Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Feyenoord denkt na over toetreding tot Jupiler League

Laatste update:

Feyenoord overweegt in de toekomst ook een tweede elftal af te vaardigen richting het betaald voetbal. De club zou Jong Feyenoord graag deel laten nemen aan de Jupiler League, om talenten zo een podium te geven zich te meten met de profs en ervaring op te doen. Hoofdtrainer Giovanni van Bronckhorst en hoofd opleidingen Damien Hertog zijn allebei voorstander.

/

Het Algemeen Dagblad geeft aan dat er gediscussieerd wordt in Rotterdam-Zuid over de toetreding van een beloftenteam tot de Jupiler League. Ajax, PSV en FC Twente startten ermee in het seizoen 2013/14 en van die drie hebben Ajax en PSV nog steeds hun talententeam actief op het tweede niveau. Feyenoord haakt wellicht aan: Van Bronckhorst ziet het in ieder geval als een optie.

“Een elftal in de eerste divisie is gewoon het meest ideale scenario”, vindt Gio, kijkend naar de ontwikkeling van talenten. “Destijds hebben we besloten niet in te stromen op dat niveau, vooral om financiële redenen”, weet hij nog. Van Bronckhorst snapt ook goed dat die beslissing toentertijd werd genomen. “Maar je moet jaarlijks bekijken wat het beste is”, denkt de hoofdcoach van Feyenoord.

De ochtendkrant stipt aan dat met een beloftenteam in de Jupiler League misschien voorkomen kan worden dat talenten als Vincent Janssen vertrekken uit Rotterdam. Janssen werd ten dele opgeleid bij Feyenoord, maar moest er vertrekken en kwam via Almere City FC tot onplooiing. Hij maakte vorig jaar zomer de overstap naar AZ en doet het daar nu uitmuntend.

Jong Feyenoord in de Jupiler League, een goed idee?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik dacht dat Feyenoord het tweede team volgend jaar laat instromen in de nieuwe 3e divisie en het zo in het profcircuit laat instromen.

2 april 2016 om 08:26

Ze doen niet mee met de verdeling dit jaar, dus Jong-Feyenoord mag onderaan de ladder gaan instromen.

2 april 2016 om 10:05

Volkomen terecht dat ze onderaan aan de ladder mee stromen. Een AZ of Vitesse zou ook dolgraag in de JL willen spelen.

2 april 2016 om 10:51

Waar baseer jij dat op heb je daar misschien een bronnetje voor? Of heb je dat net zelf bedacht? Als Feyenoord onderaan zou moeten instromen moeten ze psv en ajax er ook uitknallen en onderlaten beginnen. Hebben al die jaren niks gepresteerd in de Jpl(en daarvoor zitten ze er ook niet begrijp ik heus wel). Maar als jeugd teams onderaan instromen prima maar dan geld dat voor iedereen.

2 april 2016 om 11:04

Die teams zitten er inmiddels al voor het 3e seizoen in.. Is langer of evenlang als Achilles. Verder is Jong PSV een keer periodekampioen geworden hè.

OT: Naar mijn mening doet het de jeugd van Ajax erg goed. Als ik kijk hoe relatief makkelijk een Tete en Riedewald aan hebben kunnen sluiten bij het 1e, dan doet me dat veel deugd. Vooral fysiek gezien is het een voordeel dat de teams meedoen in de Jupiler League. Voorheen zag je vaak dat talenten uit de beloften competitie toch meer moeite hadden met het fysieke spel soms. Lijkt me daarom slim voor Feyenoord om te kijken of ze hun beloftenelftal in kunnen passen.

2 april 2016 om 11:19

Jong Ajax en jong psv zijn gewoon volwaardige jupiler league teams dus zo worden ze nu ook behandeld.

Jong Feyenoord zal dus, in tegenstelling tot Jupiler league teams, onderaan de ladder beginnen. Lijkt mij vrij normaal maar jij zal een club voorkeur hebben denk ik zo.

2 april 2016 om 14:10

Wat een onzin feyenoord heeft toendertijd zelf de keuze gemaakt om niet voor Jl te kiezen volgens mij. En ajax en psv wel. Het zou echt volkomen nergens op slaan als er nu ineens 2 teams (jong ajax en jong psv) uit de JL gekickt worden, omdat de competities piramide gaat veranderen.
Ajax en psv zitten al 3 Jaar in de JL en hebben bewezen zich zonder teveel moeite te kunnen handhaven (dit seizoen gaat jong ajax prima). Ze zitten al in de competitie en kunnen het niveau al aan, dus waarom zou je ze dan ineens bij slechtere teams indelen.

2 april 2016 om 10:53

Ik dacht een late 1 april grap haha.

Die jong teams moeten er juist uit. Dit is zo slecht voor de echte clubs in de eerste divisie. En daar hoort het om te draaien.

2 april 2016 om 08:19

@kaaiman hoezo? Wat is een echte club? Volgens mij behoren ze allemaal tot een echte club. Dit is goed voor het Nederlands voetbal en de ontwikkeling van de top van Nederland.

2 april 2016 om 09:42

En dat is het punt nu juist. Het is enkel goed voor de ontwikkeling van de topclubs. Maar dat het goed is voor de competitie zelf, maakt dan niet uit? Alsof het die jonkies kan schelen waar ze op de ranglijst staan. Ze mogen toch niet promoveren. Daarbij zijn wedstrijden op de Toekomst een aanfluiting voor het Nederlands voetbal.

2 april 2016 om 09:43

*Dat het niet goed is voor de competitie, bedoel ik.

2 april 2016 om 11:18

Het is goed voor het hele Nederlandse voetbal. Clubs als Psv, Ajax en Feyenoord hebben toch de grootste talenten.

Veel talenten zijn op hun 18e nog niet klaar om minuten te maken maar omdat deze clubs toch vertrouwen in deze jongens hebben spelen ze 2 jaar voor niks eigenlijk in de beloften. Neem bijvoorbeeld Depay en Locadia 2 jaar lang zaten zij er echt dicht achter maar lukt het ze net niet om erin te komen de JL was zeker voor hun een beter podium geweest om te spelen. Daarnaast is verhuren eigenlijk ook niet echt een optie omdat je toch zeker een selectie van 25 man moet hebben.

Een hoop talenten staan nu van hun 17e tot 20e nu niet stil en kunnen zich rustig ontwikkelen en er zijn al genoeg voorbeelden van spelers die nu bij eredivisieclubs zitten Menig, Becker, Vloet, Rayhi etc. die spelers hadden nu echt niet bij eredivisieclubs gezeten zonder dat belofte team.

Het is goed voor alle talenten van PSV en Ajax de top talenten en de mindere talenten en die talenten moeten eredivisie clubs nou juist oppikken omdat er voor hun zeker talentvolle spelers bij zitten die misschien toch nog wel een keer in aanmerking komen voor de top.

2 april 2016 om 11:53

Onzin , AZ ,Sparta hebben een net zo goede jeugd als de top3. Ook Vitesse heeft nog steeds een heeel goede jeugdopleiding, de A1 van Vitesse won dit jaar 3 x van Ajax, en won bv 2x van Feyenoord. Jong Vitesse speelt met nagenoeg allemaal spelers die ook in de a1 kunnen spelen. Die kunnen nog steeds kampioen worden. En ook Utrecht heeft een hele goede jeugd. Maar volgens mij is AZ uitgeroepem tot veste jeugdopleiding van Nederland?

2 april 2016 om 12:01

In zowel 017 019 zijn clubs als Psv, Ajax en Feyenoord gewoon het sterk vertegenwoordigt. Clubs als Sparta, AZ, Utrecht en Vitesse hebben in bijna elk team 1 a 2 namen. Dus het lijkt mij duidelijk dat de meeste grote talenten gewoon bij de traditionele top 3 zitten. Daarnaast hebben clubs als AZ, Vitessen, Utrecht en Sparta zeker geen talent zoals Bergwijn of Nouri.

2 april 2016 om 08:22

Zijn er nog echt clubs in de eerste divisie dan ? Ik zie alleen maar lege stadions.

2 april 2016 om 08:56

Charleroircsc Wat dacht je van Nac? Die hebben een gemiddelde van 15.000..daar zouden ze in de Belgische eerste klasse in de top 5 mee staan.

2 april 2016 om 09:59

@Charlero. NAC, Go Ahead Eagles en Sparta ook wel een beetje.

2 april 2016 om 08:51

@kaaiman, hoezo? Geef eens een argument? Ik zie alleen maar positieve punten voor het Nederlandse voetbal. Zo kunnen talenten eerder wennen aan profvoetbal en media (meer dan in de jeugd) en krijgt de eerstedivisie meer aandacht (ik volg het nu wel). De andere clubs profiteren hier ook van, onder andere door meer inkomsten.
Het argument dat het niet eerlijk is omdat de ene week er A spelers meedoen en de andere week B spelers vind ik kul. Na 34 wedstrijden effent zicht dat uit. Bovendien, in Duitsland en Spanje doen ze het ook op zo een manier... daar zijn ze niet gek.

2 april 2016 om 08:54

Overigens vind ik dat Van Bronckhorst de plank mis slaat wanneer hij zegt dat je het per jaar moet bekijken. Als bedrijf moet je juist een meer jaren plan hebben en niet steeds adhoc reageren. Feyenoord heeft toen gewoon een verkeerde keuze gemaakt. Dat men daar nu op terug komt siert ze overigens wel maar kom dan niet aan met dat je het jaar voor jaar moet bekijken. Als feyenoord nu ook nog eens een nieuw of verbouwd stadion regelt dan hebben we over 10 jaar weer een echte top 3 hopenlijk.

2 april 2016 om 09:06

Dan mag jij beginnen met je definitie wat het nederlands voetbal is. En dat is meer dan de top van de eredivisie. Bivendien sla je de plank mis met je spanje en duitsland voorbeelden. Daar werken ze met vaste selecties. Verder is het kul dat het dan beter is voor de talenten. Dat is ook maar een aanname. Bovendien als een talent echt op europees nivo komt gaan ze naar het buitenland. Dus je team wordt er niet beter van.

2 april 2016 om 09:46

Snap je punt, maar ik denkt dat hij bedoelt dat ze elk jaar moesten bekijken of ze nu wel de middelen hadden om toe te treden. Oftewel, ze wilden altijd al maar konden het eerst niet betalen.

2 april 2016 om 10:27

@kaaiman

Idd dat is meer dan de top eredivisie, namelijk o.a. Oranje.
En het is toch pure logica dat het beter is om tegen profvoetballers te spelen dan tegen jeugdspelers ?

Je zou het idd iets moeten aanpassen qua teamselectie maar verder heeft guikstra wel punten.
Ik heb er nog nooit naar gekeken, maar de laatste jaren kijk ik het ook vaker, als is het alleen maar om te zien of die talenten echt zo goed zijn.

2 april 2016 om 13:31

@Kaaiman, ik heb het toch niet over de top eredivisie? Ik denk dat de eerstedivisie beter bekeken wordt en meer media aandacht krijgt door het meedoen van jeugdteams van eredivisieclubs. Die zetten samenvatting op hun website, doen voorbespreking etc. En ik denk dat het zeker beter voor de spelers ook is. Je kunt een jeugdspeler op de manier en positie gebruiken die je voor ogen hebt en specifiek met hem trainen. Dit kan niet bij een verhuur.

2 april 2016 om 15:51

Toen sbs 6 de eerste divisie samenvattingen uitzond zaten ze op 800.000 kijkers. Bij fox nu 25.000. Dus dat is beduidend minder. En veel clubs geven extra vrijkaarten weg als de jong elftallen komen. Omdat er anders veel minder toeschouwers komen. Dat supporters van ajax en psv nu meer naar hun jong teams kijken levert de andere clubs niet meer exposure op.

2 april 2016 om 11:30

Kaaiman, klopt helemaal wat jij zegt. Pure competitievervalsing is het. De ene helft van t seizoen meeballen bij Ajax 1 en tweede helft van t seizoen bij Ajax 2. Compleet uit verhouding. Wil je t voetbal in Nederland verbeteren ga je maar verhuren, maar lege stadions en halve topselecties zitten we niet op te wachten. Moet trouwens wel gezegd dat het soort voetbal in de JL compleet anders is dan in de Eredevisie, zie Fischer, heeft vaak meegespeeld bij Ajax 1 en speelde niet bepaald de pannen van t dak bij jong Ajax. Onzin allemaal.

Komen ze opeens mee.....zit ook helemaal geen idee achter he, een plan voor je jeugdopleiding. Ga eens in de keuken van Groningen en Az kijken.

2 april 2016 om 09:19

Toch grappig dat je dit zegt terwijl Groningen Idrissi heeft aangetrokken, die van de Feyenoord Academy komt

2 april 2016 om 09:42

Idrissi is inderdaad een uitstekend voorbeeld dat er geen plan achter zit bij Feyenoord. Anders had hij daar nog wel gevoetbald.

2 april 2016 om 10:27

Nou, ik geloof niet dat we daar heel veel aan missen bij Feyenoord.

2 april 2016 om 11:06

Feyenoord wilde hem laten blijven, bij Jong Feyenoord. Idrissi wilde voor een kans in het eerste gaan, bij Feyenoord zat dat er niet in, bij Groningen wel, dus vertrok hij. Moet Feyenoord hem dan maar valse beloftes gaan doen ofzo?

Dacht dat het eerste team Jupiler wou spelen!

@hansworst feyenoord heeft de afgelopen 5 jaar volgens mij 4 keer de prijs van beste jeugdopleiding van nederland gewonnen dus check eerst even de bronnen voordat je domme dingen roept. En dan ook nog az en groningen... Laat me niet lachen ...

2 april 2016 om 08:50

Ja dat klopt maar doordat ze met enige jaloezie naar Ajax en PSV kijken, omdat zij ook op basis van de prestaties van het eerste team mee kunnen doen aan de future cup! Daardoor is Feyenoord bang dat ze op de lange termijn achter zullen raken met hun opleiding. Spelers zullen dus sneller gaan kiezen voor een club waar je op meerdere podia actief kunt zijn.

2 april 2016 om 11:10

Het klopt dat Feyenoord hem zo vaak heeft gewonnen, maar wie heeft hem als laatst gewonnen? Juist, AZ. De club waar momenteel genoeg jeugd doorstroomt en zeker mee kunnen draaien in hun eigen team. En aangezien er de laatste 2 (?) jaar wat minder doorstroom is bij Feyenoord zouden ze daar misschien wel even kunnen kijken.

Kunnen ze dat zomaar even beslissen terwijl ze niet willen deelnemen aan de voetbalpiramide? Iedere club wil dat. Lijkt me het eerlijkste als feyenoord dan netjes deelneemt aan de piramide en het moet afdwingen met resultaten

2 april 2016 om 08:55

Nee, gaat niet gebeuren. Ze kunnen onderaan de ladder gaan beginnen.

2 april 2016 om 11:09

Ik denk eigenlijk ook niet dat de meeste clubs dit kunnen betalen. Je moet toch contracten gaan geven aan spelers die daar normaal niet voor in aanmerking komen. Ik vraag me af of zelfs een club als AZ dit wel even kan betalen. Ook vind ik wel dat Feyenoord een hele goede opleiding heeft hoor daarom zouden ze wat mij betreft er wel in mogen stromen maar je hebt wel gelijk dat alle clubs dezelfde kansen moeten krijgen. Dan moet Feyenoord maar wat investeren in het belofteneftal.

Ik ben het met Hansworst eens, ze komen er ineens mee (omdat Janssen nu doorbreekt), zit totaal geen beleid achter. Trouwens ze kunnen niet eens naar de Jupilerleague, althans niet komende seizoenen, want ze moeten onderaan de ladder beginnen.

De beloftencompetitie is om zeep geholpen door de Knvb.

Toen de TV deal met Murdoch (fox) gemaakt werd oordeelde men dat de Jupiler League meer kijkers zou trekken als er teams van aansprekende clubs zouden meedoen. Dus, het betaald voetbal verloochende zijn eigen competitiestructuur voor meer inkomsten. Beloftenteams van Ajax, Psv, Twente gingen meedraaien in de Jupiler League (als proef uche uche).

Nu is er een voetbalpiramide bedacht met een ingewikkeld systeem om de beloftenteams over de verschillende competities te verspreiden. Het is bijna niet mogelijk om de ranglijst van de beloftencompetitie, die aan het eind van het seizoen bepalend is voor de competitie waarin de teams worden ondergebracht, op te stellen. Dat is namelijk een ingewikkelde berekening geworden, zo heeft de Knvb bedacht.

Met andere woorden, de Knvb heeft enkele clubs uit de beloftencompetitie eerst voor de kijkcijfers aan de Jupiler League deel laten nemen, en plaatst vervolgens de rest in lagere competities. Slechts één team uit de huidige beloftencompetitie mag in de Jupiler League instromen. De beloften competitie bestaat straks niet meer.

Feyenoord dacht heel anders over de beloftenteams:

"feyenoord start met tien eredivisieclubs en vijf Jupiler Leagueclubs in 2016 een nieuwe competitie voor reserveteams als tegenhanger van de tweede divisie in de nieuwe voetbalpiramide. De Rotterdamse club vindt het kostenplaatje van meer dan een miljoen euro voor instroming in de voetbalpiramide te groot." 5 mrt 2015.

Maar nu beraadt Feyenoord zich op zijn eigen eerdere ingenomen standpunten.

2 april 2016 om 22:43

Je verwijt Knvb voor iets dat FOX als eis had gesteld. Zonder de belofteteams wou FOX helemaal geen geld in de Jupiler league steken.

Jong Feyenoord, ik dacht het eerste....

2 april 2016 om 15:24

VZ is een meester in het bedenken vat dit soort artikelkoppen...

2 april 2016 om 15:30

En alleen de mindere slimme mensen hebben bij het lezen van de titel niet door dat het om Jong Feyenoord ging.

Alleen het feit al dat een club (jong team) mag kiezen (en dus niet verplicht is) mee te delen laat al zien hoe raar deze hele competitie geworden is.
Die hele opset is gewoon niet eerlijk tov de clubs die er altyd al normaal in stonden.

Allemaal leuk en aardig dat Gio en Hertog voorstander zijn, maar de 2 idioten die erover gaan, Gudde en Van Geel, zijn er fel op tegen dus er gaat helemaal niks gebeuren. Die zijn Jong Feyenoord zelfs liever in een beloftencompetitie tegen Jong VVV spelen dan in de 3e divisie.

Toch opmerkelijk dat de technische staf en de directe lijnrecht tegenover elkaar staan qua standpunt. De technische staf van Feyenoord vindt het eigenlijk een 'must', de directe vindt het onzin. Wat heeft Feyenoord organisatorisch nog een lange weg te gaan zeg.

Dus een club kan zomaar besluiten of ze in de jupiler league mee mogen doen met een beloftenelftal? Dan moeten AZ en Vitesse dit ook maar doen dan.

2 april 2016 om 14:50

Nee, dat kunnen ze niet. Dit jaar heeft de Knvb de voorrondes ontwikkeld, voor volgend seizoen. Dan gaat het een en ander veranderen. Jong-F wou hier niet aan mee doen, en zit een de belofte competitie van alle clubs die er niet aan mee willen doen. Dus Jupiler kunnen ze vergeten, en als dat wel gebeurd is er iets goeds mis bij de Knvb.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren