Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Als Wang uit een ander land was gekomen, had hij ook een contract gekregen'

Laatste update:

Ajax maakte deze week bekend dat het Chengkuai Wang voor twee jaar heeft vastgelegd en haalde zo de eerste Chinese speler ooit naar de club. De middenvelder zal in eerste instantie beginnen bij Jong Ajax en hoopt uiteindelijk door te kunnen stoten naar het eerste elftal. In zijn vaderland China zullen miljoenen mensen de ontwikkeling van Wang gaan volgen.

/

Ajax onderzoekt al een tijdje de commerciële mogelijkheden in China en de komst van de achttienjarige Wang zou de club wel eens goed kunnen helpen. "Maar laat duidelijk zijn dat we het los zien van elkaar, het sportieve en het commerciële", zegt Edwin van der Sar, directeur marketing bij Ajax, in het Algemeen Dagblad. "Als deze jongen uit een ander land was gekomen, had hij ook een contract gekregen. Neemt niet weg dat het een prettige bijkomstigheid is dat hij uit China komt."

Wang werd zonder al teveel bombarie gepresenteerd bij Ajax, maar in China is de transfer groot nieuws. Vrijdag stond er al een Chinese journalist langs het trainingsveld bij Jong Ajax en op de Ajax-Weibo, het Chinese equivalent van Twitter, stroomden een paar duizend nieuwe volgers binnen. Het aantal is nu naar 400.000 is gegaan.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

schot in de roos. goed voor ajax, goed voor het chinese voetbal. win/win situatie

5 oktober 2013 om 10:31

Een win/win situatie is toch voor één partij?

5 oktober 2013 om 10:40

Even de definitie van een win/win situatie opzoeken aub..

5 oktober 2013 om 18:58

Hij vraagt het toch? Je kan hem normaal antwoord geven i.p.v professor uit te hangen.

On: kan iemand iets vertellen over deze Wang?

We zullen maar moeten zien of hij echt een toegevoegde waarde kan zijn voor Ajax, van der Sar zegt hier wel dat hij als hij uit een ander land kwam hij ook werd gehaald maar dat zullen we natuurlijk nooit weten. Misschien wordt hij basisspeler en misschien speelt hij geen minuut, maar één ding is zeker: Commercieel is het goed voor Ajax.

Was die Suk ofzoiets niet ook een Chinees? Die heeft geloof ik ook bij Akax gespeeld of heb ik dat nu helemaal fout?

5 oktober 2013 om 10:20

Suk is een Koreaan

5 oktober 2013 om 10:23

Oke, wist het niet precies meer. Bedankt!

5 oktober 2013 om 10:20

Suk was een Koreaan

5 oktober 2013 om 10:49

Nu nog steeds hoor.

'vrijdag stond er al een Chinese journalist langs het trainingsveld bij Jong Ajax en op de Ajax-Weibo, het Chinese equivalent van Twitter, stroomden een paar duizend nieuwe volgers binnen. Het aantal is nu naar 400.000 is gegaan'

De vlag kan uit....de missie is geslaagd: er stond een Chinese journalist langs het veld!

5 oktober 2013 om 10:29

Ach, was bij PSV ook toen ze die linksback uit China (xiang Sun) haalden.
1e Chinees in de Champions League destijds, maar van de marketing die daaruit kwam is weinig overgebleven.

Er zal bij Ajax toch meer moeten gebeuren dan alleen 1 speler in het 2e stallen om serieus voet aan de grond te krijgen in China.

5 oktober 2013 om 11:03

Deze jongen word alleen een echt commercieel succes als hij ook een sportief succes wordt. Daarom zouden ze hem bij Ajax ook niet hebben gecontracteerd als ze niet dachten dat hij het potentieel heeft om het eerste van Ajax te halen. Volgens Bergkamp is hij technisch erg goed en volgens Groenendijk heeft hij een enorm loopvermogen. Dat zijn in ieder geval twee kwaliteiten die een goede half moet hebben. Natuurlijk is er een kans dat hij niet zal aarden bij Ajax maar als hij talent heeft en hard werkt kan hij misschien wel een sportief en commercieel enorm succes worden voor Ajax.

5 oktober 2013 om 11:44

Ik herinner me onze vriend Suk ook nog. Was we een Koreaan, maar dat zou ook het volgende wereldwonder zijn....

5 oktober 2013 om 12:09

Klopt, maar Ajax is meer aanwezig in china... ik bedoel juist de inspanningen van Ajax om daar de naam bekender te maken.
Dus door die TV-show Footballdream, en nu dit.
Dus het is een combinatie van veel dingen.
Ajax is ik dacht de afgelopen 2 jaar ook met een elftal daar naartoe afgereisd om een paar potjes te voetballen samen met een delegatie trainers die daar kinderen gaan trainen.

5 oktober 2013 om 12:51

In China heb je alleen marketing als je de beste bent. Dat was Xiang Sun samen met PSV niet. Dus dan is er alleen interesse, maar geen portomonnees die open gaan.

5 oktober 2013 om 19:02

Fout Ferryn,
Suk was enkel een hype. Die jongen kwam zelf aanwaaien bij Ajax en deed het leuk in een paar keertjes dat hij mee mocht trainen. Kreeg een contractje en mocht zelfs een paar wedstrijden in he eerste meedoen.
Wang is echt gescout en wordt in China al gezien als een groot talent. Natuurlijk moeten we nog zien hoe het verder zal verlopen, net als met ieder ander talent.

Het verbaasde me al heel lang dat er niet meer chinezen in de Nederlandse competitie rond lopen.
1 op de 5 mensen op onze aardbol is chinees.
Wellicht is voetbal daar geen grote sport en zijn chinezen te bescheiden.
Maar ik denk dat er uit Azie,met name China nog veel talent te vinden is,

5 oktober 2013 om 10:41

Potentieel zal er zeker zijn, echter aarden deze spelers moeilijk in de Westerse cultuur. Keishuke Honda kon hier goed aarden omdat hij zich juist op een nieuwe cultuur wilde richten, hij keerde zich een beetje tegen de Japanse. Verder wordt voetbal in China veel bekeken, maar het zelf spelen doen ze wat minder. Dit heeft te maken met het feit dat Chinezen wat meer gericht zijn op persoonlijk succes en niet in een teamverband. Chinese spelers laten hun team gewoon stikken als ze zelf maar succes behalen, dat zit gewoon een beetje in hun aard.

5 oktober 2013 om 10:54

neemt niet weg dat Japan (honda) van zichzelf al stukken minder traditioneel is en minder bescheiden.

5 oktober 2013 om 11:23

Van hun aard weet ik niks af maar dit lijkt me toch een snelle conclusie? Een beetje alle Chinezen over 1 kam scheren... anyway ik ga er verder niet op in.

Er zullen ook genoeg mensen het spelletje niet spelen puur omdat de faciliteiten daar niet voor zijn volgens mij. Op het platteland/achterland is er vaak geen geld voor een mooi trapveldje, en in de stad is geen ruimte.

Daarnaast zijn de afstanden zo belachelijk groot dat er ook niet een fatsoenlijke amateurcompetitie gestart kan worden.

Maargoed ik ben nooit in China geweest dus ik kan het ook volledig mis hebben, maar het zou me niets verbazen als bovenstaande redenen ook daadwerkelijk zo zijn.

5 oktober 2013 om 11:26

klopt niet helemaal, dat chinezen meer gericht zijn op individuele succes. De Chinese cultuur is zoals de meeste oosterse culturen juist heel collectivistisch. Dat betekent dus dat Chinezen eerder kijken naar het geheel en het team.

5 oktober 2013 om 11:41

@vak410
Collectivistisch zijn ze als het gaat om hun eigen familie. Zodra het een teamverband aankomt met mensen waar je totaal geen relatie mee hebt (behalve dus dat je in hetzelfde team zit) gaan ze echt voor eigen belang. Ze willen het beste voor zich zelf, daarbij schieten ze doodleuk een concurrent bij wijze van spreke nog neer.

@supersuarez
De redenen die jij nog opnoemt zijn ook zeker waar, de faciliteiten zijn er ook gewoon niet naar. Komt gewoon doordat China niet zo'n voetbalnatie is, maar misschien komt dat ooit nog

5 oktober 2013 om 12:04

wat is je bron? ik raad je aan om naar deze site te gaan. Dit is wetenschappelijk onderbouwd (in tegenstelling tot jou uitspraken).
http://geert-hofstede.com/china.html

5 oktober 2013 om 14:58

Japan heeft een hele open cultuur vergeleken met China. In China is t als bedrijf heel lastig voet aan de grond te krijgen laat staan je winst meenemen uit China. Dit heeft onlosmakend gevolgen voor de gwendheid van mensen met andere culturen. Maargoed ze zijn daar de binnenlandse economie aan t versterken om daarna meer openheid te geven dus in de komende jaren zal t aant chinese voetballers buiten china wel toenemen.

5 oktober 2013 om 19:29

@AjaciedM
Hoe kom je er in godsnaam bij om te stellen dat Chinezen op eigen succes uit zijn en daarom geen teamsport kunnen beoefenen zoals voetbal? Wat een idiote stelling. Als er een volk bestaat waar mensen in het collectief denken en gezamenlijk te werk gaan dan zijn dat Chinezen wel. Wereldwijd zijn er overal Chinezen te vinden met sterke communes. Jij denkt zeker dat alle Chinezen ping pongen of aan kung fu doen. Ooit wel eens van Cuju gehoord? Chinezen hebben voetbal zelfs uitgevonden.

5 oktober 2013 om 11:15

het begint eigenlijk al de jeugd, teweinig vaardige trainers. china heeft geen traditie als voetballand en teweinig internationale ervaring. hopelijk kan wang de cirkel doorbreken

5 oktober 2013 om 14:42

Zou misschien wel een land zijn waar talent rond loopt.
En nog betaalbaar

Mis dat Feyenoord er ook een moet halen. Toen met song en ono ook al veel aziatische mensen gezien. Die spelers worden als goden ontvangen in eigen land toen de tijd

Jaaa tuurlijk had Wang ook een contract gekregen als hij uit Luxemburg kwam, wat een onzin !! Dit is een commerciële aangelegenheid, en past prima in het straatje van Ajax om daar hun naamsbekendheid te vergroten. Wat is er dan makkelijker om 1 van de weinige Chinezen die met een bal rechtdoor kan lopen een contract voor te leggen ?

5 oktober 2013 om 11:15

Doe niet zo zielig en stop met provoceren.

Een Chinees op de bank, bij het tweede, nou nou wat een commerciele inkomsten zullen daar uit voortvloeien... Die jongen is gehaald omdat hij de potentie heeft om het eerste te halen, dan pas zal hij eventueel een commercieel succes worden.

5 oktober 2013 om 12:12

Is hij nou Chinees of Luxemburger? Kan iemand mij dat zeggen?

Wat een onzin. Waarom zou je een speler voor het 2e helemaal uit china halen? Juist voor de marketingwaarde. Best triest eigenlijk dat ze om financiele redenen een speler halen. Haal gewoon spelers die op het voetbalveld wat toevoegen.

5 oktober 2013 om 10:44

Die jongen is 18 en een talent in de ogen van de beleidsbepalers bij Ajax. Dus met doorgroeimogelijkheden richting het eerste en wie weet wat nog meer. Waarom zou je hem dan niet halen??!
Dat hij uit een land komt met eventueel een grote commerciële waarde is dan mooi meegenomen..

Of wil jij soms een verbod op Chinese spelers gaan invoeren in Nederland?

5 oktober 2013 om 11:16

Als je ff goed leest, staat er dat hij een talent is, en dat als hij uit een ander land kwam ook in aanmerking kwam voor een contract bij Ajax, dat hij chinees is en dus ook voor de marketing goed is, is dus een win-win situatie...

5 oktober 2013 om 12:11

Natuurlijk, dus als bv. Ado'20 een chinees haalt komen er ook miloenen binnen?
Man hij zit op de bank bij het 2e.
Ongekend, dit gaat Ajax miljoenen opleveren.
Jij kent deze speler niet, de scouts waarschijnlijk wel.
Dus oordeel niet zo voorbarig, eet je pizza.

China kan net als Zuid-Korea voor verassingen zorgen mits tactisch goed geleid.

er is een enorm potentieel en er heerst een topsport klimaat met een absolute drive om te winnen.
ik ben benieuwd hoe het uitpakt als een jeugdig talent bij Ajax tactisch geschoold gaat worden.

Puur en alleen op de commercie gericht, als hij uit india kwam had hij inderdaad ook een contract gekregen. Niet als hij uit laten we zeggen nepal kwam. Psv deed dit een aantal jaar geleden ook, is alleen niet zoveel van terecht gekomen destijds, ben benieuwd of het ajax wel lukt

Ze zien het los van het elkaar, het sportieve en het financiële aspect. Aldus de marketing directeur, juist!

Als hij zo goed is, waarom dan maar een tweejarig contract? Die pareltjes moet je gelijk voor 5 jaar vastleggen anders loopt hij over twee jaar zo gratis de deur uit naar Rome of Milaan....

5 oktober 2013 om 10:43

Ja dt snap ik nou ook niet, ajax doet t voor de markt en niet omdat die jongen kan voetballen

5 oktober 2013 om 10:50

Denk om te kijken of hij zich kan aanpassen naar de Nederlandse voetbalcultuur en uberhaubt kan aarden.

Wellicht is hij echt heel goed (moet nog maar blijken) en dan kan hij niet aarden zit je 5 jaar aan hem vast.

5 oktober 2013 om 10:58

Als hij toch niet bevalt, dan kun je hem zonder trammelant na 2 jaar van de hand doen. Geef je hem een 5 jarig contract, en hij bevalt niet, dan moet je hem verkopen. Of natuurlijk contract ontbinden, maar dat doe je niet zo snel en dat kost geld.

Wel handig dat er in dit stuk staat waarom ajax hem wil ? Ben benieuwd als het wat is zou toch wel een dure speler zijn aan salaris.

Als ik het goed begrepen heb is het een aanvallende middenvelder, Gelukkig hebben we bij Ajax nog niet zo heel veel jongen middenvelders aangetrokken. We kunnen beter eens kijken of we een goede verdediger kunnen halen, Kan morgen die v/d Hoorn mooi weer mee terug naar Utrecht.

Gewoon voor commerciele belangen. Dat is wel duidelijk voor iedereen. PSV probeerde met Sun Xiang een aantal jaar terug maar dat faalde jammerlijk.

Onzin dat ze hem ook gehaald hebben als hij ook uit een ander land kwam. Hij is puur uit commercieel belang gehaald. Althans een poging tot commercieel gewin.

Met zo'n achternaam verkoop je alsnog wel shirt in China al kwam hij uit Nederland. Dus Edwin, al had hij een andere naam en een andere nationaliteit, dan was hij ook aangenomen. Maar dat betwijfel ik want ik heb 'm door!

Tuurlijk heeft Ajax geen commercieel gewin als deze jongen helemaal niet doorbreekt. Daarnaast is Wang vorig jaar al eens op proef geweest en was mn erg enthousiast. het is een gokje, met name met het aarden van de persoon hier, maar als hij goed uitpakt heb je een goede speler en een commercieel interessant achterland. Maar puur op commercie is hij niet gehaald. Kan ook niet als het niets wordt.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren