Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Ajax is een gierige wereldvreemde idioot, hoe moeilijk kan het zijn?'

Laatste update:
/

Hugo Borst legt maandag in zijn column in het Algemeen Dagblad een verband tussen Marc Overmars, directeur voetbalzaken van Ajax, en Adriaan van der Ham, in Rotterdam bekend als Spokie. Laatstgenoemde woonde decennialang in een spookhuis, sloot zich van zijn omgeving af en bemoeide zich met niemand.

Na een brand, in 1971, ontdekte de politie dat Van der Ham echter een zeer gefortuneerd man was. Zo ontdekte men eerst een zinken emmer, tot aan de rand gevuld met zilveren rijksdaalders. Ook in koffers, pannen, kasten, dozen, plastic zakken werd vervolgens geld gevonden. Pakjes bankbiljetten, maar ook waardevolle oude munten. "Waar ik naartoe wil met dit waargebeurde verhaal? Met de opgepotte honderd miljoen in Marc Overmars' ouwe voetbalsokken is de rijke voetbalclub Ajax Spokie."

"Ajax is een gierige wereldvreemde idioot, die wordt nagestaard en uitgelachen", zo stelt de journalist maandag in zijn column in het Algemeen Dagblad. "Sinds vorige week dinsdag smeult het in de Arena. Jezus Christus, hoe moeilijk kan het zijn? Koop voor 31 augustus twee uitmuntende, meedogenloze, gruwelijk dure Zuid-Amerikanen zodat je in de Europa League niet zo voor lul staat!"

Ajax heeft tot dusver goede zaken gedaan op de zomerse transfermarkt

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Nou ja.. Sinkgraven en Gudelj voor 6 miljoen! Nu is het zaak voor nog 2 diepte-investeringen, spelers zoals eerder Poulsen of bij PSV Guardado. Ik kan ze niet zo noemen maar daar is scouting voor.

10 augustus 2015 om 08:48

En dan younes voor 3 mil en dan huur je die sanogo die helemaal niks kan , hij kan niet koppen , geen bal vast houden en hij is zo traag als dikke stront hahaha

10 augustus 2015 om 09:02

Ja die snap ik oo nog steeds niet, hahaha! aagoed, Hugo stipt het hier wel feilloos aan. Kijk, als Spokie plannen heeft met zn zilveren knaken dan heeft hij wel een soort van verantwoordelijkheid naar de supporters en de aandeelhouders van het spookuis.
Gaan ze van de beurs, sparen ze om het stadion te kunnen kopen? Zeg het dan zodat iedereen weet wat de plannen zijn. Dit slaat nergens op.

10 augustus 2015 om 09:12

Younes en Sanogo zijn alweer afgeschreven begrijp ik?

Ach ja je hebt nu eenmaal mensen die tot het eind der tijden namen als Sana of Duarte zullen blijven oplepelen. Maar er is geen TD zonder miskopen.

Persoonlijk vind ik dat hij met El Ghazi, Bazoer, Milik, Sinkgraven en Gudelj meer dan prima aankopen heeft gedaan.

De vergelijking met een oppottende kluizenaar onderstreept dat Hugo er goed aan doet zijn financiële zaken uit te besteden. Ja, Ajax heeft (dankzij Overmars zelf) een groot eigen vermogen. Nee, dat betekent niet dat er onbeperkt ruimte is voor dure spelers met hoge salarissen of dat het aantrekken van dure spelers je zomaar sportief verder helpt.

Die tijd hebben we gelukkig gehad en toen werd zowel sportief als financieel hopeloos gefaald, dan liever een keer pijnlijk onderuit met een overschot aan jeugd, zoals nu.

Ik ben overtuigd dat de selectie die Overmars ter beschikking heeft gesteld ons positief gaat verrassen dit jaar en meedoet om de titel. Nee, de Europacup winnen we niet, maar het wordt wel een mooi seizoen, zonder dure jongens uit Zuid-Amerika.

10 augustus 2015 om 09:26

Nou als je sanogo gister zag , als je dat zelf niet kan opleiden is er wel wat mis dit is gwn een soort van castillion 2.0

10 augustus 2015 om 09:35

Dat kan blijken, het beloofde niet veel inderdaad. Maar ik ga bijna 25 jaar naar Ajax en heb geleerd dat twee invalbeurtjes niet genoeg zijn om iemand juist op waarde te schatten.

Ik herinner me goed een fase waarin Ajax zonder met de ogen te knipperen 6 miljoen betaalde voor allerlei exotische verrassingen die ons geen stap verder hielpen. Overmars doet het zo slecht nog niet.

10 augustus 2015 om 10:05

@ Achates1

Iedere supporter van Ajax die zichzelf een beetje in leest weet allang wat de plannen zijn en weet ook dat dit binnenkort naar voren zal gaan komen. Tenslotte staat er een heleboel te gebeuren rondom Ajax, Arena, de gemeente en nieuwbouw wijken. Alleen nemen veel supporters en waardeloze column schrijvers (borst) geen moeite om dat even uit te zoeken. Schreeuwen is namelijk makkelijker dan inhoudelijk wat plaatsen in de krant.

Wil je meer info? Zoek maar op google naar de volgende trefwoorden:
Tussen de linies, Ajax, Arena
Daar staat een heel mooi beschreven stuk, onderbouwd met argumenten en financiële ondersteuning. Wil je verder nog meer info, feel free to contact me.

10 augustus 2015 om 10:18

Heel goed verwoord. Het is altijd zo makkelijk vanaf de zijlijn te praten over miskopen terwijl Marc wel degelijk ook goede aankopen heeft gedaan zoals jij hierboven al hebt opgenoemd. Natuurlijk, wij zien nu ook wel dat Sanogo erg tekort komt op dit moment om een Ajax spits te zijn. Sana was ook drie keer niks. Zimling sloeg werkelijks nergens op. Deze spelers worden jammer genoeg altijd naar voren gehaald alszijnde 'miskopen' en 'marc Netto kan er niks van'. Onzin, soms pakt het namelijk heel goed uit om zo goedkoop mogelijk een toegevoegde waarde te halen (poulsen, Schone en Milik bijvoorbeeld).

Persoonlijk baal ik ook van het feit dat wij niks meer voorstellen in Europa, maar wij zijn nog steeds een topclub in een heel leuke competitie en ik kan vaak genoeg echt genieten van goede talenten als Bazoer, Sinkgraven en El Ghazi en soms ook goed/leuk voetbal.

Laten wij er gewoon ieder seizoen het beste van maken en vooral vertrouwen blijven houden in de Boer (+ Overmars) en zijn talenten in plaats van het zeiken op ze.

10 augustus 2015 om 11:10

Waarbij ik bij Castillion een beter gevoel had bij zijn debuut dan bij Sanogo... Maar goed, Milik was in t begin ook niet om aan te gluren en ene Ibramihovic kreeg zelfs fluitconcerten te verduren...

10 augustus 2015 om 11:57

Met die jongen erbij hoeft Frank iig van de hoorn niet meer in de spits te zetten...

10 augustus 2015 om 12:21

leuk al die huisjes en zo maar daar ga je niet beter van voetballen

10 augustus 2015 om 12:28

Had dat ook gelezen. Lijkt mij een zeer goed plan. Echter 1 kleine kanttekening, het brengt ook extra kosten met zich mee. Volgens mij is dat niet voren gekomen in de verschillende artikelen.

10 augustus 2015 om 12:28

@d-bergkamp

10 augustus 2015 om 12:45

Mano, precies! Zelfs Ibra oogde in zijn eerste seizoen, vrij matig maar kijk nu. Schandalig dat sommige mensen, nu al aankopen afschrijven. Hoezo kortzichtig?

10 augustus 2015 om 13:16

@ Ramonfcu

Nee in eerste instantie ga je er niet beter van voetballen nee. Maar als je het artikel volledig gelezen hebt snap je dat er heel veel financiële voordelen aan de deal zitten voor Ajax op de lange termijn. En ook omtrent het nieuwe ultra moderne toekomst complex dat er aan zit te komen. Overnemen van het stadion gefinancieerd door het eigen vermogen betekent dat we geen lening af hoeven te sluiten waar rente over betaald hoeft te worden. Daardoor kunnen opbrengsten direct in de club gestoken worden.

Een hogere begroting, een hogere marktwaarde. Wat resulteert in een groter salaris huis, een groter transferbudget en dat moet resulteren in langere betere contracten voor spelers als Klaassen. Maar ook contracten kunnen bieden aan spelers van buiten NL. En op den duur moet je daarvan normaliter wel beter gaan voetballen.

Wat Ajax doet is lange termijn planning. Iets wat veel supporters niet beheersen.

10 augustus 2015 om 13:17

@ C_h_a

Natuurlijk zitten er hier en daar een aantal kant tekeningen aan. Tenslotte zal het onderhoud van de Arena ook op de kostenpost er bij komen etc. Gaat Ajax geld lenen zal er rente betaald moeten worden etc. Maar het stuk is in ieder geval al vrij specifiek en geeft een aantal hele duidelijk opties. Maar legt ook precies de vinger op de pijnlijke punten waar ajax op dit moment nog word door tegen gehouden.

10 augustus 2015 om 13:37

Erg interessant stuk. Een must om gelezen te hebben voor iedere Ajacied. Ook interessant voor eenieder die een mening heeft over die andere erfpachtconstructie in Eindhoven.

10 augustus 2015 om 13:44

@ Foebele

Niet alleen voor iedere ajacied. Voor iedereen die een mening heeft over het zuinige beleid van Ajax wat veel mensen graag willen verwijten aan Overmars. Daarnaast zou ik nog wel een discussie met je willen voeren over de erfpacht constructie. Maar dan liever privé aangezien het niet op dit topic thuis hoort.

10 augustus 2015 om 18:17

Ok, graag, hoe zet ik een privé conversatie op?

10 augustus 2015 om 09:14

Ik vind het wel heel makkelijk praten als je niet weet wat de financiële plannen van ajax werkelijk zijn en welke verplichtingen ze werkelijk hebben.naar de beurs en eventuele andere partijen

10 augustus 2015 om 09:18

Opportunistisch geneuzel. Sanogo is geen wereldvoetballer maar is gewoon van waarde al als je wat moet afdwingen. Dinsdag komt hij erin en is met een actie op de keeper gewoon verantwoordelijk voor de gelijk aker van Gudelj. Als die 2-3 daarna niet valt zou iedereen na afloop hosanna schreeuwen dat er eindelijk een lange spits op de bank zit. Zo moe wordt je tegenwoordig van de inhoudsloze kritiek na twee wekenvoetbal. Als een Kluivert, Kanu of Zlatan nu zijn debuut zou maken roept weer iedereen dat ze er niets van kunnen. Kijk het gewoon eens een seizoen aan, en houdt op met die belachelijke tussentijdse kritiek.

10 augustus 2015 om 09:30

Joostfan. Over opportunistisch geneuzel gesproken. Sanogo springt inderdaad dinsdag tegen de keeper aan. Binnen de 5m wel te verstaan. Normaliter gewoon een overtreding. Hem daarmee verantwoordelijk houden voor de gelijkmaker, kom op zeg.

Itt tot velen, ben ik in grote lijnen wel positief gestemd over Ajax. Met name over de toekomst. Dat betekent niet dat alles goed is. Groot verschil met Kanu, Kluivert en Zlatan is dat zij eigendom van Ajax waren. Hierdoor was het niet erg dat ze een langere aanlooptijd nodig zouden hebben. Sanogo is geen eigendom en is alleen maar gehaald voor dit seizoen. Hij moet er dus direct staan. En dat doet die niet.

10 augustus 2015 om 10:07

@ Polop

Sanogo is dan wel geen eigendom van Ajax. Maar Zivkovic wel. En door het verhuren van Zivkovic en het huren van Sanogo heb je de spits positie dubbel bezet en kan je jeugd parel gewoon 34 wedstrijden spelen dit seizoen om volgend jaar meer gelouterd terug te komen. Daarnaast is Sanogo natuurlijk de pure breekijzer.

En Milik, tja veel mensen zijn negatief over hem. Maar 3 wedstrijden met 1 doelpunt en 2 assists is onmogelijk slecht te noemen.

10 augustus 2015 om 12:06

@ D-Bergkamp

Milik hoor je mij niet over. Die heeft genoeg potentie getoond om nu een jaar lang het krediet te verdienen.
Ik sta ook volledig achter het verhuren van Zivkovic. Die heeft minuten op een zo'n hoog mogelijk niveau nodig.

Maar beide punten praten de huur van Sanogo nog niet goed. Indien Ajax iemand huurt voor een jaar moet het een speler zijn die direct kan doen waarvoor hij gehaald is. En dat is niet alleen als stormram, maar ook gewoon als 2e spits wanneer Milik wegvalt of niet voldoet. En het klopt dat we iemand niet te vroeg af moeten schieten. Maar wat Sanogo laat zien in de tijd dat hij mee deed was erbarmelijk. Dat had van der Hoorn bijvoorbeeld niet minder gedaan.

De grote lijn die ingezet wordt is prima. Maar de details zijn absoluut voor verbetering vatbaar. Onderdeel van de fluwelen revolutie was ook dat er geen aankopen meer gedaan zouden worden die niet duidelijk een toegevoegde waarde zou zijn. Ik ben behoorlijk positief ingesteld, maar vergeef mij als ik sceptisch ben of spelers als Sanogo en Youness dat gaan zijn.

10 augustus 2015 om 13:21

@ Polop

Ik snap dat men sceptisch is over Sanogo, tenslotte is het een spits die bij Arsenal niet heeft kunenn overtuigen met doelpunten. En in zijn eerste twee wedstrijden heeft hij relatief weinig kunnen laten zien. Maar die man is wel het type spits dat Ajax zocht. Een stormram, een pinchhitter en iemand die na een jaar weer weg kan. Zoals je begrijpt is die markt zeer en zeer klein.

Kritisch zijn over Youness vind ik een beetje te kort door de bocht. Youness heeft in de bundesliga toch een aantal wedstrijden mogen spelen en is altijd lid geweest van de jeugd elftallen van Duitsland. Normaliter is dat een prima basis om mee te beginnen.

10 augustus 2015 om 14:09

Ajax heeft geen spits nodig maar een ervaren controleur.

Song
Itturaspe
Ki
Tino Costa

Kost wat, maar dan heb je ook wat. Spelers die niet aan het afbouwen zijn, daar moet Ajax voor gaan. Ik word er kotsmisselijk van om weer een ouwe rot gehaald te zien worden, of een oud-speler die bij zijn vorige club uitgekotst werd. Ajax moet eens wat ambitie uitstralen. Misschien hadden ze Clasie moeten halen, dat zou pas een signaal afgeven.

10 augustus 2015 om 14:46

@ Geert Vs

Natuurlijk, ambitie uitstraling is goed maar serieus?

- Song verdient slechts 6 miljoen per jaar bij Barcelona en moet nog een miljoen of 10 extra kosten. Daarnaast is Song ook totaal geen controleur.

- Itturaspe heeft afgelopen mei zijn contract tot 2019 verlengt bij Atletic Bilbao met een afkoopsom van 45 miljoen euro. Die ga je dus echt niet voor onder de 25 a 30 miljoen krijgen.

- Ki Sung-yong, nog een contract tot 2018 en basis speler bij Swansea city. Daarnaast is John van Zweden (eigenaar Swansea) een groot fan van Ado en erg anti Ajax.

- Tino Costa is de enige optie die haalbaar is.

10 augustus 2015 om 15:47

@ D-Bergkamp

Aankopen zouden alleen gedaan worden als zo een duidelijk toegevoegde waarde hebben. Voor zowel Youness als Sanogo geldt dat er slechts gehoopt wordt dat ze dat hebben. Het zijn allesbehalve zekerheden. Het zijn goedkope gokjes. Doordat ze goedkoop zijn is de investering goed te verantwoorden, maar de filosofie er achter is niet juist.

10 augustus 2015 om 16:57

@ D_bergkamp,

Song kan zeker controleren, beter dan Gudelj, Sinkgraven, Serero, Bazoer, Schöne en wie daar ook maar werd neergezet door De Boer. Ajax heeft het geld en Song is bovendien een technische speler dus die past perfect in het team.

Denk dat je gelijk hebt over die andere namen. Tino Costa zou echt de Guardado van Ajax worden denk ik trouwens. Wel helemaal op zijn eigen manier, maar hij tilt ze zeker een aantal niveautjes hoger.

11 augustus 2015 om 11:27

@ Geert Vs

Song kan dus niet controleren, dat is juist de reden waarom ze bij Arsenal hem liever verkochten aangezien hij zichzelf vele meer als CM ziet en veel te veel naar voren gaat en zijn verdedigende taken verwaarloosd. Desondanks verdient hij 6 miljoen bij Barcelona en is hij dus niet haalbaar voor Ajax.

11 augustus 2015 om 11:28

@ Polop

Als je het vanuit dat oogpunt bekijkt kan ik het niet anders dan met je eens zijn. Alhoewel ik in tegenstelling tot velen wel positief ben over Youness.

10 augustus 2015 om 09:27

Borst roept weer lukraak dingen. Volgens hem doet Ajax er goed aan om haar visie compleet over boord te gooien en weer vol voor de dure verstrekkingen gaan zoals Sulejmani en Cvitanisch, samen ruim 20 miljoen transfersom. Dat beleid heeft niet gewerkt en toen was Borst er als de kippen bij om te schreeuwen dat Ajax de focus moet leggen op de jeugd... Compleet de waan van de dag die regeert bij deze gek.

10 augustus 2015 om 09:45

Klopt Henk. Hij presenteert nu langs de lijn, hoorde hem gisteren tijdens een verslagje van ManU-THFC vertellen dat van Gaal een resultaatcoach is... Hij vond het daarna (echt volledig out of the blue) nodig venijnig uit te leggen dat Frank de Boer daarvan wat kan leren. Dit kwam zo treurig over dat ik zwaar de indruk heb dat De Boer Borst zijn vriendinnetje heeft afgepakt. Nu heeft Hugo, zo ziet hij er althans uit, vast weer te lang aan de bar gehangen waar hij een mooi verhaal hoorde over een kluizenaar. Met een bonkende kater en geen idee hoe zijn column op tijd af te krijgen komt hij niet verder dan een vergezochte vergelijking tussen een sterk verhaal uit de kroeg en Marc Overmars. Tegen Ajax schoppen scoort tenslotte altijd, aan die voorwaarde is alweer voldaan. Sterkte Hugo.

10 augustus 2015 om 10:11

Je was er zelf waarschijnlijk al van op de hoogte, maar het is verfrissend om op dit tijdstip iemand zich te zien verwoorden zoals jij dat doet. Kom je hier zelden tegen en leest amuserend weg

Ik mag toch eerder hopen op een Arsenal scenario waarin nu zuinig aan wordt gedaan om binnenkort vaste investeringen te doen zodat de begroting steevast omhoog kan. Gebeurd dit niet binnen nu en 3 jaar dan heeft Overmars hopeloos gefaald en zijn er geen enkele excuses meer voor dit zuinige beleid.

10 augustus 2015 om 08:46

Precies of nu goede dure aankopen doen of zorgen dat je salarisplafond omhoog kan zodat je spelers langer/meer kunt bieden. Liefst beide opties natuurlijk dan groei je pas echt

10 augustus 2015 om 10:04

Salarisplafond moet inderdaad omhoog. Probleem daarmee is dat dat gebaseerd is op vast inkomen(terecht) ipv verkoop van spelers. Dus misschien dat met de koop van het stadion de kosten zakken en opbrengsten stijgen waardoor de begroting stijgt.

10 augustus 2015 om 08:48

Ik vind arsenal deze transfermarkt toch ook flink tegenvallen, die hebben meer een naive houding.

10 augustus 2015 om 09:12

Maar wel financieel sterk en financieel gezond door een volledig afbetaald stadion en daardoor een hogere begroting. Arsenal heeft een prima team en is in staat elk jaar 100 miljoen te investeren indien nodig. Wenger koopt bovendien gericht in en niet om te kopen. Niets meer dan lof voor dat beleid daar.

10 augustus 2015 om 10:45

En jij zit ditzelfde scenario in Amsterdam ?

10 augustus 2015 om 12:23

nou olgens mij is de arena echt nog steeds van een investeerder dus hoezo afbetaald?

10 augustus 2015 om 09:01

Excuses voor dit zuinige beleid?? Waarvoor zouden die nodig zijn?

10 augustus 2015 om 09:16

Omdat je 100 miljoen of meer op de bank hebt staan waar je nu niets mee doet. Blijf je kampioen worden en presteer je in Europa dan is het inderdaad onnodig om een excuus te vinden, echter is dat niet het geval. Selectie is prima volgens Overmars maar presteert niet. Dan moet je met zoveel geld op de bank investeren om weer de beste te willen zijn. Dan kan op korte termijn met transfers nu of op de lange termijn door bijvoorbeeld de Arena helemaal in eigen bezit te krijgen. Op die manier worden inkomsten niet meer gedeeld en gaat de begroting dus structureel omhoog. Dat bedoel ik dus ook met mijn eerste post, Overmars moet op korte termijn plannen bekend maken waarin hij de grote hoeveelheid liquide middelen gaat investeren. Doet je dat niet als financiële man dan faal je gewoon hopeloos door nonchalance en heb je geen excuus meer.

10 augustus 2015 om 10:11

@ Arjan4ajax

Je vergeet één belangrijk feitje. Overmars mag de plannen niet bekend maken omdat Ajax nu eenmaal aandelen uitgegeven heeft. En daar gaat je gehele redenering de mist in. Ajax kan pas serieus media berichten over plaatsen als er een AVA is geweest waar in de plannen worden geaccepteerd en goedgekeurd. Dit is een formaliteit aangezien Ajax gewoon 51 van de aandelen in handen heeft van Ajax. Maar het moet wel gebeuren.

En waarom moet dit goedgekeurd worden. Alle plannen/bestedingen die meer dan 10 van de begroting betreffen moeten wettelijk verantwoord worden door aan aandeelhoudersvergadering.

Oftewel, het afkraken van Overmars is te bizar voor woorden aangezien mensen schijnbaar niet eens weten dat Ajax dit niet eens bekend kan maken.

10 augustus 2015 om 12:30

de bedoelt dat ajax de arena wilt kopen..

10 augustus 2015 om 09:20

Er is juist net heel veel geïnvesteerd. Sinkgraven, Gudelj en Milik zijn aangekocht voor vele miljoenen. Ajax heeft heel goed door dat je echte kwaliteit die er direct staan niet kan kopen. De enige mogelijkheid op succes is spelers aankopen met potentie en hopen dat er iets in een groep ontstaat na een aantal maanden/ een jaar. Nu is stevig geïnvesteerd, de groep is goed genoeg om dit jaar om de titel te spelen maar kan uitgroeien tot een echt goed elftal dat de haren hierop misschien echt hoge ogen kan gooien. Het is alleen de buitenwacht die alleen maar naar het nu kijkt, kinderlijk gedrag.

10 augustus 2015 om 09:32

Met alle respect, met echt investeren bedoel ik spelers halen die beduidend beter zijn en er direct staan. Zo had ik graag een aantal jaar terug Tadic zien komen voor een 15 miljoen. Dat is een groot bedrag, maar ook een speler die gezien zijn leeftijd en prestaties sowieso presteert en niet hopeloos faalt als Sulejmani. Aankopen tot nu toe zijn redelijk, enkel Sinkgraven is er eentje waar ik zelf enthousiast over ben. Feit blijft nog steeds dat je ondanks de investeringen ruim 100m op de bank hebt staan waar nu niets mee gedaan wordt. Dan moet je of meer investeren of met plannen voor de lange termijn komen. Dat gebeurt nu niet en dat mag je Overmars aanrekenen voor nu. Plannen voor de lange termijn kunnen met het oog op een onderhandelingspositie nog geheim worden gehouden, maar mogen niet nog langer dan 3 jaar duren aangezien de financiële positie al enkele jaren zo is. Binnen een periode van 5 jaar moet je dan toch wel investeringen hebben gedaan.

10 augustus 2015 om 09:53

Hoezo sowieso niet faalt? Kun je niet zeggen. Sulejmani bedrag moeten je never nooit meer uitgeven. Als ajax die 100m gaat uitgeven gaan we boven onze stand leven, ik vind het goed dat we binnen de begroting van 60-70 miljoen blijven, zonder transfers en zonder CL geld.

Ze moeten helemaal niks, ik denk dat ze het investeren in de lange termijn (een sportcomplex bv.) of stadion, maar het zou oerdom zijn die ambitie uit te spreken, wat denk je dat het doet voor de prijs of onderhandelingen? Je zegt het zelf, waarom hang je er een tijdslimiet aan? Miss. duurt het wel 10 jaar, maar als we daarnee structureel de begroting omhoog krijgen hebben we daar nog 100 jaar plezier van.

Overmars doet technische zaken, gaat zeker niet over lange termijn investeringen. Ondertussen kunnen we prima wedijveren om de titel, prima selectie.

10 augustus 2015 om 10:11

Tadic had niet gefaald, dat zal iedereen hier beamen. Ik zeg ook niet dat ze blind geld uit moeten geven. Als je 100m aan reserves op je bank hebt staan is het toch wel handig naar investeringen te kijken om meer rendement over die 100m te gaan halen. Cash is leuk, maar rente is waarschijnlijk veel lager dan de opbrengsten die je krijgt vanuit een stadion in eigen beheer. Hoe langer je daarmee wacht hoe meer winst je dus misloopt (verschil inkomsten investering tov rente). Om die reden staat er een tijdslimiet op. Lijkt me een stukje basis bedrijfseconomie.

10 augustus 2015 om 10:14

@ Arjan4ajax

Een stukje basis bedrijfseconomie is ook dat je met andere partij-en te maken hebt. Wel eens serieus gekeken wat er omtrent de Arena, de toekomst en de nieuwbouw wijk staat te gebeuren? Heb je ooit wel eens gekeken hoe de deal met de Arena tot stand is gekomen, wie er eigenaren zijn en wat er voor gedaan moet worden. Dan zul je zien dat 2016 opeens heel groot in de kalender aangevinkt zal worden.

Voordat je lesje basis economie gaat geven is het wel handig als je zelf eerst bekijkt wat er precies speelt.

Beste meneer Borst, dit soort columns kan ook nog wel verzinnen zeg, en wie staat er nou te springen voor de eredivisie. Met Emanuelson heb je alweer een prima ervaren kracht.

10 augustus 2015 om 12:09

Guardado bijvoorbeeld?? Een Moreno ?? Allemaal jongens die meteen tot de top van de eredivisie behoren

10 augustus 2015 om 09:21

Juist! En als Borst het zo goed weet dan moet hij die uitmundende zuid-amerikanen ook eens bij naam noemen!! En dan nog...haal je die spelers voor 15 miljoen jaarsalaris van 2,5 miljoen? Wat als ze tegenvallen? Of wat zou de rest van de selectie vinden van de scheve salarisverhouding? Vooral niet luisteren naar Borst! Asociale vent!

10 augustus 2015 om 09:46

Die investering van 15 miljoen heeft met je scouting te maken. Zivkovic speelde bij Groningen vooral als counterspits en zou daarmee een risico zijn als aankoop. Een Tadic bij twente was echter een veilige investering van 15 miljoen. Wat ouder, constant, gewend aan de Eredivisie en speelde bij twente in een vergelijkbare rol als bij Ajax mocht hij zijn gekomen. Bovendien had je bij een doorverkoop minimaal hetzelfde bedrag gekregen. Dat soort aankopen zijn niet elk jaar mogelijk maar zijn wel de spelers waar Ajax alert op moet zijn.

10 augustus 2015 om 09:52

eeen tot voor kort transfervrije cambiasso bijvoorbeeld. Had je op zijn minst een poging kkunnen wagen.

10 augustus 2015 om 09:57

Veilig? Zo makkelijk om dat even te stellen, wat als hij een dubbele beenbreuk krijgt? Ga je Fischer op de bank zetten met nog wel meer potentie? Ajax moet geen 15 miljoen uitgeven voor een dergelijke speler.

10 augustus 2015 om 10:16

@ Arjan4ajax

Tuurlijk, Tadic kostte 15 miljoen wat slechts 25% van de complete begroting was. Laten we al het behaalde champions league geld van 1 seizoen compleet aan één speler besteden? Jeetje wat kortzichtig.

Dat beleid van zulke spelers kopen, gevestigde namen, dat heeft er voor gezorgd dat Ajax in 4 jaar tijd ruim 60 miljoen inteerde op het eigen vermogen in het verleden. En als er niet aan de bel was getrokken had Ajax nu niet meer bestaan met dat beleid.

11 augustus 2015 om 01:03

Die Douglas van Dnipro had ajax een poging voor moeten wagen.
Een centrale vereddiger uit zuid Amerika moet niet moeilijk te vinden zijn als je 15 miljoen bied + tekenbonus maar daarmee wel een slot achterin hebt en kampioen word en ver komt in de Europa league is het een geslaagde aankoop

11 augustus 2015 om 11:29

@ Shikamaru

15 miljoen is 25% van de begroting van Ajax, is geen serieuze optie. Mensen moeten eens in zien dat aankopen boven de 7,5 miljoen gewoon weg niet gaan gebeuren. Simpelweg omdat het financieel niet verantwoord is. Hetzelfde geld voor salarissen van 2 a 3 miljoen, net zo onrealistisch.

En daarom gaan de vergelijkingen altijd scheef.

11 augustus 2015 om 11:58

Fischer zou bij elke normale trainer sowieso op de bank zitten.

Ajax durft gewoon niet om echt dure aankopen te doen daar zijn gewoon bang voor. Ajax moet een speler van 30 miljoen euro halen zodat clubs als PSV en Feyenoord gaan schrikken

10 augustus 2015 om 08:50

Beste atleticofan.. het probleem is, dat spelers met die waarde echt niet in de eredivisie gaat spelen... Die gaan alleen voor grote competities, waar ze ook daadwerkelijk beter worden..

10 augustus 2015 om 08:50

aan wie zat je dan te denken? ben erg benieuwd wie je voor dat geld wil halen en dat diegene ook nog eens in Nederland wil voetballen

10 augustus 2015 om 08:59

Een speler met een transferwaarde van 30 miljoen euro, komt niet voor 1 miljoen per jaar voetballen. Of het moet een supertalent uit Brazilië zijn die Ajax als ideale opstap ziet. Maar laten we eerlijk zijn, die komen echt niet naar Nederland en zijn sowieso een veel te grote gok.

10 augustus 2015 om 09:06

Stop jij anders 50% van je spaargeld in een of ander aandeel. Kan heerlijk uitpakken!

10 augustus 2015 om 09:33

30 miljoen? Deel het door 5 en je hebt ongeveer een gat in de begroting van 6 miljoen per jaar, ex. Salarissen. Onze begroting is 60-70 miljoen, kortom jij wilt de helft ervan aan een speler uitgeven? Hoe ga je dat verantwoorden? Ga je bezuinigen op de opleiding (ajax geeft daar 8,5 miljoen per jaar aan uit)?

Ajax kan beter zorgen dat we structureel een salaris van 2 miljoen netto kunnen verantwoorden, dan kun je talent langer houden en de vastigheden die dat met zich mee brengt plus dat we dan ervaren toppers met meer kwaliteit kunnen halen. Dan schrikken PSV en Feyenoord pas, die liggen dan mijlenver achter.

10 augustus 2015 om 09:38

Ze schrokken ook van Sulejmani... Clubs dachten 'wat, is hij 16 miljoen waard?' Maar punten levert het niet op.

10 augustus 2015 om 09:02

@ Catherinagiesb

Lijkt me inderdaad een fantastisch plan om met een rechtsbenige speler op links te gaan spelen, en de linksbenige riedewald op rechts in de verdediging. Een dergelijk systeem is daarnaast veel te verdedigend voor de eredivisie en vooral voor ajax. Internationaal zou het kunnen.

Koop 2 zuid amerikanen? Om dan vervolgens te horen "dit kun je toch ook zelf opleiden"? Nee bedankt.

10 augustus 2015 om 09:27

Hahaha, dat is een treffende opmerking wat betreft de Ajax-scouting van de afgelopen jaren...

10 augustus 2015 om 09:35

Juist, er speelt veel talent in de ploeg door die gedachte. Ajax leeft tenminste niet boven hun stand...

10 augustus 2015 om 09:38

Neen klopt ze leven onder hun stand, misschien wel net zo triest

10 augustus 2015 om 09:42

Nee want ze draaien nu net quite zonder CL.

10 augustus 2015 om 09:58

En met zo'n bankrekening en budget is het triest dat de CL niet wordt gehaald. Leuk, die financiele overbezorgdheid, maar sportief is het een groot fiasco.

10 augustus 2015 om 12:27

Bankrekening doet er niet toe, begroting ja. Er zijn ook clubs in NL die met de derde/4de begroting niet een EL kunnen halen laat staan kunnen betalen, Feyenoord en Twente. Kan altijd nog erger.

10 augustus 2015 om 12:52

Laten we er nog maar niet direct van uitgaan dat Ajax met de hoogste begroting de groepsfase gaat halen van de El...

De kans was bij Ajax gewoon groot dat ze met iets beter investeren (en scouten) vele miljoenen van de CL hadden kunnen binnenslepen. Daarnaast zouden de punten op de Uefa ranglijst ook erg welkom zijn (en zeker voor Ajax), zodat ze bij een eventueel landskampioenschap zich direct kunnen blijven plaatsen voor de Cl.

10 augustus 2015 om 13:28

@ Jansenjoenite

Dat de kans groot was op CL miljoen met een betere investering is slechts een aanname van jou kant. En hoewel het verleden geen garantie bied op resultaten in de toekomst kan je van het verleden wel leren. In de afgelopen 10 jaar hebben Feyenoord, Psv, AZ, Twente en Ajax allemaal gegokt op investeren in spelers en daarmee geprobeerd hogere resultaten af te dwingen. De gevolgen?

- Twente verkeerd in de (een na) grootste crisis uit geschiedenis van de club.
- Feyenoord had de VVF en de talentpools nodig
- PSV moest de grond onder het stadion verkoepn aan de gemeente
- AZ moest met het vertrek van Scheringa terug naar de beginselen
- Ajax leverdere 60 miljoen euro Eigen vermogen in slechts 4 jaar tijd.

Het verleden heeft juist uitgewezen dat gokken op investeringen op CL miljoenen één van de domste zetten is die in het Nederlandse voetbal gedaan kan worden. En dat hebben de 5 grootste clubs uitgewezen in de laatste 10 jaar. Daarnaast praat je over dat Ajax niet investeert. Sinkgraven 7 miljoen, Gudelj 6 miljoen, Milik 2,5 miljoen. Dat is toch ook investeren of zit ik nu volledig mis? Slechts 15 miljoen in 2 transferperiodes. Dat kan je behoorlijk investeren noemen.

Voor jou interesse, van de afgelopen 32 ploegen in de CL knock out fase hadden er 29 ploegen een begroting van 100 miljoen of meer. Dat betekent 35 miljoen meer dan Ajax per jaar te besteden. Dan kan je gerust je eigen vermogen er tegen aan gooien. Maar dan kan je net zo goed gelijk de afgrond in lopen.

EN als laatste: zoek even op google naar: tussen de linies, Ajax, Arena
Dan snap je waarom Ajax het geld even op zak houd. Lange termijn planning.

10 augustus 2015 om 14:00

D-Bergkamp, de door jouw genoemde clubs hadden ook niet de mogelijkheid om een gok te nemen, en dat heeft Ajax zeer zeker wel!
Ajax heeft een flinke buffer en is daartoe gemakkelijk in staat zonder ook maar enig risico te nemen.

Tuurlijk heeft Ajax geïnvesteerd, maar 1) hoe goed vind je deze versterkingen voor dit geld? en 2) het is toch vanzelfsprekend dat wanneer spelers vertrekken dat je ook iets aanneemt?
Helaas zien we Ajax ieder jaar minder worden. Ieder jaar hoor je weer hoe jong ze zijn en "wat als we het team compleet houden"? Resultaat is nu dat je met een nóg jonger elftal werkt met vrijwel geen (internationale) ervaring..

Maar zo te horen vind je het prima dat de scouts tegenwoordig falen (voor veel te veel geld), dat Ajax het niet meer red tegen Rapid, en dat PSV een meer kampioenswaardige ploeg heeft dan Ajax.
Waar Twente door het eigen stadion financieel in de shit zit, zit Ajax sportief in de shit door het stadion. Nee, niet omdat je een keer 2de wordt, maar omdat je zienderogen ieder jaar veel te veel kwaliteit inlevert en er middelmaat voor terug komt.

10 augustus 2015 om 14:54

@ Jansen Joenite

Nee, Ajax heeft een buffer en gaat daar niet mee spelen. Dat hebben ze dus in het verleden gedaan (hadden 80 mil eigen vermogen) en toen waren ze binnen 4 jaar 60 miljoen kwijt. Je kan geen gigantische uitgaven doen als er geen structurele inkomsten tegen over staan! Dat is financieel onverantwoord en zoals uitgelegd heeft dit al eerder voor een mogelijk failliesement gezorgd bij meerdere clubs.

Spelers vertrekken naar grotere competities en daar verwacht je inderdaad wat voor terug. Allene de realiteit is dat je simpelweg niet dezelfde kwaliteit terug kan kopen. Waarom niet? Omdat dezelfde kwaliteit net zo duur is als de vertrokken kwaliteit. Dat is tenslotte de markt prijs. Wanneer Ziyech vertrekt voor 13 miljoen kan Twente nooit eenzelfde kwaliteit terug kopen. Want die kost dan simpelweg 13 miljoen.

En nee het is niet goed dat scouts falen, alhoewel Milik, Bazoer, El Ghazi, Fisscher ook uit de scouting tevoorschijn zijn gekomen. Ja het is een schande dat we tegen Rapid Wien niet verder komen en dat mag ook gerust gezegd worden.

Maar jij schetst het simpelweg vele malen te zwart/wit. Gokken op CL geld met investeren is zelfmoord. Het gaat 1 jaar goed, meerdere jaren goed. Maar op den duur is het zelfmoord. Dat kan je leren op basis van geschiedenis. Maar in Twente word dat niet begrepen. Die worden een x aantal jaar geleden gered van de ondergang. Om vervolgens met dezelfde grootheidswaanzin net zo hard op die ondergang af te stevenen.

En PSV heeft een meer kampioenswaardige ploeg dan Ajax. Dat zeggen velen mensen maar op basis waarvan? Op Pereiro van 6 miljoen die niemand heeft zien spelen? Op Lestienne van 6 miljoen die niemand heeft zien spelen? Ook daarvan moet je nog maar zien hoe ze het gaan doen. Begrijp me niet verkeerd, ik ga de vergelijking niet treffen of zeggen dat Ajax beter is. Maar op voorhand zeggen dat ze minder zijn is net zo dom.

De enige manier waarop je structureel kan groeien is niet investeren in spelers, niet investeren in prijzen. Maar investeren in lange termijn oplossingen. En lange termijn is je omzet omhoog halen en daarmee dus ook het transferbudget en het salarishuis. En laat dat nou precies zijn waar Ajax mee bezig is. Iets met stadion en een nieuw toekomst complex. Alleen moet je dan wel daadwerkelijk het stukje gelezen hebben dat ik voor je neer zette.

10 augustus 2015 om 15:18

Blijkbaar is dat nu de gedachte bij Ajax... alles voor de bankrekening en dat dat ten koste gaat van het voetbal lijkt niet uit te maken.
Wel jammer dat je moeilijk kan inzien dat Ajax ieder jaar veel te veel kwaliteit inlevert om straks ook nog maar enig aanspraak te doen op de CL (voor de Ajacied: lees miljoenen).

10 augustus 2015 om 18:28

@jansen

Mogelijkheid betekend niet dat je het ook moet doen. Ik denk dat Ajax veel meer heeft aan meer budget voor hogere salarissen, daarmee kun je spelers langer houden en betere ervaren spelers aantrekken. Een van de redenen dat ze nu niet komen is gewoon omdat we te weinig betalen in verhouding, 1 miljoen netto is helemaal niks in de voetbalwereld.

De buffer moet je gebruiken om je begroting op te schroeven, stadion kopen, vastgoed kopen/verhuren, rendement op je vermogen halen (nu halen aan rente ook al structureel 1-2 miljoen euro op). Dan kun je pas echt een slag slaan. Ook is een appeltje voor de dorst ook wel lekker. Daarnaast biedt het aanwezig vermogen de mogelijkheden om bv. in de winsterstop even 7 miljoen voor Sinkgraven neer te leggen of al vroeg 6 miljoen voor Gudelj af te tikken, zo ben je de concurrentie een stap voor, die moeten veelal eerst verkopen omdat ze geen eigen vermogen hebben.

Daarnaast heeft ajax een prima selectie, 4 hele goede middenvelders en het barst van het talent. Of dat altijd de beste strategie is? Nee, maar het is wel de weg naar meer succes voor ajax, we willen leunen op de opleiding en kunnen dat zo langzaam ook. Er komt meer en meer kwaliteit uit waardoor er maar minimale investering nodig zijn op de transfermarkt. Verkopen blijven echter maar binnenstromen, heerlijk. Dit jaar even geen CL maar het proces gaat gewoon door, Ajax kan nog steeds 8 miljoen per jaar in de opleiding stoppen zonder verlies te draaien. Dat is pas echt een beleid en visie.

PSV vind ik geen betere ploeg hebben, ze zijn gelijkwaardig. Waar PSV met Willems, Luuk de Jong en Guardado meer kwaliteit heeft, heeft Ajax dat met Klaassen, Cillessen en Fischer. De rest is redelijk gelijkwaardig. Ajax heeft genoeg kwaliteit.

11 augustus 2015 om 11:38

@ Jansen

Nee, niet alles voor de bankrekening. Dat is dus het punt waar je de mist in gaat. Alles om een financieel verantwoord beleid te voeren dat zorgt dat Ajax nog vele jaren kan bestaan. Ipv beleid te voeren dat je op de rand van de afgrond brengt. Het eerste is verstandig en brengt af en toe met zich mee dat je een jaar wat minder hebt. Het tweede is risicovol met kans op sporadisch succes. Als fan kies ik voor het levensbehoud van de club ipv een titel of een knock out fase Cl.

Ajax gaat binnen twee jaar fikse miljoenen investeren in het stadion, een nieuw toekomst complex etc. En daarmee structureel hun omzet, begroting, salarishuis en transferbudget opschroeven. Oftewel een lange termijn oplossing. Een wijs gezegde: soms moet je 1 stapje terug zetten om er 3 vooruit te zetten. En dat is nu gaande bij Ajax. En als een supporter echt van de club houd snapt hij dat stapje terug.

Een wijs gezegde is ook dat je jezelf kan vergalopperen...

11 augustus 2015 om 12:37

We zullen zien of het zo gaat werken..
Het is natuurlijk ook niet zo zwart-wit zoals jij het schetst. Zo bestaan er ook tussenwegen (zie inkoop Psv).
De kans bestaat uiteraard dat de stappen vooruit te laat komen, en dat we als Nederland zijnde ons niet meer direct plaatsen voor de CL. Ajax begroot uiteraard geen CL, maar de miljoenen zouden uiteraard wel welkom blijven.

Voor jullie Ajacieden hoop ik uiteraard dat jullie gelijk hebben en dat jullie binnen afzienbare tijd weer (sportief) mogen genieten van jullie club.

Hugo Borst snapt er gelukkig vrij weinig van. Met het huidige beleid staat er namelijk een uitstekende selectie. Waarom een centrale verdediger kopen als je Riedewald hebt? Waarom een middenvelder kopen als je Bazoer en Klaassen hebt? Waarom een rechtsbuiten kopen als je EL Ghazi hebt? Bij Hugo Borst ruik ik toch altijd een bepaalde afkeer naar Ajax toe. Calimero? Jaloezie? Geen idee. Maar over het huidige beleid kan Ajax en haar supporters alleen maar tevreden zijn. Of moeten we weer terug naar de periode waar voor elke positie een tweederangs/derderangs buitenlander wordt gekocht en de jeugd daardoor ook nog eens geen kans krijgt, Hugo?

10 augustus 2015 om 12:32

hoe kun je nu in hemelsnaam spreken van een uitstekende selectie als je met alle respect niet eens van rapid wien de nummer twee van oostenrijk kunt winnen?!

10 augustus 2015 om 16:41

Wat leuk dat je dat zegt; dat meen ik serieus. Misschien kan ik nog wat van jouw en Hugo's kortzichtigheid leren. Ik zal je slechts mijn bescheiden mening uitleggen.

FC Barcelona speelt zijn eerste twee wedstrijden van de Primera Division tegen Athletic Bilbao en Getafe. Stel, deze twee wedsrijden gaan verloren. Heeft Champions League winnaar Barcelona dan ook opeens een matige selectie?

Een ander voorbeeld. West Ham United won gisteren in het Emirates Stadium van Arsenal. Komende week moeten ze thuis tegen Leicester City. Als ze deze wedstrijd winnen staat het dan vast dat West Ham, voor West Ham begrippen, een uitstekende selectie heeft?

Op beiden vragen is in mijn optiek het antwoord "nee", maar ik sta zeker open voor jouw kortzichtigere denkwijze wat zou betekenen dat het antwoord "ja" is.

Anyways, als je puur naar de spelers kijkt herbergt de selectie van Ajax voldoende kwaliteit. Sinkgraven en Bazoer zijn wereldtoppers in wording. Klaassen is een van de betere spelers van de eredivisie. Gudelj met de vorm van vorig jaar ook. Voor de rest heet Ajax een zeer talentvolle verdediging, alleen jong (wat uiteindelijk de kop heeft gekost tegen Rapid Wien), maar de 4 (tete, Veltman, Riedewald, Dijks) zijn zeker goed genoeg, en zou ik ook altijd opstellen. El Ghazi is een zekerheidje, Milik een zeer gevaarlijke spits in wording. Van Fischer ben ik niet kapot, maar de breedte van de selectie is ook zeker goed in orde. Wat Sanogo en Younes gaan laten zien kan ik nog niet veel over zeggen. Wel weet ik dat die Sanogo het in zich heeft.

Nee, de selectie van Ajax bulkt van het talent. Mensen zoals jij willen altijd aankopen, aankopen, aankopen. Een aankoop doen die iemand van de huidige basis er uit speelt is zeer lastig, om niet te zeggen onnodig,

10 augustus 2015 om 18:41

met die voorbeelden kan ik niet zoveel..wel dat volgens jou de selectie van ajax voldoende kwaliteit heeft..waarom verliezen ze dan van rapid? veltman maakt geen stappen vooruit en riedewald moet nog veel leren..talent alleen is niet goed genoeg..

10 augustus 2015 om 18:57

Misschien omdat de Oostenrijkse en Nederlandse topploegen niet veel voor elkaar onderdoen? Ik snap dat enorme geleuter over het missen van de CL niet. De wedstrijden tegen Rapid gingen om plaatsing voor de playoffs van de CL, je moet dus ook nog even winnen van Shaktar. Daarna kom je in een poule met twee grootmachten en als je geluk hebt een gelijkwaardige of mindere. Dan speel je normaal gesproken om drie wedstrijden te winnen. Ajax moet zich nu voor de EL plaatsen. Mocht dat lukken dan kom je in een poule waarin je echt alle zes de wedstrijden moet kunnen winnen. Dat is een zegen voor het Nederlandse voetbal. Die punten wegen namelijk even zwaar als in de CL. Ja, Ajax zou in de CL zo'n 8 a 9 mln kunnen verdienen. Maar is dat een enorme investering waard?

Ajax moet dat geld gebruiken om hun toppers langer te binden. Als in het verleden spelers als Vertonghen, Blind, Eriksen, Aldeirwereld, Siem de Jong etc allemaal 1 seizoen langer bleven, stond er afgelopen jaren al een ander ajax en hadden jeugdige spelers aan de hand van deze spelers zich veel beter kunnen ontwikkelen.

Daarnaast ben ik er heilig van overtuigd dat je met een goed salaris dit soort spelers best 1 seizoen uit de handen van de grote competities kan houden.

Wat een gefundeerde kritiek... Not! Al net zo waardeloos als de kritiek van bv. een Vermeulen. Ten eerste wil ajax binnen de begroting van 60-70 miljoen blijven, dit is gebaseerd op een begroting zonder CL en transfers. Vind ik een goed beleid, wil borst dan dat Ajax verlies gaat draaíen? Ten tweede, twee peperdure spelers uit zuid amerika, Neymar voor 60-70 miljoen? Zijn ten eerste geen garantie voor succes en zorgt ervoor dat we financieel op de lange termijn geen hogere salarissen kunnen betalen. Met hogere salarissen kunnen we spelers langer behouden (tot 23-24 ipv. 21-22) en kunnen we wel een keer een internationale ervaren topper contracteren, ik denk dat dat veel meer zoden aan de dijk legt. Plus het geeft een enorm concurrentievoordeel t.o.v. PSV en Feyenoord.

Hugo, nog zo'n figuur die enkel open deuren kan intrappen. Die spelers die nodig waren om het duel te winnen zaten gewoon op de bank. Ajax kan goed voetballen maar we verloren door de jeugdigheid zoals zo vaak gezegd. Met spelers als Heitinga, Schone en Gudelj in de basis had ik de wedstrijd nog wel eens willen zien. Daar heeft Marc niets mee te maken eerder het falen van Frank.

Foutje meneer Borst! De jeugdopleiding van Ajax wordt wereldwijd geroemd, dus waarom zouden we het 'lachertje' van Europa zijn?

10 augustus 2015 om 09:36

Foutje meneer kroon, als je structureel wordt uitgeschakeld door clubs met een lagere begroting in europa ben je een lachertje ja.....de jeugdopleiding brengt alleen nog maar een paar aardige verdedigende talenten voort. Het middenveld en de aanval bestaat muv. Klaassen volledig uit aankopen, dus jeetje zeg wat is die opleiding geweldig......welke jeugdspeler van ajax doet het nu zo geweldig in het buitenland? Vurnon Anita misschien? Wesley sneijder? Die opleiding mag dan zo geroemd worden, maar dat is meer historisch sentiment dan ook werkelijk de feiten

10 augustus 2015 om 09:41

El Ghazi gisteren gemist? Bazoer staat op het middenveld. Is ook een aankoop maar komt ook uit de opleiding. Eriksen, Verthongen, Anita, Blind, De Jong, Vermaelen, Alderweirld, N. De Jong, Van der Wiel doen het prima in euraopa.

Feit is dat ajax wederom met een enorm jonge ploeg speelde in europa met 7-8 van de 11 uit de opleiding. Ja ze faalde maar niet omdat ze echt slechter waren, door een 5 tal domme en kinderachtige fouten die allemaal binnenvielen.

10 augustus 2015 om 11:16

Uhhmm El Ghazi is gewoon aangekocht van Sparta in 2013...dat mag je geen eigen jeugd noemen. Eriksen, Verthongen, Vermaelen, Alderweireld zijn spelers die zijn Aangekocht op latere leeftijd (15+) Omdat spelers in de opleiding gespeeld hebben maakt het nog geen eigen jeugd hoor.

De Jong is constant geblesseerd geweest dus kun je weinig van zeggen N. de jong is van de lichting Sneijder en vd Vaart en dat is alweer heel lang geleden en Van der wiel doet het inderdaad prima! maar ook weer een verdediger. Blind doet het aardig en Anita speelde in de voorbereiding goed. Nou nou dat zijn er dan 3.

7-8 uit de opleiding? Tete, Dijks, Riedewald, Veltman, Klaassen, dat zijn er 5 en die domme kinderachtige fouten maakt Ajax inderdaad tot een lachertje. Rapid liet pijnlijk zien dat meer ervaring en minder kwaliteit dus telt op europees niveau. Alleen willen ze dat bij ajax niet zien.

10 augustus 2015 om 12:32

Ik noemt het ook niet eigen jeugd, wel opgeleid, een jaar opleiden is ook opgeleid en goed gescout. Bij mijn weten is jeugdscouting en instroom bovenbouw onderdeel van de opleiding. Niemand heeft het over eigen jeugd bij Ajax.

Zijn er toch 7-8 (die 5 met Bazoer, El Ghazi, Fischer). Jij lacht maar, maar je weet, wie het laatst lacht, lacht het best. Ik geniet van deze geweldife talenten.

10 augustus 2015 om 12:35

dijks komt van fc volendam toch?

10 augustus 2015 om 12:47

Droeftoeter. Ga je nu echt zeuren over aangekocht of niet. Als je kijkt naar de regels die de uefa en fifa hanteren mbt eigen jeugd dan mag je de spelers die je opnoemt de predikaat "eigen jeugd" geven.

Er moet een speler komen die zich al op een hoger niveau heeft bewezen zoals psv guardado heeft, off: k vind veltman de laatste 3 wedstrijden zo zwak spelen gooi alsjeblieft heitinga daar neer ik weet wel zeker dat hij het beter doet

10 augustus 2015 om 09:37

Gisteren ook? Wedstrijd gezien? Haalde bij mij een 9, bijna foutloos en sterk verdedigd, was zeker aan hem te wijten dat er 0 doelpunten tegen vielen en een schot op doel die hij ook nog blokte voor Cillessen.

Hugo Borst weiger ik serieus te nemen. Hij is een Feyenoord-man die zijn clubvoorkeur te nadrukkelijk laat merken. Bij Feyenoord doen ze alles goed en in Amsterdam alles verkeerd. Hij denkt zelfs dat Feyenoord kampioen gaat worden dit jaar... Nee, hem kun je niet serieus nemen.

10 augustus 2015 om 09:39

Haha als je een beetje kennis van zaken hebt dan weet je dat meneer borst een gepassioneerd sparta supporter is.....zeker geen feyenoord man

10 augustus 2015 om 09:51

Ja, ik weet dat hij een supporter is van Sparta, maar zij spelen niet in de eredivisie. Hij heeft een overduidelijk voorkeur voor Feyenoord. Geen probleem, maar laat het niet zo nadrukkelijk merken als je objectief moet zijn als journalist.

10 augustus 2015 om 11:19

wie zegt dat je als journalist objectief moet zijn? als je opinie stukken en comumns schrijft moet je juist helemaal niet objectief zijn.....anders kun je nooit kritische stukken schrijven.

10 augustus 2015 om 12:37

zoals hierboven gezegd is is hugo een supporter van die club uit spangen, en dat gaat niet samen met die club die uit zuid komt..wellicht moet je je niet zo snel aangevallen voelen..

10 augustus 2015 om 14:49

Ik ben supporter van die club uit Almelo, wellicht moet je je niet zo snel aangevallen voelen.

Ach, of hij heeft sympathie voor Feyenoord of heeft wat tegen Ajax... Dat hij Feyenoord ziet als de grootste kanshebber voor de titel doet mij dit bevestigen.

10 augustus 2015 om 18:26

je bedoelt oranje nassau..? voor welke rotterdamse club zou ik dan wel niet moeten zijn..hugo borst heeft altijd al een bijzondere eigen mening gehad waar je wel of niet mee eens bent zoals eltanque al aangeeft..

10 augustus 2015 om 09:56

wie moeten ze halen dan? of wie hadden ze moeten halen? kom nou eens met namen ipv alleen maar roepen dat ze iemand moeten halen.

Dat einde.. lekker nuchter haha maar ik geef hem gelijk. Toon eens ballen en heb eens schijt aan dat

Daarom, kopen de meeste clubs ajacieden enof ex ajacieden en die van PSV begint nu, omdat ze kampioen zijn geworden. H. Borst, met die 120 milj. kan ook ajax nog lang niet tegen engeland en spanje op, die kopen daar een of twee spelers voor en dan zijn deze miljoenen op, bij ajax.
Het is nooit goed, hoe je het ook keert. Azijnze... heb je altijd.
Sagono vindt ik persoonlijk NOG niks, kan nog komen? Younes heeft nog niet kunnen laten zien, vanwege dat deze geblesseerd is. Maar een sinkgraven en guldelj en el ghasi en basoer ingekocht, dat zijn spelers om van te smullen. Ze laten zien dat ze kunnen voetballen, gudelj moet het nog vast houden en siinkgraven is nu goed bezig is sterk gegroeid in dat half jaar en Bazoer en el ghasi hebben het al reeds bewezen.
Met dit elftal komt men er wel, wanneer ze bij elkaar blijven en vooral cillissen nog vast houden.

Ajax is prima als opleidingsclub en als men alleen zo gezien wilt worden en dit wilt nastreven prima,net zoals de Boer na de nederlaag tegen Rapid zei ik zie potentiële toppers/topelftal. Feit is gewoon dat hij fouten heeft gemaakt door geen ervaring op te stellen, ja dit zijn open deuren intrappen maar vorig seizoen was dit ook al overduidelijk dat men wedstrijden in de EL zelfs niet meer mee komt omdat je met een broekie elftal speelt. Maar goed het is nu te laat en cl uitschakeling is een feit, scouting is altijd al bagger geweest en Bazoer is opgeleid in Eindhoven waar men nu mee koketteert.

Oké 30 miljoen is iets overdreven maar ze kunnen toch wel durven om een speler van 15-20 miljoen te halen Ajax wilt Europa gaan schitteren Maar we leven in een tijd dat de internationale transfermarkt behoorlijk hoog is eredivisie is een lachertje als Ajax echt in Europa wilt schitteren moeten ze hoge salarissen betalen en top talenten kopen. hoe kunnen Ze dat doen door hun club volledig te verkopen aan Arabier of Chinees die veel geld heeft Maarja eredivisie niveau is Zo laag dat onmogelijk is en Ajax moet gewoon meer buitenlanders halen en Ajax moet stoppen om naar Johan Cruijff te luisteren Ajax is een grote club en ze moeten gewoon een directeur hebben die het kan handelen en niet naar Johan te gaan voor advies zelf basel porto gladbach geven meer uit dan normaal het is gewoon de tijd waarin wij leven. Ajax is gewoon bang met bang zijn komt nooit verder en daar heb ik zeker gelijk in je moet risico nemen

Die 100 M hebben ze vooral aan de jaarlijkse CL te danken. Vorig jaar dacht ik 27,5 M ofzo mee verdient. Dit jaar lopen ze die inkomsten mis en dan is het erg risicovol om juist nu te gaan investeren.

PSV ajax Feyenoord willen Europa in met hun budget gaan ze niet eens achtste finales halen. PSV gaat falen in de Champions league al hun sterren zijn verkocht Willems en maher gaan ook vertrekken waarschijnlijk.

Eredivisie gaat niet vooruit maar achteruit ik heb wel respect voor jullie Bijna iedere wedstrijd zit bomvol als je kijkt naar roma inter daar is het gewoon bijna leeg omdat Ze belabberd presteren.

Ik vind dat eredivisie in de top van Europa moet horen Maarja ik hoop dat gaat gebeuren

Borst werkt niet voor niks bij een wedkantoor hè. Overmars is niet van het gokken en speelt op safe. Natuurlijk heeft Ajax veel geld op de bank, maar wellicht willen ze de Arena kopen of weer terug van de beurs, of over 2 jaar spelers houden met gigantische salarissen. De fout ligt hem volgens mij niet zozeer bij de selectie, maar de uitschakeling was te wijten aan persoonlijke fouten, zowel van spelers als van de coach, want je hebt een ervaren harde verdediger op de bank zitten en die had er natuurlijk, zowel in de uit- als thuiswedstrijd in gemoeten.
Ach, en we zijn al 3 officiële wedstrijden onderweg....

Heb net een waardeloos stukje gelezen van Hugo. Investeren doe je in de juiste spelers. Gudelj en Sinkgraven waren juiste aankopen. Aankopen doen die niet goed bij Ajax passen en toch op de loonstrook staan zullen alleen maar veel verlies opleveren. Daarom moet je opbouwen, rustig en geduldig. Maar Frank moet soms echt zijn koppigheid opzij zetten en gewoon Fischer het zelf laten bewijzen. Hij geeft veel te veel vertrouwen in spelers als Sigi en Fischer om het toch te laten werken. Laat ze het zelf maar bewijzen.

Staande ovatie voor hugo aub!!! Heb normaal een bloedhekel aan deze kerel maar vandaag, vandaag krijgt hij van mij een stevige handdruk. Mooi verhaal over spokie en mooie woorden over ajax.

Ohja joh, laten we meteen die 100 miljoen investeren in 2 onbekende Brazilianen die het leuk vinden om in de Eredivisie te voetballen waarvan we niet eens weten of ze uberhaupt gaan presteren. Dit soort mensen verdient geen media-aandacht. Als de topclubs in Nederland onverantwoordelijk miljoenen gaan investeren dan zitten we zo weer met grote geldproblemen gezien de strictheid van de Knvb. Dan kunnen we onze competitie binnenkort gewoon opdoeken. Die miljoenen die je binnenhaalt met de CL moet je zien als extra'tje en niet daarop begroten waardoor het fout gaat, zoals mijn club heeft ondernomen. Gewoon investeren in de jeugdopleiding of een nieuw stadion (al lijkt me dat onnodig bij Ajax).

Ajax zal komend seizoen nul prijzen winnen, dat staat bijna zeker vast. De knvb beker zie ik nog als realistische optie, als ze geluk hebben.

Het is meer een probleem dat Overmars:

- Te lui is om te intensief te scouten en daarnaast ook geen oog heeft voor kwaliteit. Daarmee bedoel ik kwaliteit waar we wat aan hebben. Alleen Poulsen voegde echt wat toe, maar dat is gewoon veel te weinig.

- Hij gefaald heeft in zijn voornaamste taken namelijk:

1) Het oplossen van de decennia lange onvrede bij de scouting (wat zelfs erger is geworden). En traditie getrouw zoals zijn voorgangers ook hij erin geslaagd is om ook de Toekomst tegen zichzelf in het harnas te jagen.

2) Er voor zorgen dat de trainer van het eerste over een selectie beschikt die qua talent, gedegen internationale ervaring (in elke linie 1, immers de talenten zouden zich moeten ontwikkelen aan de hand van gedegen ervaren mannen), techniek, fysieke kracht en lengte in balans is.

- Wat het uitgeven van geld is hij ook zo inconsequent als het maar zijn kan, er waren duidelijke regels gesteld onder welke voorwaarden Ajax de markt op mocht gaan. En vervolgens ook aan wat voor eisen die spelers dan moesten voldoen, maar ook hier houd hij zichzelf niet aan hetgeen wat afgesproken was. Zowel voor Sinkgraven (ook al is hij een goed talent) en Gudeltje is er teveel betaalt.

En zo zijn er nog wel meerder zaken, maar goed het maakt niet uit; de Boer en Overmars zijn hun eigen weg ingeslagen, en zijn er welgeteld anderhalf tot twee jaar in geslaagd om zich te houden aan het afgesproken beleid. Nu voert men hun eigen ideeën uit zonder hiervoor ook maar een mandaat te hebben gekregen van de club, maar zowel de raad van commissarissen en Cruijff laten zich amper gelden. Aangezien de meeste Ajacieden het prima vinden wat de Boer en Overmars doen, kan ik nu ook wel vaststellen dat de revolutie zoal die oorspronkelijk bedoeld was mislukt is. Wat dat betreft geef ik het op en bekijk ik het wel wedstrijd per wedstrijd, het is mij in ieder geval duidelijk dat erbij Ajax het op een of andere manier niet mogelijk is voor beleidsbepalers om gewoon te doen wat hen was opgedragen.

Als de Rotterdamse krant het AD en de Rotterdamse journalist Hugo Borst stevige kritiek op Ajax hebben.... Dan doet Ajax het dus juist goed.
Het zou pas zorgwekkend zijn als Hugo Borst Ajax zou complementeren met een dure "Sulejmani-miskoop"

Sinkgraven en Gudelj zijn goede aankopen.
Younes overbodig, Heitinga zet volgens mij de pylonnen neer op de training, en Sanogo kan gewoon echt niet voetballen.
Twee spelers van 10 miljoen halen met 2/3 miljoen salaris.

Goede omschrijving.

Met twee sterkhouders had je een fantastisch elftal gehad met een goede mix. Nu heb je een aantal geweldige talenten, maar heb je niemand die deze talenten in het veld kan aansturen.

Die laatste twee zinnen: kort maar krachtig! Zo kan het ook. Nu moet dit bericht alleen nog aankomen bij de directie van Ajax.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren