Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Fortuna staat er riant voor in Eredivisie, toch grote zorgen over toekomst

Laatste update:

De grootse plannen van Fortuna Sittard staan voorlopig in de ijskast, zo meldt Voetbal International. De toekomst van de Eredivisie-club is met grote vraagtekens omgeven, nu de Autoriteit Financiële Markten (AFM) een onderzoek ingesteld heeft naar het bedrijf van Atilla Aytekin, de mede-eigenaar van de club. Onderzocht wordt of de onderneming Principion Holding zich schuldig heeft gemaakt aan koersbeïnvloeding.

Principion is het moederbedrijf van Azerion, een bedrijf in de gamingindustrie dat opgericht werd door Aytekin en waarvan hij ook CEO is. Principion nam in 2021 20 procent van de aandelen van Fortuna Sittard over en kondigde in het najaar van 2022 aan dat belang uit te gaan breiden naar 85 procent: Principion zou dus grootaandeelhouder van de club worden. De overname staat echter op losse schroeven, nu de AFM onderzoek doet naar Principion vanwege koersbeïnvloeding. Aytekin, die niet bereikbaar is voor commentaar, is hangende het onderzoek teruggetreden als CEO van Azerion.

Isitan Gün, de huidige eigenaar van Fortuna, wil zijn 65 procent belang in de club overdragen aan Principion. Gün kan inhoudelijk weinig kwijt over het onderzoek dat de AFM ingesteld heeft. "Ik las erover in het nieuws en weet net zoveel als jij", reageert Gün. "Maar het is niet ongebruikelijk dat grote bedrijven onderwerp zijn van onderzoek. Ook Microsoft en Google hebben het meegemaakt. Ik wacht de ontwikkelingen rustig af en lig hier niet wakker van."

Fortuna heeft enorme ambities, die kracht bij werden gezet door het binnenhalen van de Turkse ster Burak Yilmaz. Ook andere dure spelers, zoals 43-voudig Turks international Oguzhan Özyakup, werden aangetrokken. Het heeft ertoe geleid dat Fortuna een buitensporig groot deel van de omzet uitgeeft aan salarissen. De Limburgse club wordt met afstand het slechtst beoordeeld in het ratingsysteem dat de KNVB heeft om de gezondheid van de profclubs te toetsen.

"Versterking van onze financiële positie is een prioriteit", zegt Gün. "We naderen een natuurlijke grens qua mogelijkheden, maar zijn druk bezig om onze inkomsten te verhogen en onze kosten te verlagen. We werken keihard aan een gezonde toekomst." Sportieve zorgen lijken dit seizoen ver weg: onder aanvoering van de omstreden trainer Julio Velázquez is Fortuna opgeklommen naar de twaalfde plek in de Eredivisie, acht punten boven de bevreesde degradatiestreep.

Nr.TeamMWGV+/-Pnt
1PSV3228318887
2Feyenoord3224626178
3FC Twente3219672763
4AZ3218772861
5Ajax32141081052
6NEC32131181550
7FC Utrecht3213109349
8Go Ahead Eagles32111011343
9Sparta Rotterdam3212713143
10sc Heerenveen3210715-1437
11Fortuna Sittard329914-1936
12PEC Zwolle329815-2135
13Almere City FC3271312-2034
14Heracles Almelo329518-2932
15RKC Waalwijk327718-1628
16Excelsior3251116-2326
17FC Volendam324721-4819
18Vitesse325522-462

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Om eerlijk te zijn was t ook beetje een samengeraapte bende. Snelle wisselingen, veel buitenlanders.. ik heb t er niet zo op. Zelfde als met Vitesse. Al die buitenlandse investeerders zonder visie levert uiteindelijk niets op.
Liever clubs die eigen opleiding gebruiken en gerichte investeringen doen maar ook spelers beter maken. Maar goed, dat is voor erg weinig clubs weggelegd. Je moet dan soms stapje terug doen..

21 maart 2023 om 21:31

Helemaal mee eens. Is echt een vreemdelingen legioen net zoals Vitesse niks aan om naar beide clubs te kijken

21 maart 2023 om 21:37

Eens. Met als dieptepunt allerlei onbekende Turkse spelers met nul toegevoegde waarde in een gebied waar een club max 10.000 supporters kan weten aan te trekken. Als dat al een succes wordt, dan moet je niet zo’n sterk Turkse link hebben want anders wordt het gewoon een soort SK Beveren met 9 Ivorianen en 4000 op de tribune omdat er nul binding is.

21 maart 2023 om 21:42

Zoals wie? Yilmaz is niet onbekend, dogan evenmin. Of doel je op Tasci uit de eigen jeugd? Meer Turken zijn er namelijk niet

21 maart 2023 om 21:47

Dogan kan er anders helemaal niks van

21 maart 2023 om 21:48

Allerlei onbekende Turkse spelers? Yilmaz en Ozyakup (Nederlands/Turks) samen goed voor 120 interlands en echt geen onbekende spelers. Dogan wellicht in Nederland, maar in Turkije kennen ze hem wel. Fortuna probeert Nederlandse spelers aan te trekken maar die gaan momenteel liever naar andere Nederlandse clubs. Wellicht verandert dit in de toekomst, maar als club kan je hier niet op wachten.

21 maart 2023 om 21:51

Jij hebt vast ook een hekel aan Real Madrid, die spelen meestal ook maar met 1 Spanjaard in het veld.

21 maart 2023 om 22:44

Tuurlijk kent niemand Dogan in Nederland, exact een speler die niets toevoegt. Maar eens een aantal onbekenden komen niet uit Turkije maar uit andere windstreken. Voor enorme salarissen waarmee Fortuna het ongezondste beleid voert in de eredivisie. Mag ik dan niet vrezen voor een Beveren scenario?

Maar om real Madrid met Fortuna te vergelijken… die hoef ik niet uit te leggen of wel…

NB waar Turks staat had wmb ook Grieks, Portugees of Canadees kunnen staan. Nul binding in elk geval met de regio.

22 maart 2023 om 10:56

Dat vreemdelingenlegioen van Vitesse bestond zondag tegen PSV gewoon uit 6 Nederlanders waarvan er 3 ui t de eigen opleiding komen. Dat redde PSV andersom niet hoor. Dus welke club is hier dan het vreemdelingenlegioen?

21 maart 2023 om 21:42

Makkelijk praten dat jij dat "liever" hebt. Een voetbalclub is een bedrijf en die moeten winst maken. Dat doe je door zo hoog mogelijk te eindigen in plaats van eerste divisie te spelen en hun eigen opleiding gebruiken. Voetbal is gewoon business, als je het nu wil of niet.En zonder visie? Mede door hem is Fortuna gegroeid van laagvlieger in de eerste divisie naar middenmoter in de Eredivisie.

21 maart 2023 om 23:45

Grote onzin natuurlijk! Fortuna voetbalt over 5 jaar gewoon in de amateurs, net zoals Vitesse en Den Bosch. Dat is idd jammer, maar vergeet niet dat deze verenigingen 6 jaar geleden alle drie technisch failliet waren. Het valt mij mee dat Roda JC buiten schot blijft.

22 maart 2023 om 00:16

Dat zie je goed in je glazen bol. Want tot op heden speelt geen enkel van de clubs bij de amateurs. Je kan roepen wat je wilt, zorgt er niet voor dat je gelijk hebt. Een feit is dat Fortuna mede dankzij hem is opgeklommen van een laagvlieger in de eerste divisie naar een middenmoter in de Eredivisie. De rest wat jij denkt doet er daar niks van af, want je gaat hier gwn af op een gevoel.

22 maart 2023 om 10:55

Noem dan nek ook even. Die betalen per euro die ze ontvangen 97 cent aan de spelers. Zonder Boekhoorn kan daar de stekker ook direct uit...

Oh ja, en Utrecht zonder Frans is ook snel afgelopen...

22 maart 2023 om 11:16

Maar dan met dit verschil. Van Seumeren, net als Boekhoorn en andere steenrijke voorzitters van betaald voetbalclubs, dat zijn gewoon échte fans. Hebben al vanaf hun jeugd een enorme band met de club en zijn altijd supporter gebleven, ondanks dat ze voorzitter zijn geworden.

En linksom of rechtsom, het voorgaande kunnen we van de Turkse eigenaars van Fortuna natuurlijk niet stellen.

21 maart 2023 om 21:43

Veel eredivisieclubs 'rapen hun spelers bij elkaar'. Een buitenlandse investeerder wil sneller succes, wellicht ligt er daar aan. Maar gekeken naar hele competitie is het overal een inloop van vreemdelingen.

Wat niet wil zeggen dat ik eigen kweek niet toejuich. Het is alleen lastig om kwalitatief een impuls te geven op die manier bij kleinere clubs. Bij bijv. Ajax kun je ook kwantitatief werken en dan langzaam gaan filteren. Dat werkt voor o.a. Fortuna wel anders.

21 maart 2023 om 21:47

Ik ben het er compleet mee eens. Wil alleen nog toevoegen als clubs als Fortuna al een uitblinker in de jeugd hebben, dan vertrekt hij binnen de kortste keren naar de jeugd van Feyenoord, Ajax of PSV.

21 maart 2023 om 21:54

Precies, maar als clubs als Fortuna spelers van Ajax of PSV gaan huren krijgen ze de kritiek dat ze geen kapitaal opbouwen. Kijk die Turken die er zitten komen er natuurlijk door de eigenaren. Echter als je kijkt naar spelers als Pandur en Guth, dan zijn dat gewoon prima spelers voor de meeste eredivisieclubs. Die spelers worden meteen gekocht of gehuurd met optie tot koop. Daar ga je in de toekomst zeker centen op pakken.

22 maart 2023 om 10:53

Wat een populistisch gelul! Jij hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt. Vitesse heeft juist naast het bouwen van het modernste trainingscentrum van nederland flink in de eigen opleiding geïnvesteerd! Met als gevolg dat de onder 16 vorig jaar landskampioen werd en de onder 14 en onder 13 ook tot de beste teams van Nederland behoren. Daarnaast stonden er tegen PSV gewoon 3 zelfopgeleide spelers in de basis met Manhoef, Cornelisse en Van Ginkel en viel de eigen opgeleide van Duivenbooden nog in. Daarnaast hebben spelers als Traore, Mount en Odegaard meer dan eens aangegeven dat ze in Arnhem een volwassen speler geworden zijn, dus hoezo worden spelers in Arnhem niet beter? Oh, en veel buitenlanders? Er stonden zondag gewoon 6 Nederlanders in de basis, dat redde PSV niet hoor...

El Fenameno incoming met uitspraken zonder inhoud…

Zie hierboven alweer ene, clubeigenaren zonder visie, foei foei foei verdiep je in iets voor je zulke domme uitspraken doet. Gün heeft van Fortuna binnen een paar jaar van een stabiele staartploeg in de kkd een meedraaiende ploeg in de ED gemaakt, althans al enige jaren. Dit bedrijf, dat sinds kort een minderheidsbelang in de club verworven heeft, is nu in opspraak: alle roeptoeters staan met hun rechtershamertje alweer in de rij om te oordelen. Hou toch eens op met deze onzin.

21 maart 2023 om 22:16

De KNVB moet zich af vragen of ze dit willen. Vitesse en Fortuna hebben op dit moment een buitenboord-motor die andere clubs niet hebben. Hun salaris kostrn bedragen meer dan 100% van hun begroting, waar 70% de norm wordt. Dit is gewoon competitievervalsing t.o.v. andere clubs.

21 maart 2023 om 22:22

Meningen zijn gewoon niet zo belangrijk. Fortuna houdt zelf de broek op - principion/azerion is niet cruciaal voor het voortbestaan van de club in competatieve vorm. Misschien dat Burak via een bepaalde constructie via hen speelt, maar voor Vitessetafarelen ben ik niet bang. Spelers die worden gehaald zijn veelal met het oog op winst of directe meerwaarde, en buiten deze partij om.

21 maart 2023 om 22:32

Dat is jouw mening. Gelukkig geeft de eigenaar ook al aan dat de financiele situatie beter moet. Fortuna kan trouwens de broek niet zelf ophouden als meer dan 100% naar salaris gaat. Waar betalen ze andere bedrijfskosten dan van?

22 maart 2023 om 11:32

tiktik

"meningen zijn gewoon niet zo belangrijk. Fortuna houdt zelf de broek op - principion/azerion is niet cruciaal voor het voortbestaan van de club in competatieve vorm."

Meningen zijn inderdaad niet belangrijk, maar jouw stelling dat Fortuna 'zelf de broek op houdt' is je reinste lariekoek. Als je als club een exploitatie runt waarbij je nagenoeg 100% van je omzet uitgeeft aan spelerssalarissen, dan betekent dit dat je dus jaarijks een exploitatietekort hebt waar je 'u' tegen zegt. Dat tekort moet dan jaarlijks door de aandeelhouder worden aangezuiverd/bijbetaald. En ja, daarmee is de begroting dan achteraf weer sluitend inderdaad. Maar dan is er dus totaal geen sprake van 'de eigen broek op houden'. Integendeel. Dat doet Fortuna pas als die jaarlijkse bijdragen van de aandeelhouder(s) niet mee nodig is. Zover is het dus niet en het is de vraag of dat moment er ooit gaat komen.

Overigens lees ik dat de nieuwe eigenaars een ambitieus plan hebben waarbij ze de begroting van 11 miljoen nu willen opkrikken naar 25 miljoen binnen drie jaar! Dat is het niveau waar Utrecht, AZ en Groningen op acteren. Maar hoe ze dat willen gaan doen is een vaag en onduidelijk verhaal. Ze zeggen zelf daarover:

"aytekin en Akpinar denken dat de inkomsten uit media, sponsoring en publiek fors kunnen stijgen, met name door het online potentieel beter te ontginnen. Aytekin en Akpinar hebben hun sporen verdiend met game- en mediatechnologiebedrijf Azerion en denken die expertise ook in een voetbalorganisatie succesvol toe te kunnen passen.

Verder denken Aytekin en Akpinar dat zij ook meer rendement kunnen halen uit een begroting. Het tweetal denkt dan vooral aan het benutten van de mogelijkheden die data-analyse biedt in het voetbal. Mogelijkheden, die volgens hen grotendeels onontgonnen zijn.

Analoog aan hun werk bij Azerion, denken ze dat je op basis van data-analyses de prestaties kunt verhogen door de juiste spelers aan te trekken en die in de juiste samenstelling te laten spelen. Of op basis van data-analyse kun je de zwakke plekken van tegenstanders bloot leggen.

Kortom, Aytekin en Akpinar denken dat data-analyse in de kinderschoenen staat in het voetbal. Daar valt een wereld te winnen. Zij gaan het aantonen met Fortuna Sittard als voorbeeld."

Dus ze willen de inkomsten uit publiek fors laten stijgen. Maar hoe dan? Feit is dat Fortuna momenteel 9.000 toeschouwers trekt gemiddeld. Dat is voor Fortuna al aan de forse kant. Ooit had Fortuna een record met 12.000 toeschouwers gemiddeld, dat was in 1984. Dus hoe wil je dan ooit 'fors' meer inkomsten uit toeschouwers halen? Fortuna zit duidelijk al nagenoeg aan haar top op dat vlak.

En meer rendement uit de begroting door Data-analyse? Aan de slag met statistieken van spelers en een soort Moneyball gaan spelen? Als dat zo'n winnende formule zou zijn, waarom is die formule dan niet al wijd verbreidt overal in de voetbalwereld? En kan je met 'Data-analyse' je begroting bijna verdrievoudigen? Hoe dan??

Nee, prima dat Fortuna aan de weg timmert en ik heb er zelfs gee probleem mee dat een eigenaar veel geld in de club steekt en daarmee overeind houdt. Want zonder deze mannen was Fortuna allang verdwenen. Maar jouw stelling dat Fortuna 'de eigen broek ophoudt' is gewoon onzin. Die Turkse aandeelhouders houden de club overeind en als zij zouden ophouden om de exploitatietekorten aan te zuiveren is het lot van Fortuna direct bezegeld. Ze houden hun eigen broek totaal niet op.

22 maart 2023 om 15:46

Mooi betoog! Gün is nog steeds grootaandeelhouder en heeft de afgelopen jaren slim in de club geinvesteerd (lees: niet in spelers, maar in faciliteiten, randvoorwaarden) met het oog op financiele stabiliteit. Verder heb ik een tijd terug een heel groot interview met Aytekin gelezen waarin eigenlijk de plannen vannAzerion ontvouwd en toegelicht werden. Dat vond ik een heel goed verhaal en het klonk realistisch en duidelijk. Vooralsnog is er geen sprake van een meerderheidsbelang Azerion in Fortuna dus is het volkomen onnodig om er zoveel bij te halen.

Is plek 12 riant? Ze hebben best wat spelers gehaald toch?

21 maart 2023 om 22:23

Die 2 dingen staan echt totaal los van elkaar

21 maart 2023 om 22:53

Nou, eigenlijk niet. Spelers als Yilmaz, Ozyakup e.d. verdienen ongetwijfeld meer dan de gemiddelde subtopspeler en de club komt niet voor niets het slechtst uit de rating van alle clubs. Plek 12 is in dat geval bij lange na niet goed genoeg vanuit een financieel oogpunt.

21 maart 2023 om 22:54

Staat de kwaliteit van je selectie volledig los van je beoogde plek op de ranglijst? Die moet je ff uitleggen.

21 maart 2023 om 23:57

Kwaliteit staat alleen in verband met gehaalde spelers?

22 maart 2023 om 08:42

Maar Fortuna heeft toch veel meer kwaliteit op het veld dan alle ploegen onder ze? Volendam, Cambuur, Excelsior, Emmen zijn allemaal ploegen die eigenlijk tekort komen voor de Eredivisie. Alleen Groningen en Vitesse horen obv materiaal boven jullie te staan.

21 maart 2023 om 22:56

Best prima in vergelijking met onderin de KKD bungelen zoals een paar jaar geleden

22 maart 2023 om 08:46

Ik verbaas mij over deze opmerking. In het begin van het seizoen werden we nog als degradatiekandidaat 1 bestempeld. En nu een half jaar later staan wij te laag voor de 12e plek.
No one likes us, we don't care!

22 maart 2023 om 08:51

Ik heb echt niets tegen Fortuna hoor. Ook niks met Fortuna. Ze bestaan gewoon, maar Burak Yilmaz en Özyakup zijn zelfs op hun leeftijd toch prima spelers voor de Eredivisie en van die Noslin ben ik ook altijd wel gecharmeerd. No one likes us, we don't care, das van Millwall toch?

22 maart 2023 om 09:29

Was ook niet naar jou gericht maar in het algemeen. Dat is inderdaad van Millwall maar voor ons ook zeker van toepassing.

22 maart 2023 om 11:35

Waar komt dat 'no one likes us' vanuit Fortuna hoek eigenlijk vandaan? Want dat Fortuna zo'n gehate club zou zijn dat heb ik dan echt gemist. Wat zou de reden zijn dat men Fortuna zo haat als jij stelt dan?

Want dat supporters van MVV en Roda Fortuna haten, ja dat snapt iedereen wel maar dat maakt je echt niet van het niveau 'no one likes us, ...'

22 maart 2023 om 13:29

Misschien even alle reacties teruglezen aan het begin van het seizoen toen duidelijk werkt dat Azerion een meerderheidsaandeel in Fortuna kreeg. Wat gewoon een Nederlands bedrijf is met eigenaren van Turkse komaf. Deze eigenaren hebben ''gewoon'' een Nederlands paspoort en wonen al bijna hun hele leven in Nederland. Maar wij zouden opeens een Turkse club zijn geworden waar bij wijze van spreke geen Nederlands meer werd gesproken.

Of het moment dat Ultee werd ontslagen en Burak opeens de trainingen zou leiden, en de opstellingen zou maken. Toen heb ik geen een positief bericht gelezen, van niemand niet buiten supporters van Fortuna. De media gooit een balletje op en iedere Nederlandse voetbalfan slikt het als zoete koek en doet lekker mee in de negativiteit jegens ons.

En hoe vaak heb ik wel niet ''originele'' reacties gelezen met Fortunaspor, toeter club of vanaf nu broodjes kebab in het stadion waarop honderden likes volgden. Dat imago dat toen werd gecreeerd en bevestigd gaf mij persoonlijk niet het gevoel dat voetbalfans uit Nederland onze een leuke club vinden.





Hoe wil je in hemelsnaam de kosten omlaag brengen en de inkomsten vergroten door peperdure spelers aan te trekken die de club op zichzelf niet zou kunnen betalen (niet eens enigszins) en op z'n best het stadion slechts voor 75 procent gevuld krijgt?

Iedere club wil zo hoog mogelijke inkomsten en zo laag mogelijke kosten om te kunnen groeien, maar Fortuna doet het andersom en gaat steeds meer leunen op de centen van de eigenaar. Dat is niet de manier op het fundament te verstevigen, integendeel zelfs.

22 maart 2023 om 08:48

Azerion is een bedrijf dat komt uit de mobiele advertentie/gaming industrie.
Deze expertise willen ze ook bij Fortuna gaan inzetten, zodat de club op zichzelf meer inkomsten gaat genereren ipv te leunen op een suikeroom. Bijvoorbeeld Fortuna tokens in het leven roepen, merchandise laten groeien en wellicht door middel van advertising groeien. Hier haalt de club op dit moment veels te weinig inkomsten uit. Dus hier gaan we in de toekomst in samenwerking met Azerion zeker in groeien.
Bovendien als wij een consortium gaan worden, gaan er ook veel grote sponsoren instappen op Europees niveau. Zodoende worden we dan veel minder afhankelijk van sponsoren uit onze kleine achterland.

22 maart 2023 om 11:48

"bijvoorbeeld Fortuna tokens in het leven roepen, merchandise laten groeien en wellicht door middel van advertising groeien. Hier haalt de club op dit moment veels te weinig inkomsten uit. Dus hier gaan we in de toekomst in samenwerking met Azerion zeker in groeien."

Ja. Dat zijn inderdaad de dingen die de aandelhouders opnoemen als ze aangeven dat de begroting in drie jaar van 11 naar 25 miljoen gaat. Meer inkomsten uit media, sponsoring en publiek. En wat jij noemt, tokens-merchandise-adverstising, dat gaat dus over het uitpersen van je supporters nietwaar? Inkomsten uit publiek toch? Dus ze gaan ervan uit dat de huidige fanbase gaat groeien (apart want Fortuna had zelfs op haar hoogtij punt in 1984 maar 12.000 toeschouwers gemiddeld) én dat die fanbase dus nog veel meer shirtjes, clubmokken en jasjes gaat kopen, en dat ze massaal aan die tokens gaan. Op zo'n relatief kleine fanbase, welke winst denken ze dan te gaan maken precies? Dan hebben we het toch over marginale zaken en zeker niet een stap van 14 miljoen meer inkomsten, structureel, per jaar.

En dat consortium, waar gaat dat precies over? Dat groepje van 6/7 clubs in Europa die dan spelers bij Fortuna gaan stallen? Maar hoe wordt Fortuna zelf daar beter van? Of wordt het een Vitesse constructie, dat spelers op huurbasis bij Fortuna mogen spelen en dan door de club die de eigenaar van die speler is verkocht worden? Daar wordt Fortuna in financiële zin toch niets wijzer van? Ja okay, ze kunnen dan jonge toekomstige topspelers huren maar we hebben het toch over de structurele verhoging van de begroting van Fortuna door middel van het vergroten van de inkomsten? Dat bereik je daarmee dus in ieder geval niet. En jij hebt het dan over 'grote sponsoren op Europees niveau die dan instappen? Waar doel je dan precies op want dat grote Europese bedrijven opeens zomaar interesse hebben om een provincieclub uit Limburg te sponsoren, komt op mij nogal naief en sprookjesachtig over.

Enfin, als ze het inderdaad voor elkaar krijgen de begroting binnen drie jaar van 11 naar 25 miljoen te brengen, dan zou dat werkelijk fantastisch zijn voor Fortuna. Maar op mij komt het allemaal vooral over als vage luchtfietserij. Fortuna heeft geen groot achterland en dat maakt het lastig voor deze club ooit structureel die sprong naar de subtop van Nederland te maken.

22 maart 2023 om 12:17

@tombijlsma - Ik vind het wel onwijs naief om in dergelijke praat te trappen. Fortuna-tokens? Meer inkomsten? Advertising? Consortium worden? Al die zaken zijn afhankelijk van de fanbase. Als je de plannen van Fortuna hoort, zou de achterban moeten groeien met een volle 100 procent.

In acht nemend dat Fortuna momenteel met een veel(!!!) te dure selectie slechts op plaats 12 bivakkeert en ze het stadion ook nu hooguit voor 75 procent gevuld krijgen, is dat gewoon ontzettend onwaarschijnlijk. Het begrip 'Europees-niveau' hoort momenteel helemaal niet rond te spoken in Sittard.

Ik vind het eerlijk gezegd ook "zorgwekkend" hoe je het zelf aan het uitleggen bent zonder dat je bij jezelf denkt: "het is inderdaad wel heel erg vergezocht." Buiten luchtfietserij (zoals Constant kante aangaf) is het op werkelijk niets concreets gebaseerd. Enkel op vergezochte plannen die nauwelijks uitvoerbaar zijn.

22 maart 2023 om 13:20

Ik zou even de Fortuna Fancast terug luisteren op Spotify, waarbij Aytekin alle vragen beantwoord waar jij nu vraagtekens achter zet. Dus ik wil er niet teveel op in gaan want voordat ik het volledig aan jou uitgelegd krijg dan zijn we een paar berichten verder.

Ik heb bovendien slechts een aantal voorbeelden aangehaald waarmee wij inkomsten gaan verhogen.

Dat wij een klein achterland hebben dat weten wij, wij zien onszelf dan ook niet als een lokale voetbalclub. Wij kijken dan ook niet naar het feit of onze spelers uit de regio komen. Als wij ons transferbeleid zouden focussen op spelers uit eigen regio dan waren wij allang gedegradeerd. Betekent niet dat wij niet in eigen jeugd gaan investeren, spelers uit de regio opleiden en doorverkopen is natuurlijk een droomscenario. Maar er zal eerst een hypermodern complex gaan komen zodat wij zowel de vrouwen, de jeugd en het eerste elftal op 1 plek hebben. Daarna wordt er geã¯nvesteerd in de jeugd, aangezien in het hedendaagse voetbal is gebleken dat het zelf opleiden van spelers en doorverkopen het meest lucratief is.

Het consortium kun je zien als een samenwerking tussen een aantal clubs. Waarbij wij ons gaan verbinden met een club uit bijvoorbeeld een fysieke competitie. Het doel is om dan een speler die fysiek wat meer nodig heeft, wij die speler naar die club sturen. In plaats van een normaal samenwerkingsverband waarbij je een verhuur doet en je geen garantie krijgt dat die speler ook speeltijd gaat krijgen. Dit is in hun visie een sterkere manier om spelers beter te maken.

Dit consortium zal volgens Azerion dan zorgen voor een grotere status van Fortuna waarmee we dus niet alleen lokale sponsoren gaan binnenhalen maar ook Europees. Omdat eventuele sponsoren dan bij meerdere clubs binnen het consortium aandacht gaan krijgen.

22 maart 2023 om 15:54

Dan moet je je toch eens wat beter inlezen Sirius. Dat populistisch gelul en verhaaltjes herkauwen is buitengewoon vervelend. Je leest een verhaaltje op een website die erom bekend staat informatie dusdanig te vervormen danwel in te krimpen om een bepaald beeld te vormen en neemt dit voor waarheid aan. Soms is het niet verkeerd om even een verdiepingsslagte maken voor je iets roept.

In tegenstelling tot de meeste hier zag/zie ik het eigenlijk wel zitten. Een profclub met sterke Turkse banden. Er wonen zeer veel Turken in en rondom Sittard (ook de grens over naar België en Duitsland) en ik denk dat het best een aantrekkingskracht kan hebben voor hen. Acht de kans dat ze daarmee een grotere club worden groter als doorgaan met wat ze altijd hebben gedaan.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren