Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

AZ haalt Amerikaanse legende van ‘Moneyball-principe’ binnen

Laatste update:
/

AZ is erin geslaagd de Amerikaan Billy Beane als adviseur aan de club te binden. De 52-jarige Beane is in de Verenigde Staten een levende legende: in de jaren negentig ontwikkelde hij een nieuwe methode om te bepalen wie er zouden spelen en wie er werden aangetrokken bij de honkbalclub Oakland Athletics. Er werd in 2003 een boek over hem geschreven, genaamd Moneyball: later werd dat boek verfilmd.

De Oakland Athletics wisten met regelmaat veel grotere clubs te verslaan in het honkbal, dankzij de innovatie rekenmethoden van manager Beane. AZ werkt met een Amerikaanse directeur voetbalzaken, Earnest Stewart, en daarnaast heeft men in Robert Eenhoorn een algemeen directeur aan boord met een rijk verleden in het honkbal. Een paar maanden geleden ging de club het gesprek al aan met Beane, zegt Stewart.

“Zijn kennis en ideeën hebben diepe indruk op ons gemaakt. Ook beschikt Billy over een uitstekend netwerk in de voetballerij. Vooral op het gebied van innovatie denkt hij altijd meerdere stappen vooruit. Dat past bij de ambitie van AZ”, verklaart de directeur voetbalzaken via de officiële clubkanalen. Eenhoorn voegt toe dat AZ al langer geïnteresseerd was in het Moneyball-principe. Door zijn eigen verleden had Eenhoorn al contact met Beane.

“Toen wij hem benaderden, was hij direct enthousiast over deze functie bij AZ. Hij heeft als geen ander aangetoond om via innovatie het gat te kunnen dichten met topclubs. We kijken uit naar de samenwerking. Hij gaat ons vanuit Amerika van advies voorzien, maar zal ook naar Alkmaar komen”, aldus Eenhoorn.

Denk je dat AZ erop vooruit zal gaan, met de adviezen van Billy Beane?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Moneyball werkt veel minder in het voetbal. Puur omdat de context veel breder is dan bij honkbal. Ik ben dus erg benieuwd.

17 maart 2015 om 21:51

Kun je dat nader toelichten? Ik ben namelijk niet echt bekend met deze man en het Moneyball principe

Off: jammer dat de show afgelopen is hè.

17 maart 2015 om 21:55

Moneyball is een principe waaruit keuzes worden gemaakt op basis van statistieken. Je opstelling bepalen dmv statistiek

17 maart 2015 om 22:56

Bij Moneyball word uitgegaan van het team en niet een enkele speler.
Het is niet 1 speler die alles wint maar het is het team.

En om te winnen heb je bepaalde kwaliteiten nodig en bij Moneyball worden deze kwaliteiten verspreid over het team en is er niet 1 speler nodig die het allemaal kan.

Zoals Mentalist al zegt is het Moneyball principe veel eenvoudiger in te brengen bij Honkbal en veel moeilijker bij voetbal.

17 maart 2015 om 23:15

Ik geef mentalist ongelijk. Het kan net zo goed in elke sport werken. Basically kijk je naar de prestaties van een speler op basis van alle statistieken van zijn verleden. Dan trek je het diagram door naar de toekomst.
Wat meestal in voetbal gebeurt is; een speler heeft even een goede ritme, scoort eventjes veel, komt veel in de reclame en als hij ook nog eens een leuk kopje heeft, bombardeert de pers hem tot de beste aankoop van het jaar. Meestal krijg je echter een koude douche.
Als je een beetje bekend bent met het spel Football Manager (championship Manager) zie je dat je niet altijd de duurste aankopen hoeft te doen om een goed team te hebben. Je hebt de juiste aankopen nodig. juiste aankopen doen is Moneyball.

17 maart 2015 om 23:45

Maar bij voetbal kun je maar 3 keer wisselen en het spel ligt veel minder vaak stil. Je kunt je basis bepalen aan de hand van cijfers, en misschien wat wissels maar verder is er als het spel bezig is vrij weinig invloed en gaat het veel meer om de individuele keuzes van spelers in de wedstrijd. Juiste aankopen doen is nog lang niet het principe achter moneyball...

18 maart 2015 om 01:23

hij gaat adviseren en proberen te innoveren, het zal geen kopie worden het baseball moneyball, maar ik ben erg blij dat hij in het voetbal aan de gang gaat en az lijkt me de perfecte club om hier mee te gaan beginnen

az is een club die erg openstaat voor nieuwe ideeen en de nederlandse competitie is ook een competitie die bekend staat om hun innovatieve manier van bv opleiden

verder verbaas ik me nog steeds hoe weinig er in het voetbal met statistieken en cijfers gedaan wordt, want ook in bv het basketbal wordt er veel meer mee gedaan

als coach zijnde heb ik daar weinig ervaring mee, maar ik weet wel dat je als speler heel veel over jezelf kunt leren, waardoor je veel effectiever kunt trainen en je vaak gemotiveerder bent omdat je vooruitgang ook daadwerkelijk af kunt lezen

en bv bij feyenoordzie je een probleemdat er te weinig gescoord wordt door het hele team en met moneyball had je daarop kunnen anticiperen en een formatie met meer scorend vermogen neer kunnen zetten

maar heel simpel gezegd moneyball is een grote berg statistieken waar je vooral in hebt staan wat je nodig hebt, bv goals, assists, 1 op 1 duels winnen, tackels etc, en aan de hand van al die cijfers stel je een team samen dat die cijfers gezamenlijk heeft en aan de hand van stistieken hoe er gespeeld wordt wijzig je de opstelling/speelwijze om op die manier het hoogste rendement te halen met een kleinere begroting

18 maart 2015 om 07:51

Kijk de film moneyball met brad pitt maar. Dan begrip je het concept beter.

18 maart 2015 om 08:19

Je hoeft het niet in elk aspect van voetbal te gebruiken, maar je kan het alleen al projecteren op het scouting beleid.

Zoek je een aanvallend ingestelde links back of iemand die verdedigend gewoon erg sterk is. Dan kan je met statistieken als; aantal assists, bewegingspatronen of gewonnen duels, spelers gaan scouten.

Maar ook welke spelers uit de lagere regionen van de competitie juist wel weten te excelleren in wedstrijden tegen topploegen (druk bestendig).

17 maart 2015 om 21:51

oh ja? er zijn in honkbal meer statistieken te berekenen dan met voetbal hoor. Ik heb jarenlang ervaring in beide, en honkbal is vele malen moeilijker en ingewikkelder

17 maart 2015 om 21:54

Mvandijken. Juist omdat er meer statistieken in het honkbal zijn, is het principe van moneyball in principe beter toepasbaar. Dat hele principe draait op specifieke statistieken. Hoe minder statistieken, hoe minder toepasbaar.

17 maart 2015 om 21:58

Honkbalstatistieken zijn meer recht toe recht aan. Als je een pitcher hebt die zoveel % goed pitcht, of een slagman met een hoog hit percentage, zijn dit vrij resolute en absolute statistieken. Als je een spits hebt die een schot/goal % heeft van 65% maar veel duels verliest of matig passt, of weinig voor de keeper komt. Is dat een vrij nietszeggende statistiek. Voetbal heeft meer spelers en kent veel meer dynamiek dan honkbal. Daar hoef ke geen ervaring voor te hebben.

17 maart 2015 om 22:18

@mentalist

En wat is nu je punt dan? Dat statistieken waardeloos zijn? Lees anders gewoon dat artikel over Brentford en FC Midtjylland eens.

17 maart 2015 om 22:25

Dat statistieken als minirokjes zijn. En dat de variabelen, marges en onzekerheden veel groter zijn in het voetbal dan honkbal. Ze zijn zeker niet waardeloos, maar ook niet zaligmakend. Die verhalen ken ik. Maar ik ken ook clubs waar het vooralsnog tegenvalt. Er zijn een paar mooie docus over statistieken in het voetbal, raad ik zeker aan, the four year plan. Gaat over qpr die statistieken gebruiken.

17 maart 2015 om 22:58

Het spel honkbal verschilt gigantisch van voetbal.
Daarom zal het systeem niet zo simpel toe te passen zijn.

Het andere probleem is dat deze meneer Bean niet de uitvinder van het Moneyball principe is en ook geen wiskundige.

18 maart 2015 om 00:14

Precies. Ze hadden Jonah Hill moeten halen, niet Brad Pitt

17 maart 2015 om 21:51

Je kan altijd iemand aantrekken op basis van geslaagde percentage voorzetten of geslaagde passes. Of gewonnen duels, ga zo maar door. Als je dat op elkaar afstemt, iemand die alleen maar goeie voorzetten geeft en een spits die niet snel is maar ze er wel inknikt omdat het een goeie kopper is, kan t goed werken

17 maart 2015 om 22:02

Het percentage gewonnen duels ben je ook afhankelijk van de tegenstanders, niveau bedoel ik dan. Aangekomen voorzetten net zo, zelfs van je medespelers. Als een type Yildirim 38 voorzetten geeft op een type Huntelaar kunnen er wel 30 aankomen, maar geeft hij dezelfde voorzetten op een Bas Dost kan het zomaar zijn dat er maar 10 aankomen. Het kan namelijk ook gewoon zijn dat spelers elkaar beter aanvoelen, ondanks dat de één niet per sé beter is dan de ander. Te veel 'grey areas' om het zo zwart-wit te bekijken.

17 maart 2015 om 22:04

Zo makkelijk is dat niet natuurlijk draaiknop. In de premier league werken ze al erg lang met het moneyball principe, en bij AZ ook al even.

17 maart 2015 om 21:52

Bij Midtyland werkt het wel goed dit seizoen, die koersen af op hun eerste kampioenschap ooit sinds ze vol op statistieken gooien. De "leading man" daar was ook de hoofdgast van die KNVB bijeenkomst om het Nederlandse voetbal te redden, om o.a. wat statistische mogelijkheden in het voetbal aan te tonen.

17 maart 2015 om 22:09

Zo vernieuwend is dit principe niet. Laten we zeggen dat het wiel steeds opnieuw gepresenteerd wordt. United, bolton, blackburn rovers en everton baseren al jaren beleid op statistieken. Maar voetbal kent zoveel variabelen, daar is nog geen dekkende formule voor gevonden.

17 maart 2015 om 22:19

Dan is de uitvoering gewoon matig want er zijn ook voorbeelden waar het wel werkt.

Dat het niet altijd succes heeft bij sommige clubs betekent niet dat het idee onbruikbaar is voor de sport.

17 maart 2015 om 22:27

Viswinkel, ik serveer het niet af maar breng nuance aan.

17 maart 2015 om 22:46

Moneyball principe werkt veel minder goed in het voetbal omdat het voetbal veel dynamischer dan honkbal. Honkbal is een aan eenschakeling van dode momenten pitcher gooit slagman slaat (even versimpelt weergegeven). Als er geslagen is weer het zelfde dan is het makkelijker om met percentages te werken. Een honkslag is een honkslag een vangbal is een vangbal een gestolen honk... Enz. Bij het voetbal is het anders. De ene pass, schot of dribbel is de andere niet. Het is leuk dat er een club is waar het schijnbaar werkt maar er zijn ook voorbeelden waarbij het hopeloos mislukt is zoals bij sparta onder wiljan vloet

17 maart 2015 om 22:57

@mentalist

Klopt, ik val je ook niet aan hoor, maar je vergelijkt beide zaken ook niet echt helemaal goed in mijn ogen. Er zit namelijk nogal een verschil tussen scouten op statistieken en je complete beleid afstemmen op wiskundige modellen en algoritmes. Dat eerste doet namelijk iedereen, dat 2e niet.

17 maart 2015 om 22:58

Dat is juist het punt, is er een verband te vinden in de statistieken waar je in het voetbal wel wat aan hebt... Eventueel in combinatie met trainen.... Je kan natuurlijk heel ver gaan... Veel verder dan hoeveel procent een spits tussen de palen schiet.

17 maart 2015 om 23:20

Viswinkel. Ik zie niet in wat er wezenlijk verandert aan mijn bewering als een club wel of niet haar volledige beleid op statistieken baseert. Het gaat mij erom dat "modellen" dus niet bestaan. Er zijn zoveel factoren en randvoorwaarden dat zelfs de beste generators op willekeur uitkomen. En uiteraard zijn mydtjiland rn brentford leuke voorbeelden. Maar die krijgen ook veel aandacht. het is echter wachten tot deze kaarthuizen in elkaar donderen.

18 maart 2015 om 03:43

Mentalist, dit dacht ik eerst ook. Als je naar de FB-pagina gaat van De Correspondent staat er een post van vorige week met (gratis) artikel dat dieper ingaat op het toepassen van dit principe bij deze voetbalploeg. Aanrader!

17 maart 2015 om 21:53

Moet nu gaan blijken natuurlijk wel zeer interessant inderdaad, omdat het spel veel 'opener' is dan in het honkbal, en medespelers ook veel meer invloed op elkaar hebben. Toch denk ik dat in sommige aspecten van het voebal zeker wel toepasbaar is. Denk ik o.a. aan reddingspercentages van doelmannen bijvoorbeeld.

17 maart 2015 om 22:19

True maar er staat nergens dat hij dat principe wil invoeren bij het voetbal. Ik heb tot nu toe enkel gelezen dat hij gaat adviseren op gebied van innovatie.

17 maart 2015 om 23:05

Een tip, kijk eens wat in Denemarken gebeurt bij Midtjylland. Die zijn van een gemiddelde middenmoter uitgegroeid tot de nummer 1 met 9 punten voorsprong nadat ze afgelopen zomer het moneyball principe totaal hebben doorgevoerd.
De voorzitter van Midtjylland die het systeem daar afgelopen zomer heeft ingevoerd was trouwens die 'deense spreker' op het Knvb symposium.
De reden dat moneyball tot nu toe minder heeft gewerkt in voetbal is omdat het verkeerd gebruikt is door de clubs die er iets mee geprobeerd hebben. Bij midtjylland voeren ze het wel uit in de gehele organisatie zoals het oorspronkelijk ook was opgezet bij de Oakland Athletics en al in het eerste jaar is de impact overduidelijk.
Het enige waar ik benieuwd naar ben is hoe AZ het in de organisatie gaat inpassen. Doen ze het op een manier zoals Midtjylland of zoals vele andere voetbalclubs er niets aan hebben gewonnen...

17 maart 2015 om 23:42

@mentalist Laatst was er in het nieuws dat dit wel degelijk werkt! Kijk anders naar clubs als Brentford en Midtjiland in Engeland en Denemarken. Hierbij werd "de moneyball techniek" toegepast en er is meteen resultaat. Midtjiland schommelde altijd erg laag in de competitie maar hebben nu door middel van deze techniek het gat met de favorieten voor de titel verkleind, wat heet, ze staan zelfs eerste met 9 punten voorsprong op fc kopenhagen, de club met de meeste landstitels in Denemarken (Ajax van Denemarken). Het is fus wel zeker mogelijk en vind dit dus een hele verstsndige actie van AZ !

18 maart 2015 om 00:31

Fijn dat je even "het Ajax van Denemarken" zegt. Wij weten namelijk allemaal niet wat je bedoelt met "de club met de meeste landstitels". Bedankt voor deze duidelijke, doch naar mijn mening enigszins provocerende reactie.

18 maart 2015 om 08:49

Toch jammer dat dat ene zinnetje meteen je hele verhaal verpest...

18 maart 2015 om 09:46

Mentalist zijn opmerking zegt genoeg over de kennis van het voetbal dn van het honkbal, nul dus :-) kan zomaar werken. Is en blijft een team sport

18 maart 2015 om 10:27

Een zeer interresant stuk over dit onderwerp:

https://decorrespondent.nl/2566/Voor-de-scouts-van...
Het kan dus wel

Een leuke inhaker hierop verscheen afgelopen week op de site van De Correspondent over FC Midtjylland in Denemarken. Als je Googled op 'correspondent' en 'fc Midtjylland' zul je het artikel vinden. Erg interessant artikel over hoe voetbal op met statistische modellen wordt benaderd door de voorzitter van de club. Het lijkt overigens zijn vruchten af te werpen, want ze staan 1e in de competitie.

17 maart 2015 om 21:53

Jij had het dus ook gelezen haha

17 maart 2015 om 21:58

Ga ik zeker lezen! Thanks voor info. Vind het hele moneyball principe naar aanleiding van die film zeer interessant geworden en vroeg me inderdaad ook al af of het niet op veel meer sporten toepasbaar is. Voetbal lijkt in eerste instantie als spel te 'open' om goed met statistieken te kunnen werken, maar blijkbaar werkt het daar in Denemarken dus wel. Ben zeer benieuwd hoe het bij az van de grond gaat komen.

17 maart 2015 om 21:56

Ja inderdaad, erg interessant. Dacht dat ze bij Sparta ook die kant op gingen op een gegeven moment maar daar hoor ik niks meer over eigenlijk

17 maart 2015 om 22:00

Las het laatst ook ja. Erg interessant. Ook belachelijk eigenlijk dat zo'n grote sport zich nog zo veel door emoties laat leiden.

17 maart 2015 om 22:23

Klopt, volgens mij werken professionele clubs wel redelijk veel met gezondheidsstatistieken om de fitheid van spelers te monitoren. Maar op het gebied van speltechnische elementen kan er nog veel winst worden geboekt in het voetbal.

Voor mensen die het moneyball principe interessant vinden; In Denemarken werken ze bij FC Midtjylland ook volledig op basis van Wiskundige modellen. Het lijkt ook te werken aangezien ze bovenaan staan. Er stond een interessant artikel over op de website decorrespondent.

17 maart 2015 om 21:55

Goeie tip, zal er puur uit nieuwsgierigheid eens een kijkje naar nemen. Ben zelf vrij sceptisch over de toepassingen van wiskundige modellen bij sport (teveel onbekende factoren als vorm van de dag, geluk met arbitrage etc.), maar wil graag het tegendeel 'bewezen' zien worden.

Ik heb genoten van de film, maar of dit nou bij voetbal zou werken? Voetbal kan zeker wat innovatie gebruiken en wie weet hebben we over 10 jaar een film over AZ Alkmaar

Mij lijkt het grote verschil tussen honkbal en voetbal dat er in honkbal telkens gestart wordt vanuit dezelfde uitgangspositie. Ook zijn in het honkbal de acties veel feitelijker te benoemen voor mijn gevoel. Maakt dit geen enorm verschil? Is er iemand die me dit eventueel toe kan lichten?

17 maart 2015 om 22:02

Zoals hierboven al eerder vermeld staat, zoek op 'de correspondent FC Midtjylland'. Een erg interessant artikel over die club die nu 1e staat in de Deense competitie en statistieken en berekeningen als leidraad nemen voor alle voetbaltechnische beslissingen binnen de club. FC Midtjylland is niet de enige club, die club in de championship, Brentford, daar gebeurt hetzelfde.

Veel clubs werken veel met statistieken om spelers te kopen. Zo weet ik dat Twente dit ook doet. Er zijn zelfs clubs die scouten in de database van football manager. Er zijn zoveel data gegevens te vinden door databoeren zoals Opta etc. Echt de toekomst van scouten.

17 maart 2015 om 22:21

Je moet veel verder gaan dan de oppervlakkige statistieken van opta en football manager. Veel zaken vallen namelijk juist niet op in de statistieken omdat die spelers zo goed zijn. Een verdediger die de bal vaak onderschept hoeft niet per sé goed te zijn.

17 maart 2015 om 22:32

Elke beweging die een speler maakt op het veld word geregistreerd. Het is natuurlijk leuk om te zien hoe vaak een speler een bal naar iemand speelt met hetzelfde shirt. Maar tegenwoordig registreren ze ook welke positie op het veld die bal word gespeeld, welke snelheid die bal heeft, hoe lang die pass is, of daaruit een aanval komt ja-nee en of het een assist is of een assist van een assist en misschien daar wel de assist van. En als je die gegevens hebt van een speler kan je daar een profiel bij maken en vergelijken met zichzelf in andere wedstrijden of vergelijken met andere spelers. Waardoor je weer kan aflezen welk type speler hij is en tegen welke type spelers hij goed speelt en tegen welke types slecht. Tuurlijk zegt het niet alles. Vorm en Mentaal zijn moeilijk in statistieken uit te drukken natuurlijk.

17 maart 2015 om 22:52

Je gaat alleen voorbij aan het probleem dat het juiste profiel maken van een speler op basis van alle statistieken dathene is waar het echt om draait en wat juist zo moeilijk is. Profielen maken is leuk, maar de speler met het beste profiel voor jouw vacature uitzoeken is lastiger. Bij FC Midtjylland zit een team van wiskundigen gebogen over dat soort dingen en gooien ze dat soort statistieken en meer door verschillende algoritmes. Iedereen kan passjes en scoringspercentages bijhouden, weinig kunnen een goed profiel maken op basis van die statistieken dat bruikbaar is voor een club en past binnen de tactiek die zij als beste berekend hebben.

18 maart 2015 om 06:52

Deveste,

Dat van dat zoeken in de database van Football Manager, da's een fabel. Sports Interactive betaalt een aantal clubs om dit te zeggen. Het is gewoon marketing om de geloofwaardigheid van het spel te pimpen.

De database van Football Manager stelt niet zo veel voor. Er zijn commerciële databases waar a) meer spelers inzitten b) meer accuraat zijn c) veel meer parameters bevatten. De meeste professionele clubs gebruiken die commerciële databases al.

In Football Manager zit enorm veel bias, omdat de 'scouting' bestaat uit gewone mensen die ook supporter zijn van een club. Zij hebben de neiging om de eigen club wat te pimpen en de tegenstander wat te verzwakken.

Zal u eens een verhaal vertellen. Een jaar of 8 geleden zag ik dat Charleroi na 2 a 3 seizoenen steevast een topploeg werd. Terwijl Charleroi dat niet is.

Ik ging dan even in de database kijken en kwam er snel achter waarom dit zo was.

In Football Manager zijn er voor de spelers en trainers 2 super belangrijke parameters:

Current Ability en Potential Ability. Het zijn cijfers die een waarde hebben tussen 0 en 200. Hoe hoger hoe beter. Deze cijfers zijn niet zichtbaar in het spel.

Een speler met een CA van 100 en een PA van 200 is beter dan een speler met een CA van 110 en een PA van 110. De eerste kan nog groeien, de tweede niet. Deze 2 kerncijfers (en de leeftijd - toch bij spelers) bepalen of de andere cijfers nog gaan groeien of niet.

Charleroi had 'toevallig' een team vol met spelers en trainers met een hoge PA waarde, waardoor ze na 2 a 3 seizoen lekker begonnen te lopen.

Enfin, het was niet het enige. Ook andere zaken waren voor Charleroi gunstig ingesteld. Zoals bv. gemiddeld aantal supporters en de voorzitter, de trainer en scouts in het spel waren dan weer uitmuntend.

Het was zelfs zo dat alle Belgische clubs als voertaal Frans hadden. De Vlaamse clubs die spelers hadden die geen Frans spraken, hadden hierdoor een handicap. In het spel duurt het 3 maanden tot een jaar voor ze wel Frans spraken en sommige spelers leerden nooit Frans (omdat dit gekoppeld was aan intelligentie, een andere niet zichtbare parameter in het spel).

Ik ging dan wat verder kijken en na een kleine research bleek dat de hoofdscout voor België een hevige fan was van...juist ja, Charleroi. lol

Ik heb toen een dikke mail van 10 pagina's naar Sports Interactive gestuurd en eerlijk is eerlijk, bij hun volgende update hebben ze het één en ander aangepast.

Maar da's maar één club die ik heb kunnen 'ontmaskeren'.

Ik ben wel benieuwd wat hij gaat doen, maar vooral of deze man regelmatig bij AZ te vinden zal zijn. Ik kan me voorstellen dat de afspraak is dat hij af ten toe langs komt om zijn visie uit te dragen. Of dat voldoende is, is de vraag

Waarom maakt AZ dan de deal met deze man?
Hij heeft het niet uitgevonden en heeft het ook niet in zijn eentje toegepast.

Hij was de manager van het team waarbij het voor het eerst in de professionele sport werd toegepast.

17 maart 2015 om 23:56

Deze man heeft het weldegelijk uitgevonden. Hij was de grondlegger van dit alles. Hij was de man achter dit alles. Az haalt een grootheid binnen...!

18 maart 2015 om 00:00

Hij is een adviseur en gaat AZ helpen met de organisatie te verbeteren.

AZ heeft al een zeer goede jeugdopleiding met een sterke Onder 19, 17 en 15.

Eenhoorn is bekend in de honkbal wereld en stewart is een Amerikaan... Optelsommetje.... Hij heeft de theorie succesvol geïmplementeerd.... Valt te proberen.... Jeugd verborgen/onbekende talenten "gebroken speeltjes" is de formule vaak

Man op de foto is niet Billy Beane, in ieder geval niet de Billy Beane waarover het bericht gaat.

Zeer goede zaak. Knap ook dat AZ het aandurft, het voetbal is immers nogal conservatief.

En het zal wel zijn dat het werkt, moet je niet aan twijfelen. In USA gebruiken ze datamining om te voorspellen waar en wanneer een toekomstig misdrijf zal plaats hebben. En dan kan men in die buurt extra politie opstellen. Met resultaat hoor. Dacht dat de departementen die deze stats gebruiken 25 procent minder criminaliteit hadden en een veel hogere pakkans tov vroeger.

Supermarkten die bijhouden wie wat koopt, die weten bv. eerder dat een vrouw zwanger is, dan die vrouw zelf.

Google kan bijna voorspellen wat u vanavond als zoekterm gaat invoeren.

En zo kunnen we wel even verder doen.

FC Midtjylland gebruikt ze al, die statistieken, en het werkt. Maar ze doen wel meer dan alleen die stats gebruiken om een goede, onbekende speler aan te trekken.

Ze trainen bv. anders. Bij ons moet een training leuk en gevarieerd zijn. Bij FC Midtjylland zit men uren en dagen te oefenen op bv. het geven van voorzetten. Altijd maar weer dezelfde trap, eentonig en saai. Maar het werkt wel.

Trond Sollied trainde indertijd bij Gent ook zo. Altijd maar weer dezelfde beweging instuderen. Spelers morren na een tijdje wel, maar dat ebt weg wanneer ze het resultaat zien en dankzij hun premies lekker verdienen.

Interessant project weer en goed om te zien dat AZ wil blijven proberen om de top uit te dagen. Of het gaat werken is natuurlijk afwachten. De combinatie van visie en kapitaal heeft AZ al 2 landstitels opgeleverd, dit is weer een nieuwe benadering omdat kapitaal momenteel lastiger is. We gaan het zien.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren