Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

FC Groningen reageert op ludieke acties van fans: ‘Het is een enorme strijd’

Laatste update:

FC Groningen maakte bekend dat de naam van het stadion, Euroborg, met ingang van 1 juli het Noordlease Stadion is. De supporters zijn blijkbaar niet blij met de naamswijziging, want in de nacht van maandag op dinsdag hebben de supporters middels een ludieke actie hun afkeer laten weten. Rond het stadion werden geldzakken geplaatst en werden foto’s van directeur Hans Nijland (met eurotekens in zijn ogen) opgehangen .

/

Eerder hingen er al spandoeken rond het stadion dat ‘de clubcultuur in de uitverkoop’ is gegaan. Door de gebeurtenissen vindt FC Groningen het nodig om via de officiële kanalen met tekst en uitleg te komen. “Het is heel simpel: om te kunnen concurreren met de clubs om ons heen, dienen we inkomsten te generen. En wat wij doen is in dat opzicht niet heel bijzonder. Vele clubs zijn ons al voorgegaan in de naamgeving van hun stadion, maar wij kijken liever naar onze eigen situatie. Wij proberen een dusdanige begroting te realiseren, zodat we kunnen concurreren met clubs als FC Utrecht en sc Heerenveen. Niet meer en niet minder. Dat is al een enorme strijd.”

“Wij snappen best dat niet elk besluit van ons altijd even goed valt bij een deel van de supporters, maar wij staan voortdurend met afgevaardigden van supportersgroeperingen in contact om onze clubcultuur te bewaken. In een manifest zijn onder meer de clubnaam, de clubkleuren en de speelstad vastgelegd. Het recht op naamgeving van ons stadion valt daar niet onder.” Nijland wijst op het feit dat de naam Euroborg vanaf het eerste moment een werknaam was, omdat het stadion op de plek Europark werd gebouwd.

Ik vind het prima dat FC Groningen een sponsornaam voor het stadion kiest

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

je kan toch gewoon het geld cashen en het toch het euroborg blijven noemen?

14 juni 2016 om 13:15

Zie het probleem ook niet. Dortmund heeft ook officieel het Signal Iduna Park, maar in de volksmond is het nog gewoon het Westfalenstadion.

14 juni 2016 om 13:25

Had Newcastle United ook niet zo iets dat de sponsor de naan van St. James park veranderde.

Feit is dat de sponsorinkomsten naar beneden zijn gegaan.
Om qua inkomsten op hetzelfde uit te komen moet je soms iets doen wat niet goed valt bij de fans.
Als Groningen dit niet doet zullen er misschien weg moeten.

14 juni 2016 om 15:20

Klopt, in Sports Direct Arena.

Euroborg is een samensmelting van Europapark (waar het ligt) en van Bouwborg (de bouwer).
Ik vraag me af in hoeverre dat een echte werknaam is geweest aangezien het stadion al 10,5 jaar in gebruik is. Dan hadden ze het volgens mij al eerder veranderd.
Maar ik denk dat het in de volksmond nog steeds euroborg genoemd gaat worden, en dan krijgt de FC er ook nog wat knaken voor.
Ik zie een win-win situatie op die manier.

14 juni 2016 om 13:50

Het is complete lariekoek dat het een werknaam was, waarom zou je daar in hemelsnaam een wedstrijd voor uitschrijven? De winnaar (van Bouwborg) was destijds slim om Euroborg te bedenken. Er zat tenslotte een gedeelte van de bouwer in en 'borg' is ook iets typisch Gronings. Groningen heeft geen kastelen of burchten maar zogenaamde borgen. Dat is wellicht de reden geweest dat veel Groningers dit de mooiste naam vonden voor het stadion Een naamswijziging vanwege het geld kan ik begrijpen (leuk vinden is wat anders). Het zou Nijland sieren om gewoon te zeggen dat het enkel en alleen om het geld gaat en de smoesje achterwege laat.

14 juni 2016 om 16:18

Hij zegt toch ook gewoon dat om geld gaat om te concurreren met de tegenpartij? Staat letterlijk in de tekst.

14 juni 2016 om 18:16

Klopt, maar er staat ook in dat het een werknaam was, en dat is onzin.

Alles is te koop helaas. Nu is t een stadion naam. Maar als er een investeerder komt die wil dat Groningen vanaf morgen FC Superheld heet...dan gaat dat gebeuren.

Ik verwacht bv ook niet dat PSV voor eeuwig zo zal blijven heten.

14 juni 2016 om 13:25

In de tekst staat dat de clubnaam wel vastligt in het manifest en bij de stadionnaam was dat niet zo. Fc Superheld zal dus niet zo snel gebeuren in Groningen.

14 juni 2016 om 13:29

Hoewel dit wel gebruikelijk is in het volleyballen (Abiant/Lycurgus), basketbal (Hanzevast Capitals/Gasterra Flames wat Donar was) of handbal (Hurry-Up/E&O) zie ik dit niet in het voetballen gebeuren

14 juni 2016 om 13:29

We zullen zien. Wel een coole naam

14 juni 2016 om 14:53

Red Bull Salzburg

14 juni 2016 om 14:03

Dat is dus niet waar. De supporters van Groningen hebben een gouden aandeel in de club. Hierin zijn onder andere de clubkleuren, het logo, naam van de club en speelstad in vastgelegd. Iemand die de club zou willen overnemen zal dit dus niet kunnen veranderen, ook niet voor heel veel geld.

14 juni 2016 om 15:45

Ik dacht dat Groningen een veel hogere begroting had dan een club als Utrecht met een begroting van rond de 15 miljoen?

14 juni 2016 om 16:20

Groningen heeft een begroting 18 of 19 miljoen op het moment , vorig seizoen nog een begroting van 21 miljoen geloof ik omdat er extra inkomsten werden gerenegeerd, de club blijft in iedergeval wel groeien maar wel op een laag pitje op dit moment.

15 juni 2016 om 11:31

Klopt wel ongeveer. Ik hoorde iets van vorig seizoen 22 en dit seizoen 20 miljoen euro. Maar als je er alleen maar Reijnen's van haalt heb je niet zoveel aan die paar ton extra natuurlijk.

14 juni 2016 om 15:24

Volgens mij ligt de naam PSV gewoon vastgelegd in de statuten, een clubnaam en clubkleuren etc kun je niet zo makkelijk veranderen hoor. Is toch iets heel anders dan een stadion

Noem het dan Noordlease Euroborg, dan heeft iedereen het gewoon nog over de euroborg en is die sponsor ook blij

14 juni 2016 om 14:26

Dan is de sponsor waarschijnlijk minder blij aangezien de aandacht dan alsnog weer verlegd wordt naar de Euroborg.

Tja, geld genereren daar draait het om natuurlijk. Het zal even wennen zijn maar in de volksmond zal het wel de Euroborg blijven.
Nu ook maar hopen dat de nieuwe hoofdsponsor dergelijke bedragen kan overmaken dát we kunnen meegaan met Utrecht of onze Frieze buren

Tsja... het blijft het eeuwige dilemma, of een cultclub blijven zonder succes, of voor de prijzen gaan en dus commercieel minder charmant overkomen.
Het prachtige Oosterpark is ook al ingeruild voor een betonbak, maar wel fiscaal economisch aantrekkelijker. Wil je blijven meedoen in het linker rijtje, zul je inkomsten moeten genereren.

Als wij het Qatar Airways Abe Lenstra Stadion krijgen, maar de begroting gaat met een paar miljoen om hoog, en voetbal wordt weer aantrekkelijk, prima dan!

14 juni 2016 om 13:44

Als jullie het stukje Abe Lenstra weg halen van de stadion naam zullen ook daar mensen problemen mee hebben.

14 juni 2016 om 14:03

Maar als Abe Lenstra de naam van het stadion moet delen met Qatar Airways, draait hij zich om in zijn graf!

14 juni 2016 om 14:06

Dat ben ik met je eens. Maar welke waarde heeft een Euroborg? Of Kyocera? Of Mandemakers? Ons stadion is naar een clublegende vernoemd, dat is toch anders.
Het PSV stadion is niets anders dan vernoemd naar de hoofdsponsor, niemand die daar over klaagt. Zwolle heeft het stadion toch ook een nieuwe naam gegeven?
Als bij jullie in Leeuwarden dan eindelijk het nieuwe stadion er staat, dan zal dat ook wel het 'van Wijnen' Cambuurstadion heten of dergelijks. Alles moet toch betaald worden.

14 juni 2016 om 14:35

Van de buitenkant ben ik het met je eens betreffende de uitstraling van het stadion. Maar de euroborg is van binnen echt een prachtig stadion. Ik vind het persoonlijk mooier dan het abe lenstra.

14 juni 2016 om 18:33

Het zit hem meer in het stukje 'borg' denk ik. De naam 'borg' is een Groninger variant van de Friese 'stins' of 'state'. Wanneer de stadion in Heerenveen Abe Lenstra Stins had geheten, dan waren er vast genoeg Friezen geweest die het toepasselijk hadden gevonden. Groot voetballer en met stins een verwijzing naar iets wat bij de Friese cultuur/geschiedenis past. Ter verduidelijking een borg of Stins is vergelijkbaar met een burcht/kasteel.

De Euroborg vond iedereen verschrikkelijk toen ze van het Oosterpark kwamen. Het is dus nooit goed.

Hans laat je niet imponeren door zgn supporters. Deze spandoeken makers zijn straks ook de eersten met spandoeken als een trainer moet ophoepelen als het een poosje wat minder gaat op het veld.

tjonge lekker boeiend dit.
Als of de euroborg een iconisch stadion is met een enorme geschiedenis. Als je op deze manier extra geld binnen kunt halen, dikke prima toch. Als de clubnaam nou werd veranderd in FC Noordlease zou ik de ophef kunnen begrijpen.
Dit gaat nergens over.

belachelijke acties van stompzinnige supporters, die als het financieel slecht gaat het hardste roepen dat er geen goed team staat

14 juni 2016 om 14:25

Groningen is financieel al jaren gezond, dus jouw opmerking slaat nergens op.

Wat kunnen sommige mensen zich druk maken zeg. Maakt toch geen donder uit hoe dat stadion heet? Bovendien is noordlease stadion nog beter dan euroborg. Bedrijf uit de regio en ook nog noord in de naam.

Ons stadion heet ook Kyocera. Niks mis mee. Klinkt zelfs nog beter dan ADO-stadion.

Krijg je nog geld voor ook. Snap niet waarom ze zo opgefokt zijn. Noordlease of Euroborg, in mijn ogen maakt het niet uit, het gaat erom wat er op het veld gebeurd!!

Ze moeten hun naam veranderen om met utrecht en heerenveen te kunnen concurreren, terwijl dat juist twee van de weinige clubs zijn die hun stadionnaam niet hebben verkocht.

de speelstad vast gelegd!zouden ze anders in Heerenveen veen kunnen gaan spelen?

14 juni 2016 om 20:48

Nou dat was wel erg drastisch, maar een jaar of 10 geleden was er wel even sprake van dat het trainingscomplex zou verhuizen naar Zuidbroek

Hoewel Euroborg natuurlijk geen stadion(naam) is met een lange geschiedenis vind ik het wel zonde. Euroborg en Groningen is één, zonde dat dat als gevolg van commercie moet verdwijnen.

Heb persoonlijk meer met De Galgenwaard, het Abe Lenstra Stadion of Het Kasteel. Maar feit is wel dat die benamingen geen euro opleveren.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren