Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

FC Groningen is fel: ‘De cijfers bevestigen dat dit een heel slecht idee is'

Laatste update:

FC Groningen komt in navolging van zijn eigen supporters met een statement tegen het aanvangstijdstip van zondag 20.00 uur in de Eredivisie. De Trots van het Noorden, die tegen AZ (2-0 winst) op dat tijdstip aftrapte, voelt naar eigen zeggen ondanks de feestvreugde over de zege 'de pijn' van de late zondagwedstrijd.

Dat wordt door de Eredivisionist uitgedrukt in 'harde cijfers'. "Met 5.988 no-shows was het aantal supporters en sponsorrelaties dat een geldig toegangsticket had voor Euroborg, maar hiervan zondagavond geen gebruik maakte, twee keer zo hoog als normaal", meldt FC Groningen. "Hierdoor miste de ploeg op het veld niet alleen een belangrijk deel van de steun van de achterban, supporters lieten de club in de voorbije dagen via vele mailtjes en telefoontjes weten dat ze van het aanvangstijdstip baalden. En dat doet FC Groningen pijn."

De supporters van Groningen maakten tijdens de wedstrijd al een statement door bordjes omhoog te houden met de tekst 'stop zondag 20.00 uur'. De club staat daar volledig achter en zag ook de losse verkoop tegenvallen voor het duel met AZ. "Het aantal verkochte losse tickets lag de helft lager dan bij de laatste thuiswedstrijd tegen FC Twente, namelijk 2.671 tegen 5.412", schrijft de club. "Een inkomstenderving van circa 49.000 euro. In vergelijking met het thuisduel met FC Twente lag de horeca-omzet zo’n 29.000 euro lager. De Trots van het Noorden heeft zich vanaf het begin verzet tegen voetballen op zondagavond 20.00 uur, omdat door dit publieksonvriendelijke tijdstip supportersgroepen worden uitgesloten. De harde cijfers staven de weerstand van de club."

Algemeen directeur Wouter Gudde hoopt snel afscheid te kunnen nemen van het tijdstip. "In totaal is onze financiële schade minimaal 75.000 euro, maar wat veel belangrijker is: wij verkopen een product, in dit geval een seizoenkaart, waarvan de supporter geen gebruik kan maken", aldus Gudde. "De cijfers bevestigen ons gevoel dat voetballen op zondagavond 20.00 uur een heel slecht idee is. Wij vinden deze ontwikkeling zorgwekkend en willen graag discussie voeren gebaseerd op de feiten. Hopelijk gaan ook de andere clubs de cijfers in kaart brengen en komen we tot voortschrijdende inzichten. Wij hebben ons punt duidelijk gemaakt en met cijfers onderbouwd. Iedereen mag zijn of haar eigen conclusies trekken. We gaan het vanaf nu binnen de ECV verder bespreken en zetten er in de publiciteit een streep onder."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Nooit meer om 20u ‘s avonds in Groningen.
Geen beker, Europa wat dan ook. Veel te lastig.
Zelfs als t een keer per jaar is, niet doen.
Desnoods punten naar de tegenstander, maakt niet uit. Ze hebben principes daar hè

25 oktober 2021 om 21:00

Precies, hope dat ze nooit CL halen… om 21.00 zal dan helemaal onmogelijk zijn. Of wacht, dan krijgen ze extra geld binnen dus doen de supporters er niet meer toe.

25 oktober 2021 om 21:10

Dat vind ik toch weer anders, voor zo'n wedstrijd kopen mensen een speciaal kaartje. Van een seizoenkaart verwacht je toch wedstrijden in het weekend.

25 oktober 2021 om 21:22

En zondag is geen weekend?. Wat is het tegenwoordig?. Ik moet wel up2date blijven.

25 oktober 2021 om 22:05

Achja foutje. Wat ik wou zeggen, bij mij is zondagavond het weekend wel ongeveer over. Dan staat het hoofd al richting maandagochtend. Ga je toch minder vrijblijvend naar het stadion en drink ik een paar biertjes minder.

25 oktober 2021 om 23:44

Een maandje terug was ook een midweekse speelronde, net als in aankomende december en mei. Dat gaat al jaren zo en vind iedereen prima. Maar als 1x in het jaar een zondagavond wedstrijd is, breekt de hel los. Ik snap het niet.

26 oktober 2021 om 00:09

@azchelsea Omdat veel jeugdige supporters zodoende 1 van de mooiere wedstrijden van het seizoen niet kunnen zien, om zo maar even een reden te noemen. Wat is de meerwaarde van deze wedstrijd zo laat nog in het weekend? Wie profiteert hiervan? Niet de clubs of supporters hoor, zoals iemand anders al schreef Espn.

26 oktober 2021 om 07:11

De kijker thuis. Veel mensen willen graag zondagavond ook nog voetbal kijken. En dan moet er wel wat zijn.

Dat sommige supporters die ene wedstrijd dan in het stadion gaan missen, is jammer, maar niet meer dan dat. Het is een afweging en die valt vaak uit in het voordeel van de kijker thuis, want dat zijn er veel meer.

25 oktober 2021 om 21:23

Gj7300 ze hebben het toch over de zondag en niet over midweeks. En daarbij wat Molenaar hieronder zegt klopt. En Groningen heeft bij de KNVB aangegeven hun thuiswedstrijden het liefst op zondagmiddag 14:30 te spelen. En die 1e wedstrijd om 14:20 is pas op 12 december.espn die regelt het wel voor de knvb

25 oktober 2021 om 21:35

In andere landen is het al lang doodnormaal om zondagavond, zelfs later dan 20:00, te spelen. Zelfs de toppers, zoals Inter - Juve en OM - PSG dit weekend.

25 oktober 2021 om 22:20

Ach Normaal..In Spanje eten ze keer om 21.00 en lopen de kinderen nog in de luier over straat om 12.00. Maar goed daar doen ze ook nog aan een middag slaapje…echt denk is iets verder na als je ene vergelijking zo graag wilt maken.

25 oktober 2021 om 22:17

Wat een domme vergelijking
Europees is voor ons bijzonder omdat het niet vaak gebeurd en is iets moois een beloning! Hoe kun je dat nou vergelijken met een kaart die je koopt voor alle thuis wedstrijden waarbij onze club als voorkeur zondag 14.30 heeft.

Dat er dan op vrijdag of zaterdag avond soms gespeeld wordt oké. Maar op zondag avond past niet in onze cultuur! En dan kan je zeggen wat maakt die ene keer nou uit…juist als je daar aan toe moet geven dan kan het er volgend jaar 3 zijn. En is het hek van de Dam!

Ik heb een seizoenskaart met me zoontje van 9. Voor hem zijn dit soort tijden op de zondag gewoon te laat en ik moet hem teleurstellen. Dat mensen zoals jij en Perez het niet snappen vind ik dan weer bizar!

En helemaal de vergelijking die jij trekt slaan op stront! Het is niet zo dat je voor de NL competitie dit nodig bent.
Voor Europees reizen wel.

Wow, zeiden ze dat serieus? Praten ze over de club vanuit de club in de derde persoon op titel? En is dit titel hun marketing slogan? Bizar.
Psv: "eendracht maakt macht heeft het contract verlengd "
Barca : "vanuit mes que une club gezien zijn wij genoodzaakt om "
De trots van het noorden mag de balans dan wel goed opmaken met wat het aan inkomstenderving op zou leveren als ze op zondag middag 1500 niet uitgezonden werden. Verder persoonlijk wel tegen die late zondag westrijd, is altijd de enige samenvatting die ik mis. Nu heb ik een scorpion kick gemist las ik. De langdradige reageerder is het eens met de trots van een klein deel van het noorden.

25 oktober 2021 om 21:12

Tot nu toe worden toch alle wedstrijden gewoon uitgezonden? Waarom zou dat opeens niet meer kunnen, bestaat de Eredivisie opeens uit meer clubs?

Laten we het dan ook eens hebben over zondag 12.15. Een nog groter kuttijdstip waar naast grote inkomstenderving (amateurs die zondagochtend en - middag spelen (dus no-shows, minder losse verkoop), mensen die niet aan het bier gaan (wat de grootste horecaomzet van voetbalclubs zijn), etc.) er ook nog eens geen (of tamme) sfeer in het stadion te bekennen is.. Liever zondag 20.00 dan zondag 12.15 hoor.

26 oktober 2021 om 08:00

Helemaal met je eens, ik kan ook standaard de wedstrijden van 12:15 uur niet bezoeken. Nu was het thuis tegen NEC en straks nog RKC, gelukkig niet de meest aansprekende tegenstanders, maar toch.

Dit is ook echt maar om 1 reden, laten we eerlijk zijn. Een héle sterke lobby van ESPN om dit gedaan te krijgen. Waarom? Je maakt hun enige grote concurrent, de NOS, op die manier kapot. De heilige 7 uur op zondagavond wordt overbodig want biedt geen compleet weekendoverzicht meer. Dat is werkelijk de enige reden dat dit gedaan is, niet op verzoek van de clubs maar van Espn.

En ook de reden waarom meneertje Perez zich zo fel uitspreekt tegen de uitspraken van Groningen supporters, de enige die profiteert van dit tijdstip is namelijk zijn riant betalende werkgever.

25 oktober 2021 om 21:15

Perez nemen we al jaren niet meer serieus hier. Die heeft werkelijk waar nog nooit iets positiefs over FCG uit z'n mond gekregen.

Helemaal mee eens door dit tijdstip was het voor mij ook niet mogelijk om te kijken. En wat je nu gaat krijgen is dat het 8 uur is en volgend jaar wordt het 10 uur. Mensen die zeggen dat je dan ook niet europees kan spelen snappen er ook niets van want dat zit niet bij een seizoenskaart inbegrepen. Overigens betaalt perez wel die 75000 schade

25 oktober 2021 om 22:09

Het gros heeft natuurlijk gewoon geen zin om op dit kl*te tijdstip te gaan. Voor Die enkeling die echt niet kan pas je je schema niet aan. Ik snap het heel goed, laten we dat voorop stellen, maar wouter gudde maakt het veel dramatischer dan het is. Het ligt voor het grootste deel aan de trouwheid van zn achterban

25 oktober 2021 om 23:48

En de 3 midweekse speelrondes dan? Waarom kraait daar geen haan naar? AZ speelde bijvoorbeeld een maandje terug nog om 21:00 bij Twente. 20:00 vind ik echt zo overdreven nog niet, zeker als het 1x in het jaar is.

Prima, geen zondag om 20.00 geen wedstrijden. Dan kunnen de wedstrijden om 14.30 op zaterdag toch. Probleem opgelost. Gezellig met een groep in de kantines voetbal kijken. In andere landen worden op die tijden op zaterdag ook gespeeld, dan kan dat in Nederland ook wel. Het hele gedoe van niet spelen tijdens amateurwedstrijden is ook achterhaald, aangezien er op zondag ook amateurwedstrijden worden gespeeld. Dus wat mij betreft kan het prima op dat tijdstip. Dan kunnen mensen ook maar wat eerder boodschappen doen of op zondag boodschappen doen, want dat wordt ook als argument gegeven.
Ik snap het probleem van zondag 20.00u niet hoor. Bekerwedstrijden zijn zelfs doordeweeks in de avond en dat is wel prima?. Hoe willen ze dan doen tijdens Europese wedstrijden als, in dit geval Groningen, zich daarvoor kwalificeert?.

25 oktober 2021 om 21:35

Even lezen ze hebben het alleen over zondag. En ze hebben bij de KNVB aangegeven graag om 14:30 te spelen. Ze hadden Ajax- PSV dan ook wel om 20uur kunnen doen. Beide Europees gespeeld.

25 oktober 2021 om 21:58

Even lezen dat ik het als alternatief geef om dan de zondag om 20.00 te laten vervallen en dan die wedstrijden op zaterdag 14.30 te zeggen voor diegene die niet Europees spelen of Europees op donderdag. En dat hadden ze inderdaad kunnen doen, maar die supporters zijn dan ondergeschikt aan die van Groningen, want die hebben dan hetzelfde probleem toch?. En iedere club heeft een favoriete voorkeurstijd, maar genoeg die dat niet altijd krijgen ivm het speelschema.

25 oktober 2021 om 22:01

Volgens mij mag er zaterdagmiddag niet gevoetbald worden, hoe dat met 16:30 uur zit weet ik niet. Maar er werd altijd gezegd dat er een afspraak is met de knvb amateurtak dat de zaterdagmiddag voor de amateurs is.

25 oktober 2021 om 22:02

Ja dat klopt, maar daarom geef ik het ook aan.

25 oktober 2021 om 22:08

Ik denk er een keuze is gemaakt zodat je en naar het voetbal kan en naar het stadion. Dan heb je ieder geval de keuze dat je op zaterdagmiddag kan voetballen zodat je altijd naar het stadion kan. Je kan niet met beide dagen rekening houden. En dan zal het de doorslag zijn dat zaterdagvoetbal veel populairder is bij de amateurs. De jeugd speelt al niet op zondag.

25 oktober 2021 om 21:37

Beker en Europees voetbal is een ander verhaal, dat moet wel doordeweeks dus dan moet het wel in de avond. Dus dan is er begrip. Nog even een eredivisie wedstrijd op zondagavond is toch overbodig. En is het massaal bekeken op tv? Denk dat het wel mee valt. Inter-Juve was ook op tv.

25 oktober 2021 om 22:01

In hoeverre is dat anders behalve de dag?. Het is een wedstrijd die laat wordt gespeeld, zelfs later dan 20.00, want wedstrijden daar beginnen ook om 21.00. Waarom is het hele gereis volgens die supporters, het laat thuiskomen etc. dan geen probleem?. De essentie blijft hetzelfde toch, ze zijn later thuis (zelfs later bij een 21.00 wedstrijd) en moeten dan ook de volgende dag werken. Nogmaals hoe maakt dat het anders?. En dat van massaal bekeken geldt dan ook voor die wedstrijden toch, of kijken er dan wel opeens meer mensen omdat dat doordeweeks is?. Nogmaals ik snap de argumenten die gegeven worden niet echt, want op andere dagen gelden die ook en dat is het geen probleem. Hoezo is dat op zondag zoooooo'n groot probleem maar doordeweeks niet?.

25 oktober 2021 om 22:18

Savonds blijft voor mensen een klote tijd. Of het nu competitie/beker/europees voetbal is. Maar bij beker en europees voetbal kan het nu eenmaal niet anders. Weekenden zijn vol gepland met competitie en doordeweeks werken de meeste mensen overdag zodat het wel in de avond moet. Niet ideaal maar kan niet anders.

Ons oprnbaar vervoer is hier ook niet op gerekend. Mensen die niet in de stad wonen moeten vaak gewoon meer dan een half uur reizen (als het al niet meer is). Daarnaast zijn er bij ons, zeker op de (zondag) avond ontzettend weinig bussen en treinen. Met een beetje pech moet je gewoon een half uur extra wachten op de trein naar bijv veendam. Laat staan als je nog verder moet reizen.

Inkomstenderving van 75k, maar hoeveel extra levert het dit seizoen op dat er eens zondagavond gespeeld moet worden mbt tv-gelden en mogelijke andere zaken? Dat geeft wel een completer beeld

26 oktober 2021 om 01:35

Niks, want de TV rechten liggen al even vast bij ESPN (voorheen Fox) en ook de komende jaren nog.

Enige die baat heeft bij de vaste zondag avond 20:00 wedstrijd is ESPN

Kan het zo zijn dat het aantal no-shows iets te maken heeft met de prestaties van FC Groningen zelf? Of mag deze vraag niet gesteld worden?

26 oktober 2021 om 11:38

Nee, FC Groningen speelt oogstrelend voetbal.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren