Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Nederland ziet Frankrijk opnieuw inlopen op coëfficiëntenranglijst

Laatste update:

Ook na de tweede speelronde van de Europese competities loopt Frankrijk in op Nederland op de UEFA-coëfficiëntenlijst. Met twee deelnemers aan de Champions League blijken de punten minder makkelijk te sprokkelen voor de Nederlandse top vier. Enkel AZ wist deze week de volle buit te pakken, maar toch liep Nederland uit op nummer zeven Portugal. Frankrijk komt er echter wel aan.

Er is Nederland alles aan gelegen om de vijfde plek op de vijfjarige UEFA-ranking vast te houden. Daarmee zou de Eredivisie liefst drie gegarandeerde plekken voor de Champions League (plus een voorrondeticket) afdwingen voor het seizoen 2025/26. Frankrijk hijgt Nederland echter in de nek en is in de eerste twee speelronden al flink dichterbij gekomen.

PSV wist dankzij de late remise met Sevilla (2-2) nog 0,2 punt binnen te halen in de Champions League. Feyenoord, dat eigenlijk meer verdiende op bezoek bij Atlético Madrid (3-2 nederlaag), verzamelde deze week geen punten in het miljardenbal.

Daardoor moest Nederland hopen op overwinningen van Ajax en AZ op donderdag om toch nog een goede weekscore neer te zetten. De Amsterdammers slaagden er echter niet in te winnen van AEK Athene (1-1), waardoor het duel in Griekenland slechts 0,2 punt opleverde voor Nederland. AZ was in eigen huis tegen Legia (1-0 winst) goed voor 0,4 punt.

Frankrijk haalde in totaal 1 punt op deze speelronde en mag daarvoor met name Toulouse (1-0 zege op LASK Linz) en RC Lens (2-1 overwinning tegen Arsenal) bedanken. Olympique Marseille speelde gelijk tegen Brighton & Hove Albion (2-2), terwijl LOSC Lille niet wist te winnen bij KÍ Klaksvik (0-0). Paris Saint-Germain (4-1 nederlaag bij Newcastle United) en Stade Rennes (1-0 verlies bij Villarreal) haalden helemaal geen punten op voor de Fransen.

Portugal pakte deze week wederom minder punten dan Nederland, ondanks een knappe zege van Braga op bezoek bij Union Berlin (2-3). Omdat zowel Benfica (1-0 bij Internazionale) als FC Porto (0-1 tegen Barcelona) onderuit ging leverde het miljardenbal Portugal slechts 0.333 punt op. Sporting Portugal wist dat aantal in de Europa League niet te verhogen, daar Atalanta in eigen huis met 1-2 te sterk was.

Nederland is de riante voorsprong op Frankrijk dus al bijna kwijt, al blijven de clubs uit de Ligue 1 nog wel achter de Eredivisionisten op de ranking. Portugal heeft een steeds grotere achterstand en heeft een wonder nodig om Nederland dit seizoen nog in te halen. Het verschil tussen Nederland en Portugal is inmiddels meer dan zeven punten.

Nederland pakte sinds het begin van dit seizoen 5,200 punten en is daarmee het best presterende land in strijd om plek vijf. Frankrijk verzamelde tot dusverre 4,250 punten, Portugal scoorde 4,000 punten, en ziet Nederland deze week dus wederom uitlopen.

De coëfficiëntenranglijst per 05-10-2023
5. Nederland 56,500 (+0,800)
6. Frankrijk 54,831 (+1,000)
7. Portugal 49,316 (+0,334)

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Opzich natuurlijk al een klein wonder dat we boven ze staan. Als onze grootste co-efficientie machine (Ajax) niet presteert en onze andere 2 topclubs ongelukkig zijn deze week dan is het natuurlijk een logisch gevolg. Hopelijk gaan de komende weken wat beter!

6 oktober 2023 om 09:46

Feyenoord was inderdaad ongelukkig, daarentegen mag PSV blij zijn dat ze een punt hebben gepakt

6 oktober 2023 om 09:49

Niet eens. PSV was ook ongelukkig als je het zo bekijkt. Want ik vond dat PSV gezien het spelbeeld had moeten winnen.

6 oktober 2023 om 10:06

Mwah, PSV kreeg een lichte penalty, was erg gelukkig dat die jongen de bal met zijn hand meenam en Sevilla raakte de lat en de paal. Dan vind ik PSV toch vrij gelukkig.

6 oktober 2023 om 10:06

Dat gepush van Feyenoord en PSV word ik zo gek van, ze pakken beide gewoon geen punten. Leuk voetbal, maar daar koop je weinig voor. Iets meer kritiek is ook gewoon op de plaats, voetbal is naïef en ook de tegenstanders lijken niet echt bang en onder de indruk. In het buitenland telt alleen het resultaat en die lachen zich kapot om PSV en Feyenoord.

6 oktober 2023 om 10:18

Ja man ze lachen zich kapot om PSV en Feyenoord. Er kwamen letterlijk allemaal lovende artikelen van buitenlandse kranten naar buiten over hoe goed Feyenoord was en dat Atleti gezwijnd heeft met dit resultaat maar KouweArie weet dat ze zich kapot lachen.

6 oktober 2023 om 10:19

Helemaal mee eens, kijk mijn ploeg Roma bijvoorbeeld. In Europa presteren ze echt wel prima ook al is het voetbal echt verschrikkelijk om naar te kijken. In de competitie is het verschrikkelijk om naar te kijken en de resultaten. Uiteindelijk tellen de prestiges en dat is Roma goed gelukt de afgelopen jaren. Tja wat wil je uiteindelijk als Psv/feyenoord zijnde?
offtopic: Ik denk wel dat Slot er goed aan doet om langer te blijven bij Feyenoord, ik hoop dat hij hetzelfde (of beter) kan opbouwen als EtH bij Ajax. Feyenoord heeft meer kwaliteit spelers nodig om echt in de top (europa) mee te kunnen. Slot heeft al meermaals bewezen om een redelijke selectie goed te laten presteren, zowel Europees als in de Eredivisie.

6 oktober 2023 om 10:22

PSV heeft wel punten gehaald en doordat ze via voorrondes de CL groepsfase hebben gehaald heeft ook nog extra punten opgeleverd. Negatief gelul altijd.

6 oktober 2023 om 10:27

Feyenoord en AZ hebben de afgelopen 3 jaar de meeste punten binnen gehaald. Over de afgelopen 5 jaar is dat Ajax. Wat vooral opvalt is dat PSV toch altijd minder presteert en ik snap niet waar dat aan zou liggen. Uiteraard is er de slappe mentaliteit geweest de laatste jaren, maar ze presteren structureel niet in Europa.

6 oktober 2023 om 10:28

Op de lange termijn heb je veel meer aan domineren en verliezen dan aan met een gelukje en counteren een gelijkspel eruit slepen.

6 oktober 2023 om 10:28

@KouweArie verliezen met 3-2 van Atletico en gelijk tegen Sevilla. Lovende woorden vanuit de kranten en pure reclame voor het voetbal. De spelers zijn individueel ook meer waard geworden. Uiteindelijk werken deze clubs met hogere begrotingen en maken individuele kwaliteiten het verschil. Ik vind het bijzonder knap dat je hier iets negatiefs aan kan koppelen.

6 oktober 2023 om 10:37

@VitesseAB Je kunt Feyenoord niet met Roma vergelijken, want ook jullie werken met een veel grotere begroting en spelers die ingebracht kunnen worden (zoals tegen ons met Dybala) maken uiteindelijk het verschil. Ze hebben Atletico op de juiste manier bestreden door aan te vallen, lef te tonen en terug te zakken waar nodig. Die buitenspel goal was pech, die omhaal was geweldig, waardoor je toch verliest. Atletico heeft gewoon meer kwaliteit en ervaring. Dat iemand roept dat wij dan meer kritisch moeten zijn zou terecht zijn bij een open huis en 5-0 klop krijgen, maar niet bij 3-2 of gelijkspel.

6 oktober 2023 om 10:48

En om Ajax ?

6 oktober 2023 om 10:52

Fans voelen zich allemaal aangevallen als het om "hun" club gaat. Ik zeg niet dat ik het voetbal niet leuk vind om naar te kijken, ik zeg alleen dat het enorm naïef is. Ik ben zelf bijvoorbeeld geen fan van Peter Bosz, altijd leuk voetbal om naar te kijken, maar tot nu toe in zij carrière weinig laten zien qua prijzen en ook op het hoogste niveau (CL) weinig punten behaald.

Bij Ajax werd de laatste jaren gewoon verwacht dat ze overwinterde in Cl/europa, PSV en Feyenoord zijn momenteel beter dan Ajax, waarom heeft de pers deze verwachtingen dan niet van deze clubs? PSV heeft net zoveel ingekocht dit seizoen als Ajax voorgaande seizoenen, Feyenoord heeft bijna de hele basis kunnen behouden.

Voor PSV en Feyenoord is gewoon beide van toepassing dat de CL wat anders is dan de El/cl. Pas als je punten pakt, krijg je respect, mooi voetbal word gewaardeerd, maar geen club is bang voor mooi voetbal zonder resultaat. De CL is wat anders dan de Eredivisie.

6 oktober 2023 om 10:53

Van de huidige 56,5 punten van NL hebben de clubs het volgende aandeel:
Ajax 13,8
PSV 12,9
AZ 12,7
Feyenoord 12,6
Vitesse 2,8
Twente 1,2
Willem II 0,4
Utrecht 0,1

6 oktober 2023 om 10:53

We hebben het gewoon zelf in de hand. Ajax zit bij Marseille en PSV bij Lens. Dat moeten eigenlijk gewoon 6 punten zijn ook al heeft Ajax er alweer 2 laten liggen door oerslecht te spelen... ik zie de overige Franse teams niet direct veel punten meer pakken. PSG moet dan eigenlijk wel doorgaan in de CL, want voor de EL zie ik ze als grote kanshebber mochten ze 3e worden, terwijl ik ze in de volgende ronde CL gewoon zie stranden. Voor PSV en Feyenoord geldt juist dat ze in de EL veel meer kans hebben om punten te halen voor ons, al helpt het niet mee dat Lens van Arsenal gewonnen heeft.

6 oktober 2023 om 11:00

Naïef? Wat was er aan feyenoord Naïef, ze passen zich juist aan aan atletico met zerrouki. En gingen echt niet volgas naar voren, gaven echt weinig wel maar hadden pech dat am alles afronde

6 oktober 2023 om 11:05

Geloof maar, psv en feyenoord hebben zeker indruk gemaakt. Het was 2x gwn ongelukkig waarbij we bij feyenoord 2x buitenspel van atletico in acht moeten nemen. In spanje weten ze wel beter nu. Voor nederland is de wedstrijd psv lens en lens psv zeker cruciaal, directe concurrent kan je 6 punten van afsnoepen hopelijk

6 oktober 2023 om 11:07

Wat een onzin. Feyenoord speelt zeer goed bij Atletico en dat zag buiten jou om de gehele internationale pers ook. Dat het niks oplevert nu is jammer, maar wat verwacht je met de begroting van Atletico vs. die van Feyenoord? Genoeg mogelijkheden nog om 2de te worden.

6 oktober 2023 om 11:17

Is toch niet zo heel moeilijk. Ajax had gewoon kwalitatief betere spelers in de selectie. Daar mag dus ook meer van worden verwacht.

6 oktober 2023 om 11:28

Zo'n wedstrijd zegt niks over de lange termijn, een wedstrijd is ook maar een momentopname.

6 oktober 2023 om 11:34

@kouwearie, misschien dat dat komt omdat ajax had uitgesproken 'structureel willen aan te haken bij de Europese top' dan krijg je ook die l verwachtingen, want dan hoort overwinteren in de CL daar gewoon bij. Zover ik weet hebben feyenoord en psv dat niet gedaan dus dan krijg je die verwachtingen ook niet. Beetje zelfde verhaal als Utrecht en top 3.

6 oktober 2023 om 11:38

Kijken of dit zo blijft nu fey en psv in de CL spelen. Rete knap van Ajax dat ze de meeste punten hebben binnengeharkt in de zwaarste competitie.

Ps: ik hoop natuurlijk wel dat ze dit in Eindhoven en Rotterdam ook voor mekaar krijgen. Leuk spelen is 1. Winnen is…

6 oktober 2023 om 11:46

Als wij kijken naar de wedstrijd van Feyenoord, Atletico heeft in eigen huis 3x op doel geschoten, waar Feyenoord in Madrid de meeste schoten heeft na Real. Er is dus weinig weggegeven en wel veel gecreëerd, maar Atletico heeft nu eenmaal topspelers en meer kwaliteit om toch die pot te winnen. Hadden ze dan met 10 voor de pot moeten liggen? Dan kun je alsnog verliezen. Kritische noten zijn helemaal prima, maar het moet wel kloppen. De wedstrijd PSv - Arsenal helemaal gelijk als je dit zegt, want was een gatenkaas, maar ik vind je woorden niet van toepassing op de wedstrijden van deze week. Maar goed dat is mijn mening.

6 oktober 2023 om 12:10

Nou nou, lachen zich kapot? Je kunt ook zwaar te ver gaan. Het klopt dat we in Nederland te naïef zijn. In het buitenland telt puur resultaat. Het zal hun worst zijn als zij daar 90 minuten aan het verdedigen zijn en laatste minuut counteren, voor het eerst in de buurt van tegenstander komen en scoren. Alles voor resultaat daar, zelf met naar gedrag van spelers enz. Feyenoord en psv hebben gewoon goed gespeeld, dat is een feit, maar weinig tot geen punten binnen geharkt en dat is ook een feit. Ajax speelde zwaar slecht en toch nog puntje en az gelukkig gewonnen. Maar qua punten vrees ik een zwaar seizoen voor nl clubs. Nederlandse clubs moeten echt leren op resultaat te spelen

6 oktober 2023 om 16:23

Feyenoord heeft de eerste CL wedstrijd gewoon gewonnen he. En Atletico Madrid uit kan echt iedere ploeg ter wereld zomaar met 3-2 verliezen. Om nou te zeggen dat we daar naiëf speelde vind ik ook vrij raar. We speelden juist wat behoudender met een extra controleur en verliezen op details. We gaan dit CL seizoen ook echt nog wel punten pakken, daar ben ik van overtuigd. Als we nou alle verdere wedstrijden verliezen heb je gelijk.

6 oktober 2023 om 09:48

Nou nou, de grootste co-efficiëntie machine!! Deze presteert wel vaker niet. Die paar jaar dat ze het wel hebben gedaan deze eeuw staat in schril contrast tegenover het niet halen van punten.

6 oktober 2023 om 09:54

@neutraal1978: Maakt niet uit. De coëfficiënten worden berekend over de laatste vijf jaar, en daar zitten op dit moment nog de succesvolle jaren van Ajax bij.

6 oktober 2023 om 09:56

Over de laatste vijf jaar (inclusief dit jaar) staat Ajax op 69 punten, PSV volgt daarachter met 64,50. Dus dat Ajax (momenteel) de meeste punten heeft binnengehaald voor de huidige positie is gewoon een feit. Dit jaar is PSV momenteel aardig de koploper.

6 oktober 2023 om 10:04

We bedoelen allebei iets anders zie ik. Wat ik lees is dat hij pretendeert dat alleen Ajax altijd voor de punten zorgt, dat is niet zo. Wat ik bedoel is dat er meer dan 1 club is en we het samen moeten doen in Nederland.

Wat jij zegt klopt, Ajax heeft de afgelopen jaren de meeste punten gehaald. Maar dan ook alleen maar de afgelopen paar jaar. Daarvoor was Ajax ook niet goed bezig in Europa.

6 oktober 2023 om 10:15

Voor de goede jaren van Ajax verzamelde niemand veel punten. Dan kan je vervolgens wel zeggen dat Ajax in de goede jaren daarna de lat hoog heeft gelegd. Nu Ajax in een flinke dip zit zijn we meer afhankelijk van de andere clubs. Ik hoop dus dat in ieder geval Feyenoord en PSV die rol dit seizoen kunnen opnemen. Van AZ geloof ik wel dat ze punten binnenhalen.

6 oktober 2023 om 10:29

Midden jaren 2000 verzamelde PSV veel punten. Vooral rond 2005.

6 oktober 2023 om 12:12

Daarvoor waren helemaal geen Nederlandse clubs goed bezig in Europa. Ajax heeft het voorbeeld gesteld. Maar eigenlijk zal Nederlands structureel jaar in jaar uit goed moeten presteren in Europa

6 oktober 2023 om 20:08

Ik vind echt dat je andere Nederlandse clubs tekort doet door te zeggen dat Ajax het voorbeeld stelt.

6 oktober 2023 om 09:49

Ja, de ‘vette’ jaren in de CL lijken wel voorlopig weer voorbij. Het is toch andere koek blijkt nu maar weer. Maakt de prestatie van Ajax van paar jaar geleden extra bijzonder.

6 oktober 2023 om 10:14

@giannini

Beetje voorbarige conclusie. Ik zie Feyenoord de groepsfase zomaar overleven met de huidige speelwijze. De lastigste uitwedstrijd zit erop. Lazio is niet in grootse vorm en Celtic moet je kunnen hebben. 2 x winnen en een gelijkspel en je bent door.

Voor de coëfficienten trouwens gunstig als Feyenoord en PSV verder gaan in de EL haha.

6 oktober 2023 om 11:30

Feyenoord zie ik ook nog wel doorgaan in de CL. Voor PSV wordt dat lastiger, maar niet onmogelijk.

Voor overwintering in de CL krijg je 5 bonuspunten, daarvoor moet je heel wat potjes winnen in de EL. Bij de play-off-tussenronde krijg je maar 1 punt per overwinning.

6 oktober 2023 om 12:14

Dacht Ajax paar seizoenen geleden ook met 10 punten in de groepsfase😂 en ze werden 3e. Ik zal lazio zeker niet onderschatten. Uit bij Celtic kan lastig zijn, hebben we deze week gezien

6 oktober 2023 om 09:56

Ik zie een goed Europees nog wel gebeuren eigenlijk. Ik denk dat Psv, Feyenoord en in mindere mate Ajax een prima kans maken om minstens 3e te worden in hun poule. En Az is het natuurijk aan haar stand verplicht minstens 2e te worden. Misschien juist wel goed voor de punten als er na de winter 2 ploegen in de EL spelen en 2 in de Conference League.

6 oktober 2023 om 10:04

Coefficient machine, laat me niet lachen man. Voor de huidige stand waar het artikel naar refereert is het goede jaar van ajax al weg en valt het verschil allemaal wel mee. Ajax, feyenoord, psv en az, hebben allemaal ongeveer evenveel bijgedragen. Het verschil tussen de 1e en de 4e is maar 1,2 punt. Weinig machine aan dus.

6 oktober 2023 om 11:43

Het gaat erom dat het extra knap is dat Ajax de meeste punten heeft gepakt én in de zwaarste competitie speelde. Nu is af te wachten of dat Feyenoord en psv ook lukt.

Nu vinden we het knap dat Feyenoord 3-2 verliest in Madrid. De standaard bij Ajax was de afgelopen jaren dat daar heel anders op gereageerd zou worden.
Gemiste kans. Slordig. Niet mogen verliezen. Als je wil overwinteren moet je winnen. Etc..

Gelukkig had psg verloren. Eigenlijk zijn die twee cl plekken helemaal niet goed. De Nederlandse teams halen in lagere competities meer punten

6 oktober 2023 om 09:46

Ja maar als je alleen in de lagere klassen wilt spelen omdat je die 2e plek niet wilt..

Die 2 plekken zijn juist enorm
Belangrijk, en de clubs die die pakken op dat moment moeten daar maximaal van profiteren.

Met deze opzet is het wss stuivertje wisselen met Portugal en Frankrijk de komende jaren.

6 oktober 2023 om 09:49

Zeker mee eens, alleen qua punten gaat het niet helpen. Hoop dat feyenoord tweede wordt en psv derde dan zijn er nog dingen mogelijk

6 oktober 2023 om 10:09

Maar je wilt toch die extra punten om te bereiken want je nu hebt bereikt?

6 oktober 2023 om 11:52

Haha wat een vreemde redenatie. Je wilt dat ploegen 2e en 3e worden (Wat op zich\zelf al vreemd te noemen is) omdat ze dan meer kans maken om punten te pakken. Maar met die extra punten komen er alleen maar meer CL plaatsen vrij, maar daar wil je Nederlandse clubs eigenlijk niet in hebben??

Zie je waar het fout gaat?

6 oktober 2023 om 12:17

Nou, ik hoop dat Feyenoord en psv beiden 1e worden, niet zo logisch, maar toch. En als je de champions league poule als eerste eindigt en dus overwintert krijg je veel bonuspunten. Heel veel bonuspunten dacht ik

6 oktober 2023 om 09:49

Waarom wil jij meer punten halen?

6 oktober 2023 om 09:49

Maar als ze meer punten halen krijgen ze weer die CL plekken. Als de huidige opzet blijft wordt het de komende jaren waarschijnlijk een stoelendans om plek 5, 6 en 7. Totdat de Nederlandse clubs misschien wel zoveel geld hebben binnen geharkt dat ze structureel kunnen overwinteren. Maar dat geldt natuurlijk ook voor Frankrijk en Portugal.

6 oktober 2023 om 12:20

Het is altijd goed als een Nederlandse club via de voorronden CL groepsfase halen, want dan krijg je al 4 punten, als je dan ook nog achtste finale haalt, 5 punten, groepswinnaar EL krijgt 4 punten en groepswinnaar CoL krijgt 2 punten, beiden competenties overwinteren nog extra punt.

6 oktober 2023 om 09:52

@kieftenbeld Rare beredenering. Jij wilt dat we minder CL plekken krijgen zodat we makkelijker punten kunnen krijgen in de EL en Conference League om diezelfde CL-plekken dan weer te veroveren. Waar speel je dan precies voor volgens jou?

6 oktober 2023 om 10:10

Heeft blijkbaar liever punten dan champions league geld, raar.

6 oktober 2023 om 09:52

Maar je haalt ook meer geld op in de CL, alleen al door plaatsing. Als dat geld goed gebruikt wordt, kom je in een opwaartse spiraal terecht, waardoor je wel wat te zoeken hebt in de CL. Feyenoord doet het best aardig, 3 punten waar je 3 punten verwacht. PSV moet nog een tandje bijzetten, hadden zeker thuis van Sevilla kunnen (en wellicht moeten) winnen. Maar om nu enkel EL en ECL te spelen, omdat je er meer punten haalt, is natuurlijk niet logisch. Want die punten wil je halen, om met meer clubs in de CL actief te zijn. En ja, dat gaat in het begin wat op en neer, met soms 2 soms 3 en bij hoge uitzondering zelfs 4 clubs in de CL. Maar het geld wat je ervoor krijgt, is zoveel belangrijker voor de clubs, dat dit altijd het doel moet zijn.
En in de nieuwe opzet speel je niet 6, maar 8 wedstrijden. Dus dan is er ook weer meer kans om punten te verzamelen en ook om de tussenronde te halen na de winter. Wel kun je niet meer "degraderen" vanuit CL naar EL of EL naar ECL. Dus klaar is klaar, zodra de groepsfase (of competitiefase eigenlijk) begonnen is.

Dat was te verwachten. Zal de komende jaren wel steeds switchen worden met Frankrijk.
Apart systeem, maar tegelijkertijd ook goed dat Cl niet meer punten geeft want op deze manier hebben kleinere landen ook wat meer kans.

6 oktober 2023 om 09:47

CL zou juist wel meer punten moeten opleveren. Dat is het sterkste tournooi en daarin moeten de beste ploegen spelen.

6 oktober 2023 om 09:57

Je krijgt bonuspunten bij het deelnemen aan de groepsfase. Om nog maar te zwijgen van het startgeld t.o.v. de andere 2 tornooien...

6 oktober 2023 om 10:15

Als ze en veel meer punten geven in de CL en veel meer geld dan weet je zeker dat er niks meer veranderd in de stand en kan je die coefficienten net zo goed afschaffen. Kijk hoe goed psv en feyenoord het doen nu er een keer cl geld binnen komt, zo krijgen die clubs een kans.

6 oktober 2023 om 10:52

Als de CL meer punten zou opleveren, dan krijg je nooit meer wisselingen. Het mooie is, als een nummer 2 wint van een nummer 6 in de Conf, dan krijg je (terechte) punten en gaat je competitie omhoog. Het hele idee is dat je gelijkwaardige tegenstanders treft en dat kan alleen als je elke Europese competitie evenveel punten geeft bij een overwinning..

6 oktober 2023 om 11:05

Het systeem draagt logica in zich. Een rechtstreeks gevolg is natuurlijk wel dat het geen perfecte graadmeter van de best presterende Europese competities meer is.

Frankrijk maakt dus zo'n 10 procent van de achterstand goed. 'Nederland is voorsprong bijna kwijt' vind ik dan wel erg overdreven. Maar voorblijven op Portugal is het belangrijste

6 oktober 2023 om 09:56

Dat moet wel lukken, als de 4 portugese ploegen al hun poule wedstrijden nog winnen, iets wat al onwaarschijnlijk is, pakken ze iets meer dan 5 punten. Dan krijgen ze wel bonuspunten want dan gaan alle teams door. Zouden ze wellicht gelijk kunnen komen, maar dan mag Nederland geen punten meer scoren. Of twee van de ploegen moet de finale halen.

Frankrijk lijkt me ook onrealistisch eerlijk gezegd. Kunnen ons beter richten op Portugal en die voor blijven. Nederland is ook geen top 5 competitie.

6 oktober 2023 om 10:16

Waarom is Frankrijk onrealistisch? PSG niet in vorm, Marseille dramatisch, Lens begint het net een beetje oke te doen.

Ik vind de Portugese clubs eigenlijk gewoon sterker dan de Franse clubs. Net als de Nederlandse. Alleen in Frankrijk is de top wat breder.

6 oktober 2023 om 10:53

Het lijkt mij op langer termijn onrealistisch, zo bedoelde ik het. Is natuurlijk een grotere competitie en PSG zal het altijd goed doen. Dit seizoen zal wel goed komen. Hoop dat PSV goede zaken doet tegen Lens.

6 oktober 2023 om 11:51

Nou.. in Frankrijk heb je Psg, marseille, monaco, lyon, lille. 5 echt grote ploegen waarbij buiten Psg niemand presteerd Europees. En dan heb je ook nog lens en stade rennais Europees spelen.
Portugal heb je met Porto, Benfica, Sporting en Braga 3 topploegen en 1 iets mindere ploeg Europees. Die moeten de kar altijd dragen voor Portugal.
Nederland heeft Ajax, Psv, Feyenoord en in mindere mate Az(doen het structureel fantastisch maar is niet altijd de verwachting). Het zal dan ook voor alle 3 de landen belangrijk zijn halve finales in wat voor toernooi dan ook te halen en te hopen dat de nummers 4,5,6 Europees ook punten pakken. Zoals een Vitesse deed

6 oktober 2023 om 10:52

Frankrijk wordt dan ook schromelijk overschat in de CL. Eigenlijk houdt PSG vooral de eer hoog.

22/23: Marseille kansloos laatste met 0 overwinning, PSG uitgeschakeld in 8ste finale.
21/22: Lille netjes eerste, hele gunstige poule, samen met PSG uitgeschakeld in de 8ste finale
20/21: Marseille laatste in de poule met 3 punten, Stade Rennes laatste zonder overwinning, PSG halve finale

Ik zou niet weten waarom Nederland daar heel erg onder voor zou moeten doen.

Ach, nee toch? Nu NL minder ‘gratis’ punten heeft van de Conference League en zijn punten vooral moet halen in de sterkere EU League en Champions League, halen ze minder punten dan hun concurrenten? Wie had dat verwacht?

6 oktober 2023 om 10:36

Ze halen minder punten dan Frankrijk, dat is 1 concurrent, dus geen meervoud.

Oh nee dit gaat echt volledig fout... Alleen AZ heeft de winst weten te pakken deze week.
Is dat niet knap als enige Nederlandse club?
Trots op mijn club hoor.

Helaas laat de rest het afweten. Kom op samen strijden! Ik heb hoop in Fey, PSV en Ajax!

6 oktober 2023 om 09:58

Goedmakertje voor de schandalige wedstrijd de vorige keer Prem.

6 oktober 2023 om 10:09

Zeker weten JK-Ajax, wat was ik in rouw gedompeld de vorige keer. Man man, maar gelukkig hebben we het nu wel goedgemaakt.

6 oktober 2023 om 11:24

"Deels goed gemaakt"

6 oktober 2023 om 10:07

Wij hadden vorige europese wedstrijd toen Az 0-3 voorstond bij rust ook hoop in Az.

Wordt denk ik ook niks dit seizoen Europees. Ajax wordt 3e of 4e, maar vliegt er daarna waarschijnlijk snel uit. PSV wordt 4e en Feyenoord waarschijnlijk wel 3e. Dan is het duimen dat Feyenoord wat presteert in de EL en AZ in de ECL, maar AZ is ook erg matig.

6 oktober 2023 om 09:51

Jij bent wel heel pessimistisch.
Feyenoord wordt 2e
PSV wordt 3e en gaat verder in de EL
Ajax wordt 3e en gaat verder in de EL
AZ wordt 1e
Dit is ook nog een realistisch scenario. Er zijn pas 2 speelrondes geweest en kan nog van alles gebeuren.

6 oktober 2023 om 10:09

Ajax 3e en verder in de ECL bedoel je ;-)

6 oktober 2023 om 10:17

Ajax 2e bedoelde ik
Maar 3e en verder in de ECL is ook een optie en dan kunnen ze daar veel punten halen

6 oktober 2023 om 11:57

Haha op basis waarvan zou Feyenoord 3e worden dan? Na afgeloipen week heb ik juist het gevoel dat we gewoon voor de 1e plek kunnen gaan, wat ik vooraf eerlijk gezegd niet verwacht had.
PSV is minder sterk begonnen, maar kan met de komende 2 wedstrijden tegen Lens nog alles goed maken.
Zelfs dit Ajax zou nog 3e moeten kunnen worden in deze poule en AZ moet hun poule gewoon kunnen winnen.

Kortom....iedereen gaat door.

7 oktober 2023 om 06:47

"az moet hun poule gewoon kunnen winnen."

Weet niet waar je dat op baseert, met de (huidige) nummer 5 van de PL erin en al puntverlies tegen de, op papier, zwakste tegenstander en nog uit tegen de (normaal gesproken) concurrent voor plek 2, waar Villa verloor.

Denk dat AZ blij mag zijn als ze tweede worden, maar dat is nog verre van een zekerheidje.

Ik vind die strijd met Frankrijk nog niet eens zo relevant. Het is al knap dat we er überhaupt boven staan en het zou geen ramp zijn om daar een plek onder te komen. Het belangrijkste is gewoon om Portugal onder je te houden.

Die 3e plek CL is voor AZ, Twente een nadeel. We moeten er als Nederlandse clubs toch wel even tegenaan de volgende ronde.

6 oktober 2023 om 09:54

Hoezo? Juist voor Twente is het een voordeel, want de kans op Europees voetbal is dan veel groter als je bv. eerst de EL binnenkomt om dan nog naar de ECL af te kunnen zakken. Er natuurlijk van uitgaande dat Twente vierde eindigd in de competitie.

6 oktober 2023 om 10:13

@billabong23

Het zijn wel extra centen voor zowel AZ, als Twente, qua start premie. Ik zie daar geen nadeel in. En als ze 3rde worden, gaan ze alsnog door in de EL, waar ook de punten zijn te halen.

6 oktober 2023 om 11:54

Ondanks de waardeloze start verwacht ik dat zodra het loopt Ajax boven komt drijven en 'gewoon' top 3 haalt. Samen met psv en Feyenoord dan de CL in waarbij AZ en Twente Europa league spelen. Dan nog hopen dat een mooie ploeg die Europees wat kan de play-offs wint

Dit was te verwachten natuurlijk. 2 ploegen in de Champions League is voor Nederland een doodzonde, koppel dat met het feit dat Ajax niet in vorm is en dan mis je toch aardig wat puntenpakkers. Het is enorm jammer voor Nederland dat alleen AZ in de Conference League zit, daar en in de Europa League zijn de punten te behalen voor de Nederlandse clubs.

6 oktober 2023 om 09:54

"2 ploegen in de Champions League is voor Nederland een doodzonde.."

Mwah, dat vind ik niet. Het startkapitaal dat ze gekregen hebben is toch mooi meegenomen. Daarnaast, als ze 3rde worden komen ze in de EL terecht, waar alsnog punten zijn te verzamelen.

6 oktober 2023 om 10:18

Het probleem is wel dat je dus consequent moet blijven presteren om die gelden uit te kunnen blijven geven. Als de Champions League wegvalt voor nog 1 van de 3 topclubs dan zou het zomaar kunnen gebeuren dat ze met Champions Leauge-salarissen zitten die niet te betalen zijn van de tv-gelden die je krijgt van de Eredivisie of van het geld wat je ontvangt als je in de Europa League of de Conference League speelt. Het is lastig om daar de balans in te vinden en het is 1 van de problemen die het Nederlandse voetbal zo'n 15 jaar geleden hard getroffen heeft.

6 oktober 2023 om 10:36

" Als de Champions League wegvalt voor nog 1 van de 3 topclubs dan zou het zomaar kunnen gebeuren dat ze met Champions Leauge-salarissen zitten die niet te betalen zijn"

Dat blijft natuurlijk de verantwoording voor de club. Ik vermoed dat er niet specifiek op de CL inkomsten begroot wordt (al heb ik daar bij Ajax mijn twijfels over). Doet verder natuurlijk niets af aan het feit dat elke club de CL startgelden goed kan gebruiken, en een mooie extra verdienste is.

6 oktober 2023 om 10:55

Is natuurlijk wel logisch dat Ajax op CL inkomsten begroot. Na zoveel kampioenschappen en geld wat aanwezig is, ga je er niet vanuit dat je ineens derde eindigd op 13 punten achterstand. Of nog erger, dat je twee seizoenen later na 7 speelrondes al klaar bent voor de titel.

6 oktober 2023 om 11:01

Mee eens, ik wist alleen niet zeker of er op de CL begroot werd dor Ajax

6 oktober 2023 om 10:18

Gedver wat een negatieve instelling. Dat is helemaal geen doodzonde. Kin omhoog en gaan voor de punten. PSV en Feyenoord zijn vooral onervaren, maar hebben genoeg kwaliteiten om te presteren in Europa.

6 oktober 2023 om 10:21

Dit seizoen zeker nog niet, dus het is te hopen dat Ajax en AZ nog echt "aan gaan" in Europa en dat PSV en Feyenoord na de winterstop door mogen in de Europa League. Als Feyenoord in de Champions League door kan is dat ook nog wel gunstig, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat je in de eerste KO-ronde je exit gaat vinden.

6 oktober 2023 om 10:41

Ja, maar ze kunnen ook de kwartfinale halen. Who knows..

6 oktober 2023 om 12:00

Wat een hoop gelul in de ruimte Yoeri. Heb je het CL voetbal wel gekeken deze week?

6 oktober 2023 om 16:29

Dat we niet de halve finale halen zal best, maar op basis van de 1e 2 speelrondes in de CL denk ik dat Feyenoord favoriet is om met Atletico door te gaan.

Nederland kan zich beter blijven meten met Portugal. Frankrijk is te hoog gegrepen voor nu.

Toch geen grote verrassing dat Frankrijk beter is? Tof dat het één seizoen gelukt is dankzij de EL en ECL maar structureel is Frankrijk gewoon sterker. Boven Portugal blijven staan is het doel en lijkt zeker te lukken.

6 oktober 2023 om 10:22

Één seizoen? De afgelopen 3 seizoenen hebben we steeds meer punten gehaald dan Frankrijk en dit seizoen staan we (vooralsnog) ook boven Frankrijk met al behaalde punten, al kan dat natuurlijk nog veranderen.

20/21: Frankrijk 7,916, Nederland 9,200
21/22: Frankrijk 18,416, Nederland 19,200
22/23: Frankrijk 12,583, Nederland 13,500
huidig: Frankrijk 4,250, Nederland 5,200

Je moet dus terug naar 2019/20 (frankrijk 11,666, Nederland 9,400) toen Frankrijk voor het laatst meer punten binnenhaalde dan Nederland. En dat seizoen valt na dit jaar dus nog weg ook (waardoor Nederland ook alweer 2,266 punt goedmaakt op Frankrijk).

Ik denk wel dat Frankrijk dit seizoen meer punten moet kunnen halen dan ons, maar dat we al 3 jaar meer gehaald hebben dan Frankrijk is best wel knap.

6 oktober 2023 om 11:00

Als je dit lijstje zo ziet hoef je op korte termijn niet bang te zijn voor Frankrijk. Ziet er rooskleurig uit. En ook dit seizoen kunnen we nog een hoop punten halen. Feyenoord door in de CL, Psv door in de EL en Az/ajax beide in de eCL.

Het meest ideale zou zijn: psv en feyenoord 3e in de poule. Beiden kunnen ver komen in de EL. Halve finale mogelijk. Ajax 3e en dan door in de Conference League waar je met 2 versterkingen na de winter ook mogelijk wel halve finale kan halen. AZ ook overwinteren. Dan wordt t weer een coefficientrijk jaar.

6 oktober 2023 om 11:59

Er hangt een hoop af van de loting natuurlijk. Als feyenoord en psv direct united en leverkusen loot kan je zomaar klaar zijn. Als ajax en az zijnde geld dat voor fenerbahce voornamelijk

Niet blindstaren op Frankrijk en die 5e plek, het gaat erom de 6e plek stevig vast te houden ten opzichte van Portugal. Daarachter zitten Belgie, Turkiye en Schotland en die lijken nu nog op een afstand, maar over een jaar of twee kunnen die ook vrij dicht op Nederland voetballand zitten.

Deelname aan de Champions League is leuk en nobel (je wil voor het hoogste gaan), maar Nederlandse clubs dienen de punten te scoren in de latere fase van Europa League en Conference League. In dat opzicht, hopen dat Feyenoord en/of PSV terug kunnen vloeien de Europa League in, terwijl Ajax kan proberen iets van haar seizoen kan maken na de winter, tegen ploegen in de Conference League. Kunnen ze toch nog een record pakken door de eerste club te worden die alle Europese prijzen tenminste eenmaal heeft gewonnen. (Dit was sarcastisch bedoeld)

Iedereen spreekt steeds over Frankrijk en Portugal. De echte dreiging komt van daarachter en dat is België. Die halen dit en vorig seizoen veel punten binnen.

6 oktober 2023 om 10:33

Wordt wel weer eens haasje over waarschijnlijk. Is gewoon het gevolg van dit stomme systeem.

6 oktober 2023 om 11:02

Hou toch op, België heeft nog een flinke smak te gaan. Doen het momenteel goed, maar gaan nooit in de top 6 komen.

6 oktober 2023 om 11:09

Hangt er wat van af natuurlijk. Vorig jaar de 5e best presterende competitie van Europa qua coëfficiënten en dit seizoen op de 2e plek. Het lijkt me niet realistisch dat dergelijke goede prestaties jaren aanhouden, maar met Gent, Genk en Club Brugge in de conference league gaan er ook dit jaar heel veel punten gepakt worden daar.

Sowieso heeft België een best uitzonderlijk brede top voor de best of the rest competities. En dan zijn teams als standard en Anderlecht eigenlijk al weggevallen.

6 oktober 2023 om 11:57

België wordt op termijn absoluut een concurrent. Die waren vorig seizoen fantastisch en gaan nu met 3 teams in de ECL ook dikke punten pakken..

6 oktober 2023 om 13:34

Belgie heeft dit seizoen tot dusver 6,000 punten gehaald en Nederland 5,200 - maar 0,800 meer dan wij dus terwijl we ruim 16,000 voorlopen op ze. Die gaan echt nog niet in de buurt komen voorlopig hoor.

6 oktober 2023 om 15:13

Dit jaar wel gewoon 5 teams in plaats van 4 voor Nederland. Daarnaast is vooral het seizoen 21/22 dat dat beeld volledig vertekend (toen behaalde Nederland ongeveer 13,000 punten meer).

6 oktober 2023 om 16:05

Hoezo vertekend? Dat was gewoon een erg goed jaar van Nederland en dat jaar valt ook pas aan het eind van 25/26. Precies om die reden zal Belgie (voorlopig) nog geen aanspraak maken om de top-6 aan te vallen. Ook Portugal (nr. 7) inhalen zal al een uitdaging op zich worden.

6 oktober 2023 om 18:19

25/26 is nog maar twee seizoenen hè? Klinkt ver, maar is het dus echt niet.

En ja ik vind dat dat het beeld vertekend. Dat is 1 jaar dat Nederland beduidend beter presteert. Terwijl het op basis van die 5 jaar allemaal vrij dicht bij elkaar ligt buiten dat ene jaar.

Frankrijk heeft enkel PSG als klepper die veel punten neemt.
Daaronder is het buiten af en toe wat punten, niet veel soeps.
Nederland hoort eigenlijk gewoon boven Frankrijk te staan.
Ajax, psv en feyenoord zijn allemaal beter en sterker dan de rest in frankrijk onder PSG.

Het kan natuurlijk nog alle kanten op. Als PSV 2x wint van Lens heb je mooi resultaat tegen een directe conurrent. Feyenoord doet het tot nu toe ook nog prima in de CL. Juist AZ en Ajax laten het een beetje af weten, die zouden gewoon alle wedstrijden in hun poules moeten winnen.

Belangrijkste is Portugal voor blijven en de 2 CL plaatsen behouden die er komend seizoen zijn. Het is mooi dat we Frankrijk blijkbaar voorbij gaan, maar op lange termijn is dat niet realistisch.

Frankrijk heeft gemiddeld een sterkere competitie, waarin meer geld rondgaan en jeugdopleidingen die elk jaar weer haast een compleet WK-waardige ploeg aan talenten aflevert.

6 oktober 2023 om 10:49

Eens met meer geld, maar top van nederland is beter dan die van frankrijk.
Uitzondering PSG.
Jeugd in ned is minstens evenwaardig aan die in fra.

6 oktober 2023 om 11:39

Minstens evenwaardig? Dat geloof je toch niet zelf?

6 oktober 2023 om 11:52

tuurlijk wel.
Ieder zijn gedacht toch

6 oktober 2023 om 13:19

Nu hebben Lyon en Marseille het even moeilijk maar de NL top niet eens gelijkaardig noemen maar gewoon beter is krankzinnig. Naast de twee spartelende toppers heb je nog Monaco, Lille en natuurlijk PSG hoe erg ik die ook haat. Worden de NL topclubs beter gerund? Jazeker maar dat maakt hen niet beter. Portugal mag roepen dat hun topclubs beter zijn want dat verschil is kleiner. NL is net zoals BE en Turkije 'best of the rest'.

6 oktober 2023 om 13:20

Pride, als het uw gedacht is, zet er dan bij dat ge het denkt of vindt want nu lijkt het alsof het een feit is.

Boven Portugal blijven is het belangrijkste, Frankrijk is een leuke bonus als het lukt

rond de winterstop is Frankrijk ons al voorbij. Ajax presteert belabberd tot nu toe. AZ heeft onnodig verloren. Feyenoord en PSV hadden met wat geluk wat meer punten gehaald, maar helaas. De CL is gewoon zwaar.

Opvallend om te lezen dat de meeste hier het als 'voordelig' zien als feyenoord en psv in de EL belanden voor de punten, terwijl als je overwinterd in de CL in een keer 5 punten pakt per team, dat zou dus 10 punten kunnen opleveren. Wat gelijk staat aan 2 en halve overwinning per club in de EL.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren