Adidas snapt niks van kritiek op WK-bal: 'Blijkbaar is er niet geoefend'
Bij sportfabrikant Adidas heeft men met verbazing kennis genomen van alle negatieve kritieken op de nieuw ontworpen WK-bal Jabulani. Spelers van het Nederlands elftal klaagden al over het projectiel, terwijl ook diverse (top)keepers al lieten weten de bal niks te vinden. Woordvoerder Thomas van Schaik van het bedrijf noemt dat vreemd.

“We zijn in december begonnen met het gebruiken van de bal in diverse nationale competities. Alle reacties waren positief”, vertelde hij tegenover persbureau Associated Press. “Bovendien hebben we de bal verstrekt aan alle WK-deelnemers zodat zij tijdig konden wennen. Afgaande op de kritiek hebben ze dat blijkbaar niet gedaan. Ik ben behoorlijk verrast door deze uitlatingen.”
Julio Cesar, sluitpost van Brazilië en Internazionale, vergeleek de bal met een goedkope variant uit de speelgoedwinkel, terwijl collega Iker Cassilas en Real Madrid en Spanje het speeltuig betitelde als een strandbal. Italië-spits Giampaolo Pazzini nam het woord ‘ramp’ in de mond. “Dat ding beweegt zo veel en is lastig te controleren. Je wil springen om te gaan koppen en dan gaat de bal ineens de andere kant op.”