Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Go Ahead overweegt juridische stappen: ‘Dit is te bizar voor woorden’

Laatste update:

Go Ahead Eagles kan de licentiecommissie van de KNVB niet meer volgen. Voorzitter Edwin Lugt zegt in een interview met De Telegraaf ‘des duivels’ te zijn over de beslissing van de licentiecommissie om FC Twente (onder voorbehoud) terug te zetten naar de Jupiler League.

/

“Dit is toch te bizar voor woorden? Het schijnt reglementair nog te kunnen ook. Nou, ik vind echt dat we hiermee de geloofwaardigheid van het Nederlandse voetbal op het spel zetten. De kampioen van de Jupiler League van volgend seizoen staat nu in elk geval vast. Daarmee worden de Jupiler League-clubs wéér benadeeld. Man, man, man, man…”, aldus Lugt.

De preses voegt er in een tweet aan toe juridische stappen te overwegen. De Graafschap, dat in de play-offs de tegenstander is van Go Ahead, heeft inmiddels ook een verklaring afgegeven en stelt zich niet te willen laten afleiden: “We willen van niets of niemand afhankelijk zijn. Zondagavond maken we de balans op”, aldus manager voetbalzaken Peter Hofstede.

Denk jij dat FC Twente volgend seizoen kampioen van de Jupiler League wordt?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Voorlopig heeft Go Ahead promotie nog volledig in eigen hand. Misschien moeten ze zich daar eerst maar op concentreren.

19 mei 2016 om 09:20

Wanneer FC Twente geen Eredivisie meer mag spelen volgend jaar lijkt het mij het meest logische wanneer er een finale komt tussen de verliezende partijen van de finales in de nacompetitie.

19 mei 2016 om 09:25

Zo dacht ik ook precies, maar de knvb wil dan cambuur behouden. Nog meer de JL verkrachten.

19 mei 2016 om 09:37

Gaat niet gebeuren. De Knvb heeft duidelijk gemaakt wat ze gaan doen. Elke vorm van discussie hierover is zinloos. Blijf er wel bij dat de timing van de knvb om dit bekend te maken bizar is, zo vlak voor de finales van de play offs.

19 mei 2016 om 12:14

Ik vind dat Cambuur niet minder recht heeft op eredivisie dan eagles of nac in dit geval. Dan zou het minimaal tussen alledrie moeten gaan. Dit had gewoon eerder bekend moeten worden zodat willem 2 gehandhaafd was en Cambuur play offs kon spelen. Eagles lijkt me overigens degene met het minste recht op iets met slechts een 5de plek. Eerder vvv dan nog..

19 mei 2016 om 13:17

Mijn mening is dat we volgend seizoen gewoon met 17 ploegen van start moeten gaan. Twente valt er hoogstwaarschijnlijk tussenuit, Cambuur was niet goed genoeg en de Graafschap en Willem II moeten het verdienen om in de Eredivisie te blijven. Dan maar een jaartje met 17 in plaats van deze hele rare constructie waarin Willem II niets meer hoeft te doen bij wijze van spreken.

19 mei 2016 om 16:07

Tsja 17 ploegen ziet de Knvb zeker niet als optie dus dat lijkt me uitgesloten, al was het misschien de beste optie. Daarom vind ik de timing van het bekendmaken heel vreemd. Of voor, Of na de play-offs. Het maakt niet uit of het nu Cambuur, Nac of Eagles is die gaat promoveren bij winst van Willem II en de Graafschap, het wordt Willem II zo veel te makkelijk gemaakt natuurlijk.

Nou ook een beetje voorbarig om te stellen dat het zonaar ff kampioen wordt Fc Twente. Met heel veel pech raken ze alle dragende spelers kwijt, wat ik wel zie gebeuren. Dan verliezen ze hun kracht, is het gewoon net een jeugd team als ajax 2

19 mei 2016 om 09:20

Het geld waarmee FC Twente kan spelen blijft veel hoger dan van de andere clubs.

19 mei 2016 om 09:27

Maar de kosten van twente zijn ook veel hoger dan welke andere club

19 mei 2016 om 09:28

Welk geld dan.. Als ik gisteren iets gehoord heb, dan was het wel over de vrees dat ze gewoon failliet zijn in 2 maanden met een beetje pech. Alle afspraken zijn gebaseerd op eredivisie. Die zullen vervallen als de daar niet spelen. Inkomsten vallen volledig weg, schuld moet zelf betaald worden. Twente heeft, als het overleeft, geen cent om uit te geven. Dus die hebben dan niet een veel dikkere portemonnee dan de andere.

19 mei 2016 om 09:30

Dat is helemaal niet zeker. De sponsorcontracten zijn voor de ED afgesloten en nieuwe sponsoren brengen sowieso geen ED bedragen binnen. Daarnaast is het stadion van Twente veel duurder dan het stadion van bv de Graafschap. Of Twente echt een veel hogere begroting heeft valt nog te bezien.

19 mei 2016 om 09:42

Twente blijft gewoon meer geld hebben doordat de schuldeisers ook belang hebben bij het bestaan van FC Twente. Een snelle terugkeer naar de Eredivisie is zeer belangrijk voor de club, er zal gekozen worden om het sportieve op een niveau te krijgen waarop het financiele gedeelte meer baat daarbij heeft. Er zijn echt wel wat rijke supporters die gaan opstaan. Die laten zich natuurlijk nog niet zien omdat zij ook zo voordelig mogelijk de club willen behouden.

Eerst lopen al die clubs te mouwen dat Twente de boel belazerd heeft en nu lopen ze te mouwen dat ze de straf niks vinden. Wat willen ze dan? Hoop gezeur, maar niemand komt met een betere oplossing. Als de licentiecommissie Twente 45.000 euro boete had gegeven, was iedereen pissed geweest en als ze waren opgedoekt had ook iedereen het niks gevonden.

19 mei 2016 om 11:01

@Boris. Officieel had Twente gewoon naar de amateuts gemoeten. Twente heeft de boel bedonderd en als straf krijgt de JL ze cadeau. Een club met los van schulden en teruglopende inkomsten minstens het 3 voudige aan begroting dan de gemiddelde JL club. Boks daar maar eens tegenop.. het probleem wordt nu gewoon verschoven naar de JL. Zonder te horen wat de clubs ervan vinden wordt dit zomaar even besloten.

19 mei 2016 om 18:10

Officieel? Officieel kennen we niet in Nederland. Twente heeft de afgelopen jaren niet officieel gehandeld, de KNVB gisteren niet.

Wat een intelligentie zeg.

Als twente wordt teruggezet vervallen alle akkoorden en garanties en gaan ze failliet..

Dat een voorzitter dat niet snapt

19 mei 2016 om 10:55

Waarschijnlijk komt de gemeente Enschede dan wel met een nieuw akkoord. De club is belangrijk voor de regio dus daar zal de gemeente wel aan meewerken.

19 mei 2016 om 12:07

Gemeente Enschede komt al miljoenen tekort voor sociale voorzieningen(uitkeringen en zorguitgaven). die willen dat gat eerst dichten

Iedereen heeft er maar zijn eigen mening over, maar hoeft zelf geen beslissing te maken. Deze beslissing is echt niet zomaar genomen hoor en welke beslissing oom zou worden genomen, er zijn altijd wel mensen en clubs die zich benadeeld voelen. Ze hebben veel dingen verkeerd gedaan en worden daar voor gestraft, en terecht.

Deze man zet zichzelf wel heel erg voor schut. Alles om maar in het nieuws te komen. Geen enkele reden die hij opnoemt snijdt hout. De Knvb heeft nu een goed besluit genomen. Schijnbaar ziet hij zijn club niet promoveren nu maar volgend jaar had hij al een kampioenschap in gedachten.

19 mei 2016 om 09:36

de knvb marchandeert met eigen reglementen dat is enige opvallende. Zou wel hilarisch zijn als knvb hier juridisch bakzeil haalt.

19 mei 2016 om 10:45

Jij zet jezelf voor schut dat je dit een goed besluit vindt van de Knvb.

Hij voorziet inderdaad problemen dat de eventuele kampioen van de JL voor volgend seizoen al vaststaat, maar dat is in het algemeen voor de JL. Wij zitten er dan misschien niet eens meer in. Het gaat hem dan ook op de manier hoe alles gaat en al ingevuld is door de Knvb.

Lugt doet dit niet om alleen maar in het nieuws te komen. De rest loopt gewoon continu met de Knvb mee en durft geen tegengeluid richting de Knvb te produceren. Hoe de directeur van de CED al met zijn leden omgaat is daarnaast ook schandalig.

Waarom maakt hij zich druk om kampioenschap, laatste keer dat Go Ahead kampioen is geworden, toen speelde ze nog eerste klasse amateurs. Hoogste plek ooit in de JL was plek 5 en toen promoveerde ze.
Lekker boeiend dat ze kampioen bekend is. Er is ook weer een jong-elftal bij gekomen die niet mag promoveren, dus dat scheelt weer concurrentie.

Ik wordt een beetje moe van dat 'ik wordt benadeeld' verhaal.
De ene straf vonden ze te licht, te andere te zwaar. Dit is een prima compromis in mijn ogen.
Ik vind het nog steeds relatief licht. Niet zozeer om wat er allemaal gebeurd is, maar omdat er daarna nog eens over gelogen en gezwegen is.

Ik zie twente volgend jaar ook niet zomaar kampioen worden hoor. Veel spelers zullen vertrekken voor relatief lage transfersommen wat de begroting ook geen goed doet. Daarbij zullen de inkomsten veel lager zijn dan begroot en vraag ik me af of die sponsoren nog wel hetzelfde willen betalen nu het geen eredivisie meer is

Ergens kan ik me het sentiment in de JL wel voorstellen. Mede door de strengere financiele regels (mbt schuld, waarbij hypotheek ook als schuld gerekend wordt) en sportieve regels (o.a. minimum aantal profspelers in eerste elftal) die in Nederland gehanteerd worden voor een proflicentie in vergelijking met het buitenland hebben we al verschillende profclubs verloren (svv, FC Wageningen, HFC Haarlem, RBC Roosendaal, BV Veendam, Agovv). Op basis van de regels terecht, maar wellicht ook een tikkeltje meedogenloos.

Op het moment dat de licentieregels dan vervolgens moeten worden toegepast bij een Eredivisieclub (FC Twente) dan wordt er voor een "gulden middenweg" gekozen, omdat de licentiecommissie van mening is dat volledige intrekking van de licentie "te zwaar" is. Dan voel je als JL club inderdaad bij de neus genomen en lijkt het alsof er (tov de JL) met twee maten gemeten wordt.

En zelfs een FC Twente met 25 van de huidge selectie maakt meteen kans op de titel of play-offs. Niet zó gemakkelijk als dat deze voorzitter het stelt, maar Twente heeft in de subelftallen nog genoeg spelers die redelijk/goed genoeg zijn voor de JL.

19 mei 2016 om 10:27

Onzin. De situatie bij de genoemde clubs is totaal anders. Die clubs hadden geen bestaansrecht meer, geen sponsoren, geen geld en geen achterban. Twente heeft er financieel een potje van gemaakt met dubieuze deals. Echter gaat die club niet failliet zoals die andere. Door deze maatregel is die kans echter wel groot geworden.

19 mei 2016 om 10:59

Er is wel degelijk met 2 maten gemeten. Die andere clubs hadden nog een veel mindere schuld dan FC Twente., dus als die clubs geen bestaansrecht hadden, dan heeft FC Twente dat ook niet. Een licentie wordt namelijk beoordeeld op basis van de financiële huishouding van de clubs.

Er is gewoon voor een gulden middenweg gekozen, omdat het een grotere club betreft. Zie de reactie van de licentiecommissie en Bert Oostveen. Die zeggen genoeg. De andere kleinere clubs hebben nooit een 2de kans gehad.

Ik word een beetje moe van altijd het bestaansrecht er maar weer bij te halen. Wie bepaalt dat een club geen bestaansrecht heeft? Er zijn nou eenmaal clubs die kleiner zijn dan andere clubs, maar dat betekent niet dat ze geen bestaanrecht hebben.

Wat een reacties van beperkt denkende lieden hier. Deze voorzitter spreekt over het proces en de uitkomst zoals de Knvb dat voert. En wat mij betreft heeft hij volledig gelijk, de Knvb handelt niet volgens de regels en de afspraken. Het gaat hier niet om Go Ahead, laat dat duidelijk zijn.

Ik vraag me af of dit juridisch allemaal wel kan.

Vraag 1 is welke licentie er nu eigenlijk ingetrokken is? Is het die van dit seizoen, dan zou ik verwachten dat Twente uit de competitie gehaald wordt vanwege intrekking licentie.

Gevolgen: Ajax kampioen. Wii veilig. Graafschap en Cambuur play offs. Die moeten dan opnieuw gespeeld worden.

Is het die van het nieuwe seizoen. Dan vraag ik me af of je een licentie kunt intrekken en voor hetzelfde seizoen weer kunt toekennen.
En heeft Twente dan überhaupt al een nieuwe licentie aangevraagd, want zij lijken ook overvallen door dit besluit. En zo ja, is dat dan binnen de termijn en conform de regeltjes gebeurd. En kun je zo maar een licentie voor de Jupiler League aanvragen en toegewezen krijgen? Dan kan pakweg RBC dat dus ook doen.

Twente geeft ook aan dat ze aan alle eisen die in december gesteld waren hebben voldaan. En toch is de licentie ingetrokken. Dan kun je stellen dat die licentie dus eigenlijk in december al ingetrokken had moeten worden. Waarmee dus Ajax, Willem II en Cambuur benadeeld zijn.

Al bij al zie ik hier nog wel wat rechtzaakjes voor handige advocaten.

19 mei 2016 om 11:09

@Wanny. Is de licentie van dit seizoen. Maar alle wedstrijden zijn al gespeeld dus aan de stand veranderd niets dat was alleen als de stekker er tijdens de comp was uitgetroklen.

Verder: Nee het is niet mogelijk zomaar een JL licentie aan te vragen. Normaal hadden ze bij de amateurs moeten beginnen. Maar de KNVB bied dit als gunst aan. Dat is dan ook tegen het zere been van de JL. Die krijgen ineens een club in de schoot geworpen met een begroting van 30 miljoen (in de JL wss 18)

De gemiddelde JL club heeft 4 miljoen. Dus ik snap heel goed dat ze boos zijn want ze moeten ineens vechten tegen het grote fc twente. Je zult maar een punt te kort komen aan het eind van de rit.

19 mei 2016 om 11:27

@niek_je

Dat is dus niet helemaal waar, de play offs en nacompetitie lopen nog. Als ze het bewust over de streep hebben getrokken om Ajax die twee punten niet te gunnen is er ook een probleem, zeker als ze toch al eerder wisten wat ze gingen doen. Ik zou er hoe dan ook een onafhankelijke organisatie naar laten kijken zoals de Cas, dan komt er aan alle onduidelijkheid een einde voor iedereen.

19 mei 2016 om 11:24

Juist en dat is volgens de verklaring van Twente gebeurd, je zult dan ook eerst de resultaten van WII en Excelsior bv. moeten verwerken, misschien dat zonder Twente het er daar ook anders uitziet? De timing is wel heel rottig, maar volgens mij is de uitkomst hoe dan ook rottig, misschien hadden ze uitspraak eerder moeten doen, voor laten komen bij het CAS voor onafhankelijkheid en desnoods de playoffs uit te stellen omdat de ranglijst nog niet bekend is dan.

Wat een gezeur van deze voorzitter. Laat hij zich nu maar concentreren op de finale van de play-offs. Ze hebben het gewoon in eigen hand.

19 mei 2016 om 10:12

Concentreren op de finale van de Play-offs hoeft hij niet te doen, dat doen de technische staf en het team wel. De voorzitter concentreert zich op het zakelijke gebeuren, zoals nu...

19 mei 2016 om 10:25

Alleen laat deze voorzitter zich enkel leiden door emoties en dat is zakelijk onhandig..... voegt verder ook niets toe.

19 mei 2016 om 11:11

@jerommeke. Officieel had Twente gewoon naar de amateuts gemoeten. Twente heeft de boel bedonderd en als straf krijgt de JL ze cadeau. Een club met los van schulden en teruglopende inkomsten minstens het 3 voudige aan begroting dan de gemiddelde JL club. Boks daar maar eens tegenop.. het probleem wordt nu gewoon verschoven naar de JL. Zonder te horen wat de clubs ervan vinden wordt dit zomaar even besloten. De CED is zomaar akkoord gegaan zonder éã©n club te horen.. deze voorzitter heeft gewoon gelijk

19 mei 2016 om 12:18

Dat zie je toch verkeerd, hij spreekt juist het gevoerde proces aan. Juist de Knvb laat zich leiden door emoties, want waarom krijgt Twente een andere behandeling dan andere clubs in het verleden.

Het is echt belachelijk van de knvb. Midden in de nacompetitie dit bekebd maken. Waarom niet 2 weken wachten? Ze maken het voetbal kapot

19 mei 2016 om 11:06

Ze hadden de uitspraak moeten houden voor het begin van de nacompetitie.
Nu kan Willem 2 NAC laten promoveren of de Graafschap helpen.
Beter kunnen ze dan NAC en Go Ahead tegen elkaar laten spelen met als inzet promotie.
En Willem 2 en De Graafschap in de eredivisie houden.
Cambuur moeten ze hier buiten houden.
Zij zijn terecht gedegradeerd.

19 mei 2016 om 11:21

Als je het mij vraagt hebben het al zo lang mogelijk gerekt om bv. te proberen geen invloed op de titel of degradatiestrijdt te hebben, of dat gerechtvaardigd is, dat vraag ik mij af. Ik zou ook niet weten wanneer wel, wss moeten ze voor een bepaalde datum beslissen, zeker voor de start van de nieuwe competitie.

Als je 5e wordt in de jupiler league heb je geen recht van spreken

19 mei 2016 om 11:01

Ook al wordt je 18de in de JL, dan heb je ook een recht van spreken. Jij praat al precies zoals de Knvb denkt.

19 mei 2016 om 11:20

Juist mocht GA het dit jaar niet worden dan heeft dit gevolgen voor de strijdt van volgend jaar.

Jank verhaal. Zeiden ze dat in Italië ook met de Juve casus? Schotland met Rangers?
Hou toch op

Ik vind degradatie voor Twente de juiste straf. Maar de manier en het tijdstip dat deze straf is gegeven is wel erg ongelukkig. Je weet al een half jaar van de malaise bij Twente, had dan of vóór of ná de nacompetitie besloten hoe de terugzetten precies vorm krijgt. Deze timing had niet slechter gekund en ik vraag me af waarom ze er nu mee gekomen zijn.

19 mei 2016 om 11:17

Echter, er is sprake van een voorgenomen besluit van de Knvb.
Eerst wordt er nu 2 weken gewacht op een "advies" van de Centrale Spelers Raad, voordat er binnen 2 weken daarna een definitief besluit wordt genomen.

Qua timing is er nu dus er voor gekozen om zo snel mogelijk na die 30 dagen termijn de licentie definitief af te nemen en weer toe te kennen, waardoor de uitslagen Twente niet geschrapt hoeven te worden en men bij de Knvb zo snel mogelijk met de voorbereiding van het komende seizoen (wedstrijdschema enz) kan beginnen.

Heel wat anders maar kan iemand mij vertellen of gae op kunstgras speelt? En of dit dan net zo'n slechte mat is als bij mvv? Dacht altijd dat ze op echt gras speelde maar kan het nergens vinden.

19 mei 2016 om 10:59

Nee, echt gras en volgens een onderzoek zelfs het beste veld van de JL na Nac.

19 mei 2016 om 11:22

Ik vond het veld er ook al goed uit zien. Goede zaak dat er nog ploegen zijn die niet op dat vervloekte kunstgras over stappen. Voetbal hoort op gras, succes aan alle eagles vanavond!

19 mei 2016 om 11:19

Ja, gelukkig wel, alle clubs die nu strijden om een plekje in de eredivisie spelen op gras gelukkig. Ik zou het liefst zien dat al deze 4 erin blijven en ze kunstgrasclub als bv. excelsior eruit knikkeren volgend jaar.

Wat een gezeur , het afgelopen seizoen stond de kampioen zogenaamd ook al vast , dat zou NAC wel ff worden met de grootste begroting en grootste stadion....we hebben het gezien , ze hebben werkelijk niet 1 keer op de 1 e plaats gestaan het afgelopen seizoen , 1e periode FC Volendam , daarna 2rondes Go Ahead , en daarna onafgebroken Sparta

Pak dat Twente maar kei- en keihard aan. Moedwillig de boel belazerd. En niet één keer maar meerdere keren. Terugzetten naar de Jupiler League is geen straf. Schop ze maar naar de amateurs. Dat is een straf. Natuurlijk is het sneu voor de fans maar dit kan en mag niet getolereerd worden. Uithuilen en helemaal opnieuw beginnen.

Logisch dat de JL clubs zich benadeeld voelen, die licensie is wel heel makkelijk afgegeven. Beter was wellicht geweest dat we met 17 begonnen en er twee direct promoveerde, dan had je een eerlijke strijdt gehad, maarja dan begint het probleem met het TV geld weer.

Volgens mij moet je gewoon de hele zaak aan het CAS voorleggen en die en onafhankelijk oordeel over alles laten vellen, de knvb is ook geen zuivere koffie meer. Ik vrees dat er maar een uitkomst te betreuren valt, geen licensie voor Twente, ook niet voor de JL en eerlijke gezegd lijkt mij de enige oplossing dat vooral Twente gestraft wordt en niet de rest. De gevolgen voor de ranglijst, daar moet de CAS maar een oordeel over vellen.

Denk nietwaar ze alle spelers kunnen behouden in jl dus dat ze van voor af aan moeten beginnen en zie ze daarom ook geen kampioen worden volgend jaar..

hoezo kampioen staat vast?nac is ook geen kampioen geworden wij zijn ook eens gedegradeerd en niet meteen ksmpioen roda vorig jaar ook niet

Ik heb nog eens gewoon nagedacht over de kwestie twente...knvb: Als er 2 clubs rechtstreeks degraderen uit de Eredivisie, dienen er dus ook 2 clubs uit de Jupiler League rechtstreeks te promoveren..dus Cambuur en Twente degraderen en Sparta en Vvv rechtstreeks promoveren..nacompetitie kan gewoon doorgaan...logisch toch ( Johan Cruijff )...

Als er 2 clubs rechtstreeks degraderen moeten er ook 2 rechtstreeks promoveren
in dit geval Sparta en VVV-Venlo dus!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren