Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

FC Twente wil af van imago van ‘koopclub’ en slaat andere koers in

Laatste update:

FC Twente wil zijn blazoen oppoetsen. De club werd de afgelopen seizoenen een ‘koopclub’ genoemd, maar wil af van dat imago. In 2017 moet de helft van het eerste elftal uit eigen jeugd bestaan, zegt technisch manager Cees Lok in gesprek met Voetbal International.

/

“Het gaat erom dat wij de ombouw willen maken van koopclub naar de mixclub zoals FC Twente die vroeger was”, aldus Lok. “Co Adriaanse zei eens: het streven moet zijn dat de academie vijftig procent van het basiselftal levert. Dat is hopelijk de volgende stap.” In mei zei voorzitter Joop Munsterman tegen TC Tubantia al dat men geen miljoenenaankopen meer gaat doen.

Lok stelt dat bovendien dat er al een goede lichting aankomt: “We hebben Tim Hölscher, iedereen vergeet dat die jongen net negentien jaar is. Andrej Rendla komt ook voor doorstroming in aanmerking. We zijn op weg naar de vijftig procentnorm van 2017.”

Denk jij dat FC Twente binnen drie jaar kampioen wordt?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Hetzelfde als Ajax, Feyenoord (begon noodgedwongen maar pakt erg goed uit) en PSV (gaat nog niet zo goed) dus eigenlijk doen.

23 mei 2014 om 22:24

Ajax was niet noodgedwongen... Geld zat. Het was Cruijff's filosofie en die pakt inderdaad redelijk goed uit.

23 mei 2014 om 22:30

Hij zegt ook niet dat Ajax dat doet, maar Feyenoord.....

23 mei 2014 om 22:31

Dat zegt hij ook niet, dat zegt hij over Feyenoord.

Is wel te hopen dat ze in Rotterdam door blijven pakken met de jeugd.

23 mei 2014 om 22:32

Via je telefoonbrowser en autocorrect aan?
Haha geweldig.

Verkeerd gelezen, Op zich wel mooi deze ontwikkeling, maar het niveau moet omhoog, dus er moet ook veel meer gevraagd worden van talenten.

23 mei 2014 om 22:33

Verkeerd gelezen. Mijn fout

23 mei 2014 om 22:40

Dat van Feyenoord was wel noodgedwongen

24 mei 2014 om 07:24

Dat geld zat viel volgens mij ook wel mee bij Ajax. Nu hebben ze geld zat maar wanneer ze op de oude manier door waren gegaan zou het met Ajax ook de verkeerde kant op zijn gegaan en zaten ze nu flink in de problemen.

24 mei 2014 om 11:47

Ajax geld zat ?? Nou dat was ca. 4 jaar geleden wel anders. Na 4 Titels op rij hebben de Amsterdammers zich behoorlijk hersteld en met het zekere geluk dat de nr. 2 uit de competitie niet eens plaatsen kon voor de Cl.

23 mei 2014 om 22:33

Waar baseer je dat op? Twente heeft de 4e supporters groter en in het buitenland bijvoorbeeld al meer dan Feyenoord en Psv. 3e Begroting van Nederland. Modern stadion, met 30.000 stoeltjes en een groot werk gebied, waar ze al veel hebben gewonnen.

23 mei 2014 om 22:42

Hoe kom je erop dat Twente in het buitenland meer supporters heeft dan PSV en Feyenoord ? Je lult gewoon uit je nek man.

23 mei 2014 om 22:44

Twente heeft een hele grote achterban in Duitsland. Gewoon onderzocht!!! Ik woon toevallig aan de grens en kom veel in die hoek en daar zie echt veel Twente supporters wonen. Dat gebied loopt van Pak hem beet Gesscher tot Emmen tot en met Munster en vergeet niet, dat er heel veel supporters van Twente naar Schalke gaan en ook Schalke supporters weer naar Twente gaan. Denk dat 10 tot 15 al duits is. Pakken heel simpel 2 wedstrijden op een dag.

23 mei 2014 om 22:48

Ja en PSV heeft gewoon nog steeds een hele bekende naam in Brazilie, is nu zeer bekend in Zuid korea en is vorig jaar naar Thailand geweest. Ik kan je dus wel uit de illusie helpen dat Twente groter is in het buitenland, want dat lul je gewoon uit je nek.

23 mei 2014 om 22:52

Idd die paar in dl hahaha Feyenoord heeft ze over de hele wereld leuk onderzoek van je.

23 mei 2014 om 22:52

Je zegt het goed, een naam hebben is wat anders aangesloten zijn Supporters groepen. En denk je echt, dat je in Thailand echt supporters hebt opgebouwd waar nu bijvoorbeeld een Chelsea morgen kan landen, dan zijn ze PSV vergeten. En die naam in Brazilie heb je ja, dat klopt. Maar dat zijn geen achterban mensen. Achterban is compleet wat anders!!!! Dat zijn mensen , die continu naar je club komen.

23 mei 2014 om 22:57

Achterban of naams bekendheid, is compleet wat anders. Of moeten wij al die supporters uit Costa Rica er ook nog bij halen, want daar lopen ze nog steeds met twente shirtjes rond, maar dat komt dat ze trots zijn, dat Ruiz kampioen werd bij Twente, dat tel ik niet mee. Ik zeg, waar ze de achterban hebben zitten. Er zullen ook wel Belgen bij PSV op de tribune zitten, maar zullen er niet zoveel zijn.

23 mei 2014 om 23:03

Je gelooft t echt he lol

23 mei 2014 om 23:06

Heel schattig dit.. Twente een grote club in het buitenland. Het zou me niks verbazen als MVV een grotere achterban heeft in het buitenland. Eigen onderzoek. Net gedaan.

Clown.

Van de Mediterrane, oost blok, zuid Amerika, Azië en Afrika zijn er maar drie Nederlandse clubs groot: Ajax, PSV en Feyenoord.

23 mei 2014 om 23:09

Om daar aan toe te voegen: van wie staan er bij de ArenA, Kuip en Philips stadion standbeelden?

Juist, helden. Internationale klasse bakken.

Bij Twente, Sander Boschker. Who? Ja Sander. Je weet wel die keeper. No idea. Ok, N'Kufo. Who?! Laat maar..

23 mei 2014 om 23:12

PSV en Feyenoord hebben een grote naam in het buitenland, maar geen grotere achteban, dat is het verschil en daarom is lezen even belangrijk wat ik typ. PSV heeft een hele grote naam in Brazilie, maar geen achterban. Dat is het verschil. Twente is bekender in Costa Rica, dan Feyenoord heeft, maar noem dat geen achterban.

23 mei 2014 om 23:14

Wat heeft dat er in godsnaam mee te maken, compleet niks en is helemaal niet relevant wat ik typ. Grote spelers betekend geen achterban!!!!

23 mei 2014 om 23:15

Reserve, nog zo'n kansloze reactie want ik heb een jaar in Costa Rica gewoond en nog NOOIT een Twente shirt gezien.

23 mei 2014 om 23:19

Ben er net geweest en je ziet ze nog steeds. Zus is er 2 jaar geleden geweest en een rondtocht gemaakt en tig foto's gemaakt, waar mijn zwager in zijn shirtje staat met mensen met hun shirtje. Maar ach geloof wat jezelf gelooft. Alleen kansloze reactie van standbeelden houd het al helemaal op bij mij.

23 mei 2014 om 23:34

Feyenoord heeft in nl een achterban van 2m en zitten er 45k steeds in de kuip,Twente heeft een achterban van 100000 en dat zijn de feiten,maar droom lekker

23 mei 2014 om 23:53

Ben je geen held als je internationaal niet veel hebt bereikt? Deze reactie zegt genoeg over jou..

23 mei 2014 om 23:53

Ben je geen held als je internationaal niet veel hebt bereikt? Deze reactie zegt genoeg over jou..

24 mei 2014 om 01:07

Dat was / jij doelt op schalke 04 al heel lang zo !! Dat maakt twente dus niet ineens een grote club ! Noem t het az scenario kampioen worden nog 1a2 seizoenen leuk mee doen en dan weer om plek 4,5 en 6 mee doen !! Dat kan en is geen schande

24 mei 2014 om 02:06

Daar doel ik niet op, maar Twente is gegroeid in Duitsland en dan vooral over de grens, maar dat is wel wat je mee telt als buitenland. Twente heeft nu al 5 jaar oprij ofzo de 3 na hoogste begroting en naar het nu laat inzien, word die begroting alleen maar hoger. Veel Duitse bedrijven hebben juist interesse in Twente. Hier heb je een streek, waar veel Duitse bedrijven momenteel op in springen. Veel grote Duitse bedrijven zitten net boven het ruhrgebied, aangezien dat goedkoper is met hun hoofdkantoor en die bedrijven drijven steeds meer handel met Nederland en dan vooral hier over de grens, hebben veel Nederlanders in dienst, tegen normale lonen. Voor Twente komt er op die manier veel vrij en AZ kan dat niet volhouden, aangezien die geen groot gebied hebben. In tegen stelling tot Twente. Misschien moet je daar even naar kijken, want Twente draait al jaren leuk mee op 2 rot seizoenen na.

24 mei 2014 om 03:44

ik woon in thailand en psv en ajax kan je gewoon elke week live op de tv zien op fox sports en premier league bijvoorbeeld niet.buiten dat vaak zat jochies zien lopen met psv shirts dus ze zullen vast wel meer "fans" over de landgrenzen hebben

24 mei 2014 om 04:23

Aan die 'fans' in het buitenland heb je toch geen reet man.. wat brengen die behalve wat neppe shirtjes de club op dan?

24 mei 2014 om 05:01

PSV speelde laatst nog in de bak in Bangkok. Daar mee heb je nog geen fan's. Ze weten niet eens waar PSV vandaan komt. En shirtjes van 2 Euro? Ze hebben geen idee wat er op staat en dat interesseert hun ook niet. Real, Barca trekken ze net zo makkelijk aan als FC Timboektoe. FOX is niet gratis, je kunt alles zien wat je wilt als je maar betaald.

24 mei 2014 om 08:23

Reservebankje, je pleidooi is aandoenlijk. Je bent een echte fan. Ik ga je ook niet corrigeren. De mensen met blauw bloed van Schalke zijn uiteraard ook allemaal fan van ome Joop en in Costa Rica lopen ze allemaal met jullie shirts. 1 vraagje; voor wie speelde Ruiz eigenlijk dit seizoen?

24 mei 2014 om 08:45

Met die boekhoudkundige trucjes van jullie kan iedereen een hoge begroting hebben.... Je word echt lachwekkend man. Twente grootste in het buitenland... Er werden laatst in Indonesië gewoon liedjes gezongen die hier tijdens de wedstrijd worden gezongen. Dat ijlen over achterban en supporters is een mooi verhaal natuurlijk maar het is voor gasten uit pak m beet Indonesië iets moeilijker om naar AJAX te komen dan voor een paar Duitsers die tegen de Grens aan wonen. Typisch geval van naast je schoenen lopen na één kampioenschapje... Succes daarmee in ieder geval.

24 mei 2014 om 09:06

Het zingen van Ajax liedjes in Jakarta is net zo'n prestatie als Ajax liedjes in Paramaribo. Verder heeft Twente geen grote naam in het buitenland. Als Nederlanders Nederland al niet eens op de wereld kaart kunnen aanwijzen, wat verwacht je aan kennis over Nederland van buitenlanders. Hier moet ik niet vragen uit welke stad, of land Arsenal vandaan komt. PL waarop je kunt gokken
Groente komt uit de supermarkt.

24 mei 2014 om 09:34

Hahaha!. Twente heeft buiten tukkerland echt geen supporters in NL, misschien wat mensen die verhuisd zijn. In Duitsland idemdito. Er is een hele grote groep tukkers die in Duitsland woont, wat goedkoper is. En er zijn bevriende Schalke04 supporters, Twente is hun tweede clubje. On: jeugd van FCT is al jaren waardeloos. Ze zullen dus moeten blijven kopen, of hele jonge jeugd aantrekken.

24 mei 2014 om 09:46

@dordrecht 90, daar vergis je echt volkomen in. Twente heeft genoeg fans in het westen zitten. En ga je even verdiepen , naar wat is tukkerland? Twente is zekers groter dan tukkerland. En als je het niet begrijpt, met Schalke04, dan moet je er niet over praten, want veel schalke supporters zijn tevens lid van een Twente supporters vereniging en visa versa, dus dan kun je wel zeggen 2e clubje, want dat is gewoon onzin. Ze kunnen zich heel goed identificeren met Fc Twente, want spelen veel jeugdspelers uit Duitsland bij Twente en hebben veel Duitse talenten hun opstart gemaakt bij Twente. Als je gewoon even terug leest, zeg ik dat Twente een grotere achterban heeft in het buitenland. Heb het niet over naamsbekendheid, dat zijn 2 verschillende dingen.

24 mei 2014 om 10:04

@reservebankje Hey je slaat een beetje door. We zijn een provincieclub met wat supporters over de grens. Lekker belangrijk dat Psv, Ajax en Feyenoord een veel grotere historie hebben, dat is verleden maar dat maakt wel dat hun naam all over The world veel groter is. Laat ons lekker bekend zijn in Alstatte en Gronau, maar ga niet iedereen proberen te overtuigen van je eigen idee, want die klopt niet.

24 mei 2014 om 11:52

@remco en @ reservebankje.
Reservebankje staat wel voor zijn idealen :-) Zijn betoog klopt zeker niet en het is heerlijk om te zien hoe iedereen staat te "schieten". Proud to be a tukker zegt al voldoende hierin.

23 mei 2014 om 22:58

Hoezo gaat het bij PSV niet goed?

23 mei 2014 om 23:18

Resultaat van dit seizoen is toch ronduit slecht? Met pijn en moeite 4e in de competitie, erg snel uitgeschakeld in de beker en in Europa, veel kritiek op veel spelers en op Cocu. Voor veel geld Ruiz gehaald in de winterstop. Het gaat duidelijk (nog) niet zo goed als bij Ajax en Feyenoord. Maar bij Feyenoord is het in het begin ook een stuk minder geweest, verwacht dat PSV het volgend jaar een stuk beter gaat doen dan afgelopen jaar.

23 mei 2014 om 23:30

Een half jaar met jeugdspelers gespeeld, kansloze seizoenshelft gedraaid en toen maar weer Ruiz erbij gehaald...

24 mei 2014 om 00:19

Als twente het doet omdat ze van de naam koopclub af willen, wat toch wel iets negatief is, dan zal het finaal mislukken.
Als je iets doet dan moet je visie hebben, een concreet doel waarvoor de mensen willen vechten en vol voor willen gaan. Ajax heeft een doel met de visie van Johan en een uitgewerkt plan.
Fey was het leven of dood. Als het inbrengen van jeugd mislukt zou zijn dan zouden de gevolgen fataal zijn geweest denk ik.
PSV zag dat hun concurrenten(ajax en fey) het goed deden met de jeugd en ze "probeerden" dat plan ook uit te voeren. Er breken hier en daar kun je zien dat er veel talent rondloopt er ontbreekt denk ik daar aan een concreet plan en doel waarvoor de spelers en alle mensen daar voor willen vechten.

In het kader van oud nieuws? Dit beleid is al jaren geleden ingezet, daarbij is de term koopclub maar een paar jaar van toepassing geweest, voorheen werd het grootste deel van de selectie ook zelf opgeleid.

23 mei 2014 om 22:35

Klopt volgens mij zijn ze er in 2009 of 2010 al mee begonnen op te zetten, maar voor je iets hebt staan, wat werkt ben je even bezig.

24 mei 2014 om 05:08

Het was een van de voorwaarden van Rutten. Geen jeugd spelers meer verkopen maar zelf gebruiken. Dat zoiets niet mee valt zie je aan Ajax dat elk jaar legio jeugd spelers op koopt.

24 mei 2014 om 10:25

Reservebankje, ik hoop dat je geen tukker bent, want ik, als tukker, schaam me dood voor jou gezwets.

23 mei 2014 om 22:38

Al jaren ingezet? In seizoen 12/13 werden castaignos en tadic nog gekocht, dus al jaren bezig is een beetje overdreven he

23 mei 2014 om 22:43

Tja, als er nog niks klaar staat, koop je wat. Als je in op zijn vroegst begint in 2009 , dan zijn er nu misschien talenten zichtbaar, maar je moet die tijd ook overbruggen. Ajjax koopt toch ook gewoon elk jaar nog spelers, dus rare redenering. Het is niet in 2012 opzetten en in 2013 al meteen jeugd, helaas werkt het niet zo, want dan hadden we nu wel een compleet andere NL elftal En werden we fluitend wereldkampioen.

23 mei 2014 om 22:43

@inkeajacied

Zoiets gaat niet van de 1 op de andere dag he. Dus ze kunnen er al tijden mee bezig zijn alleen moet het zijn vruchten nog afwerpen.

edit: wat reservebankje typt :-).

23 mei 2014 om 23:02

Snap wel dat het niet van de 1 op de andere dag een goede jeugdopleiding staat jongens, maar ik wil er alleen mee zeggen dat er de laatste jaren flink wat gekocht is en ook niet voor weinig geld. Castaignos en Tadic waren in totaal als iets van 12 miljoen, in dat jaar werd er in totaal 17 miljoen uitgegeven. Dat was juist 1 van de grootste transferuitgaven in de afgelopen jaren van Twente. Dus i.p.v. dat transferuitgaven minder werden, werd het tot aan het seizoen 12/13 juist meer. Dan kan je mij niet vertellen dat ze tot aan dan toe meer op de jeugd aan het richten zijn, als de transferuitgaven alleen maar meer worden. Dat ze nu nog eens extra benadrukken dat ze op de jeugd gaan richten heeft volgend mij meer met de lege portemonnee te maken dan dat ze zich er echt al op aan het richten waren.

23 mei 2014 om 23:10

@reservebankje. Je moet voor de grap even naar Ajax' activiteit op de transfermarkt kijken van voor 'de revolutie' en na de revolutie, die hebben toch behoorlijk drastisch de overstap op de jeugd gemaakt. Nou stond er bij Ajax ook wel wat klaar qus jeugdopleiding, en is Ajax van oudsher toch wat meer op jeugd gericht.

23 mei 2014 om 23:22

Klopt, zeg ik ook niet en bij Ajax staan ook andere mensen meteen klaar, bij Twente hebben we geen grote naam als Cruyff, die meteen bijna zegt hoe je aan moet pakken, dus is de opbouw anders. Bij Twente gaat het via de geleidelijke weg. Zoals Munsterman het altijd zegt, met stappen. Een eigen huis, scoren in de wijk en ga zo maar door, nu de jeugd. Gewoon goeie opbouw en eigenlijk kwam het kampioenschap al te vroeg, het doel was 2013. Het was een 10 jaren plan.

23 mei 2014 om 23:57

Ajax roept toch ook steeds dat we moeten wachten op de b- lichting en de hogere elftallen vullen ze aan met gekochte spelers. Dan weet je ook dat zolang de jeugd niet op het niveau is dat je nastreeft je wel moet kopen.

En ook Twente gaat mee aan de hype "eigen jeugd", waar PSV helaas vorig jaar al aan begon. Nederlandse voetbal meer- en meer bergafwaarts.

23 mei 2014 om 22:25

Inderdaad, deze keuze is niet gemaakt, maar een gedwongen richting die het wordt. Puur omdat het geld er niet meer is. Ik ben benieuwd hoeveel clubs het jeugdbeleid vasthouden wanneer het weer financieel goed gaat..?

23 mei 2014 om 22:26

In clubverband zal het inderdaad niet beter erop worden, maar op den duur zal het Nederlands Elftal er wel stukken beter van worden.
Daarnaast heb ik liever een club met het imago Feyenoord/ajax/psv (sinds dit jaar) dan bijvoorbeeld Vitesse.

23 mei 2014 om 22:36

Kop klopt niet, Twente is er al langer mee bezig dan Psv. Alleen is dit gewoon uit een interview en niks nieuws.

23 mei 2014 om 22:38

Zijn ze een aantal jaar geleden al mee begonnen. Oud nieuws dit.

23 mei 2014 om 22:47

Ah ok, wist ik niet. Beetje vreemd dat dit nu wordt geplaatst dan?

23 mei 2014 om 23:05

Ze gaan de jeugdopleiding verder herstructureren. Onder andere de academie in Twello wordt opgeheven. 22 van de 23 jeugdspelers daar gaan naar Twente, 1 is naar Ajax gegaan. VZ geeft er een beetje een eigen draai aan. De koers was als enigszins veranderd een poos geleden, nu wordt er (mede doordat GAE geen onderdeel meer is doordat ze zich hebben teruggetrokken) meer bezuinigd en de organisatie wordt geherstructureerd en verder geprofessionaliseerd. Minder lief, meer prestatiegericht toewerken naar het doel om in 2017 meer jeugdspelers te kunnen laten debuteren.

Iets wat voor mij persoonlijk niet per sé hoeft. Met goed scouten kan een jeugdopleiding nagenoeg overbodig zijn.

23 mei 2014 om 23:27

Ik hoorde van iemand, dat ze eventueel ook willen samenwerken met de Graafschap, want ze zitten continu in elkaar vijver te vissen. En aangezien het daar niet best gaat, wouden ze samenwerken, wat ik gehoord heb, maar misschien of jij er iets over weet,

24 mei 2014 om 00:17

Wordt hele jaar door wel gecommuniceerd over de visie van een club, en met name rond de transferperiode. Is ook gewoon om de verwachtingen bij supporters te temperen over nieuwe, dure, aankopen. Als je dat ieder jaar doet gaan supporters ook verwachten dat er weer een tadic of fer wordt gehaald.

Wie noemde Twente dan een koopclub?

24 mei 2014 om 01:03

Staat niet echt bekend als een opleidingsclub dan, behalve Ola John zijn er voor de rest geen jeugd spelers doorgebroken.

24 mei 2014 om 05:24

Er zijn er echt wel meer, zoals Elhamadi.

24 mei 2014 om 10:55

Van oudsher stond Twente meer bekend om een goede scouting. Doordat deze de laatste jaren behoorlijk faalden, moest er vaak te veel worden betaald voor matige spelers.

Oftewel: we hebben inderdaad geen geld meer voor versterkingen.

23 mei 2014 om 22:31

Precies. Zoals Lok het verwoord komt het over alsof het geen bittere noodzaak is. Beetje jammer.

23 mei 2014 om 22:32

Klopt. Dit is net als bij Feyenoord en PSV (al zullen PSV'ers die niet kunnen rekenen qua transfersommen in en uit het ontkennen) een kwestie van weinig geld meer om te komen.

23 mei 2014 om 22:37

Ik kan rekenen en kan jou vertellen dat PSV echt wel veel (voor Nederlandse begrippen) heeft te besteden.

23 mei 2014 om 22:40

Twente koopt niet meer, omdat ze veel dingen willen veranderen. Nieuwe stadion voor belofte en dames. Ze hebben nog steeds veel eigen vermogen, maar willen ze niet meer na aankopen als Castagnios, te vergelijken met Sulejmanie, veel geld gekost, weinig rendement.

23 mei 2014 om 22:45

Ja daarom had PSV 40 miljoen uitgegeven paar jaar geleden. Je probeert iedereen behalve je eigen club naar beneden te halen.

23 mei 2014 om 23:06

@daniel_vb22 Zal even een stukje van Derksen erbij halen, die gewoon duidelijk uitlegt, dat PSV nog lang niet gezond is. Veel van het geld, wat jullie verdiend hebben aan spelers, is afgedragen aan oud en uitstaande bestaande rekening. Zo moet Twente ook constant nog afdragen aan de gemeente. Door bouw stadion. Als dat goed is, is dat ook eind van het jaar gereed. Bij PSV lagen er nog rekeningen van het dicht maken van de hoeken, maar dat was een bepaalde termijn aan gezet eveneens, wat Twente ook doet, alleen betaald Twente sneller af, dan is afgesproken. Ook is er veel geld geleend van bepaalde instanties, wat ook af betaald moeten worden. Zoals iedereen dat ook zo mooi kan zeggen Strootman gekocht voor 6 miljoen en 19 miljoen verkocht, hou je 13 miljoen over, min salarissen zeg maar 2 miljoen voor het gemak, spelers die miskopen blijken en alles moet je eraf halen tekengeld en etc... Hou je van alle transfers relatief weinig over. Het voordeel wat Twente straks heeft, is dat het baas in eigen huis is en geld verdiend aan alles, zoals catering.

23 mei 2014 om 23:08

Jong Twente gaat z'n thuiswedstrijden op het terrein van ATC '65 spelen. Bij ATC moet nog 1 tribune gebouwd worden om aan de eisen van de Knvb te voldoen. Dat kost dus niet heel veel

23 mei 2014 om 23:16

Zou kunnen, dat ik dat gemist heb, maar dacht vorige week gelezen te hebben op tvoost, dat Twente nog met de gemeente Hengelo om de tafel zat voor terrein trainingscomplex.

23 mei 2014 om 23:39

Dat speelt al een aantal jaren. Denk persoonlijk niet dat dat nog wat wordt.

24 mei 2014 om 00:04

Stond iets van een regeling met gemeente Hengelo 3 miljoen zou bij leggen en Twente 4 miljoen en dat Twente dan ook meteen heel het terrein aanpakt met betrekking meer parkeer gelegenheid enzovoort. Dus acht de kans groter geworden.

24 mei 2014 om 10:57

Maar... in hoeverre is dat nodig?
Mochten Tadic, Bengtsson en Castaignos vertrekken, dan hebben we al spelers die goed hun plek kunnen invullen (ik zeg daarmee niet dat ze al het niveau hebben, maar wel kunnen bereiken). Enige waarin wellicht geïnvesteerd moet worden is een back.

Dat zeiden ze bij PSV ook. Vervolgens werden Willems, Strootman, Matavz, Mertens, Hutchinson, Marcelo en ik vergeet er nog een paar gekocht. Eerst zien, dan geloven.

23 mei 2014 om 22:35

Nee, dat zeiden ze pas tijdens deze verkopenn, omdat iedereen rekende op versterkingen die PSV altijd heeft gedaan. (Redelijk ervaren jongens). Talenten werden ook wel gescout, maar met het verschil dat deze talenten nu direct worden ingezet en vroeger pas na een of een aantal jaar/jaren.

23 mei 2014 om 22:41

PSV had toendertijd ook geen geld net zoals Twente nu. Daarna kwam de gemeente met een deal en toen kon opeens wel gekocht worden. Maar PSV gaf wel netjes aan toendertijd dat het geld er gewoon niet voor was, wat Twente nu doet is gewoon een beetje de waarheid verdraaien als je het mij vraagt.

24 mei 2014 om 00:02

Scrumptiouz en andere onwetende bovenstaanden...

Twente is een paar jaar geleden al begonnen et het verbeteren van de opleiding. Het stuk wat hier nu staat stond 3/4 jaar geleden ook al op VZ. Als het geld echt op is kunnen we altijd nog de beurs op gaan....

Financieel gezien maak ik me echt geen zorgen over Twente.

24 mei 2014 om 03:50

dat jij je er geen zorgen om maakt zegt natuurlijk helemaal niks, en als twente goed geld kon krijgen met op de beurs gaan was het al gebeurt, zolang joopie er maar wat aan verdiend

Meer aandacht voor de eigen jeugd is de enige werkbare strategie voor Nederlandse clubs aangezien de slag tegen het grote geld al jaren is verloren. Het kan voor Twente echter op een flinke kater uitdraaien als te snel wordt overgeschakeld van een koopcultuur naar een opleidingscultuur. Kijk maar naar het PSV van afgelopen seizoen. Bovendien heeft FC Twente van de vier grootste clubs met afstand de zwakste jeugdopleiding.

23 mei 2014 om 22:40

Dit is al oud nieuws en afgelopen transferperiodes zijn er ook geen grote aankopen gedaan en toch is Twente keurig 3e geworden met een jong team.

Ja joh laten we lekker voor de helft jeugdspelers erin gooien. Ik vind het maar niks eigen jeugdspelers. En dan ook al in 2017. Neem er es een keer rustig de tijd voor en zorg dat er in 2023 er een keer 5 zelf opgeleide spelers erin staan met een gemiddelde leeftijd van 25 jaar. 50% jeugdspelers is echt niet goed voor je elftal, kijk maar naar psv.

23 mei 2014 om 22:36

Het kan goed gaan mits het een gouden lichting is.
Zeg maar wat Ajax rond 2000 - 2003 had met Sneijder, VDV en Heitinga.
Ook steek komt uit die leeftijdscategorie maar die kwam er wat later bij.

Had volgens mij ook nog Grim en Lobont voor zich.

Op zich is het prima zolang het niveau van de jeugd ook omhoog gaat,
Anders heb je een competitie vol met talent, maar met alleen talent kom je nergens in europa en zelfs in de Eredivisie word dat lastig gezien Psv.

23 mei 2014 om 22:42

Inderdaad net als heerenveen al 5 jaar bezig en nu pas een paar vruchten van dat beleid!

23 mei 2014 om 22:44

Dat hangt af van de huidige lichting van 17/18 jarigen die bij Twente rondloopt. Ik heb daar geen inzicht in omdat ik Twente niet volg, maar als er nu een stuk of 7 jongens van die leeftijd lopen, dan kun je die nu bij de A selectie halen en in de komende 2 jaar laten wennen aan het niveau, dan ben je er misschien al een jaar eerder

24 mei 2014 om 00:18

Dan misschien issy ten donkelaar maar weer aanstellen als trainer. Die moest toen ook een regionaal getint team opbouwen. Bleek echter in de praktijk helaas niet zo makkelijk te realiseren.

24 mei 2014 om 05:48

En dat wordt nog lastiger als er 2 Bvo's uit de eredivisie op dezelfde opleiding willen teren.

In principe zijn ze dan waarschijnlijk nog steeds koopclub, maar hebben ze gewoon spelers gehaald alleen veel jonger (en veel goedkoper). Allemaal van die 16 en 17 jarige mannetjes die dan een jaartje verhuurd worden en daarna naar het eerste elftal mogen. Desalniettemin beter dan miljoenen uitgeven, want dat kan als Nederlandse club niet meer.

Wat laat iedereen hier op VZ zich toch inpakken door al die "mooi weer" verhaaltjes van die sjoemelaars van FC Twente.

De naakte waarheid is de volgende:
FC Twente is deze maand door de licentiecommissie van de Knvb ingedeeld in categorie 1.
Daarin zitten de profclubs wier financiële situatie zorgwekkend is en die als gevolg daarvan onder curatele van de Knvb worden geplaatst.

Het verscherpte toezicht van de Knvb houdt in dat FC Twente uitgaven van boven de vijftigduizend euro zal moeten verantwoorden.
Ook moet de club een financieel plan van aanpak overleggen dat erop gericht is binnen negen meetmomenten structureel terug te keren in categorie 2 of 3.
Als FC Twente niet aan de opgenomen verplichtingen voldoet, kan de licentiecommissie sancties opleggen. Die variëren van een publieke waarschuwing, aftrek van telkens drie wedstrijdpunten tot – in het uiterste geval – intrekking van de licentie.

FC Twente heeft de laatste seizoenen structureel meer geld uitgegeven dan er binnenkwam.
Over het seizoen 2012/13 is een netto verlies van achtenhalf miljoen euro geleden.
FC Twente trachtte dat te camoufleren door toekomstige tv-gelden te gebruiken om schulden te herfinancieren.

Daarnaast heeft Twente een organisatiemodel waar dergelijke sjoemelpraktijken ongelimiteerd kunnen plaatsvinden.
Munsterman stuurt als directeur het management aan maar tegelijkertijd is hij ook voorzitter van de RvC die het beleid moet controleren.
Munsterman controleert dus zichzelf en dan is deze situatie gewoon te verwachten.

Twente wil af van het imago koopclub????
Bullshit. Ze kunnen daar gewoon niets anders dan wat putten uit hun eigen opleiding die ook nog bij lange na niet het niveau is van Ajax, PSV en Feyenoord.

We zijn hier op Voetbalzone niet allemaal gek en goedgelovig....................

23 mei 2014 om 23:10

@oleguapa

Een nog groter bs verhaal kun je er ook niet van maken hè, is het bashen weer begonnen,

dit verhaal is al enkele jaren oud, dus niets nieuws dus heeft niks met de categoriebepaling te maken, vervolgens volgend jaar word de boekhoudkundige handigheid van twente dan beloond want dan zijn we gewoon weer de gezondste club van nederland, met een eigen stadion, wie kan dat zeggen in nederland? (sommigen verkopen zelfs de grond waar het stadion op is gebouwd)en de jeugd van Twente, och, ik zie toch wel genoeg jeugd doorbreken, volgens mij stonden er 2 twente spelers bij oranje onder 17 bij de besten van het hele toernooi, dus mooi weer verhaaltjes komen eerder van types als jij.

23 mei 2014 om 23:18

@ Fctexper

Die boekhoudkundige handigheid had de club nodig om financieel wanbeleid te verdoezelen. Er is veel geld uitgegeven aan spelers, er zijn meerdere trainers ontslagen. Twente is niet financieel gezond.

23 mei 2014 om 23:20

@fctexper

Doe niet zo naief man.

FC Twente heeft in april van dit jaar van de licentiecommissie van de Knvb een tweetal boetes opgelegd gekregen van in totaal 35.000 euro.
Het betreft boetes voor het te laat indienen van de jaarrekening en het ontbreken van een aantal voor de licentiecommissie noodzakelijke toelichtingen.

In mei (deze maand) is FC Twente teruggezet naar categorie 1 met name vanwege de liquiditeitsproblemen en staan ze onder curatele.

Hoezo enkele jaren oud?
Hoezo bashen?
Gewoon de naakte feiten, kerel.

P.s.
Waar staat dat Fctexper voor? Expert in het ontkennen van feiten?

23 mei 2014 om 23:27

Eens!

23 mei 2014 om 23:40

Dit is al jaren geleden ingezet alleen was de jeugd nog niet op het gewenste niveau om met de top in nederland mee te draaien. Daar gaan jaren overheen. En twente staat niet alleen onder curatele omdat ze dure spelers hebben gekocht maar omdat ze in de afgelopen 5 jaar 35 miljoen hebben afgelost op de hypotheek. Ken je feiten

24 mei 2014 om 00:11

@aleguapa

Waar staat dat voor? Spaans voor onwetende of basher?

Twente heeft de televisiegelden gebruikt om gelijk 10 miljoen van de hypotheek over het stadion af te lossen. Daarnaast heeft Twente dit bericht 4 jaar geleden al bekend gemaakt en is er al geld in de jeugdopleiding gepompt. Maar meneertje ziet twee berichten op VZ en denkt gelijk alles te weten.

24 mei 2014 om 00:45

@oenieboy

Wat nou 4 jaar....

In mei 2013 verklaarde Munsterman - voor het eerst - in de Tubantia dat men geen miljoenenaankopen meer wilde gaan doen omdat ze het geld daarvoor niet hadden en het gewoon niet meer aandurven.

Dat is dus 1 jaar geleden en niet 4.

Ik weet niet alles, maar jij weet er niet zoveel van. En dat van jouw eigen club.

24 mei 2014 om 15:51

@oleguapa

Ik hou mijn eigen club vanzelfsprekend nauwlettend in de gaten.

Daarnaast is er na het kampioenschap direct al gezegd dat er minder transfers moesten worden gedaan en dit op laten vullen door jeugd. Deze trend zag je afgelopen seizoen ook (enkel jonge goedkope spelers gehaald). Het bericht hierboven heeft al vaker op VZ en twentefans gestaan.

23 mei 2014 om 23:10

Hehe... Eindelijk iemand die weet waar hij over praat! Dit is puur uit noodzaak geboren, hoe wel ik Twente hoog heb staan moeten ze nu even op de blaren zitten. Jarenlang een te grote jas aan getrokken. Financieel teveel risico's genomen, daarom wel landskampioen geworden maar nu het allemaal even tegenzit een stapje terug doen. Helaas kan Twente niet genieten van een jeugdopleiding als Feyenoord of Ajax, waardoor het nog wel even duurt voordat ze weer meedoen om de landstitel...

23 mei 2014 om 23:17

@fctexper

"Gewoon de gezondste club van Nederland zijn" helaas dit gaat denk ik nog heel lang duren... Ajax PSV en straks Feyenoord hebben ( na enkele transfers en nieuw stadion ) meer te besteden dan fct. Zelfs jullie buren ( Heracles ) staan er beter voor! Niet qua besteden quota maar wel hebben inkomen en uitgaven wel beter op een rijtje...

24 mei 2014 om 00:42

Geen van de clubs die jij noemt, op Feyenoord na, krijgen hun begroting rond zonder transfers of Europees voetbal, Twente dit seizoen wel dus het lijkt me dat ze de inkomsten en uitgaven uitstekend op een rijtje hebben.

Heracles moet aankloppen bij de gemeente voor een lening van 8,5 miljoen, niet dat hier iets fout aan is maar Twente lost dit jaar even 12,5 miljoen versneld af en heeft daarmee al ruim 40 miljoen uit eigen middelen in het stadion geïnvesteerd.

23 mei 2014 om 23:16

Ha netjes. Nergens doen ze zo hun best het kromme recht te lullen als bij Twente. Steeds meer mensen prikken er door heen. De eigen aanhang doet daar natuurlijk het langst over maar zo gaat dat altijd. Twente is niet de eerste club waar het bestuur de boel in de maling probeert te nemen.

23 mei 2014 om 23:36

We zijn inderdaad niet allemaal gek en goedgelovig, maar jij wel.

Twente is in categorie 1 gezet door een verschil in mening tussen de Knvb en Twente over de boekdatum van een transactie. Niets meer niets minder. Twente ging er vanuit dat een mondeling akkoord voldoende was, maar de Knvb nam alleen genoegen met het zetten van alle handtekeningen. Dat de jaarrekening van Twente voorzien was van een ondertekende accountantsverklaring, maakte schijnbaar niets uit. 8,5 miljoen in de min op een peildatum zegt niet veel over de langere termijn. Simpel gezegd in dit geval, vorig meetmoment -12 miljoen, volgende +12 miljoen. Over 1 jaar heft elkaar dat op. Dat het meetmoment daar tussen valt en de Knvb daar alle waarde aan hecht zegt genoeg over het systeem.

Ik heb net zoals jij waarschijnlijk de leraartjes op nieuwsuur bekeken, ze bleven zeiken over "het opvoeren van toekomstige inkomsten", maar vergaten dat de boeking helemaal geen toekomstige inkomsten betrof, maar de opbrengst van een vordering daarop. De opbrengst van deze vordering is geboekt, niet de toekomstige FOX gelden.

Twente geeft niet structureel te veel geld uit. Niet dat dat bijzonder zou zijn overigens, Ajax, Psv, Heerenveen en AZ hebben allemaal transferinkomsten of CL-inkomsten nodig om hun begroting rond te krijgen. Zo lang het hele licentiesysteem van geen kant deugt kunnen clubs als Groningen en Heerenveen gewoon 'gezond' worden verklaard terwijl er diep in de organisatie van alles mis is. Niet voor niets gaat het hele systeem ook op de schop, het zegt namelijk niks over de continuïteit van een club. Enkel iets over de status van een club op een specifieke datum die erg aan manipulatie onderhevig is. Getuige van het feit dat clubs geld over laten maken op hun rekening om dat geld na de peildatum terug te boeken.

Dat alles nog niet 100% goed is binnen Twente zal niemand ontkennen, dat Twente op stervende na dood is, is belachelijk. Er zijn gewoon een aantal financiële tegenvallers geweest die Twente heeft moeten verwerken en wat gewoon goed is gedaan. Geen club heeft zoveel miljoenen afgelost de afgelopen jaren als Twente. Met als enige club een stadion + de grond daar onder in volledig eigen beheer, staat de fundering gewoon sterk.

Volgend jaar staat de begroting weer als een huis. Met de transfers van Chadli en Fer die onder de komende begroting vallen en niet onder de afgelopen, met de verkoop van de vordering op de tv-gelden en de daarbij sterk verlaagde rentelast en met de doelstelling dat Twente komend seizoen geen transfers nodig heeft om de begroting rond te krijgen, mede door het verlagen van het salarishuis, staat Twente er gewoon weer goed voor.

Dat jij het bestuur van Twente beticht van sjoemelen met geld is overigens regelrechte smaad.

24 mei 2014 om 00:04

Je hebt werkelijk geen idee waar je het over hebt.

//twente is in categorie 1 gezet door een verschil in mening tussen de Knvb en Twente over de boekdatum van een transactie.\\

Twente is in categorie geplaatst vanwege wanbeleid, niet vanwege een financiële truc om dit wanbeleid te verdoezelen. Er zijn veel te dure spelers gehaald en er zijn in korte tijd meerdere trainers ontslagen.

24 mei 2014 om 00:10

Viswinkel plaatst hier een goed onderbouwd verhaal, vanwege wanbeleid kun je niet in een bepaalde categorie worden ingedeeld, vanwege een te hoge schuldpositie trouwens ook niet.

Jij lijkt degene te zijn die niet weet waar hij het over heeft.

24 mei 2014 om 00:11

Klopt helemaal wat hij schrijft. Denk dat jij geen idee hebt, wat er gaande is, want dit is zelfs de verklaring van de Knvb

24 mei 2014 om 00:13

@malloot

Ik zei het al, paarlen voor de zwijnen.
Dadelijk krijgen we weer als reactie een Nijweide verhaaltje waar de liquiditeitsproblemen verdoezeld worden.

24 mei 2014 om 00:34

@ reservebankje

Nee, wat hij schrijft klopt niet. Dat het zelfs de verklaring zou zijn van de K N V B is al helemaal onzin. Het is echter de draai die FC Twente er zelf aan geeft.

24 mei 2014 om 00:48

Wat zegt de knvb dan? Geef eena een citaat waarin ze de handelswijze van de fc afkeuren.
Ze hebben nooit de constructie afgekeurd. Alleen de boekdatum.

24 mei 2014 om 00:48

Onderbouw het eens, blaaskaak!

De officiele verklaring is dat er een verschil van mening was over de datum van een boeking en dat men na overleg heeft besloten deze boeking dit jaar op te voeren in het jaarverslag.

24 mei 2014 om 01:05

@oleguapa

Ojee, hij probeert zichzelf weer weg te zetten als het slachtoffer. Het enige wat jij doet is alles wat PSV is met hand en tand verdedigen, en alles over andere clubs zo negatief mogelijk weg te zetten. En dan de intellectueel uithangen met je Bijbelse tekstje. Ik en vele anderen geloven best dat je slim bent hoor! Probeer er alleen wat minder mee te koop te lopen.

24 mei 2014 om 01:30

@viswinkel

Aardig zwetsverhaal van je met nog een mooi groen randje.

Lees jij maar eens het volgende bericht van het NRC door en de link krijg je gratis van mij:
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/04/26/
financiele-constructies-bij-fc-twente
-om-schuld-te-verlagen/

(even aan elkaar knopen......)

Ga je mij nu voor smaad aanklagen?

24 mei 2014 om 02:19

@oleguapa Als je dan alle kranten leest, lees dan ook ff de Twentsche courant tubantia, daarin lees je gewoon dat beide een meningsverschil hebben met elkaar. Officiële verklaring Knvb en verklaring Twente. Niks mis mee. NRC is ook niet altijd betrouwbaar, of is Oosterveen ook ineens een lieg-beest wat hij daarin zegt. Zoals gezegt ergens hier beneden is dit naar aanleiding, dat twente stappen wil zetten. Twente komt met de verklaring wat Viswinkel zegt en dag erna staat dit in de krant!!!! Toeval of is NRC gewoon weer een dag te vroeg met conclusies en nemen die alles over!!!! Gok dat laatste om het maar te berichten. Ik neem aan dat de Twentsche Courant Tubantia echt wel iets schrijft wat naar waarheid is belust en niet een een krantje wat 200 km verderop zit en iets van internet plukt.

24 mei 2014 om 02:29

@reservebankje

NRC is niet altijd betrouwbaar??????

Definitie van een kwaliteitskrant : Een kwaliteitskrant is een benaming voor een krant die streeft naar veelzijdige genuanceerde berichtgeving met een hoge mate van diepgang.

Het landelijke NRC wordt al sinds jaar en dag bestempeld en erkend als een kwaliteitskrant met name op financieel, politiek, economie en cultuur gebied.
Dat is toch heel wat betrouwbaarder dan het regionale "sufferdje" de Tubantia, mijn beste.

24 mei 2014 om 02:39

@ reservebankje

Die boekhoudkundige truc is uiteindelijk helemaal niet het probleem. Zonder deze truc van de club zien de cijfers er opeens stuk minder uit. Bovendien heeft de club nu inmiddels een gigantische schuld opgebouwd. Door deze schulden komt de club in categorie 1 terecht, niet vanwege het feit dat FC Twente die toekomstige inkomsten reeds wilde meenemen in het afgelopen boekjaar.

// NRC is ook niet altijd betrouwbaar \\

Uiteraard niet, want daarin komt jouw club er niet best uit. Toch lullig voor je dan dat je in de VI verhalen van dezelfde strekking kunt lezen en zoals die ook kunt terug vinden in de Tubantia.

@ oleguapa

De Tubantia is niet zomaar een sufferdje hoor. Daar staan ook de verhalen in zoals je dat in de andere kranten kunt lezen. Alle media vertellen ongeveer hetzelfde verhaal. Maar Joop kan het mooi vertellen en zijn trouwe volgers laten zich graag voor de gek houden.

24 mei 2014 om 02:48

@malloot

De tubantia als een "sufferdje"bestempelen is inderdaad wat gechargeerd.

Ik wilde alleen de tegenstelling uitdrukken met het Nrc, wat landelijk erkend is als een kwaliteitskrant.

Landelijke kranten zijn over het algemeen minder afhankelijk van hun nieuwsgaring van lokaal nieuws dan regionale kranten die een goede entree moeten blijven bewaken bij lokale instanties met een grote nieuwswaarde zoals Bvo's.

24 mei 2014 om 04:15

@oleguapa;

Ik heb je het simpel proberen duidelijk te maken, gezien de reacties heb je ook geen enkel fundament om je reactie te onderbouwen, ja je beroept je op de Knvb, die ook niet verder kijken kunnen dan hun neus lang is,

Ik zeg het nu nog een keer, volgend jaar is twente weer de gezondste club, en dat hebben diverse accountants al bevestigd, deze boekhoud handigheid word in het bedrijfsleven zovaak gedaan, en er is niemand die daar ookmaar ietsachter zoekt, alleen de Knvb ziet weer eens spoken, laten ze echte wanpraktijken aanpakken.

24 mei 2014 om 06:09

Een kwaliteitskrant maakt geen beter, slechter of ander nieuws. Ze stopt het in een ander jasje met een andere kop er boven. Iets minder sensatie. Ze kunnen ook getint zijn en iets minder objectief.
Suffertjes zijn de mensen die dat niet zien.

24 mei 2014 om 11:47

Het predicaat moet "kwaliteitskrant"moet je verdienen op grond van nuancering, diepgang en kwalitatieve onderzoeksjournalistiek.

Het NRC en bijvoorbeeld de Volkskrant staan hierom bekend en hebben dan ook deze kwalificatie.
Neemt niet weg dat ze "getint" zijn maar dan bij uitstek op politiek vlak.
De grootste krant van Nederland wordt dan ook geen kwaliteitskrant genoemd.

Het is naief om dit niet te zien en de nuancering alleen terug te brengen tot een "kop".

Twente werkt al jaren met de jeugd. Dit is dus niks nieuws. De jeugd begint nu zijn vruchten af te werpen met namen als Tapia, Andersen, Rendla, Holscher, Bilal en Ter Averst. Twente scout niet alleen meer in de omgeving maar ook daarbuiten en veel in Duitsland. De achterban word groter, het stadion heeft een mooie capaciteit voor Eredivisie begrippen en Vak-P moet een staanvak worden. Al met al erg positief, alleen financieel staat het er momenteel minder voor. Bij verkoop van bijv. Tadic of Castaignos kan er weer ingekocht worden. Wanneer zij blijven zullen er geen grote transfers meer komen. Het is nu dus een kwestie van creatief kopen / scouten, jeugd in laten stromen en beroep doen op Doyen.

23 mei 2014 om 23:18

Zou het nog wat gaan worden met Rendla? Ik vond hem in het begin een interessante speler, maar het lijkt mij er op dat het niet veel meer gaat worden. Die jongen zit al een hele tijd bij de club en is alweer 23. Lijkt niet op veel speeltijd te kunnen rekenen.

23 mei 2014 om 23:37

3 zware blessures gehad en heeft nu geen kruisbanden meer in zijn knie. Geen idee of het nog wat wordt. Was altijd wel het grootste talent in de jeugd.

Als het geld op is dan kun je moeilijk nog een koopclub zijn.

23 mei 2014 om 23:20

Ligt er maar net aan hoor, een speler van €50.000 is net zo goed een aankoop als een speler die €1.000.000 kost. Of zelfs 10 spelers van €1.000 per stuk, zijn net zo goed aankopen. Ik vind het eigenlijk wel grappig, eigenlijk is iedere club in Nederland tot op bepaalde hoogte wel een koopclub. Kopen is kopen.

Andrej Rendla komt ook in aanmerking voor doorstroming? Wat een grap, gewoon een speler noemen die zeven jaar geleden zijn debuut maakte in het eerste elftal...

Niks nieuws, twente is al langere tijd bezig met de jeugd. Maar echt doorbreken is nog niet gelukt. Twente wil in mijn ogen eerst het stadion zk ver mogelijk aflossen voordat er weer dure spelers aangetrokken kunnen worden. En naast dat men zegt dat twente de afgelopen jaren volgens velen een koopclub was hebben ze toch al zo'n 40-50 miljoen euro afgelost voor het stadion. Dat noem ik beleid!

23 mei 2014 om 23:30

// Dat noem ik beleid! \\

Meerdere trainers in korte tijd ontslaan is ook beleid, net zoals veel te veel geld uitgegeven aan vage spelers. Echter, niet elk beleid is goed beleid. Dan blijkt dat er opeens een boekhoudkundige truc tevoorschijn moet worden getoverd om de verveleden waarheid te verdoezelen.

23 mei 2014 om 23:31

Uistekend beleid. Een voorbeeld voor alle Bvo's in Nederland.....

Een club waarvan de directeur zichzelf controleert omdat hij ook voorzitter is van de RvC en die sinds deze maand onder financiele curatele staat van de Knvb vanwege liquiditeitsproblemen.

Gek, dat de andere Bvo's niet een dergelijk beleid erop nahouden....

23 mei 2014 om 23:42

@ oleguapa

En dan te bedenken dat deze zichzelf controlerende directeur ook nog eens een financier is van de club.

23 mei 2014 om 23:45

Met die constructie is twente in 7 jaar tijd van bijna failliet naar kampioenschap gegaan. Zo slecht nog niet, wel?

23 mei 2014 om 23:47

Het is jaren getolereerd door de Knvb. Bij de volgende categorie indeling zitten ze gewoon weer in 2 of 3. Het is gewoon een sanctie, die Bert van Oostveen zelf ook toe gaf om ze op de vingers te tikken, van de RvC heb je volkomen gelijk. Wat ik alleen niet begrijp is dat van Oostveen, dan wel durft te zeggen, dat het niet op financieel gebied gebied is gebeurd, maar om wanbeleid. En wat ik hoorde, van Munsterman is dat ze stappen gaan ondernemen, doordat je door zo'n reden niet in categorie 1 kunt geplaatst worden. Maar dit is alleen wat ik gehoord heb.

23 mei 2014 om 23:48

Was de RvC die elkaar controleerde. Niet alleen Munsterman en volgens mij word dit in veel bedrijven in de top gedaan, alleen komt het nu aan het ligt bij Twente. Niet dat ik er mee eens ben, maar het is wel krom en mag gewoon.

23 mei 2014 om 23:52

Munsterman was ook voorzitter en directeur toen Twente een voorbeeldclub weed genoemd door half Nederland en nu is het ineens punt van discussie?

Die categorie indeling is een momentopname, ontstaan doordat de boekhouders van de Knvb vonden dat 12 miljoen aan inkomsten een paar maanden later moest worden geboekt.

23 mei 2014 om 23:53

@malloot

En dan ook nog te bedenken dat FC Twente niet vanege een ordinaire boekhoudkundige truuk is ingedeeld in categorie 1, maar vanwege liquiditeitsproblemen.

Hierboven staat een verhaal van een Twente supporter wat regelrecht afkomstig is van Nijwede, manager finance & control van FC Twente waar alle feiten weer eens onder een dikke mist worden begraven.
Ga ik niet eens op reageren want dat is toch paarlen voor de zwijnen gooien.
Als ze zichzelf met dat beleid voor de gek willen houden dan gaan ze maar hun gang.

24 mei 2014 om 00:02

Liquiditeitsproblemen ook omdat ze dit jaar weer - 10 miljoen hebben afgelost. Hadden ze dat niet gedaan zaten ze nu in categorie 2 of 3.

24 mei 2014 om 00:05

Liquiditeitsproblemen?

Betaalt Twente de salarissen niet meer, worden de premies niet afgedragen? Is er een achterstand in rentebetalingen of aflossing?

Volgens mij roep je maar wat, je lijkt er in elk geval weinig vanaf te weten.

Twente heeft de afgelopen jaren 45 miljoen uit eigen middelen in het stadion geinvesteerd en jij gaat roepen dat er problemen zijn met de liquiditeit? In dat geval had men vast wel iets minder versneld afgelost lijkt mij.

24 mei 2014 om 00:08

@ Riche

// Die categorie indeling is een momentopname, ontstaan doordat de boekhouders van de Knvb vonden dat 12 miljoen aan inkomsten een paar maanden later moest worden geboekt. \\

Dat is niet waar. Twente staat in categorie 1 vanwege het wanbeleid en niet vanwege deze boekhoudkundige truc.

24 mei 2014 om 00:16

Wat dacht je? Als ik het maar vaak genoeg roep zal het wel waar zijn?

Hoeveel punten aftrek krijg je voor wanbeleid en wat houdt dat wanbeleid eigenlijk in?

Twente maakte, als enige club in Nederland al bijna 10 opeenvolgende jaren winst en investeerde in die tijd ook nog 45 miljoen uit eigen middelen in ern stadion. De enige reden dat Twente in C1 is ingedeeld is omdat de Knvb Twente dwong 12 miljoen aan inkomsten door te schuiven naar dit boekjaar terwijl de bijbehorende verhoogde afschrijvingen al wel waren gedaan.

Of vind je het versneld aflossen van een hypotheek wanbeleid,

24 mei 2014 om 00:25

@riche

Ja, liquiditeitsproblemen.

Sterker nog, dat is een verklaring van Munsterman zelf die dat mooi wist te omschrijven in april met de woorden "gespannen liquiditeitspositie" wat een gevolg is van het wederom mooi omschreven "hoge investeringsniveau"

Kennelijk weet jij niet zoveel af van jouw eigen club...

Overigens is FC Twente teruggezet van categorie 2 naar 1.
Ze zaten dus niet eens in de categorie 3 van de "financieel gezonde clubs"...

24 mei 2014 om 00:39

@ oleguapa

Ik vermoed dat sommigen hier denken dat FC Twente uit pure luxe is zee is gegaan met de Doyen groep.

24 mei 2014 om 00:48

@malloot

Laten we het maar niet hebben over het verkopen van de ziel van je club en de verkoop van transferrechten van spelers zonder dat die er iets van wisten.

Verklaring van van der Laan, commissaris Twente in januari dit jaar:
Wij hebben in ruil voor een deel van de transferrechten van vier veelbelovende spelers miljoenen ontvangen. Dit de enige manier voor FC Twente om aan geld te komen, want de bank leent ons geen geld meer.

Laten we maar stoppen want anders bezorgen we die Twente supporters nog de nodige trauma's...

24 mei 2014 om 00:53

Dus een gespannen liquiditeitspositie zijn liquiditeitsproblemen?

Twente heeft de afgelopen jaren veel cash gebruikt voor versnelde aflossingen, wanneer er daardoor weinig liquide middelen overblijven betekent dit niet dat er sprake is van een probleem. Als er echt liquiditeitsproblemen zijn ga je toch niet versneld aflossen?

24 mei 2014 om 01:01

@riche

Lees nu eens even goed jouw bericht door...
Liquiditeit is het vermogen van een onderneming om op tijd aan de op korte termijn opeisbare financiële verplichtingen te voldoen. Laat de liquiditeit te wensen over, dan vormt dit een bedreiging voor de continuïteit van de onderneming. De bewaking van de liquiditeit is één van de belangrijkste onderdelen van het financiële beheer in een organisatie, dat de verantwoordelijkheid is van het management.

De financiële situatie bij FC Twente was begin dit jaar zo acuut dat de voetbalclub een direct liquiditeitsprobleem had waardoor spelerssalarissen niet meer konden worden betaald (bron Arjan Hoop, bankier en onbezoldigd adviseur van Twente)

Hoezo geen probleem?
Waarom zouden banken FC Twente geen geld meer willen lenen (qoute van van der Laan)?

Je weet echt niet zoveel van de situatie van jouw club en dan anderen voor blaaskaak uitmaken?
Keek jij toen niet per ongeluk in een spiegel?

24 mei 2014 om 01:10

Afgelost met geleend geld ja. Google maar eens " Twente schulden", onder meer NRC van 26-04. Daar zit meer waarheid dan jij aan wil nemen.

24 mei 2014 om 01:18

// Dus een gespannen liquiditeitspositie zijn liquiditeitsproblemen? \\

Wat dacht je er zelf van?
Deze problemen zijn niet alleen maar ontstaan omdat er zo nodig vroegtijdig moest worden afgelost. Er zijn namelijk dure spelers aangetrokken, hoge salarissen betaald en meerdere trainers voortijdig ontslagen. Daarbij liepen ook nog eens de sponsorinkomsten terug. Maar als jij wilt blijven denken dat er geen liquiditeitsproblemen zijn, dan moet jij dat vooral lekker zelf weten.
Blijkbaar gaan er geen belletjes bij jou rinkelen als FC Twente in zee gaat met een investeringsgroep, als er een boekhoudkundige truc moet worden uitgehaald. Misschien vind je het volstrekt normaal dat een directeur, die geld heeft zitten in zijn eigen club, zichzelf moet controleren. Maar dat is nou net een belangrijke reden dat het nu niet zo lekker gaat met je club. Misschien wordt het tijd om je ogen te openen en niet meer blind af te gaan op de mooie woorden van Joop Munsterman.

@ oleguapa

Stoppen? Nee, hoor.

24 mei 2014 om 01:25

@sam

Afgelost met geleend geld?

Hoe kan het dan dat de langlopende schulden in 5 jaar gehalveerd zijn?

Als er wordt afgelost met geleend geld neemt de schuldenpositie nooit af, bij Twente is deze meer dan gehalveerd. Er is dus helemaal niet afgelost met geleend geld.

24 mei 2014 om 01:28

@oleguapa

Ik weet heel goed wat de definitie is van liquiditeit, zolang Twente keurig aan al haar verplichtingen voldoet, en dat doen ze, is er geen liquiditeiitsprobleem.

Wat die banken betreft, die lenen aan geen enkrle BVO geld, dus het punt dat je blijkbaar wil maken gast niet op.

24 mei 2014 om 01:36

@riche

Voor jou ook deze link:
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/04/26/
financiele-constructies-bij-fc-twente
-om-schuld-te-verlagen/

(even aan elkaar knopen......)

En deze. Ook wel een aardige:
http://www.nrc.nl/handelsblad/van/2014/april/26br.... /toveren-met-miljoenen-bij-
fc-twente-1369572

Misschien gaan er dan wat oogjes open........

P.s.
In Nederland (in tegenstelling tot Spanje) wordt er op de dag van vandaag door bankinstellingen geen geld meer geleend aan Bvo's.
Echter gebeurt dit toch op een verkapte manier.
Bvo's lenen geld van Gemeentes die op hun beurt dat geleende geld weer financieren bij banken.
Omdat Gemeentes overheidsinstellingen zijn en zij geen winst hoeven te maken, worden lagere rentepercentages bedongen dan wanneer geld rechtstreeks van een bank geleend wordt.

24 mei 2014 om 01:41

@ Riche

// Wat die banken betreft, die lenen aan geen enkrle BVO geld, dus het punt dat je blijkbaar wil maken gast niet op. \\

Dat is onzin. Sterker nog, FC Twente heeft een lening bij de bank.

24 mei 2014 om 01:56

@malloot
Niet alleen Munsterman maar ook commissaris van der Laan zit in die investeerdersgroep van Twente.

En zo dekken ze elkaar. Letterlijk en figuurlijk

24 mei 2014 om 02:21

@ oleguapa

Als je de verhalen rondom de financiering van de club leest duiken er meerdere clubjes mensen op die op een of andere manier geld in de club steken. Vervolgens blijken het steeds om dezelfde mensen te gaan: Munsterman en een paar vriendjes. Jopie wilde met zijn club naar de top en daar was bergen geld voor nodig, meer dan verantwoord was.
'working On A Dream' schijnt een favoriet lied van hem te zijn, maar misschien kan hij dat deuntje beter uit zijn platenspeler halen ten faveure van 'welcome To My Nightmare'.

24 mei 2014 om 02:35

Haal jij snel je NRC er bij, wat 200 km verderop in een verpaupert gebouw zit. Je zit compleet het verhaal te verdraaien. Het zegt al genoeg, dat je denkt dat Munsterman dat alleen controleert. Ga eens na, wat je denkt. Idd, van Rvc, maar het is niet alleen Munsterman en ik gok dat Munsterman exact weet wat hij doet en zegt!!!! En daar komt jouw verhaal nog geen 10% bij in de buurt. Zoals velen hier niet alles begrijpen, maar helaas, kan ik daar ook niks aan doen.

24 mei 2014 om 02:41

@malloot

Ons aller Joop is niet wars van megalomane opvattingen.
Interessant is bijvoorbeeld de "Hyves-affaire" in zijn Wegener tijd.

Zo dacht hij ook na zijn intrede van FC Twente de 2de club van Nederland te maken qua begroting, spelersmateriaal en infrastructuur binnen een tijdsspanne van 10 jaar.
Vorig jaar in mei heeft hij - eindelijk - moeten toegeven dat het najagen van een dergelijk luchtkasteel niet realistisch was.

24 mei 2014 om 02:49

// Zoals velen hier niet alles begrijpen \\

Ik vrees dat jij vooral zelf iemand bent die het niet begrijpt.
Er zijn inmiddels tig verhalen te vinden over de zorgwekkende financiële situatie van FC Twente. In de VI, de NRC , de Tubantia. Ook is het uitgebreid op TV geweest. De strekking van het verhaal is allemaal hetzelfde.

24 mei 2014 om 02:51

@reservebankje

Je moet mij eens uitleggen wat een gebouw (al dan niet verpauperd) te maken heeft met kwaliteitsjournalistiek.

Je verweer wordt er niet beter op, mijn waarde en het is zwaar bedenkelijk dat je Munsterman als een soort onfeilbare Paus beschouwt.
Maar ja, je moet als supporter ergens in geloven, niet?

In een ding heb je volkomen gelijk.
Munsterman weet exact wat hij moet zeggen......... om van (het merendeel van?) zijn supporters kritiekloze volgelingen te maken.

24 mei 2014 om 04:18

@malloot en olegupapa,

tis nu wel duidelijk hoor uit welke hoek jullie komen.

maar nogmaals volgend jaar zien jullie wel hoe de vlag erbij hangt.

24 mei 2014 om 10:46

NRC heeft als één van de weinige media (de enige?) een redelijk goed verhaal geschreven over Twente. Het is raar dat jij hier mee komt want hierin worden bijna al jouw beweringen weersproken en die van de Twentesupporters, die veel dichter bij het vuur zitten, grotendeels bevestigd.

24 mei 2014 om 11:02

Zucht.................. zomaar een greep......

De financiële situatie bij FC Twente was begin dit jaar zo acuut dat de voetbalclub een direct liquiditeitsprobleem had waardoor spelerssalarissen niet meer konden worden betaald. Om de betalingsproblemen op te lossen en de schuld te verlagen bedacht de club bijzondere financiële constructies. Daarmee zijn inkomsten uit de toekomst naar voren gehaald.
Dat gebeurde op twee manieren, zo bevestigt Arjan Hoop, bankier en onbezoldigd adviseur van de club. Twente verkocht begin dit jaar een deel van de inkomsten uit toekomstige (sic!) transfers aan investeringsmaatschappij Doyen Sports. Dat leverde 5 miljoen euro op voor lopende zaken en investeringen.

In dezelfde periode is een deel van toekomstige (sic!!) televisierechten verkocht aan een groep van elf investeerders die zich ‘de vrienden van Twente’ noemt. Hiermee kon de schuld worden verlaagd, en daarmee ook de rentelast. Twee clubbestuurders – Joop Munsterman en Aldo van der Laan – behoren tot deze groep investeerders.

Deze vriendenclub heeft FC Twente voor de bouw van het nieuwe stadion in 2008 een bedrag van 16 miljoen euro geleend. Twente moest deze lening vanaf 2014 terugbetalen. Het ging om aflossingen van 1,6 miljoen euro op jaarbasis. Omdat Twente veel heeft geïnvesteerd in het stadion en de trainingsfaciliteiten, heeft de club moeite om de schulden terug te betalen. Daarom is een constructie bedacht.

FC Twente heeft een deel van de inkomsten uit de televisierechten verkocht aan beleggingsmaatschappij Fci, die wordt gefinancierd door dezelfde vriendenclub. Voor een bedrag van 12 miljoen euro krijgt deze beleggingsmaatschappij voor een periode van 6 jaar ieder jaar gegarandeerd een bedrag van 2,2 miljoen euro uitgekeerd. FC Twente lost met deze 12 miljoen het grootste deel van de schuld af die de club heeft bij de vriendenclub.

De licentiecommissie van de Knvb maakt zich zorgen over de hoge schuld van FC Twente. De club werd jarenlang ingedeeld in categorie 3; financieel heel gezond. Eerder deze week bevestigde voorzitter Munsterman er in een interview bij Nieuwsuur dat de club in categorie 1 terechtkomt en onder curatele van de Knvb komt te staan.

Bron: NRC (jawel......)

Struisvogelpolitiek van je?

P.s.
Ik moet een gezonde financiele toekomst van FC Twente nog zien als een van de pijlers voor een positief bedrijfsresultaat, namelijk inkomsten uit transfers, door FC Twente voor een deel al verkocht is.
En dat ook nog van de 4 spelers die de hoogste transferwaarde hebben....
Goed beleid daar

26 mei 2014 om 12:08

Dat bovenstaande artikel weerspreekt een hoop van je eigen uitspraken anders.

FC Twente heeft een vordering van 13.2 miljoen verkocht voor 12 miljoen, waardoor de schuld bij de vriendenkring van Twente voor het grootste gedeelte in een klap is afgelost. Het voordeel voor Twente is daarbij dat ze minder rentelasten hebben en het geld wordt gegarandeerd in de aflossing gestoken (goed beleid dus). Het voordeel voor de vriendenclub is dat de lening niet meer achtergesteld is t.o.v. de lening bij de gemeente en de bank en dat ze 1.2 miljoen meer ontvangen dan dat ze de schuld hebben verlaagd.

Het probleem is echter dat deze afspraak mondeling al vorig jaar rond was, maar schriftelijk pas dit jaar. Dit was allemaal al goed gekeurd door een accountant, alleen de Knvb eist dat de verkoop van de vordering dit jaar plaats vind, omdat toen de handtekeningen zijn gezet. Daardoor ontstaat nu een groot verlies, waar allerlei sportjournalisten opduiken zonder enig verstand van dit soort dingen; het NRC is eigenlijk de enige krant die daadwerkelijk de juiste problemen benoemd. Echter zal dit jaar de verkoop van die vordering wel plaats vinden, wat resulteert in een grote winst. Over twee jaar gezien heft dat elkaar op. In de tussentijd heeft FC Twente 12 miljoen minder schuld en kan het de extra TV inkomsten niet uitgeven aan bijvoorbeeld spelers. Dat kun je onmogelijk financieel wanbeleid noemen.

Wel is de liquiditeit van FC Twente in het geding geraakt, door onder andere een crisistaks, het dak drama en de ontslagen trainers, dus een combinatie van onvoorziene kosten en falend sportief beleid. Hierdoor heeft FC Twente een deal met Doyen moeten afsluiten, waar toekomstige transfergelden van 4 spelers voor 5 miljoen verkocht zijn. Er is overigens nooit bekend gemaakt welke spelers dit zijn, dus jij weet ook niet of ze de hoogste transferwaarde hebben, maar het zijn waarschijnlijk wel de spelers waar Doyen het meeste toekomst in ziet. De transferwinsten in de komende paar jaar zullen dus inderdaad iets lager uit vallen. Hetgeen niet echt een probleem zou moeten zijn, gezien er een jaar geleden al een nieuwe weg in is geslagen met goedkope talentvolle spelers, dus houd je waarschijnlijk zelfs na een vervanger gehaald te hebben en Doyen betaald te hebben geld over. Helemaal in combinatie met de doelstelling om in de komende jaren 50 eigen instroom te realiseren. Ze noemen het bewust eigen instroom, om de discussie over wat wel en niet eigen jeugd is te voorkomen; het betreft dus ook aankopen die eerst 1-2 jaar voor Jong FC Twente uit komen.

Het doel is om de komende jaren de schuld waar op dit moment nog zo'n 30 miljoen van over is, verder te reduceren naar maximaal 20 miljoen, wat een gezonde verhouding is tussen schuld en bezit. Hierdoor kan het stadion bezit als een soort van vliegwiel gaan werken en heb je ten opzichte van andere clubs op dit vlak dus een voordeel. Voor komend seizoen verwacht men al een sluitende begroting zonder afhankelijk te zijn van transferinkomsten, waardoor je laatste punt ook ontkracht is en de laatste 4 miljoen aan termijnen die nog betaald moeten worden, zullen na de verkoop van Tadic voldaan zijn. Het heeft er dus alle schijn van dat FC Twente binnen een jaar weer in categorie 3 wordt ingedeeld, hetgeen als te meer aangeeft dat het hele systeem niet werkt.

Niet meer dan logisch en natuurlijk zeer verstandig. Als je de beschikking hebt over een goede jeugdopleiding moet je er gebruik van maken ook. Je kan altijd wel spelers willen blijven kopen om bij de top te blijven, maar het kost een vermogen en het is niet gezegd dat de speler(s) ook daadwerkelijk van toegevoegde waarde is/zijn. Even voor de duidelijkheid, ik heb het niet over een bepaalde speler of spelers. FC Twente bracht in het verleden al enkele grote talenten voort (al dan niet gekocht, voordat je die discussie weer krijgt) met jongens als Arnautovic, De Jong, John en nu Promes en Ould-Chikh zit er aan te komen bijvoorbeeld. Laten we hopen dat het ze lukt om de komende jaren dat weer voor elkaar te krijgen. Het is in ieder geval zeer verstandig dat ze de nadruk nog meer op jeugd willen gaan leggen.

Vreemd beleid, je laat je beleid dus af hangen of je een goede generatie jeugdspelers hebt. Je kan beter gewoon een beleid hebben dat je met de beschikbare middelen het beste elftal neer zet. In 2010 hadden ze dacht ik maar één jeugdspeler (brama) die regelmatig speelde, en dat was voor niemand een probleem. Waarom zou je nu dat gaan veranderen. Zeker als je de huidige ploeg ziet, de spelers die je graag ziet spelen zijn allemaal aankopen Tadic en Guttiérez bijvoorbeeld. Dat zijn toch prima spelers.

Maar goed, iemand heeft uit bedacht dat jeugd zo geweldig is en iedereen loopt daar blind achteraan. Volslagen idioot. Vooral ook omdat de Nederlandse jeugdopleidingen steeds zwakker worden.

Ammehoela, inzetten op jeugd om het imago op te poetsen? Er is geen geld meer in Enschede. Ze vullen daar het ene gat met het andere met liquiditeitsproblemen als gevolg. Staat genoeg over in media te lezen. Twente maakt er een sport van om onjuiste gegevens of deze veel te laat aan te leveren. Een prachtig stadion, mooie aankopen, sportief succes. Dat heeft zijn prijs maar daarvan moet je wel de rekening kunnen betalen. Munsterman kan het allemaal mooi vertellen met zijn driedubbele pet op.

Typisch nederlands weer dit soort zielige discussies, koopclub, opeidingsclub, huurclub. Het maakt allemaal geen moer uit, als er maar een goed team staat.
Opleiden is leuk en het is mooi dat er jeugdspelers doorbreken maar dat gezemel over koopclubs en gepoch over opleidingsclub. Allemaal leuk en aardig, maar er zijn clubs die continu jeugdopeleidingen van andere clubs afstruinen, de grootste talenten weg roven en dan gaan snoeven van "kijk ons eens opeleiden".

Slecht idee. Twente verdiende juist veel geld met de grote transfers. Transfers als Ruiz, Fer, tadic etc. Daarnaast werd twente juist kampioen met een ervaren elftal.
Verder, welke ned. club heeft de laatste jaren voor meer dan 10 M een speler verkocht die de gehele jeugdopleiding heeft doorlopen., zoals twente met John.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/10788/Eredivisie/article/detail/3256991/2012/05/17/46-procent-fan-van-Ajax-FC-Twente-populairder-dan-PSV.dhtml

Kijk hier maar naar. In nederland twente 21.7 procent fans en psv 21.1 procent. Boven twente feyenoord en ajax.

24 mei 2014 om 11:16

@kaibloem

Waarom laat je dit achterwege?

In de CPM-index - waarin onder meer imago, populariteit en financiële prestaties van clubs gemeten worden - heeft Ajax 3.051 punten. PSV (2.533) is nog altijd tweede

24 mei 2014 om 13:27

Klopt dat is wel waar maar qua aantal fans in Nederland heeft twente toch iets meer dan psv. En wat betreft thuis wedstrijden is de aanhang van psv net zo trouw als die van twente. Ik wil alleen kwijt dat twente voor een club buiten de top 3. Ajax psv feyenoord gewoon in dat rijtje thuis hoort

In de huidige eredivisie kun je prima aantreden met 5 eigen opgeleide spelers, het gaat erom wie er omheen staan en hoe het collectief is. Ajax is dit seizoen kampioen geworden zonder speler met exceptionele kwaliteiten. Schone, Blind en Cillesen waren erg belangrijk maar zijn geen topspelers die (nu al) van internationaal niveau zijn. Dit is een compliment want de rest word alleen maar beter. Dit geld ook voor Feyenoord. Dus dat Twente ook die kant op wil, dat juich ik wel toe.

Ik hoor steeds,dat Ajax veel geld heeft. Maar wat doen ze daar dan mee ?

Van nood een deugd maken heet dat toch. Ik weet dat Twente nu in een financieel benarde positie zit maar ik weet ook dat dit tijdelijk is. Twente doet er erg veel aan om de schulden (die elke club heeft) Versneld te minimaliseren en daardoor lijkt het erger dan dat het is. Trucjes uithalen om dit te camoufleren is niet handig, ze hadden beter open kaart kunnen spelen en dan was er zeker veel minder naar buiten gekomen van dit zogenaamde wanbeleid.
Jeugd proberen op eredivisieniveau te krijgen doet Twente al jaren en zo zie je maar dat dit niet zo even lukt, dit is een proces wat nu een beetje gestalte begint te krijgen en wat tijd kost. Ik ben benieuwd waar Twente over vijf jaar staat, ik heb er wel vertrouwen in dat we bij de bovenste plekken in de eredivisie blijven meedoen en dat we over twee jaar weer financieel gezond zijn geloof ik ook wel.

is niet echt vernieuwend toch deze uitspraak? iets dergelijks stond al in het plan 'twente in de steigers'. Twente moest alleen eerst investeren in de jeugdopleiding. Zaaien, om pakweg 6 jaar later de eerste jongens die de volledig vernieuwde jeugdopleiding hebben doorlopen te oogsten.

Overigens vind ik het de grootste bullshit waar Nederlandse voetbalsupporters zich bezig mee houden. Die stempel koopclub (geintroduceerd door de clubs die geen geld hebben om hun eigen kont te krabben) heeft een hele negatieve lading gekregen, maar is wel de succesformule van menig internationale topclub. Daar moet Nederland weer naartoe en dat red je niet met een selectie vol kindertjes die duidelijk te kort komen, maar die emotioneel een streepje voorhebben omdat ze al sinds hun 6e in dat shirt rondlopen...

24 mei 2014 om 14:12

Heerlijke uitspraak van je. De spijker op z'n kop.

Bij PSV zijn ze er ook achter gekomen dat het verjongingsproces te snel is doorgevoerd (uitspraak Sanders al van januari dit jaar).
Van mij mag PSV ook weer de transferboer op met aankopen die er staan, niet aankopen die er nog moeten komen.

vaag eerst was de deadline 2016, nu 2017 + Vida en Enberink transfervrij vertrokken, een Engberink moet toch beter dan Schilder zijn?
\maar goed we gaan het zien, eerst dit seizoen de basis (eghan promes gutierezz) bij elkaar houden. En evt Tadic castaignos en benggston verkopen.

Verstandig besluit. Het blijft ook de enige manier om constante prestaties te houden als je als club financieel wind tegen krijgt. Door te investeren in de jeugd trek je grotere talenten aan en zijn de spelers in de jeugdopleiding minder snel geneigd te vertrekken. Daardoor wordt je doorstroom naar het 1e elftal beter en heb je als club een stevige basis om op terug te vallen. Het zorgt voor binding met de supporters en de club, jeugdproducten hebben vaker meer krediet en weten wat het inhoud voor Twente te spelen. Zo nu en dan een aankoop doen is niet verkeerd, het versterkt je basis. Maar het uitgangspunt zou voor elke club de jeugd moeten zijn.

Toch leuk dat ze allemaal Feyenoord kopiëren.
Ze vergeten alleen 1 ding. Ze komen veel te laat omdat Feyenoord (maar ook Ajax) al 10 stappen voorliggen en volle kracht vooruit gaan. Verder moet je ook een jeugdopleiding hebben die zich kan meten maar Twente zal nooit in de buurt komen van Feyenoord of Ajax. PSV lijkt met pijn en moeite net een beetje aan te kunnen haken.

24 mei 2014 om 16:15

Jij kunt het weten aangezien jij natuurlijk precies weet hoe het er bij Twente, Ajax, Feyenoord en PSV aan toegaat.

Feyenoord was inderdaad de eerste club uit de top vijf van de eredivisie met financiële problemen. Overigens ook met de grootste problemen. Wel mooi om te zien hoe ze zich (noodgedwongen) herpakken.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren