Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Dani, Westermann en Pantelic door Ajax gekozen in ultiem cultelftal

Laatste update:

Ajax heeft op de clubwebsite met behulp van de achterban zijn eigen cultelftal samengesteld met spelers die in het verleden in Amsterdam onder contract stonden. De elf spelers die in het team zijn opgenomen hadden wisselend succes in de Johan Cruijff ArenA. Zo is gekozen voor Jeroen Verhoeven tussen de palen, terwijl in de achterhoede Tottenham Hotspur-verdediger Davinson Sánchez staat geposteerd. De Colombiaanse verdediger maakte grote indruk bij Ajax en werd voor maximaal 42 miljoen euro verkocht aan the Spurs. “Voetballer die zeer geliefd is bij (een klein deel van) het publiek, ondanks relatief (meestal) weinig succes. Bij het horen van de naam is er direct sprake van herkenning en enige nostalgie”, omschrijft Ajax de definitie van een cultspeler.

De achterhoede bestaat uit Hatem Trabelsi, Sánchez, Heiko Westermann en Mitchell Dijks. “Een Noord-Hollander met een hoog aaibaarheidsgehalte, een open boek bovendien. Wie Dijks ook tegenover zich heeft, hij zal zich nooit anders voordoen. En interviews met hem zijn zelden clichématig”, schrijft Ajax op de website. Frank de Boer liet hem debuteren, maar vond dat de linksback zich nog wel eens liet afleiden door randzaken. “Bepaalde randzaken vond hij toen veel belangrijker. Dat heb ik hem twee jaar lang proberen duidelijk te maken, maar het kwartje viel niet. Een tatoeage op je kuit laten zetten, twee dagen voor de wedstrijd, dat is niet professioneel. Als dat belangrijker is dan een wedstrijd van Ajax 1, tja..”

Op het middenveld heeft Ajax gekozen voor Eyong Enoh, Gabri en Dani. De club noemt Enoh ‘een echte cultheld’. “De verdedigende middenvelder stak niet onder stoelen of banken dat hij gelovig was. Voor wedstrijden liet de Afrikaan altijd zijn gezicht in de kerk zien. Niets wilde hij aan het toeval overlaten. Vervolgens was het tijd voor de strijd op het veld.” De Amsterdammers konden Dani onmogelijk uit het cultelftal houden. “Een elegante Portugees die niet alleen geadoreerd werd door Ajax-supporters, maar ook door heel veel vrouwen in Nederland. Een speler waarvan misschien meer posters dan shirts werden verkocht”, zo klinkt het. “Met name buiten de lijnen stond de Portugees erom bekend veelvuldig te scoren.”

In de voorhoede zijn Marko Pantelic en Andy van der Meijde terug te vinden. Bij laatstgenoemde ging het fout toen hij bij Ajax vertrok. “Verslavingen en fouten in zijn privéleven zorgden ervoor dat het bergafwaarts ging”, zo erkende de voormalig buitenspeler. “Ook na zijn loopbaan als voetballer blijft de voormalig international van Oranje zijn status als cultheld waarborgen. Met zijn YouTube-serie 'Bij Andy in de auto' zorgt hij wekelijks voor losse, spraakmakende interviews.”

Pantelic wordt op de website ‘zonder twijfel een van de meest zelfverzekerde voetballers die Ajax ooit gehad heeft’. “Het was vooral het overkomen van Pantelic dat hem bijzonder maakte. Hij oogde vrijwel altijd moe, maar in werkelijkheid was hij dat niet. De Serviër was positief ingesteld. Als hij een bal verkeerd kreeg aangespeeld, deerde dat hem niet. Integendeel zelfs. De aanvaller trakteerde zijn teamgenoten regelmatig op positieve duimpjes voor de inzet. De spits was altijd vol zelfvertrouwen. Ajax moest de titel dat seizoen aan FC Twente laten en daar had Pantelic een duidelijke verklaring voor. “Ik kwam pas in de 6e speelronde. Daarvoor zijn de punten verspeeld.”

Hyun-Jun Suk mag niet ontbreken in het Ajax-cultelftal. De Zuid-Koreaan kwam op de bonnefooi naar Nederland en vroeg langs het veld bij een training aan toenmalig trainer Martin Jol of hij stage mocht lopen. Na een aantal dagen aandringen gaf Jol groen licht en slaagde Suk erin om te overtuigen. “De Zuid-Koreaan was niet de meest gepolijste speler, integendeel zelfs, maar ging vol overgave voor zijn droom in het rood-witte shirt. Daardoor raakte de aanvaller geliefd bij het publiek. Kwalitatief was het misschien niet altijd even goed, maar aan zijn tomeloze inzet viel nooit wat op aan te merken. Een officiële treffer in Ajax 1 maakte hij nooit."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dani, Is dat niet die jongen die een poging tot doodslag ondernam tegen Lodewijks? Verder leuk elftal eigenlijk als je het zo ziet, al mis ik Chivu..

1 mei 2020 om 14:29

Met die redenatie idd niet. Maar gewoon hij binnenkwam, de ontwikkeling etc. Misschien hoort hij er niet in, maar zodra ik deze verzameling zie, denk ik aan Chivu.

1 mei 2020 om 14:34

DomineeDirksen: idd. Met Joseph Kiprich voor mij echt wel op nr 1. Onze anti-held. Fantastisch.

1 mei 2020 om 15:24

Nounou, ik zie hieronder anders een heleboel namen die niet in het team staan en écht wel culthelden zijn! Frank Verlaat, Babangida, Wamberto, Bogarde, Oleguer, Urzaiz, Leonardo, Yakubu, Mido, Oliseh en weet ik wie allemaal. Zijn Zlatan en Suarez te goed om cult te zijn? Is dat een factor? Want aparte gasten waren het wel!

1 mei 2020 om 16:08

Marcio Santos is ook wel een kandidaat.

1 mei 2020 om 16:12

Ivan Gabrich, gekocht dmv VHS banden

3 mei 2020 om 08:43

Mijn favoriete voetballer aller tijden 😍

1 mei 2020 om 14:32

Dani kwam ik bijna elk weekend in de escape tegen. Vaak in een wit Armani pak, paar flessen Moët en een paar fotomodellen. Wie ik mis is Winston Bogarde. De boogie man of Govert goudglans. De neger die voor niemand buigt.

1 mei 2020 om 14:36

Dani idd. Altijd te vinden in de Escape. En ervoor in de Raffles. En altijd met vrouwen om zich heen idd. Geweldig.

1 mei 2020 om 16:06

Ik mis Albert Luque en Oleguer.. beiden kwamen met een hoop bombarie. Verder Bulykin, mido in z’n tweede periode, bojan en cuenca hadden erin gekunt. Maar kuffour, Atouba, urzaiz, wielaert en die Deense middenvelder van Jol hadden er ook in gekunt.

1 mei 2020 om 16:24

Dat zijn geen culthelden maar miskopen.

1 mei 2020 om 16:50

Inderdaad. Bizar dat ik zoveel reacties lees van mensen die denken dat een cultheld per definitie een slechte spelet is. Cultspelers zijn gewoon bijzondere karakters en verschijningen die toch geliefs waren bij het publiek. Sanchez kan je cult noemen omdat het zo'n beest was, maar toch altijd vrolijk en vriendelijk. Wat dat betreft vind ik Onana wel meer cult dan Verhoeven. Qua reputatie wa Verhoeven niet zo opvallend, maar natuurlijk wel Eigen Jeugd. Wamberto hoorde er eigenlijk ook wel bij. Misschien Van Halst ook wel. Poulsen en Schone sowieso ook wel. Suarez wegens zijn frommelspel.

1 mei 2020 om 19:18

Een goede vriend van me kwam Dani ook in andere bars tegen. En dan niet met dames... hij was van beide kanten. De betreffende vriend heeft Dani zelfs een keer mee naar huis genomen

2 mei 2020 om 04:06

Hey. Het N-woord komt uit de originele van Dale en betekent “slaaf”. Dit woordje doet mij en andere mensen pijn. Ik weet dat je dit niet bewust doet. Zou je in de toekomst “donkere man” of iets in die richting kunnen zeggen? Dankjewel alvast 🙏🏼

2 mei 2020 om 08:15

Ik begrijp je reactie. Maar ik denk dat de schrijver van de reactie refereert aan Bogarde’s boek met een titel waarin hij dit n-woord zelf gebruikt.

3 mei 2020 om 14:33

Neger komt van het spaanse negro, wat zwart betekent. Nu is de term uit de gratie gevallen, wat prima is. Maar volgens mij is er geen etymologisch verband tussen neger en slaaf. En inderdaad, zo heet zijn boek. Vind wel dat je het lief vraagt, daar kunnen heeeel veel mensen nog wat van leren!

Theo Janssen? Die had als net te zware, sigaretjes rokende voetballer toch ook wel een plekje verdiend?

1 mei 2020 om 14:23

Had zeker gekund idd. Vind hem alleen meer cultheld van bijv twente of vitesse die ook een jaar bij ajax heeft gespeeld.

1 mei 2020 om 14:25

AC, Janssen heeft langer bij Ajax gespeeld dan Pantelic.

1 mei 2020 om 14:28

Gabrich mis ik. Enkel en alleen al omdat ie Van Gaal heeft doen laten geloven dat ie kon voetballen, gecontracteerd werd en bleek dat zelfs de materiaalman nog beter was. En onze Kerlon (?), met zijn zeehondendribbel. Al heeft ie nooit een officiële wedstrijd gespeeld in het eerste volgens mij

1 mei 2020 om 14:47

Dat zijn miskopen, geen culthelden.

1 mei 2020 om 14:51

Heb je Gabrich wel eens gezien? Nou, die leek op alles behalve een topvoetballer.

1 mei 2020 om 14:56

Ackaka, voor mij heeft een cultheld iets negatiefs, iemand die als held bestempeld is om iets anders dan zijn voetbalkwaliteiten en zijn toegevoegde waarde op het veld. Janssen bij Twente was gewoon een topspeler

1 mei 2020 om 15:09

Janssen en Pantelić hebben beide gewoon 1 vol seizoen bij Ajax gespeeld hoor.

1 mei 2020 om 15:13

Soccerfan. Pantelic vertrok in juni weer na een contract van een jaartje. Hij kwam in september aan en moest opgetraind worden, waardoor het lang duurde voor hij de volle 90 minuten kon spelen. Janssen heeft de hele voorbereiding van zijn eerste seizoen meegemaakt en ook van het tweede seizoen, waarin hij nog een paar wedstrijden speelde. Dus Janssen speelde langer bij Ajax dan Pantelic.

1 mei 2020 om 15:49

@29er, een cultheld wordt idd vooral beoordeeld op basis van persoonlijkheid/gedrag (in en buiten het veld). Persoonlijk zie ik een cultheld niet perse als iets negatiefs qua voetbalkwaliteiten. Je kan ook een opvallende verschijning zijn en heel goed kunnen voetballen. Vind een roy keane of gatusso bijv ook wel een cultheld.

1 mei 2020 om 16:03

@misseva, klopt inderdaad. Zou pantelic persoonlijk ook niet kiezen. Cultheld is sowieso abstract begrip en kan idd ook zijn zonder dat je er lang speelt, zie suk. Vond janssen tijdens zn ajax periode alleen wat meer gematigd/minder memorabel vergeleken met zn twente en vitesse periode (logisch ook).

1 mei 2020 om 16:11

@AC eens hoor. Voor mij hoeft Janssen er ook niet in, maar het ging mij er meer om dat de tijd waarin hij bij Ajax speelde daar niet per se doorslaggevend hoeft te zijn. Pantelic was erg vermakelijk, van mij mag hij er best in. Toch zou ik de voorkeur geven aan een cult aanval van Wambert, Suk en Babangida. Pantelic was erg vermakelijk, maar toch heeft 'cult' voor mij een negatieve connotatie. En die duimpjes en dat geklap hielpen uiteindelijk toch bij een mooi seizoen met ontzettend veel goals. Als het over cult gaat en er sec naar de tijd bij Ajax wordt gekeken zou een Zlatan ook genoemd kunnen worden. Janssen inderdaad niet. Die viel met zijn dronken kop van een bus toen hij in dienst was bij Twente. Bij Ajax was het wat flauwig.

1 mei 2020 om 16:52

Tja, in Nederland is Janssen niet onlosmakelijk met Ajax verbonden. In Nederland is Pantelic dat wel. Beide cultspelers, maar Janssen was geen echt epubliekslieveling

1 mei 2020 om 19:20

Pantelic zeker wel. Er is niet voor niets een Ajax-podcast naar hem vernoemd

Ik mis toch Johnny Dusbaba en Felix Gasselich in dit elftal, dat soort cult voetballers mogen absoluut niet ontbreken. Voor de rest is het wel een komische verzameling aan namen.

1 mei 2020 om 14:40

Sorry hoor, maar Enoh, Trabelsi en Sanchez waren gewoon goede spelers voor Ajax. Die horen niet in dit rijtje thuis, hadden ook geen aparte vertoning. Prima professionals als je het mij vraagt.

1 mei 2020 om 15:56

Het gaat niet zozeer om goede of slechte spelers, maar meer hoe ze lagen bij de achterban, hun atypische spel, hun bijzondere verschijning of een andere reden waarom ze het voetbalpubliek zijn bijgebleven. Enoh was bijvoorbeeld op zich wel een excentriekeling. Die op straat in Amsterdam mensen voor de kerk stond te werven, pakte ook altijd geel (maar eigenlijk nooit rood) en was toch zeker niet een typische Ajax speler. Trabelsi was prive ook een mysterie als je zijn oud collega's hoort. Was een fenomeen wat na zijn vertrek heel kort bij City speelde om daarna van de rader te verdwijnen. Hij is kwam daarna in het nieuws vanwege een huurschuld, drugsgebruik en lidmaatschap van een salafistische organisatie. Bij Sanchez zal het wel zijn dat hij in 1 jaar tijd een verpletterende indruk heeft gemaakt bij Ajax. Maar goed, dit soort verkiezingen zijn toch altijd redelijk subjectief.

Sanchez is toch geen cult,hij was bij zijn transfer de duurste ajax speler aller tijden!

1 mei 2020 om 14:40

Oleguer?

1 mei 2020 om 14:47

Kuffour, ooit goed bij Bayern. Bij Ajax was het weinig, Oleguer kan ook inderdaad. Verder zijn Trabelsi en Gabi ook te goed voor dit cult elftal.

1 mei 2020 om 15:04

Márcio Santos. Vooral die rode kaart na iets van 15 seconden tegen Psv. Hij kwam binnen als opvolger van Rijkaard en het bleek niet veel te zijn.

1 mei 2020 om 15:05

Oleguer was inderdaad een goede geweest.

Zelf zat ik aan Frank Verlaat met zijn lange lokken te denken. Maar uit beide kon ook niet gekozen worden.

1 mei 2020 om 15:12

Sowieso Oleguer boven Sanchez. Sanchez was een topverdediger maar buiten het veld geen uniek verhaal of een bijzondere band gehad met het Ajax publiek. . Oleguer kwam binnen als hooggeleerde linkse activist met meer dan 100 wedstrijden en een CL voor Barca op z'n cv, maar maakte in Amsterdam meer indruk tijdens krakersrellen dan op het veld. Op en top cult.

1 mei 2020 om 15:23

Oh ja Ferdi Vierklau. Die wil ik er ook in.

Verdediging Bogarde-Oleguer-Verlaat-Vierklau wordt het bij deze haha

1 mei 2020 om 15:41

En als we op basis van namen mogen selecteren wil ik ook een plekje op de bank voor Kiki Musampa. Klinkt toch meer als een exotische danseres dan voetballer van Ajax

1 mei 2020 om 16:26

Santos Yes. En was volgens mij wereldkampioen. Ik had hoge verwachtingen maar het was echt niks.

1 mei 2020 om 16:27

Kiki musampa was meer cult dan wooter. Ik mis Bababimba haha

1 mei 2020 om 16:35

Haha wilde zelf iets subtieler zijn als lekker wijf door exotische danseres te gebruiken maar je snapte mijn punt in ieder geval.

1 mei 2020 om 17:20

Japie Stam had er ook in kunnen staan, net als Edgar Davids.

3 mei 2020 om 08:47

Bojan 100%

1 mei 2020 om 15:50

Helemaal mee eens. Trabelsi overigens ook niet. En warme gevoelens naar een "niet zo'n topper" is persoonlijk natuurlijk, maar werd vd Meijde niet meestal uitgefloten in z'n tijd bij Ajax? Leuk dat hij nu achteraf ineens populair is vanwege z'n programma, maar ik krijg geen warme gevoelens als ik terug denk aan de voetballer vd Meijde. Hetzelfde geld overigens voor Westermann en Dijks, was blij als ze weg waren. Gabri, meh, klein beetje. Dani, Pantelic, Enoh en Verhoeven wel. Suk qua verhaal wel, maar als voetballer heb ik 'm toch bar weinig gezien. Ik vind Wamberto ook wel een goeie trouwens. Altijd zo'n ideale 12e man die altijd degelijk, doch niet hoogstaand, z'n werk deed. Babangida zie ik ook veel liever dan vd Meijde bijv. Yakubu, Obodai.zelf hou ik warme gevoelens aan Litmanen, Petterson e.d. Maar dan krijg je weer de discussie, waren dat niet gewoon toppers :-) En uiteindelijk blijft het ook persoonlijk. Dan blijkt dat je zoveel cult helden ook weer niet opbouwt.

Mis mijn hekd (cult)held Wampie

1 mei 2020 om 14:36

Babangida mis ik ook. Vooral door De Regenjas destijds.

1 mei 2020 om 16:28

Echt cult. Kleine held

1 mei 2020 om 15:07

Suk is natuurlijk wel het schoolvoorbeeld van een cultheld. Babangida en Wamberto hadden overigens ook niet misstaan.

Van der Meijde is het pas achteraf met zijn puberaal gedrag geworden. In zijn tijd bij Ajax werd hij nog gewoon geroemd om zijn voetbalkwaliteiten

1 mei 2020 om 15:09

Scummy, ook niet door iedereen hoor. Hij werd niet voor niks door veel Ajacieden Mandy genoemd. Toen hij was vertrokken waren mensen stukken positiever over hem dan toen hij nog bij Ajax speelde.

1 mei 2020 om 15:21

Zeker. Mooie tijden met Wamberto en Babangida. Wat te denken van Leonardo? Iets later en bij Feyenoord gespeeld. Ook een hele bijzondere jongen!

1 mei 2020 om 19:27

Vd Meyde niet. Leonardo dan nog eerder. Romario-gedrag maar dan zonder de prestaties

Hatem Trabelsi, daar was ik echt fan van.. Prachtige kerel...

1 mei 2020 om 14:35

Nog altijd m'n favoriete Ajax speler samen met Maxwell was dat echt de beste back-tandem die Ajax in 20 jaar heeft gehad.

1 mei 2020 om 14:43

Prachtige voetballer, prachtige kerel kun je over twisten. Bevond zich volgens mij momenteel in extremistische kringen helaas.
Wat bij betreft hoort Sanchez niet in dit elftal overigens. Had op die plek dan liever Stam gezien. Voorin had natuurlijk Wamberto gemoeten!

1 mei 2020 om 15:38

Dat is een andere Trabelsi, Nizar, zelfde achternaam maar iets extremistischer met zn voorliefde voor Al Quaida.

1 mei 2020 om 15:58

Gelukkig maar!

Wat is een cultheld precies? Volgens mij is de definitie "iemand die zeer wordt bewonderd door een klein publiek, ondanks relatief weinig succes." Nu is het in het voetbal volgens mij lastig om bewonderd te worden zonder daadwerkelijk succes te boeken, maar ik zou de helft van dat elftal toch wel redelijk tot vrij succesvol willen noemen. Een beetje een raar rijtje spelers dus.

1 mei 2020 om 16:25

Ik vind cult sowieso niets met voetbalkwaliteiten te maken hebben. Naar mijn smaak is het meer iets opmerkelijks in doen, laten of verschijning wat net die speler geliefd of zelfs onvergetelijk maakt. In ieder geval moet hij iets a-typisch hebben. Jozef Kiprich is wat mij betreft de grootste cultspeler die op deze velden heeft rondgelopen; je ziet een man met een onooglijke motoriek die je eerder als Hongaarse handelaar van gestolen auto's in een sjovel pak voorstelt dan uberhaupt als sportman en dan ondanks alles een heel aardige spits blijkt te zijn. En juist vanwege die onoverkomelijke, menselijke eigenschappen gaan de mensen van zo'n figuur houden. Ajax heeft niet veel spelers, maar ik denk dat de Eredivisie door de jaren heen een prachtige verzameling op zijn naam heeft. Mike Obiku, John de de Wolf, Chris Gyan, Eric Addo, Stanislav Manolev, Martin Drent, Dejan Curovic, Theo Janssen, Stijn Vreven, Tommy Beugelsdijk, Theo Lucius, Paul Bosvelt, Joey van den Berg, Melvin Platje, Frank Demouge, Patrick Pothuizen, Ard van Peppen en natuurlijk Sjaak Polak. Prachtig dat zulke karikaturen het profvoetbal in Nederland hebben verrijkt.

1 mei 2020 om 16:52

Wat je dus eigenlijk zegt is dat voetballers die populair zijn geworden om andere redenen dan hun voetbalkwaliteiten een cultheld zijn, of dan toch zeker in een bepaalde ratio die uitslaat in 'excentriciteit', of hoe je dat dan ook wilt noemen? Want laten we wel wezen, Romário was vaker moe dan dat hij op tijd op een training was en zou zodoende ook kunnen kwalificeren voor jouw lijstje, maar je noemt hem niet. Dus je mag wel gek zijn, maar als je beter kunt voetballen dan je opvallend bent wordt het sneller geaccepteerd. Ik denk niet dat elke populaire voetballer automatisch een cultheld is. Er speelt toch een bepaalde mate van beperkte kwaliteit mee. Litmanen en Chivu waren in hun tijd bij Ajax ook enorm populair om hun menselijke en benaderbare eigenschappen, maar vrijwel niemand noemt ze cult.

1 mei 2020 om 21:20

Mijn uitleg hoeft niet per se dé uitleg te zijn hoor, maar hoe ik het schets zo zie ik het. De anekdotes van en over Romário zijn natuurlijk talrijk, maar bijvoorbeeld zijn lak aan tijd en training was niet direct zichtbaar voor het publiek. Zijn klasse definieerde hem voor honderd procent. Als publiek moet je in mijn ogen bij een speler het idee hebben 'wat is dít nou weer?' of 'dit kan eigenlijk niet.' Eric Addo en Chris Gyan, die eigenlijk meer dan een decennium genoegen nemen met de reservebank van PSV en Feyenoord? Gek. Het dansende matje van Kiprich als hij met dat gekke loopje naar voren rent? Raar. Maar Romario vertoonde op het veld naar mijn smaak geen trekjes van cult. Litmanen had iets mystieks met die blik, maar werd inderdaad vooral populair vanwege zijn voetbalkwaliteiten. Om voor cult door te gaan is dat, en het hebben van menselijke, benaderbare eigenschappen idem dito, niet genoeg. Cult moet op een prettige manier schuren, en door zijn authenticiteit kan de speler er zelf niets aan doen. Theo Janssen die rookt als een ketter, de ordinaire, veel te wilde look van John de Wolf, de bijna hilarische geestdrift van de telkens falende Manolev. Cult brengt een glimlach op je gezicht.

2 mei 2020 om 10:33

Fair enough. Ik zie ik verschillende mensen ook allerlei verschillende definities voor het woord 'cultheld' gebruiken, wat een echte ranking voor mij ook lastig maakt. Een Sjaak Polak is ook meer cult geworden om zijn interviews dan zijn gedrag op het veld. Voor mij is Henk Vos is pure cult. René van Rijswijk is ook cult. Mannen voor wie je op onverklaarbare wijze een zwak hebt, want het komt niet door hun voetbalkwaliteiten. Op zijn top bij Twente vond ik Janssen ook geen cult bijvoorbeeld. Dat knuffelbare van middelmatige spelers verandert van cult-heldendom naar echt heldendom. Voor mij zijn die twee eigenlijk tegenpolen, of in ieder geval fenomenen die niet overlappen. Waar de één stopt kan de andere beginnen. Bij PSV was Gomes in zijn begintijd (voor mij) bijvoorbeeld ook cult, in zijn rare pyjamabroek. Daar werd in het begin lacherig over gedaan, maar dat stopte toen hij daadwerkelijk goed bleek te kunnen keepen. Maar je hebt gelijk, het is natuurlijk hoe iedereen het voor zich beleeft.

Dijks? Had Atouba daar niet beter gepast? Met zn capriolen

Suk: fantastisch verhaal. Dat Jol het in je ziet zitten, wil niet zeggen dat je kan voetballen. Atouba als beste voorbeeld denk ik. Ik kan nog beter zingen dan hij voetballen. En ik kan écht niet zingen

Trabelsi en Sanchez zijn beiden veel te goed om in dit elftal te horen. Dijks heeft maar weinig cultheld in zich vind ik, dus die zou ik er ook niet in plaatsen. Wanneer heeft hij de harten van 't publiek veroverd? Had beter Atouba linksback kunnen zetten

1 mei 2020 om 14:42

Of Bogarde. Onze eigen BA Baracus. Ik kan me nog een moment herinneren dat hij er in gewisseld zou worden, maar dat hij tegengehouden werd door de vierde official die vond dat hij zijn kettingen af moest doen. In mijn herinnering is hij daar minutenlang mee bezig geweest.

1 mei 2020 om 14:43

Net al als Gabri. Misschien wel een van de belangrijkste spelers onder Ten Cate. Veel te goed om cult te zijn.
Dijks heeft de harten veroverd na zijn vertrek, met z’n Instagram posts. Hoort er wat mij betreft ook niet tussen. Beetje dezelfde argumentatie als Vd Meijde: “na zijn loopbaan (...) YouTube serie ‘Bij Andy in de auto’”. Dat maakt Vd Meijde wel een (cult)held, maar heeft hij dat imago pas gekregen na zijn carrière bij Ajax imo

1 mei 2020 om 15:01

Ja, in zn tijd bij Ajax was Andy gewoon een goede speler en totaal niet zoals hij nu is

2 mei 2020 om 12:34

Trabelsi en Sanchez zijn inderdaad geen cult. En Dijks en Gabri evenmin. Ze hebben niet die ongrijpbare, onvergetelijke eigenschappen die cultspelers vaak bijzonder maken. Atouba en Westermann vind ik ook geen cult, dat zijn gewoon miskopen waarvan je niet begrijpt waarom ze uberhaupt voor Ajax in aanmerking kwamen. Met cult heeft dat niets te maken.

Ik mis Sulejmani in dit elftal 🤪

3 mei 2020 om 08:46

Exact mijn gedachten. En Bojan

Had ook bijvoorbeeld ook liever Yakubu gezien dan Enoh. Ach, zo zijn er nog wel meer namen die hier hadden kunnen staan. Toch een leuk lijstje!

1 mei 2020 om 14:49

Veel Ajacieden wilden destijds ook liever Yakubu zien spelen dan Obodai, maar daar dacht Koeman toen ook al anders over. Wat speelde die man goed tegen Milan destijds. Helaas veel te vroeg overleden.

Westermann, Dijks? Waar zijn Mido, Charisteas en onze Jolly Jumper Atouba..

Mooi team en je kan altijd andere namen opnoemen. Ik zie vooral bepaalde voetballers de laatste 20 jaar. Maar als iets cult is aan Ajax dan is het wel Cruijff. Maar goed de definitie van cult is ook heel erg breed. Ik mis bijvoorbeeld: Cruijff, Suljemani, Babangida, Kanu, Mido, Ibrahimovic, Urzaiz , Atouba en Tscheu la Ling. Maar goed Cult is breed begrip maar dit zijn ook 11 mooie namen.

1 mei 2020 om 14:48

Oh ja, Urzaiz. Helemaal vergeten. Die mocht zeker in de spits in dit team!

1 mei 2020 om 14:51

Nooit man, Pantelic voor altijd. Maar zoals ik al zei is nogal breed begrip

1 mei 2020 om 15:08

Ja op het bankje. Pantelic is puur cult

1 mei 2020 om 17:52

Nwankwo Kanu! Die man was 10 jaar ouder ofzo dan zijn paspoort deed geloven

Toch een vrij wazig elftal dit hoor. Verhoeven, Enoh, Pantelic en Suk mag je inderdaad wel in een cultelftal verwachten..maar de rest? Misschien valt voor Dijks en Dani nog wel wat te zeggen maar Westermann? Letterlijk geen enkele Ajacied koestert warme gevoelens bij de beste man. Trabelsi was fantastisch in zijn Ajax-tijd en draaide goed mee in de CL dus hoe is dat dan een cultspeler. Hij en ook vd Meijde hadden daarna een matige carriere maar dat maakt ze toch geen Ajax-cultspelers?

1 mei 2020 om 15:16

Westermann heeft De Ligt volgens mij iedere dag opgehaald en naar de training gebracht. Zijn we hem allemaal dankbaar voor denk ik zo.

Vind zelf Verhoeven, Dani, Pantelic en Suk echt cult maar dan houd het voor dit elftal wel op.

Bogarde en mijn persoonlijke favoriet Verlaat had ik wel een mooi centraal duo gevonden.

Ik mis Albert Luque nog in de lijst

Dmitri Bulykin was samen met Pantelic mijn absolute cultheld bij Ajax. Jammer dat de eerste helemaal niet genoemd wordt.

Leuk onderwerp, de culthelden van een club. Voor PSV zou ik onderstaand elftal opstellen. Iemand mooie toevoegingen? (incl. mooie anekdotes).

Gomez
Manolev
Isimat-Mirin
Eric Addo
Dumfries
Huh Jung-moo
Theo Lucius
van Aarle
Koné
Toivonen
Park
1 mei 2020 om 15:40

Voor PSV zou ik Kezman er toch ook wel inzetten. Was een aparte verschijning en vond het een geweldige voetballer.

1 mei 2020 om 15:52

Ik heb niet direct een anekdote, maar ik zou Linskens toch ook wel cult willen noemen.

ik mis Gabrich en Atouba

1 mei 2020 om 16:00

Die hebben ze gespaard voor het grote flop elftal. Ook daar keuzes genoeg te maken bij Ajax

Wat verder de historie in jongens... Willy Brokamp? Even eigengereid als Johan Cruyff.

Johnny Heitinga. Toch ook wel een beetje cult ondanks dat het een prima voetballer was die het zelfs tot Oranje heeft geschopt.

Kennedy Bakircioglu, Oleguer enz. Wat een namen

3 mei 2020 om 14:42

Kennedy Bakircioglu de Zweed. Vond ik altijd hilarisch.

En de cult-coach? Co Adriaanse. Met zijn kerstboomsysteem!

Ik mis Bojan.
Het Barca talent, de allergrootsten die er ooit zou zijn geweest in de jeugd.
Was een flop. Een keiharde flop

Eveneens Sulejmani

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren