Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Van Basten: 'Ik was nog lang niet aan toe aan het bondscoachschap, man'

Laatste update:

Voor trainers is een baan als bondscoach het ultieme hoogtepunt en iets waar zij hun hele loopbaan naartoe leven. Bij Marco van Basten ging dat echter anders: hij had nog helemaal geen ervaring als coach, toen hij na het mislukte EK van 2004 naar voren werd geschoven als nieuwe bondscoach van Oranje. Daar was hij toen echter nog niet aan toe, geeft Van Basten nu toe.

/

De voormalig aanvaller leidde het Nederlands elftal op het WK van 2006 en EK van 2008, voordat hij aan de slag ging bij Ajax. "Ik zat met John van 't Schip bij Jong Oranje en dat ging hartstikke leuk", blikt Van Basten in gesprek met Voetbal International terug. "Op het EK van 2004 liep het met Oranje niet goed en toen hadden Jaap de Groot (chef-sport van De Telegraaf, red.) en Johan Cruijff zoiets van: Van Basten kan het veel beter. En boem, daar stond ik. Maar ik was er nog lang niet aan toe, man. Ik werd er door overvallen."

"Ik heb het zeker in het begin als heel zwaar ervaren. Heel zwaar", vervolgt Van Basten. "Het was een veel te grote stap. Aan de andere kant had ik zo veel tijd, dat ik me steeds heel goed kon voorbereiden en ook heel goed kon evalueren. Op die manier kon ik het vak leren. Dat was op zich wel goed. Het aantal trainingen was relatief laag, maar alle andere aspecten van het vak kwamen in alle hevigheid op me af. Achteraf gezien miste ik gewoon de ervaring om me in een leidinggevende functie comfortabel te voelen."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zo van Basten komt vandaag wel vaak in het nieuws zeg!. Ik vind trouwens wel dat van Basten met het Nederlands elfal veel mooier voetbal speelde dan nu onder van Marwijk.

30 mei 2012 om 15:54

komt omdat die in de vi staat

30 mei 2012 om 15:55

waarschijnlijk één interview dat bij Voetbalzone in stukjes geplaatst wordt.

30 mei 2012 om 16:02

Viel best mee hoor. Op de wedstrijden tegen Frankrijk en Italië na was het redelijk vergelijkbaar met hoe het Nederlands Elftal nu voetbalt.
Nederland heeft ook mooie wedstrijden onder Van Marwijk gespeeld, zoals tegen Mexico of de eerste wedstrijd tegen Zweden.

30 mei 2012 om 16:03

Van Basten speelde alleen mooi voetbal op t EK van 2008. Tenminste in de wedstrijden tegen Italië en Frankrijk. Tegen Rusland vlogen we er vervolgens uit mede door de tactische misser van Van Basten door Zhirkov niet goed op te vangen (je kunt ook zeggen dat het een tactische meesterzet van Hiddink was, plus het feit dat bij Rusland op die dag alles lukte).

Op het WK van 2006 was het voetbal ook niet om aan te zien (erg vergelijkbaar met de afgelopen wedstrijden van Oranje). In de kwalificatiereeksen waren de resultaten prima onder Van Basten, maar dat zelfde kan ook gezegd worden van Van Marwijk.

30 mei 2012 om 16:34

Precies, de wedstrijden tegen Italie en Frankrijk waren geweldig maar de rest was niet om aan te gluren. De resultaten in de kwalificaties waren uitstekend maar blijkbaar is iedereen alweer vergeten dat er na elke wedstrijd een fluitconcert klonk. En ik heb toch echt alle wedstrijden in het stadion gezien.
Wel eerlijk van hem dat hij toegeeft dat hij eigenlijk te vroeg voor de groep gegooid is.

Dat had ie wel even eerder mogen bedenken dan! Bedankt he Marco, Pannenkoek!

30 mei 2012 om 16:02

ag wat heeft hij nou uiteindelijk minder gepresteerd dan zijn voorgangers maar ook zijn opvolger?

30 mei 2012 om 16:24

Advocaat haalde de halve finale van het EK, Van Marwijk de finale van het Wk.

Van Basten achtste finales WK en kwartfinale EK. Dat heeft hij dus minder gepresteerd.

30 mei 2012 om 16:54

@feankenner: Dat is nu pas scorebordjournalistiek....wie had het beste team tot zijn beschikking???? Na Portugal waren er een heel aantal vaste krachten die bedankte voor het nl 11-tal. De algemene tendens was dat NL een heel aantal zware jaren tegemoet zou gaan....tja en dat is toch echt wel anders gelopen. Feit is v. Basten een beter gemiddelde heeft dan Advocaat....nu jij weer.


@komopaz: Van Basten heeft fouten gemaakt maar heeft ook het e.e.a. gepresteerd. Wat heb jij gepresteerd? Als v. Basten dan volgens jou een pannenkoek is.... hoe noem jij jezelf dan?

30 mei 2012 om 17:19

ja en wat heb je daar mee bereikt? Uiteindelijk nog steeds geen prijs...

Heeft Nederland toch mooi voetbal laten spelen op het EK (2008).

30 mei 2012 om 15:59

Dat was doordat de spelers hun verantwoordelijkheid namen en Van Basten erop wezen dat het zo niet verder kon. Anders moet je kwalificatiereeks nog even terug kijken... 2de achter Roemenië en maar 1 punt voor op Bulgarije. thuis met maar 1-0 winnen van Luxemburg... Het hield dus niet echt over.

30 mei 2012 om 16:04

Ja, dat weet ik ook best, maar het was een beginnend coach en zoals in het artikel is te lezen wilde hij niet zelf Oranje coachen.
Hij werd als (top)kandidaat naar voren gebracht door o.a. Cruijf en zo te zien ws het dus niet (helemaal) op eigen initiatief.
Daarnaast kun je niet ontkennen dat Nederland erg mooi voetbal liet zien op het EK in 2008, wat er in de kwalificatiereeks gebeurde is natuurlijk niet goed, maar ik heb het alleen over het EK (2008) toch?

30 mei 2012 om 16:09

Je hebt gelijk tegen Frankrijk en Italië speelde Nederland heel leuke wedstrijden, maar dat was dus niet de verdienste van Van Basten, maar van de spelersgroep.
En als hij geen bondscoach wilde worden dan had hij dat rustig kunnen zeggen, dat was toch uitstekend uit te leggen door hem... Geen ervaring. Hoewel ik ook vind dat de Knvb hem niet aan had moeten stellen hoor.

30 mei 2012 om 16:41

Het is toch altijd de verdienste van de spelersgroep? De trainer maakt alleen de opstelling. En wie is nou zo gek om die functie af te slaan? Die kans grijp je meteen, want het kan een kans zijn die je daarna nooit meer krijgt.

Had Johan Derksen toch gelijk, maar wel sportief om het toe te geven. Bij Heerenveen zal de verwachtingen toch ook wel hoog gespannen zijn. Mooi om te laten zien of hij nu er wél er klaar voor is.

Goed dat die dat nu ook inziet.. Hij heeft het niet slecht gedaan en liet toch mooi voetbal zien op het EK. Ben benieuwd hoe hij het bij Heereveen gaat doen..

Tja, dat had iedereen hem toen wel kunnen vertellen. Het was een heel ongelukkige stap. Van Basten is als beginnend coach twee keer in het diepe gegooid en verzopen. Een wat rustigere carrière opbouw was niet verkeerd geweest. Wellicht dat de stap naar Heerenveen hem weer plezier en succes in het trainersvak brengt.

Volgens mij heeft Marco van Basten een best interview gegeven, want dit is al het zoveelste artikel wat er over hem verschijnt.

Jammer dat hij er niet direct voor uit is gekomen dat hij er nog niet klaar voor was, en dan bedoel ik vooral voor zijn eigen carriere, maar het Nederlands elftal speelde onder hem wel beter voetbal dan dat ze nu doen.

Een hele slimme relativerende trainer die bij vaak bij Sport 1 laat zien over veel voetbalinzicht te beschikken. Ik ben heel erg benieuwd naar Heerenveen volgend seizoen

Belachelijk dat hij ooit aangesteld is. Precies om de reden die hij zelf aangeeft. De Knvb had hem nooit die verantwoordelijkheid moeten geven.
Deze functie moet de slagroom op de taart zijn voor een trainer. Hoe kun je in hemelsnaam in zo'n functie starten???

Laat duidelijk zijn dat ik wel ontzettend heb genoten van het toernooi onder Van Basten. Wat speelde Nederland geweldig in die Poule. Smullen was het. Jammer dat we bij dat toernooi niet beloond werden. Eerlijk gezegd vond ik alleen al de poule mooier dan het hele WK!

30 mei 2012 om 15:59

dit zijn wijze woorden!

2 van die wedstrijden zoals frankrijk en tegen italie van 2008 heerlijk. aan die 2 wedstrijden heb ik meer plezier beleefd als aan het hele wk van 2010

30 mei 2012 om 17:47

@pluuske

Inderdaad, maar wat nog stuitender is: De Telegraaf/jaap de Groot en Cruijff (ok daarvan is het algemeen bekend) hebben dus een flinke vinger in de pap bij de Knvb.

On:
Hij was er inderdaad nog niet klaar voor.
Speelde in de kwalificaties ook geen sprankelend voetbal,
Probeerde teveel nietszeggende spelers uit in Oranje,
Speelde door ingrijpen van de spelersgroep 2 leuke wedstrijden, zelfs dat kan je nog betwisten want eigenlijk was alleen tegen Italie echt goed, Frankrijk was de hele wedstrijd de bovenliggende partij en puur op de counter winnen we van ze. Is overigens wel een kwaliteit hoor, countervoetbal.
Werd tactisch afgetroefd door Guus (zhirkov en het vrijlaten van Boulah die niet kan opbouwen)
Al met al geen beste balans, maar das niet gek met een beginnend coach.

Jammer dat die weg is, stukken beter voetbal destijds dan onder de huidige laffe bondscoach.

30 mei 2012 om 16:15

Weer eentje die alleen naar de wedstrijden tegen Frankrijk en Italie kijkt. Danny Koevermans moest hem redden tegen Luxemburg,

30 mei 2012 om 17:40

Stukken beter? Alleen die twee wedstrijden op het EK toen de spelers zelf het iniatief namen. Verder hield het niet over.

Vervolgens heeft hij bij Ajax wederom laten zien dat hij er niet klaar voor was. Ik heb medelijden met Heerenveen. Van basten kan het allemaal erg mooi vertellen maar om het in de praktijk te brengen faalt hij telkens.

Als Jaap de Groot het zegt zal het wel zo zijn... Alsof die man ook maar ergens verstand van heeft. Maar ja, Telegraaf en Ajax zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Van Basten overkwam feitelijk hetzelfde als Rijkaard die in 2000 voor de leeuwen werd gegooid. Die had echter betere spelers tot zijn beschikking en het geluk van een EK in eigen land. Feit blijft ook dat Van Basten niet in de positie is om commentaar te leveren op andere trainers.

30 mei 2012 om 17:01

Je kan het op de betere spelers gooien, maar Van Gaal haalde met diezelfde spelers niet eens het WK! Rijkaard verdient meer krediet.. maarja van jou hoeven we ook niet veel zinnigs te verwachten.

30 mei 2012 om 18:38

Rijkaard heeft ook keihard gefaald en was ook te onervaren.

30 mei 2012 om 19:06

Elke mening die jou niet aanstaat is onzinnig, dat is ook bekend. Je hebt het spelletje blijkbaar uitgevonden. Rijkaard heeft er ook weinig van gebakken. En Van Gaal heeft inderdaad ook gefaald, hoewel een zuivere strafschop voor Kluivert in Ierland gewoon plaatsing had betekend. Maar na die belachelijke wissel met Frank de Boer in Portugal verdiende hij het ook niet.

De poule van het EK 2008 vond ik spectaculairder. Het WK 2006 werd nogal verpest door die vreselijke partij tegen Portugal.
Je hebt gelijk dat de Knvb nooit een onervaren coach had moeten aanstellen. Ik denk dat ze blind op de reputatie van Van Basten als speler zijn afgegaan. De bekende 'paard en ruiter' discussie.

Willen is kunnen... Bert kan nog wat van Marco leren dunkt mij...

Het zegt ook iets over het zelfbeeld van, van Basten om zomeer ergens in te stappen zonder enige ervaring als coach van een 'volwassen' groep,

volgens mij ben je oud en wijs genoeg.. om je eigen beslissingen te maken marco..
en bepaal jij zelf de verloop van je carriere en niet de knvb of cruijf, of wie dan ook.

Het meest trieste van dit stukje is toch wel dat Jaap de Groot en Johan blijkbaar kunnen regelen wie er bondscoach wordt in Nederland. Laat ze zich mooi tot Ajax beperken, heb je werk genoeg aan lijkt mij zo.

Z'n hele bondscoachschap stond bol van de incidenten met spelers en slechte wedstrijden. De resultaten waren, in vergelijking met andere toernooien en bondscaoches, ook nog eens matig.

Heeft 2 wedstrijden geweldig gecounterd en nu wordt dat door sommigen aangegrepen om de man hoger in te schatten dan Van Marwijk, te belachelijk voor woorden.

Wat was hij een slechte bondscoach !

Die debutanten allemaal, gewoon lachwekkend, zelfs onervarenheid is hiervoor geen excuus.
Van Bommel en V Nistelrooij passeren en beledigen.
Of in de poule tegen Arg. op een gelijkspel spelen, terwijl we niks meer te verliezen hadden,waardoor we in de moeilijke helft van het schema kwamen.
Tegen de Russen proberen te scoren in de verlenging , terwijl we aan alle kanten voorbij werden gelopen. De arbiter laten terugkomen op een gegeven rode kaart. Een ervaren coach wist dat dat niet mocht en was pas verder gaan voetballen als de russen met 10 kwamen te staan.

Veel mensen beginnen dan over Italië en Frankrijk ,maar die teams zijn na 2006 nooit meer een poule doorgekomen. Overschatte elftallen op hun retour.

Adriaanse had het toen toch weer goed gezien. "een goed paard is geen goede ruiter'. Net als munsterman nu , had toen de knvb wat beter na Co moeten luisteren.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren