Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Oud-international hekelt Oranje-defensie: ‘Het is soms om je rot te lachen’

Laatste update:

Barry Hulshoff maakte deel uit van het gouden Ajax van begin jaren zeventig en won met de Amsterdammers drie keer de Europa Cup I. De oud-verdediger, die veertien keer voor het Nederlands elftal uitkwam, hekelt de huidige Oranje-defensie en ziet de situatie niet snel verbeteren.

/

“Als je kijkt naar de verdediging van het Nederlands elftal, heb ik niet het idee dat daar nog iets aan te veranderen valt”, vertelt de 69-jarige Hulshoff aan Panorama. Volgens de voormalig topvoetballer krijgen de mandekkers van tegenwoordig, zoals Feyenoord-voorstopper Sven van Beek en PSV’er Jeffrey Bruma, al in hun jeugd basisfouten aangeleerd. “Dat zit er helemaal ingeslepen.”

“En ze zijn ook allemaal te klein. Behalve Van Beek, maar die mist dan weer persoonlijkheid. Bruma? Ik ben niet echt onder de indruk. En die jongen die naar Italië is gegaan…”, doelt hij op Stefan de Vrij, die van Feyenoord naar Lazio verkaste. “Ja, De Vrij. Leuk voor hem hoor, maar hoe is zoiets in hemelsnaam mogelijk?” Hulshoff wijst er tevens op dat verdedigers voortdurend hun man uit het oog verliezen. “Dat komt mede door het zone-systeem. Het is soms om je rot te lachen.”

Ben je het met Barry Hulshoff eens?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Over van Beek en Bruma heeft hij zeker gelijk, maar de Vrij is toch wel topverdediger in wording hoor....

3 februari 2016 om 13:20

Ja, wat bedoelt deze zeikerd met ''leuk voor hem hoor, maar hoe is zoiets in hemelsnaam mogelijk?”

De Vrij gaat absoluut de top halen. Met alle respect voor Lazio, maar zonder die blessure had hij komende zomer waarschijnlijk naar een topclub gegaan.

We hebben dalijk met Tete-DeVrij-VanDijk-Willems een prima verdediging staan, of ze allemaal tot toppers uitgroeien weet je maar nooit.
NL zit gewoon in een fase waarbij we even krap zitten met goede verdedigers, dat komt echt wel weer goed hoor, altijd gebeurd

3 februari 2016 om 19:15

Je spreekt jezelf lichtelijk tegen. Enerzijds dichtte je De Vrij een transfer naar een topclub toe en daarna beweer je dat je niet kan zeggen of iemand de top haalt.

Daarnaast ben ik nog steeds niet overtuigd van de kwaliteit van De Vrij. Op jonge leeftijd a la Van de Beek de hemel in geprezen, maar tot op heden weinig gepresteerd.

Wat niet in de tekst direct valt terug te lezen, maar waar ik denk dat hij op doelt is dat een spits enorm veel ruimte krijg en makkelijk mag weglopen.

Vroeger was de mandekking iets populairder maar moeilijker te combineren met opbouwen via de vleugels (vandaar dat toen je meer een inschuivende centrale verdediger had), hoeven de backs ook niet zo belachelijk breed te staan.

Op Tete na mis ik een verdedigende terriër. Ik vestig mijn hoop op een Riedewald en een Kongolo in de hoop dat ze zich nog sterk ontwikkelen. Alle topteams verliezen punten doordat ze niet op de verdediging kunnen leunen als het aanvallend even niet loopt.

3 februari 2016 om 13:21

Volgens mij probeert hij ze punt over lengte duidelijk te maken. Ik vraag me af of hij het warrig heb gezegd of dat Voetbalzone dit warrig heeft overgenomen; )

3 februari 2016 om 16:44

Waarom noemt hij dan Veltman niet? Die is nog kleiner!

3 februari 2016 om 13:27

Als je ziet wat voor ontwikkeling Bruma de afgelopen anderhalf jaar heeft doorgemaakt dan vind ik dat je hem hier ook te kort doet hoor. Maar wat voor Bruma geldt, geldt eigenlijk voor alle spelers in de defensie; ze zijn nog erg jong om al afgeschreven te worden. Als ik het goed opgezocht heb, maakte Hulshoff ‘pas’ op zijn 25ste zijn debuut terwijl al die jongens die hij nu noemt nog 25 moeten worden. Helaas is het aanbod zo beperkt dat wij dit soort jongens al in Oranje moeten opstellen en dus veel te jong op het allerhoogste niveau actief laten zijn. Dan is het ook niet gek dat ze zo nu en dan domme fouten maken…

3 februari 2016 om 15:51

Niet alleen met verdedigers maar ook met middenvelders en aanvallers. Nederland heeft te lang gewacht met vernieuwingen. Toen de oude garde ging stoppen stonden er nauwelijks nieuwe spelers klaar om het over te nemen.

3 februari 2016 om 13:30

Bruma is nu al meer dan een half jaar een hele stabiele verdediger. Heeft daarnaast zijn beste wedstrijden op internationaal (cl) niveau gespeeld.

3 februari 2016 om 13:42

Mensen die Bruna op het zelfde lijstje zetten als van Beek zetten zichzelf voor lul. Je moet wel heel weinig voetbal kijken wil je zo onwetend overkomen. Komt het ooit in je op om een achterhaalde mening van een paar jaar geleden ook eens bij te stellen of is dat te moeilijk voor mensen zoals jou. Bruma is momenteel gezien de meest stabiele verdediger, in tegenstelling tot van Beek, Rekik, Kongolo, Veltman, Riedewalt, de Vrij en Martins Indi. Het is ook de enige in dit rijtje die fier overeind bleef in de Champions League. De Ajacieden konden nog niet eens een spits van Molde en Celtic afstoppen. En het duo van Feyenoord het lijkt nog in een winterslaap te zitten. Bruma torent er momenteel samen met Vlaar bovenuit qua niveau, zelfs de Vrij en Martins Indi zijn in oranje door het ijs gezakt. Barry Hulshof en jij hebben er eigenlijk heel weinig verstand van.

3 februari 2016 om 13:49

Je maakt eerst een hele terechte opmerking over het feit dat Bruma wordt afgerekend op zijn verleden, en doet dan zelf precies hetzelfde bij Veltman. Veltman speelt dit seizoen echt dikke prima, hem valt zeker niet aan te rekenen dat de Ajax defensie in Europa lag te klungelen. Ook is de verdediging van Ajax de minst gepasseerde in de eredivisie, dat komt natuurlijk deels door de speelwijze, maar ook door zeker doordat Veltman een heel stabiel seizoen speelt.

Neemt niet weg dat je helemaal gelijk hebt over Bruma. Ik heb vaak kritiek op hem gehad, zelfs gelachen om hem. Maar hij speelt nu geweldig dit seizoen, als hij dit vol kan houden zie ik hem nog best wat stappen maken. Topper.

3 februari 2016 om 14:59

Hmm Veltman blundert nog steeds hoor. In Europa heeft het ze ook punten gekost. Blundert te vaak, zie hem nu niet slagen in een andere competitie. Bruma daarentegen speelde vooral Europees indrukwekkend.

3 februari 2016 om 16:49

Veltman maakt nog genoeg fouten hoor... In de EL was het een aantal keer raak, terwijl jullie door zijn slappe hap verdediging in de laatste minuut een tegengoal krijgen en uit de beker liggen!

Waarom noemt ie dan niet iedereen? Er spelen ook ajacieden in de verdediging van Oranje. Of Vz plaatst hier niet het gehele interview of Hulshof komt wat gekleurd over.

Noem dan ieder man en paard!

3 februari 2016 om 13:11

Als hij over de verdedigers van Ajax was begonnen dan was het artikel wel een paar alinea's langer geweest. Alleen Tete heeft tot aan de winterstop naar behoren gepresteerd, dat weet deze man toch ook wel.

3 februari 2016 om 13:51

Wat een onzin, Veltman speelt bijvoorbeeld ook een prima seizoen. De verdediging van Ajax is de minst gepasseerde in de eredivisie, dan kan het nooit zo zijn dat alleen de rechtsback naar behoren speelt.

Deze man lijkt gewoon een beetje zo'n zure oude man die graag wil roepen dat alles vroeger beter was. Bruma speelt een geweldig seizoen, Van Beek zit ff tegen maar ik zie hem er echt wel komen. 'persoonlijkheid' is altijd zo'n vaag begrip.

3 februari 2016 om 13:53

Precies. Als Ajacied zeg ik dat ook. Buiten Tête is er niks bijzonders te vinden. Zou me ook niet verbazen dat als Ajax met een meer aanvallend middenveld speelt dat de verdediging overlopen gaat worden. Veltman heeft echt te veel praatjes en ook Riedewald is niet constant.

3 februari 2016 om 17:10

En volgens mij zat veltman er laatst ook niet bij in oranje. En aangezien het over oranje gaat is het dan ook logisch dat hij hem niet noemt. Maar er wordt kritiek geleverd dus de Ajax bashers komen weer uit bed.

3 februari 2016 om 14:41

"barry Hulshoff maakte deel uit van het gouden Ajax van begin jaren zeventig..."
Zou het misschien daar mee te maken hebben?

3 februari 2016 om 18:12

@ Ewoud, ben met je eens dat Veltman dit seizoen stabieler oogt dan vorig seizoen. Hij maakt uiteraard nog wat fouten (beker, el) maar doet het in de competitie gewoon verdienstenlijk. Dat Ajax minder tegendoelpunten om de oren krijgt heeft vooral met FdB (speelwijze) te maken. De backs hebben veel meer de focus op verdedigen tov vorig seizoen. Tel hier bovenop dat Ajax het "balbezit" voor mijn gevoel nog heiliger heeft gemaakt dan vorige seizoenen maakt het spel saai maar degelijk. Veltman is onderdeel van de verdediging, maar ik dicht de nieuwe backs een grotere rol toe mbt het voorkomen van tegendoelpunten.

Haha wat een onzin. Bruma zeker niet te klein en De Vrij is een hele solide verdediger bij Lazio, wat bedoelt hij met

3 februari 2016 om 13:29

De Vrij kan zomaar een wereldklasse verdediger worden.

3 februari 2016 om 13:33

Helft van de tekst is weggevallen.

Maar denk dat meneer een wat gedateerde blik op het voetbal heeft. Zoneverdedigen lachwekkend? Het is lachwekkend dat wij hier nog zweren bij mandekking, nog erger dat de helft van de trainers niet capabel genoeg is om zoneverdediging juist toe te passen.

Ik maak me zelf veel meer zorgen om het gebrek aan creativiteit en leepheid, dan om onze verdediging, da's nooit ons sterkste punt geweest.

3 februari 2016 om 13:18

Die verdediging van WK'98 was een van de beste ooit. Met Stam en F.de Boer in het centrum

Deze man kijkt duidelijk weinig voetbal en heeft een gedateerde visie. De vrij doet het uitstekend in italie. En de komende jaren gaan we voor het eerst goede nederlandse verdedigers zien (tov aanvallende kwaliteiten).
Misschien snapt hij niet zo goed dat het ook uitmaakt hoe je verdedigers gebruikt. Zie afgelopen wk, de huidige defensies van ajax en psv. Verdedigers krijgen vaak de schuld van nalatigheid op het middenveld (NL elftal).

Ik zie persoonlijk zelf wel degelijk een verschil tussen van Beek en Bruma dit seizoen. Bij Bruma zie ik meer een killersmentaliteit en doet het goed dit seizoen, als spits zijnde sta je volgens mij niet al te graag tegen een Bruma. Minpuntje bij Bruma is idd dat hij af en toe zijn mannetje uit het oog weet te verliezen maar dat zie je ook af en toe bij top verdedigers dus Barry Hulshoff argument daarover vind ik wat overdreven. Het is wel zo dat we geen top verdedigers hebben die alle aspecten beheersen, maar met Van Dijk, Bruma en De Vrij heb je redelijke verdedigers. Ik zie persoonlijk zelf ook Kongolo als CV.

Heeft iemand nog iets van Douglas gehoord?

3 februari 2016 om 13:35

Met de Vrij, van Dijk, Bruma heb je inderdaad gewoon 3 solide verdedigers waarvan je weet dat ze niet zomaar door de mand gaan vallen. Daarvoor presteren ze al te lang en op een hoog niveau.
Daarnaast denk ik dat jongens zoals van Beek, Veltman (dat zeg ik als PSV man, ik vind dat hij veel verdedigend talent heeft) en Kongolo zeker oranje waardige verdedigers worden als ze zich verder ontwikkelen.

Ik denk dat het met de verdediging en de aanval wel goed zit de komende jaren, maak me meer zorgen over de aanval.

Er worden uit dit intervieuw 2 a 3 namen uitgehaald.bruma omdat hij zo opgehemeld word de laatste tijd en v Beek omdat deze in het afgelopen jaar zo opgehemeld is. Deze jongens maken ook nogsteeds dezelfde fouten. Als nederlands elftal moet en kan je niet anders als met 5 verdedigers spelen. Of een goed sterk blok ervoor. We hebben gewoon weg geen verdedigers van topniveau.

In je debuutseizoen meteen in het elftal van het seizoen worden verkozen in een land waar verdedigen hogere kunst is, dan ben je een goede. En op het WK daarvoor zelfs verkozen tot verdediger van het toernooi. En dan kan Hulshoff niet eens op je naam komen. Het zal wel steken dat De Vrij op zijn 23ste al het dubbele aantal interlands heeft van Hulshoff.

Daarnaast: Van Beek heeft nog nooit voor Oranje gespeeld, en Bruma speelt gewoon prima dit seizoen. Het zal wel toeval zijn dat een rvc lid van Ajax zich louter uitlaat over verdedigers van de concurrentie.

edit: ohja, volgens mijn bronnen is De Vrij 4 centimeter langer dan Hulshoff, Bruma 2 en Van Beek 6. Typisch gevalletje 'vroeger was alles beter'.

3 februari 2016 om 14:52

Allemaal langer dan dat Hulshoff is haha. Zijn mening hoeft dus ook nooit meer gepeild te worden.

Haha wat een lachwekkend figuur. de Vrij, beste verdediger van het WK en vorig jaar in het Serie A team van het jaar.. deze opmerking zal zijn op basis van de laatste wedstrijden van de kwalificaties, waar de Vrij geblesseerd mee speelde

Heeft die niet gekeken naar het afgelopen WK? Heel veel hangt af van hoe de tactiek is en tot hoever de verdediging aansluit. Juist met Vlaar, Indi en in mindere mate De Vrij hadden we pure verdedigers achterin staan. De Vrij speelde verder een uitstekend seizoen bij Lazio waar ze derde werden.

We hebben niet zoveel ''echte'' verdedigers in Nederland en dat komt ook door de manier van opleiden. Ze moeten in eerste instantie iets met een bal kunnen in plaats van verdedigen, maar Van Beek heeft nooit bij Oranje gezeten en is ook niet iemand die ik in Oranje zie komen. Maakt te veel fouten en is een op een zwak. Bruma speelt trouwens een goed seizoen, ook in de CL. Volgens mij ziet deze man nauwelijks wedstrijden van Nederlandse verdedigers.

Onze jonge verdedigers moeten snel een mooie subtop club vinden om zich echt door te ontwikkelen. De weerstand in Nederland is gewoon minimaal. In een heel matig nationaal seizoen van Ajax en Psv staan ze toch met gemak 12 punten voor op de rest. Verdedigers als Bruma, Veltman, Riedewald, staan nu zonder pardon in de basis, dit had 10 jaar geleden nooit gebeurt. Kwaliteit en vooral weerstand ontbreekt om zich echt te onderscheiden.

Snap nog steeds niet waarom Douglas er niet bij word gehaald.
Dan staat er tenminste een goede grote verdediger.

3 februari 2016 om 16:35

Beetje te kort lontje he. Je gaat bij hem 1 keer op zijn teen staan en hij valt je aan en krijgt rood.

Waarom in godsnaam Van Beek benoemen die zit geeneens in het nl elftal?

Ach ja. Alweer een mening van een voetballer van de generatie jaren 60/70/80. Toen was alles beter. Meneer Hulshoff heeft zelf ook slechts 14 interlands gespeeld. Prima voetballer. Maar geen wereldverdediger. Lengte kan voor een verdediger zeker een voordeel zijn, maar is niet bepalend voor succes. Frank de Boer, Ayala, Cannavaro en Puyol waren ook niet bepaald reuzen.

En laten we niet vergeten dat de generatie Hulshoff en al die andere betweters verantwoordelijk zijn en zijn geweest in allerlei functies als trainer en technisch directeur voor de opleiding van de huidige generatie voetballers.

3 februari 2016 om 15:31

Lengte is niet bepalend voor succes maar word wel steeds belangrijker. Spelers worden steeds langer/groter en atletischer. Vroeger was het bijvoorbeeld altijd dat lange grote slungels traag zijn maar Bolt en Schippers hebben laten zien dat dat totale onzin is.

Logisch gevolg van betere voeding en training van jongs af aan

Wat een positieve man die Hulshoff. Ik krijg spontaan een lach op mijn gezicht.

Bruma klein?..hij is 1.86....tete 1.80...de Vrij 1.88.
Ook somt hij alleen maar niet ajaxcieden op.

Maar goed...onderstaande info zegt ook best veel.

Wikipedia hulshof...

Vervolgens werd Hulshoff trainer bij diverse clubs in die streek en in België bij o.a. Wuustwezel, Lierse SK en Eendracht Aalst. Vanaf juni 2012 als assistent coach bij KVC Westerlo.

Allemaal zoneverdedigende clubs..

Typisch gevalletje verbitterde man.

gisteren nog met die eerste goal van man utd...die verdediger kijkt ff naar de man. Dan naar de bal...staat de aanvaller opeens 3 meter voor hem en kan vrij inkoppen.
Dat snap ik dus echt niet

Dat van Hanegem en Cruyff flinke kritiek tonen, betekent niet meteen dat eerste de beste gestopte verdediger zomaar kan roepen wat hij wil. Ik heb nog nooit van deze man gehoord. De 'legends' van dat Ajax waren toch Sjaak Swart, Piet Keizer, Johan Cruyff, Johan Neeskens, Ruud Krol, Arie Haan, Wim Suurbier en Heinz Stuy. Barrie Hulshoff? Nee...
Bovendien ben ik van mening dat elke verdediger in die tijd, zelfs Krol of Beckenbauer, zou verdrinken in het huidige voetbal. Die Hulshoff speelde in de tijd dat elke speler de bal gemiddeld 5 seconden aan de voet had. Nu is dat slechts 2 seconden ofzo.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren