Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Mijn zoon loopt rond in een Feyenoord-shirt en een Ajax-broekje, zo hoort het'

Laatste update:

Tijdens zijn loopbaan speelde Peter van Vossen voor zowel Ajax als Feyenoord. Bij beide clubs kende de Zeeuw de nodige successen en hij bewaart dan ook de warme herinneringen aan die tijd. Om die reden weigert hij een keuze te maken tussen Amsterdam en Rotterdam en Van Vossen stelt dat de aartsrivalen elkaar nodig hebben.

“Voor mij is het geen kwestie van kiezen. Ik heb bij twee fantastische clubs mogen spelen en daar ben ik enorm trots op”, zegt de 31-voudig international tegenover De Telegraaf. “Tot mijn 21e speelde ik nog gewoon bij de amateurs en ik had nooit kunnen denken dat ik twee jaar later als Zeeuwse jongen in de kleedkamer van het Nederlands elftal naast Marco van Basten zou zitten.”

“Zowel bij Ajax als bij Feyenoord heb ik een heel mooie tijd gehad”, vervolgt Van Vossen. “Wat zou Ajax zijn zonder Feyenoord en andersom? Dan zouden we niet eens een Klassieker hebben en dat zijn de mooiste wedstrijden van het seizoen. Mijn zoon Jack van zes laat hier zien hoe het hoort. Die loopt rond in een Feyenoord-shirt en een Ajax-broekje.”

Wordt Feyenoord komend weekend al kampioen van Nederland?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Kwestie van perspectief.

Dat het zo hoort is natuurlijk gewoonweg een mening. Ik vind persoonlijk niet dat het zo hoort. Ik vind dat je kleur moet bekennen en gewoon achter een club staat. (Al snap ik dat dit in het geval van van Vossen) anders is.
Ik vind helemaal niet dat je met Feyenoordshirt en een Ajaxbroekje rondloopt. Sterker nog, dat ziet er niet uit.
Je tegenstander een beetje dollen hoort er helemaal bij. Zolang je maar niet je respect verliest voor een ander omdat die toevallig voor de andere club is. Zo hoort het, maar dat is mijn mening.

2 mei 2017 om 11:08

Volledig met je eens. Tuurlijk moet je geen fans van andere clubs de hersens in slaan, maar het lijkt tegenwoordig, of het nou voetbal of in de politiek om religie en andere dingen gaat, zo hip om maar zo correct te zijn. Kijk mij eens, ik sta boven al het sentiment en ben zo lekker correct. Nou denkt zo een jongen daar niet over na, maar kom op, een beetje rivaliteit hoort er gewoon bij. Je kunt niet voor beide zijn, dan ben je niet echt voor ajax of feyenoord. Want of je het nu wilt of niet, bij de identiteit van Feyenoord hoort ook wat aversie tegen Ajax en vice versa. Een beetje doen alsof jij zo correct bent er boven staat, bah vind ik.

2 mei 2017 om 11:15

Inderdaad. Het is juist de charme dat er tussen clubs rivaliteit heerst, maar wanneer het Nederlands elftal speelt, we samen staan.
Dat is toch juist mooi?
Mijn zoontje hoeft echt niet met een broekje van Nederland te lopen en een shirt van Spanje omdat we van huis uit veel met het Spaanse voetbal hebben.

2 mei 2017 om 11:25

Eens. Maar wat me opvalt aan de meest fanatieke clubsupporters, is dat die ook bij oranje vaak helemaal niet samen staan. De spelers wel, maar de fans vaak niet. In mijn geval een vriend van me die fanatiek Feyenoord supporter is. Die zeikt niet alleen alles af wat met Ajax te maken heeft, maar als oranje niet gevuld is met minstens 8 feyenoorders, dan is oranje ook niks waard. Ik begrijp daar helemaal niks van, maar goed, je ziet het wel vaak.

2 mei 2017 om 11:50

Edo,

Er zijn inderdaad erg veel 'die-hard' supporters die geen moer om Oranje geven.
IK persoonlijk vindt Oranje qua gevoel toch het belangrijkste. Er zijn zat Rotterdammers die eerst Rotterdammer zijn en daarnaast ook Nederlander. Die hoeven niet te kijken hoe een paar van hun jongens samen met een stel concurrenten een toernooi spelen. Ook dat is een kwestie van perspectief.

2 mei 2017 om 11:23

@feelingood, waar je in elk geval gelijk in hebt, is dat het gewoonweg een mening is, die voor iedereen anders kan liggen. Juist als je houdt van de rivaliteit tussen clubs, dan is het nogal raar om iemand met een Feyenoord shirt en Ajax broek te zien lopen. Maar ik snap het punt van Van Vossen best.

Overigens heeft hij het over zijn zoon van 6, dat is ook echt anders dan bij volwassenen. Een kind van 6 kan nog helemaal geen kleur bekennen. Tenminste, niet op een zinvolle manier. Kinderen van 6 die dat wel doen, die kopiã«ren alleen maar hun ouders of broers. Mijn zoon van 6 is tegelijk voor Ado, AZ, Ajax en Feyenoord. Gewoon omdat hij ze weleens ziet winnen. Maar als Ajax achter staan tegen Go Ahead, dan is ie gewoon voor Go Ahead. Die hele rivaliteit, of trouwe aanhanger van een club zijn, dat is iets wat verzonnen is door volwassenen, niet iets dat in je zit als je geboren wordt.

2 mei 2017 om 14:43

Ik vind het eigenlijk wel normaal. Dat je fan bent van een club kan ik in komen, maar dat je een hekel hebt aan een club kan ik echt helemaal niets bij verzinnen. Volgens mij gaat er dan echt iets mis. Fan zijn van Feijenoord of Ajax kan prima, maar een hekel hebben aan de andere club? Waarom?

Ik vind dit een mooi voorbeeld voor andere ouders, laat je kinderen alsjeblieft niet voeren met die gekte dat je een hekel moet hebben aan een club om er bij te horen... Laat staan die totaal onbegrijpelijke haat die bij sommigen uit de ogen straalt.

Voor zowel Ajax als Feijenoord zijn kan trouwens prima, over het algemeen proberen ze zelfs allebei redelijk hetzelfde te spelen door aan te vallen, druk te zetten en de vleugels te gebruiken. Zoveel verschil zit er eigenlijk helemaal niet tussen beide clubs.

2 mei 2017 om 16:00

Nou Hakkie,

Ik vind van niet. Als je voor zowel Ajax als Feyenoord bent, dan ben eigenlijk voor geen beide. Dan heb je dus totaal geen spanning voor een en tijdens een klassieker. Dan ben je neutraal. Ik ben voor Ajax, maar dat wil niet zeggen dat ik Feyenoord en haar supporters haat. Integendeel, ik heb zat vrienden die regelmatig in de Kuip zitten.
Zoals ik aangeef ben je verkeerd bezig als je mensen anders gaat benaderen als ze voor een andere club zijn. De dolletjes horen erbij, haat niet.

2 mei 2017 om 16:09

@feelingood, het enige wat Hakkie2 probeert te zeggen is dat de rivaliteit soms aan beide kanten wel heel erg doorslaat.

Mijn man en 2 zonen zijn voor Feyenoord en ik ben voor Ajax, Ja je ziet het zelfs een ajax en feyenoord supporter kunnen samen in 1 bed slapen, tijdens de wedstrijden van ajax en feyenoord is er bij ons in huis rivaliteit, ik lach ik als ajax wint en zij als feyenoord wint.

Maar wat wij onze kinderen willen bij brengen is dat je voor welke club je dan ook bent in ieder geval de andere supporter moet respecteren in plaats van elkaar uit te schelden voor de meest erge ziekte die er bestaat of elkaar de hersens in te slaan.

Als ajax/feyenoord europees speelt hopen wij allemaal dat ze doorgaan, want je bent en blijft toch ook een Nederlander. En wij hebben liever dat dan de grootste rivaal ver komt in Europa dan Barcelona, Real, Bayern, PSG en noem zo maar op doorgaan.

Daar ben ik het niet mee eens, je bent voor Feyenoord óf voor Ajax. Niet beide. Natuurlijk vind ik wel dat men gewoon normaal moet doen en normaal met elkaar moet omgaan. Gewoon gezamenlijk naar Feyenoord - Ajax of vice versa kijken zonder elkaar de kop in te slaan.

2 mei 2017 om 11:27

De Klassieker zou ook niet meer de mooiste wedstrijd van het seizoen zijn als alle supporters gezellig samen ingehaakt blije liedjes zingen, en vooraf op de parkeerplaats gebroederlijk barbequeen

2 mei 2017 om 11:30

Je kan toch ook rivaliteit hebben zonder elkaar bij wijze van dood te slaan?

2 mei 2017 om 11:33

Ik mag hopen dat jij ziet dat er een verschil is tussen samen ingehaakt liedjes zingen of elkaar de hersenpan inslaan. Natuurlijk mag de rivaliteit er zijn (voor mij hebben de klassiekers minder glans doordat de uit-supporters er niet bij mogen zijn). Maar dat agressieve en elkaar in elkaar willen slaan begrijp ik niks van. Dat is in mijn ogen haat en frustraties uit je eigen leven ventileren op een groep. Elkaar plagen en treiteren vind ik prima. Maar dat elkaar in elkaar willen slaan vind ik echt onbegrijpelijk.

2 mei 2017 om 11:34

Haha, ik krijg er wel een blije-eikel gevoel bij. Brrr.

En dat kind? Ach, alsof hij zelf zijn kleding koopt en aansteekt.

2 mei 2017 om 11:59

Filip, dan hoop je goed. Natuurlijk overdrijf ik een beetje, dat had je vermoedelijk zelf ook stiekem wel door. Dat hoop ik dan op mijn beurt.

In een ideale wereld ziet het er dan zo uit dat iedereen supporter van een club is, hartstochtelijk aanmoedigt (zonder enge ziektes, gas-geluiden, vuurwerk-geluiden, of andere extreme dingen), en na een verliespartij de tegenstander in zijn waarde laat. Dat kan ik, dat kunnen jullie, en dat is mooi. Maar dat kan niet de hele meute van 50.000, helaas. Dus ik ben het er wel mee eens, maar het is een utopie.

2 mei 2017 om 12:01

Oh ja Filip, met je zin over frustraties uit je eigen leven ben ik het van harte eens. Die agressievelingen hebben hun ego op een of andere manier aan de club gelijmd, en als je aan de club komt door van ze te winnen of iets kritisch te zeggen, dan kom je aan hun. Ik begrijp dat ook niet, maar het komt wel heel veel voor. Dan hoor je in elk geval bij een groep, zoiets zal het wel zijn.

2 mei 2017 om 11:30

Persoonlijk begrijp ik niet helemaal waar mensen moeilijk over doen. Alleen maar omdat we met zijn allen bedacht hebben dat je kleur moet bekennen? Waarom? Blijkbaar heeft die jongen affiniteit met en Feyenoord en met Ajax. Ik zie het probleem niet. Omdat ik dat niet zou kunnen wil niet zeggen dat het daarom maar fout is.

Maar goed.. Ik ben dan ook het type wat hartstochtelijk voor Ajax is maar je kan mij best naast een Feyenoorder in een stadion zetten. Ik respecteer elke supporter en supportersgroep. Dat hele agressief worden snap ik niks van. Ik vind het wel leuk dat je elkaar tijdens een wedstrijd kan treiteren. Dat is ook de lol.

En ergens snap ik wel wat van Vossen zegt. Ajax en Feyenoord hebben elkaar ergens wel nodig. Die rivaliteit maken de klassiekers de mooiste wedstrijden van het jaar voor mij als Ajacied. Ik vind het heerlijk dat Feyenoord weer in de top meedoet. Je wilt een opponent die rivaliteit aanwakkert en die jou uitdaagt om beter en sterker te worden. Ik vind het alleen maar mooi.

2 mei 2017 om 12:03

Ik heb eens een boek gelezen over de wereld rond het voetbal (jaja) en daarin stond dat voetbal een moderne vorm van oorlogsvoering is. Vandaar ook de "voetbal is oorlog" uitspraak. Vroeger hesen we onszelf in een uniform en gingen we vechten tegen het vijandig leger. Nu dat type oorlogsvoering (en identificatie met je eigen groep) nauwelijks meer bestaat, heeft het volk een ander uniform nodig en een ander slagveld. Zoiets. Ik vond het wel een aardige uitleg.

2 mei 2017 om 12:58

Ik vind het eerder een debiele uitleg. Door dit soort geneuzel gaan de hooligans en fanatieke supporters die zich in het stadion gedragen als hooligans vrijuit. Wanneer staat de 'normale' supporter eens op en gaan zij de fanatics eens duidelijk maken dat een stadion geen plek is waar je zomaar alles kunt flikken onder de noemer fanatiek zijn.

2 mei 2017 om 14:27

Nou het was geen uitleg voor hooliganisme, maar meer voor het fenomeen van voetbalsupporters en de grote aantrekkingskracht van voetbal. Dus helemaal geen vrijbrief, maar een sociologische verklaring van het brede fenomeen, ook die van de normale supporter. het blijft toch bijzonder dat we ons allemaal uitdossen in club- of landkleuren, en 90 minuten opeens uit ons plaat kunnen gaan terwijl we normaal de hele dag rustig op ons werk braaf staan te zijn.

En de reden dat de normale supporter niet opstaat is dat de hooligans bereid zijn om te vechten, en de normale supporter niet. Ik ben echt niet van plan om de confrontatie aan te gaan met doorgesnoven tuig in een voetbalshirt, om hem duidelijk te maken dat hij zich netjes moet gedragen rond het stadion.

2 mei 2017 om 15:20

@edo;

ergens kan ik het wel begrijpen. Vroeger hadden we bijvoorbeeld in Nederland de verzuiling. Dat was lekker voorspelbaar. Je hoorde ergens bij. Je was onderdeel van een groep waarmee je kan identificeren. Je ziet in deze individuele samenleving waarin we met iedereen verbonden zijn over internet eigenlijk niet echt met elkaar verbonden zijn. Mensen zijn op zoek naar onderdeel willen zijn van iets en een gezamenlijke identiteit.

Voetbal leent zich daar natuurlijk fantastisch voor. Je hoort bij een groep waar je bij kan identificeren en waarmee je gezamenlijke normen en waarden wilt delen. En net zoals met religie kan je daar ook in doorslaan en tot het extreme gaan.

Ik vind het ook heerlijk dat ik mij identificeer met Ajax. Ik zie het als mijn club. Ik zit vaak wedstrijden te kijken waarin ik ook erg kan genieten van de supporters die sfeer maken en zingen. Maakt mij ontzettend trots. Ik kan ook bijzonder hard juichen en blij zijn. Ik had gewoon tranen in mijn ogen toen we de halve finale EL haalden. Alleen het slaat bij mij niet door naar haat en agressie. Zet mij naast een Feyenoorder en ik kan heel goed begrijpen dat hij of zij zoveel passie en hartstocht voor zijn club heeft. Dat heb ik ook voor mijn club. Maar ik heb geen behoefte om je in elkaar te beuken en agressief te zijn. Daar ligt bij mij de grens.

Ik zou dan alleen die 3 sterren van het broekje halen en op het shirt naaien :-) Ach, het is nog een kind....als hij ouder wordt gaat dit wel veranderen

2 mei 2017 om 14:16

Ja cool! Dan kun je doen alsof feyenoord meer dan dertig keer kampioen is geworden...
Het kan ook niet veranderen.. ik heb ook meer dan sympathie voor beide clubs..

Ik ben voor PSV en echt enorm anti Ajax (resultaat ).elk punt dat ze halen in Amsterdam zie ik met gruwen aan en elk punt dat ze verliezen geeft mij een top gevoel. Ruzies tussen Frank de Boer en El Ghazi...smullen man. Een miskoop al la Westerman, topdag voor mij.

Maar ik kan wel jaloers zijn op het voetbal dat ze bv dit seizoen spelen en de spelers die ze hebben. Mooie voetballers, jonge gasten, niks mis mee. Diep respect zelfs voor Frank de Boer die met zijn heldere nuchtere aanpak Ajax prijzen liet pakken, na jaren van puinhoop. Bosz die de ene na de andere basisspeler van vorig jaar opzij zet, maar gewoon succesvol is: respect.

Hiermee wil ik aangeven: Rivaliteit beperkt zich echt wel tot de sportieve daad. Ik wil helemaal niet dat Ajax succesvol is. Maar ik zal echt wel erkennen als ze het wel zijn en er petje voor af kunnen nemen.

Zo kijk ik ook naar Psv. Daar ben ik oogverblindend fan van. Maar dan moet het wel goed zijn. Geen overdreven polonaise als daar geen reden voor is. En geen zwartkijkerij als de omstandigehden daar helemaal geen aanleiding voor geven. Dit seizoen was gewoon k_. Dan kunnen Gerbrands en consorten daar heel verbouwereerd over doen, maar kom op zeg...

2 mei 2017 om 15:24

Dat anti-gevoel begrijp ik niet zoveel van. Ik bedoel ik herken het gevoel (maar dan precies andersom) dat je een bepaalde club niet zoveel gunt. Maar daar houdt het bij mij op. Ik ben Ajacied en ik focus mij op wat bij Ajax gebeurt. Om heel eerlijk te zijn zal het mijn reet roesten wat bij PSV gebeurt. Als ze verliezen is het vermakelijk en mooi maar ergens ook vooral omdat een concurrent punten verliest. Ergens begrijp en snap ik dat je als topclubs zijnde elkaar ook gewoon nodig hebt. Supporters hebben rivaliteit nodig. Je hebt nodig dat je als clubs elkaar naar nieuwe hoogtes stuwt. Dat maakt elkaar beter.

Maar goed. Ergens is dat natuurlijk ook de strekking van jou verhaal. Rivaliteit is goed. Op het sportieve vlak. Maar de blinde haat gaat wat te ver.

3 mei 2017 om 08:49

Klinkt vergelijkbaar. Is toch mooi, rivaliteit.
Ik hoop dat we er nog vaak over kunnen discussiã«ren hier

grt

Ik heb aan geen enkele club een hekel. Druktemakerij wat mij betreft. Ik heb wel een hekel aan de zogenaamde harde kernen.

Een voorkeur voor Ajax heb ik wel alleen was Feyenoord tot nu toe beter in de competitie, prima.

3 mei 2017 om 08:50

inderdaad, die "harde kernen" die alles verkloten en het dan "clubliefde" noemen. bah.
Gedraag je gewoon en ga lekker voetballen kijken.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren