Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Bosz: 'Hij is een Japanner en Japanners doen zulke dingen niet'

Laatste update:

Phillip Cocu vreest voorlopig geen beroep te kunnen doen op Stijn Schaars. De middenvelder van PSV werd zaterdag uit de wedstrijd getrapt door Mike Havenaar en er is weliswaar nog geen exacte diagnose gesteld, maar zijn enkelblessure ziet er niet goed uit. Schaars laat maandag een MRI-scan maken en die moet duidelijk maken hoe ernstig de kwetsuur precies is.

/

Volgens Cocu lijkt de blessure van Schaars op die van Ji-Sung Park, die twee maanden buitenspel stond na een overtreding van Viktor Elm van AZ. Havenaar kreeg geen kaart voor zijn overtreding op Schaars, omdat scheidsrechter Bas Nijhuis de charge had gemist. De spits van Vitesse moet nu vrezen voor een schorsing op basis van de videobeelden.

Peter Bosz, coach van Vitesse, gelooft niet dat er opzet in het spel was: "Ik ken Mike, dat is zo’n eerlijke gozer", zegt de oefenmeester in De Telegraaf. "Hij is een Japanner en Japanners doen zulke dingen niet. Dat klinkt misschien stom, maar het is wel zo. Mike geeft een hand als een Japanner, Mike kijkt als een Japanner en Mike ís een Japanner. Het zal er misschien slecht uitzien op beeld, maar één ding weet ik zeker: Mike doet zoiets niet bewust."

De overtreding Mike Havenaar was niet bewust

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

En dan nog... Volgens mij verdiend zelfs een onbewuste overtreding als deze een schorsing. Laat de KNVB het alleen elke wedstrijd doen, want het gebeurt zo vaak.

9 december 2013 om 07:54

Precies. Gewoon 2 wedstrijden schorsen en klaar. Vitesse gaat Havenaar toch niet missen. Is de zwakste schakel in het team.

9 december 2013 om 08:15

Als het onbewust was geweest dan was hij wel geschrokken.
Ik vind dit zeker wel een schorsing.

9 december 2013 om 08:19

Hij was toch juist wél geschrokken? Ook in het interview na de wedstrijd voelde hij zich heel schuldig. Waar heb je het over?

9 december 2013 om 08:21

Vitesse gaat hem niet missen? Welke spits had jij voor Vitesse dan in gedachte?

9 december 2013 om 08:35

Chanturia of Kakuta kunnen hem die 2 wedstrijden schorsing prima vervangen tegen NAC en Heracles.

10 december 2013 om 01:34

Of die speler die tegen Ajax scoorde, kan die niet ook in de spits spelen?
Ik vind een schorsing nog steeds onterecht trouwens omdat Schaars zelf ook hard in kwam glijden en Havenaar zich zelf en de bal beschermde. Havenaar zat half op de grond gebogen maakte hij een beweging met zijn been terwijl Schaars kwam in glijden met zijn benen recht op Havenaar af. Dan neemt Schaars toch ook een risico om zich zelf of de ander te blesseren?
Het was gewoon een ongelukkig duel om de bal zo zie ik het.
Waarbij een been geraakt wordt het had ook Havenaars been kunnen zijn.

Ik heb hem gister gezien bij studio nos.
Tja ik snap best wel dat bosz dit geloof echter in het veld veranderen mensen en het zag er toch wel ongelukkig uit.
Dat jhij na de wedstrijd nog naar schaars is gegaan vind i kook wel weer wat hebben.

Ik verwacht wel een fikse schorsing trouwens de overtreding is gemaakt en staat

9 december 2013 om 08:23

Dat het een grove overtreding was en dat daar een schorsing bij hoort ben ik volledig mee eens. Echter geloof ik ook niet dat er werkelijk bewust zo overtreding werd gemaakt. Ook de wedstrijd gaf op dat moment geen aanleiding daar toe. Ik wens Stijn Schaars sterkte toe en hoop dat t meevalt.

9 december 2013 om 09:03

Wat zat ik me te ergeren aan die mulder zeg, laat bosch niet een fatsoenlijk uitpraten en zat er maar doorheen te gillen, wat een verschrrrrikkelijke vent is dat zeg bah zwaar respectloos waarom wordt die vent nog uitgenodigd kan voor geen meter discussieren en schreeuwt wat hij denkt er maar doorheen echt walgelijk...

9 december 2013 om 09:40

Inderdaad!!! Bosz praatte heel bewust en wist waar hij het over had, die Mulder ligt alleen elke 5 seconden met het woordje: AJAX (met opgeheven stem) in de mond en praat de grootste onzin, belachelijk dat deze man nog serieus genomen word.

Nog een topic hierover? Kunnen alle Moraalriddertjes hier weer reageren en blaten hoe heftig het wel niet was wat Havenaar deed...

Ik ben het 100% eens met Bosz.

9 december 2013 om 08:07

Zou dat er misschien iets mee te maken hebben dat je voor Vitesse bent? Elk objectief kijkend persoon kan zien dat dit een smerig overtreding was en Havenaar verdiend een flinke schorsing

9 december 2013 om 08:15

Ik bekijk het objectief, maar wel vanuit het oogpunt dat Havenaar zoiets niet doet om iemand de wedstrijd uit te schoppen. Dat er hier mensen zijn die dat wel denken zegt genoeg over die mensen zelf. Tuurlijk verdient hij een schorsing, maar het was absoluut geen doodschop.

9 december 2013 om 08:22

Geen doodschop? Ronduit schandalig als je zelf voetbalt weet je dat dit echt heel misselijk was..zoiets kan haast niet per ongeluk. .

9 december 2013 om 08:35

Vind altijd grappig als mensen zeggen ik ben/ kijk objectief, zeker de mensen die het zeggen zijn het juist niet, daarbij is iedereen hier subjectief want iedereen heeft een bepaalde (club)voorkeur.. En dat is ook helemaal leuk juist, je kan gewoon subjectief zijn en goed discussieren hoor hier zijn er altijd 'objectieve' mensen waarmee dan ook niet valt te discussieren.

Hoop dat het meevalt voor Schaars maar ziet er niet goed uit dus, Havenaar verdient sowieso een schorsing al is het zo een lieve jongen dit is gewoon vies en anders te lomp voor woorden en verdient hij bij wijze van een schorsing voor lompheid want iedereen die voetbalt weet dat het onnodig was. Zoals Suk bij Fischer, en dat was ook geen doodschop maar de intentie is zo vies...

9 december 2013 om 09:37

@joey,

Natuurlijk is en blijft dit wel een doodschop. Aangezien dit de eerste keer is van Havenaar behoort hij het voordeel te krijgen in het feit of dit opzettelijk gebeurt of niet. Iedere trainer roept na een rode kaart dat een speler altijd zo lief en aardig is. Ja,..... dat geloof ik ook wel........ naar een trainer toe!! Want die bepaald of je speelt of niet!! Maar als een speler dit soort dingen opzettelijk doet ben ik een voorstander van minimaal 6 wedstrijden schorsen of zolang als dat de tegenstander geblesseerd is. Nu in dit geval zeg ik 3 wedstrijden waarvan 1 voorwaardelijk. Want het is en blijft een rode kaart, een doodschop, en zeker een schorsing waard. Hoe onbewust dit ook is gegaan

9 december 2013 om 10:45

Je slaat precies de plank mis. Lomp en rood was het zeker. De term 'vies' heeft echter een intentionele connotatie, en daar wordt bijzonder sterk aan getwijfeld door zowel supporters als tegenstanders.

10 december 2013 om 01:39

Hij heeft helemaal geen rood gekregen. Dus rood was het niet volgens de scheidsrechter.

9 december 2013 om 08:14

Volgens mij gaat het bericht eigenlijk over de blessure van Schaars. Alleen omdat er een reactie van Bosz aan toegevoegd wordt en daar gelijk de titel uitgetrokken wordt, lijkt het weer over de overtreding van Havenaar te gaan, of hij wel of niet geschorst wordt en of het opzettelijk of niet was.

9 december 2013 om 11:02

Als het een ongeluk was zou hij toch schrikken omdraaien naar schaars en zich verontschuldigen, want dat is een normale reflex, zeker als je zo'n lieverdje bent

Hij zou het niet bewust gedaan hebben, en aangezien de scheidsrechter het heeft bestraft met een gele kaart hoeft er van mij niet perse een schorsing te komen.

Ik vind het trouwens wel vreemd gesproken van Bosz, maar dat kan ook aan mij liggen.

9 december 2013 om 08:14

Ik heb gister gekeken en Bosz heeft dat helemaal niet gezegd. "Hij is Japanner en die doen dat niet" Bosz' is veel te intelligent voor die soort uitspraken. Hij zei alleen dat Havenaar een lieve jongen is die dit soort overtredingen nooit bewust zou maken.

9 december 2013 om 08:19

Er staat als bron Telegraaf, niet Studio Voetbal.

9 december 2013 om 10:18

Iets minder aan de sos jong, blijven je hersentjes tenminste werken. Uitleg is iemand hierboven me al mee voor geweest.



Sorry ik ben anti PSV maar Schaars was de beste van het veld en het was gewoon een smerige overtreding 5 wedstrijden

Peter Bosz is vast naar de Japanner geweest gisterenavond.

Je ziet toch dat hij zijn voet bewust verplaatst richting schaars zijn been.

9 december 2013 om 08:29

Nee je ziet dat hij heel bewust zijn voet over de bal heen probeert te zetten omdat hij hem af wil schermen van een aanstormende schaars.

9 december 2013 om 12:00

Nou volgens mij zie jij er niet echt objectief tegenaan. Duidelijk een bewuste actie.

10 december 2013 om 13:02

Gebaseerd op poep dit argument. Kom op zn minst met een argumentatie in plaats van iemand zwart te maken.

Bosz blijft zijn spelertje beschermen, maar laten we eerlijk zijn, Havenaar zette het blok veels te ver van de bal af in. Niet eens op de schoen van Schaars, maar vol op de enkel. Dus zeer bewust.

Een Japanner, wat een onzin

9 december 2013 om 09:27

IDD de hele wereld valt over Gordon, maar dit net zo goed racisme ook al wordt het hier als positief gebruikt. Dus volgens meneer Bosz valleen er in de Japanse competitie nooit rode kaarten, of het moet een buitenlander zijn geweest, want tsja... Japanners doen dit niet.

9 december 2013 om 17:45

Hij is een Nederlander. Altijd mooi om te zien dat Nederlanders zich wereldburgers voelen en overal op aarde zich vestigen maar als we het over een jongen van Marokkaanse afkomst hebben....moet overal bij worden gezet dat hij toch Marokkaans is. We zeggen Surinaamse Nederlander of Turkse Nederlander maar een hollander die in Japan geboren is.....

Is een Japanner? Wtf

10 december 2013 om 02:02

@ Thijs

Natuurlijk onzin. Maar dit komt uit de Telegraaf en heeft Bosz helemaal niet gezegd.
Snap je het nu. De telegraaf komt met deze rare rascitische opmerkingen en doet dan alsof Bosz zoiets gezegd zou hebben. Altijd al een opruiend krantje geweest. Bestudeer de geschiedenis van deze krant ( de oorsprong ) en je begrijpt misschien waarom.

Sorry, maar dit is toch echt een bewuste hoor. Je ziet hem gewoon zijn voet ergens anders neerplanten dan daadwerkelijk naast de bal. Hij gaf in Studio Voetbal aan dat hij de bal wou afschermen, dat wil ik best geloven, maar dan plant jij ej voet niet een halve meter naast diezelfde bal die je wilt afschermen. Het is dus reinste onzin voor mij. Het is een bewuste en die dient hard, maar dan ook hard aangepakt te worden. Afschermen van een bal vind ik niet zo erg, maar je ziet hem gewoon de voet plaatsen bij Schaars ipv het afschermen van een bal. Minstens 3 wedstrijden, ook mede door de blessure die Schaars heeft opgelopen.

Als hier geen opzet bij was, eet ik me schoenen op. Maar wat een ongelofelijk vieze actie.
Die van Kramer was dom en terecht 4 wedstrijden schorsing.
Maar deze overtreding behoort gewoon in de zwaarste categorie. Als je ziet dat die jongen tegen ajax rood krijgt, waar het echt per ongeluk gaat en er eigenlijk weinig aan de hand is, en die zet tegenover deze overtreding. Waar volledig bewust, de bal zeker een halve meter voorbij de bal gezet wordt, en je aan de stand van de voet kan zien dat hij dondersgoed weet dat hij niet op de grond zal landen.

Werkelijk schandalig, Bosz zet zichzelf hier voor lul, want die heeft de herhaling ook gezien.
Naar mijn mening moet je gewoon zo iemand schorsen voor de lengte van de blessure van schaars, want dit was niks anders dan het bewust blesseren van een tegenstander.

Wat een domme uitspraak van Bosz.

10 december 2013 om 02:06

Heeft hij ook niet gezegd. Bosz kan ook beter geen interviews doen voor de Telegraaf!
Die zijn woorden verdraaien tot een vreemd soort rasisme.

je merkt meestal gelijk aan de reactie van de speler of het een bewussie was of niet btw was wel mooi om te zien hoe bosz van gelder eens te kakken zetten met die opmerking over de arena hahahaha en was trouwens ook weer teleurstellend dat ze het niet eens even gehad hebben over de geweldige goal die assaidi maakte dit weekend en dat moet een voetbal programma wezen met experts pfff allemaal pretentieus!!! geef mij maar voetbal international daar komt teminste alles en iedereen aanbod zoals ik al vaker hier vermeld heb veel te weinig informatie over de breedte van de competitie wat ze wel verplicht zijn als "publiek" programma op een publieke zender waar we allemaal voor betalen van de koploper tot aan de rode lantaarn drager!!!!

9 december 2013 om 08:54

Was idd prachtig ja dat Van Gelder voor lul werd gezet door Bosz.

Van Gelder dacht even populair te gaan doen door het Gelredome af te gaan kraken. Kreeg een mooi koekje van eigen deeg, de dik-kop.

toch vreemd dan ? want de overtreding op schaars was de 2e die havenaar opp precies dezelfde manier maakte ? ook al es op depay was het geloof ik?

Met een soort gelijke overtreding brak dit weekeind in België er een van Standaard zijn enkel. Was ook niet bedoeld. Excuses maken hoefde dan ook niet. Hij kreeg gelijk een klap voor zijn kop.

Het was gewoon een smerige rotschop met een gestrekt been. Excuses gelden dan niet dus schorsen die vent!

Ik denk ook dat het niet bewust is gegaan. Maar ook zonder de intentie is het een zware overtreding en hoort daar een schorsing bij.

Draai het eens om, die redenering van Bosz: 'hij is een Japanner en die doen dit soort dingen altijd'. Dan had iedereen hem een racist genoemd. Dit type argumenten deugt niet. De beelden liegen niet, dit was een bewuste overtreding of op zijn minst grof inkomen met het risico van een zware blessure.

10 december 2013 om 02:15

Helemaal gelijk heb je Zeuxis maar dit zijn Bosz woorden niet. Het komt uit de Telegraaf.
Gaat je dan een lichtje branden?

Heb de bewuste overtreding nog eens terug gekeken en net voordat het gebeurt kijkt hij nog eens waar schaars loopt, dus hij heeft hem gezien en stapt bewust over de bal om die af te schermen. Hij neemt daarmee een bewust risico dus een lange schorsing is op zijn plaats

mensen,

kom op aub..

je ziet havenaar kijken naar waar schaars zijn been gaat zetten en gaat er vrolijk met zijn volle gewicht (noppen) in staan!

dik rood, maar dan ook echt dik !

schorsing van een wedstrijd of 3 zou hier niet misstaan (eigenlijk moeten ze havenaar schorsen zolang schaars niet kan voetballen)

heel erg smerig!

en dan komt bosz met het feit dat het een japanner is ? wtf is dat nou weer voor beredenering!

Biosz, je moet je schamen dat je dit verdedigt. Japanners "doen "zo iets niet ?? Nog niet zolang geleden dachten we er anders over.

Man man man wat is dit een onzin. Hij is Japanner dus hij doet niet. Daar werd 70 jaar geleden waarschijnlijk anders over gedacht. Meer dan terecht dat Mulder die Bosz even hard aanpakte gister, hij slaat echt zware onzin uit om een speler te beschermen die gewoon een hele vieze doodschop uitdeelde. Schorsing van een wedstrijdje of 4 lijkt me wel voldoende.

9 december 2013 om 09:47

Michelangelo,ge zijt me voor geweest.
Ik had dezelfde posting willen zetten.
Schorsing van 4 wedstrijden voor speler EN trainer dat lijk mij een milde straftijd voor beide.

9 december 2013 om 10:48

Waarom moet Bosz een schorsing krijgen? Omdat jij kwaad bent?

9 december 2013 om 12:07

Neen,omdat hij het voorstelde als een toevalligheid,als een akkefietje.

9 december 2013 om 14:59

Daar kun je niet voor geschorst worden

10 december 2013 om 02:17

Zegt de Telegraaf je iets? Bosz heeft dit niet zo gezegd.

Havenaar wilde de bal afschermen, maar zette daarin tegen zijn voet op het onderbeen van Schaars. Jan Mulder die helemaal uit z'n pan gaat mag ook wel een beetje minderen met zijn emoties, want op dat moment is hij nauwelijks objectief te noemen. Het was niet bewust, gewoon 2 wedstrijden en op naar de volgende? -_-

En ik ben een Hollander, en die eten alleen maar kaas en lopen op klompen

Hahahahaahhaha, neemt hij zichzelf nog serieus, als je zoiets zegt?

Ik zou 11 Japanners contracteren en in de moeilijke wedstrijden ze alles wat beweegt laten neertrappen en na de wedstrijd roepen: Het zijn Japanners, die doen dat niet express...

Express of niet express, schorsen die handel. Dit hoort niet, of je nou een Japanner, Irakees, Portugees of Nederlander bent.

10 december 2013 om 02:21

Ja en de Telkegraaf is ook een hele serieuse krant natuurlijk die altijd allees precies opschrijft zoals je het ook gezegd hebt. Lijkt ook helemaal niet op de Bildzeitung of de Story of de Prive.
Wat daar in staat moet je ook als 100% waar zien toch?

Hij zal 'm vast beter kennen maar dat leek nog wel redelijk met opzet. Maar al zou het geen opzet zijn, dan is het nog zo'n ongecontroleerde en lompe overtreding dat je er rood voor moet krijgen.

Het was inderdaad een hele grove overtreding, alleen ben ik het 100% met Bosz eens dat ik er van overtuigd ben dan Havenaar het niet met opzet heeft gedaan. Zoals Bosz al vertelde is Havenaar juist te lief. Hij mag wel wat 'vuiler" worden. Dat betekend niet dat je doodschoppen hoeft uit te delen, maar een stukje slimmer zijn mag zeker. Havenaar is ook een beetje een lompe voetballer en dat kwam in deze situatie duidelijk naar voren.

Feit is wel dat Havenaar hoe onbedoeld het ook was gewoon geschorst dient te worden. Het zal me niet verbazen als Havenaar nu winterstop heeft en misschien de eerste (twee) wedstrijden na de winterstop ook mist. Wordt het helemaal noodzaak om in januari een spits erbij te krijgen. Tot slot mogen we blij zijn dat het "goed" is afgelopen met Schaars had veel erger kunnen uitvallen.

Japanners doen zoiets niet. Gaap, zelden een dommere opmerking gehoord. Kamikaze piloten bestonden natuurlijk ook niet, want zoiets doet een Japanner niet.

9 december 2013 om 15:55

Helemaal eens. Wat een bedroevende uitspraak.

Wat is dit nou voor poll? Ik denk wel dat het niet bewust is of ik denk niet dat het niet bewust is?
Ik persoonlijk denk dat het niet bewust was, maar dan nog is het op zijn minst gevaarlijk spel en verdient hij dus wel degelijk een straf.

Onzin al die jongens die zulke overtredingen begaan zijn ook altijd net toevallig de liefste jongens die ze kennen en de jongens die zulke overtredingen absoluut nooit zouden maken. Wat Bosz hier loopt te beweren is natuurlijk complete onzin, net of afkomst bepalend is. Er zijn zat voetballers die keurige mannen zullen zijn buiten het veld maar die in het veld wel is hun hoofd kunnen verliezen, waarom zou die Havenaar er geen kunnen zijn ?

Suarez zal ongetwijfeld een hele aardige, sociale lieve man zijn buiten een voetbalveld. Iedereen weet dat Suarez op het voetbalveld een complete gek is. Het is gewoon zo dat veel voetballers denken dat ze op een voetbalveld dingen kunnen maken (zoals deze overtredingen, maar ook elleboogjes etc.) die je in de normale maatschapij niet kan maken, wat natuurlijk ook klopt. Als ik een elleboog uitdeel of ik breek met een kamikaze trap iemands been heb ik een mega groot probleem. Terwijl een voetballer die een bewuste elleboog uitdeelt een wedstrijdje schorsing krijgt en ook nog is helemaal beschermt worden door trainers zoals deze Bosz door het gedrag goed te gaan praten.

Aanpakken die handel !

Peter bosz is dus een racist. Indirect zegt hij dat als het bijvoorbeeld een nederlander of een marokkaan was geweest het aannemelijker zou zijn dat hij het expres deed. Ik vind dat bosz flink gestraft moet worden voor deze uitspraak. Stop racism now !!

10 december 2013 om 02:38

Lees iets over de geschiedenis van de Telegraaf en ontwaak.

Ik denk ook niet dat het bewust is. Havenaar maakt vrijwel nooit overtredingen, als het al gebeurd is het 9 van de 10 keer uit onhandigheid. Maar het is natuurlijk wel een verschrikkelijke overtreding dus als hij geschorst wordt vind ik het wel terecht. Hopelijk is Schaars snel weer erboven op.

9 december 2013 om 11:46

Ben je wellicht Havenaar, gezien je nickname

On: ik denk ook niet dat het bewust was, eerder zeer ongelukkig. Op het moment maakt hij zich breed en kijkt daarna naar de bal, niet waar zijn been terechtkomt en dat was ook niet mogelijk als je ziet vanuit welke hoek Schaars inkomt zetten.

Duidelijk opzet ...als je dat niet ziet

IK weet niet zeker of het met opzet is, zelf als spits zijnde weet ik dat ik zelf ook zo de bal afscherm. en als je goed kijkt zie je ook dat hij Schaars niet goed ziet aankomen. Maar ook al deed hij het niet expres is het alsnog een schorsing waard.

Positieve discriminatie?
Snap dat Bosz zijn spelers in bescherming neemt maar dit zou gewoon een schorsing van 2/3 wedstrijden moeten worden.

Bosz: 'hij is een Japanner en Japanners doen zulke dingen niet'
Beste Peter,
Kamikaze is een japans woord, Peter, enig idee waarom Peter.
lees eens wat geschiedenisboeken.
Dan kan je eens lezen waar japanners allemaal toe in staat zijn in naam van de keizer.

10 december 2013 om 02:25

Lees ook wat geschiedenis boeken van de Telegraaf. Zegt die krant je iets?

Het was geen opzet van Havenaar,als er opzet zou zijn dan zit dat in iemands karakter en laat Havenaar nou net iemand zijn die dit in verleden nooit zulke overtredingen gemaakt heeft.

Gewoon een overtreding die een schorsing verdient. Hij zet bewust zijn voet over de bal, weliswaar om hem af te schermen, maar hij raakt het been van Schaars.
Beetje een onzin om te zeggen dat Japanners dit niet doen. Want ik denk dat iedere voetballer zoiets kan doen.

6 wedstrijden schorsen die Havenaar, oprotten met dit gedrag!!!!

Als het een Marrokaan was dan wel zeker haha, nee die moet 3 wedstrijden minimaal schorsing krijgen

10 december 2013 om 02:35

Iiets over de Telegraaf en diens opruiende karakter van oudsher.

Samen met redactrice (medefinancier van de Telegraaf en vertrouwelinge van Tindal) Amy Grothe-Twiss waren zij verantwoordelijk voor een ware perscampagne ten gunste van Paul Kruger en zijn Zuid-Afrikaanse Boerenoorlog tegen de Engelsen. De Telegraaf kreeg in het geheim zelfs het privilege om persberichten over de oorlog een dag eerder te krijgen dan andere kranten, schrijft Amy in haar memoires. In de Tweede Wereldoorlog liet Holdert de NSB en de Duitse bezetter toe in de kolommen van de krant. Duitse bezetter - in eerste instantie het beleid van Goedemans in grote trekken continueerde. Onder zware druk van het Reichskommissariat moest Fraenkel uiteindelijk instemmen met het plaatsen van anti-joodse artikelen en SS-frontreportages; dat De Telegraaf dit toch deed, terwijl de meeste andere dagbladen dit weigerden, is hem en de krant na de oorlog zwaar aangerekend. Na het overlijden van Hendrik Holdert in juli 1944 en het aftreden van Fraenkel in oktober 1944 kwam De Telegraaf geheel in handen van Henri 'hakkie' Holdert jr.[5] en diens SS-trawanten.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog drukte de drukkerij van De Telegraaf pro-Duitse bladen, waaronder de Deutsche Zeitung in den Niederlanden. Hiermee vertoonde De Telegraaf hetzelfde gedrag als het genazificeerde concern van drukkerij/uitgeverij De Arbeiderspers, die de vervaardiging van veel nationaalsocialistisch drukwerk (onder meer Storm, Groot Nederland en De Waag) ter hand nam tijdens de Tweede Wereldoorlog.[6]

1945-1949: Verschijningsverbod[bewerken]de Commissie voor de Perszuivering heeft geoordeeld dat Holdert het behoud van zijn kranten heeft bewerkstelligd door uit pure baatzucht en welbewust met de vijand te heulen, financiële steun te verlenen aan diens handlangers en verraderlijke en vijandelijke propaganda te voeren. Het oordeel van de Commissie betekende voor de krant een verschijningsverbod voor dertig jaar. Dat verbod werd in 1949 opgeheven. In die periode werden op de persen van De Telegraaf de dagbladen Trouw en Het Parool gedrukt, beide voortgekomen uit het verzet.

Het oordeel van de Commissie voor de Perszuivering heeft er mede toe bijgedragen dat De Telegraaf de exponent bij uitstek werd van de collaborerende pers. Dat beeld wordt volgens onderzoeker René Vos, Niet voor publicatie, de legale Nederlandse pers tijdens de Duitse bezetting, enigszins genuanceerd.[7] Volgens diezelfde Vos kunnen vetes van persoonlijke en zakelijke aard tussen verschillende uitgevers ook een rol gespeeld hebben in het publicatieverbod.

Telegraaf zorgt voor dit racisme. Niet Bosz. Laat je niet misleiden.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren