Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Het is een schande, te gek voor woorden dat die clubs zijn gepromoveerd’

Laatste update:

NEC werd afgelopen seizoen met overmacht kampioen in de Jupiler League en speelt na de zomerstop weer op het hoogste niveau. De Nijmegenaren komen daar twee ploegen tegen die ze ook tijdens de vorige jaargang tweemaal ontmoeten, want Roda JC Kerkrade en De Graafschap slaagden er eveneens in om via NAC Breda en FC Volendam een plaats in de Eredivisie af te dwingen.

/

MVV Maastricht-voorzitter Paul Rinkens stoort zich echter aan het feit dat NEC, Roda en De Graafschap geprofiteerd hebben van het feit dat ze hun financiën niet op orde hebben. “Ik erger me mateloos aan deze zaken. Het is te gek voor woorden dat er drie clubs naar de Eredivisie zijn gepromoveerd die allemaal grote schulden hebben”, vertelt de vertrekkende preses aan Dagblad De Limburger.

Concurrenten als MVV, die financieel gezond zijn, staan volgens Rinkens ‘aan de zijlijn’. “Daar krijgt de trainer te horen dat hij een ton minder budget heeft voor de selectie van het nieuwe seizoen. Dat moet-ie maar even creatief oplossen. Het is een schande, maar het zegt veel over de voetbalindustrie”, foetert de bestuurder.

Ben je het met Paul Rinkens eens?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zolang de clubs hun schulden maar kunnen aflossen, dan is het niks aan de hand

17 juni 2015 om 13:55

Klopt en het gaat om het voetbal
Anders had twente nu dan in de jupiler moeten spelen

Ik kan hem geen ongelijk geven als er echt dikke schulden onder hangen. Maar goed, als er niks aan wordt gedaan die schulden op te vangen, dan ben je het haasje. Kijk maar naar Twente. Als de situatie echt zo slecht zou zijn bij de drie clubs, dan hadden ze ook wel een puntenmindering gepakt in de JL afgelopen seizoen.

17 juni 2015 om 12:32

Misschien ook wel een stukje frustratie, omdat MVV in het verleden zelf ook puntaftrek kreeg door hun financiele chaos.

Hoeveel mensen hebben er wel niet een hypotheek. Zolang je je maandelijkse aflossing kunt voldoen is er niks aan de hand.

17 juni 2015 om 12:48

@ Misterxtreme,

Dat is natuurlijk een beetje tekort door de bocht.
Twente zal maandelijks ook wel wat aflossen en betalen, anders is er geen personeelslid te vinden.
Het heeft er grotendeels mee te maken waaruit die schulden zijn opgebouwd.
Mijn persoonlijke mening is dat clubs die hun huishouden niet op de rit hebben punten in mindering moeten krijgen en bij een derde keer moeten degraderen. Hoe groot of klein de club ook is.
2x per jaar verplichte openheid van boekhouding geven aan de Knvb lijkt me een vrij normale gang van zaken.

17 juni 2015 om 12:50

Dat is dus het probleem ook, NEC kan dat niet. De Graafschap had volgens mij ook geen sluitende begroting, hadden een tekort van 4 ton op een begroting van 4.5 miljoen.

17 juni 2015 om 12:55

@ Dd28,

in mijn optiek een enorm slechte zaak, en de reinste vorm van competitievervalsing.

17 juni 2015 om 13:04

Dat is het ook. Natuurlijk kun je eens in de financiële problemen komen, maar sommige clubs die daar al in zitten blijven maar geld uitgeven aan nieuwe spelers. Een NAC ook, haalde gewoon 9 spelers in de winterstop terwijl ze financieel ook niet heel goed er voor staan/stonden. Daarom ben ik blij dat ze gedegradeerd zijn, wordt zulk beleid tenminste nog een keer afgestraft.

Maar je zou maar een club zijn wat het altijd goed wil doen, en dat je degradeert omdat een club als NAC ineens weer talloze spelers weet binnen te halen. Lijkt me behoorlijk frustrerend.

Zelfde geldt voor Twente, hadden Ziyech eigenlijk niet eens mogen halen. Hij heeft aardig wat punten voor Twente opgeleverd, het zou maar gebeuren dat dit het verschil maakt tussen Europees voetbal en niet.

17 juni 2015 om 13:31

Twente mocht Ziyech wel halen, omdat er na de verkoop van Promes en Tadic logischerwijs een vervanger nodig was. De verkoop van beiden, en de aankoop van Ziyech leverde Twente toch een kleine 18 miljoen op. Daarnaast is er door deze wisseling gesneden in de salarisbegroting, omdat Ziyech bij lange na niet verdient wat Tadic kreeg.
Twente kreeg de boete doordat zij op de transferdatum nog geen formele goedkeuring hadden. De Knvb kon de transfer ongedaan laten maken, maar zag hier door bovenstaande niet voldoende reden toe.

17 juni 2015 om 14:02

Twente heeft nu problemen om de betalingstermijnen te voldoen. Dus ze hadden hem niet kunnen halen, ze hadden het geld er simpelweg niet voor. Ik heb het niet over die boete van de Knvb, toendertijd kon ik de beweegredenen van Twente begrijpen en dit was prima gedaan door de club. Echter, met de informatie die er nu is, blijkt dat Twente het geld niet had om zo'n aankoop te kunnen doen.

17 juni 2015 om 14:11

@ Jansen Joenite,

Daarom vind ik ook al jaren dat de Knvb een slap georganiseerd zooitje is.
Regels zijn regels, en in mijn optiek wordt daar niet vanaf geweken.
Ook niet voor een Ajax, Feyenoord of andere club.
Persoonlijk vind ik dat Twente naar de Jupiler League had gemoeten, door de financiële wanorde.
Wat hier is gebeurt is geen klein administratief probleempje, maar gewoon schuiven met geld wat er niet was en het niet volgen van de regelgeving.

17 juni 2015 om 14:32

Dd28, ik dacht inderdaad dat je doelde op de boete. Volgens het eerder ingebrachte plan van aanpak (geschreven middels het niet-onderbouwde positivisme van Munsterman) was dit inderdaad ten tijde van de transfer wel mogelijk. In die tijd kon inderdaad niemand zien aankomen in welke puinhoop we terecht zouden komen, door het alleenheersen van Munsterman (ik weet het.. velen hadden wel een onderbuikgevoel dat iets niet goed zat). Hij heeft zowel Knvb als supporters om de tuin geleid met zijn praatjes.

@hankey: waarom mag een club met financiele wanorde wel in de Jupiler League spelen dan? Dat is natuurlijk ook onzin..
Enige wat ze zouden kunnen doen in het innemen van de licentie en dat is nu nog steeds mogelijk. Twente is nu aan zet om te laten zien dat zij hun leven hebben gebeterd (een fraudeur krijgt immers ook niet direct de doodstraf..). Lukt dit niet, dan kan Twente zwaaien naar zijn licentie.

17 juni 2015 om 16:01

@ Jansen Joenite

Nee, dat vond ik slim door de mazen van de wet heen gaan. Een boete van 50.000 op een transfer van 5-6 miljoen is een schijntje. Ik dacht toen ook dat ze dat bedrag ook prima konden betalen, vooral door de uitgaande transfers. Maar ja, het Munsterman-verhaal...

Maar zo zijn er wel meer clubs die zo handelen/hebben gehandeld. Ik haal Twente slechts als voorbeeld maar ik vind dit puur een vorm van competitie-vervalsing. Elke club kan dan een lening afsluiten om spelers van 100 miljoen te kopen en dan niet aflossen.

Ik heb overigens wel medelijden met Munsterman. Natuurlijk, hij is verantwoordelijk, maar dit doet veel met hem heb ik vernomen. Het blijft een mens, hij heeft aardig wat over zich heengekregen de laatste tijd. Terecht, maar toch.

17 juni 2015 om 20:23

Zullen we het even over barcelona en real madrid hebben? Die hebben samen een schuld van 1.3 miljard euro. Dus ja die paar tonnetjes schuld lig ik niet wakker van.

17 juni 2015 om 22:35

Maar er zijn bij NAC ook 8 spelers in de winterstop vertrokken. Sponsors hebben extra geld ingelegd. Dus er is geen tekort door ontstaan. Sterker nog de sponsoren hebben 4,5 ton ingelegd en er is maar 3 ton gebruikt. Sportief natuurlijk nog steeds wanbeleid van NAC (en daar zijn we voor gestraft door de degradatie), maar financieel zeker geen wanbeleid.

Ook nu hebben aandeelhouders 8 ton bijgestort, en is er 8 ton bezuinigd op het personeel om een sluitende begroting te krijgen en deze ook daadwerkelijk te halen. NAC gaat nog een keer terug naar categorie 1, maar zal daarna in categorie 2 blijven. Financieel hebben we ons lesje geleerd, nu sportief nog...

18 juni 2015 om 10:48

@ Knokkie,

daar zit het systeem anders in elkaar. Zij mogen spelers op de balans zetten dmv contracten waar transferswaarden en afkoopsommen in opgesteld staan.
Ik leef in Nederland, en heb het met de Knvb te doen.
Zij hebben andere regels, en houden zich niet of nauwelijks aan eigen regelgeving.

18 juni 2015 om 10:50

@ Jansen Joenite,

omdat zoals je zelf al aangeeft, een fraudeur niet meteen de doodstraf hoeft te geven.
Intrekken van licentie is dat wel.

Deze frustratie snap ik wel. Nec hoefde ook doodleuk de stadionhuur dit seizoen niet te betalen. Dat werd uitgesteld om zo een eigenlijk te dure selectie bij elkaar te houden. Belachelijk eigenlijk.

17 juni 2015 om 14:19

NEC wilde het niet betalen omdat ze het geen eerlijke prijs vonden, dat is wel iets anders. Verder wil NEC nu het stadion kopen en zo met de gemeente de achterstand terugbetalen, maar dan natuurlijk voor een andere prijs.

17 juni 2015 om 15:04

Lul alsjeblieft geen onzin! NEC kon de huur gewoon helemaal niet betalen, omdat ze al 7 ton huurachterstand hadden en een lege bankrekening! Als ze de huur moesten betalen, dan hadden ze de spelerssalarissen niet kunnen betalen. Die huurachterstand begon bovendien al toen ze nog in de Eredivisie speelden, dus toen ze degradeerden wisten ze al dat ze in forse problemen zouden komen en toch hebben ze enkele spelers waarop geboden werd (zoals die Iraniër) bewust niet verkocht. Met de verkoop van die speler had NEC wel de begroting dekkend kunnen krijgen, want nu hadden ze een tekort van 1,5 miljoen. Die gemeenteraad van ons (ik woon in Nijmegen) heeft zelfs speciaal moeten overleggen over Nec, omdat als ze die huur direct zouden opeisen de club failliet was geweest en de gemeente dan met een leeg stadion zou komen te zitten.

17 juni 2015 om 16:10

Dat ze salarissen nog net konden betalen maar in problemen raakte, was als ze in een keer de huur van 4 maanden moesten betalen in een keer (nieuwtje rond de kerst). Verder is het waar dat NEC de prijs te hoog vond en niet mee akkoord ging.

Wat een gejank. Het gaat niet om schulden, maar om het nakomen van je verplichtingen.ik heb nergens gelezen dat deze clubs rekeningen en salarissen niet meer betalen.

17 juni 2015 om 12:32

Nouja, zoals hierboven al vermeld kan NEC de huur niet betalen, dus dat vind ik wel vrij serieus.

17 juni 2015 om 12:34

Precies. Het is dat de gemeente van Nijmegen zo schappelijk is geweest. .

17 juni 2015 om 12:50

Het is niet zo dat NEC de huur niet kan betalen. Ze waren in overleg om een nieuw stadion te bouwen of eventueel het huidige stadion te verbouwen. In Nijmegen is een nieuw complex gebouwd door de gemeente en daar is NEC toen bij betrokken. Hoe de huidige situatie nu is, is voor mij ook niet geheel duidelijk. Het is een feit dat NEC de eventuele huur wel kan dragen indien nodig.

Daarnaast is het wel komisch te noemen hoe de beste man van MVV zich uitlaat over reddingen via de gemeente, naar mijn inziens is MVV een van de grootst gesponsorde BVOs van alle huidige voetbalclubs.

17 juni 2015 om 13:10

@ gwanze

NEC verkeert in financiële problemen. De huidige koploper in de eerste divisie club komt geld tekort en heeft een huurachterstand voor stadion De Goffert en trainingscomplex De Eendracht.
Dat bevestigde directeur Bart van Ingen dinsdag in De Gelderlander.

''er is sprake van een huurachterstand. Die dateert van dit seizoen en een deel van vorig seizoen. We zijn daarover in goed gesprek met de gemeente." .

(bron nu.nl)

17 juni 2015 om 13:13

Stel dat Nec dit seizoen de huhr had moeten betalen, had een speler al Alizera nooit meer betaald kunnen worden. Deze speler was volgens mij wel belangrijk voor Nec vorig jaar.

17 juni 2015 om 13:20

Zeker belangrijk, maar hij heeft in 25 procent van de wedstrijden ook niet meegedaan. Zonder Alireza was NEC ook kampioen geworden maar dan met 12 punten voorsprong ofzo ipv 21. Zag je ook toen Alireza rust kreeg na het kampioenschap, men ging gewoon eenvoudig door met winnen.

17 juni 2015 om 13:30

Het verschil dan is dat er geen druk meer is. Dan speelt een team altijd een stuk zelfverzekerder.

17 juni 2015 om 14:20

Juist dan raak je ongemotiveerd en moet je jezelf extra scherp houden omdat je er al bent.

Tja dan moet MVV ook maar gaan lenen als ze zo nodig meer geld willen en mee willen doen om de bovenste plekken. Zo zit dat hele systeem nou een maal in elkaar, kun je wel om gaan janken maar dat schiet niet op.

17 juni 2015 om 12:51

Financial fair play en dan kan een club wat haar financiële plichten niet kan voldoen promoveren. Dat is gewoon krom.

17 juni 2015 om 13:06

Welke van die clubs kan zijn financiële plichten niet voldoen dan?

17 juni 2015 om 13:08

NEC kon bijvoorbeeld de huur niet voldoen staat hier boven.

Maar het is gewoon ongezond om als club te lenen om te hopen op promotie. Dat is gewoon een te groot risico. Feyenoord gokte bijvoorbeeld op CL, als je dat een paar keer misloopt zit je gelijk in de problemen. Clubs moeten gewoon het geld uitgeven wat ze kunnen uitgeven en niet wat ze denken te kunnen uitgeven als ze bijvoorbeeld promoveren. Dat zijn te grote risico-factoren.

Huilebalk. MVV bestaat zelf ook alleen nog omdat ze steun hebben ontvangen en is zelf ook niet gezond. Er is maar een manier om het voetbal in Limburg gezond te krijgen, maar daar wil men niet aan.

17 juni 2015 om 12:45

ja daar heb je misschien wel gelijk in maar dat is bijna het zelfde als Feyenoord en Sparta samen te willen voegen daar gaat ook geen mens me accord

maar zo lang ze niet meer uitgeven dat er inkomt en gewoon alle rekeningen en salarissen betalen worden er geen regels overtreden

Het moet niet meer gekker worden in maastricht . Waarom verteld deze dorpsidioot er niet even bij dat zijn ploegje
al 5 x gered is door de belastingbetaler en de gemeente ? 5 x eigenlijk failliet . En dan zijn ze nu zogenaamd schuldenvrij terwijl ze nog een schuld hebben bij een investeringsfonds . en als we het er toch over hebben , hoe noemen jullie die 60000 euro huur die jullie betalen per jaar ? marktconform ? schamen moet hij zich !

17 juni 2015 om 13:13

Hij zit niet eens zo lang bij Mvv. Ga je hem werkelijk veroordelen op dingen waar zijn voorgangers verantwoordelijk voor zijn?

17 juni 2015 om 13:29

Hij is al voorzitter sinds 2010 volgens mij.

17 juni 2015 om 13:44

oh , nee je hebt gelijk , dan is het niet van toepassing , dan zijn ze niet 5 x gered door de gemeente en belastingbetaler . deze man is aan het verkondigen dat ze schuldenvrij zijn en dat zijn ze niet als je een schuld hebt bij een investeringsfonds .

17 juni 2015 om 13:53

Op dit moment staan ze er financieel goed voor. Schuldenvrij is een begrip wat ik niet snel gebruik want iedereen heeft schulden. Maar MVV kan ze gewoon voldoen zover ik weet.

Maar dat je hem veroordeelt om wat de club in het verleden heeft gedaan. Dat is hetzelfde als je Van den Belt verwijten maakt dat Twente er nu zo slecht voor staat.

17 juni 2015 om 14:32

wat een onzin . die voorzitter moet eens even kijken naar het verleden van dat ploegje van hem . ook roda kan zijn rekeningen betalen , alleen is roda nog nooit bijna falliet gegaan , in tegenstellig tot 5 x maatricht en 2 x sittard . het is frapant dat net een van de grootste klaplopers in limburg zijn mond durft open te trekken . Als er 1 ploeg in limburg is die geen bestaansrecht heeft en momenteel nog altijd door de belastingbetaler overeind wordt gehouden door middel van de huur , zijn hun het wel .

17 juni 2015 om 16:05

Nogmaals, de voorzitter is een puinruimer die de financiële troep moet opruimen van zijn voorgangers. Hij draait elk dubbeltje 100x om en geeft niet meer uit dan er is. Als je dan ziet dat andere clubs niet zo handelen, is dat frustrerend. Vooral als die clubs wel weten te promoveren. Ik begrijp hem volledig. Als hij al 20 jaar voorzitter was en verantwoordelijk was voor MVV in de tijden van de bijna-faillissementen dan was hij hypocriet. Maar hij kan daar weinig meer aan veranderen. Sterker nog, hij probeert het juist te verhelpen de problemen van zijn voorgangers.

Dit is hetzelfde als je Duitsers van nu verantwoordelijk gaat houden voor de 2e WO wat hun voorvaders hebben gedaan.

17 juni 2015 om 14:16

€ 60.000,- huur is misschien niet helemaal marktconform, maar er wordt wel betaald.
In Kerkrade moet de huisbaas maar afwachten of hij zijn geld dit jaar nog krijgt.

17 juni 2015 om 14:34

daar werd tot vorig jaar 1,1 miljoen per jaar betaald en geen 60000 . bijna het 20 voudige . maar je hebt gelijk .

De Knvb zou alleen categorie 3 clubs kunnen toestaan te promoveren. Vind ik niet eens een gek idee. Zo leren de clubs sneller hun begroting op orde te hebben en verloopt de concurrentie eerlijker.

17 juni 2015 om 12:53

Mwoah, ben het niet helemaal met je eens. Heracles zat bijvoorbeeld een tijd in categorie 2 omdat het 66% van de begroting uitgaf aan spelerssalarissen terwijl dit minder dan 60% moest zijn, maar verder was de club zo gezond als wat. Doordat ze elders de kosten lager hielden hadden ze daarom meer te besteden in de salarissenpost.

Doe dan categorie 2 en 3, maar trek dit ook door naar de eredivisie. Geen Europees voetbal als je niet gezond bent. Maar in het buitenland is het nog stukken erger, Nederland moet altijd al het brave jongetje van de klas zijn. Ik denk dat de Uefa dit moet aanpakken en dan niet met zo'n wassen neus als de Ffp.

17 juni 2015 om 13:45

en wat doe je dan met ploegen die al 5 x gered zijn met gemeenschapsgeld ?

17 juni 2015 om 15:31

@diekertjedap, je doet zoals je met alles wat je doet met dingen die in het verleden gebeurt zijn. Je onthoudt ze, je probeert er van te leren en je probeert er niet in te blijven hangen, maar gaat verder met je leven. M.a.w, als je vanaf volgend seizoen zo'n regeling in zou stellen, dan geldt dat voor alle clubs vanaf dat moment. Je gaat niet jengelen dat hunnie dat ooit ook gedaan hebben, dus jij dat ook een keer mag doen. Zo werkt dat niet in de grotemensenwereld.

Gelukkig heeft MVV nog nooit in de financiële problemen gezeten......

Och och meneer moet even zijn frustatie kwijt? De Graafschap heeft juist de afgelopen jaren weer de goede koers ingezet en we zijn alweer een categorie opgeschoven. En hoezo geprofiteerd? We hebben destijds spelers als Parzyszek (topscorer) en spelbepaler Anco Jansen moeten verkopen wegens die schulden. We hebben toen alleen nog gebruik gemaakt van jeugdspelers. Ik vind het juist te prijzen dat wij gepromoveerd zijn met deze middelen.

En ja inderdaad laten we de clubs met schulden nog meer gaan straffen zodat we nog meer failliete clubs krijgen meneer Rinkens. Iedereen wilt natuurlijk een scenario Haarlen, Rbc, Agovv enz.

Zorg nou maar gewoon met de beperkte middelen die je hebt om goede spelers aan te trekken en ga voor promotie. Clubs als Volendam en Eindhoven kunnen dat namelijk ook

Heeft die ergens gelijk in, maar mvv gezond? Verre van zelfs!! Als er iemand op instorten staat is t mvv wel

En terecht ik ben het met hem eens!!
Punt 1:
Wij kregen paar jaar geleden 8 strafpunten, omdat we het financieel niet op orde hebben wat krijgt een R*da met een schuld van 6 miljoen ongeveer wat er gezegd is geworden en de stadionhuur al paar keer verlaagd hebben gekregen en nog niet betaald kunnen krijgen.
Wat krijgen hun voor een straf???
Door deze strafpunten en de puntenmindering doordat Agovv en Veendam failliet gingen werden wij geen kampioen.

Punt 2:
Een club als Haarlem moet met 3 ton schuld al failliet gaan?? Of Veendam en Agovv???
En andere mogen miljoenen schuld hebben??

17 juni 2015 om 13:06

* Roda

Schulden hebben is geen probleem. Een Real Madrid heeft 100 miljoen schuld, maar heeft ook gigantische inkomsten. Het kan gewoon voldoen aan de aflossing en aan de andere verplichtingen. Als een club als Haarlem 3 ton schuld heeft en het niet kan aflossen gaat het failliet. Heel triest, maar Haarlem had ook weinig bestaansrecht meer.

17 juni 2015 om 13:33

Die strafpunten kreeg MVV voor objectief meetbare zaken als het te laat betalen van salarissen (-3) en het te laat inleveren van een plan van aanpak (-5) door jullie huidige voorzitter.

Als Roda voor het afbetalen van haar schuld goed afspraken heeft, dan is daar niets aan de hand. Daar kunnen namelijk geen minpunten voor worden gegeven.

Deze man heeft weldegelijk recht van spreken ondanks dat MVV in het verleden zelf een club was die bijna failliet was. MVV voert al een aantal jaren een financieel heel strak beleid waarbij er geen euro teveel wordt uitgegeven. Toen MVV een paar seizoenen geleden mee deed om de titel, heeft het zelfs halverwege de winstpremies afgeschaft om niet met een negatief saldo uit te komen op het einde van het seizoen (iets wat onrechtstreeks misschien wel de titel heeft gekost).

Met name Roda en NEC hebben na hun degradatie gigantische financiele risico's genomen met selecties die véél te duur zijn voor een JL-club. Het was voor beiden dan ook echt alles of niks want niet promoveren stond waarschijnlijk gelijk aan een grote financiele kater met alle gevolgen vandien. Voor gezonde clubs als MVV is het erg frurstrerend dat deze risico's vervolgens beloond worden. Boven je stand leven wordt in deze beloond, terwijl je er eigenlijk voor afgestraft dient te worden.

17 juni 2015 om 13:29

@ Clubfan

Dat MVV nu een financieel strak beleid voert valt te prijzen, maar is meer noodgedwongen dan een bewuste keuze. De club heeft mede kunnen overleven dankzij een financiële kwijtschelding door de gemeente Maastricht. Het lijkt mij een beetje ongepast dat hij nu opeens wat gaat roepen over andere clubs in de financiële problemen die niet de luxe hebben van een gemeente die meehelpt met het oplossen van de problemen.

17 juni 2015 om 13:42

Daar is niks ongepast aan. De beste man is aangesteld om de boel te herstellen nadat er eenpuinhoop was gemaakt, houdt zich keurig aan de regels met MVV en ziet concurrenten die zich niet aan de regels houden promoveren. Wat is daar niet gepast aan? Het feit dat MVV in het verleden in dezelfde situatie zat doet daar niets aan af.

17 juni 2015 om 14:01

De mensen die nu aan het bewind zijn bij de gepromoveerde clubs doen ook hun best om de financiële puinhopen uit het verleden op te ruimen, maar hebben niet het geluk dat de gemeente een aanzienlijk deel van de schuld kwijtscheld.

17 juni 2015 om 14:07

waarom zijn er dan nog steeds schulden ?

17 juni 2015 om 14:59

mvv stond 5 x op het punt om te kiepen en zijn even vaak door de belastingbetaler gered . momenteel worden ze nog gesteund door de gemeente door middel van een achterlijk lage huur .

Het is aan de ene kant natuurlijk zuur dat een club die gezond financieel beleid probeert te voeren het niet redt, maar als in één keer twee grote clubs als Roda en NEC degraderen kun je dit ook zien aankomen. Voor die twee clubs zou meer dan één jaar Jupiler League een absolute ramp zijn met mogelijk een faillissement als gevolg. Logisch dus dat ze op een snelle promotie hebben gegokt en dat financieel risico genomen hebben. Gegokt en gewonnen.

Jammer dat een club die momenteel financieel gezond beleid voert hier de dupe van wordt (want MVV is in het verleden ook vaak genoeg in de problemen geweest) , maar clubs als MVV hebben, hoe jammer het ook is (want ik zie graag een Limburgse derby in de Eredivisie), niets te zoeken in de Eredivisie. Dordrecht was afgelopen seizoen vanaf dag één de gedoodverfde degradant en dat zal bij dat soort ploegen nog erger het geval zijn.

Mee eens. Nl voetbal word bepaald door budget en dat is soms laag. Zelfde als bij degradanten (tenminste de eagles) een kerngezonde club die ieder dubbeltje moet omdraaien. Daardoor is er gewoon geen geld en dat kost sportief succes. Clubs die het wel hebben gered na promotie (en dan bedoel ik meerdere seizoenen) als een PEC bijvoorbeeld, maken schulden om te overleven. Er word simpelweg te weinig aan gedaan en er gaat ook niets mee gebeuren denk ik..

17 juni 2015 om 13:26

PEC maakt geen schulden om te overleven. De jaren voor de promotie was de club er namelijk financieel gezien niet beter aan toe. Na de promotie zijn de schulden niet noemenswaardig groter geworden.

17 juni 2015 om 14:48

het is toch laatst in de media geweest dat pec weldegelijk geld heeft moeten lenen .

17 juni 2015 om 19:54

Laat ik het zo zeggen, ze hebben niet bezuinigd om weer financieel gezond te worden, dan hadden ze flink moeten saneren en hadden ze niet de spelers kunnen halen die ze hebben gehaald en lag het sportief heel anders.

Soms moet je een gokje wagen om sucessen te behalen.

Ze weten ook helemaal niks van voetbal in Maastnicht. Alsof MVV iets zou kunnen doen in de Eredivisie: stadion van 2000 man, halfleeg, en dan nog sportief slechte prestaties. Ben blij dat MVV voorlopig blijven waar ze horen... Soms worden wedstrijden minder verzocht vanwege het amateurvoetbal..! Alsof het daar goed zit!? Nec en Roda clubs met flinke stadions, goede supporters en het geld (begroting die 8x groter is dan MVV). Onzin stuk van een onzinnig bestuurslid van MVV. Puur JL Club dat MVV...

Dit wordt door velen gezien als achteraf gezeur. Maar hij heeft natuurlijk wel een punt. Alleen als we een regel gaan hanteren dat elke club met een beetje schulden geen kampioen of Europees voetbal mogen halen, dan komen we helemaal nergens.

Pissen op Roda wanneer ze promoveren, maar als NAC Roda had verslagen hadden ze daar allemaal de polonaise gelopen. Proef gewoon de afgunst, heerlijk. MVV is misschien gezond, maar trekt itt Roda gewoon niet aan.

Beetje krom al die reacties dat MVV in het verleden ook is gered door de gemeente. Het klopt dat MVV verschillende malen financiële steun heeft gekregen en gedane zaken nemen geen keer. Maar het is gewoon een feit dat MVV nog één van de weinige betaald voetbalclubs is in Nederland die de laatste jaren winst maakt. Over het seizoen 13/14 is er een winst gemaakt van 58.000 euro en in 14/15 ligt de schatting op 175.000 euro winst.

Wat betreft het "investeringsfonds" waar sommige naar verwijzen, dit is een spelersfonds en dat is weer iets heel anders. Bovendien is er een contractuele afspraak om tot 2018 jaarlijks een aflossing te doen, waarna het contract (nog iets van het oude bestuur) wordt ontbonden.

Iedereen kan wel naar naar het verleden blijven wijzen, dan kom je tot de conclusie dat letterlijk alle clubs grote geldproblemen hebben gehad. We leven vandaag en alleen dat telt. Voordat iedereen zonder kennis wat loze kreten gaat roepen, verdiep je eerst eens in de materie. Je hebt langlopende schulden, kortlopende schulden, tekort op het eigen vermogen. Als ik een artikel van 10 euro koop en dat binnen 21 dagen moet betalen, heb ik ook een schuld zolang ik nog niet betaald heb. Maar dat betekent niet dat ik geen geld heb om het te voldoen. Koop ik ergens een artikel voor 10.000 euro, terwijl ik maar 2,000 euro, dan heb ik wel een probleem.

17 juni 2015 om 13:37

Ach ja, bij Roda wordt er ook al te graag naar het verleden gekeken dus ja. Lijkt me niet meer dan logisch. MVV is niet heilig geweest dus vind niet dat ze nu recht van spreken hebben.

17 juni 2015 om 13:48

Verschil is dat je bij Roda niet hoeft te kijken naar het verleden, maar gewoon naar het heden om te constateren dat ze torenhoge schulden hebben. We weten allebei dat nog een jaar Jupiler League Roda de das had om gedaan. Ze konden dit jaar de stadionhuur al niet voldoen, sterker nog de helft ervan moesten ze uiterlijk 1 januari betalen en dat geld hadden ze niet eens.

17 juni 2015 om 13:59

Roda had best nog een jaartje JL kunnen spelen, maar dan hadden ze wel moeten promoveren. Is ook niet onlogisch als je club gericht is op Eredivisievoetbal. Roda heeft i.t.t. NEC al behoorlijk veel gesaneerd en veel dure spelers gingen al weg. De promotie op zich is al best een wonder. Andere clubs hebben gewoon gefaald, maar dan is Roda opeens de viespeuk. Tja. Maar ik had ook niet anders verwacht!

17 juni 2015 om 14:26

nee NEC heeft bijna niet gesaneerd.. van het degradatie team zijn alleen conboy, v.eijden en jahanbaksh gebleven.. rest is allemaal weggegaan hoor! iedereen doet net alsof NEC niets heeft ingeleverd toen ze degradeerde maar dat is gewoon niet waar!

17 juni 2015 om 14:28

In tegenstelling tot NEC? Iets meer verdiepen. NEC hield 3 basisspelers over en heeft 22 spelers laten vertrekken zonder enig verlies. Het gaat erom hoe je dan weer spelers aantrekt en dat heeft NEC perfect gedaan.

17 juni 2015 om 14:45

NEC heeft natuurlijk haar topspeler wel weten te behouden. Excuus in ieder geval, het was niet de bedoeling NEC aan te vallen. Zoals ik al eerder heb aangegeven is dat juist begrijpelijk, maar Roda heeft echt niets overgehouden en het is een wonder dat ze gepromoveerd zijn. Andere clubs falen, en dan zitten ze in Maastricht weer naar Kerkrade te wijzen.

17 juni 2015 om 14:53

je weet dat in de afgelopen 2/3 jaar het negatief Eigen vermogen meer als gehalveerd is ? als ik jou was zou ik eens naar een interview kijken met collard , de voorzitter van roda . Die reageerde op die achterlijke uitspraken van sommigen die blijven beweren dat roda continu wordt geholpen door de gemeente . het is niet zo , dus stop eens met die onzin te vertellen . Ons wordt niks kwijtgescholden , in tegenstelling tot sittard en Maastricht , waar de belastingbetaler voor jullie heeft betaald .

17 juni 2015 om 15:18

Roda hoefde dan ook niet continu geholpen te worden, daar hadden ze Nol Hendriks al voor. Alleen afgelopen zomer werd het een probleem, toen Nol geen leningen meer aan Roda mocht geven (dan zou Roda te veel aan leningen hebben en zouden ze de licentie verliezen). Voor de belastingbetaler (en ook de club zelf) is het meestal wel veel beter dat de club een privepersoon heeft die de reddingsoperaties doet ja.

Maar hoe je het ook wendt of keert: de club heeft dus nog altijd een negatief eigen vermogen, wat betekend dat de club nog altijd technisch failliet is. Roda heeft dus nog altijd wel een lange weg te gaan. Dat ze nu in de Eredivisie komen helpt daar zeker bij, want als ze in de Juup waren gebleven dan was dat een zeer groot probleem voor de club geweest. Nu hopen dat ze verstandig zijn en eerst aan die schulden gaan werken, zodat bij een mogelijk volgende degradatie niet direct het voortbestaan van de club in gevaar komt.

Die voorzitter van mvv moet even goed nadenken wat die zo maar naar buiten roept wij nec uit Nijmegen en ook Roda horen daar niet thuis in de Mickey mouse competitie nec had al schulden in de eredivisie dus nec mag dan ook niet meevoetballen in de eredivisie haha is een vergelijking maar ja jong veel plezier in de Jupiler League nec is weer terug waar jet gewoon hoort en dat is de eredivisie

De bal ligt bij de Knvb. Ze moeten clubs die in Categorie 1 zitten verbieden te promoveren. Dan los je het probleem op.

Populistisch dit zeg... Dan zouden Real en Barca geen bestaansrecht hebben.

Roda is gepromoveerd ten koste van NAC en je kan je afvragen wie van die twee het meest onverantwoord is geweest. Daarnaast heeft Roda behoorlijk bezuinigd. Over het financieel beleid van de afgelopen jaren is meer één conclusie mogelijk. Roda heeft daar een wanprestatie geleverd, veroorzaakt door 1) de crisis, 2) ambities, 3) persoonlijke verheerlijking van bobo's met hun Fcl.
De openstaande schuld komt door punt 1). De huidige schuld bij de gemeente is de overgenomen hypotheek. Daar kan je hoog of laag omspringen, maar daar kan Roda heel simpel niks aan doen. De gemeente stond garant en toen de DNB omviel was dit het gevolg. Daarop volgend kwam punt 3. Men was niet bezig met zorg dragen voor Roda maar met persoonlijke plannen. Zodoende is er nauwelijk aandacht geweest voor alles wat belangrijk is voor een gezonde financiële huishouding. Gevolg: liquide problemen en de daarop volgende extra lening van de gemeente. Bij die lening moet echter ook vermeld worden dat de constructie van de eerdere lening is veranderd. Waar Roda eerst een hypotheek lening had en het stadion dus op den duur zou af betalen heeft de gemeente in ruil voor die tweede lening het stadion erbij gekregen. Dit was een noodzakelijke oplossing, maar met gevolg een stadionhuur (ipv afbetaling) en twee leningen!. Het negatieve eigenvermogen is dan weer een gevold hieruit. Roda betaalt de gemeente meer dan het heeft dus krijg je een negatief vermogen.... aparte wereld financiën...
Ben ik niet toegekomen aan punt 2, ambities. Roda heeft veel te lang gerekend met de inkomsten uit transfers van Nol Hendriks zonder een vangnet te hebben. Dit zorgde ervoor dat Roda op een hoger niveau mee kon draaien. Op papier was alles prima verantwoord, maar je maakt jezelf zeer kwetsbaar. Er is toen ook gekozen voor de bouw van een nieuw stadion onder eigen beheer. Ook dit was een prima beslissing, met de gemeente als garant stelling. Alleen ontbrak het vangnet. Dus ipv een eigen stadion heeft Roda nu geen stadion en een schuld. Wat mij altijd stoort aan dit soort dingen is dat mensen die dik betaalt kregen hiervoor en oprecht het beste voor hadden met de club zoiets niet hebben voorzien.

Over Mvv, wellicht moet Rinkens eens in de boekhouding van Maastricht duiken. Daar staan nog een paar bedragen van de gemeente naar MVV die nooit terug zullen komen. Want laat één ding heel duidelijk. Roda heeft slecht beleid gevoerd, maar er is ze geen cent kwijt gescholden!

Als je de kop in eerste instantie leest, denk je onsportief, In 2e instantie, is de bewering 100% waar. Als nummer laatst net zulke schuden zou maken als NEC bv... zou het niet ondenkbaar zijn dat die club succesvol zou zijn. Dat staat me ook tegen dat NEC kampioen is geworden. En dan ook nog beweren dat er een uitzonderlijke prestatie is geleverd, op het laagste betaalde niveau! Right! Dat zorgt altijd voor een negatieve sympathie! Ik hoop dan ook dat NEC direct weer degradeert... Ik zie zoveel liever de Graafschap, met een mooier stadion, en zoveel positiever publiek overleven dan NEC of Roda.. Maar we zullen afwachten!

19 juni 2015 om 00:07

Net zoals Mvv, NEC ook 7 punten in mindering? Dat is dan wel zo eerlijk tegenover deze club. Is NEC alsnog kampioen. Hebben beide clubs de zelfde behandeling gehad en heeft niemand wat te zeiken. badum tssssss!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren