Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Veelbesproken miljardair koopt Belgische club voor vijf miljoen euro

Laatste update:

KV Kortrijk is in handen gekomen van Vincent Tan. De Belgische club, die dit seizoen in de reguliere competitie als vijfde eindigde in de Pro League, is voor zo’n vijf miljoen euro in handen gekomen van de Maleisische zakenman. Voor Tan is Kortrijk alweer de derde club die hij in bezit heeft gekregen, na Cardiff City en FK Sarajevo.

/

In mei 2010 werd Tan eigenaar van Cardiff City en in de jaren die volgden, kwam hij zeer geregeld in het nieuws. Zo wilde hij de clubkleuren veranderen van blauw naar rood, iets dat grote woede veroorzaakte onder de aanhang van the Bluebirds. In 2012 werd zijn plan toch realiteit en vervolgens speelde de club tot januari 2015 in het rood. Een paar maanden geleden werden de blauwe shirts toch weer heringevoerd.

Ondertussen zorgden Tan en consorten ervoor dat Cardiff City een langlopende schuld kwijtraakte en maakte hij de club gezonder. In december 2013 kocht de Maleisiër zich ook in bij FK Sarajevo uit Bosnië. Dat leidde er mede toe dat de club eind dat seizoen de Bosnische beker in de wacht sleepte, dankzij de komst van nieuwe spelers. Uiteindelijk plaatste men zich voor de play-offronde van de Europa League, waarin verloren werd.

Nu is dus ook Kortrijk in handen gekomen van Tan, nadat hij eerder leek te gaan voor Moeskroen. Over anderhalve week laat hij zich zien in België en zal hij zijn plannen met de vereniging toelichten. Het huidige bestuur mag van hem sowieso nog een seizoen aanblijven, voordat hij op dat gebied eventuele veranderingen doorvoert. Tans vermogen wordt geschat op zo’n 1,1 miljard euro.

Denk jij dat KV Kortrijk gebaat zal zijn bij de komst van Vincent Tan?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dit zou toch verboden moeten worden, hij koopt clubs alsof het een nieuw paar schoenen is. Ik vind dat je zeker niet meer dan 1 club in bezit mag hebben.

12 mei 2015 om 15:54

Hoezo niet? Hij koopt een club die misschien financieel er niet goed voorstaat en als deze man de club opkoopt en er geld instopt is er toch niks mis mee? Of het nou een voetbalclub een huis of een ander moment bedrijf het is allemaal hetzelfde

12 mei 2015 om 15:59

Ja ik snap het van beide maar 3 clubs is wel veel. Ik vind dat je een club per wereld deel mag hebben. Omdat ze anders tegen elkaar moeten spelen IN Europa EN dat kan rare dingen betekenen.

12 mei 2015 om 16:16

Als ik het goed heb mag er maar 1 club per eigenaar Europa in want anders zou er inderdaad rare dingen gebeuren.

12 mei 2015 om 16:23

Roland Duchâtelet heeft nog meer ploegen in zijn bezit.
Standard Luik , Sint-Truiden , Charlton Athletic , Carl Jeiss Zena (duitse vierdeklasser dacht ik), een Spaanse ploeg uit de lagere klassen en als ik me niet vergis ook nog een Hongaarse ploeg.

Hij gebruikt ze echt als handelswaar en laat spelers en coaches van ploeg verwisselen alsof het niks is. De supporters van Charlton hadden al veel kritiek op hem wegens het inbrengen van verschillende Belgische coaches die niet echt een meerwaarde hadden. (riga bijvoorbeeld , die zit nu terug bij Standard).
Duchâtelet is een goede zakenman , maar van voetbal heeft hij niet bijster veel verstand.

12 mei 2015 om 16:25

klopt,

daarom moest abramovich een stroman voor vitesse hebben en dat zal ook bij tan zn clubs gaan gebeuren als ze allemaal zijn persoonlijk bezit zijn en er meerdere clubs europa in gaan

12 mei 2015 om 17:29

AD Alcorcon en volgens mij Videoton.

12 mei 2015 om 18:03

Niet alleen Chralton maar ook vanuit Standard Luik is al veel commentaar gekomen op de werkwijze van Duchâtelet.

Maar Duchatelet maakt de ploegen slechter tegenover deze man maakt ze juist beter. Hij helpt de ploegen financieel er bovenop, terwijl Duchatelet de financiele draagkracht van Standard juist heeft verzwakt.

Dus voor mij zijn mensen zoals Tan goed voor het voetbal wereldwijd. Maar zijn mensen zoals Duchatelet juist slecht voor het voetbal.

12 mei 2015 om 18:27

Ujpest. Sint-Truiden is trouwens niet in het bezit van Duchatelet. Al is de accomondatie volgens mij wel van zijn vrouw dus dat is een schemerzone.

12 mei 2015 om 18:47

Ik was aan het twijfelen. Dat van zijn vrouw wist ik zelfs niet , maar volgens mij heeft hij (mede hierdoor) toch nog redelijk veel inspraak in de club zelf.
Voorbije jaren ook veel talenten van Standard die uitgeleend werden aan Stvv.

12 mei 2015 om 15:58

Sommige mensen kopen ook meerdere paren schoenen

12 mei 2015 om 16:14

Niks mis met (leuk) bijdehand doen maar in dit geval een beetje te gehaast denk ik.

Lees nog even langzaam en rustig de post door van Lacazette en lees vervolgens je eigen post erachteraan..

13 mei 2015 om 19:42

Nee ben het eigenlijk ook met hem eens alleen zo gaat dat

12 mei 2015 om 18:23

De regels was toch dat de eigenaar geen 2 clubs mag bezitten.
Kan iemand mij dit uitleggen?

12 mei 2015 om 19:00

In de regels van de Uefa staat dat een persoon of bedrijf geen eigenaar mag zijn van twee clubs die in dezelfde Uefa competitie spelen.

Dit is dus perfect legaal, zolang Kortijk maar niet Cardiff City en FK Sarajevo kan tegenkomen in bijvoorbeeld de Europa League.

Nou eh, die Tan kan er wat van!

Laat wel zo wezen, de clubs die onder zijn naam staan, zijn wel beter gaan presteren. Dus er is hoop voor Kortrijk.

Is dit de man met al die bijgeloven, met kleuren en namen enzovoort?

Dat wordt dus weer lachen in de Belgische competitie

12 mei 2015 om 15:53

Inderdaad, zo lachen is dat niet. Weer een club naar de kloten.

13 mei 2015 om 15:03

Hoezo weer een club naar de klote? Andere 2 clubs heeft hij financieel gezonder gemaakt en ook op sportief gebied zijn ze beter gaan presteren.

13 mei 2015 om 21:48

Jij snapt het niet, in het voetbal word steeds meer gepompt door die sjeiks. Dit kan ook geïnvesteerd worden in bedrijven en andere goede doelen. Er zal toch een keer een rem moeten komen in deze oneindig hoge uitgaven door clubs? Daarnaast gaat er weer een ziel van een club verloren door deze knotsgekke Tan.

En weer een club in handen van een multi-miljardair. Dit soort mensen maken net als investeringsmaatschappijen het voetbal kapot. Aan de ene kant kunnen deze mensen sportieve successen brengen maar aan de andere kant maken ze het voetbal kapot.

12 mei 2015 om 16:02

Het is geen multi-miljardair, als je het stuk goed zou hebben gelezen zou dat je weten. Multi = meerdere en meneer zou "slechts" 1.1 miljard hebben.

12 mei 2015 om 16:11

Dankjewel voor het verbeteren want ik las even te snel. Maar toch ongelooflijk hoe dit soort mensen zoals hem club na club kopen. Zou eigenlijk verboden moeten worden.

12 mei 2015 om 19:47

Waarom moet dit verboden worden? Er zijn clubs met een negatief eigen vermogen die CL finales spelen!

Die kerel is gek. Wil alleen maar spelers aantrekken met een 8 in hun geboortedatum, omdat dat geluk zou brengen. Wie weet wat hij bij Kortrijk van plan is. Die club heet straks Kortrijk Dragons of iets in die richting...

1.1 miljard is niet echt veel als je het vergelijkt met de andere miljardairs in de PL. Ik veronderstel dat het een fout van VZ is en dat het meer zal zijn.

12 mei 2015 om 15:56

Nee het is echt 1.1 miljard. Daarom heeft hij ook clubs als Cardiff, Sarajevo en Kortrijk en geen Chelsea, Man City of Man Utd. Met 1.1 miljard kun je, buiten de 5 grote competities wellicht, in elk land met je club kampioen worden als je het een beetje goed aanpakt. Kijk maar naar Scheringa, die had echt geen 1,1 miljard op zijn bankrekening staan.

12 mei 2015 om 15:58

Nee het klopt wel, Tan heeft een vermogen van 1.1 miljard euro. Tja vergeleken met Abro 8 miljard en die van City 44 miljard OfzoIets is het wel matig van Tan.

12 mei 2015 om 15:59

Wat ik kan vinden is het 1,25 billion dollar. Dus het zal echt wel kloppen. Verder getrouwd en 11 kinderen (bron: Forbes)

12 mei 2015 om 16:44

Zal me niks verbazen als hij nog minimaal het dubbele aam zwart geld heeft.zijn aziaten niet vies van en van heel veel dingen hebben forbes enzo helemaal geen weet van best slechte bron want zij doen alleen schattingen.

12 mei 2015 om 17:26

Goed verhaal Ryan030... sjongejonge

12 mei 2015 om 17:26

Precies die heeft wel een paar miljard zwart bruin en geel ook hoor.

12 mei 2015 om 17:30

Naar mannetje zeg met die vooroordelen van je. Bah!

Kv Kortrijk gaat dus waarschijnlijk in het rood spelen, de naam word veranderd in Kortrijk Dragons en kopen alleen maar spelers met een 8 in de geboortedatum. Misschien overdreven maar deze Tan is gewoon gek.

12 mei 2015 om 16:25

Kortrijk speelt al in het rood....

12 mei 2015 om 17:33

Haha lol

Ryan Koolwijk, Abel Hernandez en Joseph Drmic zijn geboren op 8 augustus. Ik verwacht deze drie namen de komende transferperiode op de loonlijst van Kortrijk te zien verschijnen.

Rare waus die Tan. Maar goed, beter iets dan niets, financieel draagt hij genoeg bij

De Belgische voetbalclubs hebben wereldwijde interesse: Egypte (lierse Sk), Zuid-Korea (tubeke), frankrijk (seraing United), Qatar (eupen), Dubai (ws brussel) en Sint-Truiden is een speeltje van Duchatelet.

Nu dan ook Kortrijk met een Maleisische eigenaar. Dan zijn er nog enkele 2e klasse clubs met financiele problemen: Bergen, Racing Mechelen, Antwerp, Ohl, Aalst, Heist en Dessel terwijl Bergen, oftewel Raec Mons, net failliet is.

Waar gaat het heen met het Belgische voetbal?

12 mei 2015 om 16:04

Ze zijn ons nu al voorbij op de coefficientenranglijst en met rijke eigenaren zullen de Belgische clubs het Europees gezien alleen maar beter gaan doen. Je kan er van alles van vinden maar je club verkopen aan een rijke (idiote) eigenaar zorgt 9 van de 10 keer wel voor betere resultaten. Zelfs in het geval van Tan.

12 mei 2015 om 16:11

Klopt, volgend jaar is Belgie ons voorbij maar dit succes is zeer broos. De competie als geheel loopt mijlen achter op de Eredivisie (gemiddeld bezoekers, bezettingsgraad, infrastructuur, gezondheid clubs, totale omzet).

Dus ik zie het als een tijdelijk verschijnsel vooral als gevolg van een geweldige stroom talenten.

12 mei 2015 om 16:17

Ik zie wekelijks Belgisch voetbal, dat veel verdedigende is ingesteld dan het Nederlandse. Een aantal stadions zijn niet meer van deze tijd, maar steeds meer clubs bouwen een nieuw stadion (het stadion van Gent is in de omloop het mooiste wat ik tot nu toe waar dan ook ben tegengekomen), sinds de invoering van playoffs komt er ook steeds meer publiek op wedstrijden af. Hoewel de onderkant van de competitie misschien niet zo sterk is, heeft Belgie met Anderlecht, Luik, Brugge, Genk en Gent al zo 5 clubs die het in Europa goed kunnen doen.

Als er in Nederland niks gaat veranderen, en dan bedoel ik op een aantal gebieden, waaronder de licentiesystemen, de houding van de scheidsrechter (die veel te soft fluiten), het opleiden van goede verdedigers (die er in Belgie meer rondlopen dan in Nederland) en misschien ook wel het invoeren van playoffs (waardoor de betere clubs vaker tegen elkaar spelen waardoor hun niveau kan stijgen) ben ik bang dat wij Belgie nooit meer terug gaan inhalen. Dan kunnen we als Nederland met ons 'goede' financieel beleid het braafste jongetje van de klas zijn, maar wat hebben we daaraan, als straks de nummer 1 nog niet eens meer rechtstreeks de CL in mag?

12 mei 2015 om 16:32

@bulkzooi:

Al je criteria zijn het gevolg van de gebrekkige infrastructuur. Kijk maar wat een nieuw stadion doet met een ploeg als Gent. Het is nu eenmaal een ware ellende om een groot bouwproject goedgekeurd te krijgen in volgebouwd Vlaanderen. Club Brugge is al tien jaar bezig met bouwaanvragen en staat in feite nergens, terwijl ze al die jaren altijd uitverkocht zijn. Anderlecht moet de gehele voetbalbond en de helft van alle Brusselse politici inhuren om er een stadionontwerp door te krijgen.

De groeimarge is er zeker en enkele andere ploegen zijn ook al begonnen met het bouwen van nieuwe infrastructuur (Zulte-Waregem, Mechelen).

12 mei 2015 om 16:39

Ik heb daar mijn voorbehoud bij. Bij veel clubs in Nederland bracht een nieuw stadion een tijdelijke opleving. Maar het is ook ontzettend gevaarlijk dat deze nieuwe mogelijkheden te enthousiast beleid veroorzaakt. Zie Roda, Twente.

Bovendien zijn er ook genoeg plannen bij de Nederlandse clubs waardoor Belgie die achterstand niet gaat inlopen. Zo gaan GAE en Heracles volgend seizoen al voor flink meer toeschouwers spelen terwijl Zwolle, Feyenoord, Cambuur, Excelsior ook concrete plannen hebben.

Maar het gaat vooral over het belgisch voetbal: 2e klasse is doodziek en eigenlijk zijn er maar 6/7 fatsoenlijke clubs in Belgie. Gevolg is dat allerlei avonturiers clubs kopen en de vraag is de impact op lange termijn.

12 mei 2015 om 17:17

De ondergang van zowel Roda als Twente hebben niks met de stadions te maken, maar met verkeerd beleid. Elke club waarbij het beleid zo dramatisch wordt gevoerd als bij Roda en Twente zullen daar onder lijden, met of zonder nieuwe stadion. Roda had zonder het PLS waarschijnlijk niet eens meer bestaan.

Wat mij vaak stoort is dat wij Nederlanders zo neerkijken op het Belgisch voetbal, wat in mijn ogen helemaal niet zoveel slechter is dan het Nederlandse. Op Europees niveau op dit moment zelfs beter. De onderkant van het Belgisch voetbal stelt niet veel voor idd. Maar laat die tweede klassers eens spelen tegen ploegen uit de nederlandse JL. Ik denk dat dat niveau weinig verschilt, want het niveau in de JL is ook dramatisch, zeker de onderkant.

Die avonturiers zouden net zo goed clubs in NL kunnen kopen, in Belgie is het alleen een stuk makkelijker om je in te kopen, dat is de enige reden dat die Tan nou Kortrijk heeft gekocht en niet Roda JC of Fortuna Sittard, want ook het Nederlandse voetbal is financieel verre van gezond en ook in Nederland zou de meerderheid van de clubs hun 'ziel' verkopen.

12 mei 2015 om 17:28

In eerste instantie vergeleek ik niet met Nederland. Ik zie in Belgie gewoon enkele ontwikkelingen en vraag me af of dit goed is op de lange termijn.

Of de kwaliteit van de Nederlandse Jupiler League beter is dan de Belgische 2e klasse weet ik niet. Wel weet ik dat de eerder genoemde clubs het erg moeilijk hebben. Wat betreft aantrekkelijkheid van de competitie:

Van de achttien tweedeklassers zijn er slechts zeven die meer dan tweeduizend toeschouwers verwelkomen bij thuismatchen. Er zijn er zelfs vijf die onder de duizend duiken. White Star Bruxelles (489), Tubeke (696), Woluwe Zaventem (836), Heist (837) en Dessel Sport (978) spelen voor de spreekwoordelijke drie man en een paardenkop.

Wat dat betreft vind ik de Jupiler League in nederland veel aantrekkelijker. En ondanks het succes van de beste Belgische clubs in Europa, is de competitie er beroerd aan toe. En dat is niet alleen een kwestie van 5 nieuwe (/vernieuwde) stadions.

12 mei 2015 om 17:33

@bulkzooi,

Daarom zouden beide landen (die ooit al 1 waren) eens de trots opzij moeten zetten en Ajax, Psv, Feyenoord, Twente, Az, Vitesse en Heereveen moeten samenvoegen met Anderlecht, Luik, Club, Gent, genk en misschien zulte?

Dan heb je echt gewoon 5 titelkandidaten en heb je veel meer kans in europa.
Ook finacieel, er zijn heus bedrijven die in beide landen opereren en dus meer exposure hebben.

12 mei 2015 om 18:12

Neen neen, niet Zulte. Ik begrijp dat je die nog kent van tegen psv, maar dat is echt maar een middelmatige club. Neem dan een club als lokeren, charleroi of mechelen.

12 mei 2015 om 23:16

Eens

12 mei 2015 om 16:07

In Nederland begint het ook al langzaam op gang te komen..

12 mei 2015 om 16:13

Private eigenaren zijn er voldoende: Van Seumeren met Utrecht, Vrienden van Feyenoord (49 procent), aandeelhouders van Ajax (percentage dat op de beurs verhandelt wordt) en de buitenlanders bij Ado en Vitesse.

Dan vergeet ik nog wel een paar clubs in private handen.

12 mei 2015 om 16:45

Bergen en Mons is dezelfde club. En failliet dus.

5000 voetballiefhebbers, 1000 euro per persoon en 1 profclub zou veilig zijn uit de handen van koopbeluste miljardairs die een speeltje zoeken. Welke club? De Graafschap?

12 mei 2015 om 16:12

Jij zou even 1.000 euro neerleggen voor je clubje?
Denk niet dat iedereen dat kan missen

12 mei 2015 om 16:31

Ik heb niet eens echt een club, ik neig wel meer naar PSV dan naar Ajax of Feyenoord, maar ik zie mezelf als een vrij objectieve liefhebber van het mooie spelletje dat voetbal heet. Ik heb wel vrees voor de huidige gang van zaken, met miljonairs en miljardairs die ateeds meer (volks)clubs kopen en velen van hen zijn niet betrokken bij de club of het spel, maar puur geinteresseert in het geld dat uit de kaartverkoop, merchandise en TV-rechten voortkomt. Ik zou zo 1000 euro lenen om een Nederlandse club te kopen, een club met perspectief en een goede fanbase maar behoefte aan geld, en deze dan financieel en sportief gezond proberen te maken zonder meteen te gaan voor onhaalbare doelstellingen. Ik geloof dat er 4999 mensen zijn die dit ook zouden kunnen en willen, maar ze moeten met elkaar verenigd worden.

12 mei 2015 om 17:10

Kunnen missen?
Of ervoor over willen hebben

Er zou eens iemand in Breda moeten komen die Nac in het blauw wil laten spelen ofzo.
Haha, nee ik eet nog liever een jaar lang droog brood en drink alleen nog maar water om dat te voorkomen...
2 jaar ook nog wel, kom nou.

12 mei 2015 om 22:04

Het grootste probleem wordt dan denk ik het beleid. Dit zou in mijn ogen dan nog slechter zijn dan bij een miljardair.

Dit denk ik niet omdat een gemiddelde supporter geen verstand zou hebben, maar als ik 1 van de 5000 zou zijn, zou ik inspraak willen hebben. Stel je legt 1000 euro neer als een van de 5000 en de club gaat met het huidige beleid verder, dan win je niks. Maken ze een domme fout in het beleid, dan is je club alsnog de klos en jij je geld kwijt. Ga je meebeslissen als investeerder, dan heb je 5000 meningen en wordt het nog erger dan de politiek.

Dan zou je al een beleidsplan moeten maken, waarbij je de stakeholders ingevuld hebt en een paar clubiconen in het bestuur zet om de cultuur te bewaken, waarbij er bv wekelijks een bijeenkomst voor de 5000 betalers is. Maar toch zie ik ook hier weinig in

13 mei 2015 om 13:44

maak er een halfjaarlijkse bijeenkomst van en vertrouw op het dagelijks bestuur dat door 'ons' wordt aangesteld. Dan heb je genoeg inspraak en genoeg tijd om het beleid bij te sturen mocht je het er niet mee eens zijn. Ik snap dat je geen 5000 kapiteins op een schip kunt hebben, maar er zijn ook genoeg mensen die geen dagelijkse inspraak hoeven te hebben en uit liefde voor het spel, of voor de club, zo'n overweging zouden maken. Het is natuurlijk allemaal theoretisch, want naar mijn mening is dit niet eerder voorgekomen dat een groep liefhebbers en fans een club kopen en (laten) beheren, dus er is geen voorbeeld voor hoe het zou werken. Maar het is wellicht geen ver-van-je-bed show als deze ontwikkelingen zich blijven doorzetten, op een gegeven moment raken clubs te ver verwijdert van het publiek en dit kan voorkomen worden door als vereniging een club te beheren. Het beleid kan vooraf bepaald worden voordat je met z'n allen instemt om te kopen, zodat de neuzen in de grote lijnen dezelfde kant opstaan. Bepaalde clubiconen zouden er inderdaad betrokken bij kunnen worden, wellicht dat ze zelfs willen mee-investeren en met de juiste mensen kun je echt wel een beleid voeren waar de grote meerderheid zich in kan vinden.

Tan maakte cardiff city gezonder, yeah right, door zijn gedrag degradeerden ze uit de PL, en keerden alle supporters zich tegen hem, hij heeft de club juist verziekt..

12 mei 2015 om 17:25

Dankzij zijn geld waren ze ook gepromoveerd...

12 mei 2015 om 22:05

Inderdaad, voor het eerst in de historie. Dat lijkt me een prestatie van formaat. Erin blijven zou vervolgens minstens net zo'n prestatie zijn geweest.

Behalve de rare beslissingen waarmee hij de supporters tegen zich keert, doet hij het gewoon goed daar

Kortrijk is een te grote club om de afgrond in te gaan, zoals met Cardiff City wel gebeurde. Er staat een gezonde basis bij Kortrijk, al een paar jaar.

Met wat geld erbij van deze Tan kan Kortrijk gaan investeren en spelers als Santini en Chevalier behouden. Wie erbij komt ben ik erg benieuwd naar!

Bovendien moet Kortrijk ook op zoek naar een nieuwe trainer. De huidige coach Yves vdhaeghe gaat naar KV Oostende.

12 mei 2015 om 18:24

Kortrijk is zeker niet te groot om failliet te gaan.

Toevallig geen familie van Humberto?

Wat een armoezaaier.

witwassen maar!!
want hij koopt die clubs niet zomaar daar zit echt wel een gedachte achter

12 mei 2015 om 22:07

En Abramovic wilt zijn KBG verleden overschaduwen en die Islamitische eigenaar van city probeert ons af te leiden van zijn terroristische plannen?

12 mei 2015 om 22:59

wie weet

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren