Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Wijziging in Ajax-stadion levert ‘intensere beleving van het voetbal’ op

Laatste update:

Er zal na de jaarwisseling ruimte zijn voor meer supporters in het stadion van Ajax. In de Amsterdam ArenA wordt de gracht aan de westzijde tijdens de winterstop opgevuld met een nieuw stuk vloer, waarop vijf rijen extra stoelen worden geplaatst. De capaciteit wordt op die manier vergroot.

/

“Met de uitbreiding worden bijzondere zitplaatsen gecreëerd aan de rand van het veld, waardoor een intensere beleving van het voetbal ontstaat”, vertelt stadion-directeur Henk Markerink in het Amsterdam ArenA Magazine. Markerink liet in augustus al doorschemeren dat het de bedoeling was dat de grachten rondom het voetbalveld op termijn zouden verdwijnen.

“Maar die plannen zullen niet van de ene op de andere dag worden gerealiseerd”, gaf de directeur destijds al aan. Het verdwijnen van de grachten moet bijdragen aan ‘de ultieme stadionsfeer’. “De supporters zijn heel belangrijk. Uiteindelijk maken zij de sfeer. Een gebouw is een gebouw en de mensen maken de stemming”, liet Markerink weten.

Denk je dat deze wijziging de sfeer in het Ajax-stadion ten goede komt?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Nog meer lege stoeltjes dus in de Arena!

31 oktober 2012 om 10:30

Volgens mij is Ajax 1 van de best bezochtte clubs afgelopen jaren.
Tegen City was het leeg ivm de ticketprijs die belachelijk hoog lag...

31 oktober 2012 om 10:34

Ik zal ongetwijfeld een lading rode duimpjes krijgen, maar behalve dat Ajax al jaren de meeste kaarten verkoopt, is het ook de club met het hoogste aantal supporters (met kaartje) die niet op komen dagen. Lege stoelen dus. Ergens zit er wat in, al was het (hopelijk) niet helemaal serieus bedoeld van Robb.

31 oktober 2012 om 10:41

Het is maar hoe je het percentueel bekijkt. Ik weet de precieze cijfers niet, maar als er 100 tickets worden verkocht en 10% niet komt opdagen is er niet zo heel veel aan de hand, dan lijken er 'maar 10 stoeltjes leeg'. Als bij Ajax 50,000 tickets verkocht worden en 10% niet komt opdagen lijk het alsof er heel veel lege stoeltjes zijn, 5,000 namelijk.

Natuurlijk heel extreem voorbeeld, maar zo zit het wel in elkaar.

31 oktober 2012 om 10:51

10 procent is nog aan de lage kant. NRC heeft dit fenomeen eens onderzocht over het seizoen 2010/2011 en tegen Utrecht thuis had Ajax een noshow van 36 en over het hele seizoen 21 procent!

http://goo.gl/e9sgf

31 oktober 2012 om 10:56

Dat kwam tegen FC Utrecht door het weer. Treinen reden niet en vandaar dat het zogenoemde no show gehalte hoog was

31 oktober 2012 om 11:03

Dat maakt toch niet uit. Er waren gewoon veel mensen niet..en gemiddeld over het hele seizoen was het ook al 21 procent..
Dat is niet mis.

31 oktober 2012 om 11:04

Maar gemiddeld kwam 1 op de 5 dus niet opdagen ongeacht het weer (neem aan dat het niet altijd regende dat seizoen).

31 oktober 2012 om 11:09

Wat is het probleem dan paddestoel?
Die kaartjes zijn toch verkocht, geld is binnen, dat dan een supporter besluit om niet te gaan, kan de club niks aan doen
Het is erger dat een stadion leeg is, terwijl ook die stoelen niet eens verkocht zijn, dat is in de Arena iig niet het geval
Dat het niet het mooiste uitzicht is, is een ander verhaal

31 oktober 2012 om 11:19

@afca013, dit artikel gaat over beleving. Natuurlijk maakt het daarvoor heel veel uit als er veel stoelen leeg zijn.
Extreem voorbeeld: Dus wat jou betreft maakt het niet uit of het stadion vol of leeg is, zolang Ajax dezelfde inkomsten krijgt?

31 oktober 2012 om 11:57

Als ze de komende seizoenen de succesen aan 1 rijgen dan zullen ze die stoelen hard nodig hebben Je kunt er moeilijk een aantal klapstoeltjes neerzetten.

Daarnaast moet je het meer zo zien: hoe meer zitplaatsen, hoe meer inkomsten. Dat heeft niks te maken met of iemand wel of niet komt opdagen tijdens een wedstrijd. Die seizoenskaart is dan toch al verkocht.

31 oktober 2012 om 12:32

@fr_erik

De capaciteit wordt vergroot zodat meer mensen een kaartje kunnen kopen en naar Ajax kunnen. Dat seizoenskaart houders soms niet komen opdagen, doet daar niet aan af. Zij hebben voor hun stoel betaald en Ajax kan die stoel dan niet nogmaals verkopen (tenzij de seizoenskaarthouders hun plek terug verkopen aan Ajax via de website).

Het komt dus regelmatig voor dat er, zeker op de rechte zijde, geen kaarten te koop zijn. Met deze uitbreiding zijn er meer kaarten beschikbaar voor de losse verkoop dus kunnen er meer fans naar Ajax.

Met de opmerking "nog meer lege stoeltjes dus in de Arena" wordt gesuggereerd alsof er geen behoefte is aan extra capaciteit. Duie behoefte is er dus wel degelijk. Daarbij, de kans dat iemand niet komt opdagen die een los kaartje heeft gekocht, is vrij klein.

31 oktober 2012 om 13:21

@ Fr

Ajax was het afg seizoen op 2 wedstrijden na volledig uitverkocht. Dat betekend dat alle kaartjes uit de vrije verkoop verkocht waren. De lege plekken zijn seizoenkaarthouders die niet elke wedstrijd komen. Ik kom uit Eindhoven en ben ook een seizoenkaarthouders maar ik laat wedstrijden tegen Vvv, PEC Zwolle etc ook wel eens schieten ja aangezien ik ook nog een leven heb buiten het voetbal. Ik kijk dan liever de wedstrijd op Eredivisie Live om daarna nog iets aan mijn vrije zondag hier met vrienden/familie te hebben ipv de halve zondagonderweg te zijn. Omdat Ajax veel landelijke supporters heeft gaan seizoenkaarthouders vaker dan bij andere clubs niet naar elke wedstrijd. Echter is die plek wel verkocht en kan hij dus niet nogmaals verkocht worden. En dat is een beetje het jammerlijke dat je als seizoenkaarthouder je plek niet voor een wedstrijd in de verkoop mag doen..... Nu blijft ie leeg en anders zou iemand uit de vrije verkoop deze plek goedkoop kunnen kopen.

31 oktober 2012 om 13:21

Inderdaad, de plaatsen zijn allemaal verkocht en natuurlijk is het ook logisch dat niet alle seizoenkaarthouders iedere wedstrijd op komen dagen.

Toch is dit probleem eenvoudig op te lossen. Door de zeizoenkaarthouders de mogelijkheid te geven hun zitplaats voor die dag te verkopen. Er zijn namelijk altijd wel mensen die graag een keertje een wedstrijd(of juist die wedstrijd) willen bezoeken.

Zo doen ze het bij Barcelona ook en het werkt!

31 oktober 2012 om 13:29

De mogelijkheid om je plek in de verkoop te gooien bestaat reeds. Probleem is alleen dat veel seizoenskaarthouders die niet komen dit juist niet doen.

31 oktober 2012 om 13:33

Dit is ook weer op te lossen door de helft van de opbrengst van het kaartje aan de seizoenkaarthouder te geven en de andere helft aan Ajax.

31 oktober 2012 om 13:41

Mensen, dat begrijp ik allemaal. Maar als het over stadionbeleving gaat, zie ik een 'leeg stoeltje' voor me als een stoeltje waar niemand op zit. Of er nou geld voor betaald is of niet, dat maakt toch geen verschil?

31 oktober 2012 om 14:46

Jij praat over één wedstrijd, bij Ajax zal het zeker niet het geval zijn dat 1/5 van het stadion leeg is (dat is 10.000 lege plaatsen!). Wanneer je bij de Arena naar binnen wilt kom je bij de poortjes en daar word je kaartje gescand voor het hek kan draaien en je naar binnen kan. Er word daarbij ook door de computer geteld hoeveel man er naar binnen gaat. Dit aantal zie je op teletekst ook altijd staan vanaf de rust. Lege plaatsen die je tijdens een wedstrijd ook regelmatig ziet komen doordat er vaak mensen zijn die bij kennissen/vrienden/familie willen zitten. Vaak als ik met vrienden ga zitten we verspreid over een vak daarom gaan we meestal bovenin het vak staan, onder de 2e ring, daar staat het vaak behoorlijk vol maar dit is van bovenaf nooit te zien.

31 oktober 2012 om 10:30

Goede reactie man, top! Volgens mij hebben Ajax en Feyenoord vaker het stadion vol dan Psv, kan het mis hebben natuurlijk. Maar nogmaals top reactie en goed onderbouwd !

31 oktober 2012 om 10:38

ik zag laatst op tv dat de Kuip normaal gesproken 45.000 man trekt.. Alleen bij topwedstrijden is deze uitverkocht.. Vond ik erg opvallend, aangezien altijd anders beweerd wordt..

31 oktober 2012 om 10:40

Je hebt het inderdaad mis. In de Kuip en Arena zitten meer supporters dan in het Philips Stadion maar de bezettingsgraad is het Philips Stadion hoger dan in twee bovenstaande stadions.

31 oktober 2012 om 10:51

Goed lezen Ajaciedrobin zegt dat de kuip en de arena vaker VOL zitten niet dat er meer mensen zitten dan in het philpsstadion

31 oktober 2012 om 11:12

Tja logisch hè met een kleiner stadion, de bezettingsgraad van ijsselmeervogels zal op deze manier ook hoger liggen.
Wil PSV wel eens zien in een stadion van 50000 man, eens kijken of ze de zelfde cijfers halen

31 oktober 2012 om 11:34

@ Timvssn Ja en ik zeg dus dat het stadion helemaal niet voller zit als je het procentueel bekijkt.

@afca013 Hoezo logisch? Ajax heeft toch ook veel meer supporters dan PSV dus dan zou je mogen verwachten dat zij een wat groter stadion ook met gemak gevuld zouden krijgen maar dat is dus niet zo.

31 oktober 2012 om 11:50

PSV heeft nog niet eens vijftig duizend fans was al berekend...

31 oktober 2012 om 13:06

@apeldoorn055 Als PSV al procentueel meer stoelen vol heeft zou dat alles te maken kunnen hebben met de regionale aantrekkingskracht van Psv

Ajax heeft bv een grotere (inter) nationale aantrekkingskracht. Aangezien die supporters meer tijd kwijt zijn voor het bijwonen van een wedstrijd is het begrijpelijk dat daar ook sneller iets tussen kan komen. De afwezigheid van een seizoenskaarthouder wil dus niet zondermeer zeggen dat hij een mindere supporter is.

Maar goed het ging om capaciteit uitbreiding dmv het vullen van de gracht....zelfs als van die stoeltjes de helft leeg blijft brengen de supporters die er wel zitten nog altijd meer sfeer dan een lege gracht.

MAW het maakt niet uit of Ajax of PSV een betere vulling heeft!!!!

31 oktober 2012 om 13:16

Das een grapje zeker? Natuurlijk heeft PSV meer dan 50000 fans. Denk je dat steeds dezelfde mensen in het sdtadion zitten? Alleen al in 2 dorpen bij ons in de buurt zitten 50.000 fans van Psv. Ook in het buitenland, Brazilië, zitten veel meer PSV fans.

Je weet niet waar je over praat man...

31 oktober 2012 om 10:31

Haha best gevulde stadion van nederland. En dan even over jou clubje,, over legen stoelen gesproken, het hele jaar nog geen een keer uitverkocht, check het maar na, dus hou je lampeklep maar even dicht over ajax als het bij jou clubje nog beroerder is

31 oktober 2012 om 10:33

Volwassen reactie en dat al 19 jaar.

Ps moderators gooi deze reactie er maar uit., zal wel niet mogen!!!!!

31 oktober 2012 om 10:33

Die lege stoelen hebben weinig met de animo te maken, meer met de prijzen. Over lege plekkenn gesproken, waarom speelt PSV zijn Europa League wedstrijden niet gewoon in het stadion van FC Eindhoven. .

De sfeer in de Arena wordt de laatste jaren steeds beter, ze maken er steeds meer het Ajax stadion van ipv het multi inzetbare neutrale stadion. Het wordt tijd dat de stoeltjes ook rood/wit kleuren.

31 oktober 2012 om 10:58

Vergeet niet dat die lege stoelen wel meegeteld worden voor het model dat de Tv-gelden verdeeld voor de Eredivisie.

31 oktober 2012 om 11:21

Omdat er geen 15000 man in het Jan Louwers stadion passen + het niet aan de Europese eisen voldoet!

31 oktober 2012 om 13:24

@wisconsin
Niet helemaal waar. De clubs mogen zelf bepalen welk cijfter zij insturen voor de bezettingsgraad.
Of het aantal werkelijk aanwezige toeschouwers of het aantal verkochte plaatsen. Het meerendeel van de clubs hanteert het systeem om het aantal verkochte plaatsen door te geven.

31 oktober 2012 om 10:33

Aan je club-logo te zien, is jou PSV nog dramatischer 'qau' sfeer dan bij clubs Ajax / Feyenoord. Ik heb paar wedstrijdjes in de Europa League gezien en ik moet zeggen.. het was behoorlijk leeg en ik hoorde veel geluid in het uitvak dan de thuis ploeg.

On: Vak410 en de f-side maken prachtige sfeer en daarbij kunnen er ook meer Oranje-supporters in het stadion.

31 oktober 2012 om 10:56

In Eindhoven zie ik altijd veel lege stoeltjes in de Europa League !!

31 oktober 2012 om 11:06

Wij zien in ieder geval Europa League

31 oktober 2012 om 11:08

Wat wil je daarmee zeggen ??

31 oktober 2012 om 11:10

Aan je naam te zien ben je voor AZ

edit: ik zie dat je ook voor Ajax bent... **... ik hou mn mond al

31 oktober 2012 om 13:18

Goh, tis europa league man. Ik ben er wel altijd bij, maar ik begrijp echt wel dat veel mensen niet komen kijken naar Djnepjer jdhiprogkodfjgfifgfcfc. Of zoiets.

31 oktober 2012 om 16:32

Wat een bulsshit.. Zoek het percentage van de bezettingsgraad maar op in de Arena en houd dan maar wijselijk je mondje..

Goed idee. Zo krijg je een soort Engelse sfeer door die stoelen zo dicht op het veld. En Ajax verdient meer geld door meer kaartjes te verkopen. Slim idee.

31 oktober 2012 om 10:34

Jammer dat het hier gaat om de gracht bij de hoofdtribune. Daar zitten alleen maar bobo's dus echt veel extra sfeer zal het niet gaan opleveren. Als ze het echt goed willen aanpakken, maken ze het invaliden plateau op Noord een stuk kleiner en maken ze daar meer plekken. Verder kunnen de hoeken (deels) worden gesloten en kunnen de stoeltjes een normale kleur krijgen (rood/wit).
Dat zou echt een hele hoop schelen.

31 oktober 2012 om 11:09

@h.j.cruijff

die stoeltjes interesseert mij niet aangezien door een poppetje op hoort te zitten.
eigenlijk moet je 90 minuten lang geen stoeltje zien dat is het beste.

31 oktober 2012 om 12:11

Helaas zal het niet gaan gebeuren dat de stoeltjes rood/wit worden aangezien de Arena niet van Ajax is. Het idee is al vaak geopperd, maar doordat het stadion meerdere bestemmingen heeft vindt het bestuur dat de stoeltjes in de huidige kleuren moeten blijven. Volgens mij is dit ook het geval bij de Gelredome.

Ik vind het in ieder geval positief dat er stoeltjes dichter op het veld komen, maar je hebt gelijk dat er onderaan de lange zijde vooral theaterpubliek zit.

31 oktober 2012 om 12:42

@mitchm
Het is vanwege het multifunctionele karakter van het stadion begrijpelijk dat er bijv. geen Ajax logo in de stoeltjes wordt verwerkt, maar de huisstijl kleuren van Amsterdam (rood, wit en zwart) en Ajax (rood, wit, beetje zwart) zijn zeer vergelijkbaar dus waarom niet gewoon die kleuren gebruiken in de stoeltjes?

Daar kunnen beide partijen mee uit de voeten en het lijkt dus een inkoppertje. En het is in ieder geval een heel stuk beter dan de nietszeggende kleurenkermis die het stadion nu heeft.

31 oktober 2012 om 13:12

@wolbo,

Het Ajax-logo zit al in de stoeltjes verwerkt, namelijk op de tweede ring van de lange zijde (oost). Daardoor zou je toch zeggen dat het multifunctionele karakter geen invloed zou moeten hebben op de besluitvorming over de kleuren. Oftewel, de kleuren kunnen gewoon veranderd worden. Dit gaat trouwens zeer waarschijnlijk ook gebeuren, zodra de huidige stoelen versleten zijn en gaan worden vervangen door meer milieuvriendelijke stoelen.

31 oktober 2012 om 13:27

@ Mitch

De stoelen zullen binnen enkele jaren wel vervangen gaan worden.

31 oktober 2012 om 10:44

Zoals: Tottenham Hotspurs

On: Als er gescoort wordt, kunnen mischien de spelers de Ajax-supporters aanraken, dat zou geweldig zijn! zo dat de spelers en de supporters elkaar kunnen aan raken, maakt dit pas echt voetbal

Zeer goed nieuws! Alleen nu maar hopen dat van die doorgesnoven figuren als Wesley er geen misbruik van gaan maken.

31 oktober 2012 om 11:01

Dat klopt gewoon extra hard optreden tegen die gasten.

Nou de hoeken nog opvullen met tribunes en ik ben tevreden!

31 oktober 2012 om 12:58

Dat heeft meer met veiligheid te maken + de neven activiteiten.

Dit is echt heel goed nieuws. Supporters dicht op het veld zorgt voor een enorme sfeerverbetering.

Nu nog Rood-witte stoeltjes met het Ajax-logo erin!

31 oktober 2012 om 10:33

ajax logo zit er toch al een behoorlijke tijd in, lange zijde 2de ring!

rood-witte stoelen komen pas als de stoeltjes afgeschreven zullen worden.

31 oktober 2012 om 11:10

Niets geen stoeltjes gewoon staanvakken.

Zie je bij feyenoord soms ook dat er legen plekken in het stadion zijn omdat alle supporters bij elkaar gaan staan, zie je voornamelijk op W. iedereen gaat na W1, dit komt al helemaal ten goede van de sfeer.

31 oktober 2012 om 11:53

Europees mag dat volgens mij niet. (staan vakken)

31 oktober 2012 om 11:08

Inderdaad, dat is één van de dingen die mij ook het meest stoort in de Arena: het bijna carnavaleske uiterlijk van de stoeltjes. Dat is werkelijkwaar géén gezicht en daar kan veel meer mee gedaan worden, in dit geval het rood-witte wat jij zegt. Een voorbeeld: op de lange zijdes gewoon drie banen: twee witte en een rode, en dan is alledrie de banen een zwart kruis. Dan heb je zowel de clubidentiteit, het wit-rood-witte, als de identiteit van de stad Amsterdam, de drie kruisen. Straalt veel meer uit

Haha, voor minder dan 100 euro zal je daar waarschijnlijk niet kunnen zitten tijdens Cl-wedstrijden..

31 oktober 2012 om 10:33

Voor 100 euro kan ik het toch heel erg goed op m'n televisie zien naast mn kacheltje en een biertje in m'n hand. Dat uitmelken van supporters gaat ook veel te ver momenteel, vooral in de CL.

31 oktober 2012 om 10:40

Zozo, 100 euro, dat is een duur biertje.. of drink je meer dan Hazes?

31 oktober 2012 om 10:43

Als je er op tijd bij bent valt dat best mee. Ik heb 140 betaald voor mn passe partout op prima plaatsen, dat is minder dan 50 euro per wedstrijd. Nu het ineens rond de 100 per kaart is is het wel echt idioot, zonde ook want nou zit het stadion niet vol.

31 oktober 2012 om 11:11

50 euro per wedstrijd is toch al belachelijk veel man..kom op he.
Stel je wilt met je 2 kinderen naar zo'n wedstrijd..ben je al meer dan 150 euro kwijt..of zelfs 300 euro..voor 1 wedstrijdje.
Het is te hopen dat je ploeg dan een wereldpot speelt..anders heb je ook nog eens niks.
Ik betaal bij Groningen nog geen 160 euro voor een seizoenskaart..en dan kan ik naar elke thuiswedstrijd.

Ooit was het voetbal voor de gewone man, de arbeider.

31 oktober 2012 om 11:20

Dat is ook de reden dat ik geen sc heb sinds jaren, moest gewoon ff 290 euro aftikken voor 2de ring nog wel. Had ik op dat moment niet, tja dan houd het op, klote, maar kon niet anders.

31 oktober 2012 om 11:22

Ik heb ook 'slechts' 120 euro betaald voor mijn passepartout! Maar de prijzen op de lange zijde eerste ring zijn ongekend! Zeker voor de toegevoegde rijen onder aan het vak...

31 oktober 2012 om 11:30

2e ring midden betaal je dat misschien ja, maar achter het doel zeker niet. Ik zit 1e ring op Zuid en betaal 235,- (vind ik weinig) voor een seizoenskaart.

31 oktober 2012 om 11:50

Ik ga niet vaak naar wedstrijden, gewoon omdat het zo duur is. Laatst ben ik naar Twente geweest voor maar liefst €58 euro! En dan moet je nog parkeren, een hapje en een drankje etc. Alles bij elkaar ben je zo €100 p.p kwijt. Dat is niet meer te doen als je met kinderen gaat...

31 oktober 2012 om 11:54

zat afgelopen jaar ook tweede ring vak 421, kostte me 450 euries.
en dan zit ik met alle respect tussen mensen uit de achterhoek en business seats van een bedrijf. Op het moment dat ik juich of schreeuw wordt je in die vakken raar aangekeken. Laat staan dat je mensen ajax hoort roepen met het voor mijn gevoel bijpassende accent.

Ik zat afgelopen seizoen vaak op een plek bij gabbers van me die dan een kaart over hadden (413) al een stuk gezelliger en goedkoper..

31 oktober 2012 om 12:05

ik zit op 125 en betaal 235 voor een seizoenkaart, dat is een van de 5 vakken waarvoor die gracht deels dicht gemaakt wordt. goede zaak, voor deze vakken is een wachtlijst en altijd veel interesse. ik zou me wel zorgen maken over het zicht, maar misschien valt het mee.

wat betreft lege plekken, die zijn er weldegelijk geregeld bij de minder grote competitiewedstrijden, net zoals bij elke club in nederland. niets om trots op te zijn, maar iedereen die vaak in een stadion komt weet dat het zo is, of je het nu over de kuip, de arena of een ander stadion hebt. dit in amsterdam ondanks het bestaan van de ajax kaartenmarkt, waar je je kaart te koop kan zetten en zelf nog een percentage terugvangt bij verkoop. ik betwijfel of er veel gebruik van wordt gemaakt want de mensen die niet komen opdagen (en hun kaart niet te koop aanbieden en niet de moeite nemen hun kaart aan vrienden uit te lenen), tja die zal het gewoon weinig boeien. ze kunnen het geld missen en komen vooral de slagroom van de taart eten, als het weer mooi is en de tegenstander interessant.

prijzen van champions league kaartjes hangen erg af van wanneer je ze koopt, in elk geval voor de groupesfase. je hebt kortingen als je er vroeg bij bent en als je een passepartout koopt. als je wacht tot de goedkope kaartjes zijn uitverkocht en alleen nog voor 120 euro op de lange zij kan zitten, dan moet je ook niet zeiken maar eerder toeslaan. de prijzen voor een blinde passe partout voor mijn plek waren te overzien, al moet ik eerlijk zeggen dat deze prijzen vroeger meer bij een kwartfinale pasten, maar alles wordt duurder.

Ik zeg, grote klasse!!

Goed plan! Supporters horen zo dicht mogelijk bij hun helden op het veld te kunnen zitten zonder dat de veiligheid voor de spelers aangetast wordt. Het stadion zal er op vooruit gaan. In grote mate vergelijkbaar met de creatie van de vakken Z en W in de Kuip.

Gek eigenlijk dat het 16 jaar duurt voordat iemand inziet dat de Arena wat betreft supportersbeleving nogal wat te wensen over laat.

31 oktober 2012 om 10:43

Het inzien heeft geen 16 jaar geduurd, het ondernemen van actie helaas wel.
Grachten dicht is iig een goed begin. Nu nog een keer die afgrijselijke stoeltjes vervangen (wat volgens mij na 10 jaar al zou gebeuren) en op termijn de hoeken dicht en misschien wordt het dan nog wat.
Op de omlopen zijn ze gelukkig ook druk bezig om het meer een Ajax uitstraling te geven i.p.v. dat lelijke grijze beton.

31 oktober 2012 om 10:55


Misschien dat iemand weet of dat er afspraken zijn met bijvoorbeeld de architect wat betreft innerlijke wijzigingen aan het stadion? Mogelijk dat dit het tempo van aanpassingen wat beperkt.

Dit wordt trouwens ook wel leuker voor de vele wedstrijden van het Nederlands elftal in de Arena. In dat kader hoop ik dat ze op korte termijn zo dapper zijn om nog meer wijzigingen door te voeren.

31 oktober 2012 om 13:20

En dan nog het dak eraf.

31 oktober 2012 om 10:51

Ajacieden en dicht op het veld;p Lijkt me niet zo heel erg slim plan.. Kijk maar naar de bekerwedstrijd toen tegen AZ

31 oktober 2012 om 11:06

Mijn zin bestond uit twee delen: Supporters horen zo dicht mogelijk bij hun helden op het veld te kunnen zitten () -- zonder dat de veiligheid voor de spelers aangetast wordt.

Dit is inderdaad in de Arena gebeurd. Kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat dit eigenlijk in ieder Nederlands stadion nog steeds kan gebeuren als iemand moedwillig op het veld wil komen. Over alle grachten/hekken kom je wel heen hoor! Gelukkig denken mensen vaak aan de straf die volgt waardoor ze het niet doen.

31 oktober 2012 om 11:27

Kansloze reactie weer, dat is ook een keer gebeurd. Zoiets hou je toch niet tegen als zo'n figuur dat in zijn bol krijgt, ook niet met een hekwerk om het veld.
Verder zou ik je eerst eens gaan verdiepen in sommige zaken voordat je wat uitkraamt.
Deze extra stoeltjes komen aan de west zijde, dus de kant waar de bobo's zitten, en de duurdere plaatsen zijn, figuren als Wesley's gaan daar niet zitten, tenzij ze met voorbedachte rade wat van plan zijn.

Als ze alle grachten dichtgooien en nog wat meer baton schilderen/graffiti dan kan het nog een keer wat worden met die Arena.

En hoe willeze dit gaan dan? in verband met de veiligheid? Komt er dan een hek rond het veld te staan?
Of bied dit de mogelijkheid om het veld op te lopen?

Ik bedoel als je nu een hek rond het veld gaat zetten, verbeterd dat helemaal niets aan de sfeer.. Of worden mensen die op die 5 rijen zitten integraal (allemaal) gefouilleerd?

31 oktober 2012 om 10:45

Er staan nu langs de lange zijden ook tribunes direct aan het veld. Daar zitten (extra) stewards om alles in de gaten te houden.

31 oktober 2012 om 10:47

Jawel man, dan komt de beleving uit De Meer weer terug. In de hekken hangen en dicht op het veld. Hoezo komt dat de sfeer niet ten goede?

Maar even serieus. Bij De Graafschap, Psv, en Groningen bijvoorbeeld, kan je ook zo het veld op lopen zonder dat er een gracht of een hoog hek tussen zit. Als ik me niet vergis kan dat in de Arena op de lange zijde ook al.

1 november 2012 om 18:39

Ik heb zelf vorig jaar bij Ajax-az gezeten, de bekerwedstrijd waarin Wesley alles verpestte, en ik zat ook op de lange zijde. Van daaruit was het prima mogelijk het veld op te komen, maar je bent gestoord als je dat gaat doen want dat levert meestal een stadionverbod of iets dergelijks op.

Hehe, iets waar alle Ajax fans en voetballiefhebers al jaren op hopen.
Aan de lange zijde zit je tegenwoordig heel dicht bij het veld, omdat er ook van die extra's tribunes staan.
Maar als je achter het doel zit, zat je heel ver van het veld af.
Goed dat ze dat nu dicht maken net als in de Kuip. Want die had ook eerst een grote renbaan eromheen.
Als je het aan beide kanten doet is je stadion gelijk boven de 60.000 stoeltjes.

Benieuwd of dit dan ook Wesley-proof blijkt te zijn.

31 oktober 2012 om 11:03

In Engeland kan het ook waarom niet in Nederland. Gewoon een levenslang stadion verbod geven en een boete van 50.000 euro. Iedereen zal dan 10x er extra goed over nadenken of het dan wel nodig is.

31 oktober 2012 om 11:13

Of bezopen toegangsprijzen vragen zoals in de Premiership, Dat effect wordt wel eens onderschat. 50% procent is toerist tegenwoordig.

In de lagere leagues is er nog steeds veel geweld te vinden. Bovendien wordt tegenwoordig geweld van supporters buiten het stadion in Engeland niet meer geregistreerd als voetbal-gerelateerd zodat de cijfers lager uitvallen.

Betwijfel of een hogere boete types als "hooligan Wesley" ervan weerhouden om in een doorgesnoven bui het veld te bestormen. Die had al zijn hersencapaciteit nodig om overeind te blijven, laat staan dat ie de afweging kon maken of het wel zo'n verstandig idee was.

31 oktober 2012 om 11:16

In Engeland werkt het ook niet zo goed hoor, zie dat incident bij Leeds United vs Sheffield Wednesday

31 oktober 2012 om 11:16

Je kan wel bezopen toegangsprijzen gaan vragen, maar dat helpt totaal niet: de Arena is sowieso al niet uitverkocht tegen clubs als PEC Zwolle of Willem II, maar dat zal dan nu nóg minder worden. De echte supporter zal zo worden genaaid

Vraag is wat voor personen er op deze plekken komen. Als het pers- en reclamemensen betreft hoeft t van mij allemaal niet.

31 oktober 2012 om 11:06

Ongetwijfeld mensen met de dikste portemonnee. Doorgaans zijn dat helaas niet dezelfde mensen als die voor de sfeer zorgen.

Ik neem aan dat ze die andere 3 grachten ook op zullen vullen, anders wordt het een ongelijk aanzicht. Die open gaten in die hoeken mogen ze ook opvullen.

31 oktober 2012 om 11:52

Alles gaat dicht..

iemand enig idee tot hoeveel de capaciteit zal stijgen??

31 oktober 2012 om 11:50

Denk rond de 55-56.000 man.

1 november 2012 om 18:41

Stijgt naar ongeveer 70 duizend man

Hopelijk vernaggelt een of andere lambal dit idee niet voor de andere clubs. Als er een idoot vanuit die tribune het veld op gaat dan zullen ze bij andere clubs ook 2x nadenken voordat ze de gracht vullen, onder druk van de media uiteraard.

31 oktober 2012 om 11:46

Ik neem aan dat het betaald wordt uit het vermogen van de Amsterdam Arena. Of Amsterdam daar nou aandelen in heeft of niet maakt toch geen klote uit? Als ik ergens aandelen heb en dat bedrijf gaat investeren merk ik het toch niet in m'n portemonnee?

31 oktober 2012 om 12:10

Als je aandeelhouder bent kost het je niet per se geld als een bedrijf (arena dus) geld uit gaat geven.. Daarnaast vergelijk ik geen bedrijf met de overheid, maar vergelijk ik aandeelhouders met aandeelhouders en bedrijven met bedrijven.
De situatie is ook totaal anders dan in Eindhoven, waar het helemaal niks met aandelen te maken had, maar met overname van activa.

31 oktober 2012 om 11:51

De eigenaar van de Arena zag die ook zitten en wilden aan mee werken. Kosten worden dus gedeeld. En zoveel gaat het ook niet kosten volgens mijn.

31 oktober 2012 om 12:01

Dit zal door de Amsterdam Arena betaald worden. Deze hebben er namelijk ook baat bij dat ze zoveel mogelijk toeschouwers kunnen herbergen. Daar krijgen ze namelijk ook een deel van mee.
Bovendien maakt de Amsterdam Arena al een aantal jaren een aardige winst. Dat de gemeente grootaandeelhouder is wil niet beteken dat zij er ook geld in stoppen!!!

Mensen moeten elkaar niet zo napraten zonder het zelf ervaren of gezien te hebben, onzin. Ik denk dat na een hele matige beginperiode de sfeer in het stadion zonder meer goed te noemen is met dank aan de bekende vakken . Als je deze ziet tijdens de wedstrijden dan kun je niet anders stellen dat de sfeer prima is ( uit eigen ervaring ). Hier kunnen heel veel andere klups een voorbeeld aan nemen. Petje af voor deze fanatieke supporters.

Ajax gaat PEC een klein beetje nadoen Met stoelen naar het veld toebouwen en zo de gracht dichten. Jammer dat PEC dit in 3 mnd kon waar ajax al 10 jaar hierover tobt. Oplossing is goedkoop en simpel. Kan in 2 dagen geplaatst worden.

Heel langzaam, maar heel zeker gaat het met de Arena de goede kant op. De sfeer is al met sprongen vooruit gegaan tov de beginperiode in de Arena. De stoeltjes dichter bij het veld zal de sfeer alleen maar ten goede komen. Zo wordt de Arena in de toekomst misschien wel net zo'n vesting als De Meer was.

Dichter op de veld zoals in Engeland?
Lijkt me wel een goede oplossing. Lijkt me relatief goedkoop en die gracht heb je toch niks aan.

vraagje werden er geen nieuwe stoeltjes geplaatst in de arena rood-witte?? dacht dat ik dit ergens gelezen had.

Ondanks dat ik Twente supporter ben, moet ik eerlijk zeggen dat ik de Arena een hartstikke mooi stadion vindt. Voor de Admirals(tot 2007) en de Toppers ééns per jaar tenminste, want het ademt totaal geen voetbal uit en dat is heel jammer want dat gaat ook niet meer veranderen. Hadden ze bij het ontwerp en indeling van het stadion over na kunnen denken vind ik. De Kuip en daarna de Grolsch Veste blijven de 'echte' voetbalstadions van ons land inclusief de beste supportersgroepen!

De Arena is gewoon voor evenementen gebouwd. Dat zie je er ook vanaf. Het ademt geen voetbal.

Het Ajax stadion??? De Arena is helemaal niet van Ajax. Ze mogen er spelen omdat ze huur betalen.

Kan iemand het wel als heel mooi nieuws brengen dat ze een intensere beleving gaan brengen maar ze hadden de halve zool die die grachten heeft bedacht nooit toestemming er voor moeten geven want dat staat haaks op alles wat voetbal is.

Iedereen wilde een grotere versie van de Meer maar kregen daar een kil stadion voor terug wat nu 15 jaar later eindelijk sfeer begint te krijgen , maar dat komt vooral door het goeie werk van de fanatieke aanhang van Ajax.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren