Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Derby tussen AZ en Ajax gaat dankzij extra inspanning gewoon door

Laatste update:
/

De competitiewedstrijd tussen AZ en Ajax gaat zondagmiddag gewoon door. Dat is besloten na overleg tussen de gemeente Alkmaar, de politie en beide clubs.

In overleg tussen burgemeester en de betrokken clubs zijn afspraken gemaakt over extra veiligheidsmaatregelen. AZ en Ajax zorgen voor extra stewards en de club uit Alkmaar neemt de verkeersregeling rondom het stadion op zich.

De burgemeester van Alkmaar denkt dat met deze maatregelen de veiligheid voldoende gewaarborgd kan worden, ondanks dat AZ-Ajax een risicowedstrijd is. Het betekent dat er komend weekend sowieso drie competitieduels afgewerkt worden, want ook Feyenoord - FC Utrecht en Roda JC - Heracles Almelo gaan door.

"De wedstrijd AZ-Ajax is een wedstrijd met een beperkt risico", vertelt burgemeester Piet Bruinooge via de officiële kanalen van AZ. "AZ is al jaren een van de veiligste stadions. Het is de ultieme wens van een burgemeester dat een voetbalwedstrijd een zelfregulerend feestje is. De clubs zetten extra stewards en verkeersregelaars in om de veiligheidsrisico’s te beheersen. Ik heb een zorgvuldige afweging gemaakt en vind dit een verantwoorde uitdaging."

Wat doet AZ tegen Ajax?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Burgemeester bedankt!
Zo hoort het ook te kunnen.

4 augustus 2015 om 18:57

waarom gaan ook niet alle voetballiefhebbers met een geel hesje de orde bewaken naast de stewarts.

4 augustus 2015 om 19:26

omdat doorgesnoven en bezopen hooligans erg beangstigend kunnen zijn?

Mooi om te zien dat de Gemeentes dit gewoon aandurven. Ik heb er alle vertrouwen in dat Az en Ajax er ook zonder Politie een mooie dag van kunnen maken.

4 augustus 2015 om 18:37

Hulde voor deze man. In Heerenveen hebben we een burgemeester die liever zelf geen verantwoordelijkheid neemt een dus voor de makkelijkste weg kiest. Helaas.

4 augustus 2015 om 18:53

Dit is ook werkelijk de allereerste keer hoor. Normaal wordt deze wedstrijd altijd op zondag om 12:30 ingeschaald omdat het zogenaamd een risicowedstrijd is. Dat wordt altijd als reden opgegeven en nu kan dit ineens? Verder doet die man normaal gesproken alles om AZ te dwarsbomen. Maar we zijn uiteraard blij met deze beslissing.

4 augustus 2015 om 19:29

Ik heb er geen vertrouwen in. Lijkt me een onverantwoord risico.
Uiteraard hoop ik dat ik ongelijk krijg.

Mooi leukste wedstrijd van speelronde 1 en AZ heeft 3 dagen ervoor al in Turkije gespeeld, wat ook een voordeel is.

Het kan dus wel. Ik denk dat alle wedstrijden door moeten gaan. Laat maar eens kijken wat er gebeurd zonder politie.

4 augustus 2015 om 18:34

Utrecht lijkt me nu wel duidelijk dat dat absoluut niet kan. Voor de rest ben ik het met je eens.

4 augustus 2015 om 18:38

Over feye - utrecht is juist geen enkele twijfel want in rotterdam wordt niet gestaakt...

4 augustus 2015 om 19:22

Juist triest dat ie door kan gaan omdat er niet gestaakt wordt toch?

Als er namelijk wel gestaakt zou worden, was dit absoluut de eerste in de rij die afgelast zou worden.

4 augustus 2015 om 20:22

@remember95:
Onzin. Die supporters groepen hebben een gezamelijke vijand, genaamd Ajax.

OT: Het is een moedig besluit van de burgermeester. Het is nu aan de supporters, en alle andere aanwezigen in 't stadion -waaronder VZ leden- om de middag goed te laten verlopen.

Hoop niet dat, mocht mis gaan, Az hier problemen door zou krijgen. Als club zijnde.

4 augustus 2015 om 20:28

Haze, kom eens uit je ivoren toren.... Als ze niet tegen Ajax spelen gebeurt er bij Feijenoord en Utrecht nooit iets.... Grapjas.

Had ik niet verwacht. Mooi dat er vertrouwen is in de supportersgroepen. Nu is het aan hun om dat vertrouwen niet te beschamen

Mooie actie dit, hopelijk schept het geen precedent voor de toekomst, zodat clubs meer aan dit soort zaken moeten uitgeven.

4 augustus 2015 om 18:37

Was er voor feyenoord weer een x een kans om op plek 1 te komen gaat deze wedstrijd door haha

4 augustus 2015 om 18:42

wij hebben er traditie van gemaakt om de eerste wedstrijden te verliezen, dus reken er maar niet op. Ik schat de kans hoger in dat ze aan het eind bovenaan staan dan dat ze de eerste wedstrijd winnen.

4 augustus 2015 om 20:30

vorig jar ado uit was winst

4 augustus 2015 om 19:04

Zou mooi zijn als clubs dat wel moeten doen. Wat kost het nu om 20 verkeersregelaars op te leiden? Ik ben zelf lid van een lokale sportvereniging en wij hebben 50 verkeersregelaars. Kan een BVO dus ook makkelijk doen. Elke agent minder nodig is winst voor de maatschappij.

4 augustus 2015 om 19:23

Hopelijk schept het dat wel, en gaan we toe naar een voetbalcompetitie zonder politie. Waarom zouden clubs dit niet zelf kunnen betalen?

4 augustus 2015 om 19:32

omdat de meeste clubs al moeite hebben om het hoofd boven water te houden, een paar verkeersregelaars zou ik prima vinden, zoals Kohaku hierboven al meldt. Maar ik hoop niet dat het ernaartoe gaat dat de politie minder man inzet waardoor voetbalwedstrijden voor gezinnen, kinderen, vrouwen en ouderen niet meer te bezoeken zijn, vanwege het risico gemolesteerd te worden. Het allermooiste zou inderdaad zijn dat politie niet nodig was, maar dat vind ik een utopisch idee en totaal niet meer realistisch tegenwoordig.

4 augustus 2015 om 19:33

De reden is heel eenvoudig, de politie is verantwoordelijk voor de openbare orde. De politie wordt betaald uit belastinggeld. Voetbalclubs betalen heel veel loonbelasting, btw en winstbelasting. Kortom, er is al voor betaald.

4 augustus 2015 om 19:56

Zoals ik al zeg. Triest dat het nodig is. Nog triester dat jij dat als onmogelijk neemt. En accepteert.

4 augustus 2015 om 19:57

Speedy... Onzin wat je zegt... Er is voor betaald...

Leer je maar gedragen, zou het moeten zijn.

4 augustus 2015 om 20:04

Ik zou het realistisch willen noemen, iedereen die niet uit een ei komt weet wel dat het vroeg of laat weer hommeles is tussen de supportersgroepen.

4 augustus 2015 om 20:12

Heeft niets met een ei te maken maar met verlagen van normen en waarden. En dat als normaal zien.

4 augustus 2015 om 20:13

Je kan wel goedkoop hier de moraalridder uithangen maar je vraag was echt heel eenvoudig, waarom zouden clubs niet zelf de politie kosten willen betalen? Antwoord blijft omdat de politie verantwoordelijk is voor de openbare orde en zij al betaald zijn uit de belastingopbrengst.

En om het je wat duidelijker te maken, veruit de overgrote meerderheid van de supporters gedraagt zich wekelijks keurig. Als de clubs moesten betalen, dan zouden zij dus moeten betalen voor een deel dat zich elders Buiten het stadion niet gedraagt?

4 augustus 2015 om 20:32

Speedy, jij wilt dus dat de hele maatschappij betaalt voor die paar... Dat is normaal volgens jou?

Wat nou moraalridder.... Lekker accepteren dat iedereen maar moet opdraaien voor een paar, omdat het nou eenmaal altijd gebeurd. Als het niet het overgrote deel, maar iedereen zich zou gedragen, was er helemaal geen politie inzet nodig. Laat de clubs het uitschot maar aanpakken, of er zelf voor betalen.

Mensen als jij praten dit soort gedrag goed en houden het in stand. Dan veranderd er inderdaad nooit iets.

4 augustus 2015 om 21:14

Nogmaals, je kan de normale voetbalsupporter niet aansprakelijk stellen voor een paar supporters die rotzooi trappen. De clubs zijn allang aansprakelijk voor hun eigen stadion, dat betalen ze helemaal zelf. Als een paar supporters vervolgens elders rotzooi trappen, dan is dat een kwestie van openbare orde dus van de politie.

En nee hoor,, ik praat nergens wat goed. Zie je me nergens doen. Dat verzin jij hier ter plekke om de moraalridder uit te kunnen hangen.

En ja, als iedereen zich gedroeg, hoefde mijn fiets niet op slot, mijn voordeur niet op slot, had mijn auto geen slot nodig en konden we de politie en beveiligers afschaffen. Moet je eens kijken hoeveel dat scheelde aan belastinggeld.

4 augustus 2015 om 21:27

Speedy... Volgens mij heb je vandaag het woordje moraalridder geleerd. Goed van jou zeg. Lekker makkelijk om andere meningen zo af te doen.

Politie inzet bij het stadion gaat het over.... Jij hebt het nu over elders dan het stadion.... Nee, de clubs zijn niet verantwoordelijk voor Amsterdam CS of Alkmaar Centrum. Zeg ik ook nergens. Die onzin haal jij er bij om simpel een puntje proberen te maken. Zegt weer genoeg.

De staking houdt in dat er geen politie inzet rond de stadions is. Als er wel op CS of in het centrum ellende is, komen ze alsnog. Staken of niet.

4 augustus 2015 om 22:24

Je geeft het zelf al aan, de politie is verantwoordelijk voor de inzet bij stadions zoals Bijlmer-Arena, niet Ajax. en die inzet wordt van belasting geld betaald, wat door Ajax wordt opgebracht.

Ajax is verantwoordelijk zodra de supporters op het terrein van de Arena komen. En dan pakt Ajax direct alle misdragende supporters aan. Stadion hangt vol met camera's en stewards. Misdragingen leiden tot een stadion verbod.

4 augustus 2015 om 23:19

Je zegt het zelf... Roept ie dan... Probeer je zo je gelijk te halen?

Ik roep alleen maar dat het triest is dat wedstrijden geannuleerd moeten worden als de popo's staken.
Jij vind dat normaal, en noemt me een moraalridder.... Mag hoor als je daar beter van slaapt. Krijg ik geen stress van.

Feit blijft dat je het normaal vind dat de maatschappij op moet draaien voor kosten die een handjevol maakt.

5 augustus 2015 om 19:03

Denk nou eens na, jij wil juist dat een nog veel kleinere groep op moet draaien voor de kosten van een handjevol terwijl die er niks mee te maken hebben, anders dan ze van voetbal houden.

AZ -Ajax is toch niet zn risico wedstrijd?er is 1 keer een idioo het veld opgerent,maar dat werd toen "vakkundig" opgelost door de keeper .voor de rest toch nooit wat gebeurd of ben ik wat vergeten?

4 augustus 2015 om 18:38

Nah, buiten het veld zijn er aardig wat opstootjes geweest alleen niet van een dusdanige grote dat het wereldnieuws werd. Maar je zal altijd zien dat het nu wel uit de hand gaat lopen, maar goed we blijven hopen van niet.

4 augustus 2015 om 18:42

Er is toch wel een soort strijd tussen 'supporters', het is ook een derby.

4 augustus 2015 om 18:56

Ik heb persoonlijk meer het gevoel dat,dat meer leeft bij Az supporters dan bij Ajax supporters.

Het is iedergeval wel altijd een spannende en leuke wedstrijd.

4 augustus 2015 om 19:28

Dan vraag ik me af waarom supporters van Ajax in het verleden de halve binnenstad verbouwd hebben.

4 augustus 2015 om 19:34

Geen combi regeling kennelijk?

4 augustus 2015 om 18:45

Tja Ajax - rapid wien is ook geen risico wedstrijd maar wel vorige week en gisteravond rellen.

Zou mooi zijn als er zondag niks gebeurd. Dan blijkt toch dat het gewoon kan met minder politie.

4 augustus 2015 om 18:57

Rapid heeft juist wel een hele fanatieke "aanhang" Vendaron en van Ajax weten we dat er tijdens Europese wedstrijden wel eens wat gebeurd vooral bij de Wallen (meestal niet meer dan wat heen en weer geroep en gezang tegenover elkaar bij de grachten, maar gisteren dus wel wat meer dan dat gebeurd).

Vergeet niet dat Rapid Wien met 32 landskampioenschappen het meest succesvolle club uit Oostenrijk is en ook de meeste supporters heeft ondanks dat we nu meer horen van Red Bull Salzburg.

4 augustus 2015 om 21:56

Klopt helemaal scrumpti0uz. Maar door die gebeurtenissen van vorige week en gisterenavond had ik eigenlijk niet verwacht dat az - ajax nu door zou gaan. Alleen maar mooi dat dat wel gebeurd.

4 augustus 2015 om 18:47

de gevulde koeken incident.. 2011-2012 AZ deelde aan het begin van de wedstrijd op initiatief van de burgemeester gevulde koeken uit.. Die werden aan het begin van de tweede helft het veld opgegooid

Mooi, ik kan niet meer wachten. Zomerstop heeft te lang geduurd, ik wil weer strijd en passie zien van mijn team. Gelukkig denken Az en Ajax daar ook zo over.

Goed bezig! Hopelijk blijft het rustig.

Gemeentes laten zich ook eens van hun goede kant sien mbt voetbal. Feyenoord-Utrecht en AZ-Ajax zijn toch redelijke risicowedstrijden dus top om te zien dat er wat extra inspanning word gedaan en dat ze het dan toch aandirven!

4 augustus 2015 om 18:42

Feyenoord - Utrecht is gewoon politie, dus daar heeft de gemeente niks aangedaan geloof me, anders ging deze match niet door.

4 augustus 2015 om 18:45

Eens wat je zegt over de gemeente Alkmaar. Voor de gemeente Rotterdam gaat het niet op omdat daar wel gewoon politie aanwezig is omdat er in Rotterdam niet wordt gestaakt. Ben nu benieuwd of de supporters ook laten zien dat ze dit vertrouwen waard zijn.

4 augustus 2015 om 18:47

De wedstrijd in Rotterdam zou sowieso doorgaan. Vanwege de Tour wordt er daar niet gestaakt.

Ik hoop dat het niet mis gaat, want ik ben bang dat er weer een paar supporters tussen zitten die het gaan verpesten. Het lijkt me wel dat Heerenveen-De Graafschap door kan gaan, als AZ-Ajax ook doorgaat. Maar ik snap dat ze dat risico niet willen nemen.

Laat de Knvb gewoon alle wedstrijden verplaatsen , eerlijker voor iedereen en die politie staakt voor niks.

4 augustus 2015 om 19:06

Hoezo staakt de politie dan voor niets? De wedstrijden gaan niet door op de normale dag dus heeft de staking effect.

4 augustus 2015 om 19:12

Eerlijker?? Volgens mij speelt dat aspect nog in de eerste ronde... das pas op het einde als de prijzen verdeeld worden.

4 augustus 2015 om 19:27

Dat aspect speelt iedere wedstrijd.... Of tellen bij jou de eerste wedstrijden niet mee?

Die 3 punten tellen echt als 3 hoor.... Ook de eerste wedstrijd.... ( sarcasme uit)...

Mooi zo!
Nu hopen dat alle supporters een extra gevoel van verantwoordelijkheid krijgen nu de politie er niet bij zal zijn en er een mooie dag van maken. Het goede voorbeeld geven; hebben toekomstige voetbalgerelateerde politiestakingen misschien geen nut meer, aangezien de andere gemeentes dan wat meer ballen tonen.

Totdat het dan tóch misgaat, dan blazen ze de boel voortaan af bij een dergelijke situatie, die al dan niet kleiner is.
Je kunt nu wel de Gemeente roemen maar in feite maakt AZ (en Ajax) nu extra kosten om een gedeelte van de zaken die de politie doorgaans heeft op te pakken.

Maar toch mooi dat ze het zo oplossen en het aandurven, nu de supporters ook gewoon normaal doen zodat het in de toekomst bij een dergelijke situatie ook zo kan worden opgelost, en de wedstrijd gewoon door kan blijven gaan.

Het is toch te gek voor woorden dat een wedstrijd zoals AZ-Ajax wel door kan gaan maar een wedstrijd zoals Heerenveen - De Graafschaap niet. Compleet belachelijk. Ik ben seizoenkaart houder in Heerenveen, en ik ben daar maar 3 keer een hachelijke situatie tegen gekomen. En dat was 2x tegen Cambuur en één keer tegen Feyenoord. Dus belachelijk om die wedstrijd af te gelasten.

4 augustus 2015 om 18:51

Klopt.
De clubs en de gemeente moeten er gewoon voor zorgen dat er stewards genoeg zijn of met een andere oplossing komen.

4 augustus 2015 om 18:51

Klopt.
De clubs en de gemeente moeten er gewoon voor zorgen dat er stewards genoeg zijn of met een andere oplossing komen.

4 augustus 2015 om 18:53

En bij die wedstrijden tegen ons waren het grotendeels zelfs nog de heerenbeen supporters die werden opgepakt

4 augustus 2015 om 19:05

ik vind de burgemeester van jullie ook een flapdrol, wat een slappe man is dat zeg. hij zei dat dit een laag risico wedstrijd was maar toch teveel risico vond, hahah hoe dan.. echt schande

Goed dat deze wedstrijd doorgaat, maar denk dat het uit de hand gaat lopen. In Oostenrijk probeerde "ajaxsupporters" al uit te breken, een paar extra Stewarts gaat voor wat veiligheid zorgen maar ben bang niet voldoende.

4 augustus 2015 om 18:52

Ik ben eerder bang dat supporters van andere clubs misbruik gaan maken van de situatie in Alkmaar

5 augustus 2015 om 00:19

Ben je erbij geweest in oostenrijk? Het is wel duidelijk van niet. Ik ben er zelf bij geweest en ik kan je verzekeren dat je niet alles moet geloven wat er in de media verschijnt. De hele dag id-controles en vastgezet worden in de stad. Zoek voor de gein maar even op Youtube naar de zwaar overdreven manier waarop een kleine groep ajax supporters richting stadion werd geëscorteerd. 10 arrestaties waarvan er meerdere onterecht waren en deze mensen hebben de wedstrijd dus niet gezien.

Knap van de burgemeester dat hij dit aandurft. Ik hoop dat alle supporters hun verantwoordelijkheid nemen en laten zien dat het ook zonder politie kan en er een groot voetbalfeest van willen maken.

nu maar hopen dat er geen supportersgroepen van andere clubs dit komen verstoren aangezien er geen politie aanwezig is

4 augustus 2015 om 19:29

Ben je iets aan het organiseren...

waarom is in godsnaam Heerenveen afgelast? daar begrijp ik dus echt helemaal niks van. wel mooi dat deze topper doorgaat!

zou het toeval zijn dat ajax en feyenoord wel gewoon doorgaan? blijkbaar moeten ze de 'kleintjes' weer hebben

4 augustus 2015 om 19:18

Bij Feyenoord is een duidelijke reden..Daar wordt niet gestaakt. Verder denk ik niet dat de burgermeester van Alkmaar in het grote complot zit tegen ' de kleintjes' en Ajax een dienst wil bewijzen. De politievakbond heeft zover ik weet ook geen affiniteit met Feyenoord en/ of Ajax. Dus het zal inderdaad wel toeval zijn.

ik vind het toch vrij risicovol om zo'n wedstrijd te laten doorgaan . en dat alles voor fox hé Knvb ? ik heb zo'n vermoeden dat we daar nog een en ander van zullen horen .

4 augustus 2015 om 19:37

Valt wel mee, moderne stadions zijn ingericht om supporters groepen gescheiden te houden. Er is in de stadions sowieso nooit politie aanwezig, daar heeft men stewards en particuliere beveiliging voor. De politie is er alleen voor buiten het stadion en dat probeert men nu op te lossen met extra stewards.

4 augustus 2015 om 20:12

het gaat zich om de situatie buiten het stadion . er kan wel door clubs worden gedaan alsof het buiten hun stadion niet hun verantwoording is , maar dat lijkt me niet helemaal eerlijk . dit kon wel eens goed fout gaan en dan kon niemand er weer wat aan doen . vooral deze 2 ploegen die wel vaker in het nieuws komen door hun fans .

4 augustus 2015 om 20:16

Of de supporters denken wat een toffe burgemeester en er gebeurt niets?

Overigens moet je staking ook met een korreltje zout nemen. Hier in Rotterdam waren ze ook aan het staken maar toen wat supporters op het stadhuisplein een biertje gingen drinken, voetbal was immers afgelast, stond het in no-time blauw van de ME.

Prachtig dit, hopelijk volgen er meer als deze wedstrijd. Hopelijk kan het ook zonder politie, als dit zo blijkt kan deze staking van de politie wel eens in hun nadeel werken. Dan is er minder werk voor de politie. En worden er banen geschrapt.

Ik zie het al voor me: blijkt nu dat alle wedstrijden makkelijk zonder politie kunnen en worden er vervolgens agenten ontslagen omdat er te weinig werk is...

Hahah wat lees ik nou van sommigen hiero. Goed nieuws bla bla. Man we zullen zien.
Zodra er iets mis gaat, dan wijst men gelijk naar de burgemeester. Ik zal deze wedstrijd sowieso niet door laten gaan.

Niet verwacht. Bruinooge is er normaal gesproken als de kippen bij om leuke dingen te verbieden. Ik begrijp die extra inspanningen vanuit AZ ook niet zo goed want er zijn weer nieuwe spelers bij en de voorbereidingstijd is al aanzienlijk korter dan voor Ajax.

Mooi voor de supporters! Zo hoort het!
Nu zit ik er nog meer mee dat Heerenveen niet door gaat.. snap er niks van..

Mooi! Hopelijk met Johnny in de basis ipv Veltman.

Dit gaat Zondag goed mis ala Az op voorsprong komt.
Dan gaan zogenaamd de echte die hard fans er flink zooitje maken door de poedersuiker en de alcohol eb de weinige overige bleven hersencellen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren