Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ajax lijkt met detail over persconferentie te hinten op verrassende basisplaats

Laatste update:

Sivert Mannsverk lijkt zich donderdagavond op te kunnen maken voor een basisplaats bij Ajax. De Amsterdammers laten weten dat de 21-jarige Noor woensdagavond om 17:45 uur samen met trainer John van ‘t Schip aanschuift voor de persconferentie in aanloop naar het uitduel met FK Bodø/Glimt.

Mannsverk speelde de afgelopen seizoenen in Noorwegen voor Molde FK en kent Bodø/Glimt daardoor als geen ander. Het kan voor Van ‘t Schip een reden zijn om de voorbereidende persconferentie samen met Mannsverk bij te wonen, maar doorgaans wordt er gekozen voor een speler die een dag later ook daadwerkelijk aan de aftrap verschijnt.

De controlerende middenvelder maakte afgelopen zomer voor zes miljoen euro de overstap naar Ajax. Ondanks hoge verwachtingen had hij zich waarschijnlijk een ander begin in Amsterdam voorgesteld.

Mannsverk werd al na een helft gewisseld bij zijn debuut tegen FC Twente, waarna hij door een voetblessure liefst vier maanden uit de roulatie lag. De Noor maakte onlangs na ruim vier maanden zijn rentree bij de beloften. Mannsverk deed begin deze maand als invaller een klein half uur mee met Jong Ajax tegen Jong FC Utrecht (0-1 winst).

Onder toeziend oog van John van ‘t Schip speelde hij vervolgens ook een uur tijdens de zege op MVV Maastricht (3-0). Afgelopen vrijdag deed de zomeraanwinst voor het laatst wedstrijdritme op bij de beloften tijdens een nederlaag op bezoek bij TOP Oss (2-1).

Dankzij twee hele late treffers van Branco van den Boomen en Steven Berghuis voorkwam Ajax vorige week donderdag een blamage tijdens het heenduel met Bodø/Glimt (2-2). Afgelopen zondag liep het in de Eredivisie in extremis averij op tegen NEC, dat met een late gelijkmaker voor nieuw puntenverlies bij de Amsterdammers zorgde (ook 2-2).

Na afloop van het duel met de Nijmegenaren liet Van 't Schip al doorschemeren dat hij zijn basisopstelling mogelijk flink gaat omgooien om de schwung terug te krijgen. "Dingen rigoureuzer veranderen komt dichterbij." Het maakt een basisplaats voor Mannsverk aannemelijker.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dit zou ik toejuichen. Naast Henderson. Want Taylor en Tahirovic komen zwarar tekort voor ajax 1.

21 februari 2024 om 12:49

Zou het niet kunnen dat Mannsverk de enige Noor in de selectie van Ajax is en daarom mag aanschuiven op de persconferentie ? Ik heb nog niets van hem gezien waarvan ik denk ja; jij mòèt spelen(alleen wat slidings) Bij Jong was hij ook niet aantoonbaar beter dan Fitz-Jim of Vos, Kaplan bijvoorbeeld heerste echt achterin en liet zien te goed te zijn voor de KKD. Dat zie ik bij Mannsverk niet. Ik hoop dus gewoon dat Branco fit is en daar heb ik eigenlijk wel vertrouwen in.

21 februari 2024 om 12:53

Om eerlijk te zijn heb ik helemaal niks van Mannsverk gezien. Dus geen idee wat zijn niveau is. Ik weet alleen wel dat ik klaar ben met zowel Taylor als Tahirovic.

21 februari 2024 om 13:06

Ik ben ook klaar met die twee , dus zelfs met Mannsverk zou ik tevreden zijn. Maar verwacht er aub niet teveel van. Er doen een hoop mensen alsof hij de nieuwe Frenkie is, en hij heeft er misschien ook wel een klein beetje van weg, maar zo sierlijk als frenkie loopt en speelt zo lelijk oogt het bij Mannsverk. Verdedigen lijkt hij wel te kunnen, ik heb een aantal aardige balveroveringen gezien. Toch ga ik ervan uit dat Branco gewoon gaat starten. Heeft nu twee keer ongeveer een half uur gespeeld en hij leek fit en pijnvrij te spelen. Wanneer Branco niet kan zie ik nog liever Vos.

21 februari 2024 om 13:47

Vos zit niet eens bij de selectie dacht ik. En presteert ook helemaal niet goed bij Jong Ajax. Hopen op Branco dus.

21 februari 2024 om 14:35

Is Mannsverk wel goed genoeg dan?

Ik heb hem maar 45 minuten gezien tegen Twente, daar was hij zeker niet best. Dat hij, terwijl hij er net een paar dagen was, niet uit de verf kwam in een niet ingespeeld team vond ik niet vreemd en daar kon hij niets aan doen. Wat daarnaast bij mij is blijven hangen is dat hij in die 45 minuten op allerlij punten werd afgetroefd door het middenveld van Twente. Fysiek kwam hij te kort, draaide vaak de verkeerde kant op, simpele ballen die niet aankwamen e.d., dat had verder niet veel te maken met spelen in een nieuw team. Het waren maar 45 minuten, dus misschien zat hij die wedstrijd wel niet lekker in zijn vel of had hij last van spanning bij zijn debuut voor Ajax, heel hoopgevend waren ze in ieder geval niet.

Bij Mannsverk heb ik gevoel dat, omdat de rest zo tegen valt, hij door zijn blessure veel groter en beter gehoopt wordt dan hij daadwerkelijk is en ben bang dat we, ondanks dat ze tegenvallen, toch het seizoen uitspelen met Taylor en Tahirovic. Niet omdat zij zo goed zijn, maar omdat de rest, waaronder Mannsverk nog minder zijn.

Overigens denk ik dat hij daar vooral zat omdat hij een Noor is en niet omdat hij in de basis gaat starten.

21 februari 2024 om 14:40

Mannsverk werd door meerdere kenners van het Noorse voetbal een van de grootste talenten en de beste speler van die competitie genoemd. Laten we hem gewoon de kans geven en hem niet affikken op drie matige kwartieren tegen Twente waar het gehele team werd overlopen.

21 februari 2024 om 14:48

Maar we hebben Mannsverk nog niet zien spelen Tinus88. De vraag is dus of van den Boomen zou moeten spelen of Mannsverk. In ieder geval hoop ik nu dat het klaar is met zowel Taylor als Hlynsson voorlopig. Dan ga je er vanuit dat Berghuis terugkeert in de basis, en dat hij dit keer dan ook bereid is vuile meters te maken. Dan heb je in de spits Brobbey en op rechstbuiten Berghuis. Is vervolgens de vraag wie je linksbuiten en op nummer 10 zou moeten zetten. Ik heb werkelijk geen idee. Wat een armoe eigenlijk. Wellicht dan toch maar 4-4-2 gaan spelen. Of gaat het worden Henderson, van den Boomen en Mannsverk op de nummer 10?

21 februari 2024 om 14:50

Eens Tinus en laten we ook niet voorbij gaan aan het feit dat Twente het in topwedstrijden in eigen huis zeer goed voor elkaar heeft en zowel Feyenoord als PSV op het middenveld zich ook geen raad wisten met de intensiteit die de Twente spelers in die wedstrijd gooide (was af en toe ook zeker ook over het randje qua felheid).

Het is dat Hilgers besloot een poging te ondernemen om Lozano zijn been doormidden te zagen want tot dat moment had PSV het heel erg moeilijk. En Feyenoord verloor die pot ook gewoon en speelde een van de slechtste wedstrijden tot nu toe dit seizoen in de Grolsch Veste.

Het zou wel heel voorbarig zijn om Mannsverk op die 45 minuten al af te schrijven.

21 februari 2024 om 15:57

@tinus88 Ik zeg ook niet dat we Mannsverk na 45 minuten af moeten schrijven. Het lag zeker niet alleen aan hem, hij had meen ik net 1 training mee gedaan, net als een paar andere spelers, en het was in mijn ogen een grote fout van Steijn om die allemaal direct op te spellen. Alleen, die 45 minuten geven ook zeker geen eenleiding om direct een versterking in hem te zien.
Ik zie ook wel dat Taylor en Tahirovic niet goed genoeg zijn, ik ben alleen bang dat die niet zomaar alles onder zowel Steijn als van 't Schip speelden, maar dat ze ook alles speelden omdat de overige spelers net zo veel of nog meer (misschien andere) te kortkomingen hebben.

Natuurlijk stond hij bekend als top talent in Noorwegen. Maar datzelfde gold voor Forbs in Engeland en Mikautadze in Frankrijk. En ondanks zijn status als toptalent vond Feyenoord hem een jaar eerder, voor 1/3 van de prijs die Ajax betaalde, niet goed genoeg. Dan mogen we toch ook best de verwachtingen rond deze jongen een beetje temperen?

Aan hem om te laten zien dat hij wel goed genoeg is, en die kans hoort hij ook zeker te krijgen op een middenveld waar al maanden niemand echt heeft weten te overtuigen. Ik val meer over het idee dat hij zeker beter is dan de spelers die er nu staan, en dat kan, er is alleen niets waar de dat uit echt zouden kunnen opmaken.

21 februari 2024 om 17:42

Ik vind Mikautadze en Forbs nog steeds goeie spelers en ik geloof in ze, maar zolang we absolute middelmaat als Martha en Banel de kans blijven geven, spelers die nooit een meerwaarde voor het eerste zullen worden, boven Forbs en Mikautadze wordt het lastig. Forbs krijgt dr kans niet en Mikautadze is derde spits. Gewoon matig dat ze hem hebben gekocht wanneer je al Brobbey hebt en ook Akpom nog aantrekt. Ik durf hier de voorspelling wel aan dat zowel Forbs en Mikautadze minimaal de Europese subtop halen. Daar ben ik echt van overtuigd. Ze passen wellicht niet bij Ajax, dat kan. Maar talent hebben ze zeker.

Ja, ik snap je laatste alinea. Maar hij heeft 45 minuten meegedaan in een van de lastigste potten van het seizoen terwijl hij pas een week aanwezig was, zijn teamgenoten letterlijk nog moest leren kennen en de taal niet spreekt. Het wordt die jongen ook wel onmogelijk gemaakt op dat moment. Helemaal in dit elftal.

21 februari 2024 om 18:04

Je kan toch niet zeggen dat Forbs geen kansen krijgt. Die jongen speelt wekelijks, vaak als invaller, maar ook in zijn langere inval beurten heeft hij niets laten zien Martha en Banel zijn het inderdaad ook niet, maar als iemand na twee derde van de competitie nog niet levert, al was het vaak als invaller, is het toch niet gek om iets anders te proberen.

De verhalen die uit Ajax, en de selectie, en de mensen rond de club kwamen, via de verschillende club watchers (niet alleen die van de Telegraaf) over Mikautadze zijn toch dat hij technisch wel heel matig is.

Geen idee waar Forbs en Mikautadze uitkomen. Maar Tahirovic kon afgelopen winter naar Freiburg als je de verhalen mag geloven, als je dat soort clubs ziet als subtop kunnen ze best naar zo'n club. Ik geloof alleen niet dat ze echt gaan slagen bij clubs die je bijvoorbeeld in de knockout fase van de Europa League verwacht.

21 februari 2024 om 18:21

Ik zou een jongen als Forbs gewoon eens langer de kans geven. Hij is misbruikt op rechtsbuiten. Hij heeft prima overzicht en is wellicht geen speler die bij Ajax past. Maar ik vind dat we hem amper tot niet de kans echt hebben gegeven. Zelfde geldt voor Sosa. Zolang Bergwijn er niet is heb je geen betere linksbuiten en Sosa is altijd onze beste linksback.

Ik vind het normaliter niet gek om dan wat anders te proberen maar in deze situatie wel. Martha is bij JA back geworden doordat toen al bekend was dat hij het als buitenspeler nooit zou maken. Een half jaar later staat hij op een buitenpositie in het eerste. Voor Banel geldt hetzelfde. Dat we dat soort jongens de kans geven boven talentvolle jongens als Forbs, ondanks dat hij het ook nog iets echt langdurig laat zien, is mijns inziens echt een schande. Slaat nergens op.

Mikautadze zie ik als spits. Niet als een technisch, begaafde buitenspeler. Dat kon en kan hij niet. Brobbey is ook technisch belabberd maar wel echt een enorm talentvolle spits. Mikautadze is als spits gehaald op een positie waar we onze beste speler hebben lopen en ook nog Akpom voor 14? miljoen euro voor was gehaald. Gewoon een totaal nutteloze aankoop.

Ik zie Freiburg niet als Europese subtop. Mikautadze en Forbs eindigen bij teams als Sevilla, Aston Villa, Marseille, Lyon, Dortmund, Spurs, etc. Die voorspelling durf ik wel aan. Die jongens hebben voldoende potentie.

21 februari 2024 om 19:15

London Calling:

Ik begin onderhand het gevoel te krijgen dat ik de Forbs fanclub hier run met hoe vaak ik die jongen hier aan het verdedigen ben maar daar gaan we weer 😂

Je zegt dat Forbs niet levert en dat hij niks laat zien. Ik heb in een eerder topic even de statistieken erbij gepakt. Forbs heeft in 780 minuten 3 goals en 2 assists bij elkaar gespeeld. Ik vergelijk het even met bejubelde topaankoop van PSV: Noa Lang. 843 minuten, 4 goals en 1 assist. In een PSV dat veel vaker voorin te vinden is en een doelsaldo heeft van +60 vs. Ajax dat een doelsaldo heeft van +10.

Ziet het eruit alsof hij over elke bal struikelt: ja. Is hij een speler die meer tot zijn recht komt in de omschakeling: absoluut.

Levert hij niks bij Ajax: nee. Hij doet gewoon precies wat hij kan. De ballen springen weleens van zijn voet maar hij is ook levensgevaarlijk in de omschakeling en heeft een bijzonder goed overzicht om zijn medespelers te vinden.

Je maakt zo'n jongen alleen mentaal kapot door hem af en toe in potjes waar de ruimtes te klein zijn te beoordelen en hem eruit te halen zodra de ruimtes juist groter worden. En je maakt hem al helemaal kapot door jongens als Banel en Martha de voorkeur te geven of je hele speelwijze om te gooien om hem maar niet op te hoeven stellen.

Ik denk ook dat hij geen toekomst heeft bij Ajax omdat hij niet in het spelletje past dat Ajax normaliter speelt. Maar hoe die jongen hier wordt neergezet als een blind renpaard dat nog niks heeft geleverd slaat helemaal nergens op. Hij is op dit moment bij gebrek aan Bergwijn het beste dat je hebt op links.

21 februari 2024 om 19:20

@Tinus

Mikautadze raakt momenteel geen knikker bij Metz. Forbs is een leuke speler voor een counterploeg.

21 februari 2024 om 19:24

@JtjeVtt

Het is denk ik wel relevant om mee te nemen dat Noa Lang wel erg belangrijk in het veldspel is. Houdt constant meerdere spelers bezig en zorgt constant voor dreiging. Kan ook heel goed mee in het positiespel. Dat is niet in statistieken terug te zien.

Forbs is over het algemeen wel een vrij efficiënte speler, maar voegt niets toe aan je veldspel.

21 februari 2024 om 19:32

@Ajax,

Mikautadze komt er wel weer. Daar ben ik niet zo bang voor. Hij is bij Ajax kapot gemaakt. Dat schudt hij vanzelf wel weer van zich af.

Forbs past inderdaad niet bij Ajax. Maar hij heeft wel een aantal dingen waardoor hij prima bruikbaar is. Snelheid, overzicht, zorgt altijd voor dreiging, en hij is absoluut niet zelfzuchtig.

21 februari 2024 om 19:36

Ajax12321: Natuurlijk is dat waar, daarom beaam ik ook dat Forbs over het algemeen niet bij het Ajax spelletje past. Maar we kunnen niet zeggen dat hij niks levert of dat hij niks heeft laten zien want zijn cijfers zijn helemaal niet slecht, vandaar dat ik deze naast Lang leg. Ondanks dat hij dus niet bijzonder veel toevoegt aan het veldspel heeft hij wel gewoon prima cijfers. Een beetje zoals bij Berghuis en ook bij Bergwijn vaak het geval is. Voor mijn gevoel wordt Forbs totaal niet op zijnwaarde geschat hier.

Is wat hij laat zien goed genoeg om de hoge prijs te verklaren? Nee. Is het beter dan zijn potentiele vervangers laten zien. Ja.

21 februari 2024 om 19:39

Het ging bij Mikautadze om zijn techniek als geheel, ook als spits. Niet over hem als buitenspeler.

Sosa is misschien de beste optie op linksback, maar heeft ook bij lange na het niveau niet. Heeft een aardige paas. Speelde niet voor niets degradatie voetbal in Duitsland en zou daar dit seizoen waarschijnlijk 3e keus zijn op de linksback positie. Gij was immers aan het begin van het seizoen zijn basis plaats al kwijt aan de speler die vorig jaar achter hem in de pikorde stond en ze haalden ook een andere back die nu basis speler is. Ik geloof dan ook niet dat het veel beter gaat worden dan wat we nu van hem hebben gezien, zeker in dit Ajax niet. Het ligt zeker niet alleen aan hem dat Ajax constant overlopen wordt, maar dan helpt het niet wanneer je een speler hebt achterin die het niet kan belopen.

Uitsluiten kun je het nooit. Maar over Mikautadze durf ik best het tegenovergestelde te voorspellen. Hij is ook geen super jonge speler meer, op je 23ste mag je er toch wel een keer staan bij een redelijke club, als hij in dit Ajax in negatieve zin op valt op de trainingen dan kun je je best afvragen wanneer hij wel goed genoeg is. Veel spitsen hebben tussendoor wel eens top seizoen, en dan kan hij best naar een grotere club gaan, ik zie hem er alleen vervolgens nooit slagen.

Forbs is een stuk jonger en heeft met zijn snelheid nog een belangrijk wapen, daar zit nog wel rek in. Ik vind het wel mee vallen met zijn overzicht, voorlopig zie ik meer een technisch matige blinde draver. Ik zou alleen niet uitsluiten dat hij daarmee, zeker als hij nog stappen gaat zetten, alsnog een keer bij een grotere club beland. Voorlopig zie ik nog geen talent in hem waarvan ik denk dat hij Dortmund of de Spurs beter gaat maken en verwacht ik eerder dat hij komende zomer een transfer gaat maken dankzij zijn homegrown status naar de middenmoot van de PL waar hij vervolgens op de bank terecht komt om vervolgens na een of twee jaar verhuurd te worden aan een club in de Championship.

21 februari 2024 om 19:45

Tinus

Het is mij wel een raadsel waarom je zoveel vertrouwen hebt in Mikautadze. Wat heb je gezien dat je dit zegt?

Forbs kan vooral bruikbaar zijn wanneer Ajax moet counteren. Of Forbs in laten vallen als de tegenstanders vermoeid raken.

21 februari 2024 om 19:48

Ik vind Bergwijn en Berghuis wel meer toevoegen aan het veldspel dan Forbs. Maar ja zijn statistieken zijn nog wel oké voor een invaller.

21 februari 2024 om 19:58

Ajax12321 Meer, maar ook niet genoeg. Dat lijkt een beetje het mankement bij alle buitenspelers van Ajax te zijn en ik vermoed dat dat ook te maken heeft met gebrek aan aanvoer en correcte aansluiting vanuit het middenveld. Als Hlynsson in betere vorm is komen Berghuis en Bergwijn ook veel beter in hun spel. Er waren overigens een paar potten dit seizoen waar Forbs best prima mee combineerde voorin, voornamelijk vanaf rechts. Maar op rechts heb je alleen weer wat minder aan hem in de omschakeling.

Forbs heeft gewoon zijn waarde. Dus dat hij zogenaamd niet levert, niks heeft laten zien en een blind renpaard is zonder overzicht klopt niet. Ik weet dat jij dat niet zei maar ik reageer vooral daarop in deze discussie.

21 februari 2024 om 20:09

@jtjevtt zijn goal tegen Marseille was prima, maar zijn andere goals waren een intikker op een halve meter voor de goal en de bal waar hij afgelopen weekend over struikelde en waarvan hij zelf niet weet hoe die vervolgens de goal in ging.

Daarnaast zegt zijn rendement toch niet hoe hij voor de rest speelt. Lang is toch veel meer aanwezig in de wedstrijden die hij mee speelde. Misschien zegt het meer over het rendement van Lang of een aantal andere buiten spelers dan over zijn rendement als die te vergelijken zijn.

Hij heeft een wapen en dat is zijn snelheid. Mede daarom heeft Ajax niet zo veel aan hem ze spelen immers 9 vd 10 wedstrijden op de helft van de tegenstander (ze doen het niet goed, maar ze staan er wel). Goed mogelijk dat hij bij een club die meer vanuit de omschakeling speelt beter tot zijn recht komt. Bij Ajax zie ik hem echt niet veel meer doen dan blind rennen en dat hij iets anders zou doen blijkt ook niet uit zijn cijfers.

21 februari 2024 om 20:10

Hij is zeker niet zo slecht als sommigen zeggen. Hij heeft zijn kwaliteiten die bij bepaalde fases of speelstijlen passen (en dus niet als je wil domineren op de helft van de tegenstander). Überhaupt wordt er heel veel overdreven door de gemiddelde supporter om hun punt sterker te laten overkomen.

21 februari 2024 om 20:18

"bij Ajax zie ik hem echt niet veel meer doen dan blind rennen en dat hij iets anders zou doen blijkt ook niet uit zijn cijfers."

Blind rennen is niet 3 goals en 2 assists bij elkaar spelen, ook bij een intikker moet je op de juiste plek staan.

Je refereert aan de laatste goal tegen NEC, zijn eerste name is inderdaad slecht en daardoor raakt hij uit balans maar vervolgens lost hij het goed op door met een soort karatesprong de bal alsnog langs Cillessen te trappen. Het zag er allemaal heel onbeholpen uit maar het was een knappere goal dan je denkt. Die goal is eigenlijk heel exemplarisch voor zijn spel. Hij verprutst het eerst met een slechte balaanname maar vindt vervolgens toch met kunst en vliegwerk een creatieve wijze om dat op te lossen. Veel spelers zouden de bal daar tegen de keeper aanschieten. Kijk 'n maar even terug. Ik heb ook liever een Bergkamp hoor, maar het is wel functioneel wat hij doet.

Daarnaast kun je echt niet ontkennen dat hij af en toe een balletje heel lekker teruglegt voor de goal. Dan kan je een hele prima uiteenzetting neerzetten waar ik het op sommige punten ook zeker wel over eens ben maar die laatste zin klopt niet.

Blind rennen met ondersteunde cijfers zou inhouden dat hij nul goals en nul assist heeft.

21 februari 2024 om 21:01

Hij heeft ook niet veel goals en assists maar ook blinde dravers scoren wel eens een goal. Ik heb de goal vaak genoeg terug gezien en zie vooral iemand die met veel mazzel die bal achter de keeper krijgt en zelf niet meer weet hoe.
Bij 1 intikker op de goede plek staan is toch geen argument waarom hij geen blinde draver zou zijn. Mag het een keer als je zo snel bent.

Hij komt in de rest van het spel ook niet veel voor, geeft bijvoorbeeld per 90 minuten maar iets meer dan de helf van het aantal paasses van Lang en ook nog eens met een lagere paas nauwkeurigheid. Ik zie hem dan ook niet veel ballen goed terug leggen of kansen creeeren. En natuurlijk zit er wel eens een goede bal tussen, maar veel komt er niet uit, omdat hij dus, en dat blijkt wel uit het aantal gegeven paasses per 90 minuten, vooral een draver is en niet iemand die in het spel betrokken is.

21 februari 2024 om 21:46

Ik kan je aanraden de statistieken op Onefootball er even bij te pakken. Een paar boeiende cijfers:

Pass accuracy: Forbs: 78,6% - Lang: 83,1%
Touches per game: Forbs: 467 - Lang: 427
Total crosses: Forbs: 26 - Lang: 18.
Cross accuracy: Forbs: 23.08% - Lang 11.11%
Shot accuracy: Forbs: 58.33% - Lang: 68,42%
Succesful dribbles: Forbs: 19 - Lang: 11.
Duels won: Forbs: 45,10 - Lang 40,98.
Passes per 90 minutes: Forbs: 29.08 - Lang 41.63.

Dat ontloopt elkaar dus helemaal niet veel. Lang valt iets positiever op qua doelpuntbijdrage en Forbs dus juist in het creeren van kansen voor zijn mede-aanvallers. Allen op het laatste punt (hoeveelheid passes) heeft Lang een duidelijk voordeel maar dat is ook niet zo gek in het combinatie spel dat PSV dit seizoen speelt. Daarnaast valt het in de stats ook op dat Forbs veel meer duels aangaat, meer tackles maakt en ook veel meer duels en tackles wint dan Lang. Ook een belangrijk onderdeel in het medespel met je teamgenoten is het meeverdedigen.

Ik kan me voorstellen dat de techniek van Lang vs. Forbs een hoop vertekent als je een wedstrijd kijkt. Maar de statistieken ondersteunen gewoon het punt dat ik hierboven maak. Het ontloopt elkaar niet veel en Forbs is juist met ondersteundende cijfers belangrijker in de aanvoer voor zijn medespelers dan Lang bij PSV.

21 februari 2024 om 22:27

Het is prima dat hij mee terug komt, maar dat deed iemand als Rommedahl ook, Was hij geen simpele draver dan? Die had omgerekend naar minuten waarschijnlijk nog meer goals + assists dan Forbs voor Ajax.

En eigenlijk zeggen jouw eigen cijfers ook al dat hij technisch heel matig is. touches per game is immers gelijk maar veel minder passes waarvan er ook nog eens minder aankomen, hij heeft dus langer nodig om de bal onder controle te krijgen en er iets mee te doen.

21 februari 2024 om 23:06

Tja, je kunt er ook uit oplezen dat hij veel minder passes tussendoor nodig heeft om een voorzet te geven dan Lang en daarbij zijn die voorzetten ook nog een stuk nauwkeuriger dan die van Lang. En dat ondersteunt dus ook weer mijn bovenstaande punt dat hij echt weleens een balletje lekker weglegt voor zijn medespelers.

Maar goed, als je zelfs na dat lijstje niet bereid bent om terug te komen op je punt dat Forbs niks heeft laten zien en niks levert dan weet ik het ook niet meer. Overigens ontken ik nergens dat Forbs een hele matige techniek heeft. Mijn statistieken ondersteunen juist dat hij ondanks dat gebrek aan techniek zich kan meten aan Noa Lang op uiteindelijke inbreng in de aanval.

22 februari 2024 om 00:38

Ik zie het echt niet aan jouw cijfers.
Eerder dus het tegenovergestelde.
Dat er wel eens een bal aan komt is meer de kwaliteit van Brobbey die er nog iets van probeert te maken dan iets anders.
Ik vind zelf de vergelijking met Rommedahl bij Ajax een hele aardige, daar kwam ook wel eens een bal aan waar een spits iets goed mee deed, als je maar genoeg ziekenhuis ballen op Suerez en Huntelaar geeft vliegt er vanzelf alsnog wel een keer een in.
Dat zelfde geld voor Forbs op Brobbey.

22 februari 2024 om 10:35

“Dat er wel eens een bal aan komt is meer de kwaliteit van Brobbey die er nog iets van probeert te maken dan iets anders.”

Zwaktebod dit in deze discussie. Ik pak juist de statistieken die niet afhankelijk zijn van wat zijn medespeler die de bal ontvangt daarna doet. Om een zo neutraal mogelijk beeld te schetsen van de bijdrage van Forbs en Lang aan het aanvalsspel. En voordat je het nog gaat gooien op positiespel van de ontvangende speler, kijk even wie Lang om zich heen heeft staan. Alsof die zich minder goed aanbieden dan Brobbey.

Wat opvalt uit deze statistieken is dat Forbs inderdaad aan de bal minder actief deelneemt aan het spel maar daarin uiteindelijk effectiever is dan Lang (minder passes nodig voor een succesvolle voorzet/assist).

En de statistieken onderstrepen inderdaad zijn matige techniek (veel balcontacten). Iets dat we allemaal ook kunnen zien met onze eigen ogen, ondanks die matige tactiek kan hij zich meten aan een speler als Lang. Uiteindelijk sta je op het veld met 1 doel: winnen. Dat doe je door te scoren, zorgen dat je medespelers scoren en zorgen dat je tegenstander niet kan scoren. Deze statistieken bevestigen dat Forbs net zo veel waarde heeft gehad voor het team als dat Lang heeft bij PSV. Dat zegt mogelijk ook wel wat over hoe Lang het daar doet maar de beeldvorming: blind renpaard vs. geweldige topaankoop suggereert iets anders.

We hoeven het verder ook niet eens te worden over Forbs. Ik krijg het gevoel dat jij buitenspelers alleen maar ‘iets vind toevoegen’ of vindt dat ze ‘het laten zien’ als ze elke bal uit de lucht plukken en controleren met 1 balcontact en daarna strooien met oogstrelende passjes en kaatsen. Dat mag hoor, zeker als Ajacied. Dit is alleen niet echt het seizoen om daar de spelers op te beoordelen. Dan kom je echt van de koude kermis thuis. Je blijft volhouden dat Forbs niks heeft laten zien en blijft dat linken aan die techniek. Dat blijf ik onterecht vinden o.b.v. zijn statistieken.

Op een mooie pot vanavond. Het zou mooi zijn als we weer eens Europees kunnen juichen maar ik heb er een hard hoofd in.

Taylor gaat banken en Branco zal vast nog niet fit genoeg zijn. Dus opzicht een logische vervanger.

Ik zou met 2 verdedigende middenvelders gaan spelen. Maar dan met van de Boomen en Henderson. Mannsverk zou ik nog even mee wachten of wellicht invallen.

21 februari 2024 om 12:32

Ik vond Mannsverk juist heel taakbewust en naar voren spelen. Ik zie hem juist heel graag naast Henderson. En dan van den Boomen op 10. Die moet de passes geven.

21 februari 2024 om 14:53

Geen idee wanneer je Mannsverk taakbewust hebt zien spelen. Hij was dramatisch in de enige 45 mins die hij tot nu toe, tegen Twente, en werd er niet voor niets halverwege uit gehaald en zat vervolgens de volgende wedstrijd op de bank. Hij had toen net 1 training mee gedaan dus dat lag ongetwijfeld niet (alleen) aan hem en Steijn had hem nooit moeten opstellen die wedstrijd, maar hij was aan het zwemmen op het middenveld en werd constant afgetroefd (verloor bijna al zijn duels) en veel ballen kwamen ook niet aan.

Vd Boomen kan eigenlijk niet op 10 spelen. Daarvoor mist hij snelheid, loopvermogen en de handelingssnelheid in kleine ruimtes. Geef je vd Boomen de ruimte, dan heeft hij een fantastische paas. Maar een box to box speler of iemand met diepgang is hij niet en hij is ook geen speler die zich met een actie ruimte kan verschaffen om iets met de bal te doen. Hij heeft eigenlijk maar 1 heel sterk punt, en dat is zijn lange bal, zet je hem op 10 haal je dat weg.

John kan van rigoreus gaan wijzigen, maar het kwaliteitsprobleem blijft. En iedere tegenstander weet dat er iets te halen valt tegen dit Ajax en is extra gemotiveerd.

Europees voetbal halen wordt al lastig zat.

21 februari 2024 om 13:45

Het probleem is dat er totaal geen consistentie is. Even een mindere wedstrijd en Van 't Schip kiest weer voor een ander. Niet dat er zoveel meer uit te halen is hoor, maar dat constante gewissel heeft ook geen zin. Dat toont vooral aan dat je met een trainer te maken hebt die het allemaal niet (meer) weet. Dat gaf hij vorige week ook min of meer zelf aan door te stellen dat er totaal geen balans in de selectie zit. Hij heeft wel gelijk, maar dat wist hij al voor hij eraan begon.

21 februari 2024 om 13:57

Er valt wel degelijk meer uit te halen dan gelijke spelen tegen NEC thuis, Bodo thuis, PEC thuis, verlies bij Hercules uit en Heerenveen uit. Zelfs met dit materiaal is dat gewoon slecht.

21 februari 2024 om 13:57

Eens, ook wel enigzins bijzonder dat hij is aangetrokken als Ajax coach; omdat hij Ajax DNA heeft. Denk dat er heel wat trainers zijn die met deze selectie betere resultaten halen.

21 februari 2024 om 14:24

Ajax12321 - Hoe dan ook ga je met dit Ajax niet consistent presteren. Ik denk dus niet dat het zin heeft om tegenstanders op te sommen. Dit Ajax kan op een goede dag van iedereen winnen, maar heeft zelden een goede dag en bovendien kan het op slechte dagen van werkelijk iedereen verliezen. Overigens vind ik die wedstrijd tegen Hercules geen graadmeter. Dat is gewoon een blunder van jewelste en meer een incident te noemen. Als dat namelijk de standaard was, werd Ajax in de Eredivisie ook scheel getikt tegen degradatiekandidaten en stond het nu stijf onderaan. Dat is natuurlijk niet het geval.

21 februari 2024 om 14:43

Ja eens hoor. En daarnaast heb ik niet het gevoel dat alle ellende specifiek door poppetjes komt. Het is het geheel dat niet draait.

Heb je fellere Cv's die gemakkelijke instappen, dan gaat het middenveld ook beter draaien, maar ook andersom: heb je middenvelder die op tijd terugstappen en druk zetten, dan hebben de Cv's ook meer tijd. Heb je goede vleugels, dan heeft het middenveld ook meer tijd om zich te positioneren en zal een Taylor gemakkelijker uit de verf komen dan bij FC tikkie terug.

De balans is er niet, maar ik heb wel het gevoel dat er meer uit te halen valt dan nu.

Daarnaast vind ik wel (en dat geldt voor eigenlijk voor alle spelers):
Als het spel niet loopt, de balans er niet is, val dan terug op de basis: win je duels, hou het veld klein in verdedigend opzicht. Je zal dan niet alles winnen, maar je krijgt ze ook niet zo gemakkelijk tegen als nu.

21 februari 2024 om 14:48

Als je zo vaak punten verspeelt tegen matige tegenstanders vind ik het opsommen wel degelijk relevant.

Zeggen dat er niet meer uit te halen valt betekent dus eigenlijk dat je zegt dat Schip het maximale uit de selectie haalt. En als je de wedstrijden en opstellingen bekijkt is dat niet het geval.

21 februari 2024 om 15:01

@ajax12321 Ik zou niet weten wie van 't Schip anders op had kunnen stellen. Alle alternatieven zijn/waren of niet of nog slechter dan de spelers die hij opstelde.

Er valt misschien iets meer uit deze selectie te halen maar ook niet heel veel. Ik vind deze Ajax selectie niet (veel) beter dan AZ of Twente, zeker wanneer er van de 2 of 3 spelers die wel goed genoeg zijn nog iemand weg valt, en dan is dit wel ongeveer wat je kan verwachten.

21 februari 2024 om 16:00

Banel voor Forbs is gewoon vreemd. Hlynsson aan de zijkant ook en Tahirovic i.p.v. Fitz-Jim is ook raar. En anders speel je maar zonder buitenspelers. Ik vind de selectie zeker beter dan die van AZ en Twente. Kaplan krijgt ook nooit kansen terwijl hij het hartstikke goed doet bij Jong.

Laten we niet beginnen over het tactische gedeelte..

21 februari 2024 om 17:48

@ajax12321 Hlynsson heeft in jong ook wel eens op de vleugels gestaan, zowel vanaf het begin, maar ook delen van wedstrijden, daarnaast worden creatieve nummers 10 wel vaker op de vleugels gezet, zo is Berghuis daar ook terecht gekomen. Tahirovic i.p.v. Fitz-Jim vind ik zelf helemaal niet raar eigenlijk. Fitz Jim is net zo min goed genoeg en alleen terug gehaald omdat Ajax op dat moment nog maar 3 middenvelders over had. Als Fitz - Jim goed genoeg was geweest had hij geen tijd nodig gehad om zich bij Excelsior in de basis te spelen. Mooi dat die jongen nog stappen maakt, en misschien dat hij in de toekomst wel goed genoeg is, maar dat is hij nu ook niet.

Forbs heeft toch ook niet veel laten zien. Leuk voor de statistieken dat hij een doelpunt maakte afgelopen weekend, maar vraag ook niet hoe, zonder die mazzel goal liet hij ook niets zien. Banel is het ook niet, maar buitengwoon vreemd was het niet.

Kaplan heeft er anderhalf jaar uitgelegen met blessures, en de eerste wedstrijden bij jong Ajax maakte hij ook fouten en was hij niet fit genoeg voor hele wedstrijden. Hij is pas de laatste weken echt helemal fit en speelt nu inderdaad wel goed in Jong.

Ajax had misschien zonder buitenspelers moeten spelen, maar fitte middenvelders hadden ze ook niet de afgelopen maanden. Daarnaast brengt een switch naar alles wat niet 4-3-3 is zo veel onrust met zich mee in Amsterdam dat er alleen maar meer onnodige druk op het team komt. Terecht of niet, maar de F-side en de halve Arena met hen hadden gehakt gemaakt van 4-4-2, evenals alle media.

21 februari 2024 om 19:30

Dat betekent nog niet dat het een goede keuze is want hij rendeert daar gewoon niet. Hlynsson is geen creatieve 10. Het is nog meer een 8 zelfs.

Fitz-Jim had problemen met zijn fitheid. Toen hij fit was speelde hij zich in de basis. Hij speelde ook prima in zijn wedstrijden daar en kon makkelijk mee op ED niveau. Bij JA is hij ook de beste middenvelder en Tahirovic bakt er al een half jaar vrij weinig van. Gewoon een rare keuze dus. Heb niet het idee dat je Fitz-Jim vaak ziet spelen.

Forbs vind ik niet goed genoeg, maar Banel is KKD niveau. Forbs is altijd nog 10x beter. Wederom een rare keuze.

Kaplan heeft nauwelijks fouten gemaakt in Jong Ajax. Speelt zowat elke wedstrijd goed daar. Dan moet je beloond worden zeker als je de niet functionerende verdediging ziet.

Als ze winnen met een andere opstelling als noodgreep dan hoor je niemand. Deed Ten Hag ook. Je gaat toch niet 4-3-3 spelen als dat totaal niet kan? Ik ben 100% voor 4-3-3, maar wel als het kan. Deze wedstrijd kon het duidelijk niet. Je had Mannsverk en Fitz-Jim op de bank en Hlynsson ook nog op de flank die naar het midden kon, dus er waren opties genoeg voor het versterken van het middenveld.

Je hebt lopers nodig, ik zou geen Kenneth Taylor gebruiken op het middenveld. Dan word je zwaar overlopen.

21 februari 2024 om 12:30

Taylor is wel de persoon die de meeste kilometers aflegt dus dat klopt niet wat je zegt.

21 februari 2024 om 12:37

Taylor loopt wel heel veel maar niks van zijn loopwerk zonder bal is functioneel, en hij loopt ook nauwelijks met de bal.

Het feit dat hij bovenaan die lijst staat laat eigenlijk zien dat hij echt geen idee heeft wat hij aan het doen is op het veld qua looplijnen en positiespel.

21 februari 2024 om 12:41

Zijn aanvallende looplijnen zijn vrij goed. Kon je zondag een paar keer zien. De passes kwamen dan alleen niet aan, werd niet gezien of de spelers durfden niet te passen. Als je toen een type Branco erachter had dan kon dat benut worden. Die zat toen alleen nog op de bank.

21 februari 2024 om 12:49

Ben ik helemaal met je eens Ajax12321. Iedereen loopt elkaar nu maar achterna te papegaaien zijn looplijnen niet goed zijn etc. maar afgelopen zondag kon hij wel 5 keer vrij voor de keeper zijn gezet als de pass (goed) werd gegeven. Ik zeg zeker niet dat Taylor fantastisch speelt, maar hij wordt nu aangevallen op van alles en nog wat, soms behoorlijk onterecht.

21 februari 2024 om 13:01

Inderdaad. Hij voegde niks toe zondag, maar hij had wel wat kunnen toevoegen. We hoeven niet te ontkennen dat hij gewoon een paar goede looplijnen had en met een type als Branco had hij best waarde kunnen hebben. Daarom heb ik ook meerdere malen in andere berichten benoemd dat hij alleen rendeert met creatieve spelers om hem heen. Dan komen zijn kwaliteiten pas naar boven (aanvallende loopacties en combineren voornamelijk wat kan met Van den Boomen en Fitz-Jim bijvoorbeeld).

21 februari 2024 om 13:23

Ajax12321: eens en daarom zou ik Taylor dus ook alleen op 10 zetten en niet meer op 8.

Als hij op 8 staat zijn zijn looplijnen helemaal niet goed want dan wordt iets totaal anders van hem verwacht. Dan loopt hij dus ongelofelijk veel zonder dat het enige functie heeft en is hij vooral constant van de ene naar de andere 16 aan het rennen om zijn gebrekkige positiespel en inzicht op het middenveld op te lossen.

21 februari 2024 om 13:26

Hlynsson legt eveneens heel veel kilometers af. Dus er is iemand op het middenveld die dat doet. Daarbij vind ik Hlynsson - als hij aan staat - beter meeverdedigen dan Taylor.

21 februari 2024 om 13:26

Afgelegde kilometers zegt mij persoonlijk niet zo heel veel. Hij is zonder bal echt van belabberd niveau. Veel geleverde kilometers kan ook betekenen dat je je constant verkeerd opstelt en daardoor extra meters moet maken. Wellicht wat flauw, maar afgeleverde kilometers zegt zonder context echt vrij weinig.

21 februari 2024 om 13:40

Ibracadabra99 Ja maar als je dingen doet die niks bijdraagt aan de winst, dan doe je in feite overbodig werk. Net als iemand die keihard werkt, maar nooit zijn werk af krijgt. Hij rent misschien wel veel, maar 0 schoten op doel, 0 assist dan ben je Ajax onwaardig. Hlynsson idem dito, rent als een gek, maar allemaal inefficient als het maar kan. Kijk naar Modric, rent ook veel, misschien iets minder dan een Taylor (ik ken de exacte data niet), maar zo extreem efficient. Van de Beek in zijn gouden tijd bij Ajax. Maakte ook veel kilometers, maar die maakte echt meters daar help je het team mee. Mensen denken oh hij rent 12 km per wedstrijd dus hij is goed ofzo. Maar eindstand gaat het om de prijzen en niet wat voor kleding je aantrekt, hoeveel je verdient en waar je hebt gespeeld en hoe je in de groep ligt. Iemand die presteert en prijzen pakt krijgt altijd voorrang in elk team.

21 februari 2024 om 13:52

Opzich ben ik wel bereid 20km te lopen in die 90 minuten voor dat salaris, zelfs bereid om af en toe een bal in het net te schoppen (weet niet zeker of dat dan ook tussen de palen is).
nb. Henderson en Hlynsson hadden de afgelopen wedstrijden de meeste kilometers

21 februari 2024 om 13:52

Zo kan ik ook statistieken krom lullen

21 februari 2024 om 13:55

@jtjevtt - Men is nu ook wel enorm aan het overdrijven hoor. Taylor is wel duidelijk de kop van jut en ja hij speelt slecht, maar dit zijn duidelijk signalen van een speler zonder zelfvertrouwen. Niet van een speler die er geen zin in heeft.

Met zijn looplijnen en inzet is niets mis, maar hij is duidelijk niet gewend te verdedigen en de huidige trainers krijgen dat er kennelijk niet in. Spelers als Kokcu hadden hetzelfde probleem, maar die leerde het ook in een periode van een paar maanden aan.

21 februari 2024 om 14:00

De 8 positie wordt bij Ajax überhaupt verkeerd ingevuld naar mijn mening. Zelfde geldt voor de 10 positie.

Hoe kan het nou dan dat ook Tahirovic en Henderson weer in enorme ruimtes komen zondag? Puur omdat de teamtactiek totaal niet op orde is.

21 februari 2024 om 14:26

Maar hoe wou jij gaan spelen zonder op andere vlakken enorm in te leveren dan? Je moet met de punt naar achteren spelen om niet volledig overlopen te worden in de omschakeling, maar je kunt ook niet met drie controleurs spelen, want dan is de ruimte naar de aanval immens.

21 februari 2024 om 14:40

Sirius: maar ik suggereer ook niet hier dat Taylor er geen zin in heeft (hoewel hij logischerwijs wel de schijn tegen krijgt door dat gesjok in de omschakeling) ik heb het gevoel dat hij zonder de bal geen idee heeft waar hij moet lopen op het middenveld (en zoals Ajax12321 hierboven aangeeft weet hij dat al een stuk beter zodra hij op 10 staat).

Ik denk eerlijk gezegd dat hij te vaak beschuldigd wordt van luiheid waar het 'm juist meer zit in pure onkunde. Daar kan hij zelf verder ook niks aan doen. Daarom ben ik persoonlijk van mening dat je Taylor gewoon een kans moet geven op 10 met vd Boomen en Henderson achter hem. Maar dan helpt het wel als je twee vleugespelers hebt die wel gewoon weten wat ze moeten doen want met Banel en Hlynsson op de flanken heb je logischerwijs ook niks meer aan Taylor (en zelfs nauwelijks iets aan Brobbey).

21 februari 2024 om 14:41

@ibracadabra99,

Vorige wedstrijd waren dat toch echt Hlynsson en Henderson...

21 februari 2024 om 14:52

Sirius, je moet alleen 1 aanvallende middenvelder hebben i.p.v. 2 en spelen met 2 controleurs.

Ben benieuwd, zijn 1e 45 minuten waren dramatisch.

Hopelijk weet ie deze kans te pakken

21 februari 2024 om 12:29

Is ook wel erg moeilijk oordelen. Die jongen begon in een dramatisch spelend Ajax tegen een tot op het bot gemotiveerd Twente in een kolkende Grolsch Veste. Zijn eerste kans, en hij mocht gelijk na 45 minuten gelijk weer op de bank plaatsnemen. Was vooral een hele slechte keuze van Steijn.

Henderson, Branco en Mannsverk. En dan met de punt naar achteren?

Het lijkt me vooral toch dat hij daar zit omdat hij Noors is, maar ik laat me graag verrassen. Elke pot met Tahirovic en Taylor in de basis is er een te veel.

21 februari 2024 om 12:42

Ik verwacht niet dat Branco al fit genoeg is om een hele wedstrijd te spelen.

Ben zelf ook een voorstander van Mannsverk in de basis. Als je naar de selectie kijkt is dit eigenlijk de enige echte 6.

21 februari 2024 om 13:07

Snap wat je zegt maar dan heb je echt nul diepgang vanaf het middenveld. Ben ook geen fan van Taylor maar welke alternatieven als lopende middenvelders heb je anders nog? Je zou Berghuis op 10 kunnen zetten maar dat is geen loper en dan heb je weer geen rechtsbuiten.

21 februari 2024 om 13:20

padras: ik ben er ook bang voor dat Branco nog niet kan starten maar hopelijk dat Mannsverk in elk geval al meer toe kan voegen dan Tahirovic tegen NEC deed.

Burdy: Henderson kan opzich wel dieper gaan als je hem die taak geeft (dat deed hij ook tegen NEC een paar keer en dat waren gelijk de beste kansen die je creerde). Het is alleen de vraag of Mannsverk en Branco dat verdedigend gezien kunnen opvangen bij een eventuele omschakeling.

Spelen met 2 verdedigende middenvelders en Bobby en Rijkhoff voorop. Berghuis hangend op rechts

De laatste keer dat hij in de basis stond was tegen Feyenoord? Dat was niet echt een succes.

21 februari 2024 om 12:42

Hij heeft toch maar 1 (half) potje meegedaan ? En dat was tegen Twente.

21 februari 2024 om 12:42

Twente. En de enige keer ook. Verder 2x in Jong gespeeld waarvan 1x goed en 1x heel matig. Zie toch liever Branco momenteel, al heeft Mannsverk ook kwaliteiten en potentie.

Te weinig zien voetballen om over te oordelen. Maar beter dan Taylor zal hij vast zijn!

Branco dan maar als invaller voor hem?

Intressante optie, maar ik heb hem onvoldoende gezien om te kunnen beoordelen of dit veel uitmaakt.
Het schijnt een heel groot talent te zijn en v.d. Boomen is nog niet fit genoeg voor 90 minuten dus opzich vrij logisch.

Ik ben vooral benieuwd welke keuzes er gemaakt worden in de verdediging, want zou graag Kaplan willen zien!

Met Sutalo, Kaplan, Mannsverk, Henderson en Brobbey heb je direct wat meer fysiek lopen, waardoor ook corners mogelijkerwijs gevaarlijker worden.
Daarnaast kan je ook meer "vechtvoetbal" spelen en dat kan deze ploeg wel gebruiken.
Misschien zelfs Brobbey of Akpom aan de buitenkant zetten Brobbey kan dan aan de binnenkant spelen en de wisselwerking met Akpom opzoeken

Ramaj
Rensch
Sutalo
Kaplan
Hato
Henderson
Mannsverk
Hlynson
Brobbey
Akpom
Forbs
21 februari 2024 om 14:53

@trobiii,

Akpom is voetballend niet goed genoeg voor de flank, en je gaat Brobbey in zijn bloedvorm absoluut niet uit de spits halen. Daarbij is Berghuis er gewoon weer bij.

Vanuitgaand dat Branco niet fit genoeg is, zou ik toch met hem starten, en kijken hoelang hij het volhoud.

Daarbij lijkt het mij niet slim om Hato uit het centrum weg te trekken. Beter laat je Kaplan op linksback debuteren. Laat Hato Sutalo maar even een tijdje staan, en dan beiden gewoon achterin blijven, en niet continu met corners allebei meekomen waardoor we in de omschakeling weer problemen krijgen.

Mannsverk nu ineens in de basis lijkt me ook echt dom, laat hem eerst eens rustig een paar keer brengen.

Mijn opstelling lijkt mij sterkst mogelijk, bij afwezigheid van Berghuis direct vervangen door Hlynsson, bij afwezigheid van v/d Boomen direct vervangen door Tahirovic

Ramaj
Rensch
Sutalo
Hato
Kaplan
Henderson
Berghuis(10)
v/d Boomen
Banel
Brobbey
Rijkhoff

Alhoewel ik zelf altijd liever een 4-3-3 opstelling de voorkeur geef, juich ik nu een 5-3-2 toe. Laat Sosa maar zien wat hij waard is in deze opstelling. Voorop met Rijkhoff en Brobbey.

We hebben meer defensieve zekerheid nodig. Tegen NEC 14 doelpogingen tegen…. Kan niet waar zijn.

Is Mannsverk met die schamele minuten dan fitter dan van de Boomen? Hoeveel controleurs wil Ajax opstellen? Henderson, Mannsverk, van de Boomen, Tahirovic, …

21 februari 2024 om 12:47

Tahirovic zal vast en zeker niet gaan spelen. Zondag ook weer gewoon heel matig. Henderson - Van den Boomen/Mannsverk - Hlynsson/Taylor zal het vast worden.

22 februari 2024 om 19:17

Helaas is je voorspelling niet uitgekomen. Maar vast vanwege absentie Henderson

22 februari 2024 om 19:32

Jammer inderdaad. Speelt weer als een natte krant. Gelukkig wel 0-1 voor.

Noorse speler die aanschuift bij de persconferentie in aanloop tegen een Noorse club.
Ja dat hint echt heel erg naar een basisplaats inderdaad. Of zou het toch een andere reden hebben?.

21 februari 2024 om 13:03

Zou ook heel vreemd zijn. Heeft nog geen hele wedstrijd gespeeld bij Jong Ajax. 1x goed gespeeld daar, 1x heel matig en heel matig was afgelopen wedstrijd nog. Ik wil Van den Boomen in de basis zien mits fit genoeg.

Dit zegt toch geen fluit, mansverk is Noors.. Bodo is Noors...

Zal dan vast zijn omdat hij Hlynsson op linksbuiten gaat zetten en Taylor doorschuift richting de 10 positie. Dan daarachter Henderson en Mannsverk. Misschien dat daarom Henderson ook iets meer richting de 8 positie gaat en Mannsverk de nummer 6 positie.

21 februari 2024 om 13:16

10 is ook de enige juiste positie voor Taylor is gebleken. Ik heb mijn hoop in hem nog steeds niet verloren. Hij is ook wel een beetje de zondebok, grotendeels terecht, terwijl een hoop andere ook heel belabberd spelen. Net een beetje als destijds met Manolev gebeurde

21 februari 2024 om 13:38

De kritiek op hem is zeker terecht en ook ik zie hem graag voor een tijdje naar de bank gaan, maar het uitfluiten hoort niet.

Tegen Twente was het drama maar daarna er lang uitgezeten. Maar ja Taylor en Tahirovic voldoen toch niet dus waarom niet. Die kerel is een echte nummer 6 en dan heeft die een ervaren jongen zoals Henderson naast zich. Zou het op zijn minst proberen want de hele tijd hetzelfde doen met Taylor helpt toch niet.

Met hem meer balans op het middenveld. Graag met Henderson en Taylor.

Als je kijkt naar de resultaten van Hlynsson en Taylor op bv Footballcritic zijn hun posities niet heel logisch. Hlynsson is een loper, die goed tussen de linies weet te bewegen. Kan wel op 10, maar dan zou je een hangende spits daar moeten plaatsen. Ajax speelt met Brobbey, die staat vast op 9 en heeft niet veel aan Hlynsson. Je ziet aan de statistieken dan ook dat Hlynsson weinig passes in de final 3rd geeft, daar is Brobbey niet bij gebaat. Taylor is ook geen 10, geeft dan iets meer crosspasses, maar niet de man die je daar wil hebben. Ze zijn beide meer een 8, maar verdedigend zijn ze dan ook weer niet heel best, vooral als je kijkt naar hoeveel duels ze winnen per 90 mins.

Op 10 wil je gewoon weer Berghuis zien. Die heeft een ontzettend hoog percentage passes in de final 3rd. Heeft veel errors, omdat er gevaar in z'n spel zit, daarom moeten er mensen achter hem staan die z'n fouten oplossen. Als Berghuis op 10 staat, ben je je RV weer kwijt. Plaats daar Gaaei, eigenlijk een wingback, met een goede pass en zou dan ook best wel RV kunnen staan.

Op 8 zet je Henderson of Branco en op 6 Mannsverk (beetje afhankelijk van hoe hij het gaat oppikken de aankomende tijd). De 8 en 6 positie zijn enigszins uitwisselbaar tussen deze drie spelers. Ik zou uiteindelijk zo'n opstelling maken, beetje out-of-the-box, maar wel interessant:
Ramaj
Rensch - Sutalo - Hato/kaplan - Sosa
- Henderson/branco - Berghuis - Mannsverk
- Gaaei - Brobbey - Bergwijn/forbs

Ramaj
Rensch
Sutalo
Hato/Kaplan
Sosa
Henderson
Berghuis
Branco/Manns
Gaaei
Brobbey
Bergwijn/For

Mannsverk gaat echt niet spelen. Heeft veel te weinig speelminuten in zijn benen om nu een basisplek te krijgen. En zeker voor zo'n intense wedstrijd als deze. Dit is gewoon PR technisch gezien een slimmigheidje van Ajax om Mannsverk naar de persco te sturen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren