Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

De Boer: 'Onze B1 is momenteel verreweg het beste team van Nederland'

Laatste update:

Ronald de Boer snapt de kritiek op de jeugdopleiding van Ajax niet. De A1 van de Amsterdamse club is een middenmoter, terwijl Ajax B1 en Ajax C1 ook niet bovenaan staan. "Ik kan je zeggen dat onze B1 momenteel verreweg het beste team van Nederland is", verzekert de techniektrainer van Ajax.

/

De Boer weet waarom de B1 niet bovenaan staat. "Omdat wij veel rouleren. Als Frank (de Boer, red.) bij het eerste een probleem heeft, merk je dat bij wijze van spreken in de D1", legt de oud-international uit aan Voetbal International. Dat de teams door het doorschuiven achterop raken, vindt De Boer 'jammer dan'.

De Boer verloor als jeugdinternational een interland tegen de leeftijdsgenoten van Zwitserland, 'die totaal niet konden voetballen'. "Ik heb later niets meer van ze gehoord, terwijl de helft van onze nationale ploeg de Europese top haalde. Zo moet je het bekijken. Ik zou ook niet eens meer weten hoe vaak ik met de A1 of D1 kampioen ben geworden."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Kan hem niet meer dan gelijk geven! Geweldige voetballertjes! Overige info bewerkt: las over b1 heen, dacht dat het over de d1 ging. Excuses

20 maart 2013 om 20:56

Onzin.
PSV staat eerste en Feyenoord staat tweede met drie punt achterstand. Maar Feyenoord moet nog een wedstrijd inhalen.

20 maart 2013 om 21:01

Ik zie online AZ op plek 1 staan en Feyenoord onder Ajax op plek 5. Dus om zomaar onzin te roepen en het dan zelf ook te doen is opmerkelijk.

20 maart 2013 om 21:01

Het verbaasd mij met name heel erg dat gewoon bijna niemand er iets van begrijpt. De visie van Cruijff laat de jeugdelftallen invullen door te jonge spelers. De B1 is gevuld met grotendeels jongens die in de C horen uit te komen, zo krijg je dat spelers meer weerstand krijgen en eerder op een hoger niveau spelen. Zo creeër je toppers en dat is 1 van de kernpunten van de theorie van Cruijff. Kortom je hoeft helemaal geen kampioen te worden, het gaat erom om spelers zo jong mogelijk op zo hoog mogelijk niveau mee te laten doen en de toppers er tussen uit te halen per team. Zo hou je op 17 18 jarige leeftijd in de opleiding altijd een paar toppers over die snel bij het 1e kunnen instromen.

20 maart 2013 om 21:04

Las het verkeerd, dacht dat er d1 stond, klein beeld op je telefoon

20 maart 2013 om 21:05

Weet ik, het gaat ook om de individu en niet meer om "het team" al komt er maar 1 echt talent door daar gaat het om, meer aandacht aan de talenten!

20 maart 2013 om 21:12

Prima die Cruijff filosofie maar daar hebben deze talenten niets aan, die zaten al bij Ajax en zouden met de oude methode ook zo zijn geworden. Je moet nu kijken naar de Fjes en jonger.

20 maart 2013 om 21:18

Niet helemaal waar.. Jongens die in de D of nog in de C instromen en dus exceptionele kwaliteiten hebben kan je ook al hoger laten voetballen dan eigenlijk de bedoel is. Als je maar 4 jaar op een hoger niveau speelt en tegen grotere sterkere jongens dan maakt dit al heel veel uit. Daarnaast is het initiele plan natuurlijk wel om dit vanaf de Fjes te doen, daarom zijn bijdehante lui als Genee zo irritant. Die wil binnen 2 jaar resultaat zien, maar als die 30 seconde luistert naar de uitleg van derksen ipv naar zijn schermpje te kijken dan begreep die eindelijk is dat dit een lange termijn planning is die pas over jaren kan worden gemeten.

20 maart 2013 om 21:24

De stand in de competitie is niet representatief voor de opleiding. Het gaat erom hoeveel grote talenten je hebt.

20 maart 2013 om 21:28

@nikinho89

Lachwekkend dat jij denkt dat de b1 is gevuld met c1 spelers, weet niet waar jij dit vandaan haalt. Iedereen komt uit 1996(dus 2de jaars B) en 3 komen uit 1997(1ste jaars B), dat zijn Erza, Dekker en Nouri. Er is zelfs een speler uit 1995( dispensatie waarschijnlijk) dat is Melvin Visser.
(bron:http://www.ajaxshowtime.com/team/ajax-b1/557...
Dus voetbalzone je kan zijn reactie evengoed verwijderen aangezien zijn uitspraken totaal onwaar zijn.

voor zover de stand is het heel spannend:
1. AZ B1 39 punten
2. PSV B1 38 punten 1 wedstrijd minder gespeeld.
3. Sparta Rotterdam B1 37 punten
4. Ajax B1 36 punten

20 maart 2013 om 21:30

Neejoh ze moeten ook winnaarsmentaliteit krijgen niet denken ik haal het wel en me teamgenoten niet ze moeten gewoon voor alles gaan niet denken boeiend we staan 6e

20 maart 2013 om 21:34

@alexpsvfan21
Er zit geen enkele speler van 1995 bij de B1 van Ajax en Visser is gewoon geboren in 1996.

20 maart 2013 om 21:40

Ow dat is dan een foutje van die site waarschijnlijk, Vond het al merkwaardig aangezien er zelfs op amateurclubs dispensatie vaak niet word toegestaan in A-categorie of hoger.

20 maart 2013 om 23:15

Jonger dan de F-jes? bedoel je de kabouters of wat dan ook?
Dat heeft Ajax niet.
Denk dat de F en E'tjes toch wel al aardig volgens de Cruijff filosofie opgeleid.
Dat is namelijk een leeftijd waar je ze nog lekker kan kneden(geen rare ideeën)

20 maart 2013 om 23:52

Ik kan zeggen, maar veel B1 spelers van PSV zijn gewoon net zo jong...

http://www.psvjeugd.nl/teams/170/spelers

20 maart 2013 om 23:58

Wat een onzin verhaal van de boer, elke club heeft te maken met het rouleren dat is het hele idee van opleiding.... Daarnaast heb ik ajax zien spelen en het is echt niet zo dat 13 jarige tegen15 jarige voetballen... Misschien dat dit wel in de b2 zo is, zijn voorbeeld over Zwitserland en 1malig verlies is een rare vergelijking 1 potje is niet representatief met een hele competitie? Ajax jeugd is momenteel niet zo goed, als dit seizoen dit zo blijft zelfs de minste kampioenen over 16 jaar!!

21 maart 2013 om 00:12

Wel ff je bronnen goed hebben voor je iemand afbrand hea.. Maar verder niet erg! Daarnaast zeg ik dus niet dat het Cruijff plan al volledig in werking is, dit echter wel de doelstelling en daar moet nu in de jongste lichtingen mee worden begonnen. In de andere lichtingen zal men dit dus ook al proberen door te drukken, maar dat kan niet direct.

21 maart 2013 om 01:37

Zijn bron is ajaxshowtime slimmerik, als je even leest dan zie je dat

21 maart 2013 om 07:17

@none

Weet ik, dat is ook heel normaal, maar iemand zei dat Ajax zo slecht is in de B1 omdat ze c spelers in de b zetten en d in de c etc.

21 maart 2013 om 08:43

Je hebt helemaal gelijk. De nieuwe visie is er niet op gericht om jeugd elftallen kampioen te maken , maar om betere jeugdspelers op te leiden . En deze dan te laten doorstromen naar het eerste elftal.

20 maart 2013 om 20:57

dat was de D1 van Ajax tegen de D1 van Feyenoord de Boer heeft het over de B1.

6-0 is het wel degelijk geworden laatst op de toekomst. Dat was een wedstrijd voor de Beker. Als je me niet gelooft hier de link:

D1 Ajax / D1 Feyenoord : h ttp://www.ajax.tv eerste filmpje.

20 maart 2013 om 21:07

Ja sorry ik las er over heen, zit nu via me telefoon op vz. Dus kleine lettertjes he.

20 maart 2013 om 21:40

Maar het is net als de eredivisie ongekend spannend.

20 maart 2013 om 21:09

wat jij zegt klopt dus voor geen meter ze staan geen 1e maar 4e en ze hebben niet met 5 of 6-0 van feyenoord gewonnen maar met 2-1 gewonnen tevens staan ze maar 2 punten voor op feyenoord dat 5e staat, maar niet zomaar wat roepen als je niet weet waar je het over hebt

23 maart 2013 om 09:26

Ze hebben wel met 6-0 gewonnen van Feyenoord, maar dat was voor de beker en niet in de competitie.

20 maart 2013 om 22:38

Ik merk een heleboel ajax versus Feyenoord als het in een topic gaat over 1 van deze clubs, zelf vind ik een rivaliteit tussen deze twee clubs niet meer als logisch want ik kom uit een Feyenoord famiie en kom al 25 jaar in de Kuip.
Zolang het zonder geweld gaat is het zelfs heerlijk, maar het gaat me te ver om bijvoorbeeld te zeggen Pelle beter is als Suarez terwijl je zelf weet dat het bullshit is.

On:
Ik zie het de B jeugd van ajax natuurlijk nooit spelen, wat ik wel weet is dat ze volgens een nieuwe filosofie werken om de jeugd mentaal harder en volwassener te maken door de echte grote talenten in hogere elftallen te laten spelen, dat is beter voor de mentale weerbaarheid, en ze leren vaak in een hoger elftal dat ze daar niet het mannetje zijn.
De A1 van ajax staat dit jaar lager als normaal, maar als daardoor weer twee talenten alleen maar beter worden en eerder in het eerste komen is ajax spekkoper.

Bij Feyenoord is de filosofie al jaren goed, eigenlijk staat er buiten beeld een vakman in de naam van Wim Jansen die nooit genoemd wordt, Stanley Brard krijgt de credits, die heeft hij ook verdient maar ook hij weet dat Jansen er mede voor gezorgd heeft.
Het is natuurlijk niet zo dat Brard niet belangrijk is en alleen maar op Jansen teert, hij heeft ook grote verdiensten, ik denk alleen wel dat als Brard zijn aanbod niet kan weigeren Feyenoord een opvolger krijgt die net zulke resultaten haalt.
De cultuur wordt goed bewaakt door bepaalde mensen op de achtergrond, zoals Jansen bij Feyenoord en nu Cruyff bij ajax, ik vind dit een goede zaak, het is voor het Nederlandse voetbal ook alleen maar goed dat de opeidingen van Feyenoord en ajax zo goed draaien.

Als we met zijn allen alleen maar blijven kopen en jeugd willen opleiden om het opleiden hebben we dalijk de enige Nederlandse talenten die een kleine kans maken op succes bij de grote buitenlandse clubs spelen, die zijn dan weg voor ze een wedstrijd in een eerste elftal spelen..

21 maart 2013 om 10:17

Als ik de mogelijkheid had kreeg je een groen randje van me.
Feyenoord heeft eerder dan Ajax (en gedwongen door de omstandigheden) de juiste weg ingeslagen en deze twee clubs dienen als blauwdruk voor een succesvolle toekomst van het Nederlandse voetbal. En de B1 van Ajax is inderdaad een goed elftal en qua basisvaardigheden misschien nog wel beter dan de B1 van een paar jaar geleden die vorig jaar (als A1) in de finale van de Next Gen Series stonden.

21 maart 2013 om 15:04

@fanaticus.
Gewoon met z'n allen duimen dat Ajax en Feijenoord aan het einde van dit seizoen weer samen de top 2 vormen. En dat het daarna ook nog eens lukt om met twee clubs de poulefase van de CL te halen.

Dan zullen alleen de super-talenten als ze extreme bedragen krijgen over willen stappen naar buitenlandse clubs. Een steeds groter deel van het talent zal kiezen om langer bij z'n club te blijven en wel het eerste te halen voor de overstap naar het buitenland. Als je bij je eigen club ( Ajax of Feijenoord) in het eerste kan komen, om de titel kan spelen en CL ervaring op kan doen, dan zijn er goede argumenten om nog een poosje te blijven.

Ik kan me vergissen maar van al die talenten die heel jong naar het buitenland gingen, is er daar één bij die een vaste stek in het Nederlands elftal heeft weten te bemachtingen? Tim Krul komt een beetje in aanmerking maar die was al 17 toen ie overstapte. Aan de andere kant heeft hij ook wat geluk: Voor de keepers geldt denk ik dat het niveau van de keepers bij het Ned elftal in het verleden wel eens hoger geweest is.

Dat weten we toch?
Dat is de lijn die gevolgd word.
Het gaat om ajax 1 niet om de a1.

Het eerste elftal is anders ook de beste van Nederland hoor ^^
Maar dat komt omdat de grotere spelers naar Ajax gaan, terwijl diezelfde spelers bij een PSV daar tot hun 25e blijven voetballen in de A1

Laat iedereen maar l*&^llen. Over 5 jaar zien we wel wie er bovenaan staat. Alsof je in een jaar tijd gehele jeugdopleiding kampioen kan laten worden wat helemaal niet relevant is. Er is maar 1 ding belangrijk Ajax 1 moet kampioen worden. Uiteindelijk speelt dan ook de A1 Cl.

Iedereen moet eens ophouden met zeuren. Kom terug over 5 jaar. Beetje onnodig onrust creeeren belachelijk dat uitgerekend Frank dit moet uitleggen.

20 maart 2013 om 20:59

Dit gaat over Ronald, de jeugdtrainer

20 maart 2013 om 21:36

Waar ze wel voor zorgen dat ze in 1 jaar tijd allemaal geen kampioen worden na de kampioenschappen vorig seizoen.

Misschien het beste team maar Feyenoord B1 heeft met supertalenten als Slabbekoorn en Idrissi spelers van absolute top.

20 maart 2013 om 20:59

Ajax heeft toch nouri?
Dat is er een van de buitencategorie als ik de boer mag geloven.

20 maart 2013 om 21:00

Ajax heeft met Dekker en Nouri anders ook twee absolute toptalenten die beide net als Slabbekoorn een jaar jonger zijn dan Idrissi.

20 maart 2013 om 22:34

Dus als je een jaar ouder bent kun je geen toptalent meer zijn?

20 maart 2013 om 22:38

Dat zeg ik toch helemaal niet?! Wat ik alleen wil aangeven is dat Slabbekoorn, Dekker en Nouri allen op hetzelfde niveau als Idrissi uitblinken terwijl ze een jaar jonger zijn. Ik ben in ieder geval veel meer onder de indruk van die drie (en ook Paal van Psv) dan van Idrissi.

21 maart 2013 om 07:02

Je kunt een jaar ouder zeker een toptalent zijn! Alleen word er bedoeld als je als jonger talent tegen oudere/betere jeugd speelt er meer gevraagd word van je creativiteit en dus op een jongere leeftijd verder zal zijn in je ontwikkeling (of dit zo is zal later moeten blijken)

20 maart 2013 om 21:02

Elke club heeft een paar talenten.
PSV bijvoorbeeld heeft van der Moot(overgekomen van Az), en Loof en Paal wat ook toptalenten zijn.
Maar je weet nu niet waar ze over zeg 3 jaar spelen.

20 maart 2013 om 21:09

Precies, spelers als Knopper, Van der Gun, Stanley Aborah, werden toen ze in de jeugd speelden ook toptalenten genoemd. Maar zover ik weet is de eredivisie geen wereldtop

20 maart 2013 om 21:45

Vd Moot en Paal zijn inderdaad toptalenten maar Loof vind ik dat zeker niet. In de jeugdopleiding van PSV lopen wel meer toptalenten rond maar de meeste zijn allen één of twee jaar gelden bij de club gehaald. De jeugdopleiding van PSV is helemaal niet goed maar de jeugdscouting wel en daar wordt enorm veel gebruik van gemaakt. Het jammere is dat hoe langer deze toptalenten in de jeugdopleiding van PSV zitten hoe verder zijn de aansluiting missen met hun leefdtijdsgenoten van de jeugdopleidingen van Feyenoord en Ajax. Kijk naar Vd Moot en Walian die afgelopen zomer door resp. PSV en Ajax naar de club zijn gehaald: aan het begin van het seizoen was Vd Moot beter (waarom Ajax hem niet wilde hebben begrijp ik niet aangezien hij een grote Ajax fan is) maar die heeft bijna stilgestaan in zijn ontwikkeling waardoor Walian nu duidelijk beter is. Van alle jeugdopleidingen is die van PSV de gene die veruit het meest jeugdspelers weghaalt bij andere Bvo's.

20 maart 2013 om 21:46

Ach, Wijnaldum speelde op zijn 16e al in de Eredivisie dus wat dat betreft zegt het allemaal nog niet zo heel veel.

20 maart 2013 om 22:16

Volgens mij was het zo dat hij juist wel van zowel PSV als Ajax een aanbieding had gehad en dat hij toen tot iedereens verbazing voor PSV heeft gekozen.

20 maart 2013 om 22:42

Nee Vd Moot had heeft afgelopen zomer geen aanbieden van Ajax gehad. De zomer daar voor wel maar toen wilde hij wegens schoolverplichtingen nog niet zo ver van huis trainen. Volgens iemand die hem kent verwachte hij afgelopen zomer dat Ajax voor hem zou terug komen maar toen koos Ajax voor Walian. Walian is net zo'n groot talent maar toch is het jammer dat ze Vd Moot niet hebben gehaald. Walian kan namelijk ook als rechtsbuiten spelen en met Walian, Vd Moot en Dekker hadden ze een zeer talentvolle aanval in de 1997 lichting gehad. Nu hebben ze dan Cerny gehaald die wel weer een groter talent is dan die drie. Toch had ik Vd Moot er graag nog bij gehad en ik hoop dat hij zich bij PSV beter ontwikkeld dan hij het afgelopen 2/3 seizoen heeft gedaan.

20 maart 2013 om 23:19

Van Der Moot heeft lang met blessures getopt. Is pas net weer fit en begint alweer lekker te scoren.

21 maart 2013 om 14:12

@ Johndylan

Volgens Slegers gaat het juist helemaal niet goed met het scoutings werk bij Psv, daarom ben ik ook zeer benieuwd naar zijn stukl in de Vi vandaag. Op zich was dat een publiekelijk geheim maar ik ben benieuwd wat hij nog meer te melden heeft.

20 maart 2013 om 21:15

Ach dat zeiden ze ook over Knopper, Brouwer, Douglas, Vincken, Bruins, John, van Beukeren, Rigters en zo kan ik er nog wel 100 noemen. Allemaal spelers die in de jeugd zogehete toptalenten waren, maar wat niets geworden is.
Nu moet ik natuurlijk wel zeggen dat het beleid van clubs als Ajax en Feyenoord erg positief veranderd is.

20 maart 2013 om 21:47

Van richters hebben ze dit nooit gezegt. Is van Dordrecht naar NAC gegaan en heeft vervolgens een leuk toernooi mee jong oranje gespeeld.

21 maart 2013 om 10:12

Ja, en Bruno Martins Indi en de Vrij waren nooit de grootste talenten uit de jeugd. Dus het is allemaal maar afwachten wat een speler brengt wanneer ze met het eerste mee gaan doen.

20 maart 2013 om 21:18

Ajax heeft , Jairo Riedewald. Speelt af en toe al met A1 en Jong Ajax mee als 16jarige

20 maart 2013 om 22:43

Riedewald speelt zelfs niet af en toe met de A1 mee maar sinds een paar weken elke wedstrijd. Volgens mij heeft hij alleen nog niet met Jong Ajax meegespeeld.

21 maart 2013 om 14:06

Zou kunnen dacht dat ik dat laatst ergens zag maar kan natuurlijk een vergissing zijn.

Liever 2 top voetballers en 9 middelmatige voetballers dan 11 goede voetballers, en dat is tegenwoordig ook de denkwijze bij Ajax.

Vaak is het zo dat jeugdploegen van deze clubs kampioen moeten worden. Helaas , kijk maar naar een PSV aat het hier totaal niet om. Liever een team dat 5e wordt met 2 spelers die het goed doen in een team , en door hun speelwijze het maximale uit hun talent kunnen halen.. en hierna doorgroeien naar een 1ste elftal. Dan een jeugdelftal dat kampioen wordt met nietszeggende spelers naderhand.

20 maart 2013 om 21:38

PSV zijn jeugopleiding heeft sinds een paar jaar een heel nieuw beleid gevolgd. Vroeger werd PSV 5de tot 10de maar nu heeft PSV ook een zeer sterke jeugdopleiding en daarom doen ze het nu allemaal zo goed. Er beginnen al zeer veel talenten te komen: Depay, Locadia, Bakkali, Koch, Hendrix, Vloet.

20 maart 2013 om 22:13

Dat kan misschien wel zo zijn. Helaas breken ze niet vaak genoeg door. Krijgen te min de kans.. Terwijl ze ook goede voorbeelden hebben van jongens die ze veel centjes hebben opgeleverd en veel punten. Afellay/aisatti/labyad. Maar daar kies je met een hoofdtrainer die persé even kampioen komt worden zelf voor.

20 maart 2013 om 22:37

Als je je beleid in de jeugd omgooit zie je dat niet direct terug! Iedereen schreeuwt wel om Depay en Locadia, Depay heeft toch moeite met het niveau en Locadia speelde ook niet al te best laatste wedstrijd!

20 maart 2013 om 22:49

Alexpsvfan21,

Talent zijn is niet genoeg, vooral niet als je bij PSV voetbalt, want daar ligt de voorkeur tot nu toe nog steeds bij aankopen. Die genoemde namen van jou kunnen best wel goede talenten zijn, maar zolang Brands niet meewerkt om jeugd door te laten stromen, is de kans gewoon zeer groot dat ze bij een club als bijv. Roda gaan spelen.

21 maart 2013 om 14:26

Hoe kom jij er toch bij dat PSV een sterke jeugdopleiding heeft ? Voordat de gemeente deal plaats vond kwam men bij PSV tot de conclusie dat net zoals bij Ajax de opleiding de levensader van de club moest worden. Brands melde toen dat er alleen geen geld was om in de opleiding te investeren, wat logisch was omdat PSV toen in de financiele problemen zat. Toen kwam die deal er door en toen werd het geld wat PSV nog had (verdiend uit transfers) besteed aan nieuwe spelers. Er werd dus niets in de opleiding geinvesteerd.

Vervolgens komt de Fox deal er door en word er alvast weer een voorschot genomen en worden Narshing en die Zweed gehaald en weer gaat er geen cent richting de opleiding van Psv, alles is daar nog bij het oude gebleven waarvan vriend en vijand vonden dat het veranderd moest worden.

Daarnaast heerst er onder de spelers en hun ouders grote onvrede op de Herdgang, een hele belangrijke pijler om te kunnen zien hoe de opleiding van PSV er voor staat. Dan hebben we nog het probleem dat de opleidjng ongeveer zeven maanden stuurloos ronddobbert en het PSV tot op dag van vandaag nog niet is gelukt om de vacature van hoogd jeugdopleiding in te vullen.

De spelers die jij noemt zijn nog niet door gebroken, want ik neem aan ( o.a. door eerdere bijdrages van jouw rondom dit topic) dat je dat bedoeld met " er begint veel talent te komen" . Tot nu toe krijgen die spelers amper speeltijd. Ja als een wedstrijd er (al) niet meer toe doet of als er teveel spelers afwezig zijn door blessures of schorsingen. Dat nieuwe beleid waar jij het over hebt is nog niet ingezet o.a. door het geen wat ik hierboven allemaal vermelde.

Daar komt nog bij dat onlangs in het nieuws kwam dat PSV gezamelijk een opleiding wilt opbouwen met Helmond Sport en VVV Venlo, wat weer een andere strategie is en ook haaks staat op wat Brands een paar seizoenen geleden riep, waarin hij veel bijval kreeg van zo´n beetje iedereen die PSV een warm hart toedraagt. Dus naast hetgeen wat ik hierboven beschreef is nog niet eens bekend welke strategie de club wilt volgen.

Nu heb ik de nieuwe VI nog niet gelezen maar daarin staat ook een stuk waarin Slegers de embarmelijk staat van de jeugdopleiding van PSV ter sprake brengt. Dus ik ben heel nieuwschierig waar jij het vandaan haalt dat alles koek en ei is terwijl alles erop wijst dat juist het tegenovergestelde het geval is. Men springt van de hak op de tak en roept al jaren dat ze er serieus mee aan de slag zullen gaan, de feiten laten een heel ander beeld zien.

22 maart 2013 om 02:20

@ Alexpsvfan21

Als jij met mij in discussie wilt naar aanleding van mijn reactie op jouw bijdrage vind ik dat prima hoor. Alleen vraag ik mij af waarom jij die discussie perse op mijn profiel pagina wilt voeren en niet hier waar het feitelijk gewoon thuis hoort.

Waanzin ? Ik zou zeggen pluis de archieven er maar op na. Weet je nog dat artikel waarin Brands vermelde dat hij had laten uitzoeken hoeveel Ajax in de jeugd opleiding investeerde ? Daarin zei hij letterlijk dat PSV ook die kant op moest waarbij hij bijval kreeg van zo´n beetje alle PSV supporters. In dat zeflde artikel of een (paar ) artikel(en) later had hij het er ook over dat er geen geld beschikbaar was. PSV riep telkens dat er eerst verkocht moest worden voordat men weer zou kunnen kopen en telksens nam men weer een voorschot. Je kan het trouwens wel allemaal af doen als onzin maar feitelijk klopt het allemaal wat ik schreef, immers kan je het allemaal nakijken.

Weet je, het zou jou eens sieren wanneer mensen serieus op jou reageren dat jij ook zo terug reageerd in plaats van alles lekker makkelijk af te doen als onzin. Volgens mij ben jij ook 1 van die PSV supporters die een groot fan is van Slegers, alles wat ik schreef heeft hij ook al een keer de revu laten passeren bij vi radio. Ik raad jou aan om zijn huidige stuk in de VI van deze week even te lezen dan zal je zien dat het een puinzooi is.

Wat betreft jouw vraag zou je iets duidelijker kunnen zijn ?' Ja, Brands heeft heel duidelijk gezegd dat PSV dezelfde kant op moest als Ajax. Op zes maart verscheen er een een artikel waarin stond dat PSV samen met die twee Limburgse clubs de grootste jeugdopleiding (alleen dateerd het plan al van 2010) van Nederland wilt opbouwen. Dat is feitelijk een hele andere strategie als waar Brands het eerts over had, of zie jij daar werkelijkwaar geen verschillen tussen ? Kennelijk volg jij het nieuws rondom jouw eigen club niet eens naar behoren.

Nu heb ik weer zo beetje alles voor jou voor gekauwd, neem zelfs een keer de moeite om iets te onderzoeken of weerleg mijn punten stuk voor stuk in plaats van altijd alles maar als een kleuter af te doen als "waanzin".

Jij bent nog niet zolang lid van voetbalzone, maar jij zou toch moeten weten dat het niet voetbalzone is die de "groene randjes" uitdeelt. Het feit dat ik een groen randje krijg wil niet per definitie zeggen dat ik het bij het rechte eind heb (al heb ik het nu wel bij het rechte eind) maar omdat ik in tegenstelling tot jou wel alles beargumenteer en niet altijd alles maar kinderachtig af doe als onzin of alleen maar tegen vragen stelt.

Niet meer dan logisch, er wordt gespeeld in dienst van het eerste en dan vervolgens naar onderen. Er moet ook helemaal niet gekeken worden naar de standen in de jeugd maar hoe de voetballers zich ontwikkelen.

20 maart 2013 om 21:00

Helemaal mee eens. Laat de jeugdspelers van Ajax maar weerstand opbouwen tegen vaak oudere tegenstanders in de jeugdcompetities. Daar worden ze alleen maar beter van.

20 maart 2013 om 21:03

Precies, het is eigenlijk een perfect systeem. De beste spelers van het team zal mee gaan spelen met jongens die ouder van leeftijd zijn, dit kan de ontwikkeling alleen maar ten goede komen.

20 maart 2013 om 21:06

Ze leren om slimmer te spelen als de tegenstander, omdat ze de fysieke duels waarschijnlijk vaak niet zullen winnen. Op die manier leren ze sneller te denken en handelen in het veld. Het zal ze inderdaad alleen maar ten goede komen.

20 maart 2013 om 21:09

Inderdaad, en dat is zo belangrijk als je niet een fysiek a la Dijks (bijvoorbeeld) hebt. Handelingssnelheid, misschien wel een van de belangrijkste kwaliteiten die nodig zijn op zulke momenten. De toekomst ziet er goed uit voor ons aller Ajax.

20 maart 2013 om 21:16

Elke club laat z'n hele grote talenten een categorie hoger spelen, dat is nu niet bepaald een hele bijzondere methode. Dat gebeurt al tientallen jaren zelfs, net als in het onderwijs.

20 maart 2013 om 21:20

@ Wisconsin

Ja, maar wij laten spelers sneller ''een klas overslaan''. Waar leerlingen rond hun 11 (?) normaal gesproken de cito toets doen moet dat bij Ajax grotendeels op 10 of zelfs 9 jarige leeftijd gebeuren.

21 maart 2013 om 14:33

@de toekomst

Het is de goede manier, maar ook bij Feyenoord gebeurd dit al jaren. Alleen snap ik je vergelijking niet helemaal. Het zal toch niet zo zzijn dat 14 jarige met 16 jarige spwlen?

Off.
Ik zou ook niet eens meer weten hoe 'vak' ik met de A1 of D1 kampioen ben geworden."

On:
Het zou niks uit moeten maken hoe de jeugd presteert. Het belangrijkste is dat de talenten worden klaar gestoomt voor het eerste.

20 maart 2013 om 21:07

presteert is dus niet met een d

20 maart 2013 om 21:15

verschil tussen mij en voetbalzone is, dat ik die shit wat ik schrijf niet nakijk. hun plaatsen zovaak iets met spel fouten en krijgen er nog betaald voor ook dat irriteert me

20 maart 2013 om 21:22

Verschil is dat vak i.p.v. vaak een typfout is en fouten met d en t een spellingsfout. Dat zijn fouten waar je gewoon wat sneller over heen kijkt.

20 maart 2013 om 21:27

ja ik zeg er verder toch niks over laat voetbalzone alleen zien dat het verkeerd staat, net zoals ansjo mij erop wijst dat ik een fout heb gemaakt. Fouten zijn menselijk.

20 maart 2013 om 21:32

ja maakt mij ook niet uit maar het stond zo grappig

20 maart 2013 om 21:33

Als je reacties met zulk slecht Nederlands plaatst heb je niet echt recht van spreken...

21 maart 2013 om 08:20

Als fouten maken menselijk is, waarom maak je je dan zo druk om een typfout?

Het beste team staat bovenaan Ronald. Slap excuus.

20 maart 2013 om 21:21

Dat lijkt me ook.

Zou iets genuanceerder betiteld moeten worden dit verhaal:

De Boer vind spelers van Ajax B1 beste van nederland!

20 maart 2013 om 21:32

de titel moet sowieso anders, want nu zou de B1 beter zijn dan het eerste van ajax en alle andere teams van de eredivisie

20 maart 2013 om 21:23

Het beste team hoeft niet perse de beste spelers te hebben.

20 maart 2013 om 22:15

Ajax is hofleverancier voor Oranje O17 met 6 spelers, maar dat hadden er zelfs 3 meer kunnen zijn als Dekker, Walian en Nouri niet voor O16 waren geselecteerd.

Waar Ajax dus wel doorselecteerd naar vermogen van de spelers, daar doet de Knvb liever niet aan mee.

Ik begrijp wel waarom Ronald dit zegt, nog niet zo lang geleden zei Aad de Mos precies hetzelfde.

21 maart 2013 om 09:16

Scrum, Nouri en Walian zijn niet geselecteerd voor o16, waarschijnlijk ivm de Futurecup (toptoernooi B1) die in hetzelfde paasweekend gehouden wordt.
Dekker is wel geselecteerd (waarschijnlijk met de Knvb zo afgesproken)

20 maart 2013 om 23:16

Teletekst pagina 819 liegt niet

21 maart 2013 om 15:52

Aad de Mos verwoordde het goed toen de B1 verloor van Psv, dat puur reactievoetbal speelde. Als ik de vijf beste spelers eruit moet pikken, zijn ze allemaal van Ajax, zei hij. En daar gaat het uiteindelijk om. Je leidt op om met het eerste landskampioen te worden, niet met de B1.

Overigens hoorde ik niemand toen Ajax vorig jaar met zowat elk jeugdteam landskampioen werd

Waarom nu weer zulke uitspraken doen?
Legt een enorm hoge druk op die jongens en bovendien is het een niets zeggende uitspraak.
Als ze echt zoveel beter dan de rest zijn zouden ze ook ondanks het rouleren toch ook wel bovenaan staan?

We kunnen over 3 jaar pas zien wat de beste B1 was. Er zullen bij bijvoorbeeld Feyenoord en PSV vast ook een aantal grote talenten rond lopen.

20 maart 2013 om 21:07

Als je dat interview hebt gelezen dan komt deze reactie voort uit de vraag hoe ze er bij Ajax over denken dat die teams niet zo hoog staan. Moet R de Boer dan zich zorgen maken of een stel van die domme provinciale heikneuters zijn antwoord arrogant vinden? Ga lekker ergens anders met je toortsen en hooivorken staan zwaaien. Huuuuuuu stadslui huuuuuuu

20 maart 2013 om 22:18

Ze hebben nu ook nog maar 3 punten achterstand op de koploper. Dat waren er enkele weken geleden veel meer. Ik sluit niet uit dat ze alsnog kampioen worden voor de 4e maal in 6 jaar tijd.

De jeugdopleiding van Ajax is een grote goudmijn. Ongelooflijk hoeveel talent zich daar in schuilt. Lopen echt beresterke verdedigers rond en ook heel veel begenadigde aanvallers rond. Zeker 5 spelers staan over 10 jaar te schitteren op het EK en WK. Heel veel zin in de toekomst.

Hij heeft hier wel weer gelijk, het maakt niet uit of je jeugdteam kampioen word, het gaat er om de ontwikkeling van spelers. Ik denk dat je liever laatste word en vier grote talenten afleveren aan het eerste dan eerste worden en niemand die naar het eerste kan.

Nu de 1996 lichting is aangevuld met Bazoer bestaat die o.a. uit twee talentvolle rechtsbacks (owusu en Sanniez), twee talentvolle rechtsbenige centrale verdedigers (bazoer en Van Bruggen), twee talentvolle linksbenige centrale verdedigers (riedewald en Mirani), een talentvolle verdedigende middenvelder (bruijn) en een talentvolle rechts- (visser) en linksbenige (efmorfides) aanvallende middenvelder. Jammer genoeg mist deze lichting dus enkele talentvolle aanvallers waardoor o.a. Dekker (linksbuiten) en Walian (spits) vervroegd naar de B1 doorgeschoven werden. Toch, 9 talentvolle spelers in één lichting is een zeer mooie score.

Uiteindelijk zullen waarschijnlijk Owusu en Sanniez geen grote kans maken bij Ajax te slagen (tenminste niet als rechtsback) doordat de zeer talentvolle Tete maar één jaar ouder is.
Visser en Efmorfides hebben misschien geen directe concurrentie van een jaar oudere spelers maar moeten juist achterom kijken naar Nouri en Dekker (waarvan ik verwacht dat die uiteindelijk op de linkshalf positie terecht komt).
Bazoer en Van Bruggen zullen net als Riedewald en Mirani concurrenten van elkaar zijn en daar zullen dus maximaal twee van slagen (ik zou mijn geld op Bazoer en Riedewald zetten).

In ieder geval is het goed dat de concurrentie onderling hoog is aangezien dat de talenten motiveert het maximale uit elke training en wedstrijd te halen. Het doet het niveau op de trainingen en tijdens de wedstrijden dus goed en hoe hoger het niveau ligt hoe beter talenten zich ontwikkelen. Gemiddeld is de 1996 lichting de meest talentvolle van de boven- en middenbouw bij Ajax. Al hoewel de 1998 lichting is gemiddeld ook zeer talentvol met o.a. Zeefuik, Sidoel, Eiting, Fosu-mensah, Koks, Peeters, Dilrosun en Sierhuis.

Het maakt ook helemaal niet uit hoeveelste je A1 of B1 of welk elftal dan ook staat (behoudens het eerste natuurlijk). Het gaat erom dat er grote talenten ontwikkelt worden. Het is ook vaak zo dat er 2 a 3 spelers in een elftal spelen die grote kans hebben het betaald voetbal te bereiken en dat de rest meer opvulling is om die 2 a 3 spelers te kunnen laten groeien. Als je één Ronaldo of Messi in je jeugd hebt lopen en 10 met het voetballend vermogen van een hunebed dan is dat 100x beter dan 11 Ard van Peppen's!

De Boer is echt zo'n arrogante kerel. Ik weet dat alle Ajacieden dit nu gaan proberen te ontkennen, maar deze man komt echt niet minder dan 1 x per week met een of andere arrogante opmerking. Echt triest gewoon.

oh dit gaat over Ronald, maar Ronald komt ook wel vrij arrogant over

20 maart 2013 om 21:06

Ronald?

20 maart 2013 om 21:08

Neej Frankie , maar Ronald ook wel kennelijk.

20 maart 2013 om 21:13

Maar het gaat hier over een uitspraak van Ronald.

20 maart 2013 om 21:07

De Boer is een echte Amsterdammer. Daar kan menig inwoner uit Nederland nog van leren. En hij is ook heel realistisch, wij zijn ook gewoon de beste.

20 maart 2013 om 21:10

''jullie'' zijn ook de beste, maar elke keer dat gezeik dat ''jullie'' de betere partij waren wanneer een duel verloren wordt, dat is irritant.

20 maart 2013 om 21:24

Daarom staan "wij" ook bovenaan.

21 maart 2013 om 14:39

@ Long Johnson

Umm de Boer is helemaal niet een echte Amsterdammer, het is een West-fries, al past hij met zijn recht voor zijn raap mentaliteit prima in het Amsterdamse. Voor de rest ben ik het ook met je eens dat velen in de Eredevisie nog wat hem kunnen leren.

20 maart 2013 om 21:14

Lezen dan pas mag je mening hebben.

20 maart 2013 om 21:16

Hij is helemaal niet arrogant. Hij is gewoon overtuigd. Dat is Niet hetzelfde als arrogantie. Als je dat wel vind dan ben jij dus iemand die redenen zoekt om te haten en dan ben je een slecht persoon.

Het slaat nergens dat De Boer de jeugd moet verdedigen en dat hij zich hiertoe laat verleiden. Cruijff was duidelijk toen hij zei dat het bij de jeugd niet om het winnen gaat, maar om de ontwikkeling. En dat is logisch. Wanneer je speelt om te winnen, mag je geen fouten maken, en dat gaat ten koste van de creativiteit.

20 maart 2013 om 21:17

Interview was van R de Boer in de VI. En het slaat nergens op dat hij zich moet verdedigen maar ja al die zogenaamde journalisten zitten daar continue op te zuigen. Die vinden het maar niks die rust in de tent. Die zitten ook alleen maar onrust te zaaien. Dat valt echt op trouwens.

20 maart 2013 om 21:21

Dan nog zou hij kunnen zeggen dat het niet om het winnen gaat en dat ze wel zullen zien wat de Ajax opleiding in de nabije toekomst zal voortbrengen.

20 maart 2013 om 21:38

Daar ging het ook niet om. Die journalisten zitten de hele tijd te zuigen dat door de revolutie in de opleiding verscheidene elftallen niet bovenaan staan. Nou als R de Boer vindt dat er in die B1 wel het meeste talent van Nederland zit maar dat het winnen niet voorop staat dan mag hij dat toch zeggen? We wonen toch verdomme in een vrij land of niet? Of moet iedereen zich zorgen gaan maken want o jee o jee! Ajacieden zeggen wat arrogants huilie huilie boehoehoe. Het zou wat zijn als Ajax rekening moet gaan houden met sneue zielige Ajax-haters. Ajax haters hebben volgens mij geen idee hoe erg ze zichzelf weer voor lul zetten. De Boer zegt iets doodnormaals en hopsee het wordt weer door de Ajax haat propaganda gehaalt en we hebben weer iets om met sneue vingertjes naar dat stoute Ajax te wijzen.

20 maart 2013 om 21:24

Waarom moet Ronald zich niet laten verleiden, hij is immers trainer bij de jeugd van Ajax. Vind het dus niet heel erg vreemd dat hij ook iets laat horen. Frank heeft ook wel iets gezegd, omdat hem dit gevraagd werd. Tsja dan geef je toch gewoon antwoord. Geen staatsgeheim lijkt me. Voor de rest is het zo klaar als een klontje. Verder is het een kwestie van tijd dat Ajax gewoon weer bovenin staat. In de jaren 80/90 waren de jeugdspelertje ook altijd jonger, maar deden ook gewoon mee bovenin.

Ben benieuwd naar de leeftijden van die spelertjes tegenover de andere teams in die competitie. En dan met name de C1 en B1. Als de visie klopt zouden daar jongere spelertjes moeten staan in vergelijking met veel andere teams

20 maart 2013 om 21:12

Ajax is pas net weer begonnen met het vervroegd doorschuiven van spelers en het zal dus nog wel een tijdje gebeuren voordat dit op grote schaal wordt gedaan. Bij de B1 spelen o.a. Dekker, Nouri en Walian die als eerstejaars B-junioren al naar de B1 zijn doorgeschoven.

20 maart 2013 om 21:37

Dat doorschuiven is gelul. Alsof Ajax de enige club die zo geniaal is om dit te doen. Alle clubs schuiven spelers door. Het is nooit zo dat elf tweedejaars het opnemen tegen een mix van tweede- en eerstejaars. Bij elk team spelen er altijd wel twee tot vier spelers die een jaar jonger zijn dan de anderen.

20 maart 2013 om 21:46

Niemand zegt dat Ajax de enige club is die dat doet.

21 maart 2013 om 14:42

@ Udovic

Nee, niet elke club doet dit, alleen clubs die bekend staan om het opleiden van hun spelers doen dit op grote schaal.

De Boer neem ik ook totaal niet serieus. Bij studio voetbal maakt die zich altijd al belachelijk en nu lult die ook maar wat. Alsof hij de andere teams allemaal goed genoeg kent. Laatst claimde die bij studio voetbal ook dat Ajax nog steeds de beste jeugdopleiding van Nederland heeft, terwijl Ajacied Jack van Gelder met pijn en moeite moest toegeven dat het toch Feyenoord was. Laatst speelde Feyenoord A1 die van Ajax nog compleet weg en dat zonder de beste 6 spelers en heeft Feyenoord al jarenlang de beste prijs voor de jeugdopleiding, dat zei Jack van Gelder, de opperhoofd Ajacied daar er ook nog bij.

Het interesseert me niet zoveel wie het beste team is, de tijd zal uitwijzen wie er allemaal doorbreken, daar gaat het om. De grootste talenten zijn niet altijd degene die het het verst schoppen.

20 maart 2013 om 21:16

De A1 van Ajax is dan ook een dramatische lichting en het product van 15 jaar wanbeleid. De Ajax jeugdopleiding was niet meer dan beste van Nederland en daarom heeft Cruijff ook ingegrepen. Je ziet nu al dat spelers zich individueel veel sneller ontwikkelen en dat de jeugdscouting nu wel de juiste spelers naar de club haalt. De jeugdopleidingen van Ajax en Feyenoord zijn momenteel van hetzelfde niveau maar Ajax is pas net begonnen met het doorvoeren van de nodige veranderingen. De Toekomst zal de komende jaren steeds beter gaan presteren (en daarmee doel ik niet op jeugdkampioenschappen maar op het ontwikkelen van talenten) en Varkenoord zal zich mee moeten ontwikkelen. Uiteindelijk is het geweldig voor het Nederlandse voetbal dat we twee van de beste jeugdopleidingen ter wereld hebben. Hopelijk worden ze beide beter en beter zodat het niveau in de Eredivisie weer hoger wordt.

20 maart 2013 om 23:17

Dat ben ik met je eens. Ajax en Feyenoord zullen deze lijn ook doorzetten. Het zullen financieel gezonde clubs blijven/(feyenoord worden) en het zal goed voor het Nederlands voetbal zijn. Als je nu naar het Nederlands elftal kijkt zitten er allerlei Ajacieden en Feyenoorders in en ook veel ex spelers van deze clubs. Zonder Ajax en Feyenoord stelt Oranje niet veel voor.

20 maart 2013 om 21:21

@El Fenomeno,

wat een zwakke reactie. Toegegeven de A1 is dramatisch. Maar het gaat niet om het resultaat van de jeugdteams. De Boer haalt Aad de Mos aan om zijn visie te onderstrepen. 'aad de Mos verwoordde het goed toen de B1 verloor van Psv, dat puur reactievoetbal speelde: "als ik de vijf beste spelers eruit moet pikken, zijn ze allemaal van Ajax''. En daar gaat het uiteindelijk om', zo zegt De Boer in gesprek met Voetbal International. 'niemand vraagt mij nog hoe vaak ik kampioen werd met de A1 of D1. Ik zou het ook niet meer weten.' Daar gaat het dus om!
Ook kom je een beetje stoer zeggen dat Feyenoord Ajaxa1 makkelijk versloeg maar Ajax D1 won 6-0 van Feyenoord D1 en ga maar eens kijken waar Jong Feyenoord op het moment staat.

20 maart 2013 om 23:03

Jong Feyenoord heeft er weinig mee te maken, dat zijn veredelde reserve teams. Ik heb het idee dat De Boer een beetje roept om te roepen, alsof hij alle teams nauwkeurig heeft geobserveerd om deze uitspraak te doen. Als hij vind dat daar grote talenten spelen moet de dat zeggen en niet ''het beste team''. Ajax B1 staat niet voor niets niet op de eerste plaats.

20 maart 2013 om 21:21

Dat Feyenoord nu twee betere lichtingen heeft gehad wil niet zeggen dat ze de beste jeugdopleiding hebben.

Noem eens een spelers van de Feyenoord opleiding die het heeft gemaakt de afgelopen 10 jaar?

20 maart 2013 om 23:15

Een jeugdopleiding beoordelen heeft niets te maken met de afgelopen 10 jaar het gaat om nu en daar doet Feyenoord het gewoon goed met tig jeugdspelers in de eerste selectie.

20 maart 2013 om 21:23

Die A1 van Ajax was heel erg jong he. Wel de feiten neerleggen. De Boer moet je juist wel serieus nemen. Die zegt zonder rekening te houden met anderen juist wat hij vindt. Draait er niet omheen. Opleiding van Ajax is decennia lang de beste geweest en door het verval is Feyenoord dat nu. Dat betekent niet dat de opleiding compleet ruk is natuurlijk. De lat is hoger gelegd. Vergeet ook niet dat Ajax jarenlang hun opgeleide spelers verkoopt. Dus R de Boer maakt zich zeker niet belachelijk als hij van mening is dat die van Ajax beter is. Feyenoord heeft nu wel een goede lichting dat is zeker waar.

20 maart 2013 om 23:11

Het verval speelt mee, al doe je daar Feyenoord die de jeugdopleiding jaren geleden compleet veranderde en vernieuwde wel iets tekort. Het boeit me echt niet welke jeugdopleiding beter is, ik vind dat De Boer dit toch onmogelijk kan bewijzen. Het was beter als die zei dat er in Ajax B1 een paar zeer goede talenten zitten.

Het is me ook meer om De Boer, vind hem bij studio voetbal soms echt te hoog over Ajax blazen. Ik hou ervan als mensen zeggen wat ze vinden, maar niet als iemand te subjectief is.

20 maart 2013 om 21:23

Het is maar wat je als norm hanteert. Aantal kampioenschappen, aantal doorgebroken spelers of het rendement aan sich? Voor clubs uit een minder dichter bevolkt gebied, zoals SC Heerenveen of FC Groningen is het een stuk lastiger om kwantitatief een even groot rendement te hebben dan clubs uit grote steden als Amsterdam en Rotterdam. Of voor clubs waar er veel concurrentie is, zoals Willem Ii/rkc of Sparta.

Of neem je de Rinus Michels award als basis? Wat dan weer op basis is van verkiezing, in hoeverre is dat dan nog objectief.

Je kan ook kijken naar het audit-systeem dat de Knvb toepast en waarbij elke BVO aan de hand van een behaalde puntenscore een certificering in sterren krijgt uitgedrukt. Vier sterren is het maximum en een aantal clubs heeft ook dan die vier sterren. Maar van al die clubs heeft ook een bepaalde club de meeste punten behaald. Heeft die club dan de beste opleiding?

20 maart 2013 om 22:26

Helemaal gelijk. Het is maar wat je meet. Ik denk dat je als Ajax het kan meten aan het aantal behaalde prijzen met het eerste elftal en de bedragen uit transfers. Over de gehele breedte genomen vangt Ajax toch echt de beste transfergelden voor haar jeugdspelers.

20 maart 2013 om 23:13

Je hebt een jeugdopleiding om spelers voor het eerste elftal op te leiden, dat lijkt me de eerste vereiste. Eigen jeugdspelers verkopen voor een transfersom lijkt me het totale plaatje. Wat dat betreft doet Ajax dat al heel lang uitstekend en zal Feyenoord dat de komende jaren ook constant ondervinden.

20 maart 2013 om 21:26

//. Laatst speelde Feyenoord A1 die van Ajax nog compleet weg en dat zonder de beste 6 spelers\\

Laatst won Feyenoord A1 met 9 spelers van18 en 2 van 19 met 1-0 door een doelpunt in de eerste minuut van een Ajax A1 met 2 16-jarige 7 17 jarige en 2 18 jarige in de basis.

Na de 1-0 liet Ajax A1 ze alle hoeken van het veld zien met verzorgd positiespel terwijl Feyenoord A1 lange halen snel thuis speelde. Als je de wedstrijd niet eens hebt gezien vraag ik me af waarom je reageert.

20 maart 2013 om 22:40

Op een individuele wedstrijd beoordelen lijkt me sowieso niet verstandig. Afgelopen week won sc Heerenveen A1 uit bij Ajax met 1-4. De exacte leeftijden weet ik niet, maar om dan maar te concluderen dat de Heerenveen-jeugd dus beter is dan die van Ajax en Feyenoord lijkt me vrij voorbarig. Maar opvallend is het wel.

Maar de voorlopige selectie van Oranje -18 geeft wel een leuk beeld:

6 spelers van Feyenoord/excelsior
6 spelers van Psv
4 spelers van Heerenveen
4 spelers van Ajax
4 spelers van Az
3 spelers van Almere
2 spelers van Sparta
1 speler van Genk, Utrecht, Twente, Groningen Ado en Zwolle.

Hier gaat het toch om individuele spelers en is de leeftijdsgrens voor iedereen gelijk. Tuurlijk, dit is een momentopname. Maar om je spelers, zonder sterke onderbouwing, nou gelijk de beste te noemen, vind ik op z'n minst opmerkelijk.

En ja, Ajax is pas sinds kort bezig met het herstructureren van de jeugdopleiding. Maar er wordt soms net gedaan alsof de rest van de clubs stil zit en geen verbeteringen doorvoert. Vitesse bijvoorbeeld heeft nu een hypermodern trainingscomplex. Ook daar verwacht ik in de toekomst veel van. Net als ik nu zie dat de jeugdopleiding van Heerenveen eindelijk haar vruchten begint af te werpen. Positief voor het Nederlands voetbal lijkt mij.

20 maart 2013 om 22:48

@frisianreds

Voorselectie NL. o.17:

Ajax (8 spelers):
Indy Groothuizen, Damon Mirani, Terry Lartey Sanniez, Damian van Bruggen, Jairo Riedewald, Leroy Owusu, Melvin Vissers, James Efmorfides

Feyenoord (6):
Tim van der Linden, Ali Ulusoy, Stef Gronsveld, Bart Nieuwkoop, Marlon Slabbekoorn, Oussama Idrissi

PSV (5):
Michael Verrips, Augustine Loof, Suently Alberto, Bob Groenendijk, Kenneth Paal

AZ (4):
Stijn Spierings, Thomas Ouwejan, Dabney dos Santos Souza, Nick Doodeman

FC Groningen (4):
Roland Baas, Willem Gootjes, Kasper Oldenburger, Richairo Zivkovic

Heerenveen (4):
Rewan Amin, Max de Boom, Pelle van Amersfoort, Tarik Kada

Willem II (2):
Ralph Vos, Justin Mathieu

ADO (2):
Bahadir Bulut, Hector Hevel

NEC (2):
Koen Muller, Cihat Cilek

Sparta (2):
Finn Stokkers, Yesin Ben Mohamadi

Vitesse (1):
Jeroen Houwen

FC Twente (1):
Sven Mbikulu

Voorselectie Oranje onder 16

Ajax (8 spelers):
Stan van Bladeren, Joost Meendering, Mauro Savastano, Teun van Zweeden, Donny van de Beek, Abdelhak Nouri, Vince Gino Dekker, Ezra Walian

Feyenoord (7):
Melvin Kingsale , Calvin Verdonk, Danny van Haaren, Gustavo Hamer, Rick van der Meer, Jari Schuurman Klaveren, Martijn Jordy den Hoedt

AZ (5):
Vincent Regeling, Pantelis Hatzidiakos, Jeremy Helmer, Michael Breij, Bilal Mohamed

FC Twente (4):
Hidde ter Avest, Delano Grootenhuis, Sander Thomas, Bilal Ould Chikh

PSV (3):
Yanick van Osch, Berden, Dani van der Moot

Sparta (3):
Robin Boot, Jeffrey Neral, Laros Duarte

Vitesse (3):
Leeroy Schorea, Wellington Verloo, Sven van Doorm

Willem II (2):
Louisben Jagt, Frenkie de Jong

NEC (1):
Yorrit Kanters

FC Groningen (1):
Keziah Veendorp

20 maart 2013 om 23:06

Leuk dat je die selecties ook gevonden hebt. Laat nog maar eens duidelijk zien dat er veel clubs goed bezig zijn en veel talent voortbrengen. Met die selectie die ik plaatste erbij, blijkt toch dat er meerdere clubs goed vertegenwoordigd zijn.

Of moet ik hieruit opmaken dat Ajax veruit de beste jeugd heeft?

20 maart 2013 om 23:07

Het gaat me er niet om welke jeugdopleiding beter is of iets dergelijks, ik vind alleen dat De Boer wel vaker dingen roept waar hij niet zoveel verstand van heeft. Hij kan onmogelijk allerlei jeugdteams goed observeren om deze uitspraak te doen. Hij kan beter zeggen dat in Ajax B1 enkele zeer goede talenten zitten. Dat elftal staat niet voor niets niet op de eerste plaats.

Bovendien speelden ze laatst tegen elkaar in de beker, Feyenoord A1 won in Amsterdam met 1-2 en was veruit de betere ploeg, maar dat even terzijde.

20 maart 2013 om 23:22

Ja die 1-4 was zeer zwak, maar als je de samenvatting kijkt op Ajaxtv zie je ook dat die 4 doelpunten door knullig geklungel achterin...en vooral die keeper die er niets van bakte kwam.
Maar je kan hem er ook in schieten, Heerenveen terecht gewonnen.

21 maart 2013 om 15:12

@ El Fenomeno

De Boer verdiept zich juist in het talenten voetbal in Nederland, daarom weet ik bijna wel zeker dat hij daar meer inzicht op heeft dat jij en ik. Zeg nou maar gewoon dat het je niet beviel wat hij zei in plaats van zijn kennis goedkoop proberen belachelijk te maken.

Hoe kom je erbij dat van Gelder met pijn en moeite dat moest toegeven ? Op een of andere manier wilt het maar niet bij mensen zoals jou in gaan dat van Gelder niet eens Ajacied is ! Hij is vaker negatief dan positief over de club. Als je gewoon de twee opleidingen naast elkaar legt door de jaren heen kan je gewoon niet anders tot de conclusie komen dat de Ajax opleiding beter is maar ook hoger aangeschreven staat dan die van Feyenoord. In zijn totaliteit heeft de Ajax opleiding ook meer grote voetballers voort gebracht die ook nog eens tig keer meer hebben opgeleverd dan wat er bij Feyenoord is door gebroken.

Dat wilt niet zeggen dat de opleiding van Feyenoord slecht is maar omdat men nu een paar seizoenen aardig presteerd wil dat niet meteen zeggen dat ze dan meteen de beste zijn. Als je het dan toch wilt afmeten aan awards, want ik heb zo het idee dat je dat als tegen argument gaat gebruiken dan heeft Ajax meer onderscheidingen gehad waaronder ook veel internationale awards in tegenstelling tot Feyenoord.

Begrijp met niet verkeerd, het is harstikke knap wat ze in zo´n korte periode hebben neergezet maar het is grotendeels ook en toevals treffer. Als je gewoon kijkt naar wat beide opleidingen hebben opgeleverd want daaran word toch succes gemeten kan je maar tot 1 conclusie komen.

Jammer dat het niet belangrijk is of een jeugdteam het beste team is maar de doorontwikkeling van spelers naar het 1e toe en hoeveel daarvan uiteindelijk slagen. De kritiek is denk ik dus meer gebaseerd op het gegeven van de kwaliteit van spelers die worden afgeleverd.

Wat een opschepperij toch altijd weer vanuit de hoofdstad over hun jeugd. Wij zijn zoooooo geweldig, tja en de A jeugd van Vitesse heeft de Amsterdammers pas nog op de broek gegeven in eigen huis en staan 2e. De jeugdopelidingen van meerdere clubs zijn in Nederland van een hoog nivo, Feyenoord, Twente, Heerenveen, Vitesse, Ajax enz. Waarom toch altijd die grootspraak.

20 maart 2013 om 21:29

Er wordt naar gevraagd dus hij geeft gewoon netjes antwoord wat hij vindt. Waarom zou hij rekening houden met gefrustreerde hatertjes als jij?

20 maart 2013 om 21:37

Niks hatertje waarom zou ik? Constateer gewoon weer de bekende opschepperij. Hij antwoordt met verreweg de beste!! Een bescheidener antwoord kan ook.

20 maart 2013 om 22:47

Pas op Vithoba, als je kritisch bent tegenover Ajax ben je in de ogen van sommigen gelijk een 'hater'. Inhoudelijk reageren is dan vaak te veel gevraagd.

Verder heb je helemaal gelijk. Meerdere clubs in Nederland hebben hun jeugdopleiding tegenwoordig goed voor elkaar. Hoe talent zich ontwikkelt is altijd afwachten, maar een Van Ginkel lijkt bij Vitesse een potentiële topper.

21 maart 2013 om 15:18

@ Frisianreds

"pas op Vithoba, als je kritisch bent tegenover Ajax ben je in de ogen van sommigen gelijk een 'hater'. Inhoudelijk reageren is dan vaak te veel gevraagd. "

Dat gebeurd anderoms ook in PSV en Twente topics hoor, dus doe nou niet alsof het alleen in Ajax topics voorkomt. Ik word een beetje moe van die selectieve verontwaardiging In andere club topics word je ook meteen als hater of provocateur neergezet als je er een andere mening op nahoud, dan is niet alleen typisch iets van Ajacieden..

Het is geweldig dat veel clubs tegenwoordig veel met de jeugd doen, alleen word succes nog steeds afgemeten aan wat het heeft opgeleverd. Als je daar naar kijkt kan je als je objectief bent niet anders tot de conclusie komen dat de opleiding van Ajax het meest rendament heeft behaald.

Ach ja. Zoals altijd met jeugd spelers is het eerst zien dan geloven. De grootste talenten uit de jeugd zijn (bij ons althans) vaak de spelers die het net niet halen. Castaignos was jarenlang het grootste talent en kijk hoe het momenteel bij hem gaat. Hetzelfde geld voor bijvoorbeeld Achahbar van wie samen met Vilhena het meest van werd verwacht. Ondertussen breken jongens als Bmi, Boetius, Clasie door die nooit zo hoog stonden aangeschreven in de jeugdopleiding. Het beste wat je met de jonge jongens kan doen is ze een kans geven in het eerste zodra ze rijp zijn en kijken hoe ze het er van afbrengen. Vaak zijn het de niet opvallende jongens die het meest constant presteren.

Wat mij zorgen baart is waar zijn de spitsen? Je ziet nu aan Feyenoord dat het hele team zo'n beetje bestaat uit jeugdspelers en Nederlanders behalve de spits. Bij Ajax zou je De Jong kunnen zien als spits maar dat is niet zijn positie. Wat is er gebeurd met Klaasen en Rits? Alleen Locadia lijkt het te gaan halen maar ook hij is eigenlijk van Emmen en dus niet van een Nederlandse topclub.

20 maart 2013 om 21:28

Klaassen heeft een schaambeenblessure geloof ik ofzoiets. Rits was een middenvelder wat Klaassen ook eigenlijk is. Klaassen heeft hetzelfde probleem als Siem de Jong. Opgeleid als 10 maar die positie bestaat (jammer genoeg) niet meer.

21 maart 2013 om 09:44

Rits is afgelopen winter weer terug naar België gegaan, heeft het, mede door blessures, niet gehaald.

20 maart 2013 om 21:30

Idd, waar zijn de spitsen. Na V. persie en Huntelaar, heb je De Jong, v Wolfswinkel, Dost en Lens (in willekeurige volgorde)

Daarachter heb je volgens mij alleen Locadia.

20 maart 2013 om 21:45

Het probleem is dus de nivellering van de topclubs. Door wanbeleid bij de traditionele top3 en topbeleid bij clubs als dus AZ en Twente hebben laatst genoemden kampioen weten te worden. Daardoor denken andere clubs als Groningen, Heerenveen en Vitesse dus ineens dat ze dat ook kunnen doen. Als zij een speler hebben die uitgeleerd is en hogerop wil dan verkopen ze die 10x liever naar een buitenlandse club dan naar een Nederlandse club. Door de simpele reden dat ze niet de concurrentie sterker willen maken. De spitsen Dost, L.de Jong en van Wolfswinkel hadden in de oude situatie dus wel bij Psv, Ajax en Feyenoord gespeeld.

Dit is ook gelijk de reden waarom de Nederlandse clubs zo slecht presteren in Europa. Het beste van de Eredivisie centreert zich niet meer in 3 ploegen maar in een stuk of 6. Kijk bijv naar Portugal. 3 ploegen zijn top en de rest is flut. Dit was voorheen in de eredivisie ook zo met hier en daar een uitzondering.

20 maart 2013 om 22:34

Locadia is gewoon opgeleid door PSV hoor.als je al De Jong en Rits een jeugdspeler van Ajax vind....

20 maart 2013 om 23:24

Het zijn jeugdspelers slimpie...geen 'eigen-jeugd'

21 maart 2013 om 11:24

Ik bedoel natuurlijk eigen jeugd. Siem de Jong is op 16 jarige leeftijd naar Ajax gegaan. Als je dat eigen jeugd noemt kan je dat zeggen over Locadia.

Als het het beste elftal was geweest, zouden ze toch gewoon bovenaan moeten staan?

Aangezien elke club last heeft van door schuivingen van spelers.

20 maart 2013 om 21:21

Wat Ronald bedoelt is dat de Ajax spelers gemiddeld individueel het beste zijn maar dat ze geen hecht team vormen (wat de B1 van AZ en PSV wel zijn) waardoor ze af en toe wedstrijden onnodig verliezen. Qua individueel talent heeft de Ajax B1 inderdaad het beste team van Nederland.

20 maart 2013 om 21:34

En een team zonder een hecht verband, is niet het beste team lijkt me dus

20 maart 2013 om 21:49

Zoals ik al zei doelt Ronald op individuele kwaliteit. Hij had beter spelersgroep kunnen zeggen maar het woord team heeft natuurlijk meerdere betekenissen. Een beetje begrijpend lezen kan je toch wel?

Deze man ging bijna huilen toen Jan van Halst het feit benoemde dat er momenteel veel meer talenten van Feyenoord doorstromen en in Nl-elftal spelen. Waarom zou ik hem dan serieus nemen? Ga spelen met je kinderen Ronald. Voorlopig komen er bij Ajax qua bovengemiddeld talent alleen maar buitenlanders door.

De Ajacieden zijn het hier grotendeels over eens met Ronald de Boer. Maar diezelfde Ajacieden waren vorig jaar van mening dat Feyenoord de Rinus Michels award (beste jeugd) niet verdiende omdat meer jeugdelftallen van Ajax kampioen waren geworden. Een beetje hypocriet vinden jullie niet?

Dit is het systeem dat Feyenoord al jaren hanteert. Veel jongere spelers worden doorgeschoven zodat ze meer weerstand hebben en op een hoger niveau voetballen. Wat het beste jeugdteam van Nederland is weet ik niet, maar van Feyenoord weet ik dat de B2 (o16) heel talentvol is. In de B1 zitten ook een aantal potentiele toppers (met name Slabbekoorn)

20 maart 2013 om 21:31

De jeugdopleidingen van Feyenoord en Ajax ontlopen elkaar niet veel maar het is duidelijk dat voordat Cruijff ingreep de jeugdopleiding van Feyenoord beter was.

20 maart 2013 om 21:53

Voordat Cruijff ingreep, was de jeugdopleiding van Feyenoord vele malen beter. Nu nog is de jeugdopleiding van Feyenoord beter. Een ingreep in de jeugdopleiding zal nooit in één jaar zichtbaar worden. Daar moeten echt wel een aantal jaar overheen gaan.

Het maakt mij allemaal niet zo heel veel uit wie er inderdaad kampioen wordt bij de jeugd.

Maar breng ons aub snel weer een nieuwe Kluivert, Seedorf en vd Sar!
Maar vooral een veel scorende spits. Het liefst een Nederlandse/amsterdamse jongen!

21 maart 2013 om 09:58

De nieuwe Kluivert zit reeds in de C bij Ajax (justin Kluivert, spits/linksbuiten) en de nieuwe vdsar loopt momenteel stage (joe van der Sar, keeper)
Weet niet of Clarence ook kids heeft en of zij ook voetballen, maar je zou denken dat deze kids momenteel in Brazilië wonen..

Blijft speculeren. De teamprestaties zijn er in ieder geval niet naar. Over een aantal jaar kunnen we zien hoeveel jeugdspelers er de top halen! Dit nu zeggen is natuurlijk heel cool, maar als er niemand doorbreekt heb je er niks aan.

De Boer heeft er meer verstand van dan ik en zal dan wel gelijk hebben.

Overigens doet onze B1 het zeker ook niet onaardig. Op plek twee met nog een wedstrijd in te halen. Winnen ze deze, staat PSV gewoon 1. Dan zou je toch zeggen dat het best een aardig team is met zeker een aantal uitblinkende spelers. En dan roepen verreweg de beste, als je het mij vraagt toch wat overdreven!

Ik begrijp de filosofie van Ajax wel, om niet perse kampioen te worden. Toch ben ik van mening dat men op deze manier minder snel winnaarsmentaliteit kweekt.

20 maart 2013 om 22:36

Wat een onzin, werkelijk. In de tijd van Cruijff (jaren '80-'90) speelde Ajax ook steevast met jochies de een jaar of meer jonger waren dan de rest. Hierdoor zorg je dat de jochies altijd tegen grotere weerstand spelen. In die tijd waren die jochies al meer gewend en stonden ze dan ook steevast bovenaan. Dat gaat nu ook wel gebeuren. Echter heb je wat tijd nodig om je jeugd te laten wennen aan de verhoogde weerstand. Dat is wat we nu zien. Kijk over 10 jaar. Dan zul je zien dat de jeugd steevast jonger is en toch bovenaan staat. Ook zou het mij helemaal niets verbazen als Ajax dan weer eens een halve finale of finale van de CL gespeeld heeft.

Het zal wel wat lachers op de hand krijgen, maar dat neem ik voor lief

21 maart 2013 om 00:26

Ik zeg toch precies hetzelfde dat ik de filosofie begrijp. Alleen snap je mijn punt niet. Ik heb het over winnaarsmentaliteit en niet over bovenaan staan. Als je nu al zegt als trainer dat kampioen worden niet belangrijk is, wat denk je dan wat er in die koppies gebeuren? Iemand kan altijd op basis van talent uiteindelijk een betere voetballer worden dan leeftijdsgenoten op latere leeftijd, maar dat wil nog niets zeggen over de winnaarsmentaliteit.

21 maart 2013 om 00:43

Ik denk toch echt dat je je eens moet verdiepen in de jeugdopleiding van Ajax en de manier van werken, voordat je oordeelt. Als jij denk dat een opmerking van een van de trainers werkelijk invloed is op de winnaars mentaliteit, dan heb je weinig kennis van hoe het werkt, denk ik.

Stel een jongetje bij Ajax leest dit. Dan zou hij potentieel echt kunnen gaan denken/geloven dat het niet zo belangrijk is om te winnen. En daar mentaal zwak van worden/blijven. Echter zal in de praktijk altijd winst verwacht/geeist worden. Hiermee worden die illusies in de praktijk gelogenstraft. Denk je werkelijk dat de jeugdtrainers die bij Ajax werken "goed gedaan, Pieter. Het gaat steeds beter" zullen zeggen na een nederlaag? Dan moet je de Ajax documentaire "daar horen ze engelen zingen" maar eens kijken.

Winnaars mentaliteit kweek je niet in de media, maar in de praktijk.

de beste staat altijd nummer 1, dus hier klopt iets niet Ronald.. Zeg dan gewoon dat jullie B1 het meest getalenteerde team van NL is, niet dat ik het daar mee eens ben. Ik denk dat Feyenoord de beste jeugdopleiding heeft, dat bewijzen ze maar weer met de jonkies die nu al in Oranje zitten!

Ja die oud spelers zijn allemaal dankzij de Cruijff revolutie aangetrokken om weer de jeugd op te leiden
Dat wil nog niet zo vlotten op wat verdedigers na
Dus roepen Ronald, Wim Jonk en Dennis Bergkamp af en toe wat van deze onzin dan lijkt het allemaal perfect te gaan

koop anders nog wat 10 jarige Tsjechen , Utrechters , AZ 'ers of van Groningen
Kun je over 7 jaar toch mooi roepen hoe goed jij die eigen jeugd hebt opgeleid

20 maart 2013 om 22:26

Heb je hem ook weer hoor met ze standaard paradepaardje voor 98% bestaande uit bullshit.

Gast, bij Ajax voetballen er nu in totaal 2 spelers uit het buitenland in de jeugd Marinkovic en Chezny. De rest is allemaal Nederlander.

Daarnaast zijn er 3 spelers aangetrokken van een andere club Nick de Bondt , Ezra Wallian en nog een jongen van Almere City.

Stop dus maar gauw een hand m&m´s in je mond dan komt er tenminste geen onzin uit.

20 maart 2013 om 22:39

En die andere Deen die vorige zomer werd gehaald dan?

20 maart 2013 om 22:47

Kijk ik snap best dat jij je club wil verdedigen
Maar wees gewoon eerlijk

Ajax had vroeger een geweldige opleiding noem maar op Bergkamp, Kluivert , Van der Vaart
wat ze niet hadden werd al heel jong weggeplukt zoals Sneijder, Van Basten etc.
Allemaal Nl ers prima voor oranje ook nog eens

Natuurlijk met zoveel geld en zo een groot achterland is het altijd makkelijker geweest voor Ajax om de grootste talenten te krijgen , zelfs talenten van pak hem beet Nec of Twente gingen naar de open dagen om bij Ajax een kans te krijgen .
Maar toch ... Ajax deed het toch maar even en dat was heel knap .

De laatste tijd lukt dat alleen niet meer , willen jullie alleen niet toegeven
Ik heb hier jarenlang moeten lezen wat voor toppers er wel niet aan kwamen : Klaassen, De Sa, Lukoki , Castillion etc etc ga zo maar de door
Maar echt top is het niet meer toch? die jongens komen tekort

Ajax moet het nu vooral hebben van jonge buitenlanders kopen zoals Fischer, Andersen , Meleg en iets langer geleden Suarez , Ibra , Vermaelen , Vertonghen etc.
Of jonge spelers wegplukken bij concurrenten ... daar weten ze bij Utrecht en AZ alles van
Laatst nog interesse voor een 10 jarige Groninger
En dat zijn er geen 3 maar veel meer
Pas geleden nog Nunnely en janssen van utrecht , 13 en 15 jaar oud !

Dan kun je toch niet zeggen dat dat opleiden zo geweldig gaat , maakt mij niet uit van mij mag je scouten en kopen
De Boer , Bergkamp etc. presteren dus helemaal niet zo best
Dat is geen onzin maar een feit ... dus De Boer hoeft hier geen onzin te verkondigen
Er word meer talent opgekocht dan zelf opgeleid.

20 maart 2013 om 22:51

Andersen? Die speelt niet in de jeugd, maar in het tweede elftal...

20 maart 2013 om 23:20

@yello

Zoals velen zonder visie snap je er maar bitter weinig van.

Ajax zal altijd een combinatie zijn van spelers die helemaal zelf opgeleid worden, spelers die van Nederlandse of buitenlandse clubs aangetrokken worden voor de jeugd en/of het eerste. Volgens mij komt Van Basten ook van Elinkwijk. De Boer komt ook van een amateur club en Bergkamp is pas op zijn twaalfde bij Ajax gekomen. Zijn dit daarom geen door Ajax opgeleide spelers. Onzin. Feyenoord en Psv shoppen bij Sparta en Utrecht en zo heeft elke club zijn netwerk aan scouts en proberen allen het beste voor hun club binnen te halen. Het wegpluk verhaal is dus echt onzin wat mij betreft. Er is geen club in de wereld die dat niet doet.

Ook vergeet je wel heel erg makkelijk dat Ajax jarenlang wanbeleid heeft gevoerd. Er is in die tijd veel te veel tijd, geld en energie gestoken in spelers van buitenaf. Als je dat 180 graden wil draaien, heb je daar tijd voor nodig. Dat is een fase waar Ajax nu in zit. Dat Ajax in deze periode in staat is om de selectie op pijl te houden/sterker te maken met jonge spelers als Fischer/andersen/meleg is alleen maar extreem knap. Het betekend simpelweg dat de mensen een goed oog voor talent hebben. Natuurlijk moet dit voor Andersen en Meleg nog bewezen worden, maar jij haalt deze spelers aan, vandaar dat ik ze noem. Dus jouw conclusie dat Jonk, Bergkamp Overmars en De Boer het niet goed doen slaat nergens op. Ajax staat op dit moment bovenaan met het beste voetbal in Nederland op dit moment. Daarnaast zijn er 28 spelers vertrokken of verhuurd en waar er 15 voor teruggekomen zijn, waarvan 6 uit eigen jeugd, 3 transfervrij en 4 spelers voor de toekomst. Voor spelers als Vertonghen, Anita, El Hamdaoui, Van der Wiel, Janssen, Aissatti, Bulykin etc. is eigenlijk alleen Moisander gehaald. De rest is creatief opgelost. En nogmaals Ajax staat eerste en heeft nog alle kans om kans om kampioen te worden. En zelfs als ze dat niet worden, kun je onmogelijk volhouden dat Ajax het slecht doet.

20 maart 2013 om 23:27

Sneijder en van basten zijn bijhun lokale Fc weggeplukt...
Net als iedere voetballer.....
Of denk je dat je opeens bij Ajax mag voetballen voordat je al je veters heb gestrikt.

20 maart 2013 om 23:29

Een jeugdteam bestaat uit ongeveer 18 spelers...
en dan zijn er 2 van een 'andere club' gehaald... nou nou wat veel zeg.
En als er ergens anders grotere talenten rondlopen die naar je club willen gaan...
Dan zie ik het probleem niet, en tevens moet je niet doen alsof het een feit is wat je verteld wat dat is niet zo...
Het gaat prima in de jeugdelftallen.
Alleen de huidige A1 is minder, op El-hasnaoui na dan...

Ach ronald is een ajacied en verdedigd zijn club en zijn broer een beetje dat hij zegt dat ajax b1 de beste is tja zie de ranglijst individuele klasse is niet belangrijker dan de team . Ik heb begrepen dat ajax meer aan de individuele technireken werkt wat ook goed is maar het blijft een teamsport dus als ze niet hoog staan gaat er iets niet goed ik bedoel je kan moeilijk verwachten dat jeugd spelers slecht presteren en in de 1e de sterren van de hemel spelen.

20 maart 2013 om 22:52

Absolute onzin. Teams breken niet door bij het eerste elftal, individuen wel. Eigenlijk is je jeugdopleiding een grote trainingsperiode om beter te worden, klaargestoomd voor het echte werk.

Daarnaast heeft Ajax net een omslag gemaakt om spelers jonger te laten doorstromen, zodat ze meer weerstand tegenkomen. Dit zorgt natuurlijk in het begin voor een terugval, maar zal op langere termijn de jeugdopleiding een stuk sterker maken. Het spelen van een vast systeem helpt hier ook bij. Spelers zijn gewend het Ajax spel te spelen. Het is dan ook belangrijk om een visie door de hele club als een rode draad te hebben lopen. De trainer, de mensen die spelers aantrekken, de jeugdopleiding zullen allemaal met hetzelfde bezig zijn om optimale synergie te krijgen tussen de verschillende afdelingen/disciplines. Dat is wat je heel duidelijk ziet bi Ajax. Ajax mag ook best een jaartje of twee geen kampioen worden. Als de zelfde lijn maar vastgehouden wordt.

Er zitten nu mensen bij Ajax die allemaal diezelfde lijn volgen en niet direct in paniek raken als ze een keer een wedstrijd verloren hebben. Ook zie je dat Ajax bewust spelers wil opleiding, aantrekken die bi Ajax willen spelen om Ajax en de kansen die je bij Ajax krijgt. Op deze manier krijg je zeer stabiele selecties, waar zelden onrust zal zijn/komen. Dat zie je aan de afgelopen jaren bij Ajax. Heel langzaam maar zeker, zijn de onruststokers eruit gefiltert en hoor je weinig negatieve geluiden. Dit heeft als consequentie dat je soms een keuze moet maken, zoals bij El Ham en Sulejmani, waar je dus eigenlijk door ze buiten de selectie te laten, kapitaal aan het vernietigen bent. Dat is inherent aan je keuze voor een bepaalde visie/lijn. De keuzes zullen steeds minder invloed hebben op het eerste elftal. Hierbij is de hele heisa om Nouri dan ook lachwekkend. Als hij belachelijke eisen gaat stellen en liever bij Psv gaat voetballen, moet ie dat lekker doen. Afgezien zijn talent. Jammer dan. Wat je overhoudt is een selectie talentvolle spelers die altijd op de manier hebben gespeeld zoals Ajax voetbalt en die passen in de sfeer in de hele club, maar nog belangrijker de sfeer binnen het eerste elftal/selectie.

Voor diegene die het intresseert.ik heb een stuk gevonden met uitleg hoe ajax nu omgaat met de jeugdspelers hoe ze ze aantrekken contracten geven en begeleiden. site is : http://ajax1.nl/archief/ajax-is-klaar-met-de-ratra...
Hoop dat dit voor sommige mensen meer duidelijkheid schept

20 maart 2013 om 23:00

Een duidelijk verhaal, maar ik neem aan dat je de volgende passage ook hebt gelezen:

"hypocriet

Een nobel en idealistisch streven, maar het oogt behoorlijk hypocriet dat de club zelf ook in heel Europa spelers wegplukt. In het geval van Cerny en Meleg kregen deze spelers al een contract aangeboden voor ze volgens de regels een overstap mochten maken. In beide gevallen was er ook nog eens een dubieuze zaakwaarnemer in het spel betrokken.

Ajax verdedigt zich door te stellen dat het zich aan de regels houdt. Bovendien gaan de Amsterdammers er prat op buitenlandse spelers de optimale begeleiding te bieden. Een komst naar de Toekomst zou een goede investering zijn op voetbaltechnisch gebied. Dat beweren Chelsea en Manchester City echter net zo goed."

20 maart 2013 om 23:33

Ik snap je punt wel.
Maar als je bij een 2e klasser ergens in oost-europa speelt en ja kan naar Ajax.
Je verdient geld, krijgt een eerlijke kans en een top begeleiding.

Ik snap het punt niet, in Engeland beloven ze je enorme bergen geld, je ouders een baan.
Maar als je daar 1 wedstrijd minder speelt dan verdwijn je op huurbasis jaar in jaar uit ergens in de Engelse 3e klasse.

Mijn keuze is snel gemaakt.

Het gaat uiteindelijk om wie en hoeveel er doorbreken..
De stand is inderdaad niet representatief voor de opleiding aangezien jongens met hogere teams spelen dan dat ze eigenlijk zouden moeten.
Een jeugdopleiding en diens kwaliteit verandert niet binnen een jaar ofzo.

Ik snap best dat het gaat om spelers die uiteindelijk doorbreken, maar ik vind het een beetje belachelijk worden. Nu is het net alsof kampioen worden in de jeugd totaal geen waarde heeft als er niet 1 of 2 spelers doorbreken in het eerste. Terwijl mannetjes die kampioen worden en niet gelijk tot de sterren worden gerekend ook kunnen doorbreken op basis van andere kwaliteiten. Je kan echt niet maar alleen met 2 potentiele sterren kampioen worden.

tussen 2004 en 2011 toen ajax geen kampioen werd, werden de jeugdelftallen van ajax vaak wel kampioen. Onder goedkeurend toezicht van johan cruijf wordt er voor gezorgd dat de jeugdspelers van ajax meer weerstand moeten krijgen en dat wordt bereikt door bijv een speler van ajax die pakweg vijftien is tegen een tegenstander te laten spelen die 17 of 18 is en ook fysiek wat sterker is. Dus bijv een B1 speler van ajax te laten spelen in een A1 competitie. Het beleid is er nu bij ajax op gericht dat er van een lichting 2 of 3 spelers doorbreken naar het eerste van ajax die exceptionele kwaliteiten hebben om het eerste van ajax naar een hoger plan te tillen en dat doe je mede door de weerstand te verhogen in de opleiding. Het beleid is niet meer gespitst op het doel om kampioen van de B1 te worden maar ze klaar te stomen voor het uiteindelijke doel spelers afleveren voor het eerste en met een herkenbaar elftal een gooi te doen naar het kampioenschap

Eigenlijk klinkklare onzin wat De Boer verkondigt.
Een team bestaat uit meer dan 11 spelers, dus roulatie mag geen rol spelen in de prestaties van een team. Als de B1 van Ajax verreweg het beste team van Nederland zou zijn, zou het team dus bovenaan staan. Mooi weer praten zijn ze niet vies van bij Ajax blijkt maar weer.

20 maart 2013 om 23:38

Nee maar het gaat er niet om dat je team continue kampioen word met goede spelers.
Je wilt niet een 'goede speler' maar een super speler.
En als er allemaal goede spelers zitten maar die net te kort komen voor het eerste...dan heb je er niets aan.
Als je een super speler hebt die wat toevoegd...dan heb je er wat aan en ook bij een transfer!
Wat cruijff al zei, je hoeft maar 2 spelers per X aantal jaar om er aan te verdienen.

21 maart 2013 om 00:16

Ik ben het met je eens dat jeugdteams geen kampioen hoeven te worden, zolang de jeugd zich maar doorontwikkeld naar een bepaald niveau. Als je in een team dan een paar "superspelers" hebt die uiteindelijk door kunnen stromen naar het eerste elftal en vervolgens voor een zak met duiten verkocht kunnen worden, dan is dat mooi meegenomen.

Echter, daar heb ik het niet over en De Boer ook niet.
De Boer dat de B1 van Ajax verreweg het beste team van Nederland is. Dat is het dus niet, anders had de B1 van Ajax wel eerste gestaan. Dat bij de B1 van Ajax enkele goede spelers rondlopen zal niemand verbazen, maar dat maakt de B1 van Ajax niet het beste Team van Nederland.

21 maart 2013 om 00:17

ik citeer: een team bestaat uit meer dan elf spelers dus roulate mag geen rol spelen in de prestaties. Heb je er dan wel eens over nagedacht joeyc dat vaak de spelers die buiten de vaste elf vallen vaak wat minder zijn. Spelers die op de bank zitten zijn vaak minder behalve bij real madrid, manchester city barcelona en chelsea om er een paar te noemen. Dus roulatie speelt bij de meeste ploegen wel een rol dus ook in de jeugdopleiding van ajax. Het gaat erom dat ajax er voor kiest spelers meer weerstand op te laten doen waardoor ze zich sneller ontwikkelen dan bijv kampioen te worden van de B1 of A1. Spelers van de C1 van ajax laten ze meespelen in een competitie van B1 junioren met de insteek dus een snellere ontwikkeling en meer weerstand

21 maart 2013 om 00:48

Natuurlijk zijn spelers die buiten de eerste 11 vallen minder, en dat is (zoals je zelf aangeeft) haast bij elk team zo. Zelfs bij die teams die jij opsomt, starten ze bij belangrijke / moeilijke wedstrijden nagenoeg altijd met dezelfde 11.

Dat Ajax ervoor kiest om spelers mee te laten spelen met een hoger team is hun keuze en zal best zijn vruchten afwerpen. Maar om dan doodleuk te zeggen dat de B1 verreweg het beste team van Nederland is (en dan neem ik voor het gemak maar aan dat De Boer doelt op de teams van de B-junioren, maar je weet het maar nooit met die Amsterdamse grootheidswaanzin) klopt gewoon niet, want de feiten spreken tegen hem.

Inderdaad, er zouden vast wel wat talenten inlopen maja als iedereen echt zo goed was hadden ze 1e gestaan

En dan komen ze in het eerste bij F de Boer en dan worden ze niet veel beter meer, ik vindt nu niet dat echt spelers beter worden onder F.de Boer.

21 maart 2013 om 01:27

Wat jij hier uitkraamt is echt pure onzin. Verthongen en Anita hebben grote stappen gemaakt onder de Boer en mooie transfers gemaakt. Dit seizoen maakt Blind bijvoorbeeld grote stappen, waar Blind zelf heeft aangegeven dat de Boer hem daarin aanspoorde en heeft geholpen.

De enige spelers waarvan je kan zeggen dat zij enigzins stil hebben gestaan zijn Eriksen en Van Rhijn ,die ik trouwens nog wel stappen zie maken in de toekomst.

Zo je noemt er zomaar 3 op, ik vond Jan V al goed voor De Boer kwam. Dat Blind nu zo speelt is goed, maar dat deed hij in Groningen ook. Was in dat half jaar ook bijna iedere wedstrijd 1 van de betere daar.

Verbeek: 'onze B1 is momenteel beter dan het beste team van Nederland'

komt omdat de btjes van ajax allemaal C spelertjes en zo bij de a1 ook is

Die spelers van Ajax B1 hebben zoveel individuele kwaliteit. Dat ze 4e staan in de competitie komt gewoon doordat ze continue bezig zijn met het doorschuiven van talenten die al een stapje hogerop aan kunnen. Dan loop je wel eens wat punten mis in de competitie. Uiteindelijk zullen we het resultaat in De Toekomst wel zien!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren