Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Zijn dood stortte Hakim Ziyech in de criminaliteit’

Laatste update:

Hakim Ziyech is momenteel een van de beste voetballers van de Eredivisie, maar het is de aanvallende middenvelder van Ajax niet aan komen waaien. De linkspoot speelde op zijn veertiende weliswaar al in de jeugdopleiding van sc Heerenveen; hij heeft het niet altijd makkelijk gehad. Dat vertelt Aziz Doufikar in gesprek met Mountakhab.

De eerste Marokkaanse profvoetballer van Nederland is tegenwoordig jongerenwerker en in die hoedanigheid leerde hij Ziyech ook op zevenjarige leeftijd kennen. Drie jaar later overleed de vader van Ziyech aan de gevolgen van de zenuwziekte MS. “De dood van zijn vader stortte hem in de criminaliteit, maar ik heb hem zoveel mogelijk geholpen om hem op het juiste pad te houden. Ik was zijn mentor en ergens ook zijn vaderfiguur, zijn coach. We hadden constant contact. Hij had ongelooflijk veel talent en ik heb hem op weg geholpen om het te maken in het voetbal. Hij weet hoe te luisteren. Hij besloot op een gegeven moment om het heft in eigen hand te nemen en om niet langer excuses te zoeken”, klinkt het.

Bekijk hier de heenwedstrijd van Ajax tegen Lyon.

“Hakim heeft een normaal karakter, maar hij is geen speler die de aanwijzingen van de trainer tot in detail volgt. Hij wil ook vrij kunnen zijn”, gaat Doufikar verder. En daar is het misschien wel misgegaan tussen de 24-jarige Ziyech en Hervé Renard, de bondscoach van Marokko. Ziyech wordt vaak genegeerd door Renard en speelde dan ook pas negen interlands, waarin hij overigens wel vijf keer scoorde. Doufikar zegt te weten hoe coach en speler steeds meer van elkaar verwijderd raakten: “De coach zei op een gegeven moment dat hij meer met zijn medespelers moest praten, meer open moest zijn, meer met de anderen moest sympathiseren. Hakim zei dat hij bij de nationale ploeg was om te voetballen en niet om te praten. Sindsdien hebben ze moeite om met elkaar om te gaan.”

“Maar ik kan je verzekeren dat het niets te maken heeft met dat Ziyech niet op de bank zou willen zitten. Hij is een professional en doet wat de coach hem opdraagt. Hij heeft er nooit een probleem mee gehad om te banken. Als de coach vindt dat hij niet in de basis thuishoort, dan zal Ziyech er alles aan doen om te laten zien dat hij die basisplek verdient. Misschien zijn er nog wel andere redenen, maar ik kan je verzekeren dat de huidige situatie Ziyech spijt. Het spijt hem voor de Marokkaanse supporters van wie hij houdt en die hij enorm respecteert”, gaat Doufikar verder. Spijt van de keuze voor De Leeuwen van de Atlas in plaats van het Nederlands elftal heeft Ziyech volgens de oud-middenvelder van onder meer PEC Zwolle, Fortuna Sittard en FC Eindhoven nooit gehad.

“Hij zal er ook nooit spijt van krijgen. Hij heeft voor Marokko gekozen omdat dat zijn land is, maar ook omdat hij ervan overtuigd is dat Marokko straks kan concurreren met de grote landenploegen. Hij wil voor Marokko spelen om de Marokkanen in Nederland, die het soms niet altijd makkelijk hebben, een dienst te bewijzen. Ik kan je verzekeren dat de andere in Nederland geboren Marokkaanse voetballers er net zo over denken, bijvoorbeeld Abdelhak Nouri. Jammer genoeg is die jongen nog nooit gecontacteerd door de Marokkaanse voetbalbond”, besluit de inmiddels 53-jarige Doufikar. Met Ajax neemt Ziyech het donderdagavond in de Europa League overigens op tegen Olympique Lyon.

AFC Ajax arrogant? Hoe kom je erbij?! “Er is maar één ding dat Ajax zondag niet in eigen hand heb en dat is het weer.” ????

Geplaatst door voetbalzone op woensdag 10 mei 2017

Denk jij dat Hakim Ziyech ooit voor een Europese grootmacht gaat spelen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Nouri is in potentie goed genoeg voor het Nederlands elftal. Weet niet of hij voor Marokko kiest. Ek's spelen (als Nederland daar uberhaupt komt) is toch niveau hoger dan een Afrika cup.

11 mei 2017 om 08:32

Voor jou misschien, maar ik Afrika denken ze daar toch anders over hoor.

11 mei 2017 om 08:36

Ik denk dat ze in Afrika ook wel inzien dat het niveau op een EK hoger is dan op de Afrika cup.

11 mei 2017 om 08:50

Met een beetje nationalisme niet hoor.

11 mei 2017 om 09:27

Hoeveel Afrikaanse landen hebben het WK gewonnen of überhaupt de finale gehaald? Inderdaad, exact 0. In Europa is dat een rits aan landen, zoals Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje, Nederland, Engeland, Hongarije, Tsjechoslowakije en Zweden.
WK zijn slechts voorbehouden aan de Europese toplanden, Argentinië, Brazilië en wellicht Uruguay, Chili en Colombia. De rest is opvulling, echter is het een WK en moeten ook teams uit andere werelddelen meedoen. Gelukkig zijn die landen er in de kwartfinale normaliter uit.

11 mei 2017 om 13:35

Dat komt omdat Afrikaanse landen normaliter gewoon een moeilijke loting hebben. Bijvoorbeeld Algerije in 2014. Als het een beetje meezat konden ze de halve finale halen. Maar ze lootten Duitsland in de achtste finale, uiteindelijke wereldkampioen. En ze toch nog op een verlenging gehouden. Ghana in 2010. Door een naaistreek van Suarez uitgeschakeld in de kwartfinale en zo nog een paar voorbeelden.

11 mei 2017 om 14:00

@ Ruudje74

Heb je ook rekening gehouden hoeveel Afrikaanse landen deel mogen nemen aan het WK? Dan kan je niet ontkennen dat de kans klein is dat een Afrikaanse land er vandoor gaat met de titel.

Wat er hierboven beweerd wordt over het niveau, ongeacht hoe groot het verschil is, het gaat de meeste Afrikaanse fans ook om het feit dat ze 'hun eigen mensen' zien voetballen op een toernooi wat dichtbij huis is!

11 mei 2017 om 16:40

@rmadrsta

Hahahaha schei toch uit man, ik heb nog nooit zoveel onzin gelezen in een post. Afrikaanse landen zijn qua voetbal gewoon minder dan Europeese landen gemiddels gezien, daar zijn 100 logische verklaringen voor benoemen en de resultaten in het verleden zijn het bewijs.

11 mei 2017 om 11:07

Nouri zit (nog) niet in de positie om te moeten kiezen en laat hij zich eerst gaan toeleggen om in het 1e van Ajax te komen. Het komend seizoen zal dat ook vaker (samen met de Jong en v/d Beek) ook gebeuren want er zullen zoals dat in ieder jaar gebeurd weer spelers vertrekken.

11 mei 2017 om 11:33

Hoezo niet? Die Hervard heeft al een paar spelers zoals mahi gevraagd. Kan best zijn dat Nouri als groot talent van Ajax ook gevraagd wordt binnenkort. Speelt hij in Ajax 1 kan het hard gaan zie De Ligt, Dolberg, Kluivert (al is hij nog niet geselecteerd) en Sanchez.

11 mei 2017 om 11:08

@carlosz, ik weet het wel zeker dat Nouri gaat kiezen voor Marokko. Je ziet aan alles dat hij erg aan zijn vaderland gehecht is qua tradities en noem maar op.

In hoeverre is Ziyech in de criminaliteit terecht gekomen? Want anders had die wel in de gevangenis gezeten, denk ik?

11 mei 2017 om 08:45

Op zijn tiende?

11 mei 2017 om 08:48

Er is vast wel ook een toepasselijke straf voor een 10-jarige

11 mei 2017 om 09:02

Op je 10de ben je over het algemeen zelf niet aansprakelijk voor je daden. Je ouders zijn risico aansprakelijk voor de kosten die door zijn criminaliteit zouden ontstaan, maar alleen in een directe manier. (zoals stelen, als hij bij een groepje staat een medeplichtig zou zijn niet). Verder zal het voormalige jeugdzorg er wel mee bemoeit hebben...

11 mei 2017 om 09:28

In Dronten?

11 mei 2017 om 11:14

@twenteov

Inderdaad. Ik ben ook in Dronten opgegroeid en ben net zo oud als Hakim, dus ik ben hem vaak genoeg tegengekomen en heb ook af en toe met hem gevoetbald op de schoolpleintjes (vooral bij het St. Gregorius). Misschien heeft hij ooit wat snoep gejat uit de lokale Jamin of Wibra, maar voor de rest is er niks spannends aan in Dronten. Hij had een grote mond, dat is alles wat ik mij nog kan herinneren van hem.

11 mei 2017 om 11:39

Zijn broers in elk geval wel... Die hebben heel wat cellen van binnen gezien. In Dronten zijn genoeg problemen geweest wat dat betreft. Met meerdere families waaronder Ziyech.

11 mei 2017 om 15:24

@hansi

Dat meen je niet? Nooit gehoord, maar dan was ik ook nooit echt met die mensen bezig. Grappig joh, zo leer ik ook weer wat nieuws over m'n dorpie. De andere families kan ik mij inderdaad nog wel herinneren.

11 mei 2017 om 09:17

Als goaltjesdief of door het geven van steekpassjes?

11 mei 2017 om 09:41

Je hebt verschillende vormen van criminaliteit. De soorten criminaliteit waarvoor je echt (langdurig) de gevangenis in gaat zal Ziyech zich niet mee bezig hebben gehouden denk ik. Ik gok dat Ziyech vooral een straatjongen is geweest, een boefje. Die houden zich meer bezig met kleine criminaliteit: winkeldiefstal (drinken jatten uit de supermarkt), vandalisme, overlast veroorzaken, etc.

11 mei 2017 om 11:30

'Hij verloor zijn vader op een erg jonge leeftijd, wat hem ertoe zette slechte dingen te doen. Hij kon ook niet goed overweg met zijn broers. Ik heb hem geholpen, gedaan wat ik kon om hem van het slechte pad af te houden. Ik was zijn mentor, zijn vader én zijn coach.'

Doufikar vervolgt. 'Ik nam Hakim Ziyech meteen bij de hand voordat hij het verkeerde pad koos. Hij dronk, rookte te veel en gebruikte drugs.'

(bron: Ajax Showtime)

Hi dronk, rookte en gebruikte drugs... Om nu zoals in de kop van het artikel te stellen dat hij zich in de criminaliteit stortte lijkt me zwaar overdreven gesteld. Als roken, drinken en af en toe drugs (weed?) gebruiken je gelijk een crimineel maakt, dan zijn er heel wat pubers en twintigers in Nederland crimineel...

11 mei 2017 om 11:55

Sterker nog: dan mag ik mezelf topcrimineel noemen en zijn Holleeder en Martha maar een stel wijven.

Hij zal wel rond hebben gehangen bij een Supermarkt en snoeptomaatjes hebben gejat.

De schouderklopjes van Doufikar aan zichzelf zijn ook bijna genant.

Maar zijn verhaal samengevat; erg jammer dat we iemand als Ziyech "verliezen" aan Marokko en zich blijkbaar niet Nederlander genoeg voelt al is hij hier geboren/opgegroeid.
Ben geen fan van Amerika maar gekgenoeg zijn daar zat, van oorsprong buitenlandse sporters die met alle trots de Amerikaanse vlag dragen. Wat doen wij fout als land?

Mooi verhaal. Ziyech is denk ik ook wel een groot voorbeeld voor veel Marokkaanse jongeren in Nederland. Ik vind ook dat spelers moeten kiezen voor het land waar hun hart ligt. Dan kunnen we Blind wel veel verwijten maar ik vind dat die keuze altijd bij de speler zelf ligt. In Oranje moeten enkel spelers spelen die met trots het shirt dragen en met een trots gevoel het volkslied aanhoren. Als dat niet zo is dan kun je maar beter voor een ander land uitkomen waar je wel dat gevoel hebt.

11 mei 2017 om 08:46

Tochigt het wat genuanceerder, Hakim zat bij de selectie en was hij niet geblesseerd afgehaakt tijdens de training had hij bijna zeker gespeeld voor Oeanje, dus dat kiezen met z'n hart kan wel waar zijn, maar misschien speelde Blind daar wel een rol....

11 mei 2017 om 09:00

Als ik hem zo hoor en hij zegt dat hij geen spijt heeft dan ben ik blij dat hij voor Marokko heeft gekozen. Als z'n hart echt bij Nederland had gelegen dan had hij wel gewacht totdat hij weer eens werd geselecteerd en had ij wel naar de lange termijn gekeken.

11 mei 2017 om 09:19

Groot voorbeeld maar vervolgens zie ik 'm op z'n oh zo belangrijke insta-stories constant met mobiel achter het stuur filmen en foto's maken. Op sommige vlakken lijken sommige voetballers zich niet geheel bewust van hun impact op jonge gasten.

11 mei 2017 om 10:34

Dat bedoel ik ook. Eigenlijk had hij gekozen voor NL, anders ga je niet in op de uitnodiging, maar toen is er iets gebeurd (was het Blind die hem niet opriep, of iets anders?) waardoor hij "met z'n hart" voor Marokko koos..

11 mei 2017 om 08:58

Wat voortdurend in de Ziyech discussie ontbreekt is het feit dat Z een berber is en daar ook graag voor uitkomt. Hij had enkele maanden geleden een berber-teken in zijn haar laten zetten toen er onregelmatigheden waren bij Al Hociema. Berbers in Marokko worden zwaar gediscrimineerd door de Marokkaanse arabieren. Berbers zijn in de meerderheid maar maken geen enkele kans in Marokko. Die arabieren hebben het helemaal voor het zeggen. Dat Ziyech niet wordt geselecteerd is gewoon discriminatie.

11 mei 2017 om 10:36

Denk je dat die franse coach het een reet uitmaakt of die berber of arabier is?

11 mei 2017 om 15:53

Offtopic: Berber.. komt van barbaar.. 't zijn Amazigh. Mocht je zelf Amazigh zijn, discrimineer jezelf dan niet door jezelf barbaar te noemen.

Toen een Romeinse verkenner lang geleden de opdracht had een deel van noord Afrika te verkennen kwam deze gewond en zonder kleren terug. De verkenner rapporteerde dat het gebied niet geschikt was voor bezetting aldaar alleen rondtrekkende barbaren leefden. Berbers.

Verder totaal niet eens mat wat je verder stelt. De huidige koning is wat mij betreft ok met en voor alle groeperingen in Marokko. Ja, dit is anders geweest maar niet nu.

Ontopic: wat Lucas zei..

11 mei 2017 om 09:35

Je weet dat Ziyech al eens opgeroepen was voor Oranje maar toen geen speelminuten maakte en geblesseerd uitviel in de voorbereiding? Oftewel: als die blessure niet was gebeurd dan had Ziyech nu niet eens meer voor Marokko mogen spelen omdat hij dan waarsch. minuten voor Oranje had gemaakt. Daarna werd hij niet meer opgeroepen voor Oranje (omdat Blind ons land misschien graag de vernieling in helpt/hielp) en ging hij alsnog voor Marokko.

Je kunt me veel vertellen, maar Ziyech heeft dus echt niet met het hart gekozen voor Marokko, maar eerder als 2e keuze omdat hij op zijn geslachtsdeel getrapt was dat hij niet nogmaals opgeroepen is voor Oranje.

11 mei 2017 om 10:09

Eeuwig zonde, hoe het gelopen is inderdaad.

Op zijn tiende in de criminaliteit? Haalde hij snoepjes weg bij de lokale supermarkt? Kom op zeg het gaat om een kind hoe erg kan het zijn?

Eh, als 14 jarige bij Heerenveen. Daarvoor al id criminaliteit? Of gewoon vervelend gedrag? Het wordt weer heel dik aangezet.
Wel bijzonder dat 3e,4e generatie nog steeds Marokkaans is en 'landgenoten' dienst wil bewijzen.
Volgens mij kun je beter in Oranje spelen als je ze dienst wil bewijzen.
'Vervelend gedrag' wordt in Marokko heel anders aangepakt (tenzij je heeel veel geld hebt natuurlijk)

11 mei 2017 om 09:35

Eh.. Misschien is Ziyech helemaal niet 4e generatie en speelt hij niet voor Nederland met trots dus dan is het begrijpelijk.

11 mei 2017 om 09:55

"wel bijzonder dat 3e,4e generatie nog steeds Marokkaans is en 'landgenoten' dienst wil bewijzen."

Wat bedoel je precies met dat je het bijzonder vindt dat 3e, 4e generatie nog steeds Marokkaans is en 'landgenoten' een dienst wil bewijzen?

Hoe je het wendt of keert het zijn en blijven ook Marokkaanse mensen. Het bewijzen van een dienst aan hun 'eigen' mensen kan ik me ergens best indenken...

Wat ik weer behoorlijk storend aan dit artikel vind is dat ze gelijk weer zichzelf in een hokje moeten plaatsen en als slachtoffer moeten neerzetten omdat de Marokkaanse gemeenschap ow zo zielig is. Het verhaal dat die met 10 jaar al naar de criminaliteit trok wordt maar goed gepraat omdat zijn vader was overleden, terwijl ik zelf meerdere mensen ken met hetzelfde verhaal en die er nooit mee in aanraking zijn gekomen erg makkelijk om het daar maar op af te schuiven.

Respect voor elke voetballer qua mentaliteit want het is een weg met hoog en dieptepunten voor die jonge gastjes dat zeker maar maak er geen heldenverhaal van aub.

11 mei 2017 om 09:31

Frron010
Ben het helemaal met je eens: het is toch juist de bedoeling om niet meer in hokjes te denken? Anders had ik net zo goed wel op Wilders kunnen stemmen enige tijd geleden.

11 mei 2017 om 09:48

Volledig mee eens. 10 jaar! dan zit je in groep 6 van de basisschool.
Genoeg jonge mensen (kinderen) die shit meemaken. Wordt er een beetje misselijk van. Alsof criminaliteit een logisch alternatief is.

11 mei 2017 om 10:31

Waar wordt het in dit stuk precies goedgesproken?

11 mei 2017 om 10:34

Ja, en zo zijn er ook zat Hollandse kinderen die geen vader verloren hebben en toch op jonge leeftijd misselijk gedrag vertonen.

Dat zijn, net als die van jou, alleen zinloze constateringen. Je kent Ziyech niet, dus je weet niet waarom hij in de problemen kwam. Dan is het weer heel erg gemakkelijk om het af te doen als 'goed praten". De enigen die er echt iets over kunnen zeggen, zijn de mensen die Ziyech kennen uit die periode. En wij horen niet tot die groep.

Hij praat het ook helemaal niet goed, maar geeft hij een verklaring. Dat is heel wat anders. Je vader vroeg verliezen is een enorme dreun voor kinderen. Jij wuift het zomaar weg, en hebt je oordeel klaar. Terwijl je gewoonweg helemaal niks weet van die jongen en zijn geestelijke toestand in die periode.

11 mei 2017 om 10:47

Klopt, net zoveel als jij dus weet. Dus kan je ook niet zeggen of het wel of niet zo is. Ik zeg alleen vanuit mijn eigen ervaring met mensen die ik ken die echt een rot jeugd hebben gehad dat die wel goed eruit zijn gekomen, het ligt altijd bij jezelf welke keuzes je maakt, meer zeg ik niet en ik vind het inderdaad slap om het daaraan te verwijten.

11 mei 2017 om 10:57

Maar het verschil is: jij hebt in je reactie #17 je oordeel klaar over Ziyech, en ik niet.

Dus ik begrijp uit je laatste bericht dat je je woorden terug neemt dat zijn gedrag "alleen maar wordt goed gepraat omdat zijn vader was overleden"?

We weten het namelijk niet. Het zou zomaar gewoon waar kunnen zijn. En het is dus niet aan jou om daarvan te zeggen dat het niet waar is.

11 mei 2017 om 10:38

Wat mij zo ongelofelijk stoort aan jou reactie is dat je iedereen over een kam scheert. Ze moeten zichzelf in een hokje plaatsen? Volgens mij zijn dit se woorden van 1 meneer.

Mensen over 1 kam scheren.. waar heb ik dit ookal weer eerder gezien..?

11 mei 2017 om 10:46

"ze" als in de man die dit interview heeft gegeven en Ziyech blijkbaar aangezien die de Marokkanen wilde steunen omdat ze het zo moeilijk hebben hier in Nederland... Niet zo snel op je teentjes getrapt zijn, nergens zeg ik "alle".

11 mei 2017 om 10:55

Begrijpend lezen... Juist ja.

Waar wordt in dit stuk het precies goedgesproken dat hij bijna het criminele pad wilde bewandelen? En waaruit blijkt dat ze zichzelf als slachtoffer portretteren, omdat de Marokkaanse gemeenschap 'ow zo zielig' is?

Kun je dit citeren en onderbouwen? Of zijn het onderbuik sentimenten?

11 mei 2017 om 10:59

Dus 1 man is "ze". En Ziyech zegt zelf helemaal niks.

Zo werkt generaliseren dus.

11 mei 2017 om 19:59

Ik ben niet op mijn teentjes getrapt. Ik denk eerder jij.

Deze man kan niet voor ziyevh spreken. Deze man zegt wat hij denkt. Je generaliseert en dat is jammer.!

11 mei 2017 om 11:13

Maar je kent toch de begrippen 'oorzaak' en 'gevolg' ?
Hij geeft nergens aan dat elk kind die een vader verliest de criminaliteit opzoekt of vindt.. Hij geeft alleen aan dat dit voor hem een 'gevolg' was door het verliezen van zijn vader, oftwel de 'oorzaak'.

Gelukkig is niet iedereen hetzelfde en ieder mens reageert anders op verlies en/of traumatische ervaringen.
De een grijpt naar de fles, de ander zet zich juist in voor anderen en haalt daar zijn/haar kracht uit.
Ik vind het dan ook frustrerend om te lezen dat je dingen niet in perspectief kan plaatsen en eigenlijk zelf mensen in hokjes aan het plaatsen bent door te zeggen dat er meerdere mensen in jouw omgeving een soortgelijk verhaal hebben, maar niet het slechte pad op zijn gegaan. Chapeau voor die mensen, absoluut. Maar je moet niet denken dat iedereen hetzelfde met bepaalde situaties omgaat.

Dat wil ik je alleen meegeven, ik hoop dat je er wat aan hebt..

11 mei 2017 om 12:02

Waar lees jij dat ze zichzelf als slachtoffer neerzetten? Ik lees ook nergens waar de criminaliteit van Ziyech word goed gepraat?

Voor jonge jongens is de vader het belangrijkste voorbeeld in zijn leven (net zoals bij meisjes dat de moeder is). Als jij je vader dus zou verliezen is het dus goed mogelijk dat je ontspoort, je niet meer begrepen voelt thuis, je de rol van je vader in het gezin moet nemen etc. Ik zeg dit niet als excuus, maar ook voor Nederlandse jongens geldt dit. Niks raars aan en niks moeilijks om te begrijpen lijkt mij?

Sorry maar je reactie komt op mij over als een beetje een gefrustreerde onderbuikgevoels-reactie.

11 mei 2017 om 17:46

Jij stopt 'ze' zelf in een hokje, door het op de groep 'marrokanen' te gooien, en het niet gewoon als een losstaand, individueel verhaal te beschouwen, van een nederlandse jongen, toevallig met marrokaanse roots.

De kans dat een marrokaanse jongen van het padje raakt is echter wel groter, omdat hij sneller in aanraking komt met jongens 'van de straat', en daar bij wil horen, en daar alles voor doet, om daar bij te horen, omdat het in de mens zit ergens bij te horen, om niet alleen te komen te staan. 'wij' als Nederlanders stralen uit dat 'we' Marrokanen niet moeten en dat ze niet gewenst zijn (zo komt dat over bij veel jonge Marrokanen), en dus zoeken ze nog meer de acceptatie van andere Marrokanen, die als tiener weleens als groepje sop straat willen hangen, om maar ergens bij te horen, en hun plek te vinden, en daar hebben ze alles voor over. Dat, samen met het algehele gevoel niet op hun plek te zijn in Nederland, en die weerstand vanuit autochtoon Nederland voelen, maakt dat een enkele Marrokaan onverschillig en gefrustreerd raakt, en rebels.

Blijf het ergens belachelijk vinden dat je uit meerdere landen kunt kiezen.
En daarnaast vind ik het jammer dat deze mijnheer bv nouri al richting Marocco praat.
Snap het overigens van de spelers wel.

Ik lees even tussen neus en lippen door dat Abdelhak Nouri ook zal overwegen om voor Marokko te gaan voetballen als hij door dat land wordt benaderd ipv voor zijn geboorteland Nederland. Ook lees ik dat Zyech zijn keuze voor Marokko mede is genomen op basis van het feit dat hij ervan overtuigd is dat Marokko op (minimaal) hetzelfde niveau kan komen als het Nederlands elftal. Wat word ik hier moe van he.... die gasten zitten elkaar lekker op te jutten om vooral voor hun "eigen" land Marokko te kiezen en daar een paar drogreden bij te verzinnen om je keuze te rechtvaardigen.

11 mei 2017 om 09:34

Vergeet niet, dit is een mening van de beste man. Zijn geen feiten. Als Ziyech hem zo iets dergelijks verteld maakt het niet meteen waar of onwaar. Sterker nog Nouri heeft hij volgens mij nog nooit mee gesproken dus dat neigt naar puur gissen.

We horen en zien het vanzelf.

11 mei 2017 om 09:51

Leuk feitje, de beste man heeft een record in de eredivisie dacht ik, van langste schorsing

Mooi verhaal, vooral die laatste alinea. Het klopt natuurlijk dat je het als Marokkaanse Nederlander niet altijd makkelijk heb. Zonder een discussie op gang te willen brengen is het wel zo dat er een stigma aan hen kleeft. Ze hebben voorbeelden en rolmodellen nodig en het zou helpen als ze door krijgen dat een Mocro-tokkie uitstraling hen niet helpt: petje, trainingspak, sneakers, vlassnorretje,
kortgeschoren kapsel en als geboren Nederlander niet goed kunne articuleren.

Jongens als Ali B, Ziyech en Nouri zijn goede voorbeelden.

11 mei 2017 om 09:52

@jaspersj, ik ben het bijna volledig met je eens, maar zou het niet juist helpen als deze voetballende voorbeelden juist voor het Nederlands elftal uit zouden moeten komen om op die manier uit te stralen van "wij wonen ons hele leven in Nederland, wij zijn Nederlanders en horen bij Nederland" om op die manier juist het rolmodel te zijn dat bijzonder hard nodig is?!

11 mei 2017 om 10:05

@ Kevinfoppe,

Dan moet men in Nederland, incluis. de overheid, ook de mindset veranderen en stoppen met het gebruik van termen als "allochtoon" of "inwoners met een migratieachtergrond en inwoners met een Nederlandse achtergrond"...

11 mei 2017 om 10:32

@apocalyps. Helemaal eens. Zeker voor een 3e of 4e generatie waarbij ouders en grootouders in Nederland zijn geboren, getogen en opgegroeid zijn deze termen totaal overbodig

11 mei 2017 om 10:38

@apocalyps, de zin "inwoners met een migratieachtergrond en inwoners met een Nederlandse achtergrond" bekt anders wel heel erg lekker ;-)

maar zonder dollen, dat er in de mindset iets moet veranderen, ben ik met je eens. Maar je moet toch woorden kunnen gebruiken om een groep aan te duiden? We maken ook onderscheid tussen seksen, als ik het woord "man" of "vrouw" niet meer mocht gebruiken, zou ik dat erg lastig vinden. Dus je zal toch woorden over moeten hebben. Zonder daar een waardeoordeel aan vast te koppelen, daar gaat het volgens mij om.

11 mei 2017 om 10:40

@kevinfoppe, als speler moet je volgens mij geheel vrij van enige druk kiezen voor welk land je wilt spelen. Het is een uiterst persoonlijk afweging, die je alleen zelf kan maken.

Als iemand een rolmodel wil zijn, dan is dat mooi. Maar hij moet niks. En door van hem te vragen zijn keuze te maken omdat dat goed is voor (in dit geval) Nederlands-Marokkaanse jongens, wordt er druk op hem uitgeoefend om zijn keuze op niet-persoonlijke gronden te maken. Laat ze lekker vrij, het is al moeilijk genoeg. Ze zijn zelf ook nog zo jong.

11 mei 2017 om 10:45

Als we Amerikaanse trends blijven volgen gaat de definiering van gender ook nog een discussiepunt worden de komende jaren ben ik bang.

11 mei 2017 om 11:10

@edo, geef mij nou eens 1 goede reden waarom iemand waarvan de opa, vader en hijzelf zijn leven lang in Nederland woont en hij het land van zijn voor voor voor vader alleen kent van verhalen en vakanties, niet voor zijn woon en geboorteland zou moeten kiezen?!

11 mei 2017 om 14:05

@ Edo,

Ik deel je mening. In bepaalde gevallen is het ook nodig, maar die 'classificatie' zorgt tegelijkertijd ook weer voor een valkuil. Zoals je zelf al aangaf; classificatie kan, maar zonder waardeoordeel. En daar gaat het m.i. vaak fout...

11 mei 2017 om 09:57

Waarom is Ali B een goed voorbeeld?

11 mei 2017 om 10:12

Omdat; Het leven dat we leven is het leven van de straat.
Macht en geld is waar het leven over gaat.... Nou dit was Ali B in zijn jeugd en kijk waar hij nu zit. In de showbusiness + eigen label.

11 mei 2017 om 10:34

Het is slimme jongen met een bepaalde gunfactor die weet hoe 'ie zich voor het oog van de camera moet gedragen...

11 mei 2017 om 10:46

Omdat hij toen hij net doorkwam ook werd weggezet als een straatjochie en een rot marrokkaantje maar heeft laten zien dat hij een succesvolle slimme jongen is, die ook nog is verdraaid sympathiek is.

Dus de dood van iemand is een rede om in de criminaliteit te recht te komen? Ongelooflijk om dat zo goed te praten

11 mei 2017 om 10:06

Waaruit blijkt dat hij dit goedpraat? Is het geven van een mogelijke oorzaak hetzelfde als dingen goedpraten?

11 mei 2017 om 10:43

Basfey:

1) het wordt niet goedgepraat. Er wordt een verklaring gegeven. Dat is heel wat anders
2) Ziyech was toen 10 jaar oud. Een jong kind, dat een enorme klap te verwerken kreeg. Misschien kan je begrip opbrengen dat een kind daar helemaal niet toe in staat is, en dat het dan mis gaat. Alle kinderen van 10 doen domme dingen. Kinderen van 10 die hun vader kwijt raken, ja, daar is de kans inderdaad groter dat ze hele domme dingen doen.

11 mei 2017 om 10:46

Goed van jou, na zo'n klap. Maar alle mensen zijn anders. Ik heb een kind van 14 van dichtbij gezien die haar vader verloor, en in de psychische problemen kwam. Is dat dan gebrek aan karakter? Nee. Veel kinderen kunnen dat niet aan, hun brein is nog lang niet af. Dat jij niet in de problemen kwam, is heel fijn voor jou. Maar het zegt helemaal niets over andere kinderen.

Mensen laten we hier niet teveel aandacht aan besteden. Dit is gewoon uitgebracht door de franse pers, puur om te stoken. Hakim weet zelf zijn verhaal en het lijkt mij, gezien de carrierekeuzes die hij gemaakt heeft een verstandige jongen. Heb het gevoel dat Doufikar ook een beetje zn shine probeert te pakken.

Blijf het jammer, vreemd en ook wel kwalijk vinden dat zo'n jongen die hier geboren en getogen is niet voor het land kiest waar hij woont.

ziyech vond het vast wel een belediging dat hij niet was opgeroepen en dan maar voor marokko heeft gekozen en terecht. die man maakte stuk bij fc twente. een soort maradona bij argentinie die wereldkampioen is geworden voor mischien 80% aan hem te danken is.

De criminaliteit, pfff, zeg dan ook even wat hij daadwerkelijk crimineel heeft gedaan in Dronten want ben nu echt benieuwd. Hakim die op zijn 12e in Dronten een gang leidde, mensen afperste, overvallen, diefstal....

11 mei 2017 om 11:39

Want afpersing en overvallen zijn de enige criminele feiten die er zijn.. Ik zou mezelf iets meer inlezen in het Nederlandse strafrecht als ik jou was.

11 mei 2017 om 14:33

OK, maar kan niet alle strafbare zaken op gaan noemen hier zelfs al lees ik me in. Inderdaad is het ook strafbaar wild te plassen en van bepaalde bronnen muziek te downloaden. Maar denk jij nou dat dit ermee bedoeld wordt?

Ik heb toch zo een hekel aan dit soort verhalen. Het is altijd hetzelfde. Ik had een moeilijke jeugd, moest knokken om te overleven maar voetbal was de uitweg. haha! ja hoor..... Hij had ook gewoon een liefhebbende moeder die voor hem heeft gezorgd . Een zorgstaat die hem helpt. We hebben het hier allemaal heel lux, maar die luxe word tegenwoordig voor lief genomen.

Ik hoorde deze "jeugdwerker" bij "bureau Vooroordeel" (youtube maar even), precies hetzelfde verhaal ophangen. Geloof er niets van. Duidelijk een geval van jezelf profileren over de rug van anderen. In dit geval een bekende Marokkaans/nederlander.
Waarom zou je anders dit soort verhalen naar buiten brengen? Wat je doel ook is, t zal in alle gevallen je voormalig pupil publiekelijk schaden. Mediageile aandachtshhhhh.

Na die laatste alinea denk ik: Prima, alle Marokkaanse ''nederlanders'' NL-id afpakken, NL-voordelen afpakken, en begeleiden naar hun paradijs in Noord-Afrika. Ajuus! Alle Nederlandse ''marokkanen'', welkom!

Integratie gaat echt nooit komen in dit land.

11 mei 2017 om 17:22

Als je de taal kan praten het Nederlands dan ben je al voldoende geintegreerd.

11 mei 2017 om 21:11

Hou toch op. Integratie is meer dan alleen de taal spreken.
Het is desbetreffende cultuur omarmen en accepteren.

We zijn allemaal producten van ons opgroeien (dus los van het karakter dat je meekrijgt); van onze opvoeding, de normen en waarden die we meekrijgen, eventueel een geloofsovertuiging, etc. Helaas komt dat later vaak tussen mensen te staan, ontstaan daardoor groepen, omdat men ergens bij wil horen.

En zeker als kind en met name als tiener, wil de mens ergens bijhoren, zodat hij niet alleen komt te staan. Men kiest dan altijd voor die groep, die naar hun idee het dichtst bij hun eigen identiteit past, waarin ze het meest geaccepteerd zullen worden en het meest veilig voelen. Hij/zij past zich dan ook aan waar nodig, om erbij te gaan of blijven horen. Dat gedrag van marrokaanse straatjochies, is daar allemaal een gevolg van. Laat zo'n zelfde marrokaanse jongen opgroeien in een boerendorp, zonder andere marrokaanse jongeren die al op straat hangen en al in die vicieuze cirkel terecht zijn gekomen, en je accepteert deze jongen ook als een volwaardig lid van je gemeenschapje, dan krijg je een oer-Hollandse jongen, inclusief plat accent, en die keurig 'meedoet'.

Dat moeten we allemaal in ogenschouw blijven nemen, dat mensen gevormd worden, ooit waren we allemaal baby's met een blanco breintje. Als kind zien we elkaar nog als individuen, pas als tiener en volwassen raken we verziekt en gaan we in groepen denken, zien we het individu niet meer. Denken we in wij/zij, in veiligheid, een oerinstinct.

Integratie moet ook van beide kanten komen, je moet mensen vanuit een andere cultuur ook echt welkom heten, dat gebeurt niet. Alle Marrokanen, ook die overgrote meerderheid die heel goed bezig is, horen geregeld kutmarrokaan dit, kutmarrokaan dat, ieder misdrijf dat gepleegd wordt door een marrokaan, wordt zo benoemd, waar het nooit wordt vermeld als het om een autochtoon gaat. De islam is zogenaamd duivels en moet verdreven worden volgens een populist, en miljoenen die hem daarin volgen. Solliciteren gaat nogal moeizaam met het discrimineren op naam.

Wie zou zich daarin welkom voelen? Een volwassen persoon kan daardoor heen kijken, en beseffen dat het maar een afspiegeling is van een deel van de nederlandse bevolking, maar een rebelse puber gaat zich dan al snel afzetten daartegen. En zoeken deze elkaar op, versterken ze elkaar daar ook nog eens in, en dan krijg je al snel groepjes lastige ventjes op straat, waarin individuele jongens echt wel liever een nuttigere tijdsbesteding en een betere toekomst willen, maar zich nergens anders op hun plek voelen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren