Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Van Persie is het levende, pijnlijke bewijs dat vroeger alles beter was’

Laatste update:

Robin van Persie liet zondag zijn brille zien door AZ-doelman Marco Bizot te verschalken met een stiftje. De goal van de veteraan in de met 0-3 gewonnen bekerfinale is exemplarisch voor de klasse van de spits, aldus Sjoerd Mossou. De columnist van het Algemeen Dagblad ziet het mogelijke afscheid van Van Persie met gemengde gevoelens tegemoet.

"Het is niet Van Persie die opeens van een andere planeet komt, het is meer zo dat Van Persie ons laat zien waar we beland zijn met de Eredivisie. Op welke dorre, armoedige vlakte", aldus Mossou. “Dat ook een oude voetballer van 34, worstelend met zijn eigen gehavende lijf, zelfs op zeventig procent van zijn kunnen nog de beste kan zijn.”

Mossou vindt niet alleen het doelpunt, maar ook de balcontacten van Van Persie die kort na de treffer volgden van uitzonderlijke klasse. "De stilist uit Kralingen raakte de bal steeds één keer. Hij deed dat zo perfect, dat je prompt medelijden kreeg met de spelers die de bal ontvingen, of het nou Jens Toornstra was of Ridgeciano Haps."

"Robin van Persie is één van de laatste grote afgezanten van het oude Nederlandse voetbal, aanbeland in het ontnuchterende nu. Zolang hij speelt, is hij het levende, pijnlijke bewijs dat vroeger alles beter was." Van Persie tekende afgelopen winter voor anderhalf jaar bij Feyenoord, maar het is de vraag of de routinier wel doorgaat, aangezien hij de laatste tijd hint naar een pensioen vanwege de vele pijntjes.

Ben jij het eens met Sjoerd Mossou?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het is niet zomaar een dertigplusser, het is de topscorer aller tijden van Oranje die nog altijd over hetzelfde talent beschikt waarmee hij de PL aan diggelen heeft geschoten. Dat de Eredivisie wat achter ligt is bekend, maar RvP vind ik daar nou niet zo'n goede maatstaf voor. Het is dat zijn lichaam wat tegenzit, maar ik vind hem voetballend nog altijd niet onderdoen voor een Benzema. Zo'n schande is het dan toch niet als zo iemand binnen komt en gelijk de beste is?

25 april 2018 om 16:34

Ja, precies. Tuurlijk hadden we vroeger meer ervaren spelers en was het niveau wel hoger, maar om van Persie dan als maatstaf te gebruiken.. Robin is van absolute wereldklasse (geweest) en techniek en inzicht verlies je echt niet.

Sterker nog: was van Persie maar de maatstaf en had Sjoerd gelijk. Dan zat de hele Eredivisie vol met wereldklasse.

25 april 2018 om 16:34

Puur op techniek staat hij indd boven gasten als Lukaku, Benzema en zelfs Kane. Een schande is het daarom zeker niet indd.

25 april 2018 om 18:00

Lukaku, Benzema en Kane haha, noem je net 3 spelers die amper 10x kunnen hooghouden. Begrijp me niet verkeerd, alledrie wereldklasse, maar om de techniek van Van Persie te vergelijken met die van Kane, daar doe je Van Persie al te kort mee

"het is niet Van Persie die opeens van een andere planeet komt, het is meer zo dat Van Persie ons laat zien waar we beland zijn met de Eredivisie. Op welke dorre, armoedige vlakte", aldus Mossou. “dat ook een oude voetballer van 34, worstelend met zijn eigen gehavende lijf, zelfs op zeventig procent van zijn kunnen nog de beste kan zijn.”

Hahahah dit is echt 100% waar. zelfs op 70% is het klasseverschil enorm met de overige ED-spelers.

25 april 2018 om 16:21

Echter gaat het stukje '' dat ook een oude voetballer van 34'' niet helemaal op. Het is niet zomaar een ''oude voetballer van 34''. Topscorer Oranje, 2x topscorer PL, 1x PFA Player of the Year, +100 goals in PL en United eigenhandig kampioen geschoten.

Mossou schildert het weer als gewoonlijk iets dramatischer af dan het is. Kijk bijvoorbeeld naar Huntelaar. Ook een top spits geweest maar niet het niveau van Rvp. En het is nou ook niet zo dat Huntelaar hier moeiteloos zijn doelpuntjes erin tikt.

Neemt verder niet weg dat het niveau hier in de ED matiger is geworden de laatste jaren.

Niet alles was beter Sjoerd. Verdedigend staan we er nu beter op dan in die succesperiode (2010-2014). In de WK-finale stonden van der Wiel, Heitinga, Matthijssen en Gio in onze defensie. Op Gio na niet om over naar huis te schrijven.
Vier jaar later stonden we om brons te voetballen met achterin Kuyt, Bmi, Vlaar, de Vrij en Blind. Ook alles behalve om over naar huis te schrijven. De Vrij is nu natuurlijk niet de de Vrij van 2014. Die is wel wat gegroeid in Italië.

25 april 2018 om 15:42

@desteek77

Maar we stonden er wel met die defensies. Met Stam en FdB hebben we dit nooit gehaald.

Dus die zwakke verdediging verdient wel enige erkenning. Want vooralsnog hebben zij wel in de finale gestaan met een volgens jou matige verdediging.

25 april 2018 om 16:01

De verdediging was op papier matig, maar stond echt niet zo slecht als mensen beweren. Dit kwam ook mede door Van Bommel en De Jong die al het vuile werk opknapten, maar zoals je zegt verdienen ze wel wat meer erkenning. Ze hielden namelijk ook gewoon stand tegen Spanje in de finale, destijds het best voetballende land ter wereld en die maakten hem pas laat in de verlenging. Dat gaf toch wel aan dat er ook iets goed zat. Nederland moet zich gewoon richten op een nieuw systeem onder Koeman en dan het liefst 532. De talenten breken vanzelf weer door en ik denk persoonlijk dat we met Frenkie de Jong een wereldtopper in wording in huis hebben, terwijl Vilhena na een mooie stap en ontwikkeling prima naast hem kan spelen. Wie je daarvoor op ‘10’ gaat zetten vind ik een veel lastiger verhaal. Mogelijk Donny van de Beek, maar dat vind ik weer meer een ‘8’, net als Vilhena.

25 april 2018 om 16:06

Maar we stonden er wel met die defensies. Met Stam en FdB hebben we dit nooit gehaald.

Dat komt omdat de door velen ontkende factor "geluk" in 2010 en 2014 aan onze zijde was i.t.t. tot de jaren1990-2010. Immers Griekenland heeft ook een Europese titel gegrepen.

Ik ben het overigens helemaal met je eens dat het teambelang onderschat wordt.
Maar Sjoerd vergelijkt individueel (en stapt over het fenomeen team), dus doe ik dat ook. En dán zeg ik dat je met van Dijk, de Vrij en de Ligt defensief gezien in ieder geval een potentieel sterkere verdediging hebt en dus niet, zoals hij stelt enkel achteruitgang.

25 april 2018 om 19:57

Ik snap ook echt totaal niet waarom iedereen de Ligt steeds noemt in het rijtje met van Dijk en de Vrij. Hebben zich allebei al ruimschoots bewezen op het allerhoogste niveau. Dat niveau kan de Ligt in de toekomst misschien nog halen, Maar nu is het niet meer dan een talent, dat ook nog kan mislukken.

Dit is natuurlijk ook vrij logisch dat Van Persie nog steeds beter is dan de rest als ex europees topvoetballer. Dat is nou eenmaal wat er gebeurd wanneer ieder jaar de beste spelers van de competitie worden weggekocht. Het wordt of jonger of er wordt voor gekozen om ervaren spelers te halen die qua basisniveau in nederland sterkhouders zijn, maar nooit het niveau zullen aantikken van spelers als Van persie.

Laten we vooral hopen dat Van persie nog een jaar doorgaat

Aangezien ik al sinds 1976 hoor dat vroeger alles beter was moet het inmiddels al wel heel beroerd zijn. Ja Van Persie heeft een hele goede techniek, maar doe nu niet of hij de beste ooit is. Iedere periode heeft zijn goede voetballers en helaas zit er weleens een mindere periode tussen. zoals ook in de jaren 80 en later ook weer.

Ik vind er wel een hoop onzin in het artikel staan hoor. Tegenwoordig zijn er een hoop sporters die op 100% nog meekunnen in de absolute top. Robin van Persie was op 100% ook absolute top, net als Wesley Sneijder. Waarom is het dan niet mogelijk om op 60-70% in de Eredivisie mee te kunnen? Een Benzema is bijvoorbeeld minder dan van Persie vind ik, maar ik weet zeker dat die over 3 jaar nog steeds op 70% mee kan in onze competitie.

Daarnaast, is het heel schandalig dat een topspeler voetballend er boven uit steekt in onze competitie? Vroeger was misschien alles beter ja, maar om hier nou zo over te zeuren. Dit is gewoon de realiteit.

25 april 2018 om 17:03

Vergeet ook dit niet: de Van Persie van nu is ook beter dan de 18/19 jarige Van Persie.

25 april 2018 om 18:42

Nou.. Een 19 jarige Van Persie had nog niet zoveel blessures achter de rug. Toen was hij, naast zijn uitzonderlijke techniek, ook behoorlijk snel en behendig ondanks zijn lengte. Als hij die vervelende blessures niet had gehad was hij waarschijnlijk veel eerder weggegaan bij Arsenal.

RvP is en blijft qua techniek een van de meest begaafde die we hebben gekend in ons landje. Het geluk van techniek is dat dit gewoon een aangeboren gave is, en fysieke fitheid hier bijna geen invloed op lijkt te hebben. Hij heeft het geluk dat de Eredivisie zowat de minst fysieke competitie is, waardoor hij tijd en ruimte krijgt om zijn klasse te tonen. Ik weet niet of hij nu evenveel succes zou hebben gehad in bijv. de Schotse of Portugese competitie.

Ik snap dit oprecht niet. We maken gewoon een mindere periode door met Nederland. 1980 tot 1988 deden we ook nergens aan mee. Toen konden we zeker ook geen spelers meer opleiden. Toen voila, hadden we in 88 opeens een EK titel en kwamen in de jaren 90 spelers als Bergkamp, Kluivert, Seedorf, Davids etc etc etc door. Uitzonderlijke voetballers zijn zeldzaam, Nederland is klein, soms hebben we gewoon ff niets rondlopen. Kan de beste overkomen.

Dat Ajax en PSV niet meer serieus meedoen om de CL heeft verder ook geen kudt met opleiden te maken. We hebben gewoon geen geld om getalenteerde spelers vast te houden. In tegenstelling tot andere landen waar arme clubs spelen die wel wat verder komen, zijn onze talenten echter nog steeds gewild waardoor ze vaak al vroeg worden weggekocht en je achterbljft met een uitgekleed team. Dan kan je beter ietwat uitgerangeerde oudere spelers kopen en zo, net als bijvoorbeeld Basel of Salzburg soms in de 8e finale van de CL komen en dan met 30-0 verliezen van een topclub, maar joepie de fuking poepie daar word je blij van.

Ik kan het mis hebben hoor maar is dat wel waar? Vroeger toen Rijkaard terug kwam bij Ajax na een topcarriere was hij toch ook de leider van een elftal met behoorlijk wat jonkies er in? Het komt gewoon in pieken en dalen, soms heb je een goede landelijke lichting en dan weer een tussen periode.

Als we maar lang genoeg blijven roepen en schrijven hoe slecht het allemaal wel niet is wordt het er ook niet beter op. Er komt voldoende talent aan, dus heb geduld.

25 april 2018 om 16:11

Inderdaad. Het is zo'n grijsgedraaide plaat die die journalisten telkens opnieuw afspelen. Vind het gewoon dommig van Mossou.

De jeugd voetbalt een veel minder aantal uren in de week. Wel de standaard trainingen maar veel minder tussendoor buiten op straat (beeldschermverslaving). Waardoor de gemiddelde getalenteerde voetballers veel minder een ontwikkeling door maken om goede voetballers te worden. Hierdoor gaat het gemiddelde niveau en weerstand omlaag. De echte grote getalenteerde, zullen altijd wel boven komen drijven.

Mossou heeft volledig gelijk. Een speler met de klasse van Van Persie zie je gewoon helemaal niet meer in de Eredivisie, hij is echt een uitzondering. En dat was 10/15 jaar geleden echt wel anders. Spelers als Suarez, Ibrahimovic, Litmanen, Kalou, Sneijder, Tomasson, Davids, Robben, Van der Vaart, Ruiz, Van Bommel, Huntelaar, Kuyt, Van Persie zelf, noem maar op liepen toen op onze velden. En laten we het maar al helemaal niet hebben over de periode daarvoor (denk aan de Bergkampen, Ronaldo's, Romario's, Van Nistelrooys en (henrik) Larssons van deze wereld... ). Van Persie steekt er nu gewoon met kop en schouder bovenuit, en dat was in die tijd wel anders. Niet dat ik alle spelers die ik nu net noemde zo goed vind als Van Persie of zo (sommigen zijn niet eens vergelijkbaar), maar het algemene niveau lag gewoon een tandje hoger, op z'n zachtst gezegd, en we keken veel minder op van iemand met de klasse van Van Persie. Natuurlijk werden die spelers toen ook wel bewonderd, maar zo waren er gewoon veel meer dan nu.

Het is inderdaad een beetje pijnlijk wanneer je beseft dat Van Persie voorlopig de laatste is van zijn soort: De technisch vaardige spits.. Een echte Nederlandse voetbaltraditie komt tot een eind met hem.

Ik volg de jeugd behoorlijk goed en ik kan jullie verzekeren dat we in de aanval niet zo een talent hebben rond lopen (lang, fijne trap, technisch en goed voor de goal) Zo een speler gaan we niet zien voor de komende 10 jaar in Nederland.

25 april 2018 om 20:16

10 jaar nog wel. Je hebt ook een vooruitziende blik op alle huidige spelertjes van 10-14 in Nederland?

Och och, beste Sjoerd blinkt weer eens uit in negatieve ouwe mannenpraat. En zo oud is ie niet eens. Je zou dan ook kunnen zeggen dat er in de Europese top nog zoveel 30plussers rondlopen (messi, Buffon, Ronaldo, Robben etc) dat dat ook iets zegt over het niveau daar. Dat doen we ook niet he. Van persie was ooit een geweldige voetballer en op basis van zijn voetballende kwaliteiten nog altijd van waarde in Nederland. Net als Kuijt dat vorig jaar was, Rijkaard in 1995 en pak m beet Cocu en Lerby dat voor psv waren. Allemaal voetballers die hun echte top voorbij waren, maar in Nederland gewoon belangrijk konden zijn. Dit is geen maat voor het Nederlandse voetbal. Maar gewoon een zure columnist.

Toen Dennis Bergkamp stopte, wat mijn 'jeugd held was', waren daar nog een handvol andere spelers die potentieel dat niveau of beter konden halen. Nu... niemand en dat gevoel doet mij ook pijn. Robin is echt wel 1 van de beste ooit. Ik heb helaas Cruijff nooit zien voetballen maar los van hem misschien dan wel de beste. Die zijn er ook niet elke generatie.

Maar waar ik weer niet mee eens ben, is dat we een aantal spelers in de eredivisie te kort doen. Natuurlijk, Van Persie was ooit de nr 3 van de wereld, na Messi en CR, dus die vergelijking moeten we even los laten. Maar ik kan ook wel genieten van een Berghuis hoor. Robin is misschien bescheiden als het over de goal gaat, maar het is wel zo dat zonder iemand met de kwaliteit van Berghuis Robin die bal die hij in passt nooit meer terug krijgt. Dat zag je bij Fener heel vaak bijvoorbeeld. En later bij United zelfs. Dus iemand als Steven groeit en kan zijn kwaliteiten gebruiken met spelers als Van Persie. Het maakt elkaar beter. Daarnaast moet ieder zijn plek kennen. Als je bij Fener zag dat Van Persie zo vaak in zijn favoriete zones werd overgeslagen, of ballen kreeg die pijn doen aan je ogen, of een combinatie aan ging en zijn mede speler weer eens van meter of 20 de bal het stadion uitschoot ipv te combineren...dan kan je hoe goed je ook bent niets. Dat geld dus ook voor sommige spelers in de eredivisie.

Handelingssnelheid is te traag, geen lef of te weinig kwaliteiten in het algeheel. Zonde want er zijn er genoeg die aardig kunnen ballen

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren