden dan voor aanvallende impulsen.
Daarnaast waren dat stuk voor stuk betere spelers met een betere trainer.

Als je nu 3-4-3 speelt heb je 3 verdedigers, waarvan er 2 regelmatig steekjes laten vallen. De derde hebben we nog niet eens zien spelen. Dat is echt iets anders dan gelouterde professionals als Rijkaard en Blind die achterin staan.

Dit systeem is gewoon waanzinnig naief.

7 september 2017 om 11:37

Nou, ik had precies hetzelfde. Ben het zelden tot nooit met Aadje eens maar dit keer zegt hij helemaal geen gekke dingen. Al zou ik voor nu nog wel met Viergever ipv Wöber daar spelen omdat een nieuw systeem en een nieuwe jongen op die plek wellicht wat te vroeg en te veel is voor alsnog. Maar al met al... prima formatie zo!

7 september 2017 om 12:30

Dat is pure zelfmoord. Bijna iedere club speelt met drie spitsen. Dan krijg je al snel in de omschakeling grote problemen aangezien iedereen 1 op 1 staat. Verdedigend staat Ajax al dramatisch, om een verdediger weg te halen lijkt me dan ook niet heel erg slim. Ook als De Jong naast de Ligt gaat spelen gaat dat gegarandeerd fout...

7 september 2017 om 13:14

Het is mooi systeem en een extra wapen om achter de hand te hebben, als je met nog een half uur op de klok gelijk staat of achter staat.
Ik zal er niet mee starten want dat hou je niet vol verdedigend.
Rosenborg en VVV zijn geen wereldploegen dus misschien niet helemaal een maat maar je zag de wedstrijd als een blad aan de boom omslaan op het moment dat Ajax met 4 aanvallers ging spelen.
Eeuwig zonde dat die Keizer gelijk terug wisselde toen Ajax tegen Rosenborg op 1-2 kwam, de 1-3 hing veel meer in de lucht dan de 2-2.
Eigenlijk wisten ze het totaal niet meer tot dat ze weer het systeem tegenover zich kregen waar ze zich op hadden ingesteld.

7 september 2017 om 14:50

Nee hoor dat moeten 3 spitsen ook meeverdedigen en zijn niet de sterkste punten van de aanvallers. Halverwege worden ze meestal gewisseld of de trainers van de tegenstanders durven niet met 3 spitsen voetballen...

En nog is Ajax ook daar groot geworden, vooral domineren.


7 september 2017 om 11:49

Ik zie persoonlijk liever een 3-5-2 systeem, vooral wanneer Sinkgraven weer fit is. Met Orejuala en Sinkgraven heb je jongens die het loopvermogen hebben om zowel aanvallend als verdedigend op en neer te rennen. Op dit moment is het nog wat lastig uit te werken en het zou nog beter werken als je een echte linkerverdediger had kunnen strikken, maar met een fitte Sinkgraven moet dat ook wel lukken denk ik. Ben een beetje klaar met onze buitenspelers daar ze toch niet weten wat fatsoenlijke voorzetten zijn, waar zowel Klaas-Jan als Kasper niets aan hebben. Denk dat dit wel goed zou werken. Je ziet dit systeem ook veel in Engeland tegenwoordig. Pep speelt exact zo met Mci, vandaar dat hij 4 backs heeft aangetrokken afgelopen transferwindow.

Onana
Veltman
de Ligt
Wöber
Orejuala
F. de eJong
van de Beek
Sinkgraven
Ziyech
Dolberg
Huntelaar
7 september 2017 om 12:00

En jij bent een ajax fan.
2 spitsen is echt geen optie voor ajacieden zoals ik. 😉

7 september 2017 om 12:20

Cruyff z'n Hollandse school stond voor vernieuwing (destijds 4-3-3 met buitenspelers aan de zijlijn). Als we dan onszelf voor schut kunnen blijven zetten met 4-3-3 (onze buitenspelers en spits(en) passen daarvoor niet goed bij elkaar) of we kunnen wederom vernieuwend zijn en dominant mooi voetbal spelen met een 5-3-2/3-5-2 opstelling, waarom zou je dat laatste als Ajax fan dan niet willen?

7 september 2017 om 12:22

Dat ben ik zeker, maar al is het een enkele spits, als het aanvallender en aantrekkelijker voetbal op de mat legt dan ben ik voorstander. Daarnaast evolueert het voetbal ook steeds en is het tijd los te laten van dat ophemelen van een drie spitsensysteem. Het werkt niet meer. Dat zie je niet alleen bij ons (ajax) maar ook in het Nederlands Elftal. Het systeem moet óf opnieuw uitgevonden worden óf men moet er weer een tijdje vanaf, want iedereen heeft dat systeem nu onderhand wel uitgedokterd. En kom nu niet aan met dat is niet in de stijl van Cruijff o.i.d. want dat mag dan inderdaad wel zo zijn, maar Cruijff adept numero uno is ook al aan het verderborduren op wat de grootmeester heeft achtergelaten. Het voetbalspel is niet zo statisch dat je er mee wegkomt om constant op dezelfde manier te blijven voetballen. Voetbalsystemen zijn gemaakt om verder te ontwikkelen. Betekent dat dat je af en toe een speler iets anders moet posteren om een beter resultaat te krijgen, so be it.

7 september 2017 om 12:23

Precies Sander, jij begrijpt het. Zie mijn reactie van een paar seconden geleden.

7 september 2017 om 12:25

OT: De opstelling die Aad geeft is wel echt kamikaze lijkt me. Een erg zware rol voor de onervaren F. de Jong en m.i. té weinig verdedigend ingestelde spelers..

7 september 2017 om 12:34

Klopt. Zijn idee is op zich niet heel verkeerd. Hij denkt aan verandering binnen de speelstijl en dat is natuurlijk het sleutelpunt. Maar de manier waarop hij het uitgewerkt heeft is niet geheel ideaal. Als we de opstelling van Aad zouden nemen zou ik de Jong omruilen met Schone, daar die gigantisch veel meer ervaring heeft en iets defensiever ingesteld is, naar mijn mening. En door zijn lange periode bij Ajax heeft hij bij tijd en wijlen een goed oog voor hoe hij een verdedigend probleem zo aanvallend mogelijk op kan lossen, wat we natuurlijk altijd willen. De opstelling van Aad was nog een stuk beter geweest als we Nigel de Jong uiteindelijk aangetrokken hadden, want dat is natuurlijk de ideale man voor die positie.

7 september 2017 om 14:04

Dat moet echt de prullenbak in dat Ajax speelt 433. Ajax speelt dominant hoge school voetbal dat is niet gekoppeld aan systemen dat is gekoppeld aan vindingrijkheid en vernieuwing. 433 was vroeger geweldig is tegenwoordig dikke prut. Zelfs Barca komt er niet meer mee weg. Het woord superieure techniek mag je uit het woordenboek halen. Hebben ze bij andere clubs ook. Het woord superieure fysiek mag je er als de bliksem aan toevoegen want daar doen wij keihard onder voor andere ploegen.

Onder Bosz speelde we eidenlijk weer bij tijd en wijlen tegenstanders van enig niveau helemaal weg. Dat was echt alleen maar op papier 433, maar verder had dat verdomd weinig met het 433 van de oude ajax school te maken. Ter informatie, in het 433 van de oude Ajax school was er geen enkele discussie geweest over welke backs aanvallend meer toevoegde omdat die juist moesten knijpen en een centrale verdediger moest inschuiven dat was namelijk 433 bij balverlies maar toch echt 343 bij balbezit. Bosz ging zelfs zo ver om eigenlijk gewoon een verkapt 442 te spelen met Traore lekker dicht bij Dolberg en Younes meer een zwerver vanuit het middenveld. Liep als een tierelier, door vooral de denkwijze bij balverlies. Daar lag namelijk de nadruk op, bij balverlies zo veel druk zetten dat je de bal zo snel mogelijk terug hebt.

En hier gaan al die ouderwetse trainers als de Mos maar ook Keizer compleet te mist in. Die denken namelijk allemaal vanuit balbezit en gaan vanuit daar verder bouwen. Begin gewoon lekker bij balverlies. Hoe te staan als je de bal niet hebt, waar te lopen, hoe ben ik het minst kwetsbaar en hoe krijg ik die bal zo snel mogelijk terug. Vervolgens komt de stap als ik de bal heb hoe krijg ik die zo snel mogelijk voorin (waar balverlies het minst gevaarlijk is en waar ook de goals gemaakt moeten worden). Dat ziekelijke gebrei en gekloot is om gek van te worden en is niet aan te gluren.

Ik als Ajacied wil maar een ding zien, dominant voetbal met mooie akties en bravoure. In welk systeem dat is interesseert mij een stuk minder. Onder Keizer zag ik het een aantal keer voorbij komen. Stonden er 4 aanvallers op het veld en de tegenstander wist niet waar ze het zoeken moesten. Dat wil ik zien. Als we nou daar eens beginnen, verdedigend goed staan en weinig weggeven en elke helft 2 keer 10 minuten volledig domineren met veel kansen. Kijken we dan wel of dit uit te bouwen is naar meer.

7 september 2017 om 13:43

Ik vind Veltman, de Ligt en Wober toch niet echt de spelers om in een hoge lijn te spelen in een 3-4-3. Die opstelling die Aad neerzet is daarnaast veel en veel te aanvallend.

Als je op die manier gaat spelen, dan moet je echte loopwonders hebben op links en rechts, maar die heb je niet. Wat gaat er dan gebeuren? Ze lopen niet mee, er is teveel ruimte, de vleugelspelers van de tegenstander zoeken de buitenste centrale verdedigers op en dan ben je gezien. Op snelheid kunnen de meeste veltman en Wober (denk ik) hebben en daarnaast ontstaat er centraal een enorm gat omdat alleen de Ligt daar nog staat. Nee, waardeloze tactiek als je er de spelers niet voor hebt.

Gewoon 4-3-3 met een echte cvm op het middenveld.

7 september 2017 om 14:59

Dit gaat wel ten koste van je verdediging. Verschil tussen Keizer en Bosz is dat Bosz de backs gebruikte als extra middenvelder in balbezit. Keizer wil ze de hele flank laten bestrijken en nog een voorzet laten geven. Bosz speelde ook veel directer en veel meer door het centrum, waar je beste spelers staan. Bij Keizer gaat de bal snel breed en heel veel via de flanken

7 september 2017 om 15:14

Dat is onzin. Bosz speelde juist meer over de vleugel dan keijzer.

Ben het met 1 ding eens en dat is dat Ajax met 3 verdedigers kan gaan spelen. Je hebt geen goede links en rechtsbacks, dus stel ze dan ook niet op. Met die drie zou je denk ik beter voor de dag komen. Zou wel Veltman centraal zetten en De Ligt vanaf rechts, puur vanwege de ervaring en het feit dat de centrale moet communiceren. Zou zelfs ene positie kunnen zijn voor Viergever. Die kan een verdediging wel neerzetten, terwijl je dat van een De Ligt nog niet mag verwachten.

Zou ook niet De jong neerzetten als 6, maar Van de Beek. Die is wat fysieker. De Jong als 'rechtshalf'. Ziyech op 10, Dolberg - Huntelaar - Younes voorin.

7 september 2017 om 11:25

Ajax heeft net nog een rechtsback gehaald genaamd orejuela. Hoe kan jij zo snel weten dat hij niet goed genoeg is?

7 september 2017 om 11:26

Maar wat je wel zag toen De Jong daar speelde, is dat hij veel durft als 6 en dat heb je met deze formatie nodig. Wegdraaien van tegenstanders, indribbelen. Dat heeft De Jong meer dan Van de Beek. In Europa heb je wellicht meer aan Van de Beek, daar hij fysieker is inderdaad. Maar aangezien we geen Europees spelen, kan De Jong dat perfect invullen denk ik.

Grote probleem met dit soort formaties is de flanken, vooral verdedigend gezien. Als de tegenstanders met snelle vleugelspelers speelt heb je een probleem, zeker bij counters. Wie gaat een Lozano of Boetius achterna rennen in deze formatie. Als de verdedigers dat doen word het centrum uit elkaar getrokken, Younes en Neres verdedigen de vleugelverdedigers van de tegenstander al. Het middenveld zou het misschien op kunnen vangen, maar Ziyech en van de Beek zijn nou ook niet de spelers die verdedigend zoveel arbeid gaan en kunnen leveren.

7 september 2017 om 11:29

In dat geval moet De Jong een van de centrale verdedigers worden, waardoor Veltman en Wober naar de backpositie kunnen. Dit legt echter wel veel druk op De Ligt, aangezien hij dan wel zowat in zijn eentje de spits moet uitschakelen. Op zich kan dit wel hoor tegen drie spitsen. Alleen, en dat is ook zoals Aad wil, dan moet Ajax wel volledig domineren. Dan heb je hooguit twee a drie keer dat een tegenstander zou kunnen counteren.

7 september 2017 om 11:52

Ja en dat laatste is dus niet aannemelijk tegen PSV en Feyenoord.

7 september 2017 om 12:52

Maar je gaat je formatie toch niet baseren op 2 lastige uitwedstrijden in 1 seizoen? Normaal gesproken is ajax 32 wedstrijden in het jaar de sterkste op het veld. Clubs als heerenveen, ado en twente en noem maar op zijn nauwelijks in staat zich onder druk uit te voetballen, dus waarom zou ajax structureel 4 man achterin te houden?

7 september 2017 om 11:32

helemaal met je eens, ik dacht er precies zo over.

Geen gek idee, aangezien we toch geen goeie backs hebben😂

Haha die Aad brengt het alsof het zijn idee is maar zo speelde Keizer ongeveer de laatste wedstrijden

Dit is geen 3-4-3, maar een 3-3-4 formatie.

7 september 2017 om 11:39

't Is maar hoe je het bekijkt. Op deze manier wel, want Frenkie de Jong is misschien iemand die op termijn in een 4-3-3 prima op '6' kan spelen, maar wil je 3-4-3 spelen dan moet een speler die voor de verdediging speelt terugzakken naar de '4'. Rijkaard was daar ooit geweldig in. Jonk deed dat ook een tijdje niet onaardig: het tandem Jonk-Bergkamp. Frenkie de Jong vind ik daar net te aanvallend voor. Vind ik ook meer iemand die op termijn een Ziyech kan vervangen als die vertrekt. Type Eriksen. De Ligt heeft in de jeugd lang die positie op die manier ingevuld. Eiting eveneens, maar die heeft te weinig ervaring. Het is ook hoe je een 4-3-3 invult. Als Wöber naast De ligt komt te spelen en Dolberg wordt als '10' opgesteld en De Ligt moet in balbezit doorschuiven naar het middenveld speel je in balbezit 3-4-3. Je hebt dan wel backs nodig die van nature wat meer in de dekking spelen. Frank de Boer speelde in de tijd dat Rijkaard terugkwam bij Ajax als linksback bijvoorbeeld. In dat geval zijn een Viergever en een Veltman daar wel de type spelers voor, mits de 8 en de 6 veel loopvermogen hebben. Dat waren destijds Davids en Seedorf. Vind ik Ziyech en Van de Beek/de Jong wel andere type spelers. Al met al denk ik dat het logischer is om het bij een 4-3-3 met de punt naar achteren te spelen en dan moeten Dolberg en Huntelaar maar stuivertje wisselen/concurreren. Als het dan niet loopt kun je ze nog altijd naast elkaar zetten.

Kamikaze tactiek in mijn ogen, hiermee zou je aantrekkelijke wedstrijden krijgen, maar ook veel punten gaan verliezen

7 september 2017 om 11:38

Inderdaad. Wanneer Ajax zo zou gaan spelen moeten ze wekelijks minimaal 3 of 4 goals maken, omdat zo achterin alles open ligt. Zeker wanneer je tegen snelle spitsen speelt.

7 september 2017 om 12:27

Ik ben dit seizoen met mijn jeugdteam (c1) ook 3-4-3 gaan spelen. We spelen zelf derde klasse omdat ik 5 spelers in de selectie hebt die nog in de D mogen voetballen en 1 speler zelfs de D heeft overgeslagen. Eerste oefenwedstrijd tegen 3e klasse 13-0. Tweede oefenwedstrijd tegen 2e klasse 9-1. Eerste bekerwedstrijd 11-0. En gister geoefend tegen een 1e klasse: 7-2.

Duidelijk dat we de Knvb moeten verzoeken om hoger ingedeeld te worden.

Afijn, 3-4-3 met pressie levert zoveel balbezit op en kansen in overvloed. Bijna altijd wel een mannetje vrij.

Vertalend naar Ajax. Ja het kan, zeker in de eredivisie, je moet alleen heel alert zijn op de lange bal achter de verdediging. Maar daar ligt ook een taak voor Onana die ver voor de goal moet mee voetballen om die counter eruit te halen. Het systeem vergt ook een hele goede conditie. Bij balverlies dient er meteen druk uitgeoefend te worden op de bal en bij balbezit veel lopen zonder bal en positiewisselingen.

7 september 2017 om 12:55

Een vergelijking tussen een C-elftal (die te laag is ingedeeld) en Ajax loopt natuurlijk vrij mank. De verschillen tussen Ajax en de rest van de competitie zijn niet dusdanig groot dat ze dit wel even kunnen doen. Je ziet aan de manier waarop Bosz wilde spelen dat vol overal druk zetten behoorlijk wat tijd kost om dit op de juiste manier in je elftal te slijpen. Tegen ploegen als Feyenoord, Psv, Utrecht, Vitesse en Heerenveen zal deze manier van spelen gewoon erg veel risico met zich meebrengen. Het kwetsbare punt van Ajax is op dit moment in mijn ogen de verdediging en om daar dan een speler weg te halen en in te wisselen voor een 2e spits (want dat geeft De Mos aan), is veel te opportunistisch.

7 september 2017 om 13:47

Totaaal niet te vergelijken. Leuk dat het bij jullie werkt, maar dit is appels met peren vergelijken.

Desondanks wel een leuk verhaaltje, wist ook niet dat 3-4-3 nu vaker gespeeld wordt in de jeugd. Was wel een beetje te verwachten, maar nog nooit gezien.

7 september 2017 om 14:04

Een derde klasse jeugdteams vergelijken met de eredivisie..

Ik vind frikandel lekker, dat betekend niet dat ik ze ook op m'n pizza gooi.. zegmaar een slechte vergelijking

7 september 2017 om 16:57

Je moet ook het niveau niet vergelijken, maar het systeem.

De verdedigers staan 1 op 1, mits de tegenstander 4-3-3 speelt. De verdedigers moeten gewoon elk duel winnen. Je mag toch verwachten dat een verdediger bij ajax zijn duels wint in de eredivisie (eventueel Psv en Feyenoord uitgezonderd). De lange bal achter de verdediging wordt dan vaak als oplossing gebruikt. En dan hopen dat de aanvaller sneller kan sprinten dan de verdediger. Daarom dient Onana ver voor de goal mee te voetballen.

Maar veruit de meeste ploegen zullen 4-4-2 of 5-4-1 tegen Ajax spelen. Wat moet je dan met 4 verdedigers? Dijks kan geen voorzet geven en Veltman kan alleen met vuil spel zijn man voorbij.

Speelt de tegenstander 4-4-2, dan dient zelfs de laatste man regelmatig door te schuiven om die man meer situatie op het middenveld te behouden, alsmede het veld zo breed mogelijk te houden bij balbezit.

Wie het middenveld domineert wint 9 van de 10 wedstrijden, zolang de balcirculatie hoog is.

Fijn dat een analist aangeeft hoe Ajax van andere clubs kan winnen. Aad heb je ook adviezen hoe Feyenoord en PSV van Ajax kunnen winnen?

7 september 2017 om 11:35

Ik denk door snelle spitsen op te stellen en ze te zoeken in de ruimte.
IK ken Wober niet goed genoeg, maar denk wel dat Veltman en de Ligt dan kwetsbaar kunnen zijn.

7 september 2017 om 12:20

Dat is juist de insteek van Aadje.
Door te zeggen dat Ajax met 3-4-3 moet spelen tegen PSV en Feyenoord

Zou zo gaan spelen in de Eredivisie als die nieuwe aankoop aan de rechterkant bevalt kan die de hele rechterflank bestrijken. Eventueel Younes eraf halen in sommige wedstrijden en dan daar iets meer een verdedigende speler en dan vanaf rechts Neres.

Onana
Veltman
Wober
Viergever
Ore aankoop
Frenkie
Beek
Younes
Ziyech
Dolberg
Huntelaar

Haha wat een debiele opstelling. Frenkie de Jong mag dus als nieuweling zegmaar al het vuile werk opknappen? Want van die vier aanvallers en Ziyech hoef je dat niet te verwachten. Met deze formatie incasseer je zelfs tegen Roda drie tegengoals.

Ik zie dit systeem tegen Feyenoord en PSV niet werken. Zeker PSV zal dan achterover gaan leunen en counteren met snelle vleugels. Leuk dat Aad aangeeft dat deze 3 verdedigers met ruimte in de rug kunnen spelen, maar volgens mij valt dat reuze mee als ik kijk naar hoe snel ze zijn (afgezien van Wober, want die ken ik niet). Betekent dat je met dit systeem gewoon altijd 3 of 4 goals moet maken, want je gaat er echt veel tegen krijgen zo.

Je kan wel zien dat Aadje iets teveel Fifa speelt de laatste tijd i.p.v. met het trainersvak bezig te zijn.

Ook wel mooi dat hij die Wober meteen basis zet terwijl niemand gezien heeft op welk niveau hij zit en of hij nog moet wennen of iets dergelijks.

Vind het een heel goede opstelling. Je maakt Zyech en Van de Beek ook meer verantwoordelijk en die jongens kunnen dat aan. Frenky de Jong in de rol die Wim Jonk vroeger had. Alleen had Jonk een arendsoog en weet ik niet of De Jong niet nog teveel loopt met de bal.

Belachelijk! Staat Aad er wel bij stil dat dit veel en veel te aanvallend is met spelers als Ziyech en Dolberg die hun mannetje gewoon laten lopen. Zelfs vd beek staat vaak meer aan te vallen dan mee te verdedigen. Frenkie krijgt dan teveel over zich heen.

De Mos is wel de laatste die zich zou moeten bemoeien met het Ajax systeem

Hij was nota bene zelf verantwoordelijk voor het compleet verkloten van het Ajax systeem door 5-3-2 te gaan spelen met Walter Meeuws achterin.. Ja, dat is lang geleden..

Meneer wilde met Ajax een moderner systeem gaan spelen, een paar maanden later was hij ontslagen

Alsjeblieft Aad, meer dan 20 jaar later heb je er nog steeds geen kaas van gegeten

7 september 2017 om 13:13

Haha. Toen kwam het driemanschap Tonny Bruins-Slot, Spitz Kohn en Bobby Haarms en vervolgens Cruijff. De Mos wou bij Werder ook ineens een modern systeem invoeren: 'de Viererkette' met zonedekking. Alleen had hij daar de spelers niet voor. Voor de rest vind ik zijn analyses en stukjes vaak wel vermakelijk.

Ik ben geen voorstander van elke opstelling met Veltman in de basis. Heeft ons al te veel tegengoals gekost...

Ik zou gewoon gaan voor Kluivert Huntelaar Neres, Ziyech Frenkie Donny | Sinkgraven (mits fit) Wöber de Ligt Orejuela | Onana

Goed bedacht maar ik denk dat je bij een tegenstander die 442 speelt compleet overdondert wordt op het middenveld en een tegenstander die 433 speelt achterin een groot probleem hebt.
Dit systeem zou je kunnen spelen tegen ploegen die zich helemaal ingraven en waar je niet doorheen komt. Omdat Huntelaar het nu goed doet wil iedereen een systeem verzinnen met Huntelaar en Dolberg maar ik denk dat je gewoon moet laten afwisselen. De beste speelt en doe die het niet goed komt de ander erin.

Ik denk niet dat ze zo zullen gaan spelen. Lekker veel perspectief zal dit bieden voor die nieuwe Colombiaanse back en Sinkgraven zodra hij weer fit is. Viergever zie ik zich ook niet rustig houden zodra hij weer vast op de bank zit na vorig jaar van een basisplaats te henben geproefd en de EL finale te hebben gehaald.

Aad heeft gelijk
De meeste kunnen die Oostenrijker nog niet maar die is ontzettend snel
Kijk maar naar de beelden

Waar bemoeit Aadje ontslag zich toch mee kon er zelf helemaal niets van als trainer. En nu vertellen hoe het moet. Ga met pensioen.

Het is nogal laat om nu je systeem om te gooien maar op tijd om fouten goed te maken. Ben alleen bang dat dit een nog verdere afstand gaat creeeren tussen het huidige beleid en de lijn JC, die inhield dat de logische doorvoer het best kon werken wanneer de jeugd en het eerste allemaal 433 spelen.

En in feite is het ook zo dat als Dolberg verkocht was, niemand zo zou gaan spelen. Dus alleen omdat je nu Huntelaar en Dolberg hebt ga je je hele toekomst aanpassen? Slechte zaak. Met 433 kun je best spelen en als dat betekent dat Dolberg minder waard wordt, tsja, ze hebben zo al genoeg geld vespild met het banken van Bazoer, Riedewald en Tete vorig seizoen.

Onana
Orejuela
Veltman
De Ligt
Wober
vd Beek
de Jong
Ziyech
S. de Jong
HuntelaYouar
Younes

Opzicht niet slecht bedacht van Aad. Alleen heb ik één minpuntje: Frenkie naast de Ligt in de verdediging laten inschuiven tegen ploegen met 3 aanvallers lijkt me niet zo handig. Daarvoor zou misschien kunnen. Maar je moet ook Frenkie zijn krachten optimaal gebruiken. En dat is niet naast de Ligt.

Met types als Sanchez had het gekund. Maar De ligt mist snelheid en acceleratie, Veltman mist IQ en over Wober kan ik niet beoordelen. Maar de verdediging is al een gatenkaas. Laat staan met drie

7 september 2017 om 14:08

Veltman mist iq? Hij heeft juist iq, dat is de belangrijkste reden dat hij bij Ajax zit

Volgens mij doet Keizer dat al regelmatig, straks heeft Aadje het ineens uitgevonden en is Keizer daarvoor niet verantwoordelijk.

Ja natuurlijk Aad, met Veltman, De Ligt en Wöber lekker tegen een Lozano of zo spelen. Dat is vragen om tegengoals. Die krijgen ze nu al te veel met 4 verdedigers (omdat er altijd wel weer iemand in de fout gaat).

Dan zou ik eerder Younes en Neres verwisselen van positie, of kluivert op rechts en Neres op links. Anders krijg je helemaal dat iedereen maar na binnenloopt en op de vleugels niemand staat.

Dan zou ik eerder Younes en Neres verwisselen van positie, of kluivert op rechts en Neres op links. Anders krijg je helemaal dat iedereen maar na binnenloopt en op de vleugels niemand staat.

Ik weet niet, maar Neres doet het nog niet zo goed zoals je zou verwachten, daar hoort Kluivert te staan, of op de plek van Younes.
Wober heeft nog geen minuut gespeeld, dus een risico om naast de Ligt te zetten.
En tja Veltman, geen idee hoe die het de rest van het seizoen gaat doen, maar valt erg tegen. Maar goed, is de aanvoerder dus redelijk onomstreden lijkt me.
De verdediging vind ik wel zwak zo, 2 jonge gasten en Veltman. Dan zou ik nog eerder Viergever erin zetten voor 1 van de 3 posities.
En is Frenkie juist geen aanvallend ingestelde speler? Doet het wel altijd goed als hij er in staat.

Dit zou een goed systeem zijn met Nigel Jong op de plek van Frenkie. Frenkie zou je kunnen laten rouleren met van de Beek. Jammer dat hij ze hem niet wilden hebben.viergever zou ik op de plek van Wober zetten. Frenkie lijkt me kwetsbaar op die positie als ze tegenstander opeens veel druk gaat zetten.

Zo'n 3-4-3 systeem zou iets beter werken als je een goede verdedigende middenvelder hebt. Frenkie de Jong moet zich niet bezig houden met meeverdedigen. Riedewald had ik toch graag op die positie gezien.

Haha lekker Aadje! Probeer de boel maar een beetje op te schudden daar in Amsterdam, misschien gaan ze het ook nog echt doen ook.
Psv en Feyenoord spelen hier dus echt dwars doorheen. Met de snelheid van lozano en bergwijn en de diepgang van van ginkel bij psv en de snelheid van Larsson en jeanpaul en de diepgang Toornstra is het zo kassa!

Bizar deze tactiek. Chelsea speelt dit met 2 wingbacks a la Alonso & Mozes en dan kan dit slagen in het moderne voetbal. Zie je het al voor je Ziyech & vd Beek in deze rol? Ziyech heeft als half in een 433 al moeite om mee te verdedigen.. Dolber zou ik nog eerder als 1 vd flankspelers in een vrije rol plaatsen. Alleen mis je dan precies 2 wingbacks met de kwaliteiten om dit systeem te doen slagen. Achterlijk voorstel.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren