Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Ajax gaat in overleg over rol algemeen directeur Van der Sar’

Laatste update:

Ajax gaat op korte termijn de rol van Edwin van der Sar tegen het licht houden. Als algemeen directeur heeft hij een beslissende stem in het Technisch Hart en volgens ingewijden is het de vraag of dat wenselijk is, weet De Telegraaf.

Het vertrek van Peter Bosz naar Borussia Dortmund lijkt ten grondslag te liggen aan het bespreken van de rol van Van der Sar. Tijdens de zomerstop stond Van der Sar samen met Dennis Bergkamp lijnrecht tegenover directeur spelersbeleid Marc Overmars. Bosz kreeg hierdoor niet zijn zin over de invullig van zijn technische staf, waarna hij naar Dortmund vertrok.

Marcel Keizer werd aangesteld als opvolger van Bosz, terwijl Overmars liever had gezien dat de nieuwe Ajax-coach in eerste instantie zou worden klaargestoomd aan de hand van Michael Laudrup. Van der Sar en Bergkamp achtten Keizer na zijn succesvolle jaar bij Jong Ajax echter klaar voor het grote werk, ook al vond Keizer een tussenstap naar verluidt niet onverstandig.

De Ajax-directie en raad van commissarissen overlegden woensdag, maar over de rol van Van der Sar is niet gesproken. Een woordvoerder laat weten dat er louter is gepraat over de begroting, die moest worden bijgesteld na het mislopen van Europees voetbal. "Vanzelfsprekend kwam ook de transferwindow ter sprake. Maar de rvc en directie hebben vooral de consequenties van de Europese uitschakeling doorgenomen."

Als algemeen directeur mag Edwin van der Sar geen stem hebben in het Technisch Hart

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dan denk je heel vorig seizoen dat je cluppie er weer aan komt in Europa.. dat we in een stijgende lijn zitten qua niveau, Financien en interne organisatie... en dan in @#$&@#!! 2 maandjes komt alle ellende eruit, zit je zonder europees voetbal, heb je een selectie waarmee je ^hopelijk^ nog net aan mee kan doen om het kampioenschap en is er wederom een hoop gezeik bij de club.. het is weer zover, we zijn weer terug bij af..

31 augustus 2017 om 08:27

Pfff, precies!

31 augustus 2017 om 08:32

Ik deel je mening Ibra. Daarom is de frustratie zo groot. Ik had ergens best vrede met de uitschakeling tegen Nice. Rosenborg en de soap rond Sanchez was voormij onacceptabel. Toen besefte ik echt hoe groot het falen was na de EL finale. Er is totaal niet geanticipeerd op het vertrekken van mogelijke spelers en de verdediging had al lang versterkt moeten worden. Dit zijn twee cruciale fouten. Iemand moet er nu voor betalen want de blamage is extreem groot.

31 augustus 2017 om 08:48

007 Dit is niet het eerste jaar dat er niet geanticipeerd werd.

Vorig jaar was precies hetzelfde aan de hand. Heel Nederland riep dat Ziyech moest komen. Vanuit Ajax werd er geroepen niet nodig. Toen de voorbereiding slecht was moest hij op stel en sprong nog komen. Vorig jaar waren ze ook te laat met de selectie op orde te krijgen en liepen ze cl mis.

Het gaat fout vanaf de kampioenschappen van de Boer. Ajax liep voor op de rest van Nederland en het enige wat men moest doen is de selectie zo goed als in tact te houden en voor de juiste posities spelers aan te trekken. De mix ervaring en jeugd was dan jaarlijks goed geweest.

Echter wat gebeurde er steeds gingen de beste weg wat logisch is maar er kwam niks goeds voor terug. Een westerman een Dijks dat soort spelers kwamen terug echter dat is een totaal verkeerde vijver.

Als was het beleid goed geweest en misschien had je je salarisplafond dan iets omhoog moeten gooien wat financieel makkelijk haalbaar is bij ajax had ajax gewoon jaarlijks in de CL gespeeld en was er nu geen gezeik.

Echter van der Sar en Overmars willen alles het liefst met talenten oplossen alleen zo groei je niet door. Ja je bankrekening wel.

31 augustus 2017 om 09:24

Het gaat fout bij de uitvoering van het plan Cruijff. Daar ontstond toch al weer een tweestrijd, zoals deze altijd binnen Ajax ontstaat. Want zowel bij de opzet van de jeugdopleiding als bij de uitvoering van het veldspel bij het eerste elftal was er geen eenduidige opvatting. Daar ga je met je mooie bedoelingen. Het draait immers allemaal om de uitvoering. Cruijff zag het destijds goed, maar als ze dan niet met elkaar doorpakken dan verzandt je weer in oude gewoontes. Bosz gaf iig het spel terug. Maar hoppa ook dat wilde ze niet behouden. Laat hem maar gaan en zie hier. Ajax is het kneusje van Europa. Ze beklommen een berg, dachten dat ze er waren, maar ze vielen vervolgens hard. Het technisch hart werkt niet zoals deze ooit is bedoelt. Jonk weg, Bosz weg, lid RVC weg. Let op: Overmars stapt zometeen ook op. Hij wordt teveel belemmerd in zijn werkzaamheden. Dan blijft over: onkundige mensen die Ajax niet naar boven helpen.

31 augustus 2017 om 11:50

Tja, van Nice kun je verliezen net als je dat kunt van Rosenburg. Ajax is een middelmatig team net als Nice en Rosenburg, verder heeft Ajax een dramatische voorbereiding gehad (nouri). Sanchez verkopen vind ik ook logisch, zoveel geld en hij wilde zelf heel graag dan is het risico te groot om dit niet te doen.

31 augustus 2017 om 12:39

@bliek... overmars wil juist geld uitgeven maar wordt steeds tegengehouden. Die staat vaak tegenover vd sar.

31 augustus 2017 om 15:07

@bliek

Ik snap niet dat je voor deze reactie een groen randje krijgt. Maargoed, dat terzijde.

Ajax verkoopt jaarlijks hun beste spelers. Dat is geen ramp dat is voetbal. Ajax is tevens zeer goed in het verkopen en krijgt ongelofelijk grote bedragen. Hier staan ze in Nederland op eenzame hoogte want Feyenoord en PSV kunnen slechts dromen van zulke bedragen voor hun top spelers.

Ajax wil spelers terughalen die kwalitatief niet veel onder doen voor diegene die vertrokken zijn. Beter gezegd, ze willen alleen tot koop overgaan als de speler een meerwaarde bied tegenover wat ze in de jeugd hebben lopen of iets biedt wat Ajax helemaal niet heeft rondlopen. Prima beleid denk ik zo. Echter zit hier een schaduwzijde aan. Namelijk spelers die Ajax goed genoeg acht, zijn voor Ajax meestal onhaalbaar. Niet qua transfersom want Ajax kan gerust 20 of 25 miljoen neerleggen voor een speler, maar wel qua salaris. Ajax kan nu eenmaal geen 4 of 5 miljoen per jaar bieden wat heel gebruikelijk is bij zowat alle clubs in Engeland. Ajax vist in diezelfde vijver. Kijk bijvoorbeeld naar Richarlison. Ajax kon deze speler prima betalen, maar Watford(!) geeft hem even een klap meer salaris en Ajax is kansloos.

Kom ik bij het volgende punt. Spelers die Ajax goed genoeg acht willen niet naar de Eredivisie vanwege kunstgras. Er is laatst een artikel geplaatst hierover dacht ik waar dit in stond, en er is gezegd dat ook Feyenoord en PSV met ditzelfde probleem te maken hebben. Kortom weg met dat nep gras want hier gaan we nog veel problemen mee krijgen in de toekomst als ook jonge spelers niet meer willen komen vanwege dat kunstgras.

Salarisplafond kan omhoog, maar niet zo hoog dat je kunt concurreren met de landen om ons heen. Ik denk dat Ajax makkelijk het salarisplafond kan en wil verdubbelen maar daar zullen ze niks mee opschieten. Het is simpelweg niet genoeg. Misschien kan je zo wel net even de spelers langer aan je binden maar zelfs dat is twijfelachtig vanwege de astronomische salarissen in de competities om ons heen. Dit zorgt er echt niet voor dat je jaarlijks CL speelt!

Overmars wil wel uitgeven. Sterker nog volgens mij heeft hij met veel zeer goede aanwinsten gesproken, maar de RVC steekt overal een stokje voor. Dit is de doodsteek van Ajax op lange termijn. Hoe voorkom je dit? Geen idee...misschien van de beurs af en dan opnieuw opbouwen. Bovenste laag van de organisatie is hard aan reorganisatie toe.

Overigens liep Ajax helemaal niet voor op de rest onder de Boer. Alleen het eerste kampioenschap onder de boer was fantastisch. Daarna had Ajax als kampioen steeds rond de 70 punten en verloren ze net zo hard van de kleintjes als het Ajax van nu.

Bosz was de enige die dit Ajax weer liet spelen als Ajax. Overal ging het goed. Finale behaald en dan moet ie weg omdat Bergkamp het niet met de beste man kan vinden omdat Bosz hem overruled. Daar pluk je nu de wrange vruchten van!

Ze komen er wel weer bovenop. Geloof mij maar!

Ik ben het daar wel mee eens en van der Sar zou zelf niet eens in het technisch hart moeten zitten. Mark overmars is technisch directeur en moet de beslissingen nemen. Anders heeft die functie totaal geen meerwaarde.

31 augustus 2017 om 09:06

Misschien moet ik dit niet zeggen maar af en toe krijg je bij Ajax wel eens het idee dat er meer gesproken wordt over dat technische hart van jullie dan over voetbal.....

31 augustus 2017 om 09:15

Logisch als de aankopen elke keer te laat/slecht zijn. Dan wordt er toch wel even gekeken waardoor dat komt.

Want hierdoor krijg je dus slecht voetbal te zien.

31 augustus 2017 om 09:50

@harecles

Denk je dat we daar als supporters niet ook klaar mee zijn? Het zou over prachtig voetbal moeten gaan, maar het gepruts op bestuurlijk niveau dwingt de supporters tot het praten (onvrede uiten) over zaken van het Technisch Hart.

V.d. Sar heeft het bij mij totaal verbruikt met zijn arrogante houding na Rosenborg. Zijn rol moet niet besproken worden, het beeindigen van zijn rol bij Ajax zou besproken moeten worden. Die man moet ze samen met Bergkamp, Spijkerman en L'ami zo snel mogelijk op straat mieteren.

31 augustus 2017 om 13:19

Harecles, precies, ik zie de meerwaarde er ook niet van. Teveel mensen die belangrijk denken te zijn en doordat je alles steeds terug moet koppelen naar het zogenaamde technisch hart loop je het risico om te laat te zijn terwijl je soms snel moet schakelen. Ik zie er meer problemen in dan dat het Ajax wat opleverd, het is iedere keer gezeik daar en ze maken zich het op die manier onnodig moeilijk

31 augustus 2017 om 09:17

Ajax heeft geen technisch directeur daar is het TH voor in de plaats

Hoppa, kan van der Sar het lekker daar gaan uitleggen. Hoop dat hij zo snel mogelijk uit het technisch hart wordt gehaald. Technisch manager (of hoe de positie van Overmars ook heet) en hoofd jeugdopleidingen is voldoende met als aanvulling de trainer, want die moet ten slotte de speler opstellen. Trainer kan aangeven welke posities te zwak bezet zijn en waar versterking moet komen. Hoofd jeugdopleidingen kan dan mooi aangeven welke jongens voor die positie eraan komen. TD kan aangeven welke spelers ze voor die positie eventueel op de korrel hebben vanuit de scouting en klaar.

Moet je nog een modus vinden voor het aanstellen van een nieuwe coach (want dan zit je er tenslotte met 2 man) en klaar. Zo ligt niet alle macht bij een passant, maar is dit geëtter ook eens afgelopen. En Bergkamp kan dan ook eens afgerekend worden op presteren, want de schuld ligt overal behalve bij de man die van alles tegenhoud en iedereen eruit werkt.

Edwin v.d Sar en Dennis Bergkamp op het verkeerde paard gewed. Het leven is geen zekerheid, maar in mijn ogen juist omdat het zo fout is gegaan mag de ex keeper buiten het TH worden gezet. Als algemeen directeur heeft hij heus wel genoeg te doen.

Ik ben er sowieso voor dat het TH wordt opgeheven. De scouts moeten hun werk doen en Overmars kan heus alleen beslissingen nemen. De RVC moet na mei toch wel inzien dat de ene na de andere fout is gemaakt? Dit is geen pech, maar gewoon wanbeleid.

Heel goed dat er naar zijn functioneren gekeken gaat worden. zoals gezegd zijn er nogal wat vraagtekens rondom zijn functioneren.

En verder is zijn houding behoorlijk hautain en arrogant.

Benieuwd of andere leden van het technisch hart ook beoordeeld worden. In dat geval ben ik benieuwd hoe Bergkamp beoordeeld wordt. De liedjes in Venlo over hem zijn tenslotte wel een eyeopener !

Leuk dat er bij ons cluppie allemaal oud spelers actief zijn. Maar veel verstand hebben ze niet en als het erop aankomt dan willen ze hun eigen hachje redden + dat van hun vriendjes. Ze hebben al veel te veel steken laten vallen. Het kwam nooit echt naar buiten de laatste jaren, maar het stinkt binnen Ajax. Martin Jol zei er toen al iets van, Frank de Boer heeft er flink hinder van gehad, Bosz is hierdoor weggegaan en wie weet is Keizer de volgende die dit beaamd. Maar ja.. Keizer is ook bevriend met Edwin en Dennis. Wat zouden hun doen als Keizer vertrekt? Zij hebben hem doorgeschoven. 1 pot nat bij Ajax.

31 augustus 2017 om 08:37

Voor mij is één ding duidelijk. Geen schaal en Bergkamp mag vertrekken. De rol van Edwin v.d Sar op het gebied van technische zaken is voorbij. Binnen drie maanden hebben 3-5 mensen Ajax voor schut gezet. Iemand moet voor deze blamage z'n functie neerleggen.

31 augustus 2017 om 09:30

@007
Ik begrijp jullie frustraties maar voor schut gezet vind ik weer een beetje te.
Ajax heeft nu internationaal gefaald en verzaakt om de stap die gemaakt was te stabiliseren.
Maar nationaal is Ajax nog steeds één van de betere teams.
Ook heeft Ajax nog steeds jeugdspelers waar op gebouwd kan worden voor in de toekomst.
Zowel voor Ajax zelf als voor bv Nederlands elftal.
Dus voor schut gezet zou ik (nu) nog niet zeggen.
Maar dat er regireus iets veranderen moet geef ik toe.

'technisch hart' staat hoog op m'n lijstje met schijt-irritante woordcombinaties. Ik kan het echt niet meer aanhoren.

31 augustus 2017 om 10:44

Als het hart eenduidig zou kloppen heb ik geen bezwaar tegen de benaming..echter is dit vanaf start nooit mogelijk geweest!

Sterk dat er op deze manier aan evaluatie wordt gedaan. Heb respect voor hoe Ajax het bestuur voor elkaar heeft (toch een aantal oude sterren die ook nog eens buiten het veld capabel lijken) en het qua verkoop doet op de transfermarkt. Qua aankoop is er nog verbetering mogelijk maar dat is ook lastig met deze beslis structuur.

Je moet mensen als Vd Sar en Bergkamp ook helemaal geen invloed geven. Bergkamp is een leuk uithangbord door zijn voetbal kwaliteiten en Vd Sar hadden ze nooit in die positie moeten manoevreren.

Ik hoop van harte dat Ajax een leider krijgt op de positie van Vd Sar. Een type die weer weet hoe je langs het lijntje moet lopen van enerzijds de belangen van de club en anderzijds de belangen van het voetbalelftal.

31 augustus 2017 om 08:40

Een type van Gaal als Directeur...

31 augustus 2017 om 10:25

Nee, Van Gaal is een goede trainer, een hele goede zelfs. Maar zijn karakter maakt hem ongeschikt voor een management functie. Toon Gerbrand is een voorbeeld hoe zo iemand moet zijn.

En de rol, invloed en macht van Bergkamp, word die ook tegen het licht gehouden?

Ik zie de waarde van een van der Sar sowieso niet in. Wat heeft die tot nog toe gepresteerd in die jaren dat die de directeur uithangt?
Evenals wat nou precies de toegevoegde waarde van Bergkamp bij Ajax is?

Goede zaak, even goed evalueren. Wat gaat goed, waar kan het beter, is de constructie wel goed et cetera. Kan niet anders zeggen dat ze goed bezig zijn. Ook al is er geen Europees voetbal dit seizoen. Dat gebeurt maar 1 x in de 50 jaar........Niet allemaal in paniek raken nu, maar vasthouden aan je visie en doorgaan op de ingeslagen weg. Klasse mannen!

Nog los van het super irritante nerveuze woordje " inderdaad" wat hij te pas en te onpas in zijn zinnen verwerkt, vind ik vd Sar niet charismatisch en professioneel genoeg om directeur van Ajax te zijn.

Bij ieder interview bekruipt me een gevoel van kromme tenen. Ik heb sterk het gevoel dat hij niet opgewassen is tegen het algemeen directeur zijn en zie dat hij telkens op zijn tenen moet lopen..

Verder is het natuurlijk kolder om te denken dat alleen oud voetballers een voetbalclub kunnen en moeten leiden. Ook hier blijft, net zoals op het veld, een mix van oud voetballers en mensen uit het bedrijfsleven de beste m.i.

Verder vind ik Overmars het goed doen, maar heb het idee dat hij wordt tegengewerkt in wat hij het liefst zou willen, al vind ik zijn statement dat Larsson niet goed genoeg voor Ajax zou zijn, geen slimme... en zeker niet als je zelf met niks anders aan komt... dat val je door de mand.

31 augustus 2017 om 10:23

Op het veld een mix van oud voetballers en mensen uit het bedrijfsleven? Dat lijkt mij juist helemaal niet zo goed werken

31 augustus 2017 om 14:00

@ Inkemontana

Haha, oeps.. touché

31 augustus 2017 om 13:29

Ajaxwestham, inderdaad ja😂. Ik vond vooral dat interview na rosenborg uit tenenkrommend van vd sar. Ze moeten gewoon stoppen met dat technisch hart, leverd meer problemen en gezeur op dan dat het ze iets oplevert

Hier zie je toch de slechte kant van spelers in een directie toepassen. Mannetjes als Bergkamp en vd Sar hebben als spelers alleen maar ja-knikkers gehad omdat het toppers waren en die houding dringen ze nu binnen Ajax op, waardoor het hun manier is of anders helemaal niet.... Dan ga je toch begrijpen waarom Bosz dacht bekijk het maar, die zag dit waarschijnlijk alweer aankomen.

Ik roep al langer dat vd Sar daar niet in thuis hoort en wat mij betreft bestaat het TH uit oud-spelers die toezicht houden en niet in de dagelijkse leiding van Ajax zitten. Ook een assistent trainer hoort er niet in thuis. Op deze manier hoeven ze aan niemand verantwoording af te leggen, dat snapt een kind zelfs. Maar bij Ajax maakt het blijkbaar niet uit.

Wordt tijd dat ze daar eens het voetbal op de eerste plaats te zetten in plaats van net te doen alsof ze het voetbal uitgevonden hebben en denken dat ze uniek zijn. De prestaties bewijzen het tegendeel.

31 augustus 2017 om 09:36

De raad van commissarissen houdt al toezicht. Je hebt ook een orgaan nodig dat beleid maakt. Het beleid op technisch gebied wordt gemaakt door het technisch hart. Als jij ze toezicht wilt laten houden, wie moet dan het beleid maken?

31 augustus 2017 om 10:50

Laat het aan de trainer en zijn staf over. Als die weten hoe ze moeten spelen is het toch goed?
Er wordt nu anders gespeeld dan onder FdB dus dat TH is sowieso een wassen neus.

31 augustus 2017 om 11:02

De trainer en zijn staf het beleid laten maken. Briljant idee wat we nog nooit geprobeerd hebben. Behalve dan die periode met van Basten, Jol en Ten Cate die het beleid mochten bepalen. Je weet wel die periode waarin ze allemaal hun eigen staf mochten meenemen en ook spelers mochten aantrekken. Toen we op een gegeven moment 80 contractspelers hadden en we daardoor in de financiele problemen kwamen. Want de een haalde Atouba, Kuffour, Juanfran, Roger binnen. De volgende Wielaert, Sno en Cvitanich. Om te eindigen met Jol die het nodig vond om met Mido, Tainio en Jurgen Colin aan te komen. Dat was zo'n succes, laten we dat nog een keer proberen.

31 augustus 2017 om 11:15

Je moet een trainer daarom ook goed analyseren voordat je hem aanneemt. Denk je dat een Mourinho niet bepaald wie er wordt aangekocht? Uiteindelijk zit de trainer als eerst op de schopstoel als de resultaten tegenvallen. Ik vind dat de trainer een veto mag uitspreken als het gaat om een aankoop voor het eerste elftal

Alles is weer in duigen gevallen.... altijd weer.
Hoe is het mogelijk de rijkste club van Nederland,we moeten 10 jaar, met dat geld kampioen kunnen worden.
Steeds weer gaat het mis,waar dan ook,hoe kan het gebeuren dat je de selectie niet op orde heeft als de competitie begint, en nee niet dit jaar, maar al jaren.
Je weet wie er vertrekt, daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben, maar nee,de Jong halen als alles al verpest is.
Kan toch niet,door welke oorzaak ook dat we alleen maar competitie spelen,ajax onwaardig,natuurlijk verleden jaar was een uitschieter, met veel, heel veel geluk in de finale maar nu niks!!!!!!!!!!!
Onbestaanbaar!!!!!!

31 augustus 2017 om 10:52

Ze moeten gewoon een normale club worden met een directeur, penningmeester en een TD. Verder gewoon normaal doen net als andere clubs en meer is het niet. Bij andere clubs werkt het toch ook zo?

Mettertijd wordt steeds meer duidelijk dat Overmars wenst meer te investeren in spelers, maar intern daarin tegengewerkt wordt. Ik heb dan ook aanzienlijk meer vertrouwen in Overmars dan, met alle respect van der Sar en Bergkamp. Deze mannen hebben een prachtige voetbalcarrière gehad en waren briljante spelers in hun discipline, maar zijn geen bestuurders.

31 augustus 2017 om 10:03

Precies, Overmars lijkt me hier de verstandige: doorgaan met Bosz, toen dat niet lukte Keizer eerst klaarstomen als assistent.

Het is natuurlijk makkelijk om v d Sar als zondebok te pakken. Het technisch hart bestaat niet alleen uit hem, er zouden dus meer mensen in de spiegel moeten gaan kijken. Wat maakt Bergkamp wel geschikt?

In geld verdienen is Ajax de beste, maar sportieve resultaten behalen is dan weer wat lastiger als je halve elftal verkocht wordt. En dat is v d Sar niet aan te rekenen. Ajax wou aanhaken met de rest van Europa, in plaats daarvan worden enkele sleutel spelers verkocht, je slechtste man maak je aanvoerder , zet een pratende pop als trainer neer. Dat is toch niet allemaal alleen aan v d sar te wijten?

31 augustus 2017 om 14:09

Het Technisch Hart van Ajax maakt de club in de praktijk volslagen onbestuurbaar.
Peter Bosz had groot gelijk om de club te verlaten; welke trainer zit er op te wachten dat al zijn beslissingen om zeep worden gebracht door een groepje, waarin zelfs zijn eigen assistent hem kan overrulen?
Hoe kun je nou specialisten op managementplekken neerzetten, als anderen vervolgens de macht hebben om iedere beslissing terug te draaien?
Welke manager heeft er nog zin in om in zo'n structuur te werken? In de praktijk blijkt voortdurend dat je specifieke kwaliteiten gewoon niet serieus genomen worden.

Gevolg: in de praktijk is de club zo goed als onbestuurbaar, een specialist als ten Hag zal nooit, nooit binnen zo'n structuur gaan werken.

Heel goed om dat eens te gaan doen want deze man is te licht voor de rol algemeen. Dat zou Rijkaard moeten zijn. Maar snap dat hij liever in de luwte blijft.

Gevalletje als het kalf verdronken is, dempt men de put. Nou weet ik zo langzamerhand niet wie welke rol in het beleid van de laatste jaren heeft gespeeld, maar dat er veel meer mis is gegaan dan goed, is een inkoppertje. Van der Sar heb ik alleen hoog als keeper, in tegenstelling tot zijn rol als het uithangbord van Ajax. Daarnaast een beslissende rol binnen het technische hart. Cruijff had het op zich goed bedacht: oud voetballers terug als beleidsbepalers, maar hij hield niet rekening met bestuurlijke onbekwaamheid en het onderuithalen van zijn visie. In woord wordt bij Ajax luidkeels beweerd dat men nog steeds die lijn volgt, maar Cruijff wist wel beter en kon vanwege zijn ziekte niet nog eens de strijd aangaan tegen zijn eigen bloedbroeders, die hem min of meer een mes in de rug hebben gestoken. Nu, na een blamerend begin in diverse competities, waarvan Ajax in 2 al vroegtijdig is uitgeschakeld, en na het opstappen van RVC lid van Duivenbode in combinatie met de vernietigende kritieken in de media, komt men tot de conclusie de rol van van der Sar te onderzoeken. De teloorgang van Ajax de laatste jaren heeft niet alleen van der Sar als oorzaak, maar veel meer mensen en organen binnen de NV Ajax. Ik ga er niet vanuit dat er schoon schip wordt gemaakt en de lijn Cruijff weer wordt opgepakt, met kundige mensen aan de knoppen. Nee, ik zie wat interne verschuivingen en verder geen schokkende veranderingen. Meer iets van iedereen deed een plas en het bleef (bijna) zoals het was. Sportief gezien heb je met het zachtjes naar de uitgang duwen van Peter Bosz en het belangrijker maken van jongens als Heitinga, Winter en Keizer een rustige achteruitgang in werking gezet. Wie weet volgt er in de winter of na dit seizoen wel weer een evaluatie, want de buitenwereld moet wel worden gevoerd....

Het kan natuurlijk geen kwaad om de rol van Edwin vd Sar tegen het licht te houden maar wat volgens mij noodzakelijk is, is de rol van Dennis Bergkamp eens goed tegen het licht te houden. De afgelopen jaren is duidelijk geworden dat Bergkamp ontzettend veel macht heeft binnen het technische hart van Ajax zonder daar ook maar enige verantwoording naar buiten over te hoeven afleggen. Nu zijn Van der Sar en (vooral) Overmars naar buiten toe de zondebokken terwijl met name Overmars klaarblijkelijk niet heel veel kan doen aan de huidige situatie van Ajax. Overmars komt met ideeën maar wordt constant overstemd door Van der Sar (die in ieder geval nog naar buiten treedt) en Bergkamp die je nooit hoort of ziet

Ajax heeft gewoon al jaren het probleem dat er te veel mensen een bepaalde macht hebben binnen de club. En dat is tijdens de pluche revolutie van Cruijf helaas niet beter geworden. Iedereen zal ongetwijfeld het beste voor hebben met Ajax, Cruijf, van de Sar, Jonk, Bosz en alle andere die de laatste jaren daar hebben gezeten of nog zitten. En de doelstelling om te werken met veel oud-voetballers is ook goed. Tegelijkertijd haal je misschien ook de verkeerde mensen binnen. Topsporters zijn niet per se team spelers. Zeker in voetbal kan je prima als eenling draaien in een elftal, maar dat is iets anders dan onderdeel zijn van een organisatie. Enig overleg is goed, maar er moet altijd één iemand zijn die slechts luisterd en dan een knoop doorhakt en de rest heeft of te luisteren of kan opstappen. Bij ajax ontstaan er ieder jaar weer verschillende kampen en dat kan niet in een goede organisatie.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren