Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

AZ heeft met 8-voudig international Seiya Maikuma eerste aanwinst voor komend seizoen binnen

Laatste update:

AZ heeft met Seiya Maikuma de eerste aanwinst van deze zomer definitief binnen. De 26-jarige rechtsback komt over van het Japanse Cerezo Osaka, en tekent een contract tot medio 2028 in het AFAS Stadion. Met de komst van Maikuma lijkt AZ zich alvast voor te bereiden op een vertrek van Yukinari Sugawara.

Op de clubwebsite van AZ reageert Maikuma op zijn overstap. "Ik heb erg veel zin om voor de fans in dit stadion te mogen spelen. Ik heb veel geleerd bij mijn vorige club en heb me daar goed kunnen doorontwikkelen. En ik kreeg zelfs de kans om voor het Japanse elftal uit te komen”, aldus Maikuma, die ook nog even ingaat op zijn landgenoot Sugawara. "Hij stuurde mij een berichtje toen ik in Japan was. Ik hoop hem hier snel te zien in Nederland."

Ook Max Huiberts, de directeur voetbalzaken van de Alkmaarders, is blij met de komst van Maikuma. “Hij was beschikbaar als concurrent voor de positie van rechtervleugelverdediger. Met de verwachting dat Yukinari Sugawara waarschijnlijk een stap gaat maken, was het goed om daar alvast op in te spelen." Sugawara ligt nog een jaar vast bij AZ, maar maakt deze zomer zeer waarschijnlijk een transfer.

"Ik denk dat Mike zeker ook veel gelijkenissen heeft met Yuki”, gaat Huiberts verder. “Hij is aanvallend ingesteld. Comfortabel aan de bal. Misschien zelfs in het verdedigende deel nog iets volwassener. Hij zal de concurrentie aan moeten gaan met Denso Kasius. Die hebben we vorig jaar ook naar AZ gehaald en die heeft ook veel kwaliteit, dus dat wordt een interessante strijd."

De rechtsbenige Maikuma, die 1,79 meter lang is, speelde sinds begin 2022 bij Cerezo Osaka. Die club staat momenteel op de zesde plek in de J1 League, het hoogste niveau van Japan.

Cerezo Osaka speelde dit seizoen tot dusver 23 wedstrijden. In 17 daarvan kwam Maikuma in actie, waarvan 16 als basisspeler. Tijdens 7 wedstrijden droeg hij bovendien de aanvoerdersband.

Maikuma, die nog tot medio 2026 vastlag in Osaka, maakte in september afgelopen jaar bovendien zijn debuut voor Japan. Inmiddels staat de teller voor de verdediger op acht interlands.

Altijd op de hoogte blijven van het belangrijkste voetbalnieuws? Word nu lid van het Voetbalzone WhatsApp-kanaal!

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Ajax traint onder Farioli
Reacties

Leuk! Ik ken deze speler niet maar weer een Japanner is zeker geen straf. Dat hij meerdere malen als international heeft gespeeld, zegt wel iets over zijn niveau. Japan is geen misselijk niveau meer tegenwoordig

Deze transfer hing al een tijdje in de lucht, maar daar word hier (gelukkig) niet zoveel aandacht aan besteed.
Deze jongen heeft vaak om en om met Yuki in het nationale elftal gespeeld dus heeft al een redelijk goed niveau.
Verder hoef ik weinig toe te voegen over Japaners/Aziaten in de eredivisie, die klagen nooit en geven altijd 100%.
Nu wachten tot er berichtgeving over een nieuwe spits komt, toch wel iets belangrijker.

Volgens Bentancur verandert er dus niks.

On topic: creatieve scouting, nooit zien spelen deze gozer, maar een international van Japan dan ben je waarschijnlijk geen koekenbakker

21 juni 2024 om 12:48

Ik ken hem ook niet, maar bij deze transfers heb ik soms ook het idee dat het juist niet creatief is en dat een club bijna denkt: de vorige Japanner op rechtsback was een succes, dat moeten we nog eens proberen. Zo kwam het bijvoorbeeld in de Eredivisie tijd ook wel eens over bij VVV met de Japanners en Nigerianen. Heb dat wel eens vaker gedacht, maar kan me zo snel even geen ander voorbeeld voor de geest halen.

21 juni 2024 om 12:54

Hoeft ook niet creatief te zijn maar wel goed. En dit lijkt me een aankoop die goed is. Japans international, 26 jaar in de kracht van zijn voetballeven. Als je de markt daar goed kent is het juist heel slim om daar verder te zoeken.

21 juni 2024 om 13:01

Dat heeft er waarschijnlijk meer mee te maken dat daar scoutingsnetwerken zijn opgezet net zoals in Scandinavië. Dan haal je daar ook de meeste spelers vandaan, omdat je over die spelers en competities gewoon de meeste kennis hebt en dus het beste weet of ze passen of niet. Dan kan je ook een scout naar Zuid-Amerika sturen, maar dan duurt het gewoon best even voordat ze alle nodige kennis hebben.

Ken deze speler niet, maar vind Japanse-spelers altijd goed. Heb ik trouwens ook altijd met Zuid-Koreaanse spelers. In vrijwel alle gevallen spelers die niemand kent, maar vaak blijven het ook hele goede spelers met een zeer goede mentaliteit, werkethiek en techniek te zijn. Verdedigend goed en aanvallend goed, ongeacht hun positie doen ze altijd hun ding.

In het verleden hebben we natuurlijk spelers uit Park, Young Pyo, Yoshida, Honda, Itakura, Doan en Ono in de Eredivisie gehad, momenteel Sugawara en vast nog wel een paar die ik vergeet. Ajax heeft een paar maanden geleden een samenwerkingsverband afgesloten met Gamba Osaka, en ik hoop eigenlijk dat er op termijn een aantal spelers vanuit Japan zullen komen. Gamba Osaka is ook wel een club de prima spelers opleiden, maar hoop ook dat Ajax bij andere clubs in Japan rond zal kijken. Lopen ook genoeg goede spelers rond, zoals Hosoya, Kawasaki, Ito (niet die waar Ajax vorig jaar interesse in had en vorige week naar Bayern München is vertrokken), Sano en Kawamura.

Kawasaki, Ito en Sano zouden nog best wel goede opties voor Ajax kunnen zijn. Alle drie zijn dat defensieve middenvelders, en zou als Ajax-zijnde zeker naar een nieuwe 6 kijken gezien ik Tahirovic geen 6 vind, Henderson ook niet, Mannsverk bij wie ik twijfels heb en Vos die er nog niet klaar voor is.

21 juni 2024 om 14:54

Je begint sterk, maar het heeft geen nut hier te gaan bespreken welke Japanners naar Amsterdam zouden kunnen gaan. Maikuma is gekocht door Az.

ON: Ben erg benieuwd, ziet er op beelden aanvallend iets minder sterk uit, terwijl dat van Sugawara de enige goede kracht is. En ook al 26, dus die ga je niet meer voor heel veel kunnen verkopen na 2/3 jaar.. M'n gevoel is dat Kasius deze concurrentieslag wel gaat winnen.

Graag ook een goede linksback, want Mees de Wit en Wolfe hebben tot nu toe geen overtuigende indruk gemaakt.

Concurrent van Kasius? Als dat zijn niveau is, dan gaan we niet veel aan hem hebben

21 juni 2024 om 13:08

Heel ander type speler dan Kasius. Kasius moet het vooral van z'n loopvermogen en snelheid hebben, deze jongen is vooral verdedigend sterk en komt bij Osaka in balbezit als extra middenvelder te spelen zoals Stones dat twee seizoenen terug bij City deed. Dit is ook geen jongen die enorm veel doelpunten en assists op z'n naam weet te schrijven, maar vooral defensief voor extra zekerheid zorgt.

Japanners geven altijd alles op de voetbalveld. Dit komt dus wel goed! 💯💪🏼

Ben benieuwd, toch iemand die niet veel wedstrijden heeft gespeeld (74 eerste niveau, 74 tweede niveau, en 32 bekerwedstrijden). En hij wordt bijna 27. Yuki zit al bijvoorbeeld op bijna 200 wedstrijden voor Az (198), 25 bij Nagoya grampus en 12 voor jong az. En hij is pas bijna 24 jaar. Maar misschien wel een laatbloeier. Schijnbaar wel de beste rechtsback van de J League.

21 juni 2024 om 13:06

Aan de andere kant is Yuki ook wel op heel vroege leeftijd al naar Alkmaar gekomen. Die potjes voor Nagoya Grampus zijn al op z'n 16e gespeeld geloof ik. Denk eerder dat Yuki een enorme uitschieter naar boven is dan dat deze Maikuma er echt eentje naar beneden is. Heb goeie verhalen over deze jongen gehoord, wel een ander type rechtsback dan Yuki, maar zoals je zelf ook al zegt, schijnt de beste uit Japan te zijn momenteel. Enorm benieuwd hoe hij het gaat doen.

21 juni 2024 om 13:51

Ja precies, dus aan hem zullen ze niet veel verdienen in het nabije toekomst. Aan de andere kant is die ook recentelijk Japans international geworden en voegt die wel wat leeftijd toe aan deze jonge selectie.

21 juni 2024 om 14:11

Ik kan me ook niet voorstellen dat hij veel heeft moeten kosten. Inderdaad wel fijn om wat ervaring aan de selectie toe te voegen, zijn momenteel toch vooral jonge gasten met Clasie als een van de weinigen met ervaring. Je moet ook niet altijd willen verdienen aan spelers. Als deze jongen de komende jaren een goede bijdrage weet te leveren en je hem voor het aankoopbedrag weer weet te verkopen heb je een prima deal gehad.

Reageer