Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Ik denk: waarom halen clubs uit België en Nederland hier geen spelers weg?’

Laatste update:

Chabab Al Hoceima haalde Bilal Amarzagouio vorig jaar naar de Marokkaanse competitie. De 25-jarige verdediger annex middenvelder is niet de eerste speler die vanuit Nederland de overstap maakt naar Marokko. Hij constateert dat de Marokkaanse competitie steeds meer in trek raakt, zo vertelt hij tegenover Voetbalzone.

Amarzagouio stelt dat de faciliteiten in Marokko de afgelopen jaren sterk verbeterd zijn. Daarnaast denkt hij dat het financiële plaatje ook een rol speelt. “Iedereen weet dat er spelers bewust voor kiezen om in de Tweede of Derde Divisie te gaan spelen in plaats van in de Jupiler League, omdat de salarissen zo belachelijk laag zijn. Het is het eigenlijk niet waard voor iemand die op leeftijd is. Ik weet dat die jongens in Marokko vele malen meer verdienen dan in de Eredivisie", zegt hij. Amarzagouio is deze maand op huurbasis naar Moghreb Tétouan vertrokken.

“Ik zie hier spelers met technische kwaliteiten, dat heb ik in de Eredivisie nog niet gezien. Dat is echt te gek voor worden. Als ik daar naar zit te kijken, denk ik bij mezelf: waarom halen clubs uit België en Nederland hier geen spelers weg? Het kost je volgens mij niks, want een jongen uit Afrika wil maar al te graag in Europa spelen”, vervolgt de geboren Amsterdammer, die vanaf Sparta Nijkerk de stap naar Marokko maakte. “Je kan hier zeker één of twee spelers per jaar scouten. Zij kunnen zeker doorbreken in die competities, waar het niveau iets lager ligt. Daarna kan je ze makkelijk nog doorverkopen.”

Het interview met Bilal Amarzagouio, waarin hij vertelt hoe hij via de amateurs van Sparta Nijkerk in het Marokkaanse profvoetbal terechtkwam, verschijnt komende zondag op onze site.

Denk jij dat Nederlandse clubs meer in Afrika moeten scouten?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Omdat niet-EU spelers een veel hoger salaris moeten hebben?

1 februari 2018 om 08:43

Puur om dat argument zouden de clubs dus ook niet in Zuid Amerika kunnen scouten. Slecht argument dus.

1 februari 2018 om 08:48

ja hallo heb je wel gezien wat voor spelers uit Zuid Amerika worden gehaald. Neres 12 miljoen, Romero 10 miljoen, Tagliafico 5.5 miljoen. Dat zijn spelers van een ander kaliber dan elke speler in de Marokkaanse competitie. Daarnaast is het ook niet zo alsof er een Marokkaan is zoals Slimani, Abdennour, Elneny of Salah die opkwamen in eigen land en het in Nederland goed doen. Je kan geen niet Eu spelers halen als opvulling of je als geeb zekerheid hebt dat ze een
een toegevoegde waarde hebben.

1 februari 2018 om 08:48

*In Nederland moet natuurlijk in Europa zijn.

1 februari 2018 om 08:50

Er komen ongeveer 1 tot 2 spelers per transferperiode uit Zuid-Amerika, een gigantische voetbalmarkt, waarvan veel spelers ookg nog een dubbele nationaliteit hebben.

1 februari 2018 om 09:01

Precies; kaliber voor Ajax en Psv, maar niet voor Utrecht of Groningen. Er zijn genoeg Marokkaanse voetballers met erg veel talent, in Marokko zelf. Scouten, je hoeft ze niet gelijk t ekopen; neme gewoon een kijkje. Dat is wat clubs meer doen.

Ik snapte bijvoorbeeld nooit waarom er weinig Europese clubs academies hebben gestart in Marokko, land zit vol met talent maar ene gebrek aan infrastructuur. Gemiste kans voor ene hoop clubs.

1 februari 2018 om 10:10

En voor Utrecht en Groningen is een niet-EU salaris een rib uit hun lijf.

Voor een topspeler uit Zuid-Amerika is een niet-EU salaris een goede investering, als je Ajax of PSV bent.

Voor een minder goede speler uit Marokko is een niet-EU salaris een te grote investering, zeker als je Utrecht of Groningen bent.

Dat gebrek aan infrastructuur is gewoon een te grote gok voor clubs die zuinig moeten zijn. Je haalt een talentvolle speler binnen, maar hoe goed was zijn opleiding, hoe goed is zijn basis?

1 februari 2018 om 13:08

Wat?! Jongens als Salah, Elneny of Iheanacho presteren in de PL en zijn direct vanuit Afrika gehaald. Kagawa zelfs uit Japan naar de Bundesliga. Als (grote) clubs uit de grotere competities het al aandurven, wat let Nederlandse/Belgische clubs dan om daar een kijkje te nemen?

1 februari 2018 om 13:35

Correctie, Salah en Elneny zijn direct uit afrika gehaald maar zijn niet door een grote club uit afrika gehaald.

1 februari 2018 om 14:19

Utrecht en Groningen kunnen geen Zuid amerikaanse topspelers betalen en je hebt scouts; heeft iemand talent ja of nee, daar heb je geen jarenlange onderzoeken voor nodig.

1 februari 2018 om 20:12

@chesspiece: Salah en Elneny zijn gehaald door FC Basel. Niet door een PL-club.

1 februari 2018 om 23:30

Badrmaghrani, nee topspelers uit Zuid Amerika kunnen we niet betalen, neemt niet weg dat we met een relatief onbekende Luciano of Suarez tevreden kunnen zijn. Niet alle spelers die Groningen heeft gehaald uit Zuid Amerika waren toppers, maar het merendeel scoorden een ruim voldoende en/of werden publiekslieveling.

2 februari 2018 om 01:20

hahahaha slimani abdenour elneny? hahahahaha wat doe je hier man wat dacht je van benatia boufal harit ziyech.. knettergek jij.. de enige die in Marokko mee doet in de basis is salah.. gek

2 februari 2018 om 01:50

Die zijn ook echt geboren en getogen in Marokko zoals Salah/Elneny in Egypte en Slimani in Algerije

Heeft zeker een punt. Er zijn Marokkaanse spelers in de Botola die absoluut een meerwaarde zouden zijn voor de eredivisie. De African Nations Cup is momenteel ook bezig, waarbij de Afrikaanse landen alleen spelers mogen opstellen die spelen in Afrika. Marokko plaatste zich gister voor de finale, en speelt het hele toernooi al uitstekend. Als je dat elftal bekijkt, zul je zien dat jongens als el Kaabi en el Karti makkelijk mee kunnen bij vrijwel elke club in de Eredivisie en in België.

1 februari 2018 om 08:49

Klopt! Genoa heeft ook Yamiq (CV) van het Marokkaanse elftal aangetrokken. Een beetje sluwe club met een beperkt budget heeft zitten scouten tijdens deze Afrika Cup. Ik hoop dat El Kaabi ook nog de stap maakt naar Europa, geweldige spits.

1 februari 2018 om 09:22

Als deze jongen gelijk heeft, dat er voetballers met dermate kwaliteit lopen die je in de eredivisie nooit ziet. Dan zou ik zeggen probeer het. Maar ik vermoed dat die jongens niet haalbaar zijn. Want dan heb je het over kwaliteit Suarez +.

Daarnaast geeft hij indirect zelf al aan dat het lastig wordt voor een eredivisievoetbal: Zij kunnen zeker doorbreken in die competities, waar het niveau iets lager ligt.

Onze comp zou volgens hem dus zogezegd slechter zijn dan de Marokkaanse? Ik moet zeggen ik volg die competitie niet heel erg, maar als een speler van Sparta Nijkerk de overstap naar die comp kan maken lijkt mij dat zeer sterk.
Maar goed er van uitgaande dat hij wel gelijk heeft. Waarom zou je dan naar zo’n slechte comp als de Nederlandse willen? Mik dan tenminste op de Portugese, dichterbij ook nog eens en lekker weer.

Ik vind zeker niet dat je zijn plan af moet schieten, je moet altijd goed scouten in het buitenland. Noord Afrikaanse landen zie je iedereen met een bal. Dus ze zijn voetbal minded. Als je ze gedisciplineerd krijgt, tactische kennis bij kan brengen en in teamverband kan laten denken/spelen. Dan kan er best een markt liggen voor sommige

1 februari 2018 om 10:04

Daar heb je gelijk in, alleen er lopen daar echt een aantal toppers tussen. Zoek el Kaabi maar eens op, ik denk dat hij niet minder is dan de Jong, Huntelaar or Jorgensen. Uiteraard zouden de jongens op bepaalde vlakken het een en ander bijgeleerd moeten worden, maar het is het proberen waard.

1 februari 2018 om 10:16

@samir

Ik ken zijn naam en heb weleens via het nationale elftal hem zien spelen.
Weet je wat alleen het probleem is denk ik.

Het komt voor hem te laat, maar zulke jongens kan je wel oppikken als ze tiener zijn.
El kaabi is 24, is al gevormd en heeft alleen maar in Marokko gespeeld en gaat nu naar Egypte naar ik begreep. Met alle respect, maar ik denk dat een midtwintiger niet makkelijk meer te vormen is naar "onze wensen" (klinkt botter dan ik bedoel).

Ondanks dat deze jongen in het interview beweert dat het niveau een stuk hoger ligt, durf ik dat in twijfel te trekken.
Misschien dat hij daarom wel heel goed presteerd. Ik wil El Kaabi niet afkraken, maar geloof jij werkelijk dat hij een carriere als bijv Huntelaar zou kunnen hebben? meervoudig Topscorer van NL en Duitsland, Milan, Real. Dat is niet niks. En als jij zegt dat hij niet minder is dan een Huntelaar, moet hij absoluut gehaald worden. En als onze top het niet aandurft is en misschien een idee voor Utrecht ofzo.

Maar kan het niet heel misschien zo zijn dat hij bij gebrek aan beter heel goed lijkt. Net als dat de meeste Afrikaanse landenteams geen organisatie hebben. Dat is lekker doorheen voetballen als creatieve jongen. Nogmaals ik ben absoluut voor om te scouten, maar is het allemaal werkelijk zo rooskleurig als deze jongen vansparta Nijkerk beweert?

Ik ben geen kenner van de Marokkaanse comp, maar laat me graag informeren

1 februari 2018 om 14:21

Wat zijn wensen ind e voetballerij dan? Kan iemand voetballen, ja of nee.....meer heb je niet nodig

1 februari 2018 om 18:55

De club van El Kaabi heeft bod uit midden oosten afgeslagen omdat ze ervan uit gaan dat hij meegaat naar het WK en dan interessanter wordt.

Nederlandse scouts zijn ook al lang niet de beste scouts meer

1 februari 2018 om 10:13

Tja. Ik vind het persoonlijk knap gedaan, met Davinson Sanchez en Lozano in de laatste twee seizoenen. Dat doet niet elke club je na hoor. En een club als Heerenveen die er vaak in slaagt om Scandinavische spelers te halen die dan heel goed doorverkocht kunnen worden. Utrecht met Haller, die uit de tweede Franse divisie gehaald werd.

Of ze "de beste" zijn weet ik niet. Maar het is veel te gemakkelijk om alleen maar te zeiken.

1 februari 2018 om 13:24

John Steen Olsen weet toch altijd wel pareltjes te vinden voor Ajax zoals Zlatan, Fischer, Eriksen en Dolberg. Nu heeft hij Jensen (type Eriksen) en Kristensen gehaald en dat zal ook wel wat kunnen wezen. Veldtmate heeft oa Sanchez, Neres en Tagliafico gehaald. Onana en Milik zijn ook zeer goed gescout naar mijn mening. Daarnaast ook nog Kühn, Danilo, Pasquali en Ylatupa die wat kunnen worden. Draai het 10 jaar terug en toen was het met van geel alleen bejaarde Spanjaarden en Eredivisie subtoppers scouten. Ajax heeft naar mijn mening qua scouten echt 4 stappen voor uit gezet. Bij psv was het destijds iets beter met farfan, gomes, alex en park, maar lozano, pereiro en arias zijn ook niet slecht gescout. En feyenoord zit nog steeds op (mislukte) Nederlanders en Eredivisie subtoppers. Bij de subtop is het wel minder. Je ziet geen Suarez, alves of tadic meer helaas.

1 februari 2018 om 13:00

Qua middelen dat ze beschikken is het zeker puik werk wat de nederlandse scouts flikken. Andere landen beschikken over veel meer geld waardoor ze ruimer kunnen denken en ook overhalen qua salaris.

T feit dat hij dit aankaart.. zal toch niet voor niets zijn. Al is t alleen maar om Marokko meer in de voetbalspotlights te zetten. Vind zeker dat scouts daar op zn minst af en toe een oog op moet houden. Net wat hij zegt. Elke Afrikaanse voetballer zou naar Europa willen. Vaak tref je gewoon een super gemotiveerde speler die t wil maken . Net als de zuid Amerikaanse talenten.
Wellicht dat als Marokko leuk presteert op t WK , dit verder in gang zal zetten. Zou alleen maar goed zijn voor de ontwikkeling.

Zou willen dat de infrastructuur en voorzieningen etc in Suriname veel beter waren. Al heeft t land weinig inwoners.. daar lopen toch ook jongens die goed kunnen ballen. Schort m veel aan faciliteiten voorzieningen en begeleiding ..zonde want t zou ze erg helpen.

1 februari 2018 om 10:16

Kijk naar China. Getalsmatig veel meer spelers dan in heel Europa bij elkaar. Maar een waardeloze infrastructuur en voetbalcultuur. Qua talent ligt daar een goudmijn, maar dat kan je er niet een twee drie uit halen door de juiste speler te halen. Want die spelers moeten eerst jarenlang een topopleiding krijgen, en in competitieve leagues spelen, om beter te worden. En tegen de tijd dat ze op onze radar komen, is hun jeugd voorbij, en zijn ze moeilijker te vormen.

In Marokko is een betere voetbalcultuur, maar is de infrastructuur ook niet goed. Dus dan heb je dezelfde problemen; als je een speler haalt, hoe goed is zijn basisniveau? Talent is er wel, maar het is ook gewoon een vak waarin je fijngeslepen moet worden door jaren goed te trainen.

Dit is weer duidelijk een teken dat we nog meer in nederlands spelers moeten investeren. Niveau moet hier omhoog om straks weer een goed Nederlands elftal te krijgen. Knvb moet hier hard aan het werk en clubs moeten dit ondersteunen. Nederland heeft al de faciliteiten maar we missen iets en zijn veel te veel verwend. Alleen af en toe een toptalent halen is prima maar elke speler die je haalt neemt een opleidingsplan voor het Nederlands elftal in. Helaas zien clubs alleen geld in het halen van talenten uit het buitenland. Doorverkoop lijkt het uiteindelijk om te gaan. Beleid moet zich meer toesplisten op spelers die voor het Nederlands elftal willen uit komen. Helaas lijkt dit een onmogelijke opgave.

1 februari 2018 om 10:20

Heb je het artikel wel gelezen? Het gaat over Marokkaanse spelers uit Marokko, die verder niks met Nederland of het Nederlands elftal te maken hebben.

En in Nederland krijgen jonge talenten, die potentieel het Nederlands elftal kunnen halen, alle ruimte om door te groeien. Veel meer dan in de meeste landen om ons heen. Alleen bij de wat lagere clubs in de eredivisie zie je dat het soms vol staat met gehuurde spelers van Manchester City. Daar hebben we inderdaad last van. Maar als er een paar spelers uit Marokko gescout worden, en in Nederland komen voetballen als contractspelers, dan is dat prima.

1 februari 2018 om 13:08

Het heeft indirect wel met het NL elftal te maken. Indien wij spelers kopen en daardoor eigen jeugd niet laten spelen, dan ontwikkel je geen topspelers. Ik zie namelijk regelmatig zeer dure buitenlandse spelers lopen die echt niet een meerwaarde hebben tov de nederlandse spelers. Dus zolang er alleen spelers worden gehaald die beter zijn dan de nederlandse spelers, dan heeft het geen invloed.

1 februari 2018 om 14:48

Als je geen goede spelers koopt worden de jongelingen ook niet beter, heb je slechte concurrentie en kun je amper winst maken als club zijnde, afschaffen van buitenlandse spelers is in meerdere competities geprobeerd en dat heeft alleen maar te slechte gedaan. Je ziet een Spanje of Duitsland dit toch ook niet doen?

1 februari 2018 om 15:06

@musi

Dat is de reden dat ik wees op de lagere clubs in de eredivisie, waar soms halve elftallen vol gehuurde spelers staan. Als je die bij elkaar optelt, dan kan het volume daarvan zo groot worden, dan het jonge talenten dwars gaat zitten die we uiteindelijk in oranje willen zien. Maar zo'n groot volume is het nog niet. Zolang spelers als De Ligt en Kluivert bij Ajax gewoon op hun 18e in de basis kunnen staan, en bij Feyenoord een Malacia gewoon de kans krijgt, en bij veel andere clubs ook jeugdspelers mogen spelen, vind ik het geen enkel probleem om buitenlandse jongens te halen die een weerwaarde kunnen zijn. Zoals Sharif ook zei: daar worden de jonge talenten uit NL ook weer beter van.

Als je naar Engeland kijkt is het een ander verhaal. Daar kopen ze qua aantallen zo verschrikkelijk veel buitenlandse spelers op, dat het gewoon een groot probleem is voor de eigen Engelse jeugd. Maar zo is het in Nederland totaal niet.

Ajax en ook Feyenoord hebben 1 of meerdere sattelietclubs in Afrika, maar de aanvoer vanuit die clubs is beschamend laag te noemen. Al heeft Ajax in de zomer wel 2 jongens van Ajax CT vastgelegd. Ajax concentreert zich meer op Zuid-Amerika en Feyenoord meer op de Eredivisie. Terwijl er bij die Afrikaanse opleidingclubs genoeg talent rondloopt dat door de Franse en Belgische teams worden weggekaapt. De scouting en de banden tussen de sattelietclubs en de besturende clubs moet beter. De clubs lopen zo goede spelers mis. Een beetje fysiek zou de Eredivisie goed doen.

Ik weet niet hoe het tegenwoordig met de africa cup zit, maar dit heb ik altijd als een probleem gezien. Aangezien je een goede speler in het slechtste geval een maand per jaar kwijt bent. Net op het moment dat de beslissende fase van de competitie begint. Indien de africa cup dus tijdens de europese competitie blijft plaatavinden, dan is dit voor mij een goede reden om helemaal geen speler uit africa te halen.

1 februari 2018 om 14:50

Dat is onzin de Afrika cup word in de zomer gehouden en een speler als salah wilt iedereen

2 februari 2018 om 00:27

@sharifmhend

Dat was vroeger niet zo. Vandaar dat ik ok aangaf dat ik niet wist hoe dit tegenwoordig precies zit. Indien dit nu structureel in de zomer is, dan gaat mijn reden inderdaad niet op.

Hoeveel Marokkaanse spelers hebben de wereldtop gehaald bijna allemaal hebben ze een probleem in het koppie. En nee heb niks tegen Marokkanen voordat dat weer gezegd word

1 februari 2018 om 13:11

Dit heeft turkije ook heel erg lang gehad. Op een of andere manier hadden turken (in turkije geboren) problemen om in het buitenland goed te spelen. Echter lijkt dit issue bij de turken niet langer een heel groot probleem. Waar dit precies aan ligt weet ik niet.

1 februari 2018 om 14:51

Bedoel je deze tijd of vroeger? Omdat jij geen Marokkaanse spelers kent wilt nie zeggen dat ze niet bestaan..

Verder heb ke een Benatia bij Juventus een hakimi bij real en een harit bij schalke

2 februari 2018 om 00:32

Zowel de huidige tijd als vroeger. Ik ken inderdaad weinig Marokkaanse spelers die de top hebben gehaald. Letop! Hiermee bedoel ik in Marokko geboren Marokkanen en niet Marokkanen die bijvoorbeeld in Nederland, Spanje of Frankrijk zijn geboren.

2 februari 2018 om 10:01

Naybet, Zaki ik kan eigenlijk zo 20 namen opnoemen die bij Europese clubs hebben gespeeld op hoog niveau. Omdat jij ze niet kent wilt niet zeggen dat ze niet bestonden of bestaan...

2 februari 2018 om 01:35

Ik weet niet of je ooit gehoord hebt van hadji?

Er wordt echt wel gescout in Noord Afrika. Ik heb zelfs wel eens een Nederlandse scout gesproken bij een jeugd wedstrijd van Monastir in Tunesiã«. Technisch gezien alleen vaardige jochies maar volgens hem een groot gebrek aan fysiek.

Voor de echte topspelers is natuurlijk altijd oog en die zullen door de topclubs worden opgepikt. De spelers daaronder zijn vaak te duur met een buiten EU salaris. De stap voor hun naar het midden-oosten is vaak financieel en cultureel aantrekkelijker

1 februari 2018 om 16:42

Dat gebrek aan fysiek kan ik wel geloven. Je ziet dat ook vaak terug bij jongens met Noord-Afrikaanse roots in Belgische of Nederlandse opleidingen. Technisch heel sterk maar vaak fysiek te licht om het tegenwoordig echt te maken in Europees voetbal.

1 februari 2018 om 19:48

Dat is natuurlijk niet waar. Marokkaanse voetballers heb je in alle maten, en je zult echt wel de juiste maat vinden als je goed zoekt. Daarnaast is fysiek niet per se belangrijk, kijk maar naar Mahrez, Saleh, Ziyech, Harit etc etc. Daarentegen heb je weer reuzen zoals Benatia, Slimani, El Ahmadi en zo kan ik blijven doorgaan. Volgende argument.

1 februari 2018 om 19:59

Met anekdotisch bewijs kan je alles bewijzen natuurlijk. Toch is dit de algemene trend. Waarom breken ze dan bv wel enorm door in het zaalvoetbal maar niet in het veldvoetbal?

Uiteraard heb je jongens die wel degelijk fysiek sterk zijn, daarom hanteer ik het woordje vaak.

2 februari 2018 om 10:02

In Marokko zijn ze vaak fysiek groter en sterker dan in Nederland. In Frankrijk en Italië zijn d'r Marokkaanse voetballers ook steviger.

Dat ie zelf nota bene in zijn mid-twintiger jaren via Sparta Nijkerk in de Marokkaanse competitie aan de slag kan zegt wel iets over het niveau daar. Binnen een jaar is ie vervolgens al weer verhuurd, vast niet omdat ie zo ontzettend veel toevoegt aan zijn club. Kennelijk is hij te licht voor de eredivisie. Er zijn namelijk genoeg voorbeelden van goede amateurvoetballers uit 2e en 3e divisie die opgepikt worden door BVO's. Omdat hem dat niet mocht overkomen is het hier financieel en technisch ineens allemaal ruk in vergelijking met Marokko. Dat betwijfel ik zeer.

1 februari 2018 om 19:01

Dat is beetje kort door de bocht Jaimy. Netwerk speelt natuurlijk ook mee. Hij is Marokkaans en heeft een voetbalopleiding in Nederland genoten. Nederland heeft ondanks de slechte prestaties nu natuurlijk wel naam gemaakt. Dus dan willen ze zien wat deze jongen kan. Zal geen topper in de Marokkaanse competitie worden, maar tactisch zal hij misschien wat kunnen meenemen.

Dit hoor je altijd van dit soort spelers. ''de championship is beter dan de Eredivisie hoor'' ''hier in Marokko lopen spelers met techniek, niet gezien in de Eredivisie'' ''finland/zweden wat dan ook loopt echt niet achter op de Eredivisie''. Dan komt RvP terug en zegt ie ''de eredivisie is echt niet zo slecht als mensen zeggen''. Ik ben dit soort quotes al heel lang niet meer serieus gaan nemen.

1 februari 2018 om 14:56

Kwa techniek zou het wel kunnen kloppen Marokkaanse spelers zijn 9 van de 10 keer straat voetballers geweest alleen techniek zegt niet alles en betekend ook niet dat de competitie beter of slechter is.

Al moet ik zeggen dat de Marokkaanse clubs het heel goed doen tegen Europese clubs en Zuid Amerikaanse clubs. Raja Casablanca haalde nog de finale van de world club cup en heeft vaker gewonnen in vriendschappelijke wedstrijden van clubs als Nice, atheltico Bilbao...

Wydad Casablanca heeft vorige jaar de Afrika champions league gewonnen en de lokale Marokkaanse elftal (alleen spelers van de competitie) staan in de finale van de lokale Afrika cup

Ik denk dat de top 5 in de Marokkaanse competitie met de eredivisie mee kunnen en de rest daar onder zit ook wegens minder financiële mogelijkheden.

Helaas hebben Marrokkaanse voetballers vaak verkeerde mentaliteit.
Bakalli, El hamdaoui. Aisatti.
Veelal anders dan de nl mentaliteit.
Zitten natuurlijk wel goede voetballers tussen

1 februari 2018 om 23:54

Die jongens kan je niet vergelijken met echte Marokkanen. Echt totaal verschillend door de manier van opgroeien die in Marokko natuurlijk totaal verschillend is.

Heel lullig misschien, maar heel kort door de bocht. Veel spelers zijn Moslim, tijdens de ramadan is het logisch dat deze wat minder presteren. Je zou dan een goede backup moeten hebben, en tja dat kost geld, dus wellicht is het dan logisch dat ze eerst in een andere vijver proberen te vissen.

2 februari 2018 om 10:05

In de ramadan periode is het vaak interland periodes dan spelen de clubs niet dus wat een zwak gelul en zou je het ook zeggen als je als club zijnde een Eto, Touré, Salah, Mahrez kon kopen?

2 februari 2018 om 23:45

Zijn de spelers die jij noemt naar België of Nederland gekomen? In grotere competities heeft men meer geld en kan tijdens deze periode makkelijker een goede vervanger opgesteld worden dan in Nederland. Overigens knap dat tijdens die periode veelal interlands gespeeld worden, elk jaar verschuift het ongeveer 10 dagen naar voren op, Dit jaar is het dan wel in mei maar pak hem beet over 10 jaar in januari. Begrijp mij goed, ik heb er niks op tegen, maar ik probeer te wikken en te wegen wat de voordelen zijn tegenover de nadelen. Haal je een goed talent uit Marokko, die als niet EU speler al iets meer moet verdienen, loop je ook nog het risico dat er een bepaalde periode een kans bestaat dat hij niet 100% kan renderen. Je zult dan toch een redelijke backup moeten hebben. De vraag is dan kunnen Nederlandse of Belgische clubs dit betalen? Misschien een aantal, maar ik vrees dat het voor veel clubs gewoon te kostbaar is.

3 februari 2018 om 03:38

Sorry maar als jij niet begrijpt hoe de ramadan werkt moet je er niet over praten, je hebt er blijkbaar geen snars van gegeten met 10 jaar kan het in januari vallen, zelfs dan is het een domme argument.

Je hebt niet gereageerd op de spelers die ik noemde die doen ook ramadan en verder moet het niet uitmaken of hij uit Marokko komt want in Nederland heb je ook Marokkaanse spelers die ramadan doen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren