Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Blind wijst op typerende fout Ajax: ‘Had in mijn geval nooit kunnen gebeuren’

Laatste update:

Danny Blind heeft met verbazing naar de afgelopen transferzomer van Ajax gekeken, zo werd vrijdagavond duidelijk in het Ziggo Sport Voetbal Café. Het voormalig lid van de Raad van Commissarissen (RvC) is niet te spreken over de manier waarop de Amsterdammers met Lucas Ocampos zijn omgegaan. Blind begrijpt überhaupt niet waarom Ajax interesse had in de 28-jarige Argentijn, gezien het gebrek aan restwaarde. “Hij houdt jeugdspelers tegen.”

Ajax deed er afgelopen zomer alles aan om Ocampos naar de Johan Cruijff ArenA te halen, tot er plotseling twijfel ontstond. Onbegrijpelijk, zo concludeert Blind. “Ocampos zat dan al met zijn hele entourage in Amsterdam en de RvC wist van niks, terwijl het om een aankoop van twintig miljoen ging. Alle aankopen vanaf één miljoen moeten langs de RvC. Dat had in mijn geval nooit kunnen gebeuren. Daar had ik echt wat van gezegd.” Uiteindelijk besloot Ajax Ocampos te huren van Sevilla, dat een huursom van vier miljoen euro ontving. In de winterstop werd de overeenkomst echter alweer ontbonden.

Het gebrek aan communicatie was volgens Blind überhaupt niet nodig geweest, gezien het profiel van Ocampos. “Twintig miljoen euro. Hij is 28 jaar, dus niet meer doorverkoopbaar en hij houdt jeugdspelers tegen. Zoiets kun je telefonisch al bespreken. Dat kost geen werkdagen.” Ocampos speelde uiteindelijk slechts 114 minuten in Amsterdamse dienst, verdeeld over zes optredens. Daarin wist de buitenspeler niet te scoren en geen assists af te leveren. Bij Sevilla heeft hij zijn vorm inmiddels weer teruggevonden.

Owen Wijndal en Florian Grillitsch
Blind is van mening dat Ajax veel meer moet inzetten op de jeugdopleiding. Zo noemt hij de komst van Owen Wijndal (10 miljoen euro van AZ) en Florian Grillitsch (transfervrij van TSG Hoffenheim) overbodig. “Wijndal is een goed voorbeeld... Als je Jorrel Hato nu ziet, is er dan niet gesproken met John Heitinga, die Jong Ajax trainde? En Saïd Ouaali (hoofd opleiding, red.)? Die moeten Hato allang in het vizier hebben gehad. Je had op dat moment ook mijn zoon (Daley, red.) als linksback en Youri Baas zat er als jeugdspeler nog tussen. Dan ga je Wijndal voor tien miljoen kopen. Als die communicatie niet goed is, gaat iedereen zijn eigen kant op. Dan gaat een trainer doen wat hij wil. En een buitenlandse trainer al helemaal.”

Heeft Danny Blind gelijk over de transfer van Lucas Ocampos?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Wijndal is op het oog een prima transfer. Jouw zoon liep op zn laatste benen en Wijndal was een goede en jonge vervanger. Hij bakt er nu weinig van maar daarover zou Ten Hag zeggen, That's looking a cow in the arse.

6 mei 2023 om 14:09

Wijndal en Brobbey waren logische transfers. Bergwijn ook, maar absoluut niet voor 31 miljoen. Volgens mij wou Overmars al niet verder gaan dan 20 miljoen. Over Bassey waren de scouts het niet eens, dus om hem voor 23 miljoen te halen was krankzinnig.

6 mei 2023 om 14:13

Brobbey een logische aankoop? Eerst verkopen aan Leipzig om hem vervolgens binnen no time alweer willen terug te kopen? Dossier Brobbey is volgens mij al 1 vd eerste tekenen dat er dingen verkeerd aan het gaan waren bij Ajax.

6 mei 2023 om 14:17

Ajax bood Brobbey al een contract aan lang voordat Haller gekocht werd, maar Brobbey wou een miljoenencontract en besloot daarom zijn contract niet te verlengen. Maar afgelopen zomer was het lastig te bedenken wie een betere spits zou zijn voor Ajax dan Brobbey, die in de tweede seizoenshelft al gehuurd werd en met wat cruciale goals doorslaggevend was in de titelstrijd. Ik vond het hartstikke logisch dat je een jonge speler haalt die zich al bewezen had. Natuurlijk gezien de voorhistorie pijnlijk, maar wel logisch op dat moment.

6 mei 2023 om 14:25

Bergwijn was idd erg duur ben ik met je eens, maar ik vond vooral Wijndal een vrij logische. Brobbey vind ik lastig. Ik zou dat gewoon uit principe niet gedaan hebben.

6 mei 2023 om 14:29

Uit principe kan ik dat begrijpen. Maar dit was dezelfde man met goals tegen AZ en PSV en winnende treffers tegen NEC en Utrecht (volgens mij die twee clubs) die je aan de titel hielpen. Hij liet gewoon zien een hele goede Ajax-spits te zijn en het zou lastig zijn om iemand met die kwaliteiten en die leeftijd naar Amsterdam te halen. En ik vind hem eigenlijk nog steeds een goede aankoop. Er zit nog steeds enorm veel rek in hem als speler, in dit dramatische seizoen kan zijn "niet direct een volledige schot in de roos"-transfer er nog bij voor de negativiteit. Ik denk dat hij zijn waarde nog wel gaat bewijzen, heeft er in dit slechte seizoen ondanks vaak wissel gestaan te hebben, toch 11 ingejast.

6 mei 2023 om 14:51

Brobbey is nog steeds een logische transfer.

Die jongen wordt momenteel aan de schandpaal genageld en volledig met de grond gelijk gemaakt, maar indien hij eens 10 wedstrijden 90 minuten lang de kans krijgt volgend seizoen durf ik op zeker te zeggen dat hij met Gimenez gaat uitmaken wie de topscorer van Nederland wordt.

Dat gezeik rondom zijn fitheid doet me een beetje denken aan Frank de Boer en Malen op het EK 2020/1. Hem eraf halen na 60 minuten ‘omdat de data zegt dat hij niet langer kan spelen’, terwijl Malen aangaf gewoon door te kunnen. Zag je ook bij Brobbey in de bekerfinale, ineens staat hij er 120 minuten en is hij gewoon je beste man zo’n beetje.

6 mei 2023 om 15:16

Zana toffe reactie man, waarop je wel vaker te betrappen bent! Helemaal eens.

6 mei 2023 om 15:42

@florisjak: Ajax had een spits nodig. Brobbey was een jongen die van Ajax kwam, binnen Ajax als een groot talent gezien werd en jong genoeg om er over een jaar of twee een leuke transfersom aan over te houden als hij zijn potentie waar maakt.

Of je het vanwege de manier waarop hij vertrok moest doen of verder moet kijken is een andere discussie, maar als je emotie buiten beschouwing laat is het gewoon een logische keuze geweest.

6 mei 2023 om 16:01



Logisch in de zin dat je als Ajax zijnde een spits nodig had na het vertrek van Haller. Je kan dan kiezen voor:

1. Brobbey die de club, competitie en taal kent. Het seizoen ervoor toch belangrijke doelpunten heeft gemaakt, en nog een leeftijd waarmee je als club zijnde nog flink aan kan verdienen.

2. Een onbekende spits waarvan het maar de vraag is of het gaat uitpakken. Voor hetzelfde geldt als je de spits-versie van Bassey gehaald.

Hoe dan ook, Ajax was sowieso veel geld kwijt geweest aan een spits.

6 mei 2023 om 15:41

Ik had ook wijndal liever niet gezien (mocht het nog na te gaan zijn, dat zei ik ook toentertijd). En wat hij verder zegt, is toch eigenlijk best logisch allemaal over de technische staf en de RvC? Natuurlijk een fors gehalte van mosterd na de maaltijd, maar hij heeft zelf ook in die positie gezeten dus weet uit eerste hand hoe het wel en niet zou moeten bij transfers.

Een beetje herhaling van zetten met het vorige interview.

Hato aanhalen - hoewel deze jongen vorige zomer net 16 was en nog niet in beeld- om je punt te maken

6 mei 2023 om 14:22

Klopt. En een zwaluw maakt nog geen zomer. Sluit me bij je aan NJfromVOL.
Tevens leek de chemie tussen Blind en de fans al een tijdje weg

6 mei 2023 om 14:26

Chemie met de supporters is toch vrij irrelevant als bestuurder? Sure, je moet niet extreem gehaat zijn, maar Danny Blind werd ook absoluut niet de Arena uitgejaagd door supporters. Het was meer een: "oh, hij zit weer ergens"-reactie. En als je het over Daley Blind hebt, dat is dezelfde man die tijdens Ajax-Vitesse 90 minuten en langer luidkeels toegezongen werd toen hij op de bank belandde. Het was alleen maar Blind, Blind, Blind.

Danny, heb je nog een potje mosterd staan? Lekker, voor je weet wel: na de maaltijd.

Was gebleven en had er wat aan gedaan.

Ajax heeft in alles gigantisch gefaald bij Ocampos. We moeten niet vergeten dat Ocampos gekomen is omdat de RvC de aankoop van Ziyech eerst heeft tegen gehouden. Dat ging om misschien een 25-30 miljoen maar dan had je ook zekerheid van kwaliteit gehad en iemand die gewoon precies weet wat Ajax is en verwacht. Maar in totaal is Ajax zoveel kwijt geweest aan een totale mispeer Ocampos die overigens ook niet serieus een kans heeft gehad van Schreuder en dan te bedenken dat z'n salaris gewoon nog door Ajax betaald wordt.

6 mei 2023 om 14:11

Kostte uiteindelijk toch alleen "maar" de huursom van 4 mln?

De RVC hield de aankoop van 20 mln (transfersom, dus ex. salaris) tegen.

6 mei 2023 om 14:17

Huursom is 4 miljoen, zijn salaris is ook nog eens 4 miljoen. Dus aan Ocampos is Ajax 8 miljoen kwijt geweest en heeft hij precies niets opgebracht. Ik had dan liever een lekkere tekenbonus voor Ziyech gezien, die bovendien zo'n 7 jaar nog van waarde kon zijn voor Ajax.

6 mei 2023 om 14:20

Wow ... ik rekende alleen de 4 mln.

Mijn god dit was idd een aardige mispeer dan (was ie natuurlijk voor 4 mln ook, maar dat is nog enigszins te overzien)

6 mei 2023 om 14:25

Ja, haha, dit moeten we maar niet te vaak doen. Zo zie je maar dat onze clubs in geval van financiële crises veel creatiever zijn en dat het dan via eigen filosofie en herkenbaar voetbal het beste in ons naar boven haalt.

6 mei 2023 om 14:14

Ziyech was de komende vijf seizoenen je sterspeler geweest. Rulli, Rensch, Timber, ?, Wijndal, Alvarez, Blind, Berghuis, Ziyech, Tadic en Bergwijn zou een heerlijk team zijn geweest. Blind zou met Alvarez naast zich een prima controlleur zijn en ik denk dat Wijndal in een goedlopend Ajax wel in vorm zou geraken. Een beetje zoals Blind een tijdje naast Alvarez stond begin 2021 tegen Lille en PSV en hoe Wijndal in een goedlopend AZ een goede wisselwerking had met Karlsson en Idrissi. Alleen een centrumverdediger miste je dan nog.

6 mei 2023 om 15:10

Blind op het middenveld en ambities hebben in de Champions League? Dat was natuurlijk nooit goed gegaan. Hedendaagse voetbal vraagt om fitheid en zelfs op de back positie had die daar moeite mee. Je zou echt compleet overlopen worden dan.

Dacht even dat scholletje het voor Ocampos ging opnemen, maar nee gewoon de gebruikelijke open deuren intrappen!

Je kan beter aan het handje van Van Gaal meelopen en RvC en Ajax achterlaten en dan nu vanaf de zijlijn kwekkeren. En laatst nog gewoon Ajax de rug toekeren. Sorry, daar kan ik geen respect voor opbrengen. Een beetje laf om zo na te trappen.

Ajax moet volgens hem meer inzetten op de jeugd maar naast vos en hato loopt er gewoon bar weinig rond in de jeugd/jong ajax. Dat is niet erg. Het kunnen niet altijd wereld lichtingen zijn. Maar dat wil zeggen dat de doorstroom gewoon iets minder is en dat je aankopen moet doen. De aankopen waren uiteindelijk niet goed maar de aankoop van wijndal is gewoon niet heel gek. International, bewezen in de sub/top en gaf vorig jaar nog 10 assists. Dat hij uiteindelijk niet rendeert is gek maar de aankoop an sich is toch helemaal niet gek. Maargoed nogmaals. Op jeugd inzetten is makkelijker gezegd dan gedaan. Je kunt van baas, vos, hato en fitz-jim niet verwachten dat dat ze het team ineens naar een hoger niveau tillen. Bovendien hoeven aankopen niet altijd duur te zijn. Kijk naar feyenoord. Redelijk wat aankopen maar allemaal helemaal niet duur voor ajax begrippen. Is gewoon een kwestie van goed scouten

Maar wat is het verschil met het aantrekken van Daley Blind en Dusan Tadic dan? Die kwamen toch ook eind 20 bij Ajax? Ook geen restwaarde meer etc en kosten beiden ook miljoenen?

6 mei 2023 om 14:39

Precies, daar moest ik ook aan denken. Vooral Tadic, dan geen 20mln maar zo'n 12mln, maar toch een flinke transfersom eb geen restwaarde. En kijk waar die ons gebracht heeft. Garanties heb je nooit, maar als je ervan overtuigd bent dat een speler het verschil kan maken valt zo'n transfer gewoon te overwegen. Helaas pakt het met Ocampos verkeerd uit, dat kan een keer gebeuren. In dit geval wel gelukkig dat er geen 20mln is uitgegeven.

6 mei 2023 om 16:06

Tadic en Blind kwamen in een periode waarbij er gekeken werd wat er nodig was om ook in Europa mee te kunnen doen, en bij Ajax ontbrak er gewoon heel veel ervaring. Het was een hele talentvolle groep met jongens als De Ligt, Frenkie, Van de Beek en Neres, maar niemand met ervaring op het hoogste niveau.

Toen Blind commissaris was zat Ajax ook jaren lang achter een enorm dure Bergwijn aan. Zat die dan geen jeugdspeler in de weg? Kijk naar Ünüvar...

Blind is enorm bezig z'n straatje schoon aan het vegen. Toen Blind in de RvC zat betaalde Ajax ook dik zeven miljoen euro voor een speler als Labyad. Aangezien die nooit een lange reeks basisspeler is geworden heeft hij feitelijk ook allerlei jeugdspelers in de weg gezeten. Aangezien Wijndal niet moest komen omdat Ajax de 16-jarige Hato had, waarom moest Labyad komen met de 16-jarige Hansen die er toen aan zat te komen?

Wat een lapzwans, die Blind. Commentaar leveren op het beleid van Ajax is prima, ze zijn niet bepaald foutloos geweest (om een understatement te gebruiken). Maar om zelf te weigeren plaats te nemen om actief iets te veranderen aan gemaakte fouten, dan ben je een zure lapzwans.

6 mei 2023 om 14:51

Ik ben het eigenlijk (vrijwel) volledig met je eens, dat vooropgesreld, maar Bergwijn heeft natuurlijk mogelijk wel nog restwaarde gezien zijn leeftijd en is NL, ook een klein pluspunt.

Alle aankopen van één miljoen moeten kennelijk eerst langs de RvC. Ik vraag me af of die niet vaker gepasseerd zijn met dat hele Ocampos verhaal in het achterhoofd. Of dat er nu mensen zitten die zich simpelweg laten passeren. Uiteindelijk grepen ze in, maar Ocampos is toch wel één van de merkwaardigste Ajax transfers ooit geweest, zo'n dure huur.

Mag deze man uit? Vind zichzelf nogal geweldig en liep alles dwars te bomen wat negatief voor zoontjelief uit kon pakken

In principe was ik wel een voorstander van de komst van Ocampos, maar achteraf gezien is het een hele goede keus geweest om hem niet definitief te kopen. De huursom van 4 miljoen was ook fors, maar het had erger kunnen zijn als hij definitief was gekocht. Overigens doet Ocampos het goed bij Sevilla sinds zijn terugkeer.

Dat Ajax qua ingaande transfers geen beste zaken heeft gedaan, is duidelijk. Maar toch denk ik dat er met een nieuwe trainer een hoop valt te halen uit aankopen als Bergwijn, Bassey, Brobbey, Wijndal en Conceição. Kaplan heb ik nog niet zien spelen voor zijn periode bij Ajax, en bij Ajax heeft hij tot dusver pech gehad met blessureleed maar ik heb (afgaande op verhalen die ik weleens heb gehoord) een positief beeld over hem. Rulli vind ik ook een prima aankoop, maar is helaas kwetsbaar bij hoge ballen en persoonlijk ben ik geen fan van Sánchez en Lucca (gehuurd, verwacht niet dat de optie tot koop wordt gelicht) en Grillitsch was ik ook wel een voorstander van, maar lijkt het ook gewoon niet te worden en ik denk niet dat Ajax de optie zal lichten om zijn contract te verlengen.

Maar ik denk dat je met een nieuwe trainer die een duidelijke visie heeft, een hoop uit deze spelers kan halen. Een beetje zoals ten Hag bij Manchester United had, waar namen als de Gea (vind hem beter dan in de voorgaande seizoenen, ook al maakt hij nog weleens een fout), Dalot, Wan Bissaka, Shaw, Bruno Fernandes (vind hem ook beter dan bijvoorbeeld vorig seizoen) en vooral Rashford opgeleefd zijn sinds de komst van ten Hag.

Moet wel doorgeselecteerd worden bij Ajax. Lucca (optie tot koop niet lichten), Regeer, Grillitsch (optie niet lichten), Sánchez of Rensch en Stekelenburg (contract loopt af) laten vertrekken of verkopen en Álvarez en Kudus zie ik na dit seizoen beide ook vertrekken. In de basiself moet er ook gewoon doorgeselecteerd worden en Tadic heeft dit seizoen gewoon weer goede statistieken, maar het wordt tijd dat hij wordt vervangen en leuk dat hij weer goede statistieken heeft. Maar buiten dat voegt hij niets of heel weinig meer toe aan het spel van Ajax en zijn goals of assists komen misschien 1 of 2x voor in de 5 wedstrijden.

Nu moet er gebouwd worden met Wijndal op linksback (die er dan overheen komt) en Bergwijn op linksbuiten. En ik hoop dat Ajax dan een rechtsback, twee middenvelders, een vleugelaanvaller (rouleren/concurreren met Conceição) en een diepe spits (rouleren/concurreren met Brobbey) haalt en dat verder aanvult met spelers als Hato, Aertssen, Fitz Jim, Vos, Misehouy en Godts.

Rulli
Khellven
Timber
Bassey
Wijndal
Larsson
Spierings
Conceição
Berghuis
Bergwijn
Brobbey

Hij heeft denk ik wel een punt over de communicatie binnen Ajax.
Was het in het begin met Overmars dat hij juist geremd werd door de RVC bij aankopen, nadat Overmars meer bevoegdheden kregen ging het pas lopen bij Ajax. En ik denk toen Overmars weg viel er toen een soort vacuüm is ontstaan , wie is er nu verantwoordelijk over de aankopen. Het lijkt er op dat er meerdere mensen hun eigen ding gingen doen.

Is het danny blind week?

En waarom is dat zinnetje met 'mijn zoon' er nou weer uitgelicht? Dat mag niet? Daley IS toch zn zoon? Wat n kinderachtig gedoe.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren