Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

PSG en City krijgen veeg uit de pan: ‘We hebben te maken met speeltjes’

Laatste update:

Paris Saint-Germain en Manchester City worden gefinancierd door steenrijke sjeiks uit het Midden-Oosten en domineren daardoor het Europese voetbal in financieel opzicht. Javier Tebas, voorzitter van LaLiga, verzet zich openlijk tegen de dominante positie van de kampioenen uit respectievelijk Frankrijk en Engeland en noemt beide clubs ‘speeltjes van een oliestaat’.

“Deze clubs maken zich geen zorgen over hun inkomsten. Als ze een speler willen kopen wordt het benodigde transferbedrag overgemaakt vanuit de oliestaat“, laat de voorzitter van de Spaanse voetbalbond weten in gesprek met the Guardian. “Andere clubs moeten onverantwoorde risico’s nemen om bij te blijven. Het tast de structuur van het voetbal in Europa aan. Het heeft niets meer met sport te maken. We hebben te maken met speeltjes van zeer bemiddelde oligarchen en er is geen weg terug meer. Het hele systeem wordt hierdoor om zeep geholpen.“

De UEFA onderzoekt de handel en wandel van Manchester City wat betreft de regels van Financial Fair Play, zo bleek onlangs uit een bericht van de New York Times. De kampioen van Engeland reageerde furieus op de berichtgeving over mogelijke uitsluiting van deelname aan de Champions League en kwam met een officieel statement naar buiten. Volgens de leiding van the Citizens zijn er geen fouten gemaakt bij transfers en berust het onderzoek van de UEFA op halve waarheden.

De verklaring van Manchester City neemt het wantrouwen van Tebas echter niet weg. De bestuurder uit Spanje waarschuwt ook de overige topclubs in Engeland voor de nadelige gevolgen die een zogeheten Europese Super League met zich meenemen. “Dit is een heel serieuze zaak. En fans van Engelse clubs hebben het recht te weten wat er achter de schermen allemaal gebeurt. De historie en de cultuur van het voetbal in Engeland zijn namelijk in gevaar. Er moet echt veel meer transparantie komen.“

“De topclubs in de Premier League maken echt een grote denkfout“, herhaalt Tebas, sinds 2013 de hoogste baas van de voetbalbond in Spanje, zijn boodschap nog maar eens. “De komst van een Super League betekent niet automatisch meer geld voor alle clubs. De salarissen van topspelers, die kunnen wel flink gaan stijgen. In plaats van zeven Ferrari’s kunnen ze er dan tien kopen.“

Ben jij het met Javier Tebas eens?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Man is gewoon jaloers en laat zich iets te veel horen. Zit wekelijks de situatie rondom neymar te bashen. Tebas zou wat meer op de achtergrond moeten blijven. Feit is gewoon dat met name Engeland enorm groeiende is in de competitie en clubs en dan met name het tv geld. Spanje, Duitsland en Italie zijn dan weer dalende in niveau en dit is onvermijdelijk.

21 mei 2019 om 17:37

Hij heeft gewoon een punt. Zonder het foute geld van Russen en sheiks, was de PL nooit zo groot geworden (althans, een aantal clubs).

21 mei 2019 om 17:40

Hij is een hypocriet, zelf miljarden schuld hebben en blijven kopen kopen kopen. Het speelveld us veranderd wen er maar aan zou ik zeggen. En geniet nog maar van la liga want als catalonie onafhankelijk wordt wordt barca een armoedig clubje.

Edit: je reactie is begrijpelijk, maar je gebruikte daarvoor een scheldwoord. Vandaar dat ik je reactie iets aangepast heb. M.v.g., Mexicanooo.

21 mei 2019 om 17:47

Ik weet niet wie je bedoeld met miljarden schuld, maar Real is schuldenvrij en Barca praktisch schuldenvrij. Ik heb geen probleem met commercie, wel met oneerlijke concurrenties waar fout geld voor heeft gezorgd.

21 mei 2019 om 17:47

Natuurlijk heeft hij een punt. Het lastige is dat hij een bepaald belang heeft bij deze uitspraken, want het is natuurlijk vervelend voor de positie van Real en Barça en La Liga in het algemeen. Het zou goed zijn als iemand anders dan Tebas dit eens uitspreekt

21 mei 2019 om 17:51

Daar ben ik het helemaal eens. Liever een onafhankelijk iemand binnen de uefa die zich met de FFP bezig houdt en verder wil aanscherpen.

21 mei 2019 om 19:00

fout geld of niet maar dat je verzwijgt , of misschien weet je het zelfs niet, waar en op welke wijze real en barca hun Europese status en de financiën hebben gehaald om zich naar de top in Europa te hijsen , is op zich heel merkwaardig ......

via een financiële doping met gelden en tegoeden die hun niet toekwamen, maar wel de Spaanse staat, en door gewoonweg hun afbetalingen aan de banken niet meer te betalen , hebben de topclubs in Spanje zich een status kunnen toe-eigenen en topspelers kunnen kopen die ze anders nooit of nooit hadden kunnen aantrekken .

deze fraude heeft ongeveer een kleine 10 jaar geduurd tot de Europese commissie steun moest geven om de Spaanse staat overeind te houden tijdens de economische crisis.... toen werd de regering verplicht om al de onterecht toegestane steun aan de topclubs in Spanje terug te vorderen alsook moesten alle banken zo vlug mogelijk al hun achterstallen gaan incasseren.

ondertussen was Barca net zoals Real terug aan de top met een mooi palmares van behaalde trofeeën ..... successen die ze nooit op een normale wijze hadden kunnen bekomen op zulk een redelijk korte termijn en dit werd aanzien als oneerlijke concurrentie tgo de rest van Europa.

Nu kan je zeggen dat het geld dat via investeerders in de PL komt ook niet OK is maar wat wel is ...is dat dit geld van investeerders komt, met hier en daar misschien wel een persoon van twijfelachtig allooi, maar dit geld komt niet van de burgers zoals het in Spanje wel het geval was.... spanje zat vol met werklozen en het geld dat daar evenwel kon helpen aan verschillende projecten bleef gewoon aan de vingers van de topclubs hangen..... dat is nooit meer goed te praten !

21 mei 2019 om 19:21

@domburg: ik beweer nergens dat Barca en real vrij van blaam zijn. Wat jij schetst klopt ten delen. Daarnaast is de gehele belastingschuld van bijna een miljard in een aantal jaren terugbetaald. Geld waar Spanje nu weer van kan profiteren. Ik ben hel volledig eens dat dit nooit meer mag gebeuren daar. Wellicht goed dat je de huidige jaarcijfers van Real en Barca eens bestudeerd en vergelijkt met den standaard topclub PL. Dan zie je een groot verschil. Het foute geld in de PL wordt nooit terugbetaald.

21 mei 2019 om 19:56

En waarom is het geld van de oliesheiks fout dan? Dat wordt gewoon verdiend met de verkoop van olie, niks verkeerds aan hoor

21 mei 2019 om 20:33

@MrBoity: meen je dit echt? Misschien maar even kijken hoe het er in die landen aan toe gaat...

21 mei 2019 om 21:18

@foreverajax: zet je hypocriete bril af man, waar en door wie denk je dat de kleren van nike worden gemaakt? Waar worden de iphones etc gemaakt? Onze hele economie draait op die olie.... Zo kun je alle sponsoren wel afschrijven als je maar diep genoeg zoekt

21 mei 2019 om 17:57

Voor het oliegeld zaten Chelsea en City nog niet bij de top, dus was die veel kleiner. Minder monopoly qua geld, is betere verdeling van het geld, betere verdeling van de topspelers naar nu een vicieuze cirkel van groter, groter, groter worden.

toch blijkt dat geld vooralsnog alleen in de nationale competitie een garantie voor succes. in de CL falen PSG en City structureel hopeloos

het zal wel een kwestie van tijd zijn dat ze Europees ook gaan oogsten want deze clubs kunnen alles kopen wat los en vast zit. als die sjeiks blijven zorgen dat deze clubs meer geld uitgeven als de concurrentie komt die prijs er ongetwijfeld een keer

21 mei 2019 om 17:59

Barcelona, Real Madrid, Juventus en Bayern, Chelsea en United kunnen ook alles kopen wat los of vast zit. Liverpool ondertussen ook.

ON: Hij benoemd dat andere ploegen onverantwoorde risico's moeten nemen maar dat is onzin. Dat heet slecht beleid a la Coutinho of Ronaldo verkopen zonder vervanger te halen. Elke ploeg kan kopen wat ze willen binnen de regels.

21 mei 2019 om 18:07

Het is geen onzin dat clubs tegenwoordig veel risico moeten nemen om bij te blijven, maar Real Madrid is bijvoorbeeld zelf ook schuldig aan het laten exploderen van de markt.

Tegenwoordig betaal je 150 miljoen euro voor spelers die nog niet eens structureel smaakmakers zijn. De spelers worden tegenwoordig sneller meer waard dan clubs kunnen spenderen en het is een kwestie van tijd voordat clubs daardoor in de problemen komen.

21 mei 2019 om 18:08

@etihad

dat is waar maar dat is vaak ook grotendeels door de eigen inkomsten en de merknaam die ze decennia lang hebben moeten opbouwen. dit zijn clubs met een identiteit en historie die hun sporen hebben verdiend in het internationale topvoetbal

bij Psg, Chelsea en City komt er even een rijke suikeroom langs met veel geld en geeft zoveel geld uit dat zo een club in 2 of 3 jaar tijd bij de internationale top hoort. ik snap best dat er mensen zijn die daar moeite mee hebben

21 mei 2019 om 18:18

Natuurlijk, het geld van Manchester City is niet op een mooie manier binnengekomen. Daar ben ik het mee eens. Ik kan de frustratie en irritatie ook begrijpen. Echter is het wel een mooie club met een rijke historie. Die dingen worden vaak in één ademteug benoemd en dat is jammer. Dat zorgt ook voor irritatie aan de kant van The Citizens. Bepaalt het aantal prijzen hoe goed of mooi de historie is? Daarnaast spelen ze mooi voetbal en zijn ze wereldwijd actief met goede doelen, projecten en beleid. Ik houd van de club.

21 mei 2019 om 19:34

En altijd maar meedoen en niet om de prijzen? Dat is City voor jou?

Ik weet het niet hoor. Ik snap niet waar dat misgunnen vandaan komt. Is het eerlijk dat clubs als Barca Real Bayern enz.. meer sponsorgeld krijgen dan kleinere clubs? En is dat niet hetzelfde ? Een bedrijjf of een sjeik die een club sponsoren? Ik zie het verschil niet.

Ik ben geen City fan, ben een die hard Liverpool aanhanger, maar ik snap niet dat mensen zich zo afzetten tegen het grote geld. Johan Cruijff zei het ook ooit, ik heb nog nooit een zak geld zien scoren.

21 mei 2019 om 20:20

Nee, maar die zak met geld zorgt er wel voor dat je spelers kan blijven kopen en die spelers scoren wel.

21 mei 2019 om 21:38

@stua

waarom is dat oneerlijk? die clubs hebben zichzelf naar de top gewerkt en zijn uitgegroeid tot een wereldwijd merk door goed beleid te voeren en zich structureel te handhaven in de top door de jaren heen. dat hebben ze niet 123 bewerkstelligd door een sjeik er binnen 2/3 jaar tijd wat oliegeld erin te laten pompen

ik heb niks tegen deze clubs op zich maar het is wel een feit dat het speeltjes zijn van sjeiks en van origine geen Europese topclubs die zich naar de top hebben geknokt

22 mei 2019 om 02:23

PSG, city Chelsea moeten het ook doen met hun inkomsten. Er kan namelijk geen privé geld in de club gestoken worden. Ook kan er niet meer uitgegeven worden dan er binnenkomt.
Bij zowel city als PSG word er een gedegen beleid gevoerd. En net als bij Chelsea als de eigenaren zich terug trekken zullen de clubs op zelfde niveau verder kunnen.

21 mei 2019 om 20:34

City faalt hopeloos vind ik wel zwaar overdreven. In 14/15 en 15/16 verloren ze van de winnaar, in 16/17 verloren van een top monaco en in 17/18 en 18/19(met veel pech) verloren van de finalist. Het is niet goed, maar zeker niet hopeloos zoals de uitschakelingen van psg dit jaar tegen united of de 6-1 tegen barca dat juist wel waren.

21 mei 2019 om 21:39

@lacazette

we verschillen daarover van mening dan. City heeft meer geld uitgegeven dan alle tegenstanders die ze zijn tegen gekomen in de CL en stranden nu al 3 jaar op rij in de kwartfinale. ik noem dat hopeloos falen. PSG stelt ook zwaar teleur in de CL.

Ajax heeft niet eens een 10e van dat budget bijvoorbeeld en die haalden dit jaar de halve finale. de Spurs staan zelfs in de finale en geven ook veel minder geld uit

Het irriteert me toch wel dat constant PSG en Man City steeds worden aangewezen als zondebokken, maar veel mensen vergeten dat Chelsea op exact dezelfde wijze groot is geworden met geld van Abramovich. Die club krijgt bijna nooit de volle laag en wordt volledig ontzien in de media. Hetzelfde geld voor clubs als RB Leipzig en Hoffenheim.

Overigens moet deze Tabas niet zo hypocriet doen. Barcelona en Real Madrid moesten zo'n 10 jaar geleden ook steeds gered worden door de Spaanse banken, dat op hun buurt weer belastinggeld van EU nodig heeft. Maar daar hoor je hem totaal niet over.

21 mei 2019 om 18:04

Het grote probleem omtrent PSG en Manchester City zal vooral komen omdat zij worden gefinancierd door een staat. De meeste grote clubs hebben steenrijke eigenaren, maar dat is wel even heel wat anders dan staatsgeld dat door omwegen naar de club vloeien.

21 mei 2019 om 18:38

Heb je bewijs dan dat Man City wordt gesteund door de staat? Neymar is naar PSG vertrokken en niet naar Man City. Bij Neymar transfer kun je idd zeggen dat het verkapte staatssteun is, aangezien hij zogenaamd "ambassadeur" zou zijn tijdens WK 2022, maar bij Man City is dit echt niet het geval hoor. Alleen de eigenaar Mansour stak er tussen 2008 en 2013 veel geld in de club, maar dat is niet de staat Vae.

22 mei 2019 om 15:26

Wat versta je tegenwoordig nog onder bewijs? Football Leaks heeft meer dan eens documenten (waaronder mailverkeer enzovoort) gelekt en ik denk dat alleen een supporter van de club het kapitaal van de eigenaar liever niet betwist. Het woord 'sjeik' zegt eigenlijk al genoeg.

Maar goed, ik ben even vergeten om er "naar mijn mening" bij te zetten waardoor het overkomt alsof ik het als feit geschreven heb. Ik zie veel te veel berichten, gelekte documenten, geruchten enzovoort om niet mijn vraagtekens bij de geldstromingen van die twee clubs te zetten, dus mijn mening zal pas veranderen als de club zelf met onbetwistbaar bewijs komt dat het tegendeel waar is.

21 mei 2019 om 18:04

RB Leipzig en Hoffenheim investeren meer in de jeugd dan dat ze topspelers wegkopen voor 150 miljoen en een salaris van 30 miljoen per jaar geven, daarom hoor je niemand daarover klagen.

21 mei 2019 om 18:11

Manchester City heeft nog niks gekocht boven de 100 miljoen, nieteens rond de 90. De salarissen vallen ook mee in verhouding met andere ploegen, al ben ik wel van mening dat de salarissen wat minder kunnen in de gehele voetballerij. Ik wil graag geen reactie ontvangen dat City "meer dan een miljard een transferuitgaven heeft!". Ik reageer op de 150 miljoen. Dat klopt gewoon niet.

21 mei 2019 om 18:12

@etihad

die opmerking zal wel aan PSG zijn gericht

21 mei 2019 om 18:06

@zermatt_person

wat betreft Chelsea heb je zeker een punt. aan de ene kant is het mooi dat de internationale top breder word zodat het internationale voetbal minder voorspelbaar word, maar aan de andere kant zijn de inkomsten bij dit soort clubs wel erg discutabel

in principe zou er nu een rijke sjeik kunnen komen naar De Graafschap en in 2 of 3 jaar tijd de gehele traditionele top 3 achter zich kunnen laten door bv een miljard in zo een club te pompen. veel mensen zien dat als oneerlijke competitie

22 mei 2019 om 15:32

Het probleem zit 'm vooral in het woord 'sjeik'. De mensen bij Manchester City staan aan het hoofd van een staat, in dit geval de Verenigde Arabische Emiraten. Je moet dan dus wel heel naief of subjectief zijn, wil je ontkennen dat hun kapitaal van en via de staat komt. Dat vind ik veel kwalijker dan 1 of andere miljardair die even besluit geld in een voetbalclub te injecteren.

21 mei 2019 om 18:07

@Zermatt: eens dat city en Psg zeker niet de enigen zijn. Bijna alle Engelse grote clubs hebben (in het verleden) onevenredig veel injecties van hun suikerooms gehad. En daar is Leipzig er zeker ook 1 van, en meerdere itialiaanse clubs etc. Spaanse clubs zijn ook niet vrij van blaam, enige wat jij noemt klopt deels. Real en Barca hadden enorme belastingschulden, maar die zijn inmiddels helemaal terug betaald en zijn beiden schuldenvrij op dit moment.

21 mei 2019 om 18:45

@Zermatt was je al fan van City voordat ze zoveel geld te besteden hadden en daarna succes boekten? Niet dat dat verboden is, maar voordat ze geld hadden hoorde je nooit iets over City. Ben gewoon benieuwd.

Hij heeft in principe volledig gelijk, maar het komt niet echt over. Deze man heeft nooit problemen om te vertellen wat er buiten Spanje niet goed is, terwijl de grote clubs in zijn competitie ontzettend afhankelijk waren (en wellicht nog steeds zijn) van de banken daar.

Dan ben ik heel nieuwsgierig of deze meneer Tebas ook voor transparantie pleit als het Real Madrid of Barcelona betreft. Gezien de uitspraken van Tebas de afgelopen jaren gok ik dat hij daar liever ver uit de buurt blijft. Dan zijn dit soort uitspraken van hem nogal hypocriet.

Deze man heeft boter op zijn hoofd, dat Real en Barça hun zaakjes nu op orde hebben wil niet zeggen dat dit altijd zo was, beide clubs hebben de nodige financiële injecties gehad in het verleden die op z'n minst twijfelachtig zijn. Plus hij zeurt over oliesjeiks maar er zijn genoeg grote clubs met rijke eigenaren met macht, als je naar de serie A kijkt heb je Agnelli familie die naast Juventus Fiat in de tas hebben, AC Milan die Berlusconi als eigenaar had o.a. mediamagnaat en President van Italië en dan Internazionale met Moratti als eigenaar die zelf ook dik in de oliebusiness zit dus deze man doet alsof er iets nieuws aan de hand is maar niets is minder waar. De man is gefrustreerd en had ook een hele hetze tegen PSG omdat zij Neymar ondanks de clausule konden binnenslepen, dan kan hij wel zeuren over oliesjeiks maar toen Barcelona sponsoring op het shirt had vanuit Quatar was het geld niet vies.

Zegt deze man nou serieus iets over de fans, terwijl zijn instituut wedstrijden van LaLiga in amerika plaatst wil laten vinden? En psg heeft met neymar, imo, duidelijk de regels overtreden. Zijn komst is buiten de club om gegaan doordat hij zijn eigen contract afkocht. Maar city heeft inmiddels toch prima zijn zaakjes op orde qua inkomsten en uitgaven? Die geven (tot op heden) toch ook geen 100 miljoen uit aan een speler ofzo. Ja, ze besteden hoge bedragen totaal, maar zolang dat gefinancierd wordt door inkomsten is daar toch niks mis mee?

Er zal altijd een verschil in begroting zijn . Er zou een regel moeten komen over het aantal spelers die een club onder contract heeft . Heb laats ergens gelezen dat City maar liefst 90 spelers onder contract heeft , waarvan er 50 zijn uitgeleend aan andere clubs .

22 mei 2019 om 02:12

City trekt veel jonge spelers aan. Deze worden verhuurd om vervolgens verkocht te worden. Hiermee hebben ze een aardige inkomstenbron gecreëerd. Daarnaast is City onderdeel van een imperium van 4 clubs ofzo.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren