Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Oneerlijkheden met de rode kaart

Laatste update:

Zaterdag 13 maart. De slotfase van NEC-Roda JC. De Limburgers staan met 0-2 voor. De trieste aanblik van lege stoeltjes is een bewijs dat de NEC-supporters het al hebben opgegeven. De NEC-spelers hebben dat een beetje overgenomen. De bal gaat wat rond op het middenveld, ook Roda JC lijkt het wel best te vinden. De bal is op rechts bij Niels Wellenberg. Opeens komt op mijn scherm een lichtblauwe flits voorbij. Het blijkt Anouar Hadouir te zijn. Hij doet een moedwillige poging Wellenberg's carriére te beëindigen door zijn been zo wild in te brengen dat Wellenberg zo ongeveer alles had kunnen breken.

Hadouir moet een aantal seconden voor zijn ploegmaats de kleedkamer opzoeken, en volkomen terecht. Even later komen zijn ploeggenoten binnen, die de 0-2 niet meer in gevaar hebben laten komen. Met Wellenberg loopt het op onverklaarbare wijze met een sisser af, en Hadouir moet vier wedstrijden toekijken, en dat was het. Roda-trainer Harm van Veldhoven geeft er niet zo veel om, want hij heeft voor de wedstrijd van het weekend erop wel een andere dertien-in-een-dozijn-speler klaarstaan en mag gewoon met drie punten in de bus naar Limburg stappen.

Had Roda JC het niet een stuk moeilijker gehad als Hadouir na een paar seconden na het begin die tackle had gemaakt, in plaats van een paar seconden voor het einde? De vraag stellen is hem beantwoorden: waarschijnlijk had Roda JC dan niet kunnen winnen, of hadden de mannen uit Kerkrade het een stuk lastiger gehad. Als Hadouir dezelfde actie had gemaakt vlak na het begin had het een stuk meer gevolgen had. Het is niet eerlijk dat je met precies dezelfde tackle je team minder dupeert als je hem na 89 minuten maakt, en als je hem in de derde minuut inzet dupeer je je team veel meer, terwijl het gewoon dezelfde actie is.

Als het voetbal dan toch eerlijker moet worden, dan vind ik het een uitzondering als de desbetreffende voetbalbond de zaak bij tv-beelden seponeert, want als iemand geen straf verdient moet hij die natuurlijk ook niet krijgen. Daarom luidt mijn voorstel als volgt. Als een speler rood krijgt, houden we hetzelfde schorsingssysteem in stand, maar de club in kwestie moet ook nog eens de negentig daaropvolgende minuten van haar wedstrijden in de desbetreffende competitie met een man minder spelen. Dit zou betekenen dat Hadouir na die ene minuut in Nijmegen geschorst wordt en Harm van Veldhoven dus de daaropvolgende competitiewedstrijd gedurende 89 minuten met tien man moet spelen. Als een speler na een half uur van het veld gestuurd wordt moet zijn team de week daarop een uur met zijn tienen toe, waarna de trainer een elfde man mag inbrengen.

Dit heeft verschillende voordelen, en eigenlijk maar een klein nadeel. Ten eerste verdwijnt de klassejustitie op het veld en dupeert een speler met een rode kaart zijn team altijd evenveel. Ten tweede stel je notoire schoppers dus verantwoordelijk voor hun eigen team, en krijg je dus een veel eerlijker spel aan alle kanten. Schoppers zullen zich niet zo snel meer laten gaan, omdat ze daarbij de hele ploeg en hun trainer behoorlijk teniet doen. Ook zullen trainers hun team beter opvoeden en het spel zal langzaam maar zeker gevrijwaard worden van het soort wanstaltige overtredingen zoals die van Hadouir vorige week. Het enige nadeel is dat het spel een beetje vertraging oploopt als de elfde speler er weer bijkomt.

De FIFA is nog conservatiever dan de SGP en Joseph Blatter is nog machtsgeiler dan Silvio Berlusconi. Zolang Blatter dit niet zelf bedacht heeft zal de regel niet ingevoerd worden, maar ja. Zolang wij afhankelijk zijn van organisaties die een vijfde en zesde man een uitstekend alternatief vinden voor het zogenaamde Hawk-Eye systeem is een eerlijker spel heel ver weg. Blatter weigert te beseffen dat elke rode kaart even zwaar gestraft moet worden, en dat het spel oneerlijk verloopt zolang dat niet verkoopt. Het maakt hem ook niet zoveel uit.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De keiharde, gevaarlijke tackles moeten allemaal harder aangepakt worden! Zóveel tackles zijn er de laatste tijd, dat je van geluk mag spreken dat iedereen nog zo goed als heel is.

Tjah... wat wil je daar over zeggen... je zegt het zelf xolang Blatter dit niet zelf bedacht heeft zal de regel niet ingevoerd worden..
en daarbij.. en ik vind dat de fifa daarin gelijk heeft, een nieuwe spelregel moet je pas invoeren als het bij de plaatselijke FC ook kan.. dan heb ik het niet over het hawk eye of zulke dingen want bij de profs zijn er meer belangen, maar zulke wijzingen zijn extreem..
Natuurlijk wil iedereen een eerlijke wedstrijd zien... maar dit is toch ook weer een charme van het spelletje?? Dat het niet altijd even goed gaat?
Ik ben het helemaal met je eens dat die acties van een Hadouir niet op een voetbalveld thuis horen btw.. en ben wel een fan van je idee.. maar realistisch gezien kan het helaas niet...
leuk stukje 4 sterren

22 maart 2010 om 07:55

Und, waarom zou zoiets niet kunnen. Ik weet het echt niet. Bij de jeugd lijkt het me inderdaad extreem moeilijk, maar bij teams ouder dan 16, waarom niet? Gewoon, bij Lienden- Sparta Nijkerk(noem maar wat.), kan je toch oschrijven, nr. 7 krijgt na 45. minuten rood, dat kan je gewoon op knvb.nl zetten. Als we in Nederland precies weten welke trein waar vanaf welk station vertrekt kan dit toch niet zo moeilijk zijn.

22 maart 2010 om 14:17

Sinds wanneer gaan de treinen in Nederland op tijd???
Maar dat wordt zo'n administratieve rompslomp dat ik het echt niet zie gebeuren, schorsingen bij de amateurs zijn moeilijk na te gaan... bij de profs gaat het al vaker fout.
nogmaals leuk idee en zeker zal het eerlijker zijn maar laten we eerst maar eens met tv beelden gaan werken bij de profs.

22 maart 2010 om 15:35

Nee, maar er is een compleet systeem voor bedacht. Zolang landen als China een compleet treinenstelsel heeft, of Rusland een landdekkend energiesysteem lijkt me dit niet al te moeilijk.

22 maart 2010 om 20:53

Leuk geschreven, maar vreemd idee.
Het team wat de week erna tegen Roda speelt, in dit voorbeeld, heeft opeens voordeel van een uitsluiting de wedstrijd ervoor.
Om hierop verder te gaan. Een gele kaart heeft bijna geen voordeel voor de tegenpartij. Hoogstens neemt een speler wat minder risico in het vervolg van de wedstrijd, om een 2de gele kaart te voorkomen.
Maar hoe vaak wordt er nou daadwerkelijk 2x geel gegeven aan een speler.
Het idee komt niet van mij, maar een tijdstraf van bijvoorbeeld 5 minuten, in plaats van geel, (of een combinatie), lijkt mij logischer.

22 maart 2010 om 22:34

maar een scheidsrechter mag niet op vermoeden een speler het spelen ontzeggen, dus dit zal niet kunnen doorgevoerd worden bij de amateurs

Wat een ongelofelijk onzinnig idee. Wat is het toch met al die mensen die het voetbal zo willen veranderen? Zijn we allemaal niet verliefd geworden op de sport zoals ie is.

Als een ploeg dus in de 2e helft met 2 rode kaarten komt te staan dan moeten ze de volgende wedstrijd de eerste helft met 9 man spelen? Dan wordt de volgende tegenstander dermate bevooroordeeld dat er sprake is van competitievervalsing. Stel je voor, PSV speelt tegen RKC en krijgt 2 rode kaarten en de week erop tegen Twente moeten ze dan maar beginnen met 9 man? Dan krijgt Twente zoveel voordeel zonde dat ze er wat aan konden doen. Competitievervalsing in haar reinste vorm.

22 maart 2010 om 07:56

Ja, und. Dan hadden Amrabat en Pieters(noem effe 2 namen), gewoon niet zo wild in moeten komen, of niet nog shirtje gaan trekken met geel op zak.

Het idee is leuk, maar slecht uiteengezet en onzinnig. Zoals Gininho al aangeeft zitten er nogal wat zwakke plekken in je argumentatie, waar je niet genoeg op heb geanticipeerd. Voor je een regel bedenkt en iets voorstelt, moet je natuurlijk ook bekijken wat de nadelen hiervan zijn.

Een topper beginnen met 9 tegen 11 zou dramatisch zijn, maar wat denk je ervan als de keeper rood krijgt. En welke spelers mag je opstellen, moet je per sé dezelfde doen? Wat gebeurd er als naderhand blijkt dat er niets aan de hand was en de speler niet geschorst wordt, mogen ze dan wel met zijn elven het veld in? Maar dan corrigeer je dus de scheidsrechter aan de hand van videobeelden, dat mag niet. Dan moeten ze die regel dus ook aanpassen, best lastig.

Hoe doe je dat in de transferperiode? De speler die rood heeft veroorzaakt, maar vertrekt, dupeert zo een ex-team. Over competitie vervalsing gesproken.

Er zijn heel veel tegen argumenten die je niet kunt afdoen met: "ik vind..."
De schrijfstijl is erg herhalend en opsommend, maar wel afdoende. 2 sterren

22 maart 2010 om 07:58

Dan krijgt de keeper rood, dan zetten ze tijdens die wedstrijd en de volgende wedstrijd de reservekeeper maar gewoon in, hebben ze een veldspeler minder. In een transferperiode lijkt mij dat het gewoon doorloopt bij die club. Nog eerlijker zou zijn als het doorloopt naar de volgende club, maar dan krijg je echt een puinhoop.

22 maart 2010 om 07:59

Dubbel

22 maart 2010 om 07:59

Dubbel

22 maart 2010 om 08:00

Dubbel

Best aardig om met zo'n idee op de proppen te komen, het ontbreekt echter aan argumentatie en je slaat wel heel erg veel mogelijke problemen over alsof ze er niet zijn.

Ik onthoud me van stemmen aangezien ik het als half af beschouw.

22 maart 2010 om 08:01

Dat klopt. Maar ik schreef 'm vorige week na de tackle van Hadouir, en daar was ik zo ontzettend verblind door. Ik vond het zo oneerlijk dat dit niet zwaarder bestraft zou worden dat ik problemen afdeed alsof ze er niet waren.

Ik vind het een aardige column, maar zoals Elendil al aangeeft zitten er nogal wat slecht onderbouwde punten in. We moeten niet alles willen veranderen in deze mooie sport, al begrijp ik natuurlijk best wat je bedoelt.

Ik wilde je 3 sterren geven, maar omdat ik het idioot vind dat een schrijver zichzelf beoordeelt (en dan in dit geval ook nog eens met 4) geef ik je er 2. Waarom doe je dat? Daar kan ik werkelijk geen enkel argument voor vinden.

22 maart 2010 om 12:33

De eerste stemmer, daar ga ik altijd op af, anders kan ik de gemiddelde ratings niet zien. Heel veel mensen doen zichzelf raten..

22 maart 2010 om 12:59

Nou, ik zie ze niet veel. Dan zou VZ je die mogelijkheid wel moeten geven, maar volgens mij kan het wel gewoon. Ik kan de gemiddelden ook zien, voordat ik stem.

En als je het dan toch doet, geef jezelf dan het gemiddelde en dat is 3. Als schrijver van een column geef je namelijk logischerwijs veel reacties. Dus daarmee beinvloed je ook de rating. Lijkt me niet de bedoeling.

22 maart 2010 om 15:19

Echt waar? Ik dacht toch van niet. Ik zie namelijk maar negen stemmen, precies het aantal 'unieke bezoekers' dat gestemd heeft, en het gemiddelde is nu 2.55. Lijkt ook aardig te kloppen.

22 maart 2010 om 15:51

Als je uitlogt kan je ook kijken hoeveel sterren je clubexpertstuk heeft hoor

22 maart 2010 om 16:55

O echt? Sja, ik heb ook al maanden niet anders gedaan dan ingelogd zijn. Zal ik voortaan maar uitloggen en niet meer stemmen, wel zo eerlijk!

Dit vind ik echt een waardeloos idee. Verder is het ook nog slecht uitgewerkt en citeer je van Veldhoven ook nog verkeerd.

Van Veldhoven zei niet dat het hem weinig uitmaakte, waar het hem om ging was dat we de bedoelingen van Hadiour niet moesten overdrijven. Het was een belachelijke tackle, maar het was een aanvallerstackle die om de een of andere reden dacht dat hij de aanval van NEC eruit kon halen. Dat was zijn strekking.

Verder over het idee: ik neem aan dat je het zo eerlijk mogelijk wilt houden. Je wilt nu wel (in het geval van Hadiour) Roda bestraffen, maar wat heeft NEC daar dan aan? Had dan nog iets bedacht dat in de eerstvolgende confrontatie tussen deze 2 ploegen Roda met 10 man moet beginnen. Dit vind ik een lachertje en niet meer dan 1 ster waard.

22 maart 2010 om 12:34

Ik citeer die hele man niet, alleen heeft hij vast nog wel een hoop matige spelers. Dus jammer dat je denkt dat ik hem citeer, ik zeg alleen wat hij waarschijnlijk zal denken. NEC heeft er niks aan, sja dat is zo. Alleen de volgende confrontatie kan in het geval van degradatie jaren duren, dat schiet niet op.

Het is een leuk idee, maar krijgt Hadouir dan niet eigenlijk maar 1 wedstrijd schorsing (roda speelt 89 met 10 man in 1 wedstrijd). Hadouir verdient er naar mijn mening dan toch meer.

Ik wacht met een beoordeling tot ik je reactie heb ontvangen.

22 maart 2010 om 12:35

Nee. Roda moet een match met 10 spelen én kan gedurende vier wedstrijden geen beroep doen op Hadouir.

23 maart 2010 om 01:35

Dan krijg je van mij 4 sterren.

Ja dat kan wel, maar ik kijk toch liever 11 tegen 11. Stel je voor de wedstrijd van het seizoen voor veel supporters (ajax-feyenoord/feyenoord-ajax) en een van de 2 ploegen met zeg 9 man speelt het grootste gedeelte van de wedstrijd. Ik denk dat dit ten koste gaat van de gehele competitie.
En wat als Affelay zoals tegen Ajax in de zeg 70e minuut rood moet krijgen, op basis van tv beelden geschorst moet worden. Gaan dan de laatste 20 minuten van deze wedstrijd overgespeeld worden?
Je hebt altijd rode kaarten waarbij de overtreding niet zo zwaar is (doorgebroken speler), maar weldegelijk belangrijk is op dat moment (anders wellicht een doelpunt tegen). De spelers neemt het risico voor de ploeg rood te pakken (of 2x geel). De wedstrijd er op de hele wedstrijd met zn 10-en, nee dat gaat ten koste van het publiek.

Een uiterst dubieuze, subjectieve, pretentieuze en tendentieuze openingsalinea die het best gekenmerkt kan worden als laster. Er mag van de schrijver dan ook hoge verwachtingen gekoesterd te worden als het gaat om het aandragen van bespottelijke voorstellen en gebrek aan realiteitszin. Hij of zij is daar uitstekend in geslaagd. Net zo ondoordacht als zijn of haar oordeel over de speler in kwestie.

22 maart 2010 om 12:39

Het spijt me, maar waar doel jij op? Ik zie eigenlijk in de openingsalinea's niet veel meer dan feiten en meningen staan. Als je mooie en objectieve stukken wil zien verwijs ik je graag naar de linkerkant van de site waar je allemaal objectieve stukken kan vinden. Als ik hier een stuk schrijf zonder mijn mening erin te verwerken wordt het een héél saai stuk en valt iedereen na twee zinnen in slaap.

22 maart 2010 om 14:35

Subjectiviteit en een eigen mening zijn geen vrijbrief voor het ventileren van ridicule en volstrekt onhaalbare voorstellen die zelfs een averechtse uitwerking hebben op hetgeen je beoogt. Je bespottelijke luchtfietserij is inmiddels door deze en gene afdoende afgeserveerd. En volkomen terecht.

22 maart 2010 om 15:32

Wat ik beoog is een eerlijk spel, en ik denk dat als spelers hun hele team de dupe lasten zijn van hun eigen stommiteiten dat ze zich wel beter gaan gedragen. En sja, het stuk is gemodereerd, gewogen en geschikt bevonden, door een (ongetwijfeld) deskundig team, dus kennelijk is het wel een vrijbrief om voorstellen mee te doen waar jij het niet mee eens bent..

Echt een onmogelijke invoering lijkt me toch.
Volgende week bijvoorbeeld speelt PSV bij Vvv. Stel dat een speler van VVV Fleuren ofzo zijn boekje te buiten gaat in de 85e minuut en hij moet eraf met rood omdat Manolev hem de hele wedstrijd dol draait. Dan speelt PSV 5 minuutjes tegen 10. Een weekje later komt Twente op bezoek in de Koel de concurrent van PSV speelt dan 85 minuten tegen 10 man omdat pak en beet Manolev het ziekenhuis is ingeschopt. Twente kan dan dus tegen 10 man spelen, omdat Manolev Fleuren dusdanig van zijn voeten speelde dat hij zijn boekje te buiten ging. Dan profiteert Twente dus van het feit dat Manolev een week eerder suprieur was door tegen 10 man te spelen.
Ook is de rode kaart het teken dat het voor de speler in ieder geval einde wedstrijd is en niet dat hij 90 speelminuten van het veld moet blijven, de kaart betreft een speler niet een team.
Dit is naar mijn mening een ondoordacht stuk, je kan veel beter kom op.
En dan zitten er ook nog (reken)foutjes als deze in.
Echt jammer.
Als een speler na een half uur van het veld gestuurd wordt moet zijn team de week daarop een uur met zijn tienen toe, waarna de trainer een elfde man mag inbrengen.

22 maart 2010 om 15:24

Lijkt mij geen rekenfout, dus ik snap je niet. Voor de rest heb je gelijk. Ik twijfelde of ik dit in moest dienen, maar ik was verblind door hetgeen Hadouir deed. Er is een beter stuk in de maak, hetgeen nu bij de Almachtige Redactie ligt.

22 maart 2010 om 15:34

Na een half uur eraf is nog 60 minuten en de week daarna nog een uur met zijn 10en.
Lijkt mij toch 120 of ben ik nou gek? Of lees ik het verkeerd? Kan ook.
En produceer je stukken niet zo snel achter elkaar joh, je hebt er nu 4 in een week met die nieuwe erbij, dat gaat ten koste van je kwaliteit.

Echt een onmogelijke invoering lijkt me toch.
Volgende week bijvoorbeeld speelt PSV bij Vvv. Stel dat een speler van VVV Fleuren ofzo zijn boekje te buiten gaat in de 85e minuut en hij moet eraf met rood omdat Manolev hem de hele wedstrijd dol draait. Dan speelt PSV 5 minuutjes tegen 10. Een weekje later komt Twente op bezoek in de Koel de concurrent van PSV speelt dan 85 minuten tegen 10 man omdat pak en beet Manolev het ziekenhuis is ingeschopt. Twente kan dan dus tegen 10 man spelen, omdat Manolev Fleuren dusdanig van zijn voeten speelde dat hij zijn boekje te buiten ging. Dan profiteert Twente dus van het feit dat Manolev een week eerder suprieur was door tegen 10 man te spelen.
Ook is de rode kaart het teken dat het voor de speler in ieder geval einde wedstrijd is en niet dat hij 90 speelminuten van het veld moet blijven, de kaart betreft een speler niet een team.
Dit is naar mijn mening een ondoordacht stuk, je kan veel beter kom op.
En dan zitten er ook nog (reken)foutjes als deze in.
Echt jammer.
Als een speler na een half uur van het veld gestuurd wordt moet zijn team de week daarop een uur met zijn tienen toe, waarna de trainer een elfde man mag inbrengen.

Dubbelpost/stembiljet

Totaal onzinnig idee in mijn ogen. Zo kunnen scheidsrechterlijke dwalingen (waarvan we er meer dan genoeg hebben in de Eredivisie) de competitie zodanig vervalsen dat het voetbal ervan kapot gaat. Kasper90 geeft hierboven het perfecte voorbeeld. Je stuk was wel prettig om te lezen maar vanwege de (in mijn ogen) slechte inhoud maar 2 sterren!

Het spijt me zeer, maar ik vind dit geen goed stuk. Je beschrijft alleen de horrotackle van Hadouir en je standpunt. Ik vind de regel die je noemde erg zwak. Zoals Gininho ook zegt: het is gewoon pure competitievervalsing.

Overigens vind ik hier en daar wat stijlfouten. Een tip voor de volgende keer: , en zie ik de hele tijd. Dat mag niet, voor een ''en'' hoort geen komma in deze gevallen.

Goede regel maar laat eerst het Hawk eye systeem komen want dan is deze regel misschien zelfs een beetje overbodig

De kaarten zijn een van de meest oneerlijke onderdelen van de voetbalsport, ik zou bijvoorbeeld best eens tijdstraffen in plaats van kaarten willen proberen. Hierover heb ik zelf eens een artikel geschreven, waarop ik vrij veel kritiek kreeg. Dat onderga jij nu ook, al moet ik zeggen dat het voorstel inderdaad wat beter uitgewerkt had kunnen worden.

Echter, ik weet uit eigen ervaring hoe lastig dat is. Ik sta namelijk volledig achter het principe van je stuk, namelijk dat er iets moet worden bedacht op het onrecht van een kaart.

22 maart 2010 om 21:28

Dat klopt, je hebt het principe volledig door Ik heb jouw stuk wel gezien maar ik had een ban dus kon niet beoordelen, al zou ik het 5* hebben gegeven. Ga ik trouwens nu ik eraan denk toch maar gewoon doen in een reactie.

Goed geprobeerd hoor, maar dringt het niet tot je door, dat dan een hele andere club als bijvoorbeeld NEC in t voordeel wordt gesteld. Het kan dus zo zijn dat bijvoorbeeld Twente, die wedstrijd daarna wint omdat Hadouir Nec-speler Wellenberg een doodsschop gaf?

Dat lijkt mij een oneerlijke competitie. Dan zouden ze het zo moeten doen dat Rodajc de volgende wedstrijd tegen NEC 89minuten met een man minder speelt.

Je essentie is goed, maar de uitvoering niet.
Daarom 3 sterren.

Een beter idee: Een penalty na een directe rode kaart! Dan krijgen spelers veel meer het gevoel dat ze hun ploeg benadelen.

Reageer

Je moet inloggen om te reageren. Heb je nog geen account? Dan kun je je gratis registreren. Inloggen

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren