Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

KNVB vraagt Eredivisie-aanvoerders niet meer regenboogband te dragen

Laatste update:

Spelers uit de Eredivisie dragen dit seizoen geen regenboogband meer, tenzij hun club dat zelf wil. Dat werd woensdagmiddag duidelijk bij een online symposium van de KNVB. Afgelopen seizoen zorgde de band nog voor opschudding, nadat twee aanvoerders weigerden deze te dragen.

"De verantwoordelijkheid om de armband te dragen ligt nu bij de clubs zelf”, zegt Houssin Bezzai, programmamanager racisme en discriminatie bij de KNVB. Vorig seizoen droeg de voetbalbond de aanvoerders van Nederlandse clubs nog op om de zogeheten One Love-aanvoerdersband te dragen.

Daar had niet elke aanvoerder zin in. Feyenoord-middenvelder Orkun Kökçü weigerde de band te dragen. Als gevolg daarvan droeg Gernot Trauner voor één wedstrijd de aanvoerdersband.

Ook toenmalig Excelsior-aanvoerder Redouan El Yaakoubi weigerde de regenboogband te dragen. In plaats daarvan droeg hij een band met het woord 'respect' erop. "Ik hoop dat iedereen ook mijn normen en waarden respecteert, zoals ik dat ook doe bij iedereen", zei hij daarover.

Het nieuws over het wegblijven van de regenboogband dit seizoen werd met teleurstelling ontvangen bij Thomas Pruijsen van de John Blankenstein Foundation, een organisatie die strijdt voor acceptatie van LHBT’ers in de sportwereld.

"Ik zou de clubs willen oproepen om de band alsnog te dragen. Het lijkt nu net of er geluisterd is naar de criticasters die de band afgelopen seizoen al geen goed idee vonden, terwijl wij de boodschap achter de band superbelangrijk vinden", aldus Pruijsen.

Ook rondom het WK in Qatar van 2022 was de band in opspraak. Wereldvoetbalbond FIFA besloot vlak voor aanvang van het toernooi om de actie de verbieden. Onder meer Virgil van Dijk was van plan de band te gaan dragen, maar zag daar vanaf toen hij vernam dat dat hem een gele kaart kon kosten.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

terecht politiek en sociale zaken moet je niet mengen met voetbal en de spelers moet dat niet opgedrongen worden

11 oktober 2023 om 18:33

Mensenrechten zijn geen politiek.

11 oktober 2023 om 18:35

Nee, maar wel sociale zaken. De mening van iemand die uit wil dragen om zoiets openlijk te steunen is net zo belangrijk als de mening van iemand die dit niet wenst te doen.

11 oktober 2023 om 18:37

Dat klopt.

11 oktober 2023 om 18:39

Maar dit heeft toch totaal niks met voetbal te maken. Snap niet waarom het er steeds bij moet worden gehaald.

11 oktober 2023 om 18:41

Voetbal is een door de maatschappij gesubsidieerde tak met veel invloed en exposure. Logisch dat ze daar gebruik van willen maken.

11 oktober 2023 om 18:52

Wie is ze? Het is prima als een speler individueel besluit gebruik te maken van zijn positie om een statement te maken, maar het idee van dwang sloeg nergens op. Sterker nog, dat lijkt alleen maar een averechts effect te hebben.

11 oktober 2023 om 19:13

LBGT+ is niet hetzelfde als homorechten of transrechten of de rechten van de biseksuelen etc. Alsof je al mensen die niet heterosexueel zijn en op 1 hoppje kan gooien. LBGT+ is puur politiek en wordt misbruikt voor economische redenen. ff je logo met regenboogkleuren en bam je hebt je winst.

11 oktober 2023 om 19:26

De band van de KNVB stond niet exclusief voor de LGBTQI+ beweging.

11 oktober 2023 om 19:39

En toch kwam het meeste geluid/kritiek van deze beweging als er werd geweigerd dit te dragen.

11 oktober 2023 om 19:46

Laat voetballers gewoon voetballen en verplicht ze niet om bepaalde statements te maken.
Door spelers te verplichten komt de boodschap juist vaak niet over en gaat het meer over niet uitgedragen statements.

11 oktober 2023 om 20:06

@FC-Legend dat meeste kritiek uit de Lgbtqi+ hoek kwam was ook best te begrijpen. Discriminatie op basis van huiskleur of religie wil vrijwel iedereen uitbannen. Discriminatie op basis van seksuele voorkeur ligt veel gevoeliger en daar is lang niet iedereen het mee eens.

11 oktober 2023 om 20:24

@London Calling, volgens mij zijn Kokcu en die aanvoerder van Excelsior ook helemaal voor het uitsluiten van discriminatie op basis van iemand seksuele voorkeur, maar voelen zij zich mede vanwege hun geloof niet geroepen om dat zo nadrukkelijk zelf te verkondigen. Dat je het niet wilt verkondigen, betekend niet dat zij ineens voor discriminatie obv seksuele voorkeur zijn....

11 oktober 2023 om 20:31

De eerste keer dat de regenboogband vorig jaar werd ingezet, was de wel puur voor LGBT+. Dat staat o.a. in de tweet van de KNVB. Echter, toen Kochu en consorten de regenboogband niet wilde dragen, zeiden ze toen opeens dat de band voor alle discriminatie stond.

11 oktober 2023 om 20:59

@De Toekomst Ze laten in ieder geval niet zien dat ze tegen die discriminatie zijn. En daar gaat het toch uiteindelijk om. Of ze er zelf voor of tegen zijn weten we niet. Het is ze op de man af gevraagd in een aantal interviews en daar gaven ze alleen ongemakkelijke ontwijkende antwoorden op waar een politicus die iets niet wil zeggen trots op zou zijn geweest.

Maar je geeft hier zelf toch meteen mijn hele punt aan dat het op basis van hun geloof (en ik wil het eigenlijk breder trekken dan geloof want ze zijn lang niet de enige groep die hier moeite mee heeft) op zijn minst gevoelig ligt, of bij hun zelf, of bij mensen uit hun omgeving. En die gevoeligheid lag niet bij enige van de andere vormen van discriminatie.

11 oktober 2023 om 21:50

Logisch want de reden dat die band niet gedragen werd was voor de spelers die gemeenschap.

11 oktober 2023 om 21:52

@Nr.11, dat is gewoon niet waar. Die band stond toen ook al voor meerdere groepen. Hij werd toen wel geïntroduceerd op de dag tegen de homofobie. Later in het jaar werd die ook gedragen op de internationale dag tegen het racisme.

Zo is het altijd gecommuniceerd geweest.

11 oktober 2023 om 19:52

Ik vind het een slappe oplossing van de KNVB als ik eerlijk ben. Sport is al duizenden jaren onlosmakelijk verbonden met de politiek en de maatschappij. En zeker het voetbal staat gewoon midden in de maatschappij.

Dat er mensen zijn die tegen gelijkheid zijn, op welke grond dan ook, zou niet mogen kunnen. Dat heeft geen plaats in een moderne westerse maatschappij. De KNVB heeft aan de ene kant zijn mond vol over het uitbannen van discriminatie, maar nu buig je voor mensen die vinden dat discriminatie in bepaalde vormen wel acceptabel is. Op die manier ga je discriminatie, ook binnen het voetbal, zeker nooit uitbannen.

11 oktober 2023 om 20:02

Gelijkheid is hier niet het issue. Ik kan je verzekeren dat het overgrote merendeel van de tegenstanders van deze actie (waaronder Kokcu en el Yaakoubi) geen tegenstander is van gelijke rechten voor homo's en hetero's. Het probleem is vooral het promoten en op een voetstuk plaatsen ervan. Als er een band zou bestaan voor het promoten van heteroseksualiteit zou hier (logischerwijs) ook tegen geageerd worden.

11 oktober 2023 om 20:13

Je plaatst het helemaal niet op een voetstuk. Net zo min als je gelijke rechten voor blanke of gekleurde mensen niet op een voetstuk plaatst, of gelijke rechten voor mensen met verschillende religies of een atheistische overtuiging ook niet op een voetstuk plaatst..

Het probleem is dat de Lgbtqi+ gemeenschap niet bij bepaalde groepen niet wordt geaccepteerd. Daar wordt buiten Nederland - west Europa nou eenmaal heel anders tegen aangekeken. Je noemt zelf Kokcu en el Yaakoubii, daar kun je Tadic die hem in ieder geval 1 keer ook niet droeg aan toevoegen. Dat die aanvoerders daar individueel misschien anders over denken kan best (al bleek dat allerminst uit de intervieuws die ze gaven, ze moesten zich in allerlij onmogelijk bochten wringen om dit recht te praten). Maar hun achterban keek hier gewoon heel anders naar.

12 oktober 2023 om 08:12

Het promoten… wat promoten ze dan precies? Moedigen ze mensen aan om homo te worden ofzo?

12 oktober 2023 om 15:09

Ja, dat vind ik ook inderdaad zo bijzonder aan de argumenten van de tegenstanders: het promoten van homosexualiteit en dergelijke. Want ‘ineens weet je het, je wordt homo’? Hou toch op man.

wat een slappe hap zeg

11 oktober 2023 om 18:49

Die band is ook een slap statement.

Perfect! Laat men lekker zelf bepalen wat ze willen in plaats van nieuwe agenda’s door hun strot geduwd te krijgen.

11 oktober 2023 om 18:49

Nieuwe agenda's? Homoseksualiteit is iets van de laatste 5 jaar? Wat een onzin zeg. Een onschuldige actie om mensen die niet altijd worden geaccepteerd voor wie ze zijn een hart onder de riem te steken, het is maar waar je boos om kan worden.

11 oktober 2023 om 19:00

Je moet dit niet alleen aan homoseksualiteit linken he. Deze band gaat over respect voor alles en iedereen. Bijv Ras, religie en ja ook geaardheid maar dat is maar 1 onderdeel van het geheel. Te veel mensen linken het nog altijd aan dat ene stukje en daar is dus waar het fout gaat.

11 oktober 2023 om 19:01

Ik kan zo nog 100 andere groepen bedenken die ook een hart onder de riem verdienen. Ik begrijp niet waarom je dan voor 1 specifieke groep een speciale positie moet creëren. Het beste is om voetbal en politiek volledig gescheiden te houden.

11 oktober 2023 om 19:04

Maar er wordt niet voor 1 groep een speciale positie gecreeerd. Mensen aub lees je eens in over waar deze band echt voor staat. Het dringt maar niet door namelijk.

11 oktober 2023 om 19:14

Wat maakt het uit welke groepen ze hiermee bedoelen. Het is een hartstikke zwak statement. Waarbij mensen echt niet nader tot elkaar gebracht worden. Want de eerste en de beste keer dat iemand dit weigert vanuit zijn geloof. Moeten deze personen zich direct verantwoorden.

Als deze band echt voor iedereen staat. Dan staat het ook voor gelovige mensen.
En niet alleen voor LHBT groep. Waar het gevoelsmatig voor veel mensen wel voor staat.

11 oktober 2023 om 19:16

Maar LBGT+ & pride is niet hetzelfde als homosexualiteit. Er zijn genoeg homosexuele- & biseksuele mensen die tegen dit concept zijn

11 oktober 2023 om 20:02

Nieuwe agenda zoals, bewustwording rondom en het tegen gaan van racisme en acceptatie van homoseksualiteit? Wat is dat nou weer voor onzin, dat zijn thema's die al decennia spelen. Bovendien, niets doen aan deze thema's zou net zo goed een politiek statement zijn, een statement van 'kan ons het boeien'. Voetbal en politiek zijn soms met elkaar verweven, of dat nou gaat om een WK in Qatar, racisme op voetbalvelden, brandstichting bij de Roze Kameraden of wat dan ook. Of we het nou willen of niet. Niks mis met een campagne die strijdt voor acceptatie van een ieder zoals die is.

Prima toch. Clubs kunnen dan gewoon zelf kiezen en met het team en de aanvoerder bepalen of ze het willen. Zo hoef je het spelers niet te verplichten die er bijvoorbeeld niet mee willen spelen.

11 oktober 2023 om 19:18

Tsja, dat klopt. Maar het is meer het weg schuiven van het probleem. Ben benieuwd als bijvoorbeeld 16 clubs het willen doen, en 2 clubs niet, hoe zij door de media worden bejegend

Bizar dat het dus blijkbaar sowieso niet aan clubs zelf was om wel of geen politieke statements te willen maken. Van mij mag iedereen buiten het veld zoveel statements maken als hij/zij wilt maar wat mij betreft wordt het voetbal hier ten alle tijden buiten gelaten.

11 oktober 2023 om 18:37

Daarom. Je doet het toch nooit goed. Laat voetbal lekker over voetbal gaan.

Gelukkig, wat een onzin en grap was dit.
Spelers opschepen met maatschappelijke problematiek is gewoon vragen om ellende en discussies.
Hier moet je spelers helemaal niet mee belasten

Goed dat het niet verplicht wordt. Mensen moeten zelf weten wat ze doen.

Dus alle heisa voor niks KNVB? Echt een lachertje van een voetbalbond. Experimenteren om later weer terug te draaien. Zelfde met kunstgras invoering. En binnenkort afschaffing van het staken van duels om een bekertje omdat het de spuigaten uit loopt door stakingen. 🤣 Mickey Mouse Competitie is niet voor niets bedacht.

Naar mijn mening terecht, het moet uit vrije wil gebeuren en je niet worden opgedwongen

11 oktober 2023 om 19:03

Het moet niet worden opgedwongen om uit te dragen dat iedereen gelijk is ongeacht religie, afkomst en ga zo maar door. Maar dat is toch juist iets wat je mensen in hun hoofd moet stampen? Dat ge etter over religies en kleur daar komen oorlogen van. Juist goed dat er geuit wordt dat we respect voor elkaar hebben ongeacht waar je vandaan komt, welke kleur je hebt, waar je in gelooft en ja ook waar je op valt. Of linken we het ook weer alleen aan dat laatste stukje.....

11 oktober 2023 om 19:31

Ik sta achter dit soort dingen maar als mensen zich en versta mij goed, zich normaal opstellen en gedragen en vanuit hun eigen geloof hier niet aan mee willen werken, heb ik daar alle respect voor

Er wordt nog veel te weinig gedaan voor homo acceptatie, voetbal is de populairste sport van NL. Dat is toch een uitgelezen kans. Ik begrijp echt niet dat mensen hier tegen kunnen zijn, ja kan een bijdrage leveren en je maakt er je eigen probleem van.

11 oktober 2023 om 19:39

Ik snap juist niet waarom mensen hier zo voor zijn. Sommige spelers mogen hem niet dragen en dan ontstaat er weer allemaal ophef, terwijl het niet dragen helemaal niet zegt dat je er tegen bent.. Maak er dan tenminste een algemene band van want de meeste mensen kunnen tegenwoordig echt geen regenboog meer zien, het begint dan juist de verkeerde kant op te werken.

12 oktober 2023 om 08:15

Wat zegt het dan precies als je die band niet wil dragen? Het weigeren van die band komt voort uit slechts één ding: homofobie. Of dat nou van die speler zelf is of van diens omgeving. En dan wel met wat slappe statements komen als “ik heb respect voor iedereen” en het niet eens kunnen opbrengen om een bandje om je arm te dragen die je iedere week al draagt. Om te kotsen

12 oktober 2023 om 17:00

Het enigste wat een slap statement is, is die hele band. Makkelijk praten als je geen familie in het buitenland hebt. Kokcu draagt die band niet vanwege het gedoe wat er kan komen in Turkije, heeft niks met homofobie te maken...

Prima zaak. Voetbal is niet een politieke partij. Dus kappen met die onzin.

Laat de club en spelers het maar lekker zelf bepalen, dan krijg ik ook meer het idee dat het meer gemeend is. Nu had ik het gevoel dat ze het deden opdat dit van bovenaf werd gezegd. Als je de clubs het zelf laat bepalen heeft het denk ik ook meer waarden?

Prima dat ze het zo besloten hebben. Maar de timing om dit bekend te maken is weer typisch KNVB; Precies op de dag van coming out day. Het is alsof ze het er om doen….

Deze hele actie is geen stuiver meer waard sinds hij door de initiatiefnemer zelf op het moment supreme overboord is gekieperd in Qataruit angst voor sportieve represailles.

Hoewel het een slechte zaak is, is de titel nog wat slechter. Volgens deze titel vraagt de knvb actief aan de aanvoerders om de regenboogband aub niet te dragen….

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren