Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Ik werd destijds weggehoond vanwege mijn keuze voor De Ligt’

Laatste update:

Danny Blind liet als bondscoach Matthijs de Ligt op zeventienjarige leeftijd debuteren in het Nederlands elftal. Oranje ging op die avond in maart 2017 met 2-0 onderuit in en tegen Bulgarije en Blind kreeg de nodige kritiek omdat hij de jonge verdediger voor de leeuwen had gegooid. Hij zegt in gesprek met Voetbal International dat hij destijds ‘weggehoond’ werd door zijn keuze voor De Ligt.

Door blessures van Virgil van Dijk, Jeffrey Bruma en Stefan de Vrij kwam Blind bij De Ligt uit. “Hij was vierde keuze, maar in mijn ogen er wel klaar voor. Het liep anders dan gehoopt en gedacht, maar nu, een jaar later, ziet eenieder zijn specifieke kwaliteiten. Ik werd destijds weggehoond vanwege mijn keuze voor Matthijs. Daar lijken veel mensen inmiddels wel op terug te komen”, aldus Blind, die benadrukt dat De Ligt ‘een hele goede speler’ wordt.

“Als captain wacht een volgende stap, dan moet je leidinggeven. Mag je dat verwachten van iemand van zijn leeftijd? Die vraag kun je stellen, maar hij heeft wel de eigenschappen van een leider”, vervolgt de voormalig bondscoach. Blind stelt dat het zinvol is voor De Ligt om, mits Ajax Europees voetbal speelt, nog een jaar in Amsterdam te blijven. “Tegen grotere spitsen, die tactisch sterker zijn, ligt de volgende prikkel.”

Heeft Danny Blind Matthijs de Ligt destijds te vroeg voor de leeuwen gegooid bij Oranje?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ja Blind, de man had amper 10 wedstrijden achter de rug. De De Ligt van nu is een stuk verder en volwassener. Wesley Hoedt speelde volgens mij gewoon bij Lazio en deed het daar ook goed, dus het was raar dat je die niet meteen opstelde

21 maart 2018 om 15:50

Het was gewoon te idioot voor woorden. Het zegt genoeg over Danny Blind dat hij dat nu nog steeds zelf niet inziet... De ligt maakte kapiltale blunders. Dat kon je De Ligt niet verwijten, hij was nog erg jong, maar zijn trainer, die de selectie samen stelde natuurlijk wel. Hoedt had inderdaad gewoon moeten spelen. Was in vorm en had veel eer ervaring...

21 maart 2018 om 16:37

De eerste goal is in eerste instantie een fout van Strootman. Hoe kan die man van Bulgarije die pass anders geven? Strootman stond er gewoon naar te kijken. Ja, De Ligt timede toen mis, maar volgens mij had ie geen andere keus, omdat als ie niet probeerde te onderscheppen, de man weg was geweest met de bal.

Die 2e goal kopt De Ligt de bal naar Wijnaldum. Wijnaldum gaat een duel aan als een zoutzak, waarna zijn tegenstander vrij kan koppen. Doordat De Ligt uit positie was door die kopbal eerder, kwam hij te laat om de doorgekopte bal te onderscheppen.

Ja, De Ligt was bij beide goals betrokken, maar spelers als Wijnaldum en Strootman maakten de kapitale fouten.

21 maart 2018 om 17:38

Mooi verhaal. De Ligt was verantwoordelijk voor die doelpunten.

21 maart 2018 om 19:37

Ja ook Koeman ziet het niet doorStrootman te selecteren.

22 maart 2018 om 05:48

Ja en dat zegt al genoeg..
Die beide (vervolg)acties van de Ligt als CV was pure onervarenheid, dan kun je wel spreken dat hij geen andere keus had maar dat is onzin.
Ik ben er van overtuigd dat v.Dijk of de Vrij en zelfs Hoedt een andere betere aanname/optie hadden gecreëerd, in juist dergelijke situaties is een ervaren klasse CV onontbeerlijk.
Blind nam een onverantwoord risico voor een te beladen wedstrijd die winst moest opleveren.
Uiteraard gaat het te ver om de uitschakeling op die ene wedstrijd te schuiven want dat had domweg tot zover niet gemogen, de hele kwalificatie-cycles waren een drama en daarin heeft Blind 100% aandeel in ook gelet het feit dat Advocaat in vrijwel verloren positie toch nog bijna kwalificatie had afgedwongen.
#Blind_out

22 maart 2018 om 06:11

Koeman biedt Strootman een nieuwe kans op basis van zijn recenste optredens en in dat opzicht niet meer dan terecht.

22 maart 2018 om 19:23

VZ...mijn gemotiveerd berichtje hierboven werd dubbel geplaatst, ik heb de dubbele tekst getracht te wissen maar kennelijk bleef het laatste woord "#Blind_out" ongewild nog staan.
Alsjeblieft zeg moet je daarvoor gestraft worden met een aftrekpuntje....hmm prima weer hoor, erg kinderachtig.

21 maart 2018 om 16:06

Ach Hoedt liet de wedstrijd daarna exact zien waarom Blind niet voor hem had gekozen. Was nog slechter dan De Ligt en over het valen in die wedstrijd van BMI hoor je ook helemaal niemand. Allemaal zeer overdreven.

21 maart 2018 om 16:10

Dusdat. De Ligt liet toen al wel zien een enorm talent te zijn, maar maakte ook regelmatig beslissende fouten. En die roep je dan op voor een cruciale wedstrijd. Dan waren er gewoon voldoende alternatieven met Vlaar, Gouweleeuw, Pieters, Rekik etc. Die hebben zeker niet allemaal de potentie die De Ligt heeft, maar op dat moment waren dat wel meer zekere keuzes geweest, zeker tegen Bulgarije.

21 maart 2018 om 17:14

Slechtste bondscoach uit de Nederlandse geschiedenis. De Ligt was totaal niet klaar voor Oranje een jaar geleden en dat had iedereen gezien behalve Blind. Nu heeft hij heel wat meer wedstrijden in de benen en veel meer zelfvertrouwen dan toen der tijd. Wilt hij zijn keuze nu goedpraten? Wauw

ja vind die dat gek? 17 jarige verdediger opstellen in een elftal dat niet draaide en geen zelfvertrouwen had. De Ligt was en is naar mijn mening nog steeds niet klaar voor het Nederlands elftal. geweldig talent, alleen het Nationale elftal is voor de beste van het moment en niet voor potentie. ondanks de blessures die er waren was dit geen goede keuze

21 maart 2018 om 15:48

De Ligt is op dit moment gewoon de beste CV van de Eredivisie. De enige centrale verdedigers bij Oranje die beduidend beter zijn, zijn de Vrij & Van Dijk dus ik vind het logisch dat hij er nu bij zit.

21 maart 2018 om 15:54

Ja nu, toen niet en bovenstaande heeft het over NU!

21 maart 2018 om 16:01

hij ontwikkeld zich inderdaad vrij goed, maar beste CV van de eredivisie zegt daadwerkelijk helemaal niks. Vergeet niet dat Nederland op de coefficient voorbij gestreeft is door landen als Tsjechie en Oostenrijk... Nogmaals Hij ontwikkeld zich goed en zal op termijn zeker van waarde worden. Maar er lopen in het buitenland ook verdedigers rond die wekelijks betere tegenstanders hebben dan spelers als Mike van Duin en Tom van Weert. En spelers die enkel in Nederland spelen, hoeveel potentie ze ook mogen hebben moeten zich eerst maar eens staande zien te houden in een betere competitie. en dat lukt vaker niet dan wel

21 maart 2018 om 16:04

'De Ligt was en is er naar mijn mening nog steeds niet klaar voor het Nederlands elftal'. Daar reageert Joey op, lijkt me. Dat ie er nu nog steeds niet klaar voor zou zijn.

21 maart 2018 om 16:12

Nu wordt hij terecht opgeroepen. Toen niet. Hij liet wel zien een geweldig talent te zijn, maar was ook nog onwijs instabiel en maakte redelijk wat foutjes. Niet raar voor een 17-jarige jongen, maar dat kon je op dat moment niet hebben in het Nederlands Elftal, zeker niet in die fase. Goedkoop scoren van Blind.

Wat een vergelijking. Hij had toen net 3 wedstrijden in het eerste van ajax gespeeld en werd door Danny Blind voor de leeuwen gegooid in een wedstrijd waar kwalificatie van Oranje vanaf hing. Dan stel je toch niet zo'n onervaren jongen op.

21 maart 2018 om 15:54

Het grappigste is nog wel dat hij er complimenten voor verwacht. Hij zou tegenover de media voor de rest van zijn leven niet moeten praten over oranje. Hij is letterlijk de oorzaak dat we nu een WK gaan missen

Dit is toch lachwekkend, man. Alles draait om timing meneer Blind. De beste voetballer van Nederland ooit debuteerde ook pas op zijn 19de. De Ligt is een heel groot talent en wordt steeds beter, maar hem laten debuteren in een belangrijke wedstrijd op die leeftijd, na enkele goede wedstrijden bij Ajax, sloeg echt helemaal nergens op.
Daarnaast heeft iedereen die toen kritiek leverde, nooit beweert dat De Ligt een slechte voetballer was die er niets van kon. Het moment was er gewoon niet naar.

21 maart 2018 om 15:30

Precies. Als de oud bondscoach van Argentinië Messi op 13 jarige leeftijd had laten debuteren was dat ook belachelijk geweest.

21 maart 2018 om 15:55

Precies dit. Dit zegt genoeg over Blind. Hij zal niet leren van zijn periode bij Nederland, want volgens zichzelf heeft hij alles goed gedaan.

Goede vergelijking Danny! De Ligt is ondertussen een jaar verder, heeft ervaring op het hoogste niveau en heeft een heel seizoen kunnen laten zien wat hij waard is bij Ajax. Dat is natuurlijk exact hetzelfde als 5 wedstrijden gespeeld te hebben en vervolgens een cruciaal kwalificatieduel laten spelen...

En dit is een van de redenen waarom jij hem hebt laten debuteren op zo'n jonge leeftijd, zodat je achteraf bij jezelf, veren in je reet kan duwen. Iedereen ziet dat deze jongen potentie heeft om een leidende rol in het Nederlandse elftal te krijgen, alleen wilde jij de krediet.

Een jaar na dato nog steeds dezelfde plaat voor de kop, zegt genoeg. De Ligt was nog lang niet klaar voor het Nederlands elftal, en dat was hij nog niet geweest als we ons wel gekwalificeerd hadden. Nu hebben ze even de tijd om jong talent in te passen omdat ze opnieuw niet aanwezig zijn op een eindtoernooi.

Iedereen herkende de kwaliteiten en de potentie van de Ligt, Danny. Maar het was gewoon ridicuul om een groot talent, die net wat potjes bij Ajax achter de rug had, in zo'n cruciaal duel te laten starten. Dáárom kreeg je de hoon over je heen.

Danny kan het altijd weer mooi brengen.

Komt omdat hij toen 4 wedstrijden op niveau had gespeeld in plaats van een heel seizoen bij Ajax en een Europa League finale.

Danny, potentie maakt iemand nog geen topspeler. Ik ben geen trainer, dus wat weet ik ervan, maar het Nederlands elftal kwam op dat moment echt veel te vroeg.

Destijds was het ook gewoon een belachelijke beslissing. Ik snap niet wat hij bedoeld met ´daar lijken veel mensen inmiddels wel op terug te komen´. Volgensmij zij toen bijna iedereen dat de Ligt een toekomstig basisspeler voor Oranje is maar dat het na 5 goede wedstrijden in de eredivisie, hem in een ontzettend belangrijke kwalificatiewestrijd, voor de leeuwen te gooien.

Was gewoon een publiciteitsstunt van hem, zodat hij later kan zeggen ''ja, die superverdediger van Barcelona? Ik liet hem al vroeg debuteren!'' (ja, we weten niet hoe ver De Ligt gaat komen, maar je snap mijnt punt ). Hij hoopte vast vurig dat De Ligt een geweldige wedstrijd zou spelen, maar dat liep anders.

De Ligt is nu veel verder, maar zoals iedereen dat hier aangeeft is dat niet zo gek. Hij heeft nu bijna een heel seizoen basis bij een ED topclub erop zitten. Dat Blind dit niet snapt is ongelooflijk. Ook de betere spelers van de wereld waren ooit onervaren en nog niet klaar voor het grote werk, zo gaat dat.

Wat heeft die Blind echt een pijnlijk gebrek aan zelfreflectie zeg. Stuitend werkelijk.

Ik blijf het zeggen, deze man vind zichzelf heel wat.
Dit is weer typisch zo van Gaal trekje, zie je nou dat ik het wel goed zag.
Iedereen zag dat De Ligt een van de grootste verdedigende talenten in Nederland is. Maar toen die tijd met amper 500 minuten in zijn benen, was hij er niet klaar voor en daar viel Nederland over. Niet over de kwaliteiten of toekomstige kwaliteiten maar het moment.

21 maart 2018 om 17:42

Precies, + dat je met Hoedt een prima alternatief had. Het meest pijnlijke aan die avond vond ik nog geeneens dat De Ligt die fouten maakte, maar dat hij vervolgens in de rust gewisseld werd door diezelfde Hoedt die ieder verstandig mens vanaf het begin had laten spelen.

21 maart 2018 om 18:14

Je hebt het over Hoedt die in de volgende wedstrijd ook doelpunten weggaf? Die Hoedt? De Ligt was trouwens niet de enige verantwoordelijke voor de doelpunten, maar iedereen volgt de hype door alles op hem af te schuiven.

21 maart 2018 om 18:39

Dat is kennis achteraf. Op dat moment was de keuze voor Hoedt logischer geweest. En ik weet ook wel dat De Ligt niet als enige verantwoordelijk was, maar je merkte aan alles dat hij er nog niet klaar voor was en daar gaat het nu om.

22 maart 2018 om 03:04

Tja, net zoals het kennis achteraf was dat De Ligt niet had moeten spelen. Wie zegt dat Hoedt niet ook fouten had gemaakt als hij wel had gespeeld?

22 maart 2018 om 23:27

Beetje een rare vergelijking. Je maakt op voorhand een keuze die de grootste kans van slagen heeft. Natuurlijk hadden beide in de fout kunnen gaan, maar als je op voorhand moet kiezen, ga je dan voor een groot talent dat echter nog heel ruw is, nog fouten maakt door onervaren/jeugdigheid en nog geen half jaar op het eerste niveau heeft gespeeld? Of een jongen die op dat moment geregeld minuten maakte bij een Italiaanse subtopper? De laatste optie was veel veiliger.

Dat werd je door hem voor de leeuwen te gooien en hem vervolgens na een foutje opzichtig te slachtofferen in de rust. En terecht.

Volgens mij begrijpt Blind het nog steeds niet helemaal. Niemand verwijt hem dat hij het talent in De Ligt zag. Hem wordt verweten dat hij een talentvolle speler die er nog niet klaar voor was in een cruciaal duel in de basis zet. De De Ligt van een jaar geleden was een hele andere speler dan die van vandaag. Minder volwassen, minder goed. Nogmaals, het talent was aanwezig, daar heeft hij volkomen gelijk in. Maar als je zo'n gozer dan wil belonen stel je hem op in een oefeninterland, of laat je hem de laatste 10 minuten tegen San Marino of Andorra meedoen.

Je kunt best door veel blessureleed een 17-jarige laten ruiken aan Oranje in een oefenduel. Dit was echter een cruciaal kwalificatieduel die door het optreden van de Ligt en Zoet op een waar fiasco is uitgelopen. In zo'n pot laat je een 17-jarige toch niet debuteren. Was een onbegrijpelijke keuze en nog onbegrijpelijker dat Blind zijn stoep nu "probeert" schoon te vegen i.p.v. in de spiegel te kijken en te zeggen: "danny, je was een goede voetballer, maar een goede coach zul je nooit worden".

Ik denk dat iedereen het talent van De Ligt wel zag en verwachte dat hij in de toekomst bij Oranje zou zitten, maar een 17-jarige na een paar wedstrijdjes bij Ajax bij de selectie halen was geen slimme keuze. Had een degelijke ervaren speler gepakt die niet onder de zenuwen zat.

Verder werd je niet door deze keuze weggehoond. Als je uit tegen Turkije moet voor de EK kwalificatie en je staat derde, Turkije staat vierde, derde plek gaf recht op play offs en bij verlies zou je vierde staan, wat moet je dan doen? Juist, achterover leunen en de povere en creativiteit loze Turken laten komen om er vervolgens met snelheid uit te komen. Wat zegt Scholletje? Dat is niet des Nederlands, speelt een aanvallende 433, na tien minuten verdediging op de middenlijn, balverlies, counter tegen en doelpunt en je liep achter de feiten aan. Ik heb behalve mezelf nooit iemand hierover horen zeggen, ook geen enkele analist. Maar dit bewees toch al meteen de ongelofelijke onervarenheid of eerder gezegd gebrek aan tactisch inzicht van dit onbenul?

Verder waren zijn selecties om te huilen, hij had geen overwicht in de groep, spelers namen hem niet serieus, tactisch viel die door de mand, het was echt huilen met de pet op met deze man. Maar ondanks dat hij overal gefaald en geflopt is, kan die nog gewoon bij Ajax en Ziggo terecht.

Blind heeft de jongen bijna kapot gemaakt. Er kwam zoveel druk op z'n schouders te staan. Dat de Ligt dan ook door het ijs zakte was geen wonder. Niet te vergeten dat de tiener ook meteen moest presteren in een slecht draaiend elftal. Dit was echt nergens voor nodig. Het is dan onwijs knap dat de Ligt zich zo goed heeft hersteld. Ik ben echt benieuwd waar hij over, pak weg, vijf jaar zal zijn? Het Nederlands voetbal mist nu echt wereldtoppers. Wie weet wat het plafond van Matthijs is?

Dus blind heeft nu t idee dat zijn keuze van toen wordt gerechtvaardigd door de ligt’s ontwikkeling daarna ? Slimme vent..

Ik riep het destijds al, het zou me niks verbazen als hij hem oproept zodat hij achteraf kan roepen ''ik heb Mathijs de Ligt laten debuteren in Oranje''. Persoonlijk gokte ik dat hij er nog even mee zou wachten, maar schijnbaar is een jaar al lang genoeg om te wachten voordat ermee gepronkt moet worden.

Zijn debuut in de basis tegen Bulgarije had niet moeten plaats vinden. Blind had voor Hoedt moeten kiezen. Had hem lekker tegen Italie in die oefenwedstrijd erna laten debuteren een kwartier voor tijd, als het er allemaal toch niet zoveel toe doet. Maar nu? nu was het een cruciale wedstrijd in de kwalificatiereeks en dan neem je zo'n gok. Een gok die verkeerd uitpakte, met grote gevolgen voor Oranje. Ook voor De Ligt vervelend om op zo'n manier zijn debuut te maken.

De Ligt nu oproepen is logisch, een jaar geleden absoluut niet. Ik zou het op prijs stellen als Blind niet zijn keuze van toen gaat rechtvaardigen op basis van de ontwikkeling van de speler nu. Het is en blijft een verkeerde keuze, klaar.

Blind heeft zeker een goede kijk op voetbal, denk niet dat veel mensen daar aan twijfelen. Het gaat echter ook om timing, communicatie en overwicht. Daar ontbrak het hem helaas aan.

Blind is blind voor (leef)tijd en ervaring. Was toen belachelijk. Nu kun je hem er wel bij hebben. In de basis is nog wel de vraag.

21 maart 2018 om 17:51

Tja, het is soms ook wel betrekkelijk hè. Toen Ronald Spelbos in 1987 de finale van de EC2 miste met Ajax stelde Cruijff met de 19-jarige Frank Verlaat gewoon keihard een debutant op in een Europacup-finale.

22 maart 2018 om 10:39

andere tijden, andere staat van het Nederlandse voetbal, zowel nationaal als internationaal.

het is veel makkelijker te debuteren in een van de best presterende teams die met 10 man zich waarschijnlijk ook zouden redden dan in een slechtlopend team.

Kijk bijvoorbeeld naar Cuenca, Munir, Montoya etc bij Barcelona, leken megatalenten want ze konden mee bij het beste Barcelona ooit, maar daarna bleken het waardeloze spelers voor de top.

22 maart 2018 om 19:10

De laatste spelers die je noemt kun je vergelijken met dat Wooter, Musampa, Reuser en nog een paar van deze jongens ook gewoon prima meevoetbalden met het Ajax van Van Gaal.

Er waren weinig mensen die twijfelde aan de voetballende kwaliteiten van de Ligt. Alleen had Blind als bondscoach moeten weten dat alleen veel talent hebben niet genoeg is voor het nationaal team. Oranje is geen speeltuin waar spelers fouten mogen maken in het Nederlands elftal moet je er staan een meneer zijn ervaring hebben.
Mede het selecteren van de Ligt bewijst dat Blind niet geschikt was als bondscoach.

En terecht! Hij kwam net kijken en maakte geregeld een cruciale fout. Dat is inmiddels veranderd, maar ook achteraf is het gewoon een stomme keuze geweest. Oranje is niet de plek om te leren, dan moet je er staan. Het is niet de schuld van De Ligt, maar van Blind.

Zelfde als vlaar tegen Italië destijds.

Ja, natuurlijk Pipo! De Ligt is inmiddels een dragende speler die speelt zoals elke topclub dat graag ziet. Hem destijds in de basis laten debuteren in een van de meest cruciale wedstrijden van Oranje op dat moment, een week nadat hij tegen Excelsior jammerlijk de mist in ging en een tegengoal veroorzaakte is wel het achterlijkste wat je kunt doen als bondscoach. Nu je gelijk halen heeft geen zin, want ten eerste blijft het een blunder van formaat om hem toen op te stellen en ten tweede zag iedereen rond die tijd al lang dat Mathijs de Ligt een grote speler ging worden.

Danny Blind. Een goede voetballer maar verder bij al zijn andere functies binnen de voetballerij totaal mislukt!

Blij dat ie weg is.
Hij snapt t niet blijkt wel.
T zegt niets over de kwaliteit van de speler. Het zegt wel iets over de beperkte kwaliteit van de trainer.
Speler had toen nog geen ervaring.

Ik vond dat Blind echt onevenredig hard werd aangepakt, omdat het een ajacied is deels, maar schijnbaar denkt iedereen dat we de luxe hebben om ons dat te veroorloven. Koeman heeft exact het zelfde probleem, gebrek aan kwaliteit en gelukkig kiest ook hij, net als Blind, voor talentvolle spelers want die zouden wel naar dat niveau kunnen groeien.

Terechte beslissing van Blind destijds om de Ligt te laten debuteren. Hij was er klaar voor. Jammer dat hij door fouten van de meer ervaren spelers een paar maal in grote problemen werd gebracht. Zegt veel over het niveau van die spelers. Blind heeft gewoon gelijk.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren