Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Officieel: Yukinari Sugawara vertrekt voor miljoenenbedrag van AZ naar Southampton

Laatste update:

Yukinari Sugawara vertrekt definitief bij AZ. De Japanner maakt de overstap van Alkmaar naar Premier League-club Southampton, zo bevestigen beide clubs via de officiële kanalen. De transfer van de rechtsback, die een vertrekwens had, hing al enige tijd in de lucht.

“In alle jaren bij AZ heb ik ontelbaar veel herinneringen gemaakt", blikt Sugawara terug op de clubwebsite van de Alkmaarders. "Toen ik naar Nederland kwam sprak ik geen Engels en geen Nederlands. Ik deed vrolijke en gekke dingen met mijn lichaamstaal en dat bleek aan te slaan. Al snel werd ik als Japanese kid geaccepteerd. Hoewel ik in het begin nerveus was om als tiener naar Europa te komen, hebben de club en alle supporters ervoor gezorgd dat ik mijzelf heel snel op mijn plek voelde. Ik kreeg een warm welkom en de supporters reageerden enthousiast, daar kreeg ik energie van."

Het artikel gaat verder onder de video
Meer video's

“Ik heb al die jaren veel respect en waardering gevoeld vanuit de club. Ik wens de club en supporters heel veel succes in de toekomst. Uiteraard blijf ik de club volgen. Heel erg bedankt allemaal en ik hou van jullie!”

Zowel Fabrizio Romano als Voetbal International maakte woensdagochtend al melding van de transfer van Sugawara, die een contract tot medio 2028 heeft getekend in Engeland.

Romano wist daarbij dat AZ een bedrag van maximaal zeven miljoen euro overhoudt aan de offensieve rechtsback. Die som is inclusief bonussen, dus op voorhand zullen de Alkmaarders een lager bedrag ontvangen.

Zo komt er na vijf jaar een einde van Sugawara's dienstverband in Nederland. De nu 24-jarige wingback kwam in de zomer van 2019 over van het Japanse Nagoya Grampus en speelde sindsdien 198 wedstrijden voor AZ.

Dat de Alkmaarders openstonden voor een vertrek van Sugawara had alles te maken met het aflopende contract van de dertienvoudig international van Japan. Zijn verbintenis liep nog één jaar door en dus moest AZ deze zomer verkopen om wat aan Sugawara over te houden.

Vervanger


De opvolger van de vertrekkend rechtsback heeft AZ reeds in huis: Seiya Maikuma werd midden juni al gepresenteerd. De 26-jarige vleugelverdediger kwam over van het Japanse Cerezo Osaka en tekende een contract tot medio 2028 in het AFAS Stadion.

"Ik denk dat hij zeker ook veel gelijkenissen heeft met Yuki (Sugawara, red.)”, vertelde directeur voetbalzaken Max Huiberts bij de presentatie van de nieuwe Japanner. “Hij is aanvallend ingesteld. Comfortabel aan de bal. Misschien zelfs in het verdedigende deel nog iets volwassener. Hij zal de concurrentie aan moeten gaan met Denso Kasius. Die hebben we vorig jaar ook naar AZ gehaald en die heeft ook veel kwaliteit, dus dat wordt een interessante strijd."

Dit artikel betreft een update van een eerder nieuwsbericht. De reacties onder het bericht kunnen daardoor minder actueel zijn.

Altijd op de hoogte blijven van het belangrijkste voetbalnieuws? Word nu lid van het Voetbalzone WhatsApp-kanaal!

AZ

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Ajax traint onder Farioli
Reacties

Poh das een koopje voor Southampton. 7 miljoen inclusief is echt niks. Forse aderlating na het vertrek van eerder al Pavlidis.

10 juli 2024 om 12:15

Het contract loopt nog maar een jaar door. Dat is het probleem van AZ. Was al bekend dat deze speler verkocht moest worden.

Na Pavlidis, Dani de wit, Jens Odgaard en Matt Ryan alweer de vijfde sterkhouder die vertrekt bij Az.

Niet voor niets durf ik al een tijdje te stellen dat Ajax dit jaar wel derde kan worden, AZ doet echt een aardig jasje uit.

10 juli 2024 om 12:17

Dat doen ze elk jaar, maar op de of andere manier passen ze ook zo weer spelers in. Al is een top 5 notering voor AZ altijd goed.

10 juli 2024 om 12:26

Dit jaar zijn het wel erg veel sterkhouders die vertrokken zijn.

Er zijn gewoon risico's als je met een 20 jarige keeper gaat spelen, als je nieuwe rechtsback rechtstreeks uit Japan komt en voor het eerst in een ander land gaat wonen.

Lequincio Zeefuik is een leuk talent, prima dat ze hem al eerder van Volendam gekocht hebben, maar je kan niet van die jongen verwachten dat hij de prestaties van Pavlidis nu al gaat evenaren of zelfs overtreffen. Dat is niet realistisch.

10 juli 2024 om 12:47

Ik denk dat Twente het beter voor elkaar heeft en daarom eerder derde kan worden.

Zullen ook zich nog wel gaan mengen op de transfermarkt en de kern lijkt te blijven.

10 juli 2024 om 12:53

Misschien, elke ploeg kan zich nog versterken dus kijk ik alleen naar de huidige selecties.

Op dit moment heeft Twente alleen van Wolfwinkel als spits en die wordt in januari alweer 36. De linksback en de rechtsback zijn vertrokken.

10 juli 2024 om 16:12

De rechtsback werd al geen beroep meer op gedaan en de linksback was aardig uit vorm afgelopen seizoen. Denk dat de huidige linksback (Kuipers) niet onderdoet voor Smal van het afgelopen seizoen, Smal van vorig seizoen is een ander verhaal.

10 juli 2024 om 17:03

Zeg maar 4de, Twente gaat niet zomaar aan de kant

Mooie transfer voor hem. Ben benieuwd of ie als basisspeler is gehaald.

10 juli 2024 om 12:09

Dat verwacht ik toch wel. Samen met Pavlidis en Clasie toch een van de weinigen die (af en toe) liet zien echt een hoger niveau aan te kunnen.

10 juli 2024 om 14:49

Is afhankelijk als Walker-Peters blijft bij Southampton. Vind ik toch een uitstekende rechtsback. Staat in de belangstelling van West Ham.

AZ moet serieus wat kwaliteit gaan terugkopen zijn er al 4 vertrokken met veel minuten waarvan 3 hele belangrijke pionnen.

10 juli 2024 om 12:14

Voor Sugawara hadden ze al een andere Japanse speler gehaald om hem op te vangen (ben zijn naam even kwijt) en voor Pavlidis hebben we volgens mij Zeefuik, hoop wel dat we nog een spits aantrekken

10 juli 2024 om 12:16

Dat zal AZ niet doen, AZ zal scouten en relatief goedkope, nieuwe talenten aantrekken die nog moeten groeien. Komend jaar zullen de prestaties wel teruglopen.

10 juli 2024 om 12:35

Waarom zullen de prestaties teruglopen? We kunnen altijd nog in een hoger segment scouten dan bijna alle andere ED-clubs. PSV, Feyenoord en normaliter Ajax zijn een maatje te groot. Maar daarna moeten wij gewoon met Twente kunnen strijden om plek 4-5. Zo een Belic begint zijn draai ook steeds beter te vinden en is onhaalbaar voor clubs als Heerenveen, Utrecht of NEC. Als AZ-zijnde moet je, zolang je miljoenenaankopen doet, altijd boven die clubs eindigen.

10 juli 2024 om 12:55

Vervanging heeft altijd tijd nodig. Vijf spelers vervangen en dan meteen presteren is heel erg lastig. Daarnaast, een Pavlidis vervang je niet zomaar.

Plek vier of vijf daar zal AZ zeker wel om gaan strijden. Verwacht alleen dat Ajax, net zoals jij dus, AZ dit jaar wel voorbij gaat

10 juli 2024 om 14:38

Maar dan zullen de prestaties toch niet teruglopen zoals je eerst wel zegt? Dat AZ boven Ajax is geëindigd had meer met het droevige seizoen van Ajax te maken dan met een goed seizoen van AZ, want dat hebben we gewoon niet gedraaid. Ook geen slecht seizoen overigens, maar echt niets bijzonders. Als Ajax gewoon op haar eigen kunnen had gepresteerd waren ze ook wel boven AZ geëindigd, qua prestaties van AZ individueel maakt dat dus geen verschil.

10 juli 2024 om 15:18

Dan verwoord ik het niet goed, ik denk dat AZ dit jaar achter de traditionele top drie gaat eindigen en met Twente gaat knokken om plek vier.

14 juli 2024 om 12:59

Hetzelfde als vorig jaar dus, alleen heeft Ajax een beter seizoen.

10 juli 2024 om 14:36

Namelijk? Ryan was een prima keeper, maar geen puntenpakker hoor. Over Dani wil ik überhaupt niet beginnen, zijn laatste wedstrijd was typerend voor wat voor voetballer hij is. Laat het hele team in de steek door op de helft van de tegenstander bij 3-0 rood te pakken. Leuk dat hij een paar doelpunten scoort, maar dat kunnen er wel meer, dat is echt geen hele belangrijke pion. Alleen met Pavlidis en Sugawara zijn nu twee absolute sterkhouders vertrokken, maar het was vorig jaar zomer al bekend dat die dit jaar zouden vertrekken. Reken maar dat er uitgebreid is gescout en er een adequate vervanger gehaald zal worden, zoals bijna altijd eigenlijk.

Had op dubbele cijfers gehoopt maar gezien de contractsituatie een redelijk bedrag. De club 'moest' verkopen maar er is simpelweg ook gewoon meegwerkt aan een vertrek als dank voor zijn prestaties en instelling. Southampton is een prima stap denk ik, in principe elke week spelen en wennen aan een hoger niveau. In het verleden gezien hoe jongens als Wijnaldum en Virgil via een tussenstap doorstromen.

Verder fijn dat de twee grootste klappers vroeg rond zijn. Pavlidis en Sugawara kunnen (bijna) de hele voorbereiding meedraaien en AZ kan doorschakelen met miljoenen in de zak. Met Maikuma al een nieuwe back binnen en nu hopelijk Parrott en een rechtsbuiten halen.

10 juli 2024 om 13:08

Ik hoop zeker op Parrott, die kan echt de nieuwe sensatie worden in Alkmaar, vergelijkbare style als Pavlidis, voetballend goed en alles op doel.
Hoop zo dat ze dat bij Az ook gezien hebben en hem kunnen bieden wat nodig is.
Mer Zeefuik en Meerdink gaan we het niet redden.

Sinds zomer 2020 meer dan 170 miljoen binnen gehaald. Meer dan Feyenoord om maar een club te noemen. Benieuwd wanneer AZ een keer echt gaat uitgeven.

10 juli 2024 om 13:07

Nooit. AZ draait een begroting van 34 miljoen euro. Dan wil je geen dure aankopen met hoge afschrijvingen hebben.

AZ zal haar beleid gewoon blijven voeren zoals ze altijd doen. Daardoor zijn ze een zeer stabiele subtopper geworden.

10 juli 2024 om 14:43

Inderdaad. Ik vind het ook heel verstandig dat ze dat niet gaan doen. Je ziet bij een Ajax al dat een paar mindere jaren direct gevolgen heeft voor de financiële huishouding van de club. Maar die kunnen het nog enigszins opvangen door de goede sponsorcontracten en de inkomsten uit te grote fanbase. Hiervoor is het achterland van AZ simpelweg te klein. Wel super knap zoals ze het nu doen natuurlijk.

Geweldige speler. Vooral aanvallend vaak uitmuntend.. na Pavlidis toch echt een groot gemis straks. Vorig jaar al een aantal belangrijke spelers kwijt geraakt ( Karlsson, Beukema , Reinders , kerkez ) en nu weer Pavlidis , sugawara , Odgart , de wit en keeper Ryan ) . Elk seizoen weer opnieuw opbouwen.

Mag AZ weer een hoop miljoenen bijschrijven op de rekening. Vraag me echt af hoeveel eigen vermogen die club inmiddels heeft

11 juli 2024 om 10:14

Bij aanvang van het afgelopen seizoen was het eigen vermogen van AZ 58,1 miljoen euro. Anderhalf miljoen euro meer als een jaar eerder.

AZ is een van de financieel gezondste clubs van de eredivisie.

Yuki, heel veel succes gewenst bij jou volgende club.
Een stap naar de Premier League is voor velen een droom die uitkomt.
5 jaar genoten van jou enthousiasme in de manier van voetballen en blij dat ik jou ook een keer persoonlijk hen mogen spreken samen met Tijani, waarin nog duidelijker werd hoe jij als persoon bent.
Hoop dat jou landgenoot jou plek met verve kan overnemen.
Je staat iig in mijn top 5 qua favoriete speler allertijden van Az.

Nog maar net 24 geworden en 210 wedstrijden gespeeld voor AZ (12 voor Jong AZ en 198 voor AZ 1). Als je alleen zijn AZ 1 caps meetelt, dan zit die op plekje 20 voor spelers die de meeste wedstrijden voor AZ hebben gespeeld. Hopelijk heeft die genoeg bagage om de lijn door te trekken bij Southampton. Vond het toch altijd wel een leuke rechtsback om naar te kijken door zijn aanvallende kwaliteiten en doorzettingsvermogen. Ben wel benieuwd eigenlijk hoe AZ dit seizoen er doorheen komt en welke spelers de volgende stap gaan zetten, want ze hebben een zeer talentvolle selectie. Misschien wel iets te jong. Op dit moment de jongste selectie van de Eredivisie met hun 22,5 jaren oud. Wat ervaring binnenhalen om die jonge spelers aan te sturen zal wel nodig zijn.

Gezien de kwaliteiten van Sugawara als wingback op rechts vind ik 7 miljoen inclusief bonussen wel wat aan de lage kant maar AZ moest wel water bij de wijn doen vermoed ik omdat Sugawara nog maar een contract voor één jaar had. Voor slechts 7 miljoen zou Sugawara ook een goede optie zijn geweest voor PSV, Ajax of Feyenoord maar ik ga er dan maar vanuit dat Sugawara de PL prefereerde boven Eredivisie. Sugawara is nog redelijk jong en ik ben benieuwd hoe hij zich verder gaat ontwikkelen in de PL.

Reageer