Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

FIFA wil belangrijke spelersbron voor Eredivisieclubs aan banden leggen

Laatste update:

Als het aan Gianni Infantino ligt, komt er een eind aan topclubs die talloze talenten opkopen en ze dan direct verhuren. De voorzitter van de FIFA stelt een maximaal aantal spelers in een selectie voor. "Het is toegestaan om veel voetballers te verhuren, maar het voelt niet goed", vertelt de Zwitser.

/

Mocht Infantino zijn idee omzetten in beleid, dan is dat slecht nieuws voor clubs uit de Eredivisie. Manchester City stalt bijvoorbeeld regelmatig talenten in Nederland; dit seizoen worden Bersant Celina, Enes Ünal en Yaw Yeboah uitgeleend aan FC Twente. Chelsea brengt al jaren meerdere spelers onder bij Vitesse en verhuurt bijvoorbeeld ook Bertrand Traoré aan Ajax.

"Clubs halen spelers en verhuren die hier en daar. Het is niet goed voor de ontwikkeling van de speler, maar ook niet van de club. Daarom moeten we naar mijn idee gaan werken met limieten voor selecties", concludeert Infantino in gesprek met persbureau Reuters.

Ben je het eens met Gianni Infantino?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Beetje kortzichtige conclusie. Als dit besluit wordt doorgevoerd lijkt me dat reden voor die talentjes om eerder direct voor een NL club te kiezen - wat geweldig zou zijn omdat dit soort spelers dan niet voor het buitenland worden opgeleid maar er nog eat op verdiend kan worden.

Wellicht vertrekken ze zelfs minder snel uit de eredivisie, met het vooruitzicht bij een grotere club niet aan de bak te komen - indien verhuren geen optie is kan ik me indenken dat ze liever wachten tot ze een niveau halen waarmee ze ergens anders binnenstappen en iets te vertellen hebben.

Lijkt me een prima regeling, zeker voor eredivisieclubs.

4 november 2016 om 07:49

Precies, helemaal eens met jou.
Best wel een domme beredenering en conclusie, die getrokken wordt door degene van vz die dit artikel in elkaar geflanst heeft.

4 november 2016 om 08:14

Jij hebt gelijk, te kortzichtig dit artikel!

Voor Opleidingslanden geeft het alleen meer mogelijkheden.

4 november 2016 om 08:14

Hou er wel rekening mee dat deze talentjes dan niet gehuurd, maar gekocht moeten worden en dat er maar heel weinig eredivisieclubs zijn die centjes hebben om dit soort talenten te kopen. Wel zullen misschien talenten van eigen bodem net even iets langer in NL blijven omdat er nou eenmaal niet 50 spelers in je selectie mogen zitten. Aan de andere kant zal er wel weer een regel komen dat contracten in je jeugdelftallen niet meetellen en alles toch weer omzeilt gaat worden.

4 november 2016 om 08:20

Valtmee vedet. Als er beperkingen komen aan de grootte van je selectie zullen de clubs met geld eerder kiezen voor directe versterkingen. Concurrentie zal dus afnemen en prijzen dalen. Talenten zijn uberhaupt al niet de duurste, omdat ze geen garanties bieden. Denk dat NL clubs de talenten best kunnen betalen, maar simpelweg niet in eigendom kunnen krijgen omdat ze onder huidige regelgeving voor grote clubs kiezen.

4 november 2016 om 09:02

@ mandodedios

Je ziet echter een ding over het hoofd. Op dit moment kiezen de grote toptalenten, die naar het buitenland willen, praktisch allemaal voor een topclub, zoals Chelsea, Manchester United, Manchester City, Barcelona, Real Madrid, etc.

Als deze nieuwe regel in zou gaan, dan zal de groep allergrootste talenten alsnog voor de grootste clubs kiezen, maar de groep van net daaronder zal eerder kiezen voor de Engelse of Spaanse subtop of middenmoot dan voor een Eredivisieclub. Clubs als Southampton, Spurs, Leicester, Valencia, Celta, Sevillia, etc. profiteren hier dan het meest van.

De verspreiding van buitenlands talent in de grote voetballanden zal dan wellicht enkel wat gevarieerder zijn. De uitstraling blijft trekken en het geld blijft daar nog altijd beter dan wat de clubs uit de Eredivisie of die van de overige b-competities kunnen betalen.

Landen als Nederland zullen het dan moeten doen met het kopen van de matige leftovers en zullen daarnaast niet meer zo gemakkelijk grote talenten kunnen huren. Tussen de Europese top en de Eredivisie zit een hele grote groep vermogende gegadigden voor talent.

Het aanbod jeugdige huurlingen zal door de ingekrompen buitenlandse jeugdselecties per club veel geringer zijn. Die clubs zullen hun afgeroomde aantal jeugdspelers liever binnenboord houden.

Uiteindelijk lijkt me deze regeling in mijn ogen helemaal niet zo gunstig voor de b-landen. De grootste talenten zullen alsnog vertrekken, alleen niet allemaal meer naar de topclubs, maar nog steeds naar de topcompetities en het halen echt talent blijft financieel onhaalbaar.

4 november 2016 om 09:36

Oneens. De overige clubs uit de grote competities halen ook niet zomaar elk talent weg. Je moet niet vergeten dat die talenten nog niet veel bewezen hebben en die clubs resultaat willen zien en ook restricties aan de selectie ondervinden.

Bovendien komt hier de status als opleidingsland goed van pas. In feite wordt de transfermarkt wat rustiger en overwogen, omdat er minder ruimte is voor transfers. Als hier ook nog een bepaalde homegrown regel aan te pas komt, is er al helemaal weinig ruimte om te tranfereren, waardoor een speler wellicht gemiddeld wel een jaar langer bij de huidige club blijft.

Tot slot hebben alle talenten die in NL voetballen 1 ding gemeen: ze hebben nog nooit iets laten zien. Rijke clubs halen spelers op basis van getoonde kwaliteiten, Nederlandse clubs halen spelers op basis van potentieel talent.

4 november 2016 om 09:54

De overige clubs halen inderdaad niet elk talent weg, maar we hebben het hier wel over de grootste Europese talenten. Die gingen de afgelopen jaren en mas naar de topclubs, die onbeperkt kunnen kopen omdat er geen beperkingen waren in het aantal spelers in de selecties.

Ik vind je stelling dat rijke clubs spelers halen enkel op basis van getoonde kwaliteiten t.o.v. Nederlandse clubs op potentieel talent, in mijn ogen dan ook onzin. Grote clubs zijn al tevreden als er van de honderd die er gehaald een half dozijn doorbreekt,

Als dat aan banden wordt gelegd dan krijg je vooral een verschuiving binnen de topcompetities. Spelers al Celina, Unal, Traore komen rechtstreeks in de jeugdselecties van de subtoppers en middenmoters terecht. Dat zijn talenten die ze eerder niet konden halen.

Dat Nederland een opleidingdsland is, klinkt leuk, maar daar hebben jeugdspelers, zaakwaarnemers en ouders vaak geen boodschap aan, zoals zovaak wordt bewezen. Geld en aanzien zijn toch vaak de grootste trickers bij de keuzes. Dat zal niet veranderen door een regel als deze.

4 november 2016 om 10:52

@buitenspelval, je maakt een goed punt hoor, maar je kijkt ook over iets heen. De allure van de internationale cups/competities. Jeugdteams van Nederland doen het daar altijd heel goed, terwijl clubs uit de middenmoot niet eens meedoen aan deze toernooien.

4 november 2016 om 11:13

Ik ben het met je eens en er ook van overtuigd, dat de Nederlandse clubs een pre hebben om de goede naam als het gaat om het opleiden en goed presteren in internationale jeugdwedstrijden. Daar kijk ik niet overheen hoor.

Maar dat gegeven is toch niet nieuw? Tot op heden zijn jonge spelers vaak meer onder de indruk als Ronaldo, Messi, Aguero of Rooney tijdens een proefperiode een strategisch gepand praatje komen maken en ze opgehaald worden met een privejet. Alsof ze zitten in een langgekoesterde droom die uitkomt. En de nullen die ze voorgeschoteld krijgen. Odegaard is een mooi voorbeeld hiervoor.

Daarnaast vertrekken grote talenten als Forsu Mensah Malen, Familia Castillo of Chong ondanks de kwalitatief hoge opleiding en de goede internationale prestaties ook jong de grens over.

Er zijn er gelukkig ook een aantal die voor een club als Ajax kiezen zoals Cerny, Sanchez en Dolberg, maar dat zijn toch uitzonderingen op de regel. Ik hoop dat de goede naam van de Nederlandse opleidingen in de toekomst zal helpen om talenten te trekken. Alleen ben ik bang, dat deze regel de macht van het grote geld en de aantrekkingskracht van de topcompetities niet overmatig zal veranderen. Misschien iets, maar zeer beperkt.

4 november 2016 om 16:01

Exact. Ze blijven langer hier zodat het verschil weer kleiner wordt

Alleen maar een goed ding, want dan kunnen clubs zoals Twente en Vitesse die talenten ook echt proberen te kopen. De absolute toptalenten (odegaard etc.) Gaan dan naar de topclubs in Europa, maar er zijn ook genoeg jongens die niet een toptalent zijn. Die kunnen eredivisie clubs dan proberen te halen.

7 november 2016 om 14:02

Van welk geld? Die clubs huren juist omdat ze zelf (op dit moment) niet de middelen hebben om even wat talenten te kopen.

Dat zou ook betekenen dat clubs als Chelsea en Man. City hopelijk niet 6 volledige eltallen aan spelers zullen kopen. Dan kunnen dit soort spelers voortaan direct tekenen bij de ploegen in Nederland.

Daarnaast zijn er elk jaar wel 2 of 3 of meer Nederlandse talentjes die hun geluk beproeven in de jeugd bij dit soort ploegen. Zal dan ook niet meer zo snel gebeuren (hoop) ik.

Dat zou geweldig zijn als het doorgaat. Maar ondertussen lijkt bij de Fifa de grote clubs het voor het zeggen te hebben, dus moet ik het nog zien. Persoonlijk denk ik dat dit ook goed is voor het voetbal in het algemeen, want het dwingt clubs om alleen gerichte aankopen te doen. Als hij ook nog eens doorvoert dat een speler een minimum aan speeltijd krijgt wordt het verschil tussen de grote clubs en de kleinere kleiner.

Niet goed?

Juist wel!

Men haalt dan ook geen 30 talenten met de hoop dat er 1 slaagt.

De exceptionele talenten komen dan enkel in beeld en daar reken ik die jongens die er nu lopen allemaal niet bij.

Dus ik zeg invoeren!

Ik ben hier wel een voorstander van. Ze moeten het dan wel goed aanpakken door gelijk een maximaal aantal contract spelers te mogen hebben.

Dus een selectie van bijvoorbeeld 26 man betekent ook maar 26 spelers een contract morgen hebben.

Spelers zullen waarschijnlijk langer bij een club blijven waardoor het niveau van deze club en competitie omhoog zullen gaan.

Daarbij zou meneer Infantino gelijk erbij moeten zetten dat spelers onder de 18 geen contract mogen krijgen en niet weggekocht/geplukt mogen worden uit land van herkomst. Met een uitzondering waar een van de ouders moet verhuizen naar het buitenland maar daarbij moet wel een verklaring van de werkgever bijzitten dat hij echt voor het werk daarheen moet verhuizen. Zodat clubs ouders geen baan kunnen geven om zo jonge talentvolle spelers binnen te halen

Dit zou wel eens ontzettend goed uit kunnen pakken, hoewel clubs nu lijken te profiteren van de gehuurde spelers. Voor dat de (voornamelijk) Engelse clubs besloten elk talent zo'n beetje te kopen, kozen talenten eerder voor de Eredivisie om zich hier te ontwikkelen.

Nadeel van dit verhaal is, dat het ook weer makkelijk te omzeilen is. Een club als Chelsea kan bijvoorbeeld drie talenten verkopen aan Vitesse, waarbij men een terugkoop clausule hanteert ( zoals Real dat zo vaak doet) en zo kunnen spelers alsnog op en neer geschoven worden.
Een maximaal aantal contractspelers maakt dat ook niet uit , aangezien men meerdere satelliet clubs kan hebben.

Eindelijk gebeurt er eens wat , zou mooi zijn als dit gebeurt kunnen de clubs tenminste niet meer alles kopen wat los en vast zit in de hoop die ene parel te vinden , Manchester City heeft op dit moment 30 spelers uitgeleend dat kan toch ook niet en Chelsea hetzelfde opzouten met die poenerige clubs die het hele voetbal en talenten kapot maken met deze praktijken want je ziet dat die clubs zelden jonge spelers opstellen .

Prima keuze lijkt me. Ten eerste zulke de grote talenten niet meer zo snel kiezen voor kansloze missies bij clubs als City, en dus vergroot dit de kansen voor Nederlandse clubs om ze binnen te halen. Ten tweede lopen ze je eigen jeugd niet meer in de weg en ten derde ben je af van het probleem dat je geen continuïteit hebt omdat spelers na een jaar weer weg zijn. Bovendien zullen de grote clubs je eigen jeugdspelers met rust laten. Eindelijk een keer een fatsoenlijk besluit van iemand van de FIFA.

Lijkt me niet heel moeilijk te omzeilen. Verkopen voor het symbolische bedrag van een euro met de optie om een speler na een seizoen weer terug te halen voor diezelfde euro. Solved.

Een limiet kan best, Chelsea verhuurt 26 spelers of iets. Belachelijk. En als talent moet je al lang weten dat je niet naar City, Chelsea of iets moet gaan, maar misschien gaan ze straks ook snappen dat ze beter een tussenstop in Nederland kunnen maken

Ik weet niet maar dit is nogal een kortzichtig verhaaltje. Als een club als Chelsea zijn spelers niet meer zou mogen verhuren, zullen er dan alsnog 50 grote talentjes naar Chelsea gaan? Of zullen ze dan toch liever bij een Vitesse, Twente of Ajax willen spelen?
Volgens mij is dit juist goed voor de eredivisie. Laat die Engelsen maar de beste spelers hier wegplukken en van onze kweekvijver afblijven. Nu zitten ze aan allebei.

Goed idee, maar maak het maximaal aantal contractspelers niet te hoog want dan schiet het nog niks op.

Haha zoals hierboven al heel vaak vermeld is; wat een simpele kortzichtige conclusie; lijkt mij eerder juist goed nieuws voor de eredivisie...

Slecht nieuws? Goed nieuws! Dan moeten dit soort spelers weer echt voor een NL club kiezen, niet voor verhuur, maar voor een contract dan zien we ook nog wat terug van de energie die we erin steken. Ook is dan minder intressant om 20 talenten aan je te binden en te gaan verhuren, waardoor we onze talenten makkelijker vasthouden.

Alleen hoe gaan we dat met Jong Ajax, Jong PSV maar ook bv. Barcelona B doen? Dan moet dat gezien worden als extra team want we leiden natuurlijk niet op zonder contract, zitten nog wel een paar haken en ogen aan.

4 november 2016 om 13:32

Dat laatste moet geen probleem zijn lijkt me. De enige manier om het gat tussen de Europese ''topclubs/oliebedrijven'' te verkleinen of te laten verdwijnen is door de structuur van de selecties van regels te voorzien. Voor iedere euro die een Nederlandse topclub zoals Ajax binnen haalt verdienen Engelse en Spaanse topclub er vijf tot tien. Het financiã«le gat ga je daardoor nooit dichten. Deze maatregel lijkt mij in alles goed nieuws aangezien de voetbalbonden voorheen dachten dat ze het probleem financieel moesten gaan oplossen(financial fair play). De enige mogelijkheid om het gat naar de grotere Europese clubs te dichten is door de financieel kleinere clubs extra tijd te geven voor het opbouwen van een team en door visie(lees jeugdopleiding, scouting) de stap te laten maken richting de Europese top. In de huidige situatie worden de financieel minder krachtige clubs ieder jaar gestraft voor het voeren van een gezond beleid, aangezien de beste spelers ieder jaar worden weggekocht. Hierdoor valt een club als Ajax iedere keer dat een sterke speler wordt verkocht drie jaar terug in ontwikkeling voor de specifieke positie op het veld, aangezien ze genoodzaakt zijn om het gat in de selectie op te vullen met spelers met dezelfde potentie maar die hier een aantal jaren voor nodig hebben, aangezien ze het salaris+ transfersom van vergelijkbare spelers niet kunnen ophoesten.

Teams als Barca B en Jong Ajax moeten vooral niet worden gezien als extra club, aangezien je deze clubs dan een uitweg geeft om de regels te omzeilen. Wat de ideale oplossing zal zijn is dat je als club een onbeperkt aantal jeugdspelers mag gebruiken, zodat ook deze teams van spelers kunnen worden voorzien en talent echt de kans krijgt en een sterke jeugdopleiding een must is. Een belangrijke voorwaarde hierbij is echter wel dat de definitie jeugdspeler duidelijk moet zijn en hier geen loopje mee kan worden genomen. In mijn ogen is een jeugdspeler een speler van de eigen nationaliteit of iemand die in een schaal van ongeveer 100km van de club is gescout/geboren en hierna tenminste vijf jaar in de jeugdopleiding heeft gezeten van de profclub. Dit laatste geld vooral voor clubs die in een grensgebied gevestigd zijn, zoals bijvoorbeeld Psv. Bij structuur zou je ook kunnen denken aan een maximaal aantal buitenlandse spelers, maar ik kan me voorstellen dat dit juridisch ingewikkelder ligt.

Structuur: Maximaal 23 contractspelers eerste selectie, Hiervan maximaal 6 buitenlandse spelers, Minimaal 10 jeugdspelers/maximaal aantal jeugdspelers onbeperkt, De overige plaatsen ingevuld door aankopen met de nationale nationaliteit van de eigen competitie.

Landen als Engeland hebben een drukker schema dus daar zou het aantal contractspelers iets hoger moeten zijn. Deze ruimte zou dan moeten worden opgevuld met jeugdspelers/spelers van eigen nationaliteit. Het aantal buitenlandse spelers zou hierbij op 6 moeten blijven staan.

Wat vinden jullie van het structuur gedeelte zonder de juridische kant erbij te halen/bosman arrest?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren