Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Vijf jaar na de 10-0 nederlaag: 'De fans van PSV lachten ons keihard uit'

Laatste update:

Het is vandaag vijf jaar geleden dat PSV met liefst 10-0 te sterk was voor Feyenoord. Een van de meest fameuze Eredivisie-wedstrijden van de afgelopen decennia. Fred Rutten was destijds coach van PSV en vond het eigenlijk na 6-0 of 7-0 al best. De spelers van PSV waren echter op meer doelpunten uit. "Ik had al veel en vroeg gewisseld en gaf daarmee een signaal af. In de slotfase was het Jeremain Lens die maar bleef gaan."

/

"Of PSV door de 10-0 later moeilijker kon winnen van Feyenoord? Misschien heeft het een rol gespeeld omdat Feyenoord per se niet meer van PSV wilde verliezen, maar ik kan dat niet bewijzen", zo stelt Rutten zaterdag in het Algemeen Dagblad. "In mijn tijd bij Feyenoord heb ik de 10-0 nooit gebruikt in de voorbereiding."

PSV stond in de rust met 2-0 voor tegen tien man van Feyenoord, na een rode kaart voor Kelvin Leerdam. Tussen de 47e en 62e minuut liep PSV uit naar een 7-0 voorsprong en eindigde het duel zelfs in de dubbele cijfers. De spelers van Feyenoord waren zeer aangeslagen, herinnert Leerdam zich. "Het was vooral heel erg stil. Nee, er waren geen tranen. Er waren spelers die eerder dat seizoen huilden na nederlagen. Maar nu niemand."

De meters van het stadion naar de spelersbus waren volgens Leerdam het meest pijnlijk. "Daar liepen we dan, als spelers van de grootste club van Nederland. En we werden keihard uitgelachen door de supporters van PSV. Dat deed ongelooflijk veel pijn. We zijn door die wedstrijd voor altijd onderdeel van de geschiedenis van Feyenoord. Maar niet op de manier waarop je ooit hoopte."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Om nooit te vergeten!! Was echt super om mee te maken. Maar volgens mij heeft Feyenoord een leuke revanche gehad :-(

24 oktober 2015 om 14:37

Die pot en al dit soort artikelen maken dat Feyenoorders elk potje tegen PSV net wat liever willen winnen. In dat opzicht heeft de 10-0 PSV al vaker de das om gedaan voor de titel denk ik.

Droevig van psv toen, respectloos

24 oktober 2015 om 09:07

Vertel, waarom respectloos? Heeft jouw club nooit met dubbele cijfers van amateurs gewonnen?

24 oktober 2015 om 09:10

2006 is beslist op doelsaldo door een late treffer van cocu. Dus je moet altijd blijven scoren om later in het seizoen niet afhankelijk te zijn van het doelsaldo

24 oktober 2015 om 09:26

2007 was op doelsaldo door een late treffer van Cocu.

24 oktober 2015 om 09:11

Beetje wel, zelf bv Utrecht had die dag met 10-0 van ze gewonnen. Het leek wel dat de feyenoord spelers lood in hun schoenen hadden. Ze vroegen er zelf om

24 oktober 2015 om 09:11

Respectloos? Er is nergens een regel die zegt dat je niet meer dan 5 x mag scoren in een wedstrijd.

24 oktober 2015 om 13:03

Kohaku

Lions.... Bedoelde dat hoogwaarschijnlijk dat het respectloos was van de PSV supporter dat ze achteraf de Feyenoord spelers zo uitlachte...

Tuurlijk is het nooit respectloos als je 10-0/15-0 of zelfs 30-0 van een team wint

24 oktober 2015 om 09:12

Wat een onzin! Ik als Feyenoord supporter vond het meer dan terecht dat PSV voor de 10 ging!

24 oktober 2015 om 10:46

Respectloos van feyenoord bedoel je, dit was natuurlijk en Jantje en feyenoord bleef maar door spelen in plaats van op te geven.

24 oktober 2015 om 18:13

Ik had juist meer het idee dat ze bij 3-0 de beurt overgaven en totaal niet meer door speelde

24 oktober 2015 om 13:41

Wat een onzin, het is topsport, daar moet je altijd voor het beste gaan, want doelsaldo is extreem belangrijk.

Wie waren toen eigelijk de doelpunten makers?

24 oktober 2015 om 15:49

"als ik me het goed herinner". Haha tuurlijk, dat heb je ook echt niet net opgezocht op google

24 oktober 2015 om 09:19

Reis 3x Lens 2x Dzudszak 2x Toivonen 1x. Eigen goal 1x Engelaar 1x

Ja.. dit was zeker een bijzonder pijnlijk moment.. Heb ook geen moment gedacht om de tv uit te zetten, de gifbeker moest leeg, helemaal leeg en ik moest de pijn voelen.. Als feyenoordsupporter (die vanaf 92/93 alles bewust meemaakte) heb je onderhand wel een dikke huid na al die rampseizoenen in de tijd. Deze kwam hard aan, weerhield me niet ervsn om de volgendr dag met Feyenoord kleding te lopen op school en winkels.. hield ik van sm of was het om te laten zien dat no matter what, ik feyenoord support. Zo ook die woensdag erna, uitverkocht huis, juichen bij de 1-0 alsof de cl is gewonnen. Ook dat is Feyenoord, dat maakt me trots.. Het was ook een begin van iets nieuws, de vvf was opgestaan. De thuiswedstrijd tegrn psv verderop dat seizorn, de "wraak" was zoet en de titel voor psv onmogelijk.

Het was 1 van de gifzwartste dag in historie, maar ook 1 die de wederopstanding van Feyenoord betekende en mede er voor gezorgd hebben dat we staan waar we nu staan...
Misschien heb ik het ook wel te geromantiseerd in mijn hoofd om de pijn te kunnen verdragen van die dag, ik weet het niet.
Feit blijft dat de liefde voor Feyenoord en de band met die naam met zulke uitslagen, vernederingrn en andere verliespartijen juist alleen maar sterker wordt. Al is de hunker naar succes wel erg aan het groeien.

❤Feyenoord.

24 oktober 2015 om 09:33

Ik herken hier veel in ja, heb ook de hele wedstrijd zitten uitkijken, al was het ook een vreemd soort fascinatie wat zich daar afspeelde. Het liep gewoon heel beroerd, die heftige blessure van Fer, die rode kaart voor Leerdam en het geloof was bij de 2-0 al lang weg. Overigens achteraf het beste wat ons kon overkomen gezien de wederopstanding waar veel mensen zich voor aanboden. Weet nog wel dat het niet meeviel in mijn vriendenkring met louter ajacieden. Heb toen maar opgetogenheid geveinsd dat de grootste nederlaag ooit niet langer tegen Ajax was, wat overigens ook meehielp is dat Ajax die dag in de laatste minuut gelijk wist te spelen tegen Excelsior en dus ook niet in jubelstemming waren.

24 oktober 2015 om 14:40

Dat is het maffe aan die 10-0. Het heeft er binnen de hele club, van Vvf tot legioen voor gezorgd dat er een spirit kwam van 'tot hier en niet verder'. Daarna is de stijgende lijn ingezet met verstandig beleid en steeds beter voetbal.

De wedstrijd waarin PSV het kampioenschap verspeelde door Feyenoord zo te willen grieven. Overigens heeft Lens zijn straf in de catacomben wel gehad in de wedstrijden daarna. Dat was ook het probleem vijf jaar terug, het waren allemaal jonge spelers die niet uitdeelden toen PSV gas bleef geven. Het is misschien onsportief maar als een team er zo op uit is om te vernederen moet je uitstralen dat die vernedering hen ledematen gaat kosten.

24 oktober 2015 om 09:41

Alsof PSV voor de tien ging alleen maar omdat ze Feyenoord wilden grieven... Het is toch heel normaal dat je als voetballer gaat voor een zo groot mogelijke overwinning en dat elke speler graag een paar goals mee wil pikken? Dat hoort erbij.

Ik speel zelf in een team dat helaas regelmatig met grote cijfers ingemaakt wordt, maar je zult mij nooit horen zeggen dat de tegenstander ons probeerde te "grieven" of dat ze er in een volgende wedstrijd voor gestraft moeten worden. Ik zou het juist pas echt erg vinden als ik zou merken dat een tegenstander zich in gaat houden omdat ze medelijden met ons hebben. Dát zou pas echt vernederend zijn.

24 oktober 2015 om 09:49

Nee het gaat niet zo zeer om medelijden, maar meer om wat verstandig is. PSV speelde in de Kuip tegen een Feyenoord dat de hele vernedering had meegemaakt, ook de nasleep met CNN op de training op maandag. Dat team ging nooit verliezen van Psv, dat voelde je aan alles toen. Had PSV het bij 7-0 gehouden dan was die motivatie al een heel stuk minder geweest dan toen.
Ik heb ook genoeg wedstrijden gespeeld in teams die zwaar op de kloten kregen, maar op het moment dat hun keeper ook ging proberen te scoren, of eigenlijk al daarvoor, stonden er altijd wel verdedigers die met een doldrieste overtreding de stemming bij de tegenstander in ieder geval iets naar beneden brachten. Het is niet sportief en het slaat ook nergens op, maar we waren die zondag niet zo vroeg opgestaan om ons zo te laten piepelen. Het was ook niet dat de tegenstander zich inhield, die ging zich gewoon afvragen of die 13de treffer een zware blessure wel waard was.

24 oktober 2015 om 11:32

De meeste clubs en fans zouden het een stuk vervelender vinden als een tegenstander zich zou inhouden omdat anders de tegenstander huilie gaat doen. De reacties achteraf zijn misschien wel een teken aan de wand van de mentaliteit die er bij Feyenoord was en misschien nog steeds is. In plaats van de hand in eigen boezem maar wijzen naar de ander en het zoeken naar medelijden.

Feyenoord grootste club van NL...?

Hoe dan ook. Wat een wedstrijd was het. Totale offday van Feyenoord waar een goed Psv gebruik van maakte. Psv had destijds erg goede spelers.

24 oktober 2015 om 09:50

Haha ik dacht precies hetzelfde. Feyenoord is alleen op het gebied van 'fanatieke' supporters het grootst. Voor de rest op geen enkel vlak de grootste

24 oktober 2015 om 10:09

Ajax is de grootste club van Nederland maar als Ajax een keer met 10-0 zou verliezen, zou dat nog steeds zo zijn. 1x met grote cijfers verliezen heeft vrijwel niets te maken met de grootte van de club, dus ik snap niet waarom jij dat erbij haalt.

24 oktober 2015 om 11:53

Waarschijnlijk vanwege die uitspraak van Leerdam in het artikel hè...

24 oktober 2015 om 12:11

Ja je hebt helemaal gelijk, had ik over heen gelezen. Al blijf ik bij mijn stelling dat 1 uitslag de grootte van een club niet beinvloed.

24 oktober 2015 om 14:43

Wat is grootste? Prijzen zijn niet het enige wat je daar voor gebruikt lijkt me. Dan kan je heel veel teams wel opheffen omdat ze niet belangrijk zijn.

Ik heb het idee dat tot op de dag van vandaag de Feyenoorders een stap extra doen tegen psv. Thuis niet meer verloren volgens mij en uit ook weleens gewonnen, enkele malen nipt verloren.

Datzelfde jaar was het laat in de competitie Feyenoord - psv, het werd 3-1 als ik me niet vergis en psv kon de titel vergeten. Prachtig!

24 oktober 2015 om 09:34

lijkt me niet dat het nou daaraan ligt. Er zijn natuurlijk niet veel spelers die nog lang bij feyenoord gespeeld hebben en daarom dat 'trauma' nog meenemen. Ik denk dat het spel van psv feyenoord over het algemeen gewoon beter ligt, net zoals het feyenoord weer niet vaak lukt om van ajax te winnen.

24 oktober 2015 om 10:04

Denk ook eens aan de incidenten in de catacomben daarna, eerst Mathijsen met Lens en toen Mathijsen met Bruma, twee keer verloor PSV de wedstrijd van Feyenoord, mede omdat ze hun hoofd er slecht bij konden houden en Feyenoord tot het uiterste ging om te winnen.

24 oktober 2015 om 11:12

Volgens mij heeft Feyenoord thuis inderdaad niet meer verloren van PSV, maar in eindhoven hebben ze maar 1x gewonnen naar mij weten.

Als het 9-0 was geweest hadden ze even veel pijn hoor. Ik vind het al erg als PSV tegen Excelsior thuis 1-1 toch ook belachelijk .

26 oktober 2015 om 04:35

Ik denk dat juist de dubbele cijfers het uniek maken. Als er in de eerste minuut gescoord wordt hoor je vaak 'tien tien tien'. Ik denk niet dat 9-0 even memorabel geweest zou zijn. Al zal er waarschijnlijk geen verschil meer zijn tussen 10-0 of 12-0.

Zeer belangrijk verlies was dit. Na deze afgang is de weg omhoog ingeslagen, dus ik zie die 10-0 , hoe gek het ook klinkt als een positief iets

24 oktober 2015 om 10:58

Ik denk inderdaad dat dat het omslagpunt voor feyenoord was. Daarna is er veel veranderd en kijk waar ze nou staan, misschien wel weer een kampioenschap.

24 oktober 2015 om 12:45

Dit was inderdaad het omslag punt, VvF is toen opgestaan, het kwam naar buiten dat ze bijna failliet waren, eigenlijk was dit verlies de redding van club denk ik wel eens.

Ik kreeg als Ajacied toen medelijden met Feyenoord.

Een grotere vernedering bestaat er niet in een wedstrijd. Niettemin heeft PSV de pijn er wel een beetje van terug gehad. Doordat een bloeddorstig Feyenoord op het einde van de competitie met 3-1 won thuis van Psv, werd Ajax definitief kampioen.

24 oktober 2015 om 11:08

Klopt. Hetzelfde verdrietige gevoel heb ik niet vaak meer meegemaakt. Misschien toen Ajax iedere keer kansloos werd afgedroogd door Madrid. Het is gewoon vervelend om clubs zo afgemaakt te zien worden

24 oktober 2015 om 11:14

@ Bones58

Kan me niet herinneren dat Ajax ooit met 10-0 heeft verloren. Dat is ook niet gebeurd. Vooral die 10-0 maakt het in mijn ogen pijnlijk. Feyenoord verloor in die jaren thuis altijd vrij gemakkelijk van Ajax, dan werd het wel eens 0-4. Ook pijnlijk, maar totaal anders dan 10-0. Weet dus ook niet wat Real Madrid en Ajax daarmee te maken hebben.

24 oktober 2015 om 11:50

Nee, ik bedoel het verdrietige gevoel, het kansloos zijn en niet zozeer de uitslag

24 oktober 2015 om 12:17

@ Bones58

Dan zitten we langs elkaar heen te praten. Mij gaat het juist wel om die 10-0 uitslag als ik het over het medelijden met Feyenoord heb en niet zozeer dat je kansloos verliest.

24 oktober 2015 om 13:45

10-0 is niet alleen pijnlijk, het is gewoon vernederend. Als club word je te kijk gezet en je weet het.

24 oktober 2015 om 11:17

Natuurlijk is Feyenoord er extra op gebrand om revanche te nemen maar of ze door de 10-0 het kampioenschap verspeeld hebben geloof ik niet.
PSV verliest bijna Standard bij Feyenoord uit en Roda uit, daar was die 10-0 niet eens voor nodig.
Al was het wel een bizare sfeer, geweldig genoten in eindhoven van zoiets unieks, vervolgens ben ik met een vriend die Feyenoorder is tussen de Feyenoorders gaan zitten toen PSV in de kuip speelde, en moet zeggen het was mooi om te zien hoe blij de supporters waren daar kon ik als psver erg van genieten ondanks de nederlaag.

24 oktober 2015 om 11:23

@ Renaldino

Nee, waarschijnlijk was Ajax anders ook kampioen geworden. PSV heeft uit bij Feyenoord een beetje wat Ajax met PSV heeft.

24 oktober 2015 om 12:03

Serieus? Ondanks dat Ajax die dag tegen Excelsior gelijkspeelde, was het voor mij één van de mooiste voetbaldagen ooit. Feyenoord 10-0 zien verliezen, beter kan haast niet.

Blijft wel mooi na al die jaren om die beelden terug te zien. Als je zo terugkijkt valt op hoeveel ruimte Feyenoord weg geeft, echt heel naïef. Ik denk dat ze die dag tegen elke ploeg dik hadden verloren. PSV had wel destijds een ploeg die als het zin had heel goed kon voetballen. Maar Feyenoord vroeg er om vernederd te worden, het was amateuristisch wat ze deden. Ik weet wel dat destijds enkele Feyenoord fans het belachelijk vonden dat PSV niet eerder stopte met scoren, maar dat zou voor een normale fan nog veel vernederender zijn geweest als een tegenstander zich bewust gaat inhouden. Ik begrijp niet waarom je in zo'n geval nog naar andere kunt wijzen.
Eigenlijk wel triest dat Feyenoord nog altijd niet de topclub van weleer is. Nog altijd te veel gekke uitslagen en te vaak niet de winnaarsmentaliteit die kan worden opgebracht. Ik heb het er wel eens over met fans van andere clubs en Feyenoorders zelf, en eigenlijk kom je tot de conclusie dat Feyenoorders Feyenoorder zijn omdat ze houden van lijden.

24 oktober 2015 om 11:40

Het was dom dat ze bleven aanvallen, alsof die treffer nog troost had geboden. Wat mij meer verbaasde is dat het in relatief kalmte gebeurde, meestal staat er wel iemand op bij Feyenoord die zegt tot hier en niet verder. Godzijdank zijn we sindsdien elke keer dat we tegen PSV moesten met het mes tussen de tanden het veld op gegaan, met een aantal mooie overwinningen tot gevolg.

Wat een heerlijke dag was dat die ik nooit meer ga vergeten, de sfeer in het stadion na die overwinning was echt geweldig!

Mario been bleef het geloven om in de tweede helft het recht te kunnen zetten met aanvallend voetbal hij speelde alles of niets.

1x met 10-0 verliezen bij Psv. Daarna al 5 seizoenen de volle winst voor Feyenoord thuis tegen Psv. Het is een vernedering, maar het was maar 1malig. Zo'n ramp is het dus niet.

24 oktober 2015 om 12:46

Ken wel je feiten, psv won thuis ja, maar geeft het bij Feyenoord in de kuip traditioneel moeilijk, daar winnen zijn bonus punten voor ons, als ik 1 duel moet voorspellen die PSV verliest is dat Feyenoord uit

24 oktober 2015 om 12:49

Edit...

Hoop nooit mee te maken dat de club die ik support met dubbele cijfers verliest. Zo iets blijft in je geugen gegrift.

Wereldnieuws was dat toen. Het eens zo grote Feyenoord vernedert in Eindhoven.
Net de doelpunten nog teruggekeken, maar ongelooflijk dat dat PSV toen geen kampioen is geworden. Natuurlijk was het vertrek van Afellay in de winterstop een aderlating, maar 14 competitiewedstrijden niet weten te winnen was onbegrijpelijk met zo'n selectie. In dat seizoen bijvoorbeeld niet gewonnen van Ado, Groningen, Twente en Ajax. En uit gelijkspelen tegen De Graafschap, NEC en Roda JC. Onzinnig om dan nog te denken dat deze 10-0 PSV uiteindelijk de das heeft omgedaan. Daarvoor had PSV het toen al in andere wedstrijden laten liggen. Op papier makkelijkere wedstrijden dan Feyenoord uit.

Dat was het absolute diepte punt voor Feyenoord maar het luidde meteen de wederopstanding in. Zie waar ze nu staan.

Blijft een bizarre uitslag. Maar uiteindelijk ging het in nationale en internationale media over het feit dat Feyenoord met 10-0 verloor en niet dat PSV met 10-0 won. Zegt ook wel iets.

Daarbij bouwt Feyenoord een aardige reeks op tegen PSV in De Kuip. Op naar de 10 lijkt het...

24 oktober 2015 om 13:53

Daar zeg je wat, heb het nooit zo bekeken maar inderdaad, het wereldnieuws was de nederlaag van Feyenoord, niet de winst van Psv.

24 oktober 2015 om 14:49

Tja, PSV wint wel vaker met ruime cijfers. Dat is dan niet zo nieuwswaardig als dat Feyenoord met zo'n cijfers verliest.
Voor Feyenoord is die nederlaag de grootste eredivisienederlaag ooit. Voor PSV was het de derde keer al dat ze met 10-0 wonnen van een team in de eredivisie.

Een bepaalde wedstrijd kan lang nadreunen. Het mag dan zo zijn dat er bij Feyenoord geen spelers meer lopen die de vernedering zelf hebben meegemaakt, bij het publiek blijft het hangen.

Dat Ajax al jarenlang een 'warm' welkom krijgt in Utrecht, heeft nog steeds te maken met de bekerfinale waarin Utrecht de voorsprong in de laatste minuut prijs moest geven als gevolg van een buitenspel-doelpunt en de bekerwinst verspeelde in de verlenging.

Fantastische dag was dat toen ja. Bizarre wedstrijd, maar mooi om een keer mee te maken. Het was toen wel het rampseizoen voor Feyenoord, sindsdien speelt de club gelukkig weer bovenin mee.

Ik denk overigens niet dat die uitslag nog lang heeft nagewerkt bij latere ontmoetingen hoor. Misschien de return in de Kuip toen, maar PSV heeft het daar altijd lastig. Eén van de weinige wedstrijden waar ik vooraf 0 punten noteer.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren