Stevens drukt Mercedes op het hart: ‘Geef toch eens wat meer gas’
Autofabrikant Mercedes is al jaren nauw verbonden aan VfB Stuttgart en is sinds het seizoen 2008/09 ook de officiële naamgever van het stadion van de club. Mercedes droeg twintig miljoen euro bij aan de renovatie van de thuishaven en verwierf daarmee het recht om dertig jaar lang de naamgever te zijn. Daarnaast betaalt men jaarlijks een som geld aan VfB Stuttgart als hoofdsponsor, maar Huub Stevens zou graag zien dat de steun verder gaat.
De Nederlandse coach behoedde zowel afgelopen seizoen als het jaar ervoor de club voor degradatie. Tweemaal ontsnapte VfB Stuttgart aan afzakking naar de 2.Bundesliga en Stevens heeft er een goede blik in de keuken kunnen werpen. Hij spreekt in BILD uit dat Mercedes zich best wat meer mag inspannen voor VfB Stuttgart. “We spelen in de Mercedes-Benz Arena en spelen en trainen met de ster van Mercedes op de borst.”
“Ik zou wensen dat Mercedes eens wat meer gas zou geven”, roept Stevens op. “Dat de club weer tegen degradatie moet strijden, is toch ook geen goede reclame voor Mercedes?”, vraagt hij zich af. In het seizoen 2006/07 werd VfB Stuttgart voor de vijfde en laatste keer kampioen van Duitsland. De laatste seizoenen eindigde de club steevast in het ‘rechterrijtje’ en was het tot het einde toe spannend of men erin zou blijven.
Meer nieuws
Alex Kroes schetst één scenario waarin hij alsnog gaat vertrekken bij Ajax
De 15 namen die Arne Slot deze zomer kunnen opvolgen bij Feyenoord
Veerman noemt ploeggenoot bij PSV van wie hij het meest geniet: ‘Zo makkelijk’
Spelersgroep PSV laat speciale wens van Bosz na officieuze landstitel uitkomen
Johan Derksen begrijpt niets van terugkeer Alex Kroes bij Ajax
‘Van Persie-kopbal’ De Bruyne en magische Foden helpen Man City langs Brighton
Meer sportnieuws
Zou leuk zijn als Mercedes net als Volkswagen wat meer geld in de club pompt! Meer concurrentie in Duitsland
Daimler vergelijken met een Volkswagen is in mindere mate terecht. Volkswagen is vele malen groter en kan dus veel meer bieden voor een club. Ook BMW group is een stuk groter. Uiteraard kan Daimler iets meer doen, maar de laatste jaren loopt het daar ook terug. Steven kijkt enkel naar Stuttgart en dat is zijn goed recht, maar jaarverslagen van dat soort grote bedrijven zijn gewoon openbaar en door daar een uurtje tijd aan te besteden leer je al snel dat deze wens niet snel gehoord gaat worden.
beide bedrijven zijn ook helemaal niet te vergelijken met elkaar, laten we eerlijk zijn. Volkswagen is vele malen groter zoals je al zegt en de business-doel is totaal verschillend.
waar Volkswagen focus neerzet op personen auto's zoals met de merken, Audi, Porsche, seat, skoda en volkswagen zelf (volgens mij ook lamborghini?) heeft Daimler alleen Mercedes als personen auto en Smart (of is dit Bmw?)
daarbij is Mercedes naar mijn info wel meer actief in Trucks en Bus vervoer in verschillende continenten en bouwt het ook die typische Amerikaanse Trucks met ik dacht "freightliner" (die ook trucks leveren aan Amerikaanse en Canadees leger)
maar inderdaad is Daimler wel de laatste die geld kan pompen in een voetbal club, want zoals je zelf al zei doen de Daimler bedrijven niet al te best. daarbij zitten ze volgens mij goed in de Formule 1.
Klopt niet hoor dat Volkswagen vele malen groter is? Beide bedrijven bespelen hele andere markten, dat zeker, maar Daimler draait een even grote omzet als VW (circa 120 miljard per jaar) en ze hebben eenzelfde jaarlijkse winst (circa 8 miljard per jaar). VW heeft Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini en Porsche onder hen maar Daimler heeft dan weer Daimler Truck North America, Maybach, Mercedes-Benz, Naw, Saurer, Setra, Smart, Sterling, en Western Star onder hen. Het zijn twee verschillende markt geöriënteerde bedrijven die op verschillende markten spelen maar die beiden gigantisch groot zijn.
Maar Maybach stopte al in 2012 en Sterling in 2010..
de winst van Volkswagen AG zit op 10,9 miljard in 2014 terwijl Mercedes op 6,9 zit.
hmmm een klein verschil van 4 miljard.
http://www.bloomberg.com/research/stocks/financial...
http://www.bloomberg.com/research/stocks/financial...
check maar op bloomberg, heb je een mooi overzicht van de annual reports van beide Ag's zowel Volkswagen group als Daimler AG.
Oh ik geloof je wel, ik ging er van uit dat mijn bron een goede bron was, al zijn en blijven beide grote spelers op de markt en zijn het beide giganten. Maar Audi is dus afstand aan het nemen van Daimler, wany in 2010 was er geen verschil.
ik weet niet wat de winst is van Audi in vergelijking met Mercedes. ik denk in het algemeen dat beide ongeveer hetzelfde zijn aangezien het beide dure en luxe auto's zijn.
de verschillen zit hem gewoon in het feit dat Daimler meer focus legt op transport zoals trucks en bus vervoer waarbij Volkswagen er volgens mij (kan het fout hebben) er helemaal geen business in heeft.
Neen ik denk ook niet dat VW in de business van het transport zit zoals Daimler, althans niet dat ik weet.
VW heeft ook een transportsector met Man, Scania en de bekende VW Bus.
Ahzo thanx @duitser, dat wist ik dus niet
Volkswagen zit niet alleen in de auto's ze doen ook trucks Volkswagen is behalve eigenaar van Audi, Seat, Skoda, Porsche, Lamborghini,bugatti en Volkswagen ook eigeaar van M.a.n en Iveco trucks. Hierdoor een groter omzet met als gevolg meer sponsorgeld over om te inversteren. En laten we niet vergeten de laatste jaren doet Wolfsburg beter in de competitie de VFB Stuttagt.
Gas geven doen ze al in de Formule 1.
Inderdaad, dat is ook meer relevante reclame dan een voetbalclub. De formule 1 kost alleen maar geld, dat is pure marketing die sport.
Bij de formule 1 wordt overigens niet alles betaald door de fabrikanten hoor. Racers moeten hun eigen stoeltje kopen in de teams.
Dat is niet helemaal waar, Hamilton heeft net een contract getekend van 30 miljoen per jaar bij Mercedes, dus deze opmerking slaat nergens op .
Klopt. coureurs moeten sponsors en dus geld meenemen voor een stoeltje. Maar Mercedes AMG geeft per dag zo'n miljoen euro uit aan research and development. En dat gebruiken ze in de Formule 1, en ze domineren. Ultieme reclame van een producent van luxeauto's met pit. Voor naamsbekendheid hoeft Mercedes Stuttgart niet te steunen. De enige reden dat Mercedes verbonden is met Vfb is omdat Mercedes hoofdkwartier in Stuttgart staat. En dat Stuttgart bijna degradeert slechte reclame is zoals Stevens zegt moet ik echt om lachen. Alsof men geen Mercedes koopt omdat Stuttgart slecht speelt. Ik koos ander merk omdat die auto meer met me deed, niet omdat Stuttgart 16de stond.
@rijkaard
F1 coureurs verdienen inderdaad veel. maar voordat je dat salaris krijgt moet je eerst investeren. Toen Alonso paar jaar terug naar ferrari ging bracht hij 25miljoen per jaar mee in sponsoren. Daarna verdiende hij dat bedrag ook terug in salaris maar als je die sponsoren niet brengt en wel dat salaris wil kunnen ze je auto niet verbeteren en dan is het met een zeepkist tussen de bolides.
@panerai: En voetbal is dat niet? Leg eens uit?
@rijkaard. Er zijn nauwelijks inkomsten. De uitgave zijn vele malen groter. Deze opmerking is wel degelijk relevant, je snapt er gewoon geen hout van.
Borreltje,
Bij voetbal heb je eigen stadion dus eigen kaartverkoop en prijzen geld. Bij formule 1 heb je geen thuis wedstrijden of een lucratieve champions league. Ze krijgen geld van sponsoren en de merken pompen er het meeste geld in.
Ja coureurs krijgen prijzengeld. Maar het is niet vergelijkbaar met voetbal.
Dat kan je ook van Volkswagen zeggen hun hoofdkwartier staat in Wolfsburg. En Volkswagen verkoopt altijd wel daar hoeven ze geen voetbalclub voor te sponsoren. Wat voor Mercedes geldt geld ook voor Volkswagen in dit geval.
Deze club hoort natuurlijk gewoon mee te doen in de top 8. Qua selectie totaal niet minder dan een Augsburg wat gewoon 5de wordt. Talent is er ook genoeg met Werner, Leitner, Rudiger en Baumgartl. Ongelofelijk dat deze club elk jaar rond plek 15 staat. En voetballen kunnen ze wel degelijk. Want in tegenstelling tot HSV speelt Stuttgart tenminste nog voetbal wat dergelijks op lijkt. Maar elke keer is het net niet.
Als ik topman van Mercedes Benz zou zijn, zou het mij een doorn in het oog zijn dat de club van cuncurrent Volkswagen het zo goed doet, en dus zou ik wel wat extra geld willen investeren.
Volkswagen is natuurlijk niet echt een concurrent van Mercedes he, dan zou je eerder moeten kijken naar BMW en Audi. Mercedes richt zich bovendien meer op de Formule 1, daar gaat het perfect met ze dus dat is reclame genoeg.
En wie is dan de eigenaar van Audi?
Edit: komt nog bij dat beide merken bestelbusjes maken, beide merken vrachtwagens maken.
Dus ik denk zeker dat de Daimler Mercedes groep de Volkswagen MAN groep als een concurrent zien.
Geeronimo
Audi is sinds de jaren 60 eigendom van VW, dat is toch algemeen geweten. Ik vraag me wel af hoe het dan zit met eventuele belangenvermenging aangezien Bayern gesponsord word door Audi, welke dus onder Volkswagen (wolfsburg) vallen.
Wordt nog grappiger, Audi is een van de hoofdsponsoren van FC Ingolstadt die nu gepromoveerd zij naar de BL. FC Ingolstadt speelt in het Audi-Sportpark stadion.
Wat heeft dat er nou weer te maken, wie de eigenaar is? Is Chevrolet dan ook een concurrent van Fiat omdat Fiat de eigenaar van Chrysler is? En Smart van Rolls-Royce zeker (mercedes en Bmw)? Sponsering gaat echt op merkniveau. Het is niet voor niks zo dat bijvoorbeeld het Volkswagen concern een superuitgedachte strategie heeft voor sportsponsering op merk: Volkswagen sponsort de Olympische spelen, Skoda de wielrennerij. Audi en Porsche zijn respectievelijk high-tech en snelheid, dus die rijden Le Mans, Volkswagen en Seat zijn respectievelijk degelijkheid en emotie, dus die rijden rally's... En in voetbal laten Audi en Volkswagen bij hun lokale clubs zien dat ze ook hun roots niet vergeten zijn.
Op de personenauto-branche zal Mercedes Volkswagen in mijn optiek eigenlijk niet als concurrent zien. wandering heeft dan weer wel een punt met de bedrijfswagen-divisie, daar had ik niet bij stilgestaan.
Nu ja, want Chevrolet is eigenaar van Daewoo die weer een rechtstreekse concurrent van Fiat zijn
Oei, in dat geval wordt het hoog tijd dat Chevrolet een grote voetbalclub gaat sponsoren
Geeronimo
Haha sponsort Chevrolet al niet Man United? en ik vind het, mijn excuses voor het taalgebruik, vrij naïef om te denken dat het merkgebonden aspect maakt dat het niet verdacht is en er geen belangenverstrengeling zou kunnen plaatsvinden. Uiteindelijk komt het erop neer dat 1 overkoepelende naam (in dit geval VW) geld stort met grote bijkomende belangen in met elkaar concurrerende voetbalclubs. In een klimaat als dat van het topvoetbal is corruptie en belangenverstrengeling schering en inslag dus ik vind dit op zijn minst ... raar.
Ja, maar is dit niet alomtegenwoordig in de sport? Porsche en Audi bevochten elkaar met het mes tussen de tanden in Le Mans dit jaar. Mercedes levert motoren aan meer dan 1 Formule-1 team. In Engeland is het zelfs al een paar keer voorgekomen dat clubs dezelfde (!) shirtsponsor hadden. Had Man U De Vrij wat makkelijker bij Feyenoord kunnen halen dan andere clubs, omdat de sponsoren Chevolet en Opel óók tot hetzelfde concern behoren? Krijgt Zenit wel net zo moeilijke poules als de rest in de Champions League, omdat hoofdsponsor Gazprom ook één van de grootste sponsoren van de Champions League is? (die laatste vind ik nog een tikkeltje erger eigenlijk). Je moet er maar van uit gaan dat ze volgens belangrijke waarden van de sport functioneren, eerlijke competitie, maar zeker weten doe je het nooit.
Natuurlijk natuurlijk, het is zo alomtegenwoordig dat niemand zich er nog vragen bij lijkt te stellen, maar uitgaan van het gegeven dat ze de eerlijkheid van de sport in hun acties meenemen is iets wat ik niet doe. Ik vrees dat er veel meer corruptie en belangenverstrengeling in ons geliefde voetbal zit dan wij durven denken. Maar misschien ben ik te negatief, dat kan ook. En zoals je het zegt, we weten het nooit zeker, of het nu fris verloopt of het een beerput is.
wandering Airbag heeft het over het merk Volkswagen niet over Audi en Volkswagen behoort toe aan de V.a.g groep.
Auto met 4 wielen, Mercedes en ook VW, concurrenten dus
Reageer
Je kunt niet reageren op oude documenten.