Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Nieuwe Ajax-coach moet zich aanpassen: ‘De assistenten blijven’

Laatste update:

Ajax heeft een lijst met mogelijke opvolgers van Peter Bosz achter de hand. Namen als Marcel Keizer, Jaap Stam, Clarence Seedorf, Louis van Gaal en Roger Schmidt passeren de revue, maar algemeen directeur Edwin van der Sar wil niet ingaan op individuen. Wel laat hij weten dat de trainer zowel een Nederlander als een buitenlander kan worden.

"We houden rekening met het spel dat we bij Ajax willen spelen en met het inpassen van de jeugd. Het hoeft geen Nederlander te zijn", maakt Van der Sar duidelijk aan FOX Sports. "Ik ga niet in op namen. We hopen er zo snel mogelijk wat over te kunnen zeggen. Helaas wordt het een drukke zomer." Wel is duidelijk dat de nieuwe trainer zal moeten samenwerken met het technisch hart van Ajax. Hij moet dus overweg kunnen met assistent-trainers Hennie Spijkerman en Dennis Bergkamp, met wie Bosz volgens De Telegraaf 'een keihard conflict' had.

Van der Sar geeft aan dat Spijkerman en Bergkamp deel uitmaken van de technische staf, geheel volgens het 'plan-Cruijff' uit 2011. De directeur van Ajax noemt het een 'aparte situatie'. "Ajax heeft geen technisch directeur, daar wilden we van af. Dit is de manier hoe we aan Peter zijn gekomen en zo komen we ook aan de volgende trainer. Qua voetbalvisie moet die het goed kunnen vinden met Spijkerman en Bergkamp. We zullen ook zeker nagaan wat er vorig jaar niet goed is gegaan. We zijn tevreden over onze assistenten en die zullen ook niet veranderen", benadrukt Van der Sar.

Daar staat 'ie dan! #bosz #borussiadortmund #borussen #ajax

Een bericht gedeeld door Voetbalzone.nl (@instavoetbalzone) op

De werkwijze van Ajax is...

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Bij bijna alle clubs is het andersom, maar bij Ajax natuurlijk niet :/

6 juni 2017 om 18:47

Andere clubs hebben ook 100+ mln op de bank oh wacht dat hebben ze niet. Een trainer is een passant daar stem je je beleid noet op af

6 juni 2017 om 18:55

En assistenten zijn geen passanten? Bergkamp had in 2013 ook aan nog 3 tot 5 jaar bij Ajax te willen blijven om dan te vertrekken.. Stabiliteit is goed, maar geen enkele hoofdtrainer zal er blij mee zijn dat hij gehaald wordt als eindverantwoordelijke voor het eerste elftal en vervolgens aan zijn bazen en medewerkers verantwoording af moet leggen... Dat slaat ook nergens op. In zo'n organisatie krijg je altijd wel mensen tegen je...

6 juni 2017 om 18:57

Nee, maar beleid op een onbelangrijke assistent als Bergkamp afstemmen lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Onze 'cultuurbewaker' die niet mee gaat met uitwedstrijden omdat hij het niet eens was met Bosz' zijn succesvolle stijl.

6 juni 2017 om 19:00

De Toekomst. Het kromste is inderdaad nog wel dat een ondergeschikte assistent als Bergkamp vervolgens doodleuk als 'bovengeschikte cultuurbewaker' het functioneringsgesprek van de hoofdtrainer mag voeren in het technisch hart.

6 juni 2017 om 19:03

Daarom, als Bergkamp zo'n duidelijke spelopvatting heeft moet hij zelf maar hoofdtrainer worden. Voor mij begint hij steeds meer over te komen als een spitsentrainer die zich overal mee bemoeid en andere mensen dingen verwijt, maar zelf geen verantwoordelijkheid durft te nemen. Achteraf gezien was hij het niet eens met Jonk, De Boer, Trustfull en Bosz.. Als Bergkamp dan cultuurbewaker is, vraag ik mij af wat voor cultuur hij er wel niet heerst en bewaakt moet worden...

6 juni 2017 om 19:09

Cultuurbewaker van de cultuur van ego's ja. Ontzettend jammer, maar helaas de realiteit de laatste tien, vijftien jaar bij Ajax.

6 juni 2017 om 19:15

Wat kortzichtig is deze reactie. Ik ben juist blij met beleid en cultuur bewakers. Peter Bosz is een passant die wist waar hij aan begon maar toen de resultaten tegenvielen alles op zijn eigen manier wilde doen. Dit zag je bv terug bij de wedstrijd tegen PSV waarin hij vertikte te wisselen om wat jeugd toe te passen wat resulteerde in een afgemat Ajax. Daarnaast zorgde hij voor dat de ontwikkeling van een Tete en Riedewalt stagneerde door ze nooit op te stellen en bleef vasthouden aan Veltman. Bosz isoleerde zichzelf en distantieerde hem van het technisch hart. Tijdens de evaluatie eiste hij alleen zeggenschap en wilde af van de bestaande assistenten en tien Dortmund kwam kon hij dit nog zwaarder inzetten en toen liep het stuk. Zo werkt het niet bij Ajax en daar ben ik blij mee. Dat nu Bergkamp en Carlo de zwarte Piet lijken maar toch volhouden geeft nu vertrouwen dat Ajax vasthoudt aan beloofd beleid. Bosz zou toch wel vertrekken maar had dan veel schade aangericht. Daarnaast zit je er naast dat de Boer ook problemen had. Die heeft zich juist wel aan het beleid gehouden en met resultaat. Dat Bosz laatste maanden mooier voetbal liet zien is dan ook inherent aan de dure kwaliteits injectie die hij afdwong en die Frank niet kreeg. Veel hier denken zwart/wit maar zo makkelijk ligt het vaak niet.

6 juni 2017 om 19:27

ThaMike. Cultuurbewakers zijn goed als die er daadwerkelijk voor de club zitten en niet voor zichzelf. De opzet van cultuurbewakers die er nu is, is scheef. Een ondergeschikte assistent als Bergkamp heeft veel te veel macht om over zijn 'hogergeschikte' trainer, Bosz te oordelen. Onenigheid zoals die nu ontstaan is geeft Bergkamp dan gewoon de macht om een zijn trainer dwars te zitten. Dat heeft niks met bewaken van cultuur te maken, maar meer met een gekrenkt ego van Bergkamp. Als we de verhalen mogen geloven heeft Bosz zich 'afgezonderd' (hee dat hoorden we ook toen Jonk eruit werd gewerkt) vanaf de winterstop. Toen is het ook beginnen te draaien als een tierelier, dus dat zou betekenen dat de assistenten daarvoor alleen maar slechte invloed hebben gehad op het spel.

6 juni 2017 om 19:31

Hoe kom je erbij dat het hier over Bergkamp gaat? Gaat hier om het technisch hart waar hij ook onderdeel vanuit maakt. Dat hebben ze juist gedaan om niet de controle in handen van 1 individu te geven. Maar waarom geloof jij de media verhalen van Bosz? Je kunt toch aan dit seizoen zien dat Bosz zelf afwijkt van beleid en visie en ja toch niet zo zijn dat je dan als trainer eist dat jij alle controle krijgt als trai er over het beleid?

6 juni 2017 om 19:31

@De Toekomst

Je schrijft: "stabiliteit is goed, maar geen enkele hoofdtrainer zal er blij mee zijn dat hij gehaald wordt als eindverantwoordelijke voor het eerste elftal en vervolgens aan zijn bazen en medewerkers verantwoording af moet leggen".

Het is de normaalste zaak van de wereld dat een medewerker verantwoording aflegt aan zijn werkgever. Daar zijn evaluatie- of functioneringsgesprekken voor. Dat de hoofdtrainer verantwoordelijkheid af moet leggen aan zijn assistenten is natuurlijk volslagen onzin. Dennis Bergkamp is lid van de Technisch Hart en dat is in de organisatie die Cruijff heeft neergezet, een van de belangrijkste zo niet het belangrijkste orgaan. Het was een absolute eis van Cruijff het TH leidend zou zijn en het is dan ook hoogst opmerkelijk dat een deel van zijn aanhangers boven in de boom klimt omdat de directie invulling geeft aan die eis door de kant van het TH te kiezen in het conflict. Verwonderlijk is het natuurlijk niet want opportunisten denken en handelen naar de waan van de dag en hebben geen boodschap aan gemaakte afspraken.

6 juni 2017 om 19:31

Hele goeie opvatting! Velen waaronder ik zijn idd erg kortzichtig maar vind dit een prima samenvatting

6 juni 2017 om 19:33

Volgens mij had Bosz al na 1 week afgesproken dat Dennis niet meer op de bank zou zitten. Terecht of niet. Die keuze lag volgens mij bij Bosz.

6 juni 2017 om 19:35

Als Ajax die wedstrijd met jeugd was begonnen had het ook kunnen verliezen en dan had juist het starten met (teveel?) jeugd een verwijt aan Bosz geweest... Juist voor het maken van zulke beslissingen stel je een hoofdtrainer aan en maak je hem eindverantwoordelijk. Een assistent is ondersteunend en ondergeschikt. Die zit er als klankbord, niet meer en niet minder. Hetzelfde geldt voor het op de bank zetten van Riedewald en Tete. Daarvoor stel je een hoofdtrainer aan. En jij noemt die twee, terwijl een volgende weer Van de Beek, Nouri, De Jong, Cerny, El Ghazi, Bazoer of nog een paar anderen. Kortom, over elke opstelling bij Ajax is altijd discussie. Dat hoort erbij bij zo'n grote club en die discussie betekend niet dat Bosz iets verkeerd doet. Op basis van de prestaties van Bosz kunnen we hem ook gewoon niks verwijten.

6 juni 2017 om 19:36

@thamike,
Waar en hoe week Bosz af van het beleid en visie?

6 juni 2017 om 19:41

Hoe heeft Bosz in godsnaam afgeweken van het beleid?! Dat is absurd. Het enige dat ik erover gelezen heb is dat jeugd zogenaamd te weinig kansen kreeg, terwijl hij Onana, De Ligt, Dolberg, Kluivert heeft doorgeschoven in 1 jaar. Ook Frenkie de Jong, Nouri, Van de Beek, Clement, Eiting hebben hun debuut gemaakt of mooie wedstrijden meegespeeld. Daar is niks op aan te merken... Daarbij nogmaals, Bergkamp had kritiek op De Boer vanwege zijn saaie spel en Bosz heeft juist dat unieke teruggebracht dat Bergkamp miste. Zoals ik het nu zie is het nooit goed genoeg voor Bergkamp en ligt het altijd aan anderen die niet communiceren en zich zogenaamd afzonderen, terwijl Bergkamp zelf ook niet meer meeging naar uitwedstrijden.... Bergkamp lijkt mij niet stabiel genoeg om een belangrijke, neutrale rol als cultuurbewaker te vervullen.

6 juni 2017 om 19:43

Thamike.

Simpel: Bergkamp is de enige binnen het technisch hart die met Bosz botste, omdat hij in zijn ondergeschikte rol als assistent zich niet gehoord voelde. M.a.w. zijn ego zat hem dwars, de rest van het technisch hart had namelijk geen problemen met Bosz en zijn visie.

Verder luister ik niet naar media, maar gebruik gezond boerenverstand. Ik zie dingen terugkomen die eerder ook al voor zijn gekomen bij vooral Bergkamp (in verhaal van Jonk en Trustfull).

Btw: hoe is Bosz als trainer van de visie/beleid Cruijff afgeweken? Ben benieuwd!

6 juni 2017 om 19:49

Hij week af door al vroeg in het seizoen te vragen om dure versterkingen en niet te kijken welke jeugdspelers al aan de deur klopte. Hij had bv een lijst met spelers die hij wilde hebben. Dolberg, Kluivert kwamen bij hem niet eens in beeld. Vervolgens gaf hij jongere jongens te weinig minuten om zich door te ontwikkelen zoals Tete en Riedewald. Pas toen hij zijn zijn kreeg met een paar aankopen maar hij wel meer moest dien met jeugd kwamen wat minuutjes voor talent. In de evaluatie wilde hij weer versterkingen en het technisch hart lees Bergkamp, Carlos hebben toen weer aangegeven dat hij meer moest doen met jeugd en dat irriteerde Bosz dermate dat hij niet wilde luisteren naar de 4 assistenten. Toen kwam alles in een stroomversnelling. Voorbeelden staan hierboven. Dit wil niet zeggen dat ik de aankopen niet goed vind die er geweest zijn of zijn spel van de laatste maanden niet goed waren. Ik geef alleen aan dat het niet zo zwart wit is als sommige doen voorkomen die denken dat het om de ego van Bergkamp gaat.

6 juni 2017 om 19:50

Scepticus, ik ben nog steeds 100% voor het technisch hart. Het idee erachter is uitstekend. Het gaat er echter wel om hoe daar invulling aan wordt gegeven. Zoals het nu lijkt is het meer de Arena voor alle interne machtsstrijden en dat is nooit de intentie geweest.

6 juni 2017 om 19:53

@de toekomst. Vergeet niet dat Bergkamp niet alleen een assistent is. En hij is ook slechts een onderdeel vh technisch hart. Kortom Bergkamp beslist niets alleen en zal draagvlak moeten krijgen. Net als andere binnen de club. Dat is nu juist wat Cruijff wilde. Een team dat samen de belangen van de club behartigen. Natuurlijk moet de coach de opstelling maken. Maar hij is niet meer alleen verantwoordelijk voor het hier en nu maar wordt door het technisch hart ook op de belangen voor de (midde) lange termijn gewezen. Ik weet niet of individuele leden van het TH misschien te detaillistisch bezig zijn, maar ik weet ook niet of een coach te veel korte termijn denkt. Maw, wij weten de details niet en dan krijg je als je niet oplet een verkeerde indruk.

6 juni 2017 om 19:56

ThaMike, Cruijff is echt nooit tegen dure aankopen geweest. Cruijff was tegen overbodige aankopen. Ajax mocht van hem veel geld uitgeven, maar dan wel voor directe versterkingen. Met Sanchez en Ziyech is dat gebeurd. Met Cassierra en Neres is het nog afwachten. Verder kom je steeds terug met Riedewald en Tete, maar zeg je niet dat Onana, De Ligt, Kluivert en Dolberg doorgeschoven zijn... Ook Van de Beek en De Jong kloppen aan de deur.. Bosz heeft duidelijk voldoende jeugd kansen gegeven..

6 juni 2017 om 19:56

Bergkamp is assistent. Daarbij heeft hij een adviserende rol die je voor kennis mag nemen. Echter dezelfde Bergkamp zit in het TH om je vervolgens de richtlijnen van Het Plan op te dragen. Het is een constructie als dat de baas met je over de vloer loopt en vervolgens allerlei tips geeft en als jij ze niet uitvoert wordt het later weer tegen je gebruikt. De rol van Bergkamp mag zeker niet onderschat worden.

Overigens is het slechts een geschil in inzichten en had Bosz aangegeven te willen blijven. Echter een katalysator als BVB heeft het proces opgesplitst, iets waarvoor ik hem niet kwalijk kan nemen.

6 juni 2017 om 20:02

Nogmaals, Bergkamp is tot nu toe de enige constante factor bij de conflicten de laatste jaren. Dat Bosz als hoofdtrainer misschien voor de korte termijn denk oké, zou kunnen, maar Jonk was juist echt heel erg gefocust op de langere termijn.. Dat was ook weer niet goed.. Met Trustfull kon hij ook niet door een deur en toen De Boer vertrokken was kreeg die ineens ook veel kritiek van Bergkamp. Als ik het op een rijtje zet, krijg ik sterk de indruk dat Bergkamp niet geschikt is voor het technisch hart en als cultuurbewaker.

6 juni 2017 om 20:11

Het lijkt mij verschrikkelijk om als hoofdcoach tussen mensen te gaan zitten die geen verantwoordelijkheid dragen maar die het gezien hun langere verleden bij Ajax het altijd beter weten, en ook over je kunnen gaan klikken bij het TH. Geloof niet dat dit een vruchtbare situatie oplevert. Ik zou me in dat geval ook afzonderen met iemand op wie ik kan vertrouwen.

6 juni 2017 om 20:27

Robinho,

Bosz is gebleken niet een echte peoplemanager te zijn met een flinke voorkeur voor zijn eigen oogappeltjes.
Hoeveel talenten/spelers heeft Ajax via de achterdeur moeten verlaten en wie zouden dan de volgende moeten worden? Het TH staat niet ter discussie.

Juist Cruijf had gezegd dat er geen koninkrijkjes mochten ontstaan. In het geval van Bosz, de passant, moet je de onenigheid niet zien niet als klikken. Je weet wat de hoedanigheid is van Bergkamp en tot op een zekere hoogte zul je niet vrijuit kunnen gaan, maar het is altijd de voorzitter die het laatste woord heeft. In dit geval heeft Bosz zelf de handdoek gegooid, waar Van der Sar op een andere uitkomst hoopte.

6 juni 2017 om 21:10

@rolo1984

Dit is pas het beleid van de afgelopen paar jaar, wou je serieus beweren dat ze daarmee dit geld opgepot hebben?

En dan nog, qua Nederlandse clubs heb je misschien gelijk. Kijk je verder waar je ambitie ligt als club zijnde dan zie je toch een ander plaatje.

6 juni 2017 om 21:27

@Thamike: goed onderbouwd stukje. Ik ben het wel met je eens dat Bosz een passant is. Ik vind het alleen wel heel erg jammer dat het zo gelopen is. Dit omdat het voetbal dat Ajax speelde de laatste maanden van het seizoen het spel is dat wij allen op de tribune heel erg graag willen zien en waar we lang op hebben moeten wachten. Vraag is toch waarom bij Ajax altijd allerlei stromingen zijn die het nooit eens lijken te worden met elkaar. Spelen we eindelijk het voetbal waar Ajax voor staat met een fantastisch getalenteerde spelersgroep en dan gebeurd dit weer! Echt heel erg jammer dat we nu weer opnieuw moeten beginnen met een nieuwe trainer waar alle spelers weer aan moeten wennen! Hopelijk krijgt het technisch hart gelijk en kunnen we de komende jaren blijven genieten van aanvallend voetbal en blijft de spelersgroep zo ver mogelijk intact!

6 juni 2017 om 21:31

@ de toekomst Nee, assistenten van de club zijn geen passanten bij Ajax net als een hoofdcoach. Volgens mij is dat toch vrij duidelijk . Spijkerman zit er al jaren evenals Bergkamp, hoe duidelijk wil je het hebben? Daarnaast is Bosz gewoon onder de voorwaarden die je stelt aangenomen. Om dan achteraf te zeuren dat een dergelijke organisatiestructuur niet klopt is een beetje mosterd na de maaltijd. Ik denk ook dat dit helemaal geen issue is geweest voor Bosz. Maar het blijft allemaal gissen. Nu krijgt Bergkamp ineens de schuld terwijl niemand van de buitenwacht weet hoe het daadwerkelijk zit.

6 juni 2017 om 22:02

@juicher
Als Bergkamp gelokt wordt door Arsenal, ben ik benieuwd of die blijft. De Boer zat er ook 5 jaar. Bergkamp heeft eerder ook aangegeven dat hij dit enkele jaren wil doen. Ik deel jouw mening absoluut niet dat hij bij Ajax blijft.

Wat mij verbaast zijn de uitspraken van Bos enkele weken geleden.. dat hij bij al zijn voorgaande wergevers werd tegengewerkt, maar niet bij Ajax. Ik vind de kloof tussen deze uitspraak en wat ik allemaal nu lees, qua conflicten, te groot.

Tot slot hebben sommigen de misvatting dat het kritiek hebben op de huidige opzet van TH zou betekenen dat het idee voor het bestaan van eenTH afgekeurd moet worden. Dat lijkt mij een denkfout. Je hebt een 'plan/visie' en je hebt poppetjes die het moeten 'uitvoeren'. Soms is een plan niet goed, maar de poppetjes wel. In dit geval is het idee van een TH - een soort machtsverdeling a la montesquieu - wel goed, alleen zijn de uitvoerders misschien onbekwaam. Of moet die machtenverdeling anders worden ingericht.

6 juni 2017 om 22:40

Volgems mij mist iedereen hier het belangrijkste punt. Ajax wilde juist actie gaan ondernemen. Bergkamp en Spijkerman zouden minder bij het eerste een rol gaan spelen. Het is Bosz die heeft gezegd dat hij of zij moesten vertrekken. Totaal misplaatst als nieuwkomer. Logisch dat Ajax hem daarom laat gaan. Of het waar is weten we niet maar dat is het verhaal wat nu speelt.

6 juni 2017 om 22:50

Bergkamp heeft, zoals al aangegeven, in 2013 gezegd dat hij 3 tot 5 jaar nog bij Ajax wil blijven. Kortom, hij kan binnen een jaar zomaar weg zijn. En nogmaals, zou Ajax geen afscheid van hem moeten nemen? De conflicten hebben de laatste jaren steeds met Bergkamp te maken en zijn standpunten in die discussies lijken zelfs haaks op elkaar te staan. Het technisch hart is een goed idee en een cultuurbewaker is een goed idee, maar Bergkamp lijkt in die hoedanigheid niet geschikt om voor stabiliteit te zorgen en daar zijn juist beide voor bedoeld.

6 juni 2017 om 22:51

Cultuur die Wenger ook bij Arsenal had misschien? Die cultuur die verouderd is en alleen vroeger succesvol was

6 juni 2017 om 23:00

@thamike Allemaal leuk en aardig, maar het is de trainer die uiteindelijk hoofdverantwoordelijk is en afgerekend wordt op resultaten. Fijn dat de cultuurbewakers dan even bepalen welke koers de trainer moet volgen zonder dat hun hoofd op een hakblok ligt. Dit is zo ontzettend krom en in het bedrijfsleven kom je er niet mee weg. In ieder geval laat v/d Sar in dit stukje duidelijk merken waar de schoen wringt. Angstig om te zien dat een aantal heren (met nog veel te weinig ervaring) binnen zo'n grote voetbalclub bepalen wat er gebeurt en elkaars handje boven het hoofd houden... ze zouden zo voor bobo kunnen fungeren....

6 juni 2017 om 23:33

@ diegopeladona: Dan noem je Frank de boer als voorbeeld, clubman pur sang. Als er iemand als hoofdcoach geen passant genoemd kan worden dan is het Frank de boer wel. Frank was zelf ook cultuurbewaker.

7 juni 2017 om 01:55

@De Toekomst

Een mening die ik maar weinig zie bij Ajacieden maar ik denk dat je gelijk hebt.

Verder vind ik dat niemand groter zou moeten zijn dan de betreffende club. Een technisch hart bewaakt de filosofie. Maar het zou niet zo moeten zijn dat assistenten die in dit technisch hart zitten een grotere invloed krijgen dan de coach. Zij zijn assistent om te assisteren bij de werkzaamheden van de coach en die zet de lijnen uit en is daarmee verantwoordelijk.

Onder Frank de Boer hadden deze assistenten een grotere rol vanwege de onervarenheid. Maar onder Bosz was dat niet nodig, dat wist je van te voren. Net zo goed dat als men wist dat Bosz een duidelijk filosofie en manier van werken had (die ook nog eens strookte met die van Cruijff). Ik vind het dan opmerkelijk dat dit voor een breuk gezorgd heeft.

Bosz zal er echter niet wakker van liggen, die had opties maar wat als Borussia niet was gekomen? Zou dan Bosz net als Jonk thuis op de bank komen te zitten?

Ik vind het een bijzondere gang van zaken en de reacties van de fans vind ik net zo bijzonder.

7 juni 2017 om 02:01

@juicher

Opmerkelijke reactie want Bosz was gehaald omdat hij praktisch dezelfde filosofie heeft als Cruijff. Je haalt dan als club ook iemand die binnen deze filosofie/cultuur past. Als deze dan werkzaam is, dan moet hij toch gewoon zijn ding kunnen doen waarvoor hij gehaald is?

Wat een flauwe kul om te stellen dat een assistent nog eens controlerende rol op de coach moet hebben. Dan kan je net zo goed die assistent(en) coach maken. De grap is alleen dat iemand zoals Bergkamp geen verantwoordelijkheid wil maar wel beslissend wil zijn.

Ajax slaat hier even de plank goed mis, Bosz zal er echter niet wakker van liggen.

7 juni 2017 om 08:21

En op welke informatie heb je dit gebasseerd, want je kan dit onmogelijk onderbouwen, dit is gewoon pure speculatie. Ajax laat naar buiten niks los over dit soort zakrn, dus het zal moeten wachten tot dit jaren later wel verteld wordt. Wanneer betrokkenen niet meer bij Ajax zijn.
Dit zijn echt pure aannames. Jij legt de schuld volledig bij Bosz en doet alsof dat de abdolute waarheid is. Terwijl er ook duidelijk argumenten (ook speculatie) te geven zijn tegen het handelen van het technisch hart (of volgens de geruchten vooral Bergkamp).

6 juni 2017 om 18:48

Dus de nieuwe trainer moet zelf een begeleidingsteam samenstellen! Half jaar later trainer weg wat dan?
Nieuwe trainer mag vast wel 1 assistent meenemen.
Een trainer beslist ook niet over aankopen om dezelfde reden.

6 juni 2017 om 18:58

Dat een trainer geen hele staf mag samenstellen is logisch. Dat gaat te ver. Dit gaat echter ook heel erg ver, want blijkbaar moet je als hoofdtrainer vooral niet teveel afwijken van of in gaan tegen je assistenten.. Als eindverantwoordelijke moet een trainer altijd zijn eigen keuzes kunnen maken en dat hebben zijn assistenten maar te accepteren. De staf is ondersteunend aan de hoofdtrainer.

6 juni 2017 om 19:16

Naar HIj wilde dus wel bijna de hele staf vervangen. Spijkerman, bergkamp L'ami en de hersteltrainer. En dan volgend jaar weggaan en Ajax weer een hele nieuwe staf samenstellen? Vind het zonde dat hij weg is hoor. Maar als de keus was Bosz of de rest kan ik ajax wel snappen.

6 juni 2017 om 19:17

Onzin, je moet alleen niet afwijken van beleid en visie en als je je zin niet krijgt niet eisen dat het technisch hart zich maar aan moet.passen. Staf is ondersteunend maar in dit geval ook beleid en visie bewakers die er voor de lange termijn zitten ipv een trainer die er voor de korte termijn zit.

6 juni 2017 om 19:23

Wat ze nu tegen de assistenten zeggen is jullie zijn de baas en als de trainer het niet bevalt mogen jullie hem wegpesten want wij staan sowieso achter jullie. Gevaarlijk president wordt hier geschapen. De assistenten zijn net zo goed passanten.

6 juni 2017 om 19:26

Nee niemand wordt hier weggepest maar ze worden gehouden aan afgesproken beleid en visie. Maar draai hem eens om! Als Bosz zijn zin niet kreeg moesten de assistenten maar weg die er juist wel zijn voor de lange termijn.

6 juni 2017 om 19:26

Nee niemand wordt hier weggepest maar ze worden gehouden aan afgesproken beleid en visie. Maar draai hem eens om! Als Bosz zijn zin niet kreeg moesten de assistenten maar weg die er juist wel zijn voor de lange termijn.

6 juni 2017 om 19:27

Volgens mij paste Bosz perfect in het beleid en de visie van Ajax. Hij liet Ajax in ieder geval spelen zoals men wil en talenten braken door. Ook waren de prestaties goed. Wat kunnen we nog meer van een trainer verwachten? Hij deed alles binnen het beleid van Ajax en was juist bereid om te blijven.

6 juni 2017 om 19:27

Volgens mij paste Bosz perfect in het beleid en de visie van Ajax. Hij liet Ajax in ieder geval spelen zoals men wil en talenten braken door. Ook waren de prestaties goed. Wat kunnen we nog meer van een trainer verwachten? Hij deed alles binnen het beleid van Ajax en was juist bereid om te blijven.

6 juni 2017 om 19:34

Dat is niet waar. Bosz eiste dure aankopen en kreeg zijn zin toen Ajax CL mis liep. Hij weigerde Tete en Riedewald speeltijd te gunnen, zelfs toen we tegen PSV een uitgebluste selectie hadden. Kluivert werd bij de selectie gehaald door Bergkamp na protesten Bosz maar pakte voor Bosz goed uit. Ajax ging zeker beter voetballen nadat hij eerst de selectie op de kop had gegooid, aankopen had gedaan en nu nog meer aankopen wilde doen en jongens als Tete bv goedkoop de deur uit zou laten gaan.

6 juni 2017 om 19:34

Dat is niet waar. Bosz eiste dure aankopen en kreeg zijn zin toen Ajax CL mis liep. Hij weigerde Tete en Riedewald speeltijd te gunnen, zelfs toen we tegen PSV een uitgebluste selectie hadden. Kluivert werd bij de selectie gehaald door Bergkamp na protesten Bosz maar pakte voor Bosz goed uit. Ajax ging zeker beter voetballen nadat hij eerst de selectie op de kop had gegooid, aankopen had gedaan en nu nog meer aankopen wilde doen en jongens als Tete bv goedkoop de deur uit zou laten gaan.

6 juni 2017 om 20:48

Thamike, Bosz is begonnen met Tete en Riedewald, maar verloor toen verschillende wedstrijden. Zelfs de oefenwedstrijden tegen Lieferink en Gent werden verloren terwijl die allebei in de basis stonden. Waarom zou hij verplicht moeten worden om spelers op te stellen, terwijl het team daarbij niet optimaal functioneert? Ik ben blij met de aankoop van Ziyech. Je kan ook stellen dat spelers moeten vechten om hun plaats te behouden in plaats van weg te gaan. Je hebt het over geen wissels. Weet je nog hoe vaak De Boer slecht wisselde?

6 juni 2017 om 21:34

Tubes, dat zegt helemaal niemand dat concludeer jij naar aanleiding van wat je gelezen hebt. Dat wil niet zeggen dat het waar is. Ik durf ook wel te beweren dat het niet waar is en dat er andere zaken meespelen waarvan wij geen weet hebben. Assistenten zijn niet de baas in de JCA, lijkt me volslagen onzin.

6 juni 2017 om 22:58

We discuseren toch over wat er in het artikel wordt vermeld? Geen van ons hier weet hoe de vork echt in de steel zit. Als het het criterium is dan kinnen we dit gedeelte van VZ sluiten.

6 juni 2017 om 23:38

Klopt, ik zie nergens in de tekst staan dat de assistenten de baas zijn bij Ajax. Dus ik snap niet zo goed waar je die conclusie op baseert. Volgens mij is de structuur bij Ajax vrij helder uitgelegd. Bergkamp is niet de baas, Spijkerman ook niet.

7 juni 2017 om 02:06

@cojw

Dat is natuurlijk onzin, maar een coach (manager) bepaald wel wat voor takenpakket een assistent krijgt. En daar ging het nogal mis blijkbaar want men kreeg plotseling minder vrijheid en hele gestructureerde taken toegedicht. Eigenlijk het werk wat je van een assistent verwacht, het ondersteunen van. Ondersteunen, want een coach bepaald zelf zijn strategie en manier van werken.

Bij Ajax ligt dat blijkbaar anders en hoeft men zich niet in hun rol te scharren.

7 juni 2017 om 07:29

Daarvoor moet je tussen de regels lezen. De trainer moet met de assistenten overweg kunnen volgens Ajax. Kan hij dat niet dat is nu wel duidelijk welke kant gekozen wordt. Daarmee geef je hun psychologisch alle macht. Zo werkt het nou eenmaal.

6 juni 2017 om 19:35

Echt he. Eigenlijk zegt van der Sar " Hij is coach, maar zij bepalen😠

6 juni 2017 om 19:42

Hij mocht toch gewoon een eigen assistent meenemen? En Bergkamp zat zelfs geeneens op de bank dus ik vind het allemaal een beetje flauw achteraf.

Ik begrijp best dat Bosz Dordtmund een grote kans vind en dat tegen de vier miljoen per jaar ook erg prettig is maar dan achteraf was er ineens een 'strijd' met Bergkamp en co?

6 juni 2017 om 21:36

@speedyafc

Prima als je dit als waarheid wil aannemen hoor.

Maar waarom verteld van der Sar dit dan? Waarom heeft Bosz gezegd te willen blijven dan? Waarom heeft een Ajax speler (veltman) aangegeven er wel het éã©n en ander van meegekregen te hebben? Waarom berichten verschillende media over die assistenten (vi, Parool en zelfs de Telegraaf huisblad van Ajax). En wederom Bergkamp die niet kan samenwerken met iemand, en wederom Bergkamp die aan het langste eind trekt.

Ja Bosz komt er goed vanaf sportief en financieel gezien maar zoals ik ergens anders al schreef, ben benieuwd wat er was gebeurd als Borussia niet gekomen was.

Dit hele zaakje stinkt, het lijkt er verdacht veel op dat de zogeheten assistenten teveel invloed willen of eigenlijk al hebben.

[edit] En wat iemand hieronder schrijft, onder de Boer had bijvoorbeeld een Spijkerman een veel belangrijkere rol dan nu.

8 juni 2017 om 18:21

@eazy-e

Er was al gecommuniceerd dat Spijkerman een stapje terug zou doen. Zoals ik al stelde, Bergkamp zat al geeneens op de bank van Ajax, was niet betrokken op wedstrijd dagen. Bergkamp was verantwoordelijk om de jeugd naar het eerste te begeleiden. En hoe het ging met Bazoer, Riedewald en Tete, dan lijkt het me logisch dat hij doordeweeks weleens een pittigge discussie had met Bosz. Daar is niets mis mee. Maar Bosz was helemaal alleen verantwoordelijk voor het eerste elftal en had de volledige vrije hand om beslissingen te nemen qua taktiek en opstelling.

Wat Veldtman allemaal zegt, dat neem ik met een korretje zout. Achteraf hoor ik dergelijke uitspraken maar toen Bosz nog trainer was, hoorde ik er helemaal niks over. Ook nu is het allemaal er gvaag. Bosz heeft overigens interesse om Veldtman mee te nemen naar Dordtmund.

Als Dordtmund niet gekomen was, dan was Spijkerman waarschijnlijk op wedstrijd dagen ook niet meer bij het eerste betrokken, net zoals Bergkamp. Verder zou er niets veranderen.

6 juni 2017 om 21:11

Bergkamp moet je houden. Spijkerman was praktisch de 2e man na de Boer. Was heel belangrijk destijds voor De Boer. Dat was hij niet meer met Bosz. Die trekt alleen maar op met Kruzen. Dan ontstaat er een conflict. Want het is een trapje terug voor Spijkerman. Lijkt me het beste om juist voor hem om het veld te ruimen.

Rare tendens tegenwoordig dat die assistenten zo belangrijk worden gemaakt. Dit is echt een kapitale fout. De coach is de belangrijkste pion bij een voetbalclub. Dat zag je duidelijk toen het een gigantische chaos was tijdens de zogenaamde "Cruijff-revolutie". De Boer ging rustig verder en ze wonnen de ene na de andere schaal.

6 juni 2017 om 18:46

Ajax wil vastigheid en een passant de trainer niet alle macht geven zoals bij van Basten en Jol in het verleden.

6 juni 2017 om 18:48

Nou Ajax succes bij de zoektocht naar een geschikte kandidaat haha.

6 juni 2017 om 20:11

Kan iedereen alsjeblieft ophouden met het woord ''passant'' te gebruiken. Dat is blijkbaar het woordje dat nu weer gebruikt wordt in deze situatie.

Als dit bij een ander team was gebeurd dan had men er commentaar op gehad en gezegd hoe belachelijk het was.

6 juni 2017 om 18:48

Als de opvatting is dat de assistenten voor de lange termijn zijn, en de coach voor een minder lange termijn, kan je zeggen dat het klopt. De Boer won trouwens de titels met deze assistenten.

Geen idee of dit de juiste visie is by the way. Ik ken het daadwerkelijke uitgewerkte en gedetailleerde plan van Cruijff niet zo goed dat ik weet dat het in lijn of juist niet in lijn van het plan ligt. Als Vd Sar dit zo verkondigt, zou je zeggen dat het in lijn moet zijn. De tijd zal het leren.

6 juni 2017 om 18:52

V.d. Sar verschuilt zich er nu mooi achter ja. De daadwerkelijk lijn Cruijff zijn ze allang vanaf geweken op het moment dat ze Jonk, en daarmee ook Cruijff zelf, buiten de deur hebben gezet.

6 juni 2017 om 19:02

Nee. Jonk is geen Cruijff, maar denkt dat wel en plaatste zichzelf boven de club door niet te communiceren met de rest van de beleidsbepalers. Zo werk dat nou eenmaal niet in het leven. Als er een in een bedrijf 1 directeur is en 4 leidinggevende over aparte afdelingen en 1 van die 4 besluit om zichzelf af te zonderen van de rest en niet meer te communiceren dan word je bij elke bedrijf er uitgeknikkert.

6 juni 2017 om 19:12

3*. Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat Cruijff ook zijn handen ervanaf trok op het moment dat Jonk eruit ging, en zijn lot dus verbond aan dat van Jonk. M.a.w. Cruijff zal het wel met Jonk eens zijn geweest, niet waar? Verder ben je inderdaad mooi het verhaal van de heren aan het overnemen die nu ook weer zeggen dat Bosz niet meer communiceerde. Toch apart dat deze mannen daar steeds tegenaan lopen bij verschillende mensen he.

6 juni 2017 om 19:20

Is helemaal niet apart. Het is zeker lastig dat je als trainer niet meer mag doen en laten wat je zelf wilt en dat beleid en visie beschermt wordt door het technisch hart. Als je dan eist dat de 4 assistenten maar weg moeten dan is de keus niet zo lastig. Die zitten er namelijk voor de lange ge termijn. Bosz kwam ineens veel harder met zijn eisen tien Dortmund om de hoek kwam kijken.

6 juni 2017 om 19:22

En ondanks dat had Bergkamp ook problemen met de werkwijze van De Boer en Trustfull. Volgens Bergkamp speelde Ajax onder De Boer saai voetbal en positiespel om het positiespel. Ajax moest zogenaamd aanvallend, attractief en origineel voetbal spelen. Dat is wat Bosz juist gedaan heeft, maar blijkbaar is er dan weer iets anders niet naar wens.. Moet je zo'n man zo belangrijk maken?

6 juni 2017 om 19:38

Bergkamp en de Boer hadden geen conflict. Dat Bergkamp liever aanvallender spel ziet heeft niets met een conflict te maken. Daar lag ten grondslag dat de Boer eerst al successen had geboekt. Deze situatie is compleet anders en niet te vergelijken. Ajax had Bosz al de ruimte gegeven om Bergkamp van de bank te halen maar hij blijft onderdeel van het technisch hart en om hem daar ook nog eens uit te halen is niet aan Bosz.

6 juni 2017 om 18:50

Dat is dus onzin. Een trainer is onbelangrijk. Het beleid en de keuze voor jonge spelers heeft voor rust gezorgd waarbij de boer de juiste trainer was voor dit beleid. Net als bosz dat nu was

6 juni 2017 om 19:02

Als jij een trainer onbelangrijk vindt, dan heb je waarschijnlijk nog nooit van conte, Simeone, SAF gehoord

6 juni 2017 om 20:08

Ik vind het anders heel normaal en goed beleid dat je een trainer maar 1 assistent laat meenemen. En voor de rest moet je het met de technische staf doen. Zou toch van de gekke zijn om Bosz de hele technische staf te laten vervangen, want dat wilde hij eigenlijk voor volgend seizoen. En als er dan een volgende trainer komt weer hele staf aanpassen? Vind het erg jammer dat hij al na 1 seizoen weg is, en zeker omdat het laatste maanden zo goed ging voetballend. Maar als de keuze was Bosz of spijkerman bergkamp en de rest, dan snap ik ajax wel.

6 juni 2017 om 22:23

Alleen is Bergkamp geen assistent maar onderdeel van het Technische hart, dat is waar heel Ajax om draait en we doen het toch aardig goed de laatste jaren op deze wijze. Beleidsmatig is er weinig mis, staat een goed elftal, financieel gaat het uitstekend, men stuurt goed bij naar dit jaar meer voetbal erin met Bosz alleen de prijzen ontbreken de laatste twee jaar. Echter met een minimaal verschil.

Tuurlijk ging in het begin de revolutie gepaard met chaos, maar de chaos daarvoor was nog groter door als een kip zonder kop spelers te kopen en het hoofd te laten hangen naar de coach die elk jaar gewisseld werd.

Misschien verstandig om nog 5 assistenten aan te nemen en ook rekening te gaan houden met hun ego's, dat versnelt vast en zeker het proces naar een nieuwe hoofdcoach en zal ook zeker voor een gemakkelijke communicatie binnen de organisatie zorgen

6 juni 2017 om 19:24

Hoe kom je erbij dat het te maken heeft met de ego's van het technisch hart? Die hebben de moeilijke taak om beleid en visie te bewaken. Hoe groot was Bosz zijn ego en hoe eigenwijs was hij? Hij eiste iig het opzij stappen van de 4 assistenten om zo zijn eigen lijn uit te kunnen zetten en dat is nooit de bedoeling. Als de volgende trainer dat weer doet heb je weer een conflict en hoe zwaar moet dat wel niet zijn voor Bergkamp en Carlo? Heel knap dat ze doorzetten en niet rekening houden met hoe ze overkomen op mensen zoals jij.

6 juni 2017 om 19:32

Thamike. Ja ontzettend knap, applaus! Die mensen kwamen met iemand in conflict die perfect de gewilde visie en het beleid vertaalde naar het veld . Toch knap hoe je dat als cultuurbewaker voor elkaar krijgt. Verdient zeker veel respect. Gelukkig krijgen ze dat van mensen zoals jij

6 juni 2017 om 19:41

Of jij snapt mij reactie niet of je wilt het niet snappen. Als jij moeilijke beslissingen moet nemen en ook neemt met als gevolg een conflict dan is dat knap want als trainer enig succes behaalt krijg je als technisch hart de deksel op de neus zoals jij dat ook graag doet. 4 maanden goed voetbal spelen na dure aankopen en jongens als Tete en Riedewalt laten verpieteren was en is zeker niet de visie die Ajax heeft.

6 juni 2017 om 19:51

Flippie.
Ik denk dat je het zelf niet helemaal snapt, ik zeg toch dat er applaus & respect moet komen voor deze ontzettend knappe beslissing?

Noem je dan ook even de opkomst van Onana, De Ligt, Sinkgraven, v.d. Beek, Kluivert, Dolberg & jongens als de Jong, Nouri, Eiting die hun debuut hebben gemaakt? Maakt je verhaal wat completer!

6 juni 2017 om 20:18

Heb ik het in mijn eerdere post toch over gehad. Dolberg was niet eens op de radar bij Bosz en Kluivert vond hij te vroeg. Dat deze jongens minuten mochten maken was onder druk maar doet er niet aan af dat Bosz juist versterkingen wilde hebben op de flanken. Ik heb het hier over het begin van het seizoen. Onana was ook niet zijn 1e keus maar bleek door nood het fantastisch te doen en wil ik best op conto geven van Bosz. Nouri, Frenkie hebben juist bijna niet gespeeld. Mijn punt is dan ook dat daar de onenigheid was dat Bosz voor die posities liever versterking wilde hebben. Bosz hielt liefst zoveel mogelijk vast aan zijn basis elf en daar vond het TH wat van en beginnen de kleine scheurtjes net zoals de interne discussies over Tete en Riedewald. Vandaar dat ik die aanhaal. Bosz zijn filosofie over speelstijl staat iedereen achter.

6 juni 2017 om 21:18

@montana

even knip-plak van onze vorige discussie:

De Ligt was er sowieso wel gekomen, zeker gezien de keuzes die er zijn achterin. Met zulk talent had iedere trainer hem toegevoegd (behalve Cocu wellicht), v/d Beek had al gedebuteerd en had dit seizoen veel meer minuten moeten maken ipv Schone. Dolberg was simpelweg gebrek aan geen spits hebben hoge potentie, zelfde geldt voor Onana. Als opleidinsclub geef je toch vaak eerst zulke jongens de kans. En Kluivert was in feite ook door gebrek aan beter/keuzes op de flanken.

De credits van de ontwikkeling van deze jongens ligt bij Ajax, niet bij Bosz. De credits ligt bij Bosz voor het gunnen van speeltijd, maar zoals ik al zei, bij een club als Ajax zou iedere trainer zulke keuzes gemaakt (moeten) hebben.

Bosz is een passant. Zijn geschiedenis heeft dit al aangetoond, en zijn recente stap toont dit weer aan. Blij toe dat Ajax voor Ajax gaat, en niet voor Bosz.

6 juni 2017 om 18:52

Nee daarom staat er ook slechts 100 mln op de bank

6 juni 2017 om 18:54

Je kan overal die 100 mln neer gaan zetten, maar day heeft niks te maken met wat Gerrit hierboven neerzet.

6 juni 2017 om 19:30

Daarom hebben ze al 3 jaren geen prijs gewonnen!

Met andere worden... Assistenten zijn worden voor een trainer gekozen appart....

Waarom laat je het Spijkerman en Bergkamp dan niet gewoon zelf doen als een trainer toch geen eigen visie mag hebben. Dan heb je toch geen hoofdtrainer nodig?

Voor Bergkamp en Spijkerman moet het wel lekker zijn dat het altijd de hoofdcoach is die eruit gegooid wordt en hun zelf onaantastbaar zijn.

6 juni 2017 om 18:46

Mensen maken fouten
,daar er van wordt geleerd.

Kennelijk zijn daarbij oejex een stelletje onwetende kippen die elkaar aanvliegen bij de eerste de beste mogelijkheid die zich aandoet

Geloof mij dit gaat een nog groter soap worden

Was r maar 1 in dienst bij Ajax met cruijf mentaliteit

6 juni 2017 om 22:23

Ik heb het idee dat dit een vriendenclubje is wat elkaar dekt. Zodoende zal het voor bijna iedere trainer een slangenkuil zijn.

7 juni 2017 om 00:27

Juist die Bergkamp en Spijkerman hadden nooit gedacht dat Sinkgraven als linksback kon ballen. Veltman als rechtsback, Schone op 6 als aanvallende denkvermogen, Viergever blijkt een goede verdediger te zijn...

Dat hadden Bergkamp en Spijkerman eerder nooit geweten, wat een geweldige voetbal visie hebben ze!

6 juni 2017 om 18:57

Uberhaupt is de hele soap krankzinnig slechte reclame en bij uitstek de manier om de positiviteit van afgelopen seizoen om zeep te helpen

6 juni 2017 om 22:25

Het seizoen eindigt voor Ajax hoe dan ook zuur. Deze (jonge) spelers hebben net het vertrouwen gekregen van een trainer die de goede snaar raakte. Het is altijd maar afwachten wat een andere trainer gaat doen.

6 juni 2017 om 19:14

Idd ajax zal op deze manier nooit meer een toptrainer aan kunnen trekken.
Luis van gaal, Klopp etc gaan voor hun eigen visie en luisteren echt niet naar asisstenten om maar even 2 voorbeelden op te noemen.

Misschien moeten Bergkamp. L ami en spijkerman dan maar hoofdtrainer worden.

Dan moet je de assistenten maar hoofdtrainer maken als je ze zo belangrijk vindt.

Dat je vertrouwen heb in de assistenten is natuurlijk goed maar als een assistent, in dit geval Bergkamp, tot 4 of 5 keer toe voor problemen heeft gezorgd waardoor ook vakbekwame mensen zijn opgestapt, moet je als Directie toch maar eens heel kritisch naar die persoon gaan kijken en een ernstige overweging maken of het niet beter is als die persoon een andere functie gaat invullen....

Indirect geeft van de Sar dus gewoon duidelijk aan dat er een verschil was in de visie tussen Bosz en de technische staf. Daarbij wordt gekozen om de technische staf te behouden en Bozs maar te laten gaan.

Een aparte beslissing aangezien in Ajax dit jaar enorme stappen heb zien maken door de wijze waarop Bosz het geheel neerzette. Het spel was aanzienlijk beter dan dat onder de Boer en ik denk dat met Bosz een paar jaar vrij aan het roer deze groep tot grote zaken instaat was.

Wel fijn dat van de Sar duidelijk zegt hiermee dat het een verschil van mening betrof en Bosz gewoon geslachtofferd is. Ik vraag me echt af wat voor spel de technische staf dan wel wil zien. Duidelijk is wel dat als je niet luistert naar de technische staf je weg kan. Waarom is er dan nog een trainer?

De trainer is (wenger uitgezonderd) een passant, de club blijft.
Het lijkt me goed verdedigbaar dat de cultuur van de club richtlijn blijft, en de trainer volgens die richtlijn blijft werken. Het technisch hart is dan de constante bewaker (bij andere clubs gebeurt dat ook, maar dan via een technisch directeur).
Ik vind dat er nu te veel wordt afgegaan op berichtgeving in de media, die plotseling naar buiten komt. Zonder dat iemand precies de ins en outs weet. Daarmee worden Bergkamp cs. meteen de zondebokken. Dat lijkt me te kort door de bocht !
Los daarvan vind ik het doodzonde dat Bos nu al weer vertrekt. Wat hij afgelopen jaar heeft gedaan (vergelijk b.v. zijn eerste elftal met de ploeg die uiteindelijk boven kwam drijven...) kun je m.i. maar van weinig trainers verwachten. Van al die namen die nu genoemd worden verwacht ik dat zeker niet.
Ik ben van een kritische kijker veranderd in een enorme Bosz-fan. Maar deze overstap naar "die grote Duitse club" vind ik een soort verraad. Hij laat die geweldige ploeg die hij heeft gecreëerd nu enorm in de steek !

6 juni 2017 om 20:05

wie laat nu wie in de steek? de club heeft bosz hier in de steek gelaten. En welke lijn bij ajax is verdedigbaar? FdB speelde compleet ander voetbal dan Bosz. Bosz kan weg, FdB heeft aan mogen ploeteren. Blijkbaar is de lijn dus traag spel, balletje breed, lange halen snel thuis? En is de cultuur: luisteren naar degene die niet naar buiten hoeven te treden en niet worden afgerekend op prestaties?

Bosz liet de intenties zien die je normaal van ajaxvoetbal verwacht; de rest van de technische staf zijn FdB volgers met het tegenovergestelde voetbal als resultaat. Laat de directie dan ook gewoon open en eerlijk aangeven wat voor lijn en cultuur ze willen zien, dan weet iedereen waar ze aan toe zijn. En kan de achterban ook stelling nemen daarin.

Waar in hemelsnaam is Ajax mee bezig? Assistent trainers horen de hoofd trainer bij te staan bij zijn voetbalvisie, niet der voorgaan liggen en je eigen voetbal visie er in will duwen vanwege je grote ego. Bosz en Kruzhen lieten waar ze ook gingen clubs met mooi aanvallend voetbal spelen en met het nodige sucess. Het zag er zo goed uit voor volgend jaar en nu maak je een kapitale fout. Bosz had een peperduur huis gekocht in Amsterdam en had er zin in, nu is dat er allemaal niet meer. Er is talent en kwaliteit genoeg, maar dit zal weer wennen worden en dat zal dan wel de Champions League gaan kosten. Ik hoop op Schmidt of Keizer. Kan het nog steeds niet geloven, wat een massale fout.

Ach ja,ajax wil zich altijd graag onderscheiden van de rest van Nederland.of het dan ook werkt dat is van minder belang.welke zich zelf respecterende trainer gaat nu met deze waanzinnige voorwaarde akkoord ? Hoe durf je dit als voorwaarde van een nieuwe trainer te eisen ?

Dus eigenlijk geeft van der Sar hier gewoon aan dat dit systeem voor geen meter werkt. Die gaat het nog zwaar krijgen de komende jaren, vind hem totaal niet sterk overkomen als Algemeen Directeur. Mag een paar bakjes koffie per week gaan drinken met Eric Gudde, die weet wel hoe je een BVO moet leiden.

Voor de assistenten Bergkamp en Spijkerman is het nu te hopen dat de volgende trainer successen behaald. Veel supporters zullen hun rol rond het vertrek van Bosz niet vergeten. Als die successen niet komen, wordt hun positie onhoudbaar, waarmee tegelijk duidelijk is dat ook zij slechts passanten zijn.

van der Sar heeft het zo mooi over stabiliteit binnen de club. Denkt ie dat het laten gaan van Bosz zorgt voor meer stabiliteit? Daarnaast staat de jeugd hoog in het vaandel bij Ajax. Maar wat denk je dat er nu gebeurt? Bosz heeft een seizoen lang (bijna) alle Jupiler League teams bezocht en een goed beeld kunnen schetsen van al het talent dat er bij Jong Ajax (en Ajax o19) rondloopt. Die kennis zij hij aankomend jaar mooi kunnen inpassen in de selectie. Vervolgens komt er nu weer een nieuwe coach, die moet eerst het 1e elftal goed leren kennen, denk je dat zijn focus ligt bij de jeugd? Natuurlijk niet. Kortom staat een groot deel van de jeugd op de deur te bonzen maar de nieuwe coach is te druk bezig om open te doen.

Top beleid dit. Zo'n mooi jaar achter de rug, waarbij de basis voor een heel leuk aankomend seizoen gelegd is, en dan krijg je dit gezeik. Het kan ook nooit eens een paar jaar rustig zijn.

6 juni 2017 om 19:26

En dan komt de voorronde CL er ook al snel aan. Misschien dat ze
net voor de competitie Frank de Boer weer kunnen aanstellen, dat
zullen Bergkamp en Co. prima vinden. Carlo l'ami....wie had ooit
kunnen vermoeden dat deze (hulp)keeperstrainer belangrijker zou
zijn dan hoofdtrainer Peter Bosz, die het aanvallende Ajax voetbal
weer terug bracht waar het thuishoorde. Over voetbalverstand gesproken...

Die Berkamp en Spijkerman hoor je nooit en hoeven nooit uit te leggen.
Maar ze jagen wel iedereen weg.
Laat het ze zelf dan maar eens doen , nu lopen ze in de weg .

6 juni 2017 om 19:38

De Boer heeft het best lang uitgehouden met die 2. Dit is de eerste die kennelijk iets anders wilde dan de club. Niemand is belangrijker dan de club. Ook niet als het een keer goed gaat.
Van Basten en Jol vergeten? Dat koste pas echt geld en bracht ook nog eens geen succes.

Gaat toch duidelijk om een machtsverschil. Ze hadden Bosz gewoon moeten behouden, het spel zag er weer eens fris en aanvallend uit na een aantal jaren. Maar omdat het om vriendjespolitiek gaat en duidelijk een machtsprestatie pur sang is laten ze hem naar Dortmund gaan..

De jager die zichzelf in de voet schiet, dat schiet mij te binnen als ik alle
verhalen over het vertrek van Peter Bosz lees. Van der Sar is totaal ongeschikt
om een organisatie als Ajax te leiden, mede door assistenten en volbloed
lachebekjes Bergkamp, Spijkerman en l'ami zo belangrijk te maken. De
filosofie Cruijff? Dat was de filosofie Bosz! En niet die van de van Gaal
adepten, waaronder Frank de Boer. Zet die maar weer voor de groep.
Lekker betonvoetbal en goedkeurende blikken vanuit het technische hart.
Het lijkt verdorie nog erger dan bij de Knvb!

O, wat hebben we de Ajax soap gemist na het hele circus rondom Cruyff.
Ik heb nog nooit één minuut van Gtst gekeken, maar van deze soap in al die topics geniet ik echt.
Hoop dat het nog lang doorgaat zo.
Wie had dat gedacht.
Niet de beste trainer van de Eredivisie, maar z'n assistenten hebben de macht.

6 juni 2017 om 19:28

Gelukkig wel en heeft de trainer niet meer de macht om een korte termijn visie achter te laten en als hij weg is de puinhoop die er mee gemoeid gaat.

6 juni 2017 om 19:45

@ thamike,
Wat is dan die visie volgens jou en het th?

6 juni 2017 om 19:41

Stel nou dat alles wel koek en ei had geweest tussen coach en assistenten. Had Bosz het aanbod van Dortmund dan aan de kant geschoven?
Denk het niet. Dus eigenlijk doet de rest er niet toe. Bosz heeft Ajax geweldig laten spelen, maar heeft ook wel degelijk verkeerde beslissingen genomen.
Ik zou zeggen Keizer voor de groep. Kent alle ins en outs, weet wat voor talent er rondloopt en kan Bosz misschien nog laten zien hoe het echt moet.

6 juni 2017 om 22:54

Ik denk dat Bosz niet eens een aanbieding had ontvangen, omdat Ajax dan geen medewerking zou verlenen.

Dan weten we nu ook wie de nieuwe trainer word van ajax,keizer dus,die luistert nog wel naar bergkamp en spijkerman,een beetje trainer van namm die trapt daar toch niet in,ik vraag me wel af waarom ze Bosz als trainer hebben genomen,dan hebben ze hun huiswerk niet goed gedaan als Bosh op 1 lijn moest zitten met de assistenten.

Dit is ook nieuw, heb je bij geen een club, de assistenten zijn belangrijker dan de hoofdcoach, en wanneer de resultaten tegen vallen zie/hoor je ze nooit.

Als de ego's winnen verliest de club

Pff zet Bergkamp dan als trainer ben je meteen klaar met deze onzin.
Vraag me echt af waar ze mee bezig zijn .je kan er al bijna op aan dat welke coach ook komt als hij kleine wijziging wilt doorvoeren en Dennis is het er niet mee eens dat het meteen weer gezeik is :s

ik heb iets gemist denk ik. Sinds wanneer maakt Spijkerman deel uit van het Technisch Hart??? Spijkerman die dat klotevoetbal van FdB te aanvallend vond? Spijkerman die totaal niks met ajax heeft.

Hoezo is een assistent bepalend voor het voetbal? Hoe kan een assistent een bepalende rol spelen in de functioneringsevaluatie van de hoofdcoach? Het TH zoals Cruijff dat bedoeld had, is er helemaal niet. Wat die huichelaars bij Ajax nu hebben gecreëerd is nog niet eens een slap aftreksel daarvan. Maar gelukkig kunnen zij hun gangetje weer gaan, zoals vorig jaar met het wegschuiven van Jonk, en het eerder wegschuiven van Kinsbergen. Opgeruimd staat netjes, Cruijff invloeden compleet weggevaagd.

Als het waar is dat Jordi benaderd is voor een functie, hoop ik dat hij gezond genoeg in zijn hoofd is om niet in te stappen.

Je moet wel knettergek zijn als je op deze manier als hoofdcoach bij Ajax aan de slag wilt. De assistenten die in feite de dienst uitmaken, moet niet gekker worden.

50/50 het kan alles of niets worden met Bosz maar zelfs als ie ontslagen word na het komende seizoen zijn ze zakken nog meer gevuld!!

Ik kan er allemaal niet zo rouwig om zijn,ik snap het wel van het Th.
Er zijn toch ook dingen niet goed gegaan en zeker wat betreft sommige onbegrijpelijke keuzes als Ziyech op rechtsbuiten en Sinkgraven als back en het eeuwig opstellen van Traoré die 3 blauwe maandagen zijn klasse heeft getoond.

Ook het geval Veltman en Tete op back en de verpietering van Riedewald zijn niet altijd in het voordeel van Bosz gezien binnen Ajax.
En de verkoop van Bazoer en in mindere mate El ghazi hebben de aandeelhouders weer niet blij gemaakt omdat daar veel meer waarde voor werd geschat voor dat Bosz er was.

En het voetbal was ook echt niet altijd zo goed als iedereen denkt,het zag er leuk uit maar veel effectiever als onder de Frank de Boer is het ook niet geweest.
Het is aan het eind van de rit 1 punt minder en een zo goed als gelijk doelsaldo als het laatste jaar van Frank.

Maar het zag er aan het eind van het jaar erg leuk uit met name thuis,maar dat is ook alles.
En ja de finale E.L was mooi en onverwachts en met veel mazzel,maar uiteindelijk heb je niks en zijn de resultaten gelijk als vorig jaar.

7 juni 2017 om 00:20

Uiteindelijk heeft Peter Bosz toch goed gezien wat Ajax nodig heeft!

Bosz is geen Ajacied dus is hij op lange termijn kansloos. Dit is de beste oplossing voor beide partijen. Bosz is zeker niet groter dan de club. Doei!

Onder Peter speelden we eindelijk lekker voetbal, verdomd jammer dat ie nu weg is. Ik hoop niet dat Bergkamp staat voor de stroperigheid van Frank, want dan gaan we nog een paar ellendige jaren voor de buis tegemoet.

Als speler van Ajax, zou ik nu ook meer gaan twijfelen, omdat er gewoon geen duidelijk plan ligt. Alles wat is opgebouwd, valt in 1 klap in duigen. Grote kans dat Dolberg, Ziyech en Sanchez een transfer gaan maken.

Ja hoor het is allemaal Bergkamp en Spijkerman zijn schuld, dat Bosz weg is
Schei toch uit of Bosz nou zo makkelijk is en niet te vergeten Kruzen.
Bosz hadden ze nooit trainer van Ajax moeten maken, vroeg of laat zouden er problemen komen.
Ajax moet gewoon een trainer nemen die Ajax goed kent van binnen, zo niet krijg je weer dezelfde problemen.

Waarom Kluivert niet genoemd? Krijgt als TD bij PSG een Operationeel Directeur naast zich. Kan me zo maar voorstellen dat hij aan het trainerschap hoger aanzien geeft dan TD. Heeft de branie en kent de 'ajax school'.

Er kan nog zoveel over worden gezegd maar...
Je bent gewoon een jaar kwijt. In Bosz ben je ook een goede trainer kwijt die het met zijn visie toch naar de finale EL heeft geschopt. Dat hij na 1 jaar weg gaat is gewoon slecht. Dit heeft meer te maken met egos van Ajax-mensen dan met voetbal. Slechte zaak vind ik.

Een trainer is een passant, maar zouden de assistenten dat ook niet zijn of moeten zijn? Hoe kan de voetbalvisie van twee assistenten nu leidend zijn? Ajax zou gewoon een kader meoten schetsen en een hoofdtrainer en zijn staf bij wijze van assessment moeten laten aangeven hoe zij binnen dat kader invulling gaan geven aan de Ajax-filosofie.

Wat nu gebeurd is, is naar mijn idee de wereld op zijn kop. Bosz heeft het afgelopen jaar het voetbal gerealiseerd dat Ajax voor ogen heeft en in geen tijden heeft gespeeld - want laten we wel wezen: wat De Boer presteerde was nationaal gezien knap, maar het aangluren niet waard! Bovendien deed Bosz dat met veel eigen jeugd en floreerden aankopen als Onana, Sanchez, Ziyech en Dolberg. Als het conflict binnen de staf waar is, vraag ik me werkelijk af waar voor Bergkamp en Spijkerman de pijnpunten dan zitten!

Ik snap al die negativiteit over Bergkamp niet helemaal. We hebben het over Dennis Bergkamp, 1 van de grootste voetballers die Ajax en Nederland voortgebracht heeft, maker van 1 van de mooiste doelpunten ooit, een legende bij Arsenal, wereldster, etc.
Of men vergeet snel, of men heeft geen verstand van voetbal, maar respect is hier op z'n plaats.
Peter Bosz moeten we nou ook weer niet groter maken dan hij is.
Noem ergens ter wereld de naam van Dennis Bergkamp en die van Peter Bosz tegelijk op en men vraagt 10 keer Bosz zegt u?, kunt u dat voor mij herhalen? kunt u die naam nog eens spellen? wie bedoelt u? Bosz, Bos, Bosch, Boss? Sorry, nog nooit van gehoord. Is dat ooit een voetballer geweest? Okay, nou, bedankt voor de informatie.
Mensen come on!
Heb een beetje vertrouwen in Ajax en in Sar, Overmars, Bergkamp en Co.
Die weten echt wel wat Ajax nodig heeft
Ik sta volledig achter het Ajax beleid en de spelers op het veld zijn toch echt wel belangrijker dan een trainer.
Men zegt dat het allemaal ego's zijn bij Ajax en wat maakt dat uit, dat is prima toch.
Het ego van Peter Bosz was minstens even groot.
Dit is gewoon het beste voor een ieder en ondanks het prachtige voetbal stonden we voor het 2 of 3e jaar weer met lege handen. In de finale is Bosz tactisch weggeblazen door Mourinho en speelde Ajax als een natte krant.
Ajax is een club waar prijzen gepakt moeten worden en voor complimenten krijg je geen beker.

Nieuwe trainer moet met de visie van Bergkamp en Spijkerman om kunnen gaan? Wat dacht je van onder de Boer die Spijkerman en Bergkamp niet hebben aangepakt om te verbeteren?

Wat is de reden dat Spijkerman het niet kunnen vinden met Bosz? Spijkerman heeft totaal geen toegevoegde waarde net als Bergkamp.

Ik vrees dat Bergkamp en Spijkerman op balbezit blijven hameren net als de Boer en dat ze spelers zoals Boilissen de kans blijven geven.... Bosz ziet het al en pakt snel aan om het juiste spelers op de juiste positie te zetten.

Hadden Bergkamp en Spijkerman gedacht dat Sinkgraven aardig als linksback kon ballen en dat Schone aardig op 6 kon. En dat Viergever uiteindelijk de juiste verdediger is? En dat Veltman als rechtsback kon, etccc..

Onbegrijpelijk die heiligverklaring van een stel nietszeggende assistenten (ja, ook bergkamp). Er klopt gewoon iets fundamenteels niet in deze club als je een toptrainer zo makkelijk buiten de deur zet.

Prima dat ze de assistenten zo hoog neerzetten. Maar dan ook gelijke consequenties, dus bij ontslag van trainer ook ontslag van de rest. Je kan niet verwachten dat de eindverantwoordelijk maar als in overleg doet als zijn naam/baan op het spel staat.
Overigens vind ik de uitspraak raar dat het gaat over een bepaald soort voetbal terwijl je 5 jaar de Boer hebt gehad... misschien toch even langs specsavers... of zouden ook Ajax uiteindelijk resultaten+geld voor aantrekkelijk voetbal gaan?

De club heeft een lijn gekozen en daar houden ze zich aan. Als Bergkamp dat hoort te bewaken heeft hij dat prima gedaan. Enige wat fout is gegaan is dat ze Bosz niet hadden moeten aanstellen. Volgende trainer dus eentje die vantevoren aangeeft zich volledig te schikken in de gekozen lijn.

Wat praten mensen hier een ongelooflijke poep. Niemand heeft de ballen verstand van de situatie en al helemaal niet hoe een voetbalorganisatie goed moet worden geleid.
Men geeft allemaal zijn mening zonder voldoende kennis van zaken waardoor bijna iedereen de plank mis slaat.

Ik raad iedereen aan om de biografie van Cruijff te lezen. Daar legt de Meester haarfijn uit waarom er bij Ajax voor deze vorm is gekozen. Ook vertelt hij dat het bij Barcelona nog veel erger is doordat de politiek daar ook nog eens verstrengeld is met de club.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren