Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

De TomTom van Standard, de leidraad naar succes

Laatste update:

Standard Luik, de Belgische topclub die in de jaren tachtig sterk in verlegenheid werd gebracht door het ‘Waterschei – schandaal’ en daardoor ‘degradeerde’ tot subtopper in België, rijdt weer de goeie kant op.

De chauffeur werd, eind jaren negentig, Luciano d’Onofrio en de navigator was Tomislav Ivic. Omdat ‘navigator Ivic’ al tegen de zeventig aan liep, ontwierp hij ‘zijn TomTom mappen'. Hij ontwierp het voor de prachtige auto die Standard heet, opdat deze niet meer de verkeerde afslag zou nemen. Hij ontwierp ‘Académie Robert Louis Dreyfus’.

Oftewel, de jeugdopleiding van Standard Luik. Midden jaren negentig versterkte Standard zich met een zeer belangrijke nieuwe aanwinst. Het was alleen geen spits, geen spelmaker of een opkomende back, nee het was een investeerder met connecties. Het was Luciano d’Onofrio. Een markant man en briljant voetbalmakelaar. Onder andere Didier Deschamps en Zinedine Zidane waren zijn cliënten. Daarnaast was d’Onofrio ook een ‘kenner’ van de rechtbank. Hij nam het niet altijd even nauw met de regeltjes. Het witwassen van geld en het aannemen van steekpenningen was hem namelijk niet vreemd.

En alleen daarom al kon het niet anders zijn dan dat d’Onofrio Standard weer naar de top zou leiden. Een toch wat dubieuze man die een club, in verval geraakt door dubieuze praktijken, gaat sturen. Sturen in een stad vol onbekende wegen. Een stad die voetbal heet. En een auto sturen in een stad vol met doodlopende wegen is niet makkelijk. Daarom haalde d’Onofrio Robert Louis Dreyfus erbij. Want voordat de stad werd betreden, moest er eerst nog een TomTom komen. Een TomTom die Dreyfus moest (mede)bekostigen, een TomTom die de ‘wagen’ Standard weer aanzien zou geven en een TomTom die Standard op de juiste weg hield. Een TomTom in de vorm van een jeugdopleiding.

Voordat de TomTom in gebruik werd genomen, moest deze eerst nog worden ontworpen. En de juiste route moest nog worden ingetikt. Daarom werd er door d’Onofrio en Dreyfus een navigator ‘ingehuurd’. Een oude en ervaren navigator, De ‘stad voetbal’ kende hij op z’n duimpje. Hij zou de mappen wel ontwerpen, hij zou ‘stad voetbal’ in kaart brengen, om Standard Luik de juiste weg te wijzen. Deze ‘ervaren navigator’ was Tomislav Ivic, een voormalig coach van onder meer Ajax, Olympique Marseille en Fenerbahçe. De ideale man om je de weg te wijzen als je verdwaald was.

Voordat de juiste weg werd bereikt in ‘stad voetbal’ moest het beginpunt eerst nog worden gevonden. En aangezien de TomTom nog niet gebruiksklaar was, heeft ‘Ivic de navigator’ Luciano d’Onofrio tijdelijk de weg gewezen. De weg gewezen naar de juiste straat. Het beginpunt van de nieuwe reis die Standard ging afleggen. De reis met Luciano d’Onofrio als chauffeur en Robert Louis Dreyfus als bijrijder. De bijrijder in de rode Lamborghini met witte tinten, Standard Luik.

Standard Luik kroop weer stiekem richting de top en het ‘beginpunt’ was dus gevonden. Tomislav Ivic had het eerste deel van zijn klus geklaard en begon aan het ontwerp van de ‘mappen’. De complete jeugdopleiding werd onder de loep genomen en werd volledig geherstructureerd. De mappen lagen klaar. Ook het in elkaar zetten van de TomTom was in volle gang. Standard Luik kreeg de beschikking over een prachtig jeugdcomplex. Menig club zou jaloers zijn op dit complex. Op deze TomTom.

Waarom vergelijk ik de jeugdopleiding van Standard Luik nu met een TomTom? Dat probeer ik jullie nu uit te leggen. De juiste route naar prijzen en aanzien is de jeugd. Iedere club in de wereld droom ervan om net als Ajax in ’95 met veel zelf opgeleide spelers de Champions League te winnen. Tegenwoordig is dit alleen nog weggelegd voor de absolute top. En dan heb ik het uiteraard over FC Barcelona en in iets mindere mate Manchester United. Omdat grote spelers worden weggekocht bij Standard, omdat ze moeten veranderen van competitie om ‘echt goed’ te worden, zal dit voor Standard nooit haalbaar zijn. Internationaal misschien niet, maar nationaal heeft Standard zeker prijzen gepakt door ‘de nieuwe route te volgen’. De route die Tomislav Ivic had uitgestippeld. De man die de ‘TomTom’ van Standard Luik heeft aangezet, geüpdate en de juiste route heeft vastgezet, ‘De route du soleil’ van het voetbal was voor Standard een jeugdcomplex.

Want wat heeft Académie Robert Louis Dreyfus veel zonnestralen opgeleverd. Zonnestralen die de weg een stuk duidelijker zichtbaar liet maken, opzoek naar prijzen. Voorbeelden van zonnestralen waar de ‘TomTom’ ons heen leidde zijn Marouane Fellaini, Axel Witsel, Sebastién Pocognoli en Felipe Mangala. Ook had de ‘auto’ Standard prima verkenners binnengehaald. Verkenners die de nieuw aangelegde wegen in ‘stad voetbal’ controleerden op zonnestralen die binnenvielen. Ook hierin was Standard Luik uitermate succesvol, want met Sergio Conceiçao, Ochugi Onyewu, Ivica Dragutinovic en Steven Defour werden er prachtige zonnestralen binnengehaald. En dan heb ik velen achterwege gelaten. Om terug te komen op de prijzen: gauw een lijstje met wat prijzen. Gevonden onderweg door de ‘zonnestralen’ en door hun ook binnengehaald. Standard Luik werd door dit nieuwe beleid tweemaal landskampioen, de beker van België werd even vaak gewonnen en ook de Belgische supercup werd twee keer veroverd. Een prachtig lijstje met ‘schatten’ die onderweg waren opgeraapt door ‘de zonnestralen’.

Robert Louis Dreyfus, de architect achter de bouw van het jeugdcomplex, is helaas niet meer. De briljant zakenman, hij was ondermeer de topman van Adidas midden jaren negentig, overleed op 4 juli 2009. Doodsoorzaak, de afschuwelijke ziekte Leukemie. Terneergeslagen dat Standard een ‘passagier’ was verloren en dat d’Onofrio een goede vriend en belangrijke bijrijder was kwijtgeraakt, werd ‘de TomTom’ volledig terecht genoemd naar hem die ‘hem’ had ontworpen. De TomTom heet om die reden vandaag de dag Académie Robert Louis Dreyfus.

Een bijrijder onderweg verloren en een navigator aan het begin van de rit achtergelaten, is Standard Luik op weg naar misschien wel het ‘ondenkbare’. Met een TomTom als leidraad en de zonnestralen als licht op de donkere weg, gaat Standard Luik proberen het ondenkbare denkbaar te laten worden. Het gaat proberen een internationale prijs te pakken met zonnestralen alleen geschikt geacht voor de nationale straten van ‘stad voetbal’.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Een hele andere stijl, en ik hou ervan

Goede column, met een leuke stijl en goed geschreven. Het onderwerp vind ik redelijk interresant, zelf vind ik het erg knap dat Standart zoveel goede spelers op kan leiden.

30 maart 2010 om 17:08

Het zal wel, maar ik ken er maar 1 van standard en dat is Witsel, en niet omdat hij zo goed speelt....

30 maart 2010 om 17:19

Dan volg je het voetbal denk ik niet zo goed, Fellaini is één van de betere spelers van Everton. Pocognoli spreekt voor zich als je vorig jaar de eredivisie hebt gekeken.

Stugge column met een geforceerde vergelijking. Desondanks wel interessant en de vergelijking is leuk gevonden. Het punt zit m er een beetje in dat je het erg forceert. Je verwijst niet subtiel naar de tomtom maar legt het er heel dik bovenop. Als je het wat subtieler zou hebben geintegreerd zou het een topcolumn zijn geweest. Nu leest ie net niet lekker genoeg...

29 maart 2010 om 15:22

ik dacht, laat ik eens overdreven anders zijn!

Dat het er dik bovenop ligt, ben ik met je eens.
En zelf vindt ik m' n column ook lasig te lezen, je moet je kop er wel bijhouden!

Bedankt iig voor jullie reacties!

29 maart 2010 om 16:03

Dat vindt ik dus wel meevallen. Heerlijk collumntje. Het is weer eens iets anders

29 maart 2010 om 16:34

+1

Leuk om te lezen erg interessant ook!!

Leuke column alleen moeilijk te lezen door steeds de 'stad voetbal', navigator, bijrijder enz. en steeds weer de tom tom, leuk als inleiding maar daarna gaat het alleen maar afleiden.
Voor de rest leuke informatie over een jeugdopleiding die idd goede voetballers aflevert
Door de onoverzichtelijkheid toch maar 3 sterren

Ahuum.. is het niet Eliaquim Mangala ipv Felipe Mangala????

Goede column

29 maart 2010 om 18:29

Ja, je hebt gelijk..

Jemig, dat is wel een Enorme blunder, er ziiten trouwens sowieso erg veel (taal)foutjes in. Volgende keer ff wat beter doorlezen..

Bedankt voor de oplettendheid!!

30 maart 2010 om 01:29

@hazardous. Ik dacht ook al: dat is toch Eliaquim

koops mschn klein tipje, tik je column op words voor spelfouten enzo en kopieer hem dan naar hier.....

Volgens mij speelde Pocognoli al lang bij KRC Genk toen de Academie op poten was gezet. ;-)

29 maart 2010 om 22:34

nope, De gehele acdemie was al geherstructureerd in 2000/2001. Het gebouw stond er idd pas later.

31 maart 2010 om 14:34

Leuke geschreven, alleen tamelijk zwaar om te lezen. Wat wel niet klopt denk is dat je Fellaini en Mangala noemt als producten van de academie terwijl zij hooguit 2 jaar bij de jeugd van standard hebben gezeten. Andere zijn er dan weer genoeg Bailly, Mirallas, Bolat, Benteke hebben toch wel een lange periode bij standard gezeten.

Persoonlijk vind ik wel de timing van je stuk wat ongelukkig. De leidraad naar succes net nu jullie pas 8ste geworden zijn in de competitie na een seizoen vol hommeles.

Ik denk dat ze het Hamburg knap lastig gaan maken donderdag!

Dat is knap geschreven. En ik sta volledig achter Standard. Ik hoop stiekem dat ze de finale halen van de Europa League. Allez les rouches!

Poeh, ondanks een, volgens mij, interessante inhoud kom ik niet door de column heen door het vele gebruik van Tomtom en alle bijbehorende kreten en verder hier en daar wat herhalingen.

Je legt de focus op de vergelijking en dit sneeuwt de daadwerkelijke informatie onder. Dat is jammer, aangezien er volgens mij wat leuke informatie tussen staat. Zo vind ik het echter bijzonder moeilijk om te lezen, waardoor je tot mijn spijt 2 sterren krijgt. Het gaat mij er immers om dat ik meer te weten kom in een vlot leesbaar verhaal met een duidelijke mening. Die mening heb je, de column leest niet vlot, waardoor ik maar weinig oppik. Bij mij is het dus een misser, bij anderen duidelijk niet zoals ik hierboven zie.

Wel een mooie poging, volgende keer misschien wat subtieler.

30 maart 2010 om 14:11

En dit is omdat ik nog altijd niet kan stemmen

30 maart 2010 om 15:38

Inderdaad, ik snap niet waarom veel mensen zeggen dat het moeilijk leesbaar is. Ik kom er makkelijk doorheen en vind het gewoon erg orgineel. Als er meer van deze artikelen komen ga ik ze ook niet zo hoog beoordelen. Maar deze kreeg wat extra's voor de orginaliteit.

edit: dubbele post.

Daarom haalde d’onofrio Robert Louis Dreyfus erbij. Want voordat de stad werd betreden, moest er eerst nog een Tomtom komen. Een Tomtom die Dreyfus moest (mede)bekostigen, een Tomtom die de ‘wagen’ Standard weer aanzien zou geven en een Tomtom die Standard op de juiste weg hield. Een Tomtom in de vorm van een jeugdopleiding.

Deze zin uit je betoog, verpest je hele betoog. Het gebruik van woorden te vaak is storend, vooral als het 17x gebeurd zoals bij Tomtom.

Helaas kan ik hierdoor maar 3 sterren geven.

Chapeau een metaforisch prachtig geschreven column man, waarmee je de teloorgang en de opstand van standard heel erg goed beschrijft. In tegenstelling tot andere was het juist goed leesbaar en stoorde ik me zeker niet aan de vergelijkingen. Ga zo door.

30 maart 2010 om 20:04

Bedankt man!

Nou, wat ik wel een beetje had verwacht, blijkt dus ook zo te zijn.

you Love 'em or Hate 'em!

Je houdt idd van een '”vergelijkings” column, of niet.
Ik wou iig es een keer enorm nieuw proberen te doen en kijken wat de mensen er van vonden.

vind het leuk gevonden, maar (voor mij iig) lastig te lezen. vooral door al die metaforen die je er doorheen probeert te drukken hebben voor mij het tempo uit het stuk gehaald. maar voor de rest een erg interessante column

ot: ondanks dat de stijl van de collumn voor mij niet werkte vind ik het toch knap van je dat je iets totaal anders probeert en er toch 6 keer 5sterren voor krijgt.

Reageer

Je moet inloggen om te reageren. Heb je nog geen account? Dan kun je je gratis registreren. Inloggen

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren