voetbalzone

'Deze deal vergroot de mogelijkheden van Ajax buiten Nederland'

Daniel Cabot Kerkdijk08 aug 2012, 13:00
Laatst bijgewerkt: 08 aug 2012, 13:00
Advertentie

FOX International Channels (FIC) sluit zich aan bij Eredivisie Media & Marketing CV (EMM). Het mediabedrijf verwerft een 51 procent belang in EMM. Het voorstel daartoe is unaniem aangenomen door de 18 Eredivisieclubs, de KNVB en Endemol. Door het bestaande succes van Eredivisie Live te koppelen aan de internationale kennis, ervaring en het netwerk van FIC op het gebied van sportzenders, willen de twee partijen de Nederlandse voetbalfans een nog betere beleving bieden.

"Het is een goede deal, maar we moeten het niet overdrijven", claimt Henri van der Aat, commercieel directeur van Ajax. "We komen iets dichter bij Engeland, maar het is nog lang niet genoeg om financiële aansluiting bij de Europese top te krijgen. Toch is dit absoluut een stap in de goede richting. We hadden een overeenkomst tot 2017, maar door de nieuwe deal met Fox zijn we nu tot 2025 verzekerd van inkomsten. Bovendien laat het zien dat we het met Eredivisie Live goed hebben gedaan."

"Een laag geklasseerde club uit de Premier League krijgt 52,5 miljoen euro uit de tv-pot in Engeland", geeft Van der Aat op de clubsite aan. "Volgend jaar wordt dat kennelijk zelfs 77,5 miljoen euro. Als je dat bedrag door vijf deelt (op basis van het verschil in inwonersaantal tussen Engeland en Nederland, red.) zou een club uit de onderste regionen van de Eredivisie op zo’n twaalf miljoen euro moeten komen. En dat is het bij lange na nog niet."

"Internationaal gezien is deze deal ook belangrijk voor Ajax", verzekert Van der Aat. "Dankzij het internationale netwerk van Fox zal de Eredivisie nog meer zichtbaar in het buitenland worden. Dat is uiteraard ook goed voor ons. Het gaat niet alleen om geld, maar ook om onze zichtbaarheid in het buitenland. Ook dat is belangrijk voor een club als Ajax. Het vergroot onze mogelijkheden buiten Nederland."

Bezig met laden …