Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Met Neres en Kluivert kunnen de Nederlandse backs hun borst natmaken’

Laatste update:

Ajax tastte dinsdag diep in de buidel om David Neres over te nemen van Sao Paulo. Toch hebben de Amsterdammers daar goed aan gedaan en is de jonge Braziliaan het bedrag waard, zo stelt Grads Fühler. Hij is momenteel scout in Zuid-Amerika voor Udinese en werkte voorheen bij FC Groningen.

/

“Hij is linksbenig, maar zijn rechterbeen is ook niet slecht. En ik vind hem redelijk snel tot snel. Zijn passeerbeweging is goed, al heeft hij de neiging veel in de breedte te passeren. Wat mij betreft moet hij veel meer acties in de diepte maken”, zegt Fühler tegen De Telegraaf. “Individueel heeft hij ongelooflijk veel in huis.”

De scout van Udinese benadrukt dat Neres in Brazilië als rechtsbuiten speelde, maar dat trainer Peter Bosz hem ook als linkeraanvaller kan gebruiken. “Met Neres als linksbuiten en Kluivert als rechtsbuiten kunnen de Nederlandse backs hun borst nat maken”, stelt Fühler, die een belangrijk advies heeft voor Ajax. “Geef Neres de tijd. Hij heeft een gigantisch prijskaartje om zijn nek. Dus logischerwijs zullen de verwachtingen bij de supporters hoog zijn.”

“Als je hem zo ziet, is hij een bravouremannetje, met maniertjes. Dat is geen kritiek, want die heeft elke Braziliaanse aanvaller tegenwoordig. Maar het wordt boeiend om te zien hoe sterk hij in zijn koppie is, want je zag in zijn FC Groningen-tijd bij Luis Suarez ook dat zulke spelers veel moet worden afgeleerd”, vertelt de voormalig scout van FC Groningen. Bij een Braziliaans talent is altijd snel de vergelijking met Neymar gemaakt. “Daar kan ik me gezien zijn stijl van voetballen, zijn loopje én de kousen tot over de knie wel iets bij voorstellen. Maar die vergelijking is veel te vroeg. Om zo goed te worden als Neymar moet hij nog wel even.”


Vind jij David Neres een goede aankoop van Ajax?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Houd toch op over met die Kluivert zeg. Grote kans dat die over een paar wedstrijden weer terugzakt naar zijn eigenlijke niveau. Jonge spelers spelen door allerlei factoren heel vaak fantastisch de eerste paar wedstrijden, zeker aanvallende spelers die het van hun onvoorspelbaarheid moeten hebben.

1 februari 2017 om 08:43

@asroma8: En deze jongen zal dat niet krijgen omdat hij 12-15 mln heeft gekost en uit Brazilie komt?

1 februari 2017 om 08:51

Kluivert zal ongetwijfeld nog wel een terugval krijgen. Dat gebeurt met alle jonge spelers die spectaculair van start gaan. Dat hebben we wel gezien met Dolberg.

Maar Kluivert is wel een heel erg spectaculair talent. De beginfase tegen ADO was niet te geloven. Ze moesten bij ADO achterin soms met twee verdedigers tegelijk een overtreding maken om hem tegen te houden. En dat bij een jochie van 17.

Ik ben 38, ik heb de carriere van zijn vader heel bewust meegemaakt, maar ik denk dat Justin echt nog meer potentie heeft. Hij is sneller en veel technischer.

1 februari 2017 om 18:09

Patrick Kluivert had een fijnere techniek dan Justin in mijn ogen. Ook was papa Kluivert meer een man en al erg vroeg volwassen in het voetbal. Justin is ook sterk, maar heeft het vooral van zijn behendigheid en explosiviteit. Bovendien is hij beter in assisten geven, terwijl zijn vader assisten kon geven en dodelijker was in het strafschopgebied. Niet alle spelers zullen een terugval krijgen, zolang ze met beide benen op de grond blijven en net zo leergierig blijven als voor hun debuut bij het eerste. In ieder geval staat hem een mooie uitdaging tegemoet. Als hij dit seizoen de Uefa cup kan pakken en landstitel. Dan zet hij in ieder geval een mooie stap in zijn carriã¨re, want zijn doel is om beter dan zijn vader te worden. Met een Onana, Sanchez, Ziyech, Neres, Klaassen, Traore, Dolberg en Kluivert heb je nu wel een team die Europees voor verrassing kan zorgen. Hopelijk breken Van de Beek, Nouri en Cerny ook eens door. Dan kunnen wij eindelijk het echte Ajax zien wat Cruijf voor ogen had.

1 februari 2017 om 09:21

Goh je meent het? Neemt niet weg dat kluivert erom bekend staat dat hij het backs lastig kan maken. Zijn eigenlijke niveau? Hij kan nog meer. Met name zijn doelgerichtheid. Nu is hij nog te lief. Constant voor de pass.

1 februari 2017 om 09:30

Gelukkig is zijn 'eigenlijke' niveau net zo hoog als wat hij zondag heeft laten zien. Waarschijnlijk krijgt hij best nog wel een terugval, maar misschien ook niet. Als het tussen de oren maar goed zit. En als de mensen om hem heen hem maar met beide benen op de grond laten staan.

1 februari 2017 om 10:06

Klopt. Over een paar weken het nieuwtje er af en dan weten tegenstanders hoe ze hem moeten bespelen. Dan begint het pas voor Kluivert. Dolberg zit nu in die fase. Sommige komen daar uit omdat ze goed genoeg zijn zich aan te passen en andere (bv boetius, maar ook Younes gaat die kant op) blijven hangen omdat ze een ' one trick pony' zijn. Zowel Kluivert, Neres als Dolberg zijn onzekere factoren. Dat is ook de reden waarom Ajax ondanks een fantastisch middenveld niet mijn titelfavoriet is.

1 februari 2017 om 19:09

Kluivert is verdomd snel en zal daarom altijd moeilijk te bespelen zijn. Hij sprint ze er gewoon uit. Daarnaast is hij tweebenig. Een gemiddelde ED back stopt hem niet

1 februari 2017 om 12:28

Wat Kluivert al heeft laten zien is zijn eigenlijke niveau en hij zal nog beter worden als hij zich doorontwikkeld.

1 februari 2017 om 13:17

Wat? 30 minuten per wedstrijd redelijk presteren? Wauw, dat wordt een grote zeg...

1 februari 2017 om 14:08

Presteren Messi en Ronaldo dan 90 minuten per wedstrijd?

'Het is een bravouremannetje met maniertjes.'
Nou, veel succes bij Ajax dan!

Lekker afwachten wat er gebeuren gaat. Dit is echt een immense stap voor die jongen. Hopelijk wordt hij goed begeleidt en komt wat familie mee. De verhalen over grote talenten die in Europa kwamen in een grote stad en daar aardig aan onderdoor zijn gegaan zijn legio. Die valkuil moet voorkomen worden.

1 februari 2017 om 09:29

Dat is zeker zo! Daarom doen ze het toch vaak goed in een Heerenveen/groningen en zelfs Psv. De omgeving is wat rustiger en warmer dan in een Amsterdam en Rotterdam.

Veel Zuid Amerikanen deden het dan meestal ook goed bij PSV (in het verleden).
Maar laat ze nu aub die jongen lekker op zijn eigen positie spelen rechts voor en niet aan gaan sleutelen naar links. Ben erg benieuwd het is een flinke bedrag maar me graag verrassen.

Talenten blijft altijd gokken.

1 februari 2017 om 09:55

@sammerens

Je schrijft: "de verhalen over grote talenten die in Europa kwamen in een grote stad en daar aardig aan onderdoor zijn gegaan zijn legio".

Deze jongen komt uit Sao Paulo. Dat is een stad met bijna 13 miljoen inwoners. En dan ben jij bang dat hij in de war raakt van een stadje als Amsterdam?

1 februari 2017 om 11:11

Je laat er voor het gemak het stuk over niet alleen komen maar even weg. Dat hij nu ook in een grote stad woont is leuk, maar totaal anders dan in een andere stad in een ander land met een andere cultuur wonen, waar je verder niemand kent. Dat begrijp je zelf neem ik aan ook wel.

Als zo'n jongen alleen komt dan heb je een groter risico dat hij zich snel gaat vervelen, zich eenzaam voelt en zich met de verkeerde zaken zoals het nachtleven bezig gaat houden. Daarnaast moet je ook niet vergeten dat die jongen hoogstwaarschijnlijk ook ineens een stuk meer te besteden krijgt en in een heel ander leventje terecht komt dan nu het geval is.

Zoals gezegd zijn er zat voorbeelden van grote talenten die door die afleidingen minder presteerde dan ze in potentie zouden kunnen.

Neem bijvoorbeeld Lucas Piazon. In de eerste 18 wedstrijden scoorde hij 11 goals en gaf hij 8 assists bij Vitesse. Tweede seizoenshelft bleek hij steeds vaker in het nachtleven gespot te worden en presteerde hij niets meer. Ook de Braziliaanse huurling Wallace heeft op zijn donder gehad bij Vitesse, nadat hij in de late uurtjes gearresteerd werd door de politie wegens een akkefietje in de stad. En dan hebben we het dus over spelers in een kleine stad als Arnhem, waar de verleidingen toch een stukje minder aanwezig zijn dan in Amsterdam.

Als ze bij Ajax dezelfde opvatting 'oh, maar hij komt nu uit Sao Paulo dus hij gaat zich wel redden in Amsterdam' hanteren als jij, dan doen ze zichzelf absoluut geen plezier.

Ajax in het seizoen 2016-2017:

Ziyech gekocht voor 11 miljoen. Sanchez gekocht voor 5 miljoen. Casierra gekocht voor 5,5 miljoen. Neres gekocht voor 12-15 miljoen. Traore gehuurd voor bijna 2 miljoen. Krul gehuurd. Westermann transfervrij binnengehaald.

En intussen ook even een paar nieuwe "eigen jeugd"-spelers binnengehaald: Doekhi (excelsior), Pasquali (melbourne Victory), Aberkane, Struijk (beiden ADO Den Haag), Kemper (FC Volendam), Trograncic (bayern), Farcas (arsenal Academy), Gorski (wroclaw), Horvath (mtk), Budel (nec/fc Oss), Fofana en Suleiman (beiden Lazio).

En afgelopen zondag stonden er al acht gehaalde spelers in de basis.

Ik vind het allemaal prima, hoor. Als je het geld hebt, dan moet je het ook uitgeven. Maar zullen we wel even allemaal ophouden met net doen alsof PSV de enige koopclub in Nederland is?

1 februari 2017 om 08:45

Niemand beweert dat Ajax niks koopt, en niemand beweert dat PSV niks opleidt.

1 februari 2017 om 08:48

Je hebt gelijk hoor, maar met 1 verschil: bij Ajax is het beleid er op gericht om jeugdspelers door te laten stromen naar het eerste. En of je dat dan eigen jeugd wil noemen of niet, tsja, daar zie ik eigenlijk alleen maar supporters van andere clubs zich druk over maken. Heb nooit begrepen wat het punt nou is, alsof je minder trots moet zijn als een speler debuteert die 4 jaar eerder uit het buitenland is gehaald. Volgens mij zijn de UEFA regels nog altijd zo dat een speler onder de 21 na 3,5 opleiding 'eigen jeugd' genoemd mag worden, maar wat kan mij het schelen. Het zit alleen anderen dwars heb ik het idee.

1 februari 2017 om 08:51

alle clubs kopen wel eens. de een vaker dan de ander. maar je gaat mij niet vertellen dat psv van oudsher de meer kopende club is dan ajax. beleid van ajax is wel meer gefocust op doorstroming van de jeigd. van psv is meer kopen. en wel spelers kopen die er direct moet staan.

niet voor niets breken er meer jeugd spelers door bij ajax dan bij psv.

dit is toch verder geen geheim of hoger wiskunde.

1 februari 2017 om 08:53

kan niet bewerken. je gaat mij niet vertellen dat psv van oudsher NIET de meer kopende club is dan ajax.

1 februari 2017 om 08:58

@everybodyblind:

Dat vertel ik je toch ook niet? Ik heb het over het heden.

1 februari 2017 om 09:08

dat ajax nu zeer actoef is op de transfermarkt verandert er niets aan dat psv van oudsher de meer kopende club is. waar de aankopen vaker dan niet al direct moeten staan. dan weer met winst verkopen. waar talenten extra geduld moet hebben dan bij ajax. omdat men bij psv iets minder "ballen" hebben dan bij ajax qua inzetten van jonge jongens.

ik vind dat niet per definitie gelijk een mindere beleid or whatsoever. sterker nog, soms ben ik zelfs jaloers hoe psv dat elke keer weet te flikken.

1 februari 2017 om 09:17

Eigenlijk zijn alle clubs koopclubs.

1 februari 2017 om 09:25

Nogmaals, ik ontken toch ook nergens dat PSV van oudsher de grotere koopclub is? Dat is gewoon een feit. Maar ik heb het over het heden.

Verder denk ik dat PSV net zoveel "ballen" heeft als Ajax als het gaat om het inzetten van eigen jeugd. Je ziet nu dat Dolberg en Kluivert bij Ajax wel spelen en Lammers en Bergwijn bij PSV op de bank zitten. Maar denk je ook niet dat die eerste twee ietsje beter zijn dan die laatste twee?

1 februari 2017 om 09:58

Dolberg is zeker beter dan Lammers. Maar of Kluivert een groter talent dan Bergwijn is betwijfel ik. Maar dat kan alleen de tijd uitwijzen. Daarnaast maakt zo'n kluivert ook veel meer indruk dan Cerny maar Cerny is wel degelijk een groter talent.

1 februari 2017 om 09:58

je haalt steeds dit seizoen erbij. maar ik heb t in general door de jaren heen. ik kan met moeite misschien 10 spelers noemen van psv noemen die vanuit de jeugd is doorgebroken. maar van ajax kan ik je al met gemak 10 opnoemen van de laatste 3 jaren.

1 februari 2017 om 10:03

@Everybody, wat is je punt nou? Daar zijn jullie het al lang over eens als ik het zo lees.

1 februari 2017 om 10:34

mn punt. dat hij niet enkel op basis van dit seizoen kan zeggen dat ajax ook een koopclub op de manier zoals psv dat wel is. de term "koopclub" gebruiken we te zwart wit. hij probeert ajax in t zelfde kader te plaatsen. ik probeer dus juist te zeggen dat de rodelijn in t beleid we degelijk een verschil is. ajax is in rodelijn meer gefocust op jeugd. psv is in rodelijn meer gefocust op dircte versterking. dat is dan een "koopclub"

maar als we t woord maar letterlijk opvatten als een club die koopt, tjah zoals ik eerderaangaf, alle clubs zijn dan koopclubs.

1 februari 2017 om 10:40

Het verschil is, toen Traore niet presteerde kwam Dolberg op zijn plaats. Luuk de Jong is al tijden vreselijk uit vorm en alsnog krijgt Lammers geen echte kans. Heeft niet te maken of Dolberg beter is, die is niet zijn concurrent. Dan krijg je als club al snel de naam dat je jeugd geen kans geeft. Dan kan je wel vrij verzuurt nu je gram proberen te halen maar dat is gewoon nou eenmaal zo. Toen Ajax moest scoren laatst gooide Bozs twee 17 jarige jeugd spelers er in (Kluivert, De Ligt), en het resulteerde in punten. Zie je Cocu dat al doen?

1 februari 2017 om 10:41

Ah, dus een terminologie-dingetje. Als je Ajax een investeringclub zou noemen en PSV een koopclub, dan kopen ze toch nog steeds allebei? Volgens mij is het woord koopclub nooit gedefinieerd als "club die zich alleen bezig houdt met directe versterkingen voor het eerste elftal", maar of een club koopt of niet. Ik snap wel wat je bedoelt te zeggen, maar dat is een punt dat men hard probeert te maken om PSV in een kwaad daglicht te zetten. Onzinnig als je het mij vraagt, elke club koopt en of ze nou 16 of 24 zijn doet er niet zoveel toe.

1 februari 2017 om 10:49

en in een van mn vorige post heb ik ook aa gekaart dat ik dat "koopbeleid" per definitie minder vind he. zolang ze dat verantwoord doen (psv doet dat over t algemeen wel) kan dat zeer effectief zijn zowel financieel als sportief.

1 februari 2017 om 11:40

Dolberg was dan ook een speler die gehaald was om aan het systeem te wennen en vervolgens basis te komen. Dolberg is in feite gehaald als directe versterking en niet als jeugdexponent. Waarom denk je dat Dolberg een miljoen toucheerd tegenover een Lammers voor krap een ton.

1 februari 2017 om 08:55

Ik zou willen dat PSV een van deze spelers gekocht had. Ik heb jarenlang afgegeven op Overmars maar hij laat dit seizoen zien hoe het moet. Wij hebben jaren geroepen bij PSV dat het kapitaal op het veld moet staan, dat is wat Ajax nu doet. En om geld te verdienen moet je geld investeren. Tot aan de winterstop heb ik geloofd dat PSV nog een kans had om kampioen te worden, nu is dat geloof (bijna) helemaal weg.

1 februari 2017 om 09:40

Bij PSV staat genoeg kapitaal op het veld, ja het klopt dat er wel een aanvaller bij had gemogen, maar hoe je het wend of keert op dit moment is het verschil met Ajax maar 3 punten, en dat ondanks dat PSV heel veel blessures heeft gehad.

1 februari 2017 om 10:21

@dms
PSV is niet in de positie om 11 miljoen voor Ziyech en 12-15 miljoen voor Neres neer te tellen. Over het algemeen betaalt PSV niet meer dan 7 miljoen. Ziyech was een vrije safe bet van Ajax, maar deze Neres vind ik toch wel echt een grote gok.

1 februari 2017 om 09:04

Het is de combinatie van opleiden in combinatie met gerichte versterkingen waar nodig is.

Ze hebben alsnog meer ontvangen aan uitgaande transfers dan uitgegeven, dan doe je het toch prima?

Iedere club koopt spelers dat is toch niks geks?
Waar het meer om gaat bij PSV ; wie komt daadwerkelijk zelf uit hun jeugd?
Zoon beetje alles is gekocht.
Dat bedoelen ze meer met "koopclub".

1 februari 2017 om 09:06

Niemand beweert dat PSV de enige koopclub is, PSV alleen maar koopt of Ajax niet koopt. Elke club koopt, dus ook Ajax. Als je dan toch de discussie aan wil gaan, wint Ajax het op dit gebied nog steeds van PSV. In Eindhoven staan Zoet en Willems in de basis. Bij Ajax Onana, Veltman, Klaassen en Dolberg. Bij PSV zitten Locadia, Brenet, Hendrikx, Lammers en Bergwijn normaal gesproken bij de wedstrijdselectie/tegen de basis aan. Bij Ajax zijn dit Van de Beek, De Ligt, Nouri, Cerny, Frenkie de Jong, Tete, Riedewald en Kluivert. Kortom, zowel in de basis als in de breedte meer spelers die (deels) afkomstig zijn uit de opleiding. Geen enkele club kan het alleen van de opleiding hebben, dus ook Ajax niet, maar wij zijn wel degelijk een club die jeugd meer perspectief biedt dan de gemiddelde club. PSV koopt daarintegen meer. Dat is niet erg, gewoon een andere manier om zo goed mogelijk te presteren.

1 februari 2017 om 09:09

Je vergeet Lundqvist.

1 februari 2017 om 09:19

Ik vergeet ook Clement en Eiting.. Spelers die sowieso niet goed genoeg zijn om ooit aan te haken bij het eerste en alleen dienen als pure opvulling of nog zo jong zijn/niet serieus in beeld zijn mogen we van mij gaan meenemen in zo'n lijstje, maar dan wordt het allemaal wel erg droevig.

1 februari 2017 om 09:30

Tja Lundqvist heeft wel zijn eigen plekje in de kleedkamer gekregen dus hij zit er wel officieel bij ik weet natuurlijk niet hoe dat zit bij Clement en Eiting. Maar Lunqvist zit er wel serieus bij heeft ook al een aantaal minuten gemaakt in de Eredivisie.

1 februari 2017 om 09:31

@De Toekomst

Onana & Dolberg? Je weet dat die nog geen 2 jaar bij Ajax zitten toch?

1 februari 2017 om 09:39

@ericbotteghin

Willems wordt er ook meegerekend, die had al in het 1e van Sparta gespeeld toen hij kwam.

1 februari 2017 om 09:45

En dat is het nou net. Dat kan je toch geen eigen jeugd noemen? Buitengewone talenten van andere clubs overnemen. Ajax speelt momenteel met maar twee jeugdspelers in de basis. Geen probleem verder. Maar laat het dan niet lijken alsof het allemaal eigen jeugd is.

En natuurlijk heeft Ajax met Nouri, Van De Beek, Kluivert en De Ligt een paar exceptionele talenten. Dat mist PSV wel weer, denk ik. Lammers, Bergwijn en Paal zijn wel weer spelers die ik het eerste zie halen

1 februari 2017 om 10:07

Ja, ik had ook het liefst Mensah, Malen en andere talenten genoemd die helemaal door Ajax zijn opgeleid. Feit is echter dat er steeds meer handel is in jeugdspelers en Ajax daarin mee moet om het eigen niveau van de opleiding zoveel mogelijk op peil te houden. Die jongens die ik noem hebben echter wel in de jeugdopleiding gezeten. Ik zeg nergens dat zij helemaal zijn opgeleid en bij PSV pak ik bijvoorbeeld ook Willems erbij. Ik denk dat ik een duidelijke lijn heb aangehouden en die voor beide partijen hetzelfde heb toegepast om een goede vergelijking te kunnen maken. Ik heb ervoor gekozen om deze lijn (deel van de jeugdopleiding doorlopen in de ruimste zin) aan te houden, omdat dat duidelijk is. Daarna wordt het veel subjectiever, want wat is daarna goed genoeg? Vanaf de E'tjes? Of mag iemand die op zijn tiende instroomt ook meegenomen worden? Maakt het uit of een speler overkomt van een amateurclub of is aangekocht? Maakt het uit of het een Nederlander of buitenlanders is? Om al die discussies voor te zijn en de discussie zoveel mogelijk inhoudelijk te kunnen voeren, heb ik hiervoor gekozen.

1 februari 2017 om 12:09

Willems komt niet uit de psv opleiding. Hij komt van sparta en was gekocht voor het eerste. Niet voor de jeugd

1 februari 2017 om 13:19

@lanjouwer, zie mijn reactie hierboven. Wat maakt het nou in godsnaam uit of het eigen jeugd is of niet? In de opleiding bij Ajax zitten zoveel spelers dat elk talent met een goede mentaliteit dat komt bovendrijven een toekomst in het profvoetbal voor zich heeft, of hij nou eerder is aangekocht of niet. Het is een discussie die uiteindelijk neerkomt op wie voor welke club is en die club het beste vindt. Dat kunnen jullie toch ook zo tegen elkaar zeggen? Al dat geneuzel er omheen, tsjonge wat vermoeiend.

1 februari 2017 om 09:22

Je wilt het maar niet snappen he? Iemand tussen de 15-21 die 3 jaar is opgeleid door een club is volgens de regels van de Uefa gewoon eigen jeugd! Of je dat nou leuk vind of niet

1 februari 2017 om 09:35

@mr.eko:

Prima, we gaan het basiselftal van afgelopen zondag even na.

Onana, Sanchez, Viergever, Sinkgraven, Ziyech, Younes en Dolberg* spelen nog geen 3 jaar bij Ajax.
Schone wel, maar die kwam pas op z'n 26e.
Blijven alleen Veltman, Kluivert en Klaassen over.

Ik kom dus nog steeds maar tot 3 eigen jeugd-spelers.

Dus wie wil het maar niet snappen, jij of ik?

(* Voordat iemand roept dat Dolberg toch gewoon eigen jeugd is, hij speelde in Denemarken al op het hoogste niveau voordat hij naar Ajax ging.)

1 februari 2017 om 09:42

Ow nu ga je ineens het basiselftal af, terwijl je het net met een lijstje jeugdspelers kwam...
Als je ineens de regels wilt veranderen om je gelijk te halen prima, maar dan neem ik niet de moeite om met je in discussie te gaan want dan ga je me zometeen nog vertellen dat de zon geel is om je gelijk te halen

1 februari 2017 om 09:59

Ik verander geen regels, ik ging er vanuit dat je reageerde op de regel "en afgelopen zondag stonden er al acht gehaalde spelers in de basis". Da's alles.

1 februari 2017 om 10:42

Ga toch niet in op dit soort provocerende reacties Cabinessence, je strekking (helemaal bovenaan deze discussieboom) is terecht. Ik vond die discussie over (utrechter) Bazoer indertijd ook al lachwekkend, of het een jeugdspeler van Ajax of PSV zou betreffen. Nou, in mijn ogen gewoon een Utrechter. Ga je vervolgens de spelerslijsten van Ajax, PSV en ook Feijenoord af, dan zul je niet veel "lokaals" aantreffen. (zelfs een Klaassen komt bijvoorbeeld uit Hilversum)

Dat Eko zich beroept op regels van de Uefa heeft te maken met transfergelden en is een kunstig juridisch verhaal. Maar of je iemand, die slechts 3 jaar bij je club is geweest, terecht onder je eigen jeugd mag scharen? Lijkt me niet, op deze manier is namelijk bijna elke jeugdvoetballer met een beetje talent uit Nederland een Ajaxied, Psver of Feijenoorder.
Kortom, laat Eko (en anderen) deze discussie lekker voeren, het gaat toch nergens over, laat ze desnoods in de waan als ze dat leuk vinden....

on; de nieuwe aankoop is een bravouremannetje, ik dacht dat ze bij Ajax juist klaar waren met dat soort figuren?

1 februari 2017 om 10:49

Ja het zijn gewoon de regels en ieder normaal mens zou ze dan volgens ipv een eigen definitie erop aan te houden.
Als jij iets uit de winkel steelt en ome agent pakt je op om je te straffen gaat het dan ook nergens over en ga je tegen agentje zeggen dat het gewoon onzin is en hij in zijn eigen wereld leeft?

@cabinessence
Dan was ik misschien niet helemaal duidelijk, ik doelde op je 2e alinea, wat jij onder 'eigen jeugd' verstond.
Dat zijn ze nu misschien nog niet, maar als ze binnen 3 jaar niet weggekocht zijn dan mag Ajax ze bij de Uefa inschrijven als homegrown. Oftewel eigen jeugd. Dit is bijvoorbeeld nodig voor CL-inschrijving. De selectie die wordt ingeschreven moet ten minste zo'n 5 of 6 spelers hebben die uit de jeugdopleiding komen. Vaak is het moeilijk om 6 lokale spelers in te schrijven die ook het vereiste niveau hebben, daarom heeft de Uefa deze regel ingeroepen.
En mochten clubs nou balen dat hun exspeler uitgegroeid is tot een grote jongen, die worden nog enigzins gecompenseerd met opleidingssommen die vaak op kunnen lopen. Ligt er maar net aan hoe vaak zo'n speler van club wisselt

nogmaals @harecles,
Dus jij vindt het pas eigen jeugd als er bij Ajax 11 Amsterdammers in de basis staan, bij Feyenoord 11 Rotterdammers, PSV 11 Eindhovenaren, etc etc.
Is je tijdmachine een eeuw teruggeschoten ofzo kom op man dat is volslagen onrealistisch en niet meer van deze tijd

1 februari 2017 om 11:22

"dus jij vindt het pas eigen jeugd als er bij Ajax 11 Amsterdammers in de basis staan, bij Feyenoord 11 Rotterdammers, PSV 11 Eindhovenaren, etc etc. "

Inderdaad Eko, de term "eigen jeugd" is inmiddels zo'n loos begrip geworden dat die geen enkele lading meer dekt. Jeroen Zoet bijvoorbeeld vind ik om die reden ook echt geen eigen PSV jeugd maar gewoon een Veendammer opgegroeid in het Groningse en niet het Brabantse.

Ik wou dat ik een tijdmachine had, dan ging ik even terug naar 1927 om het kampioenschap te vieren hahah (1941 is me een beetje te kort op de oorlog)

1 februari 2017 om 09:33

@cabinessence. Als je het allemaal prima vindt waarom begin je er dan over? Daarnaast gaat het hier helemaal niet over PSV maar over Neres en Ajax.

1 februari 2017 om 09:38

@afcavosje:

Ik vind het prima dat mensen PSV een koopclub noemen. Dat is het ook. Maar ik word een beetje moe van alle Ajax-supporters die zichzelf op de borst blijven kloppen omdat hun club zogenaamd wel nog een echte opleidingsclub is.

Gisterenavond kreeg ik nog een reactie van iemand die letterlijk schreef dat Ajax speelt met "hoofdzakelijk zelf opgeleide spelers". Nou, er stonden er afgelopen zondag precies drie op het veld...

1 februari 2017 om 09:45

Als je jezelf daar aan gaat ergeren dan kun je beter stoppen met reacties lezen op voetbalfora. Ajax is niet per definitie een opleidingsclub en PSV is niet per definitie een koopclub. Het zijn voetbalclubs die allebei een jeugdopleiding hebben. En het ene jaar staan er wat meer spelers uit de opleiding op het veld dan het andere jaar. Maar who cares? Het gaat om de resultaten die ze boeken. Dat de visie van Ajax meer op de jeugdopleiding is gericht dan die van PSV is een feit maar maak je alsjeblieft niet zo druk over een term als koopclub of opleidingsclub.

1 februari 2017 om 09:58

@cabinessence...je zult als club toch een selectie moeten samenstellen die groot genoeg is, wordt een beetje moeilijk om met 22 eigen jeugdspelers de competities in te gaan.

Desondanks zijn Klaassen,veltman,kluivert,vd Beek gewoon 100% jeugdspelers, en heeft Dolberg in ieder geval ook in de jeugd gespeelt EN de kans gekregen in ajax 1.

Dat is dus de helft van het elftal, met nog de Ligt, Nouri, Tete, Riedewald die dicht tegen het eerste elftal aanzitten.

Afgelopen weekend was Zoet de enige jeugdspeler in het elftal en dan heb je nog Brenet en dat is het dan wel zo'n beetje bij Psv.

80% van de PSV selectie bestaat gewoon uit aankopen en bij ajax misschien 30%...psv is dus wel degelijk DE koopclub van NL

1 februari 2017 om 10:01

"afgelopen weekend was Zoet de enige jeugdspeler in het elftal en dan heb je nog Brenet en dat is het dan wel zo'n beetje bij Psv."

Dan vergeet je voor het gemak even dat Locadia geblesseerd is, dat Hendrix net terug aan het komen is van een maandenlange blessure en dat Bergwijn dit seizoen ook al 9x in de basis gestaan heeft.

1 februari 2017 om 10:04

@cabinessenses

Raar je gooi zelf een balletje op met je stelling, dat PSV in Nederland de enige 'koopclub' zou genoemd worden en vindt dat er verder opgehouden moet worden, dat erdoor sommige zo gedacht wordt. Sowieso 'zullen we allemaal' is wat overdreven. Traditioneel was PSV een club, die veel kocht i.p.v. jeugdspelers opstelde, daar geen probleem mee had en heeft die naam ook zelf verdiend. Voor dat beleid schaamde niemand zich ook terecht in Eindhoven. Dat ze de enige club in Nederland waren/zijn, die graag kochten, dat pzegt niemand, dat maak jij ervan.

De tijden zijn veranderd. Je kunt als opleidingsclub tegenwoordig niet meer honderd procent opleiden voor het eerste elftal, wil je meeblijven draaien op een behoorlijk niveau. Spelers verkassen tegenwoordig gemakkelijk en gaan als zoete broodje over de toonbank, ook erg jong lokt het grote geld en de internationale bonden laten dit toe. Je zult als topclub uit het bescheiden Nederland mee moeten gaan in dat handelsgeweld om je opleiding en selectie op peil te houden. Zo zijn de nieuwe spelregels.

Nederlandse topclub zullen in de loop der jaren steeds meer op elkaar gaan lijken qua transfer en scoutingsbeleid. PSV is naast het kopen meergenoodzaakt om meer op te leiden en Ajax naast het opleiden meer gedwongen te kopen. Piepjonge toptalenten zijn moeilijker binnenboord te houden, je zult moet aanvullen c.q. aankopen om je selectie op peil te houden. Hetzelfde euvel geldt voor selectiespelers, gekocht of aangekocht. Zodra ze het niveau ontstijgen zijn ze vertrokken naar een grotere competitie.

Met die nivellering in beleid is niks mis, het voetbal is niet enkel meer romantiek en clubliefde. Voetbal is naast het pure spelletje ook keiharde buisness geworden. PSV zal het niet meer managen als het enkel koopclub zal blijven, daarvoor is het finaciele geweld door clubs uit topcompetities te groot en Ajax is niet enkel meer die opleidingsclub, die blind kon varen op de bijna natuurlijke doorstroom vanuit de jeugd. Daarvoor vertrekken de tieners en jonge selectieleden te vroeg.

Het belangrijkste is dat de clubs nig een bepaalde mate van indenditeit zullen blijven bewaren, ondanks het moderne voetbalsysteem en al zijn vervelende trekjes. Ajax heeft nog steeds een geweldige opleiding en er staan naast het lijstje wat jij maakte een heleboel zelfopgelegde talenten op punt van doorbraak. Jongens die al vanaf e-tjes bij de club spelen. En PSV behoudt traditioneel een goede scouting gericht op het halen van goede twintigers.

Ik vind je opgegooide stelling, dat we 'allemaal moeten ophouden om PSV de enige koopclub te noemen' dan ook een beetje een huilverhaal, een discussie over een onderwerp over je club die je schijnbaar al decennia dwars zit. Je kom er zelf mee en zegt er achteraan dat iedereen er verder mee moet opgehouden er over te discussieren.

Begin er dan ook niet zelf over zou ik bijna willen zeggen.

1 februari 2017 om 10:19

Er zit een hoop frustratie in je post. Ja PSV is niet de enige die koopt, maar Ajax ook En nu?

Feiten:
Bij Ajax stromen de meeste (eigen en gekochte) jeugdspelers door naar het 1e.
Ajax investeert dit jaar erg veel.
Ajax verkoopt dit jaar extreem veel (meer dan 80 miljoen)

1 februari 2017 om 10:47

El Ghazi werd toch ook op de bank gezet voor een huurspeler van Chelsea?

Bij PSV is de basis een redelijk vast team de afgelopen seizoenen en dat is bij Ajax meestal anders die maken van veel meer spelers gebruik.

Nu zie je dat Ajax een vrij vast team heeft en zal het voor jeugd moeilijker worden om door te breken let maar op! Zo'n Kluivert had bijvoorbeeld nooit de kans gekregen als Cerny en Clement niet geblesseerd waren, El Ghazi niet wegging en Traore niet naar de Afrika cup ging. Dat wordt vaak vergeten maar als talent is er ook een dosis geluk nodig om door te breken.

Daarnaast kun je PSV gewoon niet kwalijk nemen dat die jongens uit de Balkan, Beto en Scammaca niet geslaagd zijn. Die jongens uit de balkan zijn gewoon slecht gescout, Beto had geen geduld en stond terecht lager aangeschreven dan Bergwijn, Narsingh, Pereiro, Lundqvist en hij had nu gewoon bij de selectie gezeten en Scammaca kon wel voetballen maar hij is niets beter dan Lammers of Piroe en met zijn gedrag is het logisch dat PSV hem niet meer hoeft(is een hele smerige speler die na trapt en vaak domme rode kaarten pakt).

1 februari 2017 om 10:38

@cabinessence

Een beetje een zure reactie, ondanks dat je het allemaal prima vindt...
7 versterkingen voor de 1e selectie. Schrijf dan ook even op wat Ajax dit seizoen van de hand gedaan heeft.

Krul en Traore zijn gehuurd omdat ze van sommige talenten nog niet overtuigd waren dat ze er meteen al zouden staan. Onana heeft zijn gegrepen en zich heel goed ontwikkeld. Kluivert dient zich nu opeens aan. Achteraf kun je stellen dat beide huurlingen niet nodig waren, maar dat is achteraf...

Ajax investeert al jaren heel veel geld in de jeugdopleiding. Tikkeltje jaloerse fans van andere clubs zijn meer bezig met de discussie is het nu eigen jeugd of niet. Maar Ajax investeert zoveel in de jeugd omdat ze dat zien als voorbode voor het 1e elftal. PSv investeert ook in hun jeugdafdeling, weliswaar beduidend minder, maar daar is ook veel minder vertrouwen in doorbraak van eigen jeugd. Nu is Zoet een vast doorgebroken eigen speler, daarvoor kom je uit bij Depay en daarvoor Afellay. Toch wel veelzeggend lijkt me ...

1 februari 2017 om 10:43

@cabinessence

Om te beginnen heb je altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Ajax heeft dit jaar voor 40 miljoen aangekocht en dat is meer als tijdens de hele periode onder Fdb. Je kunt nu eenmaal niet een heel elftal zelf opleiden en zal er af en toe ook een van buitenaf aan moeten trekken. Als Ajax eerder de beschikking had gehad over zoveel geld hadden de aankopen waarschijnlijk wat verspreider over de afgelopen jaren plaatsgevonden, maar de club had een verliesgevende begroting en er moest dus eerst financiele orde op zaken gesteld dienen te worden. Net als nu bij PSV het geval is.

Het verschil met PSV is dat Ajax (afgezien van Zyech) doorgaans gerichte aankopen doet, voor posities waar de spoeling dus is. PSV koopt meestal spelers omdat ze goed zijn. Bij PSV bestaat de selectie daardoor doorgaans voornamelijk uit aangekochte spelers terwijl men bij Ajax bij voorkeur eerst in de eigen keuken kijkt, waardoor de selectie voor het grootste deel bestaat uit spelers uit de eigen gelederen (ik zal niet zeggen "eigen jeugd" omdat je daar kennelijk een beetje moeite mee hebt, waarschijnlijk omdat je eigen club nog nooit een topspeler zelf heeft opgeleid en je de zon maar moeilijk in het water kunt zien schijnen). Daarom geldt PSV als een koopclub en Ajax minder.

Ik snap overigens niet waarom je zoveel moeite hebt met die classificatie. Het is niet verboden om spelers te kopen en ook niets minderwaardigs. Als je het je kunt veroorloven, is het sportief zelfs te prefereren boven een opleidingsbeleid omdat jonge spelers steeds jonger naar het buitenland gaan en de periode dat je er profijt van hebt steeds korter wordt. Het gevolg van het beleid van PSV is dat de club een veel evenwichtigere selectie heeft dan Ajax. Die van Ajax is veel talentvoller, maar door het grote aantal jonge spelers ook veel wisselvalliger. Ajax doet het anders dan PSV omdat de club anders in elkaar steekt. Ajax heeft meer prijzen gewonnen dan Psv, maar er zijn ook lange perioden geweest waarin PSV het beter deed. PSV is een topclub en het predicaat provinciaal allang ontstegen. Helaas is een deel van haar supportersschare achtergebleven bij die ontwikkeling en vertoont nog steeds een dorpsmentaliteit waarin het heel moeilijk blijkt te zijn om de zon in het water te zien schijnen.

Je betoog over de jeugdspelers is lachwekkend. Ajax haalt al sinds jaar en dag overal talenten vandaan, het verschil met vroeger is alleen dat je daar tegenwoordig vaak ook een (kleine) transfersom voor moet betalen. PSV doet overigens exact hetzelfde en winkelt voornamelijk bij een club. Als je in de kleedkamer op de Herdgang roept dat iedereen die bij Sparta heeft gespeeld naar buiten moet, blijven waarschijnlijk alleen de masseur en de materiaalman in de kleedkamer achter.

De meeste spelers die Ajax haalt, zijn maximaal even oud als Marco van Basten toen hij naar Ajax kwam. En niemand maakte er in die tijd een probleem van dat Marco als een jeugdproduct van de club werd bestempeld, terwijl dat in de huidige tijd ineens als een probleem wordt beschouwd. Het lijkt me duidelijk dat het vooral afgunst is wat daaraan ten grondslag ligt. Het lijkt er op dat bepaalde mensen het liefst de regel in zouden voeren dat er op De Toekomst alleen mag worden gesproken van eigen jeugd als het talent door iemand van het TH is verwekt. Belachelijk natuurlijk, al helemaal als je in ogenschouw neemt dat er Fifa regels zijn die voorschrijven dat een jeugdspeler die je uit het buitenland haalt minimaal 16 jaar moet zijn. Ik vind je verhaal wat aan de zure kant en kan me niet aan de indruk onttrekken dat het je een klein beetje steekt dat Ajax PSV ook op de transfermarkt bij wijze van uitzondering een keer de loef heeft afgestoken en op het eigen terrein een nederlaag heeft toegebracht.

1 februari 2017 om 11:11

Cabi, voor een vent van bijna 40 maak je wel erg druk man.. Lol! Niemand heeft ooit beweert, dat Ajax geen spelers koopt. Het is alleen de filosofie van de club, om eerst de eigen jeugd de kans te geven. Kluivert, Younes en Neres gaan nu uitmaken wie gaat spelen. Daar zit een eigen jeugd speler bij, de aankoop van Ginkel snap ik niet als je Hendrix hebt. Wat een uitstekende speler is, en aantal weken fit is. Middenveld Klaassen, en achterin Veltman (al zie ik liever Tete) en Riedewald ipv Viergever dat zijn toch aardig wat eigen jeugd spelers.

1 februari 2017 om 11:16

3 wedstrijden 2 goals en 1 assist is de reden dat van Ginkel is gehaald! Daarnaast kun je ook gewoon eerlijk toegeven dat Hendrix bijvoorbeeld niet in het rijtje propper, Guardado, Klaassen, Ziyech en Schone thuis hoort terwijl van Ginkel daar zeker wel in thuis hoort. Hendrix is goed maar PSV heeft nu 3 middenvelders die eigenlijk bij een betere club in het buitenland ook wel mee kunnen wat er voor Hendrix nog niet in zit.

1 februari 2017 om 12:21

Hoezo past Hendrix niet in het rijtje Guardado, Klaassen etc? Ik vind hem niet minder dan al die namen die je gaf. Wat moet ik toegeven dan? Propper maakt ook zijn doelpuntje, op zijn positie is Hendrix een van de beste in Nederland.

1 februari 2017 om 12:00

Ik moet echt hier even op reageren, want wat wil je nou aantonen? Ik vind het allemaal prima hoor, maar ik hoor alleen maar jaloezie.

Enkele feiten:
- Elke club is een koopclub, de 1 wat meer dan de ander
- Geen 1 club heeft vrouwen in dienst die spelers voor de club baart. Elke jeugdspeler, ongeacht hoe oud ze zijn, wordt gehaald. Gratis of betaald. Jaja dat geldt dus ook voor Ajax en Psv.
- Afgelopen zondag had Ajax 5 spelers in de basis die in een jeugdelftal van Ajax hebben gevoetbald, PSV had er 0 in de basis
- Ajax had in de wedstrijdselectie 11! spelers die in een jeugdelftal van Ajax hebben gespeeld. PSV had er 5... Oh ja PSV had ook 2 spelers die in de jeugd van Ajax hebben gespeeld
- Van de Nederlandse profspelers waar dan ook ter wereld hebben er meer in de jeugd van Ajax gespeeld dan welke andere Nederlandse club
- Historisch gezien heeft Ajax veruit de meeste spelers opgeleid
- Internationaal staat Ajax bekend om zijn jeugdspelers en zijn er jeugdopleiding van internationale clubs gebaseerd op de jeugdopleiding van Ajax

Conclusie: Ja Ajax is een opleidingsclub en koopt daarnaast ook en PSV is een koopclub.

1 februari 2017 om 12:27

Iedereen is gehaald. Je kan namelijk niet zelf lid worden van de club. Heel lief dat he een overzicht maakt. Lig je er niet teveel wakker van?

1 februari 2017 om 12:58

Ik vind het juist een goede zaak dat een club die ruim voldoende geld ter beschikking heeft dit ook uit geeft om beter te worden. Als Feyenoorder hoop ik natuurlijk dat Ajax lekker zuinig doet, maar algemeen gezien vind ik dat je als club je kapitaal op het veld moet hebben staan en niet op je bankrekening.

1 februari 2017 om 14:29

Inderdaad een aantal gerichte aankopen, als je dan kijkt dat er 22! Spelers zijn vertrokken kan dat maar een ding betekenen, de opleiding vult dat gat vooral op. Ajax lijkt qua aankopen voor kwaliteit te gaan en verder voor de opleiding.

Afgelopen zondag stonden er 5 spelers uit de opleiding in de basis, of ze nou gekocht zijn of niet, ze hebben ook de opleiding doorlopen. Daar verschillen Ajax en PSV wel behoorlijk, PSV heeft er daar (bergwijn, Zoet, Willems/brenet) een minder van en leunt dus meer op aankopen, zeker als je de bank er nog eens bij pakt.

Hahaha, laat die jongens nou eerst gewoon eens spelen voor ajax! Kluivert heeft ook pas 1 keer in de basis te staan, laat hem gewoon.
Waarom altijd dat gehype de hele tijd...

ik ben eerlijk gezegd wel kritisch/sceptisch. de filmpjes die ik op utub heb gezien hebben mij niet zodanig geimponeerd, waarvan ik denk.... jah die jongen js 15 mio waard.
ik laat me verrassen.

ik was een van de eerste ajacied die toentertijd niet in fdb en overmars zag zitten. aan t begin van dit zeizoen kreeg overmarz nog voordeel van de twijfel. nu nog steeds.
echter. ik ben wel bloj te zien dat ajax nu toch eens ballen toont en risico durft te nemen.

1 februari 2017 om 09:16

Ja, maar wees eens eerlijk, met de bedragen die wij in ons hoofd hebben voor spelers zitten we nu minimaal op de helft van het werkelijke bedrag.. Wildschut heeft een transfer gemaakt voor 7 a 8 miljoen, Van Aanholt voor 16,5 miljoen en op Ake schijnt 21 miljoen geboden te zijn.... De transfersommen gaan door het dak. Waar wij in ons zuinig landje het idee hebben dat een speler echt niet meer dan 8 miljoen waard is, legt een buitenlandse club lachend 15 neer. Voor 15 miljoen verwachten wij een soort God binnen te halen, terwijl simpele spelers uit de tweede divisie van Engeland soms al meer kosten.. Voor Neres is met 12 tot maximaal 15 miljoen gewoon een koopje in de huidige markt. Voor dat geld een van de grootste aanvallende talenten uit zo'n groot voetballand, ik neem mijn petje af voor Overmars. En op die beelden zie ik een soort Douglas Costa. Ik kijk er nu al uit om hem in de Arena te zien.

1 februari 2017 om 09:45

je hebt gelijk. ik verwacht zeer zeker niet een messi ofzo. ik zeg alleen op basis van utub filmpjes ben ik niet overtuigd. daarbij is t dus wel mogelijk om voor habbekrats goede speler te halen. psv is daar een voorbeeld van. en ajax heeft met sanchez goed getroffen.

dus 15 mio en op basis van filmpjes ben ik sceptisch.

1 februari 2017 om 10:01

@everybodyblind...wellicht kun je op basis van wat Youtube filmpjes ook helemaal geen waardevolle mening hebben over zijn kwaliteiten?

De Ajax scouts hebben hem meerdere malen aan het werk gezien en ook niet ajax schouts zoals deze heer in het artikel zijn van mening dat het een groot talent is.

De mening van deze professionals lijkt mij iets meer van waarde dan die van wat mensen hier op VZ.

1 februari 2017 om 10:01

De voetbaleconomie van Nederland vergelijken met die van Engeland is appels met peren vergelijken. Daar is gewoon meer geld en gaan de bedragen onderling over de kop. Binnenlandse transfers in de Engelse competities zijn simpelweg geen goede graadmeter.

Je kan bijvoorbeeld ook stellen dat een Italiaans international zoals Cirio Immobile voor slechts 8,5 miljoen naar Lazio is gegaan (en er nu alweer 11 in heeft liggen in de Serie A).
Steve N'zonzi, met 6 jaar PL ervaring, koste Sevilla maar 8 miljoen.

Dortmund betaalde 15 miljoen voor Ousmane Dembele, maar heb je het wel over een speler die er als 18-jarige even 12 in schoot en ook nog eens 5 assists had gegeven in de League 1. Daarnaast kochten ze Julian Weigl vorig seizoen voor slechts 2,5 miljoen.
Timo Werner is pas 20 en had al 3 volle seizoenen in de Bundesliga gespeeld. Koste RB Leipzig 'slechts' 10 miljoen (en heeft er nu 11 in liggen en 4 assists gegeven in 18 wedstrijden).

Als je het met dergelijke transfers gaat vergelijken dan is 12 tot 15 miljoen voor iemand met een handvol wedstrijden in Brazilie achter zijn naam ineens een waanzinnig bedrag.
Het is dus maar net hoe je het wil zien.

Feit is dat je pas weet of het bedrag gerechtvaardigd is nadat de jongen tijd heeft gehad om zich te bewijzen. Daar zullen we gewoon nog even op moeten wachten.

Ander feit is dat Ajax dankzij enorme transferinkomsten gewoon het geld heeft om eens zo'n uitspatting te doen. Ik vind het alleen maar mooi dat het gebeurt. Het geld moet niet alleen op de bank staan maar ook rollen. Het is te hopen dat dit 'gokje' met Neres geen catastrofe wordt want dan ben ik bang dat de hand zo weer op de knip zit.

1 februari 2017 om 10:12

ook jij hebt gelijk. ik heb verder ook niet lopen bashen ofzo op de scouting of th van ajax. ik ben sceptisch. met andere woorden, ik wil t nog wel zien. niets meer niets minder. ik laat me graag verrassen.

1 februari 2017 om 10:42

perfect verwoord. dit is ook hoe ik er naar kijk. wilde dit ook neerpennen, maar was ookbezig met een andere discussie.

1 februari 2017 om 11:08

@sammerens

15 miljoen is een waanzinnig bedrag en dat hangt niet af van je zienswijze, maar van de begroting. 15 miljoen is 20% van de begroting en 40% van de totale uitgaven. En dat voor een speler van 19 jaar met nauwelijks enige ervaring. Het is door het enorme bedrag dat er dit jaar aan transfers is binnen gekomen en het feit dat Overmars in een half jaar tijd maar liefst 31 spelers van de loonlijst heeft weten te laten afvloeien geen onverantwoordelijke investering, maar wel een risicovolle, vooral voor Overmars zelf. Je kunt er vergif op innemen dat de hand onmiddellijk weer op de knip gaat als het een kat in de zak blijkt te zijn en dat Overmars de komende tijd met een stuk minder gevulde beurs de markt op moet als dat noodzakelijk is.

Dat de RvC hem heeft toegestaan om een dergelijk bedrag uit te geven voor 1 speler terwijl de afspraak was dat dergelijke uitgaven bij Ajax tot het verleden zouden behoren, ligt natuurlijk aan het feit dat deze aankoop ondanks de hoge afschrijvingskosten die deze tot gevolg heeft, ook voor de komende jaren geen gevolgen heeft voor de begroting. En dat heeft weer te maken met het feit dat de verkoop van Bazoer, Gudelj en El Ghazi een aanzienlijke besparing op het salarisbudget heeft opgeleverd en bovendien de afschrijvingskosten van de aankoop van Gudelj wegvallen. Dat heeft Overmars dus weer uitstekend en vooral verantwoord gedaan. Sterker nog, het is een waar kunststukje. Het is bij een begroting van 80 miljoen tenslotte geen eenvoudig opgave om een dergelijk bedrag uit te geven zonder dat het een verliesgevende begroting tot gevolg heeft.

Het is natuurlijk wel afwachten hoe David Neres uiteindelijk zal presteren, maar ik heb er wel vertrouwen in. Ik ging er eigenlijk al vanuit dat Ajax niemand meer zou binnenhalen, maar gelukkig hebben ze alsnog een vleugelaanvaller binnengehaald.

Ik denk wel dat hij aan de verwachtingen zal voldoen. Het zal mij niets verbazen als Neres het aankomende halfjaar redelijk rustig gebracht zal worden en dan vanaf volgend seizoen wekelijks zal spelen, aangezien Bertrand Traorã© in de zomer terugkeert naar Chelsea en tot die tijd zou ik het ook zeker toejuichen om Neres regelmatig speelminuten te geven en te rouleren tussen Amin Younes, Vã¡clav Äœernã½, Justin Kluivert en dus Traorã© en Neres op de flanken.

Onana
Veltman
Sánchez
Viergever
Sinkgraven
Klaassen
Schöne
Ziyech
Traoré
Dolberg
Younes

Wat een gelul over eigen jeugd, of gehaalde spelers. Wat maakt het uit... het gaat er om dat je een team hebt dat mee kan strijden om de titel (bij Ajax, PSV en Feyenoord dan). En hoe je aan de samenstelling van die selectie komt, dat is helemaal niet relevant. Punten halen, liefst met goed voetbal, dat is het enige dat telt. Lekker boeiend of je 3 of 8 spelers uit je eigen opleiding hebt lopen, en of die jongens in de opleiding zitten vanaf hun achtste, hun twaalfde of hun zestiende....

Ik denk dat ajax op dit moment meer behoefte heeft aan ervaring, dan aan nog een jonge knul van 19. Dat ze allemaal goed kunnen voetballen is duidelijk, maar je kan niet van ze verwachten dat ze het team op sleeptouw nemen.

1 februari 2017 om 09:58

Waarom moeten ze op sleeptouw worden genomen dan? Het team draait momenteel lekker, alleen is de voorhoede dunbezet. In principe heb je met traore, youness, cerny en cassiera op het moment te weinig rendement. Dus is een creatieve impuls wel lekker.

1 februari 2017 om 13:03

Omdat keer op keer blijkt dat jonge spelers als goden vereerd worden, en daarna storten ze allemaal in. Denk jij niet dat als spelers als Kishna, bazoer, el ghazi, ficher, anderson, tete, riedewald (en volgens mij kan ik nog wel een tijdje doorgaan) niet beter af waren geweest als er wat meer duidelijke hierachie in de kleedkamer was geweest?

1 februari 2017 om 14:37

En denk jij dat jij voor een dergelijk bedrag een gevestigde speler kan kopen die dergelijke hiã«rarchie afdwingt bij die jonge broekies? Overigens vind ik niet dat je de namen die je noemt allemaal kunt kunt scharen onder de noemer "had beter kunnen worden bij betere voorbeelden".

1 februari 2017 om 13:07

Ik vrees dat een ervaren veelscorende buitenspeler voor Ajax niet haalbaar is. Dergelijke spelers kosten waarschijnlijk een vermogen, en buiten dat zal zo'n speler ook echt wel meerdere leuke opties in grotere competities voorgeschoteld krijgen.
Ik snap de redenatie dat Ajax wel wat 'ervaring' voorin zou kunnen gebruiken, echter is de haalbaarheid en vindkans van een dergelijke speler zeer klein.

1 februari 2017 om 13:22

Bedoel ook meer dat er in de totale selectie wat ervaring bij komt. Dat neres en Kluivert jong zijn hoeft niet uit te maken, maar dan heb je wel andere spelers in de selectie nodig die het voortouw kunnen nemen. Ik geloof niet dat je met een voorhoede: Neres, dolberg, kluivert echt al een heel seizoen stabiel kunt zijn.

In de filmpjes die ik van hem zie op internet, zie ik vooral dat hij net zo lang blijft pingelen totdat hij zich vastloopt of wordt neergelegd. Hoop wel, voor Ajax, dat hij ook een beetje oog heeft voor zijn medespelers.

1 februari 2017 om 12:08

De filmpjes van neymar bij santos waren hetzelfde. Of het leidde tot iets fantastisch of hij liep zichzelf vast... dat zijn vrijwel alle fimpjes van frivole buitenspelers tegenwoordig...

Neres- dolberg-kluivert met ziyech daarachter ja duhhhhh!!!! Acties en steekballetjes alsof het niks is. Can't wait!!!!

Kortom: Op de korte termijn moet je geen wonderen verwachten. Logisch ook, anders had hij al lang in Madrid gezeten. Wel een interessante speler.

kijk neres voor 15 mil is veel en ziyech voor 11 mil is ook wel redelijk veel maar ze hebben bazoer gudelj en el ghazi en bijna riedewald en tete maar psv dan guardrado luuk de jong en isimat miran en pereiro ook mis rond de 5 a 15 mil in 2 a 3 jaar dus eigenlijk is ajax geen eens zo koopclub en wil psv ook niet afkraken maar wil wel zeggen dat ajax en psv gwn lekker kopen maar feyenoord gooie selectie zonder veel gekochte spelers hogtens 1 a 8 mil hebben ze inversteert zeg ik als ajax supporter

Ja tegen clubs als ADO Afgelopen zondag misschien. Maar Europees en tegen de betere ploegen van Nederland zal het toch lastig worden met te veel jeugdige spelers.

Kluitvert doet mij erg denken aan Boetius trouwens. Begon ook zo aardig, doordat niemand nog bekend was met zijn acties. Na een tijdje werd die erg makkelijk te verdedigen. Beide spelers komen fysiek gewoon veel te kort.

1 februari 2017 om 11:54

Net als dat het te vroeg is om Kluivert nu al de hemel in te prijzen, is het wellicht ook een beetje te vroeg om hem al af te schrijven, te vergelijken met Boetius en te constateren dat hij fysiek veel te kort komt om een hoog niveau te gaan halen.

1 februari 2017 om 13:02

Dat is een rare vergelijking. Tuurlijk moeten ee Kluivert niet te sne ophemelen maar Kluivert heeft wel een vader die een van de beste spitsen was in het Nlse voetbal. Daarheeft hij alles geleerd en Boetius vond ik toendertijd al niks.

1 februari 2017 om 13:25

Als je Boëtius toendertijd niets vond snap je niets van voetbal. Goede acties, speelde zijn tegenstanders uit, gaf assists en maakte doelpunten. Daarna kwam zijn dipje en toen vond hij zichzelf te goed voor de bank. Hij had moeten blijven, dan was hij nu de beste linksbuiten van de competitie geweest. Vilhena is daar een voorbeeld van. Hij bleef wel en knokte zich terug in de basis en in zijn goede vorm. Nu een van de betere middenvelders van de competitie.

1 februari 2017 om 17:27

Is mijn persoonlijke mening toendertijd. Ik vond hem gewoon niet speciaal en dat is hij uiteindelijk ook niet gebleken.

Ik zie veel reacties over wat Ajax heeft gekocht in de discussie 'koopclub' of niet. Er lijkt voorbij te worden gegaan aan het feit dat Ajax ook veel spelers kwijt is geraakt, zoals Bazoer, El Ghazi, Antonucci, Gudelj en Krul. Het lijkt mij een vrij natuurlijke reactie om hier dan vervangers voor te halen, alhoewel het goed is om te kijken of je een deel ervan ook met de eigen jeugd op kan vangen.

Laten we aub. niet de domme en nutteloze discussie voeren over de term "koopclub", waar maak je je in godsnaam druk om.

1 februari 2017 om 12:19

Koopclub slaat ook gewoon nergens op als je kijkt dat er maar slechts 7 aankopen in de selectie zitten. De rest is gehuurd, transfervrij of komt uit de eigen jeugdopleiding. Noem maar eens een club die minder aankopen in de selectie heeft?
Het zal wel met afgunst te maken hebben ofzo dat mensen zo reageren.

1 februari 2017 om 12:27

Okã©, we gaan gewoon door met de discussie over een woord
Maak je niet zo druk zou ik zeggen

1 februari 2017 om 14:45

Scherp, ajax heeft dit seizoen maar liefst 22 spelers van de hand gedaan voor totaal 82,5 miljoen euro. Men heeft er 5 echt aangetrokken en de rest is allemaal doorgestroomd uit de opleiding of jong Ajax (dolberg, Onana, de Ligt, Nouri, Kluivert Jr). Ik heb al berekend dat men zelfs met Neres erbij zeker een miljoen of 5 aan salaris heeft bespaard en het transferoverschot is 45 miljoen in de plus. En mijn inziens is Ajax er op Cillessen na, beter op geworden.

In Nederland lopen geen geweldige backs dus dit is een topzet van Ajax. Met Kluivert en Neres zal de spits veel beter bediend worden.

2 februari 2017 om 14:57

Misschien kunnen ze in Belgie weer eens kijken voor een back..

Kluivert en Neres moeten die ballen gaan geven op Dolberg en Klaassen. En ze moeten ook zelf die ballen maken. zo'n 10 allebei. En dan hoef je niet meer gelijk te spelen tegen pis vee en feye. Want je team is echt wel sterker.

1 februari 2017 om 14:10

Ik zou Huntelaar er ook nog bijhalen als reservespits in de zomer wanneer hij transfervrij is. Want Cassierra maakt geen doelpunten voor Ajax in het eerste.

2 februari 2017 om 14:58

Ook nog niet in het tweede, toch kan die jongen best veel.
En je weet dat scoren kan zomaar komen.

Mensen zeggen koopclub so what het is ajax money verdiend door goed beleid en nog steeds loopt er genoeg eigen jeugd in ee selectie. Die gaan er oom wel inkome op den duur goeie mix van kopen en eigen jeugd en het is het proberen waard als je in euro league een beetje kans wil hebben. Overmars is top bezig als het trouwens niet gelukt was om neres te strikken zou ik hem dat niet kwalijk nemen ee markt is lastig helemaal in brazilie, top heb er vetrouwen ajax begint echt leuke ploege te krijgen als ook deze neres en kluivert niveau halen en als dat niet is dan nog strijd en 100% blijven geven net zoals dolberg komt het goed.

1 februari 2017 om 14:18

Tsja eigenlijk kan Overmars het nooit goed doen. Als hij niks uitgeeft zeggen mensen dat hij Marc netto is die niks met de enorme bankrekening doet en als hij een paar spelers koopt is Ajax gelijk een koopclub. Best sneu eigenlijk.

Met Neres, Younes en Cerny heeft Ajax wel echte dribbelkoningen in huis. Die zullen veel backs gaan doldraaien de komende seizoenen.

Ik heb wat filmpjes van hem bekeken en ben totaal niet onder de indruk van hem.
Matige techniek, matige dribbel, niet super snel, geen goede pasing.
Tot nu toe snap ik niks van deze aankoop.

2 februari 2017 om 15:03

Misschien is het feit dat hij een basisplek heeft in jong Brazilie iets..
Daarbij heeft die jongen enorme drive en net zo duracell batterij als Markie Overmars vroeger had..

Ik hoor de kenners zeggen dat hij een fantastische dribbel heeft, maar oogkleppen op bij de afronding en dat zijn passing van modaal niveau is. Dan denk je al gauw aan Youness 2.0, alleen kostte die iets minder. Volgens De Visser is deze speler gehaald voor de toekomst (en dan bedoel ik niet het jeugdcomplex), maar dat is natuurlijk een kinderlijk naieve gedachte omdat de kritische supporters van Ajax bij uitblijvend succes en een prijskaartje om zijn nek van 15 miljoen, gehakt van hem zullen maken als hij niet snel genoeg aan de torenhoge verwachtingen kan voldoen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren