Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Spaanse bond blokkeert transfer Neymar: ‘We gaan het geld niet accepteren’

Laatste update:

De Spaanse voetbalbond (LFP) gaat de 222 miljoen euro, de hoogte van de ontsnappingsclausule van Neymar, niet accepteren. De aanvaller lijkt al op weg naar Paris Saint-Germain nadat de Braziliaan woensdagochtend afscheid heeft genomen van zijn teamgenoten bij Barcelona. Neymar moet de nieuwe sterspeler worden van de Franse topclub, maar de LFP probeert daar een stokje voor te steken.

De LFP wil niet toestaan dat de afkoopclausule van 222 miljoen euro gelicht wordt, mede omdat Barcelona en Neymar nog in conflict zijn over een premie van 26 miljoen euro. Die werd beloofd aan de vader van Neymar mocht zijn zoon op 31 juli 2017 nog voor Barcelona spelen, maar is niet toegekend door de club omdat de Braziliaan op weg is naar PSG. De LFP heeft echter meer problemen met de hoogte van de som bij een overgang.

De Spaanse competitieorganisator heeft twijfels over of PSG de regels aangaande Financial Fair Play niet overschrijdt bij de recordtransfer. "We zullen het geld voor de clausule niet accepteren", aldus voorzitter Javier Tebas in gesprek met AS. "We betwijfelen sterk of het wel in lijn is met de regels rond Financial Fair Play. Zolang we dat niet weten, doen we niets."

Tabas zei eerder tegenover Marca woorden van gelijke strekking. "Zelfs als ze de clausule van Neymar niet betalen, zullen we ze aangeven. Ze kunnen niet zomaar cijfers verzinnen die beter zijn dan die van Barcelona en Real Madrid. Dat gelooft niemand, wat betekent dat de staat Qatar geld injecteert in de club. Dat is in strijd met Financial Fair Play."

Tebas stelt tegenover AS dat een aanklacht tegen PSG al klaarligt en kan worden gepresenteerd aan onder meer de UEFA en de Europese Unie: "LaLiga gaat de oneerlijkheid aankaarten van clubs die worden gesteund door staten. Wat betreft PSG: dat is een duidelijk geval van financiële doping. Wij stellen dat staatsgesteunde clubs het voetbal en de transfermarkt in Europa destabiliseren. Dit is niet alleen een probleem in Spanje, maar in heel Europa."

Denk jij dat Neymar bij Paris Saint-Germain terecht komt?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Las het net ook al ergens, Eigenlijk wacht iedereen op een statement van de FFP wat die hierover te zeggen hebben. Snap dat de Spaanse Bond dat afwacht aangezien iedereen wel een beetje verwacht dat de FFP dit niet zal accepteren

2 augustus 2017 om 12:04

Dat van de FFP komt meestal pas een jaar erna omdat ze niet eens over de gegevens van PSG beschikken. Dat kunnen ze pas volgend jaar checken.

2 augustus 2017 om 12:28

Dat gaat pas op zijn vroegst op 1 juli 2018 zijn, maar meer realistisch in februari 2019 denk ik. FFP gaat over voetbaljaren, niet over kalenderjaren. En het boekjaar 2017/18 eindigt pas op 30 juni 2018, dan heeft PSG nog even tijd nodig om de boekhouding in te dienen, dat moet of in het volgende kwartaal, ofwel per 1 oktober, of in het volgende halfjaar, ofwel per 1 januari. Dan gaat er nog wel wat tijd overheen voordat de Uefa alle boekhoudingen doorgekeken heeft en heeft uitgespit. Want ze moeten natuurlijk niet enkel PSG nakijken, maar alle clubs die Europees voetbal spelen. En zelfs al doen ze PSG als eerste dan moeten ze alsnog wachten met sancties totdat alle clubs beoordeeld zijn. Vervolgens komt er een oordeel, waarschijnlijk pas per 1 maar op zijn vroegst, en dan heeft PSG iets van 120 dagen beroepingstijd, waarmee ze natuurlijk zo lang mogelijk wachten, zodat het seizoen 19/20 al onderweg is. En zo merken ze het dus op z'n vroegst pas in 20/21. En dat is nog als alles meezit voor de Uefa.

2 augustus 2017 om 12:35

Bedankt voor de uitleg, Wist niet hoe dat allemaal precies zat dus erg goede info dit!

2 augustus 2017 om 12:28

Dit is toch wel het hoogtepunt van hypocrisie in de voetballerij hoor.
Ze zijn daar in Spanje begonnen met die belachelijke transfersommen, hoevaak is het record daar wel niet verbroken? wat een grap.

Ook ik vind 222 miljoen veel te veel voor een speler maar de LFP moet zijn mond dichthouden als het over dit soort bedragen gaat.

2 augustus 2017 om 12:41

Probleem is volgens mij niet zozeer de hoogte van de transfersom, maar de manier hoe clubs aan het geld komen. PSG komt bij lange na niet in de buurt van de omzet van Real Barca. Zij kunnen dit puur en alleen betalen vanwege is een geldschieter met al dan geen staatssteun.

2 augustus 2017 om 12:59

Je hebt de klokken horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt. Het gaat helemaal niet over de hoogte van de bedragen maar om de manier van financiering.

De Uefa heeft middels de FFP bepaald dat een transfer betaalt dient te worden uit de begroting van de club. Die begroting dient vervolgens gedekt te worden door inkomsten verkregen uit voetbalgerelateerde zaken, om te voorkomen dat multimiljardairs uit eigen zak de beste spelers naar hun club halen. Zoals PSG nu tracht te doen d.m.v. verkapte sponsoring. Het Emiraat Qatar heeft PSG in handen en probeert op slinkse wijze de FFP te omzeilen.

Dit is niet de eerste keer dat PSG de FFP overtreedt en ik hoop dat de Uefa nu stappen gaat ondernemen, anders dan een boete van 'slechts' 20 miljoen; de Emir van Qatar lacht om die boete. De Uefa zou PSG voor een periode kunnen uitsluiten van de Champions League.

2 augustus 2017 om 13:04

Hoe vaak het record in Spanje is verbroken?
Zeven keer. Laat ik buiten beschouwen dat Barcelona winst heeft gemaakt met de transfers van Maradona.

Dat is tot nu toe 1 keer meer dan in Engeland.
En 10 keer minder dan Italiã«.

Vind ik toch best meevallen.

2 augustus 2017 om 13:19

Het transferrecord is in totaal 19 keer gebroken. 4 keer door een Engelse club (arsenal, Wolves, Newcastle en United) 1 keer door een Mexicaanse club, Atelante, 6 keer door Italia (roma, Juve, Napoli, Milan en twee keer Inter) en 8 keer door een Spaanse club (betis, 2 keer Barcelona en 5 keer Real).

2 augustus 2017 om 13:19

De FFP is dus eigenlijk een groote grap, dit zou dus betekenen dat de eigenaren van een club het geld in de begroting willen krijgen, zij dit in principe ook kunnen doen door hun eigen BV een sponsor te te maken van de club voor een astronomisch bedrag, mag het dan allemaal wel of sla ik de plank volledig mis ?

2 augustus 2017 om 13:24

@doncoxxx

Ja natuurlijk is PSG niet zuiver bezig als het gaat om de FFP maar is de LFP dan de instantie die hierover mag/moet oordelen? dacht het niet.
De LFP zou eens moeten kijken naar de verdeling van televisiegelden in Spanje, is dat dan eerlijke concurrentie? zeker niet.

Ze verliezen een van de grootste sterren van hun competitie dus gaan ze een beetje hypocriet lopen doen, niet meer en niet minder.

2 augustus 2017 om 13:25

Het is niet toch niet gek dat de club die al meer 10 jaar de club met de omzet ter wereld ook de hoge bedragen uitgeeft. Dat hoort gewoon bij de strategie van Real en ook met die mega transfers maken ze al jaren op rij winst.

2 augustus 2017 om 13:26

Je slaat de plank mis, er zijn ook regels aan bedragen die sponsoren mogen betalen.

2 augustus 2017 om 13:27

Xavi

Of ik begrijp het niet goed, of ik kom zelf op 4 keer als je het over verbreken hebt (ik reken vanaf het jaar 2000)

2000: Figo ging voor 58,5 miljoen naar Madrid
2001: Zidane naar Madrid voor 73 miljoen
2009: Ronaldo voor 94 naar Madrid
2013: Bale voor 100.7 miljoen naar Madrid.

Dus als je het over een transferrecord verbreken hebt, zijn dit in chronologische volgorde vanaf 2000 de verbroken transfersommen.

In 16 jaar tijd zijn we van 58,5 miljoen (figo) naar 105 miljoen (pogba) gegaan.
Dat is een stijging van ongeveer 70%.

Nu dreig je binnen 1 jaar een stijging te krijgen van 110% (pogba 105 miljoen - Neymar 220 miljoen).. Dus om nou de Spaanse clubs hier de schuld van te geven vind ik wel heel erg vergezocht.

2 augustus 2017 om 13:28

Overigens gaat die corrupte Uefa helemaal niks doen aan deze transfer hoor. Zelfs als ze er ook maar eventjes over nadenken om PSG te straffen zullen onze vrienden uit Qatar wel met een of ander sponsorcontractje komen voor de Champions League.

Ik geef je het op een briefje, over 2 jaar: Welkom bij de Champions League, mede mogelijk gemaakt door Gazprom, Heineken en jawel: ''qatar 2022''

2 augustus 2017 om 13:32

Over klokken luiden..... De strategie is:
Neymar biedt zich gewoon aan bij PSG, hij heeft zich vrij gekocht bij Barca door de contractuele bepaalde som te betalen plus daarbij ong 72 miljoen euro aan belasting.
Dat geld heeft hij bekomen van een deal , hij wordt ambassadeur v h WK in Qatar en daar krijgt hij een ongelooflijke som geld voor
Weinig tegen in te brengen dit is vrije markt economie, zij het wel kunstmatig en volkomen buitensporig maar het lijkt mij wel legaal .
Neymar komt zogenaamd zich aanbieden als , free agent, en eender welke club kan die speler transfervrij inschrijven Zonder enige reflectie op hun balans en dus staat de FFP voor aap.

Ik keur dit helemaal niet goed en walg ervan maar er zal weinig aan veranderen.

2 augustus 2017 om 13:35

@consy, de Uefa gaat hierover, maar de jaarrekening over 2017/2018 wordt pas in 2019 gecontroleerd. Om te voorkomen dat deze transfer daadwerkelijk plaatsvindtt, moet er nu ingegrepen worden.

Ik word ook een beetje moe van de claims dat men in Spanje hypocriet is, want daar heeft dit niets mee te maken. net als dat het verbreken van transferrecords niets met dit van doen heeft.

Deze verkapte manier van sponsoring is precies waarom de FFP is opgesteld en wij als voetbalfans zouden moeten juichen dat de Spaanse bond vooraf de noodklok luid. De CL wordt zo saai als dit toegestaan wordt en Manchester City en PSG straks de 50 beste spelers onder contract hebben staan, gewoon omdat het kan met de oliemiljarden die ze te besteden hebben omdat er daar olie uit de grond komt ipv water.

@domburg, lekker pasief bezig, joh! Ga door!

Je bent dus niet naief, maar je doet net alsof ik dat wel ben. Sure. Hoe dan ook, ik ken de FFP regels en ik weet dat type sponsoring niet mag. Het is alleen wel zo dat de Uefa eigenlijk pas kan oordelen in 2019 wanneer de jaarrekening van PSG wordt nagekeken. het is daarom interessant om te zien wat er gaat gebeuren met deze casus.

2 augustus 2017 om 13:42

@isco

Ik reken vanaf de eerste recordbrekende transfer die geregistreerd is.

2 augustus 2017 om 13:43

@doncoxxx

''de CL wordt zo saai als dit toegestaan wordt''

Lachwekkend dat je juist over de CL begint aangezien die al jaren saai is, jaar in jaar uit dezelfde clubs bij de laatste 8 of laatste 4, is dat leuk dan? nogmaals: hypocriet aangezien de Spaanse clubjes ook alles leegkopen. Ze willen gewoon hun beste spelers behouden (logisch) maar ga dan als bond niet lopen huilen als je eigen clubs record na record verbreken met geleend geld.

2 augustus 2017 om 13:46

@doncoxxx

Dat is het probleem. Is dit sponsoring of is het "gewoon" salaris wat Neymar krijgt.
In dat geval is de boekhouding van PSG niet relevant aangezien alleen zijn salaris terug te vinden zal zijn.

2 augustus 2017 om 14:56

Nee idd. Barcalona kan er echt helemaal niks aan doen dat er een afkoopbedrag van 222 miljoen in het contract staat ahum.....

2 augustus 2017 om 12:36

Neem aan dat als Neymar de 222 miljoen op tafel legt, de LFP dit niet kan tegenhouden. Zou ook mooi hun eigen beleid omtrent afkoopclausules belachelijk maken.

2 augustus 2017 om 13:03

Dat is het mooie als de juristen zich ermee gaan bemoeien. Dan kunnen er opeens dingen die je niet aan zag komen. Als de jurist van de Spaanse bond een redenering heeft op basis waarvan zij formele stappen kunnen weigeren te zetten, dan is deze blokkade misschien wel houdbaar. De redenering zal ongeveer zijn dat de afkoop van het contract in strijd is met Ffp, en daarmee onrechtmatig, en dat de bond dus ook geen stappen zal zetten die op zichzelf rechtmatig zijn (zoals een transfer administratief afhandelen) als je daarmee tegelijk meewerkt aan een onrechtmatige actie.

Er zal wel een spoedprocedure komen, schat ik in.

2 augustus 2017 om 12:50

Statement van de Uefa is minder ingewikkeld dan het doet denken. Staan zij extern geld uit Qatar toe ja of te nee. Bij een ja is de transfer de niet meer tegen te houden. Aangezien PSG het salaris van Neymar kan betalen zonder moeilijke constructies. Bij een nee ben ik wel benieuwd op basis van wat het niet door mag gaan.

Waar trekt de Uefa de lijn. Als deze transfer doorgaat kunnen we nog wel wat spektakel verwachten. Aangezien andere vast en zeker dit gaan kopiëren.

2 augustus 2017 om 14:41

Uefa is geen partij als Neymar uit eigen zak de afkoopsom betaald. De manier waarop hij aan zijn geld komt is discutabel maar staat volgens mij los van FFP tenzij ze spelers ook door mogen gaan lichten.

Huilie huilie, ze moeten wel, het geld komt niet eens van PSG Neymar koopt zichzelf vrij en dat hij dan vervolgens naar PSG wilt moet hij zelf weten.

2 augustus 2017 om 12:15

En hoe koopt hij zichzelf vrij? Precies, niet van zijn eigen geld. Hij krijgt geld van Qatar (heel toevallig sponsor van PSG) waardoor hij zich vrij kan kopen. Dat is, zoals in het artikel staat, niet toegestaan.

2 augustus 2017 om 12:19

Dat krijgt hij als tegenprestatie omdat hij dingen voor het WK gaat doen. Niet van PSG.

2 augustus 2017 om 12:21

Hoe hij zich vrij koopt weet jij ook niet. Het is aan de UEFA/FIFA om dit te checken.

2 augustus 2017 om 12:25

Als psg geen interesse in hem had zou hij die 300 miljoen nooit krijgen om zichzelf vrij te kopen. Iedereen dat het via via van PSG komt.

2 augustus 2017 om 12:29

Dat kun je denken inderdaad, maar tussen iets denken en iets kunnen bewijzen zit een redelijk groot verschil. Juridisch gezien heeft de LFP geen poot om op te staan.

2 augustus 2017 om 13:05

En dat soort schijnconstructies zijn dus niet toegestaan. Iedereen kan wel een b*llsh*t constructie ophangen, maar dat maakt het nog niet toegestaan. De overheden en regelgevers zijn gekke henkie niet.

2 augustus 2017 om 13:42

Als dit door gaat, is het ieder voor zich en klapt de voetbalbubbel binnen 3 jaar.

2 augustus 2017 om 14:10

Lol, ben jij nou zo naief of wil je dit graag geloven? Of zit je te stoken?

2 augustus 2017 om 14:42

Kan het alleen maar hopen dat die bubbel klapt.

2 augustus 2017 om 17:24

Lucas, op wie reageerde je? Jornn?

Die bubbel gaat inderdaad niet klappen, maar wel heel erg veranderen. Andere clubs zullen groot worden, en steeds meer clubs zullen suikerooms krijgen met extern geld. Maar het publiek zal het gewoon blijven vreten, vrees ik. Je ziet ook in nederland nu al veel trainingspakken van psg over straat lopen. Het publiek beweegt gewoon mee. Maar erg authentiek zal de voetbalwereld niet meer zijn.

Kan iemand mij uitleggen, waarom de LFP zegt we accepteren het geld van de clausule niet? Wat hebben zij daarmee te maken?

Thanks!

2 augustus 2017 om 12:07

Voor het gemak vergeten ze even dat nota benen zij zelf flink gesponsord zijn door de staat. Die Spaanse banken zijn gered door de ecb, deze banken hebben er grotendeels voor gezorgd dat clubs als Barcelona en real Madrid ongekende financiële middelen hadden tegen rentetarieven wat je niet eens als tarief mag beschrijven.Hoe hypocriet wil je het hebben. Hoeveel belastinggeld daar wel niet verdwenen is!!
Man man


Als die sjeiken zo nodig hun geld willen verspillen aan het voetbal, ze gaan hun gang maar. Zodra die zandbak een keer opdroogt en ze het niet meer kunnen hebben van de olie dan ontkurk ik de champagne.

2 augustus 2017 om 12:47

Belastinggeld verdwenen? Er zijn geen leningen kwijtgescholden en nu maken Real en Barca enorme winst en lossen ze leningen gewoon af hoor. Real is misschien wel een van de meest gezonde clubs die er is op het moment. Verschil is dat PSG qua omzet echt totaal niet in de buurt komt bij Real en Barca, dat zijn veel grotere 'merken' om het zo maar te zeggen.

2 augustus 2017 om 13:16

Wat een hoop kretologische nonsens. Ga je een keer inlezen voordat je wat post, gast.

Jij denkt met je beperkte kennis dat ze zomaar met geld smijten, gewoon omdat het kan, maar daar vergis je je in. Die oliesjeiks bouwen momenteel met hun biljoenen(dat is miljoen maal miljoen) een enorm zakenemperium op om te voorkomen dat ze op een houtje komen te bijten als de olie op is. Naamsbekendheid verkrijgen ze onder andere via voetbalclubs, omdat de grote massa op aarde naar voetbal kijkt.

2 augustus 2017 om 12:12

Omdat het ontsnappingsclausule is die verplicht is op te nemen in elk contract door de Lfp, gaat de afhandeling van zo'n clausule ook via Lfp. De speler koopt zichzelf af bij de competitie organisator en die maakt vervolgens het geld over naar de club die er recht op heeft, beetje omslachtige constructie, maar dit is de manier waarop ze lekker veel belastingcentjes eraan kunnen verdienen in Spanje denk ik.

2 augustus 2017 om 12:16

@marvindg: als Neymar zelf zijn contract afkoopt voor de limiet, gaat dit volgens mij naar de LFP die dat op hun beurt weer doorzetten naar Barca. Barca staat hier eigenlijk helemaal buiten, omdat ze zelf niet willen verkopen.

2 augustus 2017 om 13:27

De Spaanse voetbalbond probeert zijn clubs te beschermen, dat is alles. Het is overduidelijk dat PSG de Financial Fairplay regels wil overtreden, maar de begroting van 2017/2018 van PSG wordt pas in 2019 doorgelicht. De LFP kan niets anders doen dan aan de bel trekken zoals ze nu doen en desnoods naar de CAS stappen.

God wat een gedoe allemaal. Elke club probeert de regels te omzeilen en nu Barcelona een keer de klos is moer er actie ondernomen worden. Ik hoorde de bond ook niet klagen toen bekend werd dat Barcelona een duistere constructie had opgezet om Neymar via allemaal vreemde betalingen alsnog binnen te halen. Toen was het tot het uiterste gaan voor een speler blijkbaar wel normaal.

Snap dat de bond boos is, beste voetballer achter Ronaldo en Messi die de competitie verlaat. Maar Neymar is sowieso ontevreden bij Barcelona en wilt weg en ligt ook niet meer helemaal lekker in de spelersgroep. Laat hem dan maar gaan, want een ontevreden Neymar in je team gaat je ook geen CL opleveren.

2 augustus 2017 om 12:33

False9

Je doet je naam wel eer aan.
Hoe kom je er in hemelsnaam bij dat Neymar ontevreden is bij Barcelona en hoe je er bij komt dat hij niet lekker in de groep ligt is misschien nog wel een grotere leugen.

Hij heeft aangegeven te willen vertrekken, maar niet dat hij ontevreden is of niet goed in de groep ligt. Hij wil elders een grotere jongen worden dan hij al is. Dat is ambitie.
Of hij wil een dikkere portemonnee, maar dan nog is dat een keuze ipv niet lekker in de groep liggen of ontevreden zijn.

Misschien werk je bij een roddelkrant en denk je dat het normaal is om dergelijke dingen als waarheid te benoemen, maar als je dan iets wil zeggen laat het dan op waarheid berusten. Dat komt veel beter over en sla je ook geen modderfiguur.

2 augustus 2017 om 13:04

Je moet proberen om emotie los te laten. Dit gaat niet om wat Jantje of Pietje ooit gedaan heeft, of omdat Keesje ontevreden is, maar om het voortbestaan van het voetbal.

Als de Uefa dit soort schijnconstructies gaat toelaten, gaat de Champions League in de nabije toekomst tussen de clubs van de oliestaten, momenteel PSG en Manchester City, omdat die twee clubs in handen zijn van de rijkste mensen op aarde en middels dit soort schijnconstructies de allerbeste spelers wegkopen. Juist bij clubs als Real Madrid en Barcelona, omdat clubs in Spanje wettelijk verplicht zijn een afkoopsom in het contract te zetten.

2 augustus 2017 om 13:17

Wat voor verschil is dat met nu dan? Barca en real werden groot door belastingontduiking en mega schulden. Ook lekker eerlijk.

2 augustus 2017 om 13:28

Wat jij claimt is niet waar.

gewoon door laten gaan! is het niet volgens de regels dan PSG een flinke straf opleggen 3 jaar transfer verbod en 3 jaar uitsluiting europees voetbal zo pak je ze het hardste

2 augustus 2017 om 12:14

Haha ja goed idee, maar dan uiteraard Barcelona ook even voor 5 jaar uit het Europese voetbal weren voor de duistere constructies die zij hebben opgezet om ene Neymar te halen... Komop zeg, hoe hypocriet Wil je het hebben.

2 augustus 2017 om 12:22

ze moeten het hele gebeuren aanpakken! niet alleen Psg, helaas is het voor FC Barca inzake aankoop Neymar te laat...

2 augustus 2017 om 15:32

Is nog lang niet verjaard.

2 augustus 2017 om 12:23

Dan kun je heel veel clubs uit gaan sluiten, en Barcelona als eerste voor de transfer van Neymar van Santos naar Barcelona.

2 augustus 2017 om 12:56

Ja en ze moeten die pa van Neymar ook gewoon verbieden om ooit nog in de buurt van de club of contract te komen. Is volgens mij degen die zulke deals initieert.

2 augustus 2017 om 13:14

Uitsluiten aan deelname in de Champions League is de allerbeste straf en de zwaarste straf die de Uefa op kan leggen. Waarschijnlijk de enige straf die PSG deert, want de 60 miljoen boete, die later gereduceerd is tot 20 miljoen, deert die Emir die PSG bezit helemaal niet. Dat heeft die Emir in 20 seconden verdient door een oliekraan open te zetten. Ze hebben die club immers gekocht om naam te maken in de Champions League.

2 augustus 2017 om 20:09

Nou, ik denk dat Neymar voorlopig is uitgevoetbald. Weg bij Barca, maar hij heeft nog lang geen toestemming om ergens anders te mogen spelen.
Volledige inzage geven in transacties, zou dat kunnen oplossen. Maar dat gaat duren!

Ik snap werkelijk niet waar Barcelona mee bezig is. Als een speler echt wil vertrekken, zijn clausule wordt geactiveerd, dan laat je hem gewoon gaan. Ze hebben hem zelf op een schimmige wijze aangetrokken, maar op een schimmige wijze vertrekken mag blijkbaar niet.. ze moeten daar in Catalonie toch inzien hoe schadelijk dit is voor de reputatie.

Als je niet op tijd de clasules verhoogt dan krijg je vanzelf een club die aan de clausule wil voldoen, helemaal met deze stijgende transferprijzen. Nu zelfs de Spaande voetbalbond zover krijgen om de transfer te proberen te stoppen.. werkelijk waanzinnig belachelijke praktijken.

2 augustus 2017 om 12:14

Ik denk niet dat Barca de voetbalbond daartoe zet. De voetbalbond ziet een enorm waardevolle speler voor hun competitie vertrekken, dat is voor hun reden genoeg om al uit hunzelf dwars te gaan liggen. Heel zuid amerika kijkt naar Neymar, en die speelt zometeen niet in de Spaanse, maar in de Franse competitie. Daar balen ze in Spanje natuurlijk behoorlijk van.

2 augustus 2017 om 12:21

En toch durf ik te wedden dat een rechter de LFP niet in het gelijk zal stellen bij het blokkeren van deze transfer. En als de transfer niet doorgaat dan gaat de LFP failliet, want Neymar kan dan een serieuze schadeclaim indienen vanwege misgelopen inkomsten. En een realistische blik hierop is dat Neymar in zijn gelijk staat tot nu toe.

2 augustus 2017 om 13:10

Welnee, zo werkt het recht helemaal niet.

Er zal eerst een procedure komen over die blokkade met als centrale vraag of die blokkade rechtmatig is. Verhaal zal vermoedelijk zijn dat dat geld voor die afkoop onrechtmatig wordt aangewend omdat er strijd is met de Ffp. En dat de bond dan dus die afkoop niet accepteert omdat het onrechtmatig is. Dan heeft Neymar geen schijn van kans op schadevergoeding.

Het wordt pas spannend als deze transfer geblokkeerd wordt en er een tijdje later door de rechter wordt vastgesteld dat dat niet had gemogen. Maar zover is het nog lang niet.

2 augustus 2017 om 13:21

Het punt is dat de LFP niet het recht heeft om een transfer vanwege de FFP te blokkeren.

2 augustus 2017 om 13:31

De LFP moet een formele handeling verrichten om de transfer door te laten gaan. Als zij zeggen dat ze die handeling niet gaan verrichten omdat het geld onrechtmatig is verkregen, dan hebben ze de facto die blokkade voor elkaar. En dan zal er een rechter naar gaan kijken.

Hiervoor zijn er juristen in dienst, voor de moeilijke gevallen. En juristen bedenken creatieve constructies. De jurist van PSG of Neymar heeft er een bedacht, en de LFP zet er nu een tegenover. De rechter beslist wie er gelijk heeft.

2 augustus 2017 om 13:41

In theorie kan dat. Dan de vraag: Is er precedent? Zo niet word het al heel erg lastig voor de Lfp. En onder welke omstandigheden heeft de LFP het recht om een transfer te blokkeren? Want ik kan me voorstellen dat ze dat niet zomaar naar eigen goeddunken mogen doen. En het is nu ook te laat om nog extra regels erbij te maken voor dit specifieke geval, en ook als dat in de laatste maand gebeurd is zal daar toch door een rechter met argusogen naar gekeken worden. Tot nu toe heeft Neymar nog niets onwettelijks gedaan. De LFP ook niet, dat klopt, maar als ze nu de transfer blokkeren lijkt het mij toch zwaar verdacht. En natuurlijk stinkt de hele zaak van Neymar, maar stinken is niet per direct onwettelijk.

2 augustus 2017 om 13:56

Dat is een van de dingen die dit juridisch interessant gaan maken. Geen precedent (tenminste, dat denk ik). Maar ook: de status van die FFP regels. Het zijn geen wetten, dus het is niet 'onwettig' zoals jij zegt. Maar er zijn meer regels dan wetten, en als die regels overtreden worden, dan kan een ander zeggen dat hij daar niet medeplichtig aan wil zijn. Ik denk dat dat de redenering van de LFP zal zijn.

Niemand weet nog of dat stand houdt. Daarnaast is er de vraag die jij noemt: zijn de aanwijzingen voldoende hard dat de FFP zijn overtreden? Dat zal ook door de rechter bepaald moeten worden.

Maar misschien is de transferwindow dan wel voorbij, en dan is de eerste slag voor de Lfp.

2 augustus 2017 om 12:21

Hoezo verzin je het dat Barcelona de voetbalbond erbij haalt? Klinkt een beetje vreemd. Het lijkt me in elk geval duidelijk dat de Spaanse bond ook niet graag een van de uithangborden van de competitie verliest.

Overigens is het toch niet meer dan normaal dat ze hun beste spelers willen behouden, zeker wanneer er twijfels zijn of de regels worden nageleefd voor het financieren van de transfer? Barcelona heeft zelf onlangs een vrij zware straf uitgezeten van het niet naleven van 'gelijkaardige' regels, dan mag het toch verwachten dat anderen die regels wel naleven? Of dat er op zijn minst toezicht op gehouden wordt, want in het geval van PSG zijn er wel heel sterke vermoedens van externe (en niet-toegestane) steun. Maar wanneer de clausule wordt geactiveerd, hebben ze weinig meer te zeggen en zullen ze wel akkoord gaan met de transfer, dat lijkt me vanzelfsprekend.

2 augustus 2017 om 12:22

Bij Barcelona was het een straf om andere reden. Dat ging over jeugdspelers, niet over de Ffp.

2 augustus 2017 om 13:04

Als je ziet hoeveel geklaag er van Barcelonas zijde is in de media, dan is het niet heel raar om te stellen dat dat o.a. geleid heeft tot de actie van de Spaanse voetbalbond. Natuurlijk zullen er meerdere factoren meespelen, maar Barcelona mogen we zeker wel tot factor meerekenen lijkt me?

Verder heb ik meermaals al aangegeven hoe ik denk over de Ffp, simpel weg afschaffen als je het mij vraagt. Nu ineens is het een drama nu het over een transferrecord gaat, maar een Manchester City die 100-en miljoenen elk jaar kan uitgegeven wordt niet eens naar om gekeken. Hoor je ook niemand over. Die worden al jaren indirect gefinancieerd door de eigenaar met sponsoring. Niet dat ik er wat tegen finaniering heb door eigenaren, zou tenslotte ook hypocriet zijn, want ik support Chelsea.

Maar nu ineens absurd moeilijk gaan doen omdat het Barcalona betreft, Record transfer betreft en de absolute top echt de eerste tik te verduren krijgt.. nee dat gaat erbij mij niet in.

2 augustus 2017 om 13:06

Kleine details, maar een groot verschil. De FFP kan clubs enkel weren uit de EL en CL, en boetes opleggen. Dat is alles. Ze kunnen geen transferverboden uitdelen, dat is aan een andere commissie of aan de nationale bonden.

2 augustus 2017 om 13:13

@viswoestijn, dat kan, maar de bond heeft hier zelf een levensgroot belang, en heeft het belang van Barca niet nodig om in actie te komen.

Als deze spelers zo weggekocht kunnen worden, dan wordt straks La Liga gewoon leeg gekocht door clubs die extreem rijke suikerooms hebben, zoals Psg. De positie van La Liga als meest succesvolle competitie van de wereld, met Barca, Real, Atletico, is gewoon in het geding.

2 augustus 2017 om 12:21

Wat heeft Barcelona met dit te maken? De LFP spreekt zich toch uit?

HAHA ik ga stuk hier. "Wij stellen dat staatsgesteunde clubs het voetbal en de transfermarkt in Europa destabiliseren" . Ironisch dat net de voorzitter van de Spaanse bond dit zegt. Zonder staatssteun waren Barcelona en Real nooit zo groot geworden. De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet...

2 augustus 2017 om 12:09

Inderdaad, miljoenen schuld bij Spaanse banken die uiteindelijk gered zijn door de EU. Uiteindelijk betalen wij Nederlanders en Duitsers de salarissen van Messi en Ronaldo.

2 augustus 2017 om 12:23

@mjb108: ik ben het eens dat Barca en real ook niet vrij van blaam zijn, maar jij maakt er wel heel erg veel van. Het klopt dat Barca en Real enorme schulden hadden bij banken en de Spaanse fiscus. Echter veel schuld hebben is niet per definitie slecht. Dat hangt af van de inkomsten die ertegen over staan om de rente en aflossing te betalen. En ja, Barca en Real hadden teveel schulden open staan waar niet eens op werd afgelost. Maar dat is wel meer dan 5 jaar geleden. De 2 clubs hebben in rassenschreden (zonder staatssteun of rijke sheik/rus/chinees) honderden miljoenen terugbetaald aan de Spaanse fiscus en de banken. Zelfs zoveel dat ze nu een stuk minder schulden hebben dan de doorsnee PL-club.

Dat deze hele zaak met Neymar stinkt, is voor mij meer dan helder. 300 miljoen euro krijgen als ambassadeur van het WK is natuurlijk grootste kolder en alleen maar bedoeld om zijn contract af te kopen. Dit is alleen maar gedaan om de FFP te omzeilen. Dat de LFP daar moeite mee heeft, vind ik helemaal terecht. Als we dit als Europa toestaan, zal dit veel vaker gebeuren en is niet in het voordeel van de kleinere clubs (eigenlijk alleen maar in het voordeel van clubs in eigendom van rijke russen/chinezen/sheiks/amerikanen).

2 augustus 2017 om 12:44

Volgens mij was Qatar ook sponsor van Barca, dus helmaal zonder sheik hebben hun het ook niet afgelost..

2 augustus 2017 om 12:47

Het klopt dat Qatar Airways sponsor is, maar betaalt wel marktconforme bedragen ervoor. Zolang het marktconform is, heb ik er ook geen problemen mee. En zoals gezegd ben ik niet de pleitbezorger van de onschuld van Barca. Het gaat mij alleen erom dat deze zaak wel heel erg stinkt.

2 augustus 2017 om 13:35

Dat is ook het grappige. Barca heeft hen gedumpt voor Rakuten, en Qatar wil nu wraak. Iedereen gooit nu met verwijten die ook op henzelf van toepassing zijn.

Ik ben overigens in Spanje voor Barcelona, maar ik ben nog veel meer neutrale voetballiefhebber. En ik ben jurist. Ik smul van deze zaak, ik hoop dat er lekker bloederige rechtszaken gaan volgen, met veel strak gepakte advocaten, een mediacircus, zielig doende voetballers, smalende Real-mensen. Kom maar door. Circus is in town.

2 augustus 2017 om 12:23

Precies ja!!

En wat te denken van de spaanse dopingzaken, waarbij de overheid het allemaal net zo lang rekt totdat zij alle stalen weg kunnen gooien omdat het verjaard is. Of om de privacy van de sporter te beschermen (die dus willens en wetens met doping in de weer is geweest)

Als in een land de staat de sport financieel en op andere vlakken niet heel erg beschermd, dan is het Spanje wel

Je kunt er omgaan zeuren als Spaanse bond, maar als men geen grondig bewijs kan vinden om de transfer te blokkeren gaat dat je niet lukken. Dan ga je je als Spaanse bond op glad ijs bevinden. Met grote rechtzaken als gevolg. Als het financieel goed is kan deze uitgave gewoon gedaan worden. De Spaanse bond wil niet de toekomst van La Liga kwijt, maar moet zich hier helemaal niet over gaan uitspreken in de media.

2 augustus 2017 om 13:38

Dat Neymar een paar honderd miljoen gaat verdienen om ambassadeur te zijn is wel een aardige aanwijzing dat er iets niet in de haak is. Daar weten rechters wel raad mee hoor.

Maar dat neemt niet weg dat het inderdaad een juridisch steekspel gaat worden. Als de bond bang is dat ze gaan verliezen, dan trekken ze hun keutel misschien wel in. Maar er staat voor hen heel erg veel op het spel, dus ik denk dat ze het lekker tot het einde toe gaan uitspelen, dit spel. Gratis entertainment voor ons.

En ik hoop dat er zoveel onzekerheid gaat ontstaan over de positie van Neymar, dat hij minstens een half jaar nergens kan voetballen. Het is tijd dat er een grens getrokken wordt voor het grote geld. Maar ik denk dat het grote geld gewoon gaat winnen. Helaas.

Het mag staat toch nog onder contract bij Barça? Dat is de voorwaarde voor die 26 miljoen, volgens mij. Barça moet dat bedrag dus gewoon betalen. En die onzin over de FFP , daar gaat La Liga niet over. Lachwekkende soap begint het te worden.

2 augustus 2017 om 13:41

Ze gaan er niet over, maar als ze sterke aanwijzingen hebben dat de FFP overtreden wordt, dan kunnen ze wel weigeren medewerking te verlenen.

Het is net als heling. Als jij een pandjeshuis hebt, en er komt iemand met een voorwerp waarvan je ernstig vermoedt dat het gestolen is, dan mag je dat voorwerp niet kopen en in je zaak te koop aanbieden. Ook al is koop en verkoop je core business; het mag geen heling worden. Zo is dat in deze zaak ook, het is zo duidelijk dat er een vieze constructie is bedacht, dat de bond best een grond heeft om niet mee te werken.

Dat het een soap is, ben ik overigens wel met je eens. Maar ik vind dat niet erg. Het geld is zo machtig in het voetbal, laat het maar een keer ontploffen. Dat het bij Neymar gebeurt en die enge vader van hem, vind ik mooi. Arm zullen ze niet worden, maar ik gun ze best een tegenslag.

Ik word hier ondertussen wel een beetje moe van.

Hoezo mogen zij dit überhaupt blokkeren? Hypocriete LFP - wat er allemaal qua transfers wel niet fout is gegaan daar, maar nu éã©n van hen sterren vertrekt, gaan ze opeens moeilijk doen? Alsjeblieft zeg.

Begrijp mij niet verkeerd, de 222 miljoen slaat door en ik vind dat er gepraat mag worden over waar wij als maatschappij naartoe gaan. Maar, volgens mij is de hele FFP er zodat deze clubs achteraf bestraft kunnen worden. En het recht ligt niet bij de Lfp: wanneer zij denken dat de wet eventueel overtreden wordt, dat een voetbalbond dan zegt: 'nee, dat mag misschien niet, dus blokkeren wij de transfer'.

En daarnaast is PSG niet eens aangesloten bij de Lfp, dus hoe kan de Spaanse voetbalbond hier überhaupt iets over zeggen?

Ook staat er in dit artikel dat de transfer eventueel geblokkeerd wordt in verband met de afkoopsom van Neymar zijn vader. Maar volgens mij is dit een heel ander discussiepunt?

Bah, vermoeiend dit allemaal. Barcelona maakt wel vriendjes, doet huilie huilie, maar als het hen uitkomt, doen ze precies hetzelfde. En nu hebben zij, zo lijkt het, zelfs de LFP als vriend. Bah.

2 augustus 2017 om 12:12

Daarbij, wat is het nut van een clausule als niemand die zou mogen / kunnen inlossen. Dit zijn dan in principe wurgcontracten die spelers zoals Neymar en Messi hebben.

2 augustus 2017 om 12:37

Inderdaad. Het is te bizar voor woorden allemaal.
Ik word er oprecht moe van, onrecht, macht, geld. Het maakt de voetbalwereld steeds minder leuk.

2 augustus 2017 om 13:44

Ze mogen hem wel inlossen, maar dan wel op een manier die toegestaan is. En die ambassadeursconstructie is natuurlijk zo schimmig als de pest.

Natuurlijk is de Spaanse bond zo hypocriet als de pest. Het Spaanse voetbal is allang verrot. Maar dan kan je je nog steeds verzetten als iemand anders iets doet wat niet mag.

Een dief zal ook niet meewerken als er iets van hem gestolen wordt.

Verder wordt dit gewoon voer voor rechtszaken. De rechter zal bepalen wie de minst smerige juridische constructie heeft bedacht, de LFP of Psg.

2 augustus 2017 om 13:00

Simpatico je weet wel dat die clausule iets is dat door de bond word ingesteld en verplicht is in Spanje? Wanneer Neymar die 222M betaald wordt die ook niet aan Barça betaald maar aan de bond, die het daarna doorbetaald aan Barça.

Uiteindelijk draait het erom wie er allemaal lekker meeprofiteert en een commissietje of een zakje geld krijgen onder de tafel of voor de hoteldeur.
Als ze het slim spelen, geven ze deze mensen ook wat geld. Als het Moraal verdwijnt ga dan all the way!

2 augustus 2017 om 13:46

Ja, zo werkt het vaak wel inderdaad

Alleen staat er nu heel veel op het spel voor de Spaanse bond. Dus de kans is groot dat het nu niet wordt opgelost met envelopjes onder de deur, maar met dagvaardingen en rechtszaken.

Eigenlijk dolkomisch dat de LFP zich hier zo over uit laat. Ik kan me nieuwsberichten van een jaar geleden nog wel herinneren, waarin de EU Spanje sommeerde om illegale steun aan diverse voetbalclubs terug te draaien.

2 augustus 2017 om 12:21

En daar hebben ze gevolg aan gegeven, lijkt mij dan vrij logisch dat je gaat onderzoeken of dat bij anderen ook het geval is. Als ik ergens voor gestraft wordt omdat ik de regels overtreed, dan wil ik ook dat jij gestraft wordt als jij diezelfde regel overtreedt

2 augustus 2017 om 12:36

Verschil is dat momenteel nog niets overtreden is en het de taak van de Uefa is om de FFP na te leven, niet die van de Lfp. Het is algemeen bekend dat deze transfer sowieso tot een onderzoek van de Uefa zal gaan leiden. Wie is de LFP om de clausule te blokkeren op basis van vermoedens? Mocht er iets niet in de haak zijn, dan grijpt de Uefa als verantwoordelijk orgaan in en zal Psg/neymar gestraft worden. Dat is dan hun probleem en niet de zorg van de Lfp.

Ik kan er persoonlijk slecht tegen als overtreders zich nadat ze gesnapt zijn ineens als moraalridder op gaan stellen en anderen proberen te gaan veroordelen.

2 augustus 2017 om 12:41

Sterker nog: de LFP heeft volgens mij niet eens de autoriteit om een transfer om deze reden tegen te houden. Want dan is het hek van de dam, en is de Uefa zijn macht gewoon kwijt aan de FA, de LFP en de Dfb.

2 augustus 2017 om 13:49

Sammerens, het is ook hartstikke hypocriet allemaal, volstrekt mee eens. En de LFP ziet er niet goed uit in zijn rol als moraalridder, ook eens.

Maar toch; als er zo overduidelijk iets aan de hand is, dan vind ik het wel mooi dat er iets aan gedaan wordt. Vergelijk het met heling. Als er iemand met gestolen spullen bij je komt, dan moet je die weigeren, ook al ben je zelf de dief niet en heb je niks met die diefstal te maken. De LFP zit nu in die positie, er komt iemand met een grote zak met geld waarvan je sterke aanwijzingen hebt dat er iets mis mee is. Dan kan je zeggen: daar doe ik niet aan mee.

Het woord zal ongetwijfeld aan de rechter zijn. Hier gaan ze samen niet uit komen volgens mij.

Ok dus de Spaanse bond wil nu de complete transfer tegenhouden omdat de vader van neymar 25 miljoen krijgt???
Sowieso was dat natuurlijk de domste clausule die je als club kan bedenken, zeker als de tranfermarkt nog lang niet is gesloten. Wat heeft de spaanse bond hier nu weer over te zeggen dan? De spaanse bond moet zich hier niet als derde partij mee gaan bemoeien of 4de. Als je dit had willen tegen gaan had je betere regels moeten opstellen. Nu het een keer niet in hun voordeel uitvalt gelijk huilie huilie doen. Vind dit een aardig zwaktebod, maar waaarschijnlijk ook hier zit gewoon barcalona achter net als dat ze gelijk naar de fifa gaan.

2 augustus 2017 om 13:51

Nee, ze willen hem tegenhouden omdat dat geld van de Qatarese overheid komt, hetgeen niet is toegestaan. PSG moet dat op een gezonde, verantwoorde manier ophoesten, en dat kunnen ze niet. Als de LFP dit door laat gaan, dan wordt La Liga leeg gekocht.

Die 25 miljoen boeit nauwelijks. Zo'n clausule is natuurlijk te schimmig voor woorden, maar dat is niet waar iedereen nu echt over valt.

Lijkt me niet dat ze dit tegen kunnen houden als Neymar gewoon het geld kan neertellen, hoewel hij zijn eigen transfer misschien via een rechter moet gaan afdwingen.

Misschien kunnen ze door die schijnconstructie via Qatar 2022 niet ook de extra belastingen omzeilen? Het ging volgens berichten immers om de Franse fiscus die zich door deze constructie nergens mee kan bemoeien.

Het is bijna afgehandeld en nu komen ze naar buiten. Dit word mogelijk een soap tot 31 augustus en mogelijk gaat de transfer dan niet door als er een probleem is met een correcte betaling. Volgens mij is de grens met een transfer als deze wel bereikt. Maar de regels kloppen nog niet. Als ik een miljardair ben en ik wil Neymar in een voetbalploeg dan geef ik gewoon het geld van mijn eigen bezit mee aan Neymar. Daar heeft geen enkele organisatie toch mee te maken

2 augustus 2017 om 13:52

Jawel, want die regels zijn er om de voetbalwereld financieel gezond en daarmee ook een beetje eerlijk te houden. Anders is al de sportiviteit er vanaf.

Volgens mij heeft de LFP juridisch gezien niet de macht om dit te doen. Verder is Barcelona de premie verschuldigd aan Neymar, hij staat nog steeds onder contract bij Barcelona. Tot nu toe heeft Neymar nog niets gedaan wat niet mag in deze transferperiode.
En Spanjaarden die over staatssteun in het voetbal beginnen is nogal hypocriet. Dat is als Engelsen die zeuren over zuipende jongeren op het strand...

Ja hoor die Spaanse bond. Valt het ze niet op dat Real en Barca vaak in het voordeel zijn van de scheidsrechters. Ook het geld (TV) verdelen klopt van geen kant...

Ook hebben ze een enorme schulden en daar hebben de Spaanse bond niet gekeken natuurlijk willen ze Real en Barca groot houden zodat de Spaanse bond betekenis van rol in Europa willen blijven houden.

Als Neymar weggaat hebben de Spaanse competitie te maken met minder sterspeler... let op: Messi en Ronaldo zijn bijna met pensioen.

2 augustus 2017 om 12:57

Huh? Je gaat wel van het ene onderwerp naar iets wat totaal niet relevant is?
Knap hoor, om zelf iets te verzinnen om een competitie zwart te maken..

Barca en Real lijken in het voordeel, zijn het zeker niet. Maar als je 20 keer in een strafschopgebied komt, kan het wel eens zo zijn dat er een penalty gegeven wordt. De tegenstander, die vervolgens 3 keer in het strafschopgebied komt, heeft logischerwijs minder kans op een penalty. Verder qua kaarten is het zelfs zo dat Barca en Real vaker worden benadeeld dan andere clubs, omdat spelers als Ramos en Busquets de naam hebben.

Dan nu over de schulden.. Dat is het meest lachwekkende wat je hebt verteld.
In januari 2017 heeft de Uefa een financieel rapport naar buiten gebracht met de actuele schulden.
Op #1 stond Manchester United met een schuld van 536 miljoen. Benfica (336 miljoen) en Internazionale (306 miljoen) maken de top-drie compleet.

In 2016 had Barcelona een schuld van ongeveer 400 miljoen euro, maar draaiden een omzet van 679 miljoen euro. Naast deze enorme omzet, maakte Barcelona een winst van 29 miljoen euro.

Een simpele rekensom betekent dus dat Manchester United hogere schulden heeft dan bijvoorbeeld Barcelona.

2 augustus 2017 om 13:02

Denk aan schwalbes en de kaarten die bijvoorbeeld Ramos, Neymar, Ronaldo, Pepe, Suarez etc te weinig kregen. Ook mogen ze veel mopperen bij de scheidsrechters, etcc...

Door Real en Barca worden ook via de derden geïnvesteerd zodat ze later terugverdienen...

Natuurlijk wil de Spaanse bond Spanje gezien worden als een van de belangrijkste voetballanden van EU. Neymar is enorm populair in China... zou goed voor de Spaanse competitie als hij bleef...

2 augustus 2017 om 13:08

Schulden zeggen natuurlijk niet alles. Arsenal heeft een schuld van nog zo'n 200 miljoen, maar ook een kasreserve van 220 miljoen. In principe hebben ze een schuld, maar geen nettoschuld. In de schulden die jij noemt zijn volgens mij ook nog niet betaalde delen van transfersommen meegerekend. Als je een speler in termijnen betaald telt dat namelijk ook mee als schuld.

2 augustus 2017 om 13:12

Ik heb het over dat de Spaanse bond aan het roepen zijn... dat doen ze zelf ook.

2 augustus 2017 om 13:12

Schwalbes moeten ze ook strenger op acteren, maar dat is in elke competitie. Niet alleen in Spanje, laat staan alleen bij Barcelona of Real.
Mopperen is vorig jaar juist vaak bestraft ten nadelen van Barca of Real.
Nogmaals, je hebt dingen verzonnen en probeert dat nu al waarheid te verkopen.

Als iets waarheid is, vind ik dat niet erg maar dat is het niet wat je roept. Ik staaf mijn reactie met feiten en kan tevens bronnen overleggen. Jij roept iets in het luchtledige.

En je laatste zin: Spanje wil gezien worden als een van de belangrijkste?
Ze Zijn de belangrijkste op sportief gebied. Niet eens op financieel gebied, wat het des te knapper maakt dat ze stijf bovenaan staan in Europa.

2 augustus 2017 om 13:15

@peter
Als je een huis koopt, heb je ook schulden. Tegenwoordig ook als je een telefoonabonnement afsluit. Zolang je deze kan betalen en verantwoorden, is er niks aan de hand.
Of vind je het ook oneerlijk als John de Mol een hypotheek heeft van 4 miljoen en jij maar van 2 ton?

Daarnaast vind ik je reactie uitermate kinderachtig door te roepen: "de spaanse bond doet dit... "
Het gaat nu niet over de Spaanse bond, het gaat over de aankomende transfer van Neymar (die overigens waarschijnlijk gewoon doorgaat..).

Zo hypocriet nu er een club met meer geld is. Zelf hebben ze samen met nog wat clubs gedreigd de cl te verlaten als ze niet meer toegangsbewijzen kregen en dus geld. Daar zijn de kleine clubs ook zwaar door genaaid. De verschillen worden daardoor nog groter. Nu worden ze zelf een x genaaid en liggen ze al weken te huilen. Vergeet niet dat jullie er zelf ook mee begonnen zijn.

Gaat de grondlegger (spaanse bond en Real/barca) van belachelijke transferbedragen nu ineens moeilijk doen over hoge transferbedragen? Leningen van Real om Ronaldo, Bale en James en nu Mbappe voor verschrikkelijk veel geld te halen is wel prima. Wat is dan ineens je probleem met deze transfer? Mogen de beste spelers allleen in Spanje spelen ofzo?

Wat zal ik blij zijn als dit voorbij is... Wat een (bestuurlijke) chaos.

Wat is het nut van zo'n clausule dan? Kunnen ze net zo goed zonder afkoopsommen gaan werken in Spanje als de bond het toch maar weigert

Het zou goed zijn mocht dat geblokkeerd worden. Dan kan er een beetje remming komen op al die belachelijke bedragen van laatste tijd.

2 augustus 2017 om 12:30

Ik denk dat als er op elke speler een ontsnappingsclausule zit, met een max van bijvoorbeeld 100 miljoen dat dit eerlijker is voor elke club. Zo zijn sommige clubs in staat om een ontevreden speler over te nemen en worden prijzen niet meer hoger opgevoerd. Daarnaast kan de verkopende club dan ook weer makkelijker een vervanger halen als de speler daarmee instemt. Nu kun je eigenlijk spreken van een wurgcontract als spelers weg willen maar dit niet kunnen omdat geen een club in staat is het verlangde bedrag op tafel te leggen

Eigenlijk is het belachelijk dat er ontsnappingsclausules bestaan die clubs dus nooit zouden kunnen betalen. Eigenlijk is het dan een wurgcontract te noemen. Ondanks dat spelers natuurlijk goed verdienen vind ik het geen goede zaak dat spelers tegen hun wil absoluut niet wegkunnen. Het zou veel eerlijker zijn als er een limiet op zit van bijvoorbeeld 100 miljoen voor topspelers. De speler kan dan alsnog zelf besluiten of deze wegwilt of niet en een club wordt toch rijkelijk beloond en zou daarvoor ook weer een waardige vervanger kunnen halen voor 100 miljoen.

Neymar krijgt dus 222 miljoen, of iets in die buurt, om zichzelf af te kopen en vervolgens is hij clubloos en PSG kan dus toeslaan?

Dan kan Neymar dus ook zeggen, bedankt voor de 222 miljoen en op een eiland gaan zitten? . Dat zou ik nog t mooiste vinden van al die gezeik.

2 augustus 2017 om 12:31

Realistisch gezien zal er wel een contract zijn natuurlijk, maar dat is iets wat wij nooit te zien krijgen, wat ook gewoon logisch is.

2 augustus 2017 om 12:32

Nee ik denk dat er afspraken zijn gemaakt tussen Neymar (zijn zaakwaarnemer en advocaat) en de staat van Qatar (advocaat en financieel), op voorwaarden gezet dat Neymar aan Barca afkoopt met het geld van de staat van Qatar, vervolgens gaat Neymar 'gratis' bij PSG binnenwandelen en daar tekent hij een contract, dat staat in een voorwaarde.

3 augustus 2017 om 02:11

PSG is een onderdeel van Qatar dus dan dient de FFP daar tussen te komen.
Het is Qatar en PSG die de transfer betalen dus dient de club PSG en Qatar ontbonden te worden wegens gelddoping. Dit zal eerst allemaal nog verder onderzocht worden en als het toch correct zou verlopen kan de transfer door. Allemaal goed en wel dat Neymar nu heeft aangegeven te vertrekken maar financieel moet alles nog bekeken worden. Als de Uefa of FFP organisatie iets niet in orde verklaard dan gaat deze transfer nog steeds niet door. Tenzij ze onderhandelen waardoor het wel doorgaat al zal Barca dat niet graag doen, aan de andere kant zal Neymar in een onbeweegbare positie te komen liggen.

Ik weet niet hoe het precies zit met Qatar en PSG maar blijkbaar werken ze samen maar proberen ze via een kromme weg deze transfer mogelijk te maken. Hopelijk houdt de FFP deze transfer tegen en voorlopig ziet het er niet goed uit voor PSG en Neymar volgens de laatste berichten.

Wat een gezeik allemaal.

Om er even iets uit te pikken: die premie voor Neymar sr... Komop zeg, die moet Barca toch gewoon uitkeren? Het is ondertussen 2 augustus. Staat Neymar onder contract bij Barca of bij Psg? Barca toch? Dan zijn ze verplicht die te betalen. Beloftes nakomen is niet zo moeilijk.

Hadden ze hun hoofd maar eens n keertje moeten gebruiken en er 30 augustus van moeten maken ipv 31 juli

Of beter nog, gewoon helemaal geen gekke contracten aangaan met de vader van

2 augustus 2017 om 12:32

Maak er dan gewoon 1 september van, dan is de transfermarkt sowieso dicht. En contract is inderdaad contract.

2 augustus 2017 om 14:01

Helemaal mee eens real8. Dat zal niet het lastigste punt worden in deze zaak, is gewoon glashelder. Moet je maar geen zaken doen met foute figuren als Neymar sr.

Blablabla, er wordt alleen maar gezeurd over de hoogte van de transfersom en de Ffp, maar als zijn afkoopclausule te hoog zou zijn om aan de FFP te voldoen, is de afkoopclausule dan niet in eerste instantie al oneerlijk? Ik snap dat contract er zijn om nageleefd te worden, maar voetbal bestaat al tientallen jaren uit handel.

Even buiten het feit om of Barca wel of niet óók op schimmige wijze zaken doet/heeft gedaan (want "zij doen het ook" lijkt hier het meest gebruikte tegenargument) is het toch juist goed dat dit soort dingen aan de kaak worden gesteld?

Iedereen hier klaagt dat men in Spanje niet vies is van een zakje geld hier of daar, maar dan wórdt een - duidelijk stinkende - constructie eens een keer aan de kaak gesteld en dan is het weer niet goed. Ik heb zelf eerder iets met Real dan met Barca maar in plaats van nu met zijn allen Barca uit te gaan zitten lachen omdat ze een van hun sterspelers kwijtraken, alleen maar omdat ze die zelf op een weirde manier hebben aangetrokken, is wel een beetje hypocriet.

Wees blij dat er stappen tegen dit soort onzin worden ondernomen, je moet ergens beginnen en sure, dan is het ironisch dat het juist Barca is dat op zijn teentjes getrapt is maar als deze transfer geen stof doet opwaaien, welke dan wel?

2 augustus 2017 om 12:50

Dat er iets niet klopt is ook niet de vraag, en er wordt zeker wel iets tegen gedaan. Het punt is dat de LFP geen enkel recht heeft om de transfer vanwege de FFP te blokkeren. Al het recht om vanwege de FFP een sanctie uit te delen ligt bij de Uefa.

2 augustus 2017 om 14:04

Eens hoor, reservebank. Het hele Spaanse voetbal is verrot, bond, Real, Barca, allemaal. Maar het is goed dat er nu opgetreden wordt tegen deze constructie. Dus het argument "zij doen het zelf ook" is flauwekul, wat mij betreft.

Een ander punt is wat stravven zegt. Daarover staat hierboven al meer.

Naar mijn mening vind ik het echt belachelijk dat ze daar in Spanje allemaal trucjes uit de hoge hoed proberen te toveren om Neymar bij Barcelona te houden. Barcelona heeft zelf een achterlijk hoge clausule in zijn contract gezet (om clubs af te schrikken) en nu blijkt dat PSG het kan betalen, Is heel Spanje in rep en roer.

Ik vind nu sowieso ook dat die hoge clausules niet meer toegestaan mogen worden, als blijkt dat zulke bedragen helemaal niet betaald mogen worden!

In mijn ogen zou het 'fair play' zijn als de Spaanse voetbalbond Barcelona het geld uit Qatar met open armen zou laten ontvangen. Barcelona heeft immers genoeg schulden en met dit geld kunnen ze wellicht een deel aflossen( dit gaat Barcelona natuurlijk nooit doen) de rijke oliesjeik(s) die Neymar betalen hebben tenminste zover ik kan beoordelen het geld zelf. Een groot verschil met Barcelona. Tevens voelen wij er met z'n allen echt niks van een transfer op deze manier. Een sjeik die minder geld heeft..

Haha meteen een trainingspak bestellen voor de prijs omhoog gaat, zie www.kniq.nl/psg-trainingspak. Veel mensen roepen dat 500/600 miljoen te veel is voor een speler. Klopt, maar we doen er wel met z'n alle aan mee. Door het kopen van dit soort trainingspakken (die inkoop misschien 5% kosten), zorgen ervoor dat de bedragen blijven toenemen. Tv-rechten, seizoenskaarten, trainingspakken, shirts, bedrukkingen, we betalen met zijn alle enorme bedragen om dit voetbal te zien.

2 augustus 2017 om 14:06

Dat klopt, maar juist in deze zaak komt er ineens een paar honderd miljoen extern geld binnen, en dat wil men niet. Dat geld wordt niet gedekt door shirtjes en trainingspakken. En daarom zijn ze tegen.

Overigens zou ik weleens uitgezocht willen zien hoeveel geld die shirtjes enzo nou echt opleveren. Iedereen doet alsof er zomaar 100 of 200 miljoen extra inkomsten zijn als er een topspeler komt, maar ik geloof er niks van. Er worden elk jaar veel shirts verkocht, ook als er geen topaankopen in deze categorie zijn. Dus je haalt er niet zomaar 100 miljoen extra uit.

2 augustus 2017 om 15:06

De winsten van de shirts zou je zelf aardig kunnen uitrekenen. Hoeveel shirts van PSG zullen er aankomend jaar in Brazilië verkocht gaan worden?

Verder kun je denken aan een toename van enorme televisie-rechten voor PSG (schatting op dit moment is 25 miljoen euro meer). Nog niet gekeken naar de extra inkomsten die de club kan behalen als ze met deze sportieve aanwinst net enkele treden hoger kunnen uitkomen in de Champions League.

Het geld komt inderdaad extern binnen, de vraag is of je dat niet moet willen. Ik denk dat dit aardig kosten dekkend is over-all.

2 augustus 2017 om 17:10

Hoeveel shirts er verkocht worden kan ik alleen maar naar raden. Net als hoeveel winst er per shirt gemaakt worden. Dat heeft geen zin, daar hebben we gewoon echte cijfers voor nodig, geen slag in de lucht.

Die tv rechten geloof ik, dat is echte winst.

En over dat externe geld: de bonden willen het niet. Ik heb het zelf ook liever niet, maar het voetbal is toch al verziekt door het geld. Dus ik lig er niet wakker van.

natuurlijk moet zo'n transfer nooit kunnen... FFP zal volgend jaar wel weer een milde straf verzinnen... enige grote Europese grootmachten die gezond zijn: Bayern München en Arsenal volgens mij.. de rest dikke rode cijfers... het word tijd dat hier hard tegenop word getreden... wij als Europese burgers betalen wel weer om de banken te redden.. het gaat werkelijk waar nergens meer over in het voetbal.. zolang de mensen bij de Fifa en Uefa er rijk van worden zal er wel niks veranderen... lonen en transferbedragen lijken nergens meer naar gaat te ver maar helaas dat is de realiteit en we zullen het moeten accepteren zolang de stadions vol zitten en mensen nog steeds massaal voetbalshirts kopen van hun idool zal er niks veranderen

Deze transfer is hartstikke belangrijk. Mocht deze namelijk doorgaan, volgens de constructie dat Neymar 300 miljoen van Qatar ontvangt, dan wordt er een precedent geschapen en zullen er meer van zulke transfers volgen.

Wat mij betreft gaat deze transfer door, er wordt dan i.i.g. goed aan de hoogste omen geschud.

Stel Neymar legt zelf het bedrag neer van zijn clausule met "geleend" geld van Qatar dan kan de Spaanse bond toch helemaal niks doen om het te verbieden? Of mag je als speler je eigen contract niet meer afkopen?

2 augustus 2017 om 12:46

er word natuurlijk door Qatar een contract opgesteld met Neymar en PSG waar in staat dat hij dan moet tekenen bij PSG wat inhoud dat de staat Qatar PSG steunt en dat is tegen de regels... en de mensen die nu zeggen hoe weet jij nou wat er in het contract staat.. Qatar dekt zich samen met PSG echt wel in als het over 300 miljoen gaat!

2 augustus 2017 om 14:09

Dat is het punt niet, Arends. Je hebt gelijk, maar hellflames bedoelt wat anders volgens mij.

Het punt is dat de FFP voorschrijven waar de afkoopsom uit gefinancierd moet worden. Even in normaal nederlands moet dat geld op een financieel gezonde manier worden opgehoest door de aankopende club. Die moet kunnen aantonen dat ze het uit de normale bedrijfsvoering kunnen betalen.

En deze constructie is daar duidelijk mee in strijd. De vraag is dan of de LFP mag weigeren mee te werken aan de transfer. De rechter zal zich daar over uit moeten spreken.

Het gaat allemaal over de top bereiken. Daarom is het gedrocht van de Champions League zoals het is. Daarom wil de gevestigde orde onder de clubs dat FFP zo strak mogelijk wordt gehandhaafd bij de nieuwkomers. Daarom doet de Spaanse bond nu moeilijk omdat ze de hegemonie van de Spaanse clubs in Europa zo lang mogelijk willen vasthouden.

Bij de bestuurders en de financiers wordt de ranglijst bepaald, wat er op het veld gebeurd is een afspiegeling daarvan. Vandaar die grote bedragen en die manipulaties. Voetbal is ondergeschikt aan geld en macht.

2 augustus 2017 om 14:11

Inderdaad en daarom denk ik dat dit niet opgelost gaat worden met envelopjes onder de deur. Dit gaat uitgevochten worden voor de rechter. Ik kijk er naar uit, gratis entertainment.

Boven alles begrijp ik niet waarom Barcelona dat geld niet wil accepteren. 220 miljoen Euro is bizar veel geld en dat kunnen ze heel goed gebruiken om andere spelers te kopen en een positief banksaldo op te bouwen. Elke bestuurder die dat geld laat liggen is zijn baan niet waard.
Neymar krijgt voor de Europese rechter toch het gelijk wel aan zijn zijde, gezien het vrije verkeer van personen het grootste goed is in Europa.

Hahaha, het wordt nu nog mooier! La Liga kan wel moeilijk gaan doen maar Barca heeft net aan Sky confirmed dat Neymar een transferverzoek in heeft gediend en heeft medegedeeld dat hij weg wil...
Wat gaat Barca doen wanneer la Liga nu moeilijk gaat doen??

Ze zullen wel moeten als de FFP het toelaat. Wat een gejank zeg om een transfer. Als ze maar eens naar hun eigen clubs kijken. Man man man....

Niemand is groter dan de club,als een speler ,en in dit geval Neymar graag wil vertrekken door welke reden dan ook,dan doe er een strik om en wens hem veel succes...
Wat ik wel kan voorspellen is dat meneer Neymar vergeet,dat PSG (weliswaar geen ultime top is,maar wel kan worden),maar dat hij niet de dienende en de specifieke spelers om zich heen heeft,die hem voorzien van zoveel bruikbare ballen,ja in de franse kompetitie wel,maar europees niet...let maar op......
Maar als die weggaat voor al die miljoenen (want uiteindelijk gaat het daarom)wens ik hem veel succes........ Daarom niemand is groter dan welke club dan ook op de wereld....

2 augustus 2017 om 14:13

PSG had afgelopen seizoen al gewoon moeten winnen van Barca. Enkel door die wonderlijke wedstrijd met die 6-1 ofzo, ging Barca door. Zoveel ontlopen ze elkaar niet meer, zeker niet als Neymar daar zit.

En verder wordt deze transfer vooral geblokkeerd omdat de hegemonie van de Spaanse competitie op het veld staat. Als speler zo weggekocht kunnen worden, is La Liga binnen no time niet meer de sterkste. Dus het gaat niet alleen om Neymar nu.

Erg hypocriet weer. Zelf heeft de Spaanse bond zo'n beetje jarenlang op geld van de EU geteerd en maar al te graag hun handjes opgehouden, en nu verwijten ze PSG over oneerlijke verkregen financieën. Ze kunnen het gewoon niet hebben dat er een nieuwe grootmacht dreigt te ontstaan, op dezelfde oneerlijke manier die zij ook hebben gecreeërd

2 augustus 2017 om 13:26

Kun je me meer vertellen over het geld dat de LFP van de EU gekregen heeft? Heb ik namelijk nog nooit iets over gehoord.

2 augustus 2017 om 13:43

Indirect heeft het Spaanse voetbal zo rond 2004 een gigantische opleving gekregen dankzij het geld van de EU. De Spaanse overheid kreeg miljarden van de EU (omdat zij hun eigen economie niet draaiende konden houden), dat geld werd weer doorgesluisd naar Spaanse banken, die vervolgens Real en Barcelona konden financieren. En guess what, de Spaanse economie ligt nu 13 jaar later nog steeds op hun gat. Maar dan ga ik te ver offtopic

2 augustus 2017 om 13:54

Niet alleen offtopic. Het is namelijk ook helemaal onjuist wat je zegt. Althans, sommige stukjes kloppen, maar je conclusie helemaal niet. Er is door de Spaanse overheid met EU-geld inderdaad steun gegeven aan hun banken. En sommige banken doen/deden zaken met oa Real en Barca. Daar houdt het op. De samenwerking tussen die banken en die clubs is namelijk een winstgevende voor die banken. Het geld dat van de EU kwam is dus helemaal niet gebruikt om Real en Barca te financieren. Deze clubs betalen namelijk hun schulden en rente gewoon af. Daar hoeft dus helemaal geen geld bij.

Het bestuur van Barcelona is zo mateloos incompetent. Hoe kan het je nou overkomen dat een speler recht heeft op een blijfbonus, voordat de transferperiode is afgelopen? En dan ook nog 26 miljoen. Wat een absurd wanbeleid.

2 augustus 2017 om 17:14

Die hele transfer was bizar. En ik vind deze clausule ook bizar.

Maar ja, ze wilden hem heel, heel erg graag hebben. En ze verkopen hem nu voor 222 miljoen. Dus onder de streep maken ze een gruwelijke winst. Dan valt het alles afwegend nog wel erg mee...

Neymar heeft geen keus, de braziliaanse maffia heeft neymar al vanag het begin geholpen met zn carrière en voor alles is een prijs dus tot z'n eind carrière zal hij de opdracht van ze krijgen over z'n voetbal carrière dus dit is zijn beslissing niet om daar heen te gaan maar de groote jongens hebbe dat bepaalt. Wel jammer dat t zo gaat

Los van mijn persoonlijke mening is dit gewoon belachelijk.

Wanneer Neymar niet vrij is om te gaan nadat hij zelf geld overmaakt is het gewoon slavernij. Barca en Neymar hebben een afspraak. Als Neymar voldoet aan de afkoopclausule is Neymar vrij om te gaan.

Is Neymar op een verkeerde manier aan het geld gekomen zullen er consequenties moeten plaats vinden zoals een lange schorsing voor Neymar. Valt er te bewijzen dat PSG hier ook partij in is, zal ook deze partij een flinke straf moeten krijgen.

Persoonlijk vind ik wanneer Barca de transfer tegen weet te houden terwijl Neymar contractueel handelt er strafrechtelijk onderzoek moet plaats vinden en een schorsing in zowel de primera division als bij de uefa.

Wanneer de Spaanse bond de transfer zal blokken moet dit zware financiã«le consequenties hebben voor de Spaanse bond.

De transfer gaat er komen, de straffen zullen echter pas later plaats vinden.

2 augustus 2017 om 17:20

Wat een flauwekul. Verdiep je eens in het onderwerp slavernij, voordat je daar iets over zegt.

Wat betreft de rest: een rechter zal het oordeel gaan geven. Jij doet nu alsof dit "los van jouw mening" allemaal objectieve feiten zijn, maar dat is niet zo. Dit is de wereld van het grote geld, van schimmige constructies, en van juridische gevechten.

Gevalletje pot verwijt de ketel?! Net of de Spaanse clubs alles zo netjes doen. En die 26 miljoen ook gewoon betalen aan zijn vader, had je maar niet zo dom moeten zijn om het zo vast te leggen.

Wat een corruptie bij die voetbalbond zeg, hypocrieter wordt het niet. Als het echt boeit waar dat geld vandaag komt, dan vraag ik me af waarom de bond niet aan de bel heeft getrokken toen Barcelona het afkoopbedrag vaststelde op 222 miljoen. Want als PSG het niet kan of mag betalen, kan niemand het! Misschien Chelsea, maar misschien is deze bondsvoorzitter dan wel zo leep om op te roepen voor een onderzoek naar de legitimiteit van de manier waarop Abramovitsj zijn staatsobligaties verkreeg tijdens de Russische transitie waardoor hij zijn imperium op kon bouwen en van rechterrijtjesclub Chelsea een absolute topconcurrent van de Spaanse ploegen maakte.

Als al een nobele oproep was van herkomst van gelden, dan had de LPF wel al eerder de kans om daar een podium voor te zoeken, nog los van het feit of een transfer hun clubs raakt. Want je gaat mij niet vertellen dat Manchester City enkel uit omzetgelden zijn transferbeleid hooghoudt, dus had even de noodklok laten klinken toen die club deze zomer 52 miljoen trok voor een speler die op rechtsback te tweede viool gaat spelen.

Hoezo is de Spaanse voetbalbond een speler in deze?

Hahahaha Barca naaide Santos met de transfer van Neymar. Nu worden ze zelf genaaid door PSG met de transfer van Neymar. Ik denk dat over 2 a 3 jaar PSG wordt genaaid door City door weer dezelfde speler Neymar. Neymar is uiteindelijk een hoofdpijn voor clubs door zijn vader die alleen maar geld aan het zoeken is.

By the way hoe dom kan de bestuur van Barca wel niet zijn met hun loyaliteitsbonus van 25 miljoen. De datum van 1 augustus is midden in de transferperiode, waarom niet 1 september als je toch al bezig bent hem te verwennen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren