Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Revolutionair plan Ajax op Future Cup wekt ergernis: ‘Vreselijk, weg ermee’

Laatste update:

Er is de nodige kritiek op de diverse nieuwe spelregels die Ajax gaat hanteren op de jaarlijkse Future Cup met Pasen. Het prestigieuze jeugdtoernooi wordt op 30, 31 maart en 1 april afgewerkt op De Toekomst, met onder meer Paris Saint-Germain, RSC Anderlecht en Manchester City als deelnemers.

Zo zal er op de aankomende Future Cup gebruik worden gemaakt van effectieve speeltijd. "Zodra het spel stopt, stopt de klok ook. Dit voorkomt tijdverlies en ontmoedigt het verspillen van tijd", zo valt te lezen op de website van Ajax.

Er zal tevens worden geëxperimenteerd met de zogeheten self pass. Een speler hoeft de bal bij een vrije trap niet per se naar een teamgenoot te spelen. De speler mag de bal stilleggen en vervolgens aan een dribbel beginnen.

Er volgen daarnaast tijdstraffen bij ernstige overtredingen en het ingooien wordt vervangen door het inschieten of indribbelen van de bal aan de zijlijn. De wedstrijden worden niet meer even stilgelegd als er een wissel plaatsvindt. Er mag ongelimiteerd gewisseld worden door de coaches, al mogen niet meerdere spelers tegelijkertijd het veld betreden. Tevens is er voor de eerste keer een VAR aanwezig.

"Eén van onze kernwaarden is aanvallend denken", verklaart hoofd ontwikkeling Casimir Westerveld de nieuwe regels op de Future Cup. "Dat betekent dat wij binnen de jeugdafdeling van Ajax kijken waar wij vooruitstrevend kunnen zijn om onze spelers en het spel verder te ontwikkelen."

"De vijf nieuwe spelregels worden ondersteund door de International Football Association Board (IFAB) en de KNVB en moeten ervoor zorgen dat het spel onder meer attractiever en eerlijker wordt in de toekomst", aldus Westerveld.

Kritiek


Op met name X klinkt de nodige kritiek op de nieuwe spelregels op de Future Cup. "Zullen we stoppen met het mooiste spel op aarde naar de klote te helpen?", aldus een teleurgestelde gebruiker van het social media-kanaal. "Vreselijke regels, weg ermee", reageert een andere voetballiefhebber.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het mooie spel wordt naar de kloten geholpen door zich als voetballers vermomde acteurs. Niet gek dat in het oerconservatieve voetbal wereldje er weer bakken met kritiek komt, maar als je naar andere sporten kijkt, zullen er best een aantal goede ideeën tussen zitten.

27 februari 2024 om 20:29

Er komt kritiek door "voetballiefhebbers" op X, oftewel, boeiend...

27 februari 2024 om 21:54

Wel grappig dat al deze wijzigingen precies de hockeyregels zijn. En aan het begin werden die ook bekritiseerd. Nu is die sport veel verder en wordt er veel sneller iets nieuws geaccepteerd. Meestal zijn de wijzigingen ook heel goed, de selfpass is echt de beste verandering ooit. Zeker weten dat dit voor het voetbal ook goed gaat werken. Dan heeft een (professionele) overtreding veel minder zin, omdat die persoon toch in zijn eentje snel verder mag. Nu heeft t andere team de tijd om zich te herstellen en opnieuw op te stellen. Edit: hier ga je ook heel grappige capriolen in zien. Diegenen die deze selfpass snel door hebben, zullen hier heel veel voordeel van hebben tov de wat meer fossiele spelers.

27 februari 2024 om 21:56

En buiten dat, het gezeik bij de scheidsrechter zal ook veel minder worden. Want als je met één of meerdere spelers bij scheids gaat staan, dan is de weg naar het doel een stuk minder vol.

27 februari 2024 om 23:10

@formus

Dit zijn ook gewoon de regels voor waterpolo

29 februari 2024 om 00:00

De self-pass: interessant, snel, verminderde overtredingen om de snelheid eruit te halen. Nadeel is wel dat je minder poeiers van afstand of echte unieke vrije trappen gaat zien. Toch positief over!

Effectieve speeltijd: goed, maar wat is effectief? Zitten we dan voortaan ook 3u in een stadion? Twijfelachtig over wat je er nou mee oplost.

Time-penalty: enkel voor zeiken bij de scheids? Zou die dan juist ook toepassen op theatraal gedrag. Jij 5 minuten rollen? Dan wij even 10 minuten zonder jou voetballen. Evt met inmenging van de VAR. Ben positief als aanvoerders iig wel het gesprek aan mogen gaan en een speler die het er niet mee eens is wel zijn emotie mag uiten zolang hij er niet in blijft hangen en de scheids opzoekt.

Inschieten ipv gooien vind ik echt hockey eigen. Een verre inworp is een prachtig wapen! Ook oneindig wisselen is iets voor bierteams, het haalt het complete fysieke en daarmee deels tactische element eruit. 5 wissels in 3 momenten vind ik al een uitstekende aanpassing.

27 februari 2024 om 20:34

Ja conservatiever zie je bijna niet. Ik zou per direct zorgen dat bij een vrije trap dat je die meteen mag nemen ipv wachten op de scheids en dat de hele defensie weer georganiseerd heeft. Is gewoon een voordeel om een overtreding te maken. Zulke simpele zaken kun je gewoon aanpassen. Inschieten ipv ingooien. Dit is allemaal nog niet eens revolutionair.

Ipv maken we handsbal niet te volgen.

27 februari 2024 om 21:25

Wordt lastig hoor, voetbal is niet goed te vergelijken met hockey, waarbij deze regel wel goed werkt. Kijk naar het verschil tussen een penalty (VAR - veel interpretatie) en een strafcorner (Video scheidsrechter - veel objectiever meetbare shoot).

Er zijn echt teveel interpretatie momenten bij voetbal. De scheids fluit na een duel, voor wie is de vrije trap? Neem je de vrije trap terwijl de scheidsrechter aangeeft dat ie voor de tegenstander is, geel voor spelbederf? Als de tegenstander op een halve meter staat, en tergend langzaam wegloopt, is dat strafbaar? Hoewel ik voorstander ben van het zoeken naar verbeterpunten, vind ik de selfpass / vrije trap direct nemen geen verbetering.

27 februari 2024 om 21:59

De scheids geeft toch gewoon een richting aan als ie fluit? En dan neemt die partij hem snel. Net als met hockey. En tergend langzaam weglopen of in de buurt blijven lopen is idd spelbederf dus tijdstraf. Leer je het snel af. Het enige lastige is de afstand waarop je moet staan als tegenstander bij de selfpass, blijft altijd lastig inschatten. Wat is precies 5 meter. 4m90 is dan lastig te zien.

28 februari 2024 om 14:05

.......... Precies dit. We hebben nu een var en het voetbal is er oneerlijker op geworden. Dit is gewoon bijzonder en heel knap eigenlijk. Met zo'n systeem het zo hard verneuken is gewoon echt heel knap. Geef teams gewoon de optie om de var te raadplegen, voer al die hockey regels maar in. Ze helpen daarmee het spel niet om zeep nee je red het spel dan juist van de ondergang. Het voetbal staat tot zijn nek in het drijfzand en het word hoog tijd dat het voetbal gered word.

27 februari 2024 om 20:46

Het lijken mij vooral ideeën die complementair aan elkaar zijn: effectieve speeltijd, tijdstraf en doorlopend wisselen brengen extra tactische keuzes met zich mee. Als de tegenstander een tijdstraf krijgt, kun je bijvoorbeeld tijdelijk een extra spits erin brengen. Krijg je een gevaarlijke vrijetrap mee, dan kun je je vrijetrappenspecialist er tijdelijk inzetten. Dit maakt de wedstrijd veel dynamischer. Wat mij betreft mogen ze vaker experimenteren met dit soort jeugdtoernooien. Wie weet wat er uitkomt.

28 februari 2024 om 17:14

Het probleem met dit soort experimenten bij jeugd teams, zeker bij de gene die hier mee doen (net zoals bij het experiment met de jeugd teams een paar jaar terug van Leipzig, AZ, PSV en Club Brugge) is dat dit sowieso allemaal teams zijn die willen voetballen.
Die zullen ook wel eens tijdrekken, maar het zit zeker niet in het DNA van die clubs en al helemaal niet bij de jeugd teams.

Ik ben veel meer benieuwd naar wat er gaat gebeuren als je dit gaar doen met clubs die het zuigen hebben uitgevonden, zoals een aantal zuid Europese clubs. Het kan zijn dat het leuker wordt. Ik acht het tegenovergestelde net zo waarschijnlijk waar we naar wedstrijden gaan kijken die uren duren waar de gang maar niet in wil komen.

29 februari 2024 om 16:02

Ik ben het er helemaal mee eens dat het mooie regels zijn die complementair aan elkaar zijn en het spelletje zullen verbeteren.

Enkel het inwisselen van een vrije trappen specialist bij een vrije trap zie ik niet zo voor mij.
Dan heb je straks teams met een bank vol specialisten, zeg lange spelers voor de corner en als muurtje bij verdedigende vrije trap, speciale spelers voor idd een vrije trap.

Bij hockey bijvoorbeeld, mag je onbeperkt wisselen, maar bij een strafcorner (vorm van een vrije trap op een zeer goede plek) mag je zowel verdedigend als aanvallend geen wissels brengen. Dit om bovenstaande te voorkomen. Anders gaat het wellicht een beetje richting NFL praktijken.

Overigens is dan aanvallend wisselen met een man situatie wel mogelijk en dat lijkt mij bijvoorbeeld het spel te bevorderen.

Ik juich alle regels enorm toe!

27 februari 2024 om 21:53

Dit heeft wel erg de handtekening van Hendriks er onder staan. Maar vind het op zich wel mooi dat ze wat nieuws proberen. Is het niks, dan is het ook niet zo dat volgend jaar nog die "verschrikkelijke future cup 2024" erbij gehaald wordt ofzo.

Fantastische plannen, wat mij betreft direct invoeren vooral de klok stil zetten, dan zijn we af van die anti voetbalploegen.

27 februari 2024 om 20:47

Hier is totaal niet over na gedacht, bij Amerikaanse sporten wordt er gebruik genaakt van effectieve speeltijd, hierdoor duren NBA en NFL wedstrijden met een speeltijd van 48 minuten doorgaans langer dan 2 uur. Laat staan hoe lang een voetbal wedstrijd van 90 minuten wel niet zou kunnen duren, wordt een lange zit zo. Ook de in pass is eigenlijk belachelijk, hier door zal elke ‘ingooi’ in the final third een soort corner worden.

27 februari 2024 om 21:03

Je moet vooral even bedenken waarom het zo lang duurt in Amerika. Dat komt omdat het allemaal met commercie te maken heeft.

Neem de NFL als voorbeeld. En daar klopt jouw beredenering niet eens over effectieve speeltijd want juist bij de NFL draait het om time management zoals je de bal uitloopt en daarmee de tijd stopzet of in t veld neer gaat en daarmee de klok laat doorlopen. Het gaat vooral om de momenten dat er van aanval/verdediging geswitcht wordt. Dan gaan ze automatisch naar de reclame om wat geld te harken.

Beste goede voorbeeld is hockey en zaalvoetbal. Daar heb je effectieve speeltijd. En dan speel je bijvoorbeeld 2x30 ipv 2x45

27 februari 2024 om 21:11

Je kan toch gewoon 2x 35minuten zuiver spelen? Dan heb je ongeveer net zo'n lange wedstrijd als nu 1 pot van 97 minuten duurt. (2 min 1e helft en 5 min 2e helft)

27 februari 2024 om 22:03

90 minuten zal het dan ook niet worden. Op de future cup is er 2x 20 minuten zuivere speeltijd. De regels zal het spelletje alleen maar ten goede komen

27 februari 2024 om 21:09

Dat is ook letterlijk het enige dat je moet invoeren. Wellicht samen met de blauwe kaart waar ik het voordeel nog wel van zie.
(Eventjes voor het team een consequentie loze kaart pakken om tijd te winnen of aanval eruit te halen mag best iets voor bedacht worden)

28 februari 2024 om 14:52

en hoe zie jij de blauwe kaart voor een keeper dan voor je?
blijf het raar vinden

28 februari 2024 om 16:19

Over het algemeen ontvangt een keeper niet een kaart voor de overtredingen die voor een Blauwe kaart in aanmerking zou komen. Alleen de situatie met Bijlow toen dat hij de bal in het veld gooide zou ik kunnen bedenken. Wellicht krijgt de keeper een uitzonderingspositie, mag je dan wel tijdelijk en andere keeper inbrengen bijvoorbeeld.

27 februari 2024 om 22:06

Dat gaat het helemaal niet veranderen. Zelfs het tijdrekken ga je niet wegnemen. Tijdrekken heeft namelijk heel veel redenen. 1 daarvan is het ritme van de tegenstander breken.

28 februari 2024 om 03:27

@drabber, dat anti-voetbal gaat gewoon blijven hoor. Voetbal is echt een ritme sport, als je tegenstander tegen de muur hebt, wil die onder druk houden om een fout / goal te forceren. Als je dan spel steeds kan onderbreken om de linies weer even neer te zetten, onderling te coachen, tegenstander uit het ritme haalt, levert dat echt wel winst op.

28 februari 2024 om 17:48

De vraag is of het anti ploegen helpt of juist niet. In Nederland zijn we veelal voetbal puristen die houden van snel, mooi en aanvallend voetbal en we kijken naar deze regels als een middel om het spel te versnellen zodat anti clubs geen tijd meer kunnen rekken.

Ik acht het heel goed mogelijk dat zij nog meer dan nu het tempo helemaal uit de wedstrijd gaan halen waardoor we naar uren lange wedstrijden gaan kijken die constant stil liggen. Ik vind het een mooie romantische gedachte dat anti voetbal ploegen ineens om zouden zijn. Ik zie het alleen niet gebeuren.

Revolutionair plan? Dit is toch al op meerdere jeugdtoernooien getest afgelopen jaar? Afgelopen zomer nog op de Otten Cup van PSV.

27 februari 2024 om 20:30

Klopt, bij de Otten cup uiteraard ook!

27 februari 2024 om 20:48

Een aantal van de regels zijn bij mijn zoon in JO13 ook ingevoerd dit seizoen.
Persoonlijk vindt ik het intrappen en vliegend wisselen een meerwaarde.

27 februari 2024 om 22:43

Ja klopt. De jeugd (onder een bepaald niveau) speelt al met indribbelen ipv gooien, vliegend wisselen en directe tijdstraffen bij een gele kaart, waarbij een rode kaart er na 10 minuten een vervanger het veld in mag.

Ik vond juist dit soort toernooien goed om hier ervaring mee op te doen. Eens kijken wat de consequentie is van zuivere speeltijd. Of die selfpass bij vrije trappen. Dan kun je er na evaluatie ook echt iets van vinden.

Persoonlijk zou ik graag alleen penalties willen als er onreglementair een scoringskans wordt ontnomen. Andere overtredingen binnen de 16 dan bestraffen met een directe vrije trap waarbij selfpass mogelijk is. Lijkt me best entertaining.

27 februari 2024 om 20:55

Op de Otten Cup waren zuivere speeltijd en de kick-in/self pass echt een verademing.

Het spel word sneller en aantrekkelijker en je bent af van het tijdrekken/gezever tegen de scheids.

Moeten ze echt per direct invoeren.

27 februari 2024 om 21:28

Klopt, was leuk om naar te kijken vond ik

28 februari 2024 om 16:10

Klopt voor mijn gevoel zijn dit de nieuwe jeugdtoernooiregels, verkocht onder het mom van experiment.

Hier zitten prima ideeën tussen! Wordt hoog tijd dat de conservatieve voetbalbond deze stappen ook echt gaat zetten.

Dit was vorig jaar bij Otten-Cup ook al ingevoerd.

Ik moet eerlijk zeggen dat het wel leuk was om te zien de “nieuwe” regels.
Het gaf een extra dimensie aan het voetbal.

Hoezo wordt het spel hiermee om zeep geholpen. Ik zie vooral regels waarmee de vaart in het spel wordt gehouden. Met uitzondering van de ongelimiteerde wissels en de VAR dan. Maar zuivere speeltijd wordt al langer om geroepen. Het gerol en de aanstelleritus is volgens mij één van de grootste irritaties in het hedendaagse voetbal. Ik mis alleen nog het uitdelen van gele kaarten voor door de VAR beoordeelde schwalbes.

Raar dat mensen zich druk maken om een paar nieuwe regels bij een toernooi voor 15-jarigen. Je hoeft er geen fan van te zijn, maar lijkt me juist het moment om dit soort dingen een keer te proberen.

Self.pass en dribble-in mogen van mij achterwege blijven, verder juist mooi dat ze dit uitproberen. Blijft dat toneelspel misschien weg en zal het spelletje nog wat vlotter verlopen verwacht ik.

Begon goed met die eerste regel waar ik al lang voorstander van ben. Hoe langer ik las hoe meer ik de ergernis begreep. Intrappen/indribbelen ipv ingooien? Selfpass? Willen ze er een potje redbull fifa street van maken oid?

Stuk voor stuk goede wijzigingen lijkt me zo, snap de kritiek niet.

Goede ideeën en prima om ermee te gaan experimenteren om te kijken wat het spel beter en aantrekkelijker maakt. Maar het zijn wel een beetje erg veel nieuwigheden tegelijkertijd, niet?

Zo gek is dit probeersel toch niet? In iedere sport zie je een ontwikkeling en verfijning van de regels. Dit om het spel eerlijker en ook aantrekkelijker te maken. Dus experimenteren tijdens een jeugdtoernooi is prima!

27 februari 2024 om 22:09

Voetbal is al aantrekkelijk en je hoeft dus ook geen aanpassingen te doen. Dat men dat bij kleine sporten gaat doen dat kan ik begrijpen, maar niet bij de populairste sport ter wereld. Sterker nog; men mag heel wat regels terugdraaien.

28 februari 2024 om 00:40

Ben ik niet met je eens. Voorbeeld: netto speeltijd. Dus niet iedere aanpassing hoeft verkeerd te zijn. En natuurlijk blijft er altijd ruimte voor discussie.

Dan schrijf je als Voetbalzone een artikel over een hartstikke interessante aankomende gebeurtenis en dan vernaggel je het hele artikel door een paar boze random twitteraars te citeren en nota bene in de titel te zetten...

27 februari 2024 om 21:04

C'est le ton qui fait le music

Inschieten ipv ingooien, doorlopend wisselen. Ik zou ook het veld verkleinen, 5 tegen 5 gaan spelen, en dan in een sporthal ipv op een grasveld…..

Ik ben best voor aanpassingen. Zuivere speeltijd bijvoorbeeld. Maar een vrije trap op jezelf? Dat vind ik geen aanpassing, maar een ander spel

27 februari 2024 om 21:04

Gebeurt bij waterpolo ook, dat maakt het spel meteen een stuk sneller

Alternatieven voor ingooien waren al in 1997 bij een mini toernooi van Inter (met een jonge Ventola en Pirlo), Milan en Udinese. In dribbelen ging het toen om. Best prima om drie opties te hebben, indribbelen, ingooien en inschieten. Zuivere speeltijd ben ik ook voor. Tijdstraf is ook niet verkeerd. VAR, mits goed uitgevoerd is ook prima. En de andere twee (?) genoemde nieuwe spelregels kan ik ff niet herinneren. Zie het probleem niet. Mensen die niet vooruit willen, tja.. Zelf heb ik nog een suggestie. Net zoals in de NBA binnen x-periode (bijvoorbeeld binnen een minuut) de bal over de middenlijn en dan mag je niet meer de bal zelf terug over de middenlijn passen of lopen.

Prima regels. Alleen ongelimiteerd wisselen niet. Speelt grote clubs in de kaart.

Toch prima om wat te experimenteren?
Zuivere speeltijd zie ik wel zitten.

Waarom iets aanpassen wat goed is? Vind je het niet leuk, dan kun je gewoon hockey gaan spelen.

28 februari 2024 om 13:02

Misschien omdat voetbal door andere sporten ingehaald wordt. Heb jij geen ergernis aan tijdrekken ed. Hoe sneller het voetbal wordt hoe mooier het is.

Dit zijn futsal regels. Ik ben toch wel benieuwd hoe dit er op het veld gaat uitzien. In de zaal werkt het goed. (Behalve indribbelen)

Klok stil voor effectieve speeltijd: goed plan.
Doorwisselen: niet zoveel op tegen.
Een inworp die je gewoon in mag schieten: belachelijk idee. Hierdoor wordt elke inworp binnen de 30 meter van de goal een soort corner.

Mensen klagen over van alles en als er dan in oplossingen wordt gedacht is t weer niet goed...

28 februari 2024 om 18:18

Eens!

In Duitsland werd er geprotesteerd tegen een grote investering door een externe partij. Er werden massaal tennisballen op het veld gegooid. Moeten ze hier eigenlijk ook doen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren